Roadtrips / Op vakantie met de auto
-
Re: Op vakantie met de auto
Supergave trip!
- ///Joost
Even een kickje...
Mijn ega, ons pasgeboren prinsje en ikzelf gaan deze zomer op vakantie met de automobiel naar Hrvatska, Zadar om preceis te zijn, om de familie van mijn vrouw te bezoeken. Normaal gesproken, zonder de kleine, gingen we altijd met het vliegtuig, dus dit wordt onze eerste lange road trip.
Zijn er hier mensen die deze trip al eens gemaakt hebben en wat is de beste route? We gaan er sowieso 2 dagen over doen, maar mooi landschap is in deze ondergeschikt aan snelheid. Iemand tips? Ook trouwens mbt het reizen met een baby, want dat is ook nieuw voor ons...

Mijn ega, ons pasgeboren prinsje en ikzelf gaan deze zomer op vakantie met de automobiel naar Hrvatska, Zadar om preceis te zijn, om de familie van mijn vrouw te bezoeken. Normaal gesproken, zonder de kleine, gingen we altijd met het vliegtuig, dus dit wordt onze eerste lange road trip.
Zijn er hier mensen die deze trip al eens gemaakt hebben en wat is de beste route? We gaan er sowieso 2 dagen over doen, maar mooi landschap is in deze ondergeschikt aan snelheid. Iemand tips? Ook trouwens mbt het reizen met een baby, want dat is ook nieuw voor ons...

- sitechris
- Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
Je kunt de Grossglockner proberen mee te pakken (moet je voor tauerntunnel even een stukje naar het westen rijden). Kost je wel wat extra uurtjes, maar is imo wel de moeite waard.
- Martijn M
Grossglockner is prachtig inderdaad. Leuke pas om te rijden ook en prachtig uitzicht.
- Peric
Joost schrijft juist dat landschap ondergeschikt is aan snelheid..
Zou gewoon lekker de kortste route kiezen en vlak voor je gaat kijken waar de meeste baustellen zijn. Kun je misschien nog je route aanpassen.
Wij zijn met kerst met onze 5 maanden oude zoon naar Budapest en Roemenië gereden. En het ging wonderbaarlijk goed. Heeft het meeste van de rit lekker liggen pitten in de Maxi Cosi. En je rit duurt natuurlijk langer omdat je kleine verschoond moet worden en moet eten.
Maar ik zie al dat je schrijft dat je er 2 dagen over wilt doen. Zit je wél 2 dagen met die kleine in de auto.
M'n vrouw zit naast de kleine als we reizen. Weet niet of je kleine beetje makkelijk slaapt? Die van ons vind het namelijk heerlijk om in de Maxi Cosi te pitten. Dat was ons geluk.
Succes!

Zou gewoon lekker de kortste route kiezen en vlak voor je gaat kijken waar de meeste baustellen zijn. Kun je misschien nog je route aanpassen.
Wij zijn met kerst met onze 5 maanden oude zoon naar Budapest en Roemenië gereden. En het ging wonderbaarlijk goed. Heeft het meeste van de rit lekker liggen pitten in de Maxi Cosi. En je rit duurt natuurlijk langer omdat je kleine verschoond moet worden en moet eten.
Maar ik zie al dat je schrijft dat je er 2 dagen over wilt doen. Zit je wél 2 dagen met die kleine in de auto.
M'n vrouw zit naast de kleine als we reizen. Weet niet of je kleine beetje makkelijk slaapt? Die van ons vind het namelijk heerlijk om in de Maxi Cosi te pitten. Dat was ons geluk.
Succes!
-
De mijne slaapt ook in de auto, constant.
Ik kijk er erg tegenop om een eind te rijden.
Onze trip word dus Tirol(oostenrijk) of de Jura(frankrijk)
Maximaal 7 a 8 uur rijden op een woensdag, dus een keer of 2 a 3 stoppen.
En dat worden dan inderdaad langere stops ivm drinken verschonen ed.
Ik kijk er erg tegenop om een eind te rijden.
Onze trip word dus Tirol(oostenrijk) of de Jura(frankrijk)
Maximaal 7 a 8 uur rijden op een woensdag, dus een keer of 2 a 3 stoppen.
En dat worden dan inderdaad langere stops ivm drinken verschonen ed.
- Martin van der Zwaard
Houdt er rekening mee dat zo'n kleintje niet te lang aan een stuk in een MaxiCosi mag liggen. Dus niet in 10 uur reistijd 1 of 2 keer stoppen maar gewoon om de 2 uurtjes ff stoppen en dan ook echt die kleine uit de Maxicosi halen. Maar je zal sowieso wel om de twee uur stoppen denk ivm luier en eten etc.
Wij zijn vorig jaar met de kleine naar de Cote d' Azur gereden maar die zat toen al in een autostoeltje. Dat scheelt een hoop.
Owja....goeie zonwering is natuurlijk een must!!
Wij zijn vorig jaar met de kleine naar de Cote d' Azur gereden maar die zat toen al in een autostoeltje. Dat scheelt een hoop.
-
Klopt, weten we.
In principe zeggen ze dat 't met die ene vakantie op jaarbasis niet zo veel uitmaakt.
Maar komop, we hebben vakantie.. dan maar een uur langer rijden.
In principe zeggen ze dat 't met die ene vakantie op jaarbasis niet zo veel uitmaakt.
Maar komop, we hebben vakantie.. dan maar een uur langer rijden.

- sitechris
- Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
Binnenkort ga ik 2 weken op pad met de RS.
Eerste stop Heidelberg en de dag erna door naar Salzburgerland. Ik zit nog te dubben of ik een stukje Schwarzwald meepak of dat we toch gewoon via de Autobahn van A naar B gaan. Het is natuurlijk nog wel een stukkie sturen.
Op de agenda staan in ieder geval de Grossglockner (qua rijplezier ruk, maar wel mooie uitzichten), de Rossfeldstrasse (tolweg annex bergpas bij Berchtesgaden die best speciaal schijnt te zijn) en ik wil een leuke dagtrip maken over een flink stuk Deutsche Alpenstrasse. Deze reportage deed het bij mij wel een beetje kriebelen.
http://www.speedhunters.com/2013/07/dre ... enstrasse/" onclick="window.open(this.href);return false;
En verder natuurlijk bochtjes ronden op wegen die we random tegenkomen.
In de tweede week crossen we door naar Zwitserland, waar ik ook nog een dagje over een paar passen wil gaan rijden (Susten, Furka, Grimsel en optioneel de Nufenen). En ik zal vast ook nog wel de Glaubenbergpas een keer oprijden (vlakbij Sarnen). Ook een hele leuke en uitdagende weg.
En daarnaast veel Autobahn kilometers, ook niet onbelangrijk.
Eerste stop Heidelberg en de dag erna door naar Salzburgerland. Ik zit nog te dubben of ik een stukje Schwarzwald meepak of dat we toch gewoon via de Autobahn van A naar B gaan. Het is natuurlijk nog wel een stukkie sturen.
Op de agenda staan in ieder geval de Grossglockner (qua rijplezier ruk, maar wel mooie uitzichten), de Rossfeldstrasse (tolweg annex bergpas bij Berchtesgaden die best speciaal schijnt te zijn) en ik wil een leuke dagtrip maken over een flink stuk Deutsche Alpenstrasse. Deze reportage deed het bij mij wel een beetje kriebelen.
http://www.speedhunters.com/2013/07/dre ... enstrasse/" onclick="window.open(this.href);return false;
En verder natuurlijk bochtjes ronden op wegen die we random tegenkomen.
In de tweede week crossen we door naar Zwitserland, waar ik ook nog een dagje over een paar passen wil gaan rijden (Susten, Furka, Grimsel en optioneel de Nufenen). En ik zal vast ook nog wel de Glaubenbergpas een keer oprijden (vlakbij Sarnen). Ook een hele leuke en uitdagende weg.
En daarnaast veel Autobahn kilometers, ook niet onbelangrijk.
- ///Joost
Dank voor de reacties en tips. Ik zag al dat er een paar mogelijkheden zijn qua route, maar we willen dus echt de snelste pakken. Misschien ter hoogte van de Duits/Oostenrijkse grens overnachten?
Wij gaan ook zeker om de 2 uur stoppen ivm de al aangegeven richtlijnen van het zitten in de maxi cosi. Zonwering is al in orde dmv sonnyboys. Werkt top. Op de een of andere manier heb ik er wel zin in, ondanks de lange reistijd.
Wij gaan ook zeker om de 2 uur stoppen ivm de al aangegeven richtlijnen van het zitten in de maxi cosi. Zonwering is al in orde dmv sonnyboys. Werkt top. Op de een of andere manier heb ik er wel zin in, ondanks de lange reistijd.
- Ferdi
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
Hier wordt de vakantietrip dit jaar naar Engeland met de auto.
Rijd met mijn vriendin achter de Saab van m'n ouders aan, steken via Rotterdam over met de nachtboot en hebben dan 2 weken een huisje net boven York in een prachtige omgeving waar heel veel te doen is.
Rijd met mijn vriendin achter de Saab van m'n ouders aan, steken via Rotterdam over met de nachtboot en hebben dan 2 weken een huisje net boven York in een prachtige omgeving waar heel veel te doen is.
- HJ2
Martin van der Zwaard schreef:Houdt er rekening mee dat zo'n kleintje niet te lang aan een stuk in een MaxiCosi mag liggen. Dus niet in 10 uur reistijd 1 of 2 keer stoppen maar gewoon om de 2 uurtjes ff stoppen en dan ook echt die kleine uit de Maxicosi halen. Maar je zal sowieso wel om de twee uur stoppen denk ivm luier en eten etc.
Hmmmzzz. Voor ons dezelfde trip dit jaar, en een kleine van 2.
Ik neem aan dat je in 2 dagen bent gereden?
Ik zit nog even te puzzelen wat een goed (lees: Eenvoudig, goedkoop, maar schoon) adres is om te overnachten.
Nu maar hopen dat de kleine niet halverwege de rit besluit dat hij er genoeg van heeft. Dat deed hij namelijk gisteren in de wasstraat ook

- Petrolhead Tom
5 tot en met 11 juni in een up! Naar de Noordkant en aankomend zomer met de aygo naar toscane.
- VLA
Nice, Toscane staat volgend jaar op de planning bij ons, schijnt heel mooi te zijn.Petrolhead Tom schreef:5 tot en met 11 juni in een up! Naar de Noordkant en aankomend zomer met de aygo naar toscane.
Wij gaan eind Juni met de S2000 naar het Gardameer via de Stelvio pas.

- Petrolhead Tom
Ik heb vorig jaar de Nockalmstrasse gereden met de S2000. Puur genieten! Hou hem wel goed op toeren want een berg oprijden buiten Vtec is niet veel aan.VLA schreef:Nice, Toscane staat volgend jaar op de planning bij ons, schijnt heel mooi te zijn.Petrolhead Tom schreef:5 tot en met 11 juni in een up! Naar de Noordkant en aankomend zomer met de aygo naar toscane.
Wij gaan eind Juni met de S2000 naar het Gardameer via de Stelvio pas.

-
Tip aan diegenen die met een kleine baby gaan reizen is het huren van een reiswieg ipv de hele tijd in zo'n maxi cosi. Daar liggen ze prima in en vast in gordels. Toen die van ons nog zo klein waren ging dat ook erg gemakkelijk naar zuid Frankrijk ed. Via Google zijn er genoeg aanbieders te vinden.
- ///Joost
Wij hebben zo'n reiswieg en die nemen we ook wel mee denk ik (als 'camping'bedje?), maar daar liggen ze toch gewoon los in? Wat is dan het nut als je een ongeluk maakt? Dat de reiswieg netjes op de achterbank blijft staan, maar je kindje niet? Of begrijp ik het verkeerd? Dit is een serieuze vraag trouwens...hjp schreef:Tip aan diegenen die met een kleine baby gaan reizen is het huren van een reiswieg ipv de hele tijd in zo'n maxi cosi. Daar liggen ze prima in en vast in gordels. Toen die van ons nog zo klein waren ging dat ook erg gemakkelijk naar zuid Frankrijk ed. Via Google zijn er genoeg aanbieders te vinden.
-
OnlineMartijn_bmw
zijn speciale reiswiegen waar dus gordels in zitten net als een maxicosi waarmee je je kind vast zet.///Joost schreef:Wij hebben zo'n reiswieg en die nemen we ook wel mee denk ik (als 'camping'bedje?), maar daar liggen ze toch gewoon los in? Wat is dan het nut als je een ongeluk maakt? Dat de reiswieg netjes op de achterbank blijft staan, maar je kindje niet? Of begrijp ik het verkeerd? Dit is een serieuze vraag trouwens...hjp schreef:Tip aan diegenen die met een kleine baby gaan reizen is het huren van een reiswieg ipv de hele tijd in zo'n maxi cosi. Daar liggen ze prima in en vast in gordels. Toen die van ons nog zo klein waren ging dat ook erg gemakkelijk naar zuid Frankrijk ed. Via Google zijn er genoeg aanbieders te vinden.
voordeel tov maxicosi is plat liggen ipv met gekormde rug zitten/hangen in maxicosi
-
Zo'n reiswieg kost ongeveer €50,- om 3 weken te huren.
Nadeel is dan gelijk weer, zeker omdat het een kleine baby betreft;
De reiswieg is in de auto makkelijk, maar je moet ook je eigen reiswieg nog meenemen als bed ed. voor op het onderstel van je kinderwagen. Onderstel bijhuren kost €30,- maar daar heb je dan potverdorie toch niet je eigen kinderwagen voor gekocht.....
't Kind is nog niet groot genoeg om in een vakantiebedje te liggen, dus lekker ideaal dat ze nog in de reiswieg kunnen slapen.
Nadeel is dan gelijk weer, zeker omdat het een kleine baby betreft;
De reiswieg is in de auto makkelijk, maar je moet ook je eigen reiswieg nog meenemen als bed ed. voor op het onderstel van je kinderwagen. Onderstel bijhuren kost €30,- maar daar heb je dan potverdorie toch niet je eigen kinderwagen voor gekocht.....

't Kind is nog niet groot genoeg om in een vakantiebedje te liggen, dus lekker ideaal dat ze nog in de reiswieg kunnen slapen.
-
Precies. Reiswieg zit vast met de gordel. Kindje heeft gordel om in de reiswieg.
Nadeel is inderdaad nog meer zooi in de auto want ook gewoon de kinderwagen mee. Maar wel beter en fijner voor je kindje. Zeker als het maar 1 kind betreft red je dat vaak wel qua ruimte. Wat wij bv. deden is een extra matrasje meenemen ipv compleet campingbedje en dan de reiswieg op bestemming gelijk ook als bedje gebruiken. Je hebt met een kleine toch altijd veel mee maar met wat passen en meten krijg je best veel in de auto is mijn ervaring.
Nadeel is inderdaad nog meer zooi in de auto want ook gewoon de kinderwagen mee. Maar wel beter en fijner voor je kindje. Zeker als het maar 1 kind betreft red je dat vaak wel qua ruimte. Wat wij bv. deden is een extra matrasje meenemen ipv compleet campingbedje en dan de reiswieg op bestemming gelijk ook als bedje gebruiken. Je hebt met een kleine toch altijd veel mee maar met wat passen en meten krijg je best veel in de auto is mijn ervaring.
- ///Joost
Duidelijk! 

- Miesjel
- Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4
In Juli ga ik via Stelvio naar Venetië, daarna nog naar La Spezia (o.a. chinque terre bezoeken). Wordt m'n eerste lange rit met de privé auto.. can't wait 

- tomgtr
Dit jaar parkeer ik op schiphol ipv van rotterdam airport
Goh moet er nog steeds niet aan denken met 2 kinderen achterin zo'n rot eind rijden. Zonder kinderen was ik er na een uur of 6 normaal gesproken al klaar mee, met kinderen, no way. Wilde dit jaar eigenlijk met autotrein naar Toscane en dan terug vanaf Koper, maar voor 3500 euro kan ik gewoon vliegen en auto huren. No brainer.

Goh moet er nog steeds niet aan denken met 2 kinderen achterin zo'n rot eind rijden. Zonder kinderen was ik er na een uur of 6 normaal gesproken al klaar mee, met kinderen, no way. Wilde dit jaar eigenlijk met autotrein naar Toscane en dan terug vanaf Koper, maar voor 3500 euro kan ik gewoon vliegen en auto huren. No brainer.
- Petrolhead Tom
Het scheelt natuurlijk wel of je kinderen het ook leuk vinden. Ik vond het vroeger al fantastisch om met de auto op pad te gaan. Altijd wat te kijken en de hele tijd een veranderende omgeving. Als je kinderen het niks vinden en jij vind het niks dan zou ik me het leed inderdaad ook besparen.tomgtr schreef:Dit jaar parkeer ik op schiphol ipv van rotterdam airport![]()

- ///Joost
Jij praat er maar makkelijk over. We hebben niet allemaal jouw portemonnee.tomgtr schreef:, maar voor 3500 euro kan ik gewoon vliegen en auto huren. No brainer.