DOWNFORCE MOTORSPORT

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Dennis Cavallino

Re: Downforce Motorsport

Bericht door Dennis Cavallino » 04 mei 2009, 14:24

Dennis' Black Magic? En zijn vriendin heeft er thuis ook 1 zeker voor als ze weer een lang weekend alleen is? :clap:

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 04 mei 2009, 15:05

Afgelopen weekend was dus het tweede raceweekend van de DSC, op de Rockingham Motor Speedway. Dat circuit verving op het allerlaatste moment Donington waar nog druk verbouwd werd voor de F1 race later dit jaar.
Omdat we gehoord hadden dat het Braspenning team niet naar Engeland zou reizen werd op het allerlaatste moment besloten om met drie auto's te gaan rijden om zo de grootste kans op een goede klassering te hebben.
De voorbereiding was lekker hectisch, op woensdagavond om 2:00 zat ik nog mijn laatste mailtjes te beantwoorden, op donderdagochtend gauw inpakken en rond 10:30 stond Eric (964RS) hier voor de deur. Snel (via de touristische route) vertrokken richting Schijndel om Luuk op te halen en daarom wat later dan gepland in Oud-Gastel aangekomen. Daar samen met Jitse snel overgestapt in de Golf Variant van Laurens en de Hi-Ace van Downforce en op naar Calais!
Dennis en Laurens waren al in Engeland met de truck en die hebben de hele donderdag gebruikt om de tent op te zetten, dus toen we rond een uur of 20:00 aankwamen was er nog maar heel weinig te doen; helemaal super om dat met twee mensen voor elkaar te krijgen! :thumbup:
De rijtijd was dit weekend vrij beperkt, 30 minuten vrije training, 30 minuten kwalificatietraining en dan meteen de twee races, dus werd ook besloten om op vrijdag een uur mee te trainen met de Britcar. Dat bleek nog makkelijker gezegd dan gedaan want de voorste remklauwen van de derde auto vonden dat een minder goed idee. Dat werd echter binnen no-time verholpen door Dennis en Laurens en dus kon er om 12:00 toch met drie auto's gereden worden. Bij het uitrijden van de pitstraat voelde de auto al een beetje vreemd aan en bij het insturen van de allereerste bocht naar links ging ik alleen maar dwars, alsof het geen race maar een driftchallenge was, oeps..... Koude slicks en te snel willen gaan dacht ik, maar de auto bleef af en toe vreemd reageren, dan weer grip, dan weer niet. Na een rondje of vijf wilde ik eigenlijk naar binnen gaan om de bandentemperatuur te laten controleren toen ik in de laatste chicane een blauwe vlag kreeg. Ik dacht nog, goh, da's wel heel onhandig hier, om die blauwe vlag zo donker te maken, het lijkt zo net een zwarte vlag, maar dat bleek het niet alleen te lijken maar ook te zijn. De auto lekte benzine (onder andere op de rechter achterband) en niet zo'n beetje ook, na een paar rondjes van drie kilometer was de tank al bijna half leeg (kijk dan ook eens op je tellers Tunissen.....). Einde training dus voor mij, maar Jitse en Laurens konden gelukkig wel zonder problemen verder rijden en de baan leren kennen.
Terug in de tent vond Dennis al heel gauw het probleem (een benzineslang zat los, waarschijnlijk los gehaald en niet goed terug gemonteerd door de spuiter) en dat was ook gauw verholpen. Overigens erg knap hoe hij op vrijdag in zijn eentje drie auto's rijdend wist te houden, dat zal ook niet de meest rustige dag zijn geweest die hij bij Downforce heeft gehad. :thumbup:
's Middags de vrije training met de DSC en daar bleven alledrie de auto's wel gewoon rijden, dus toch een half uur rijtijd mee kunnen pikken. Maar Rockingham is een heel makkelijk circuit om op de limiet van je auto te rijden, maar heel moeilijk om dan ook hard te gaan, in sommige bochten scheelt het echt enorm of je ervoor even remt of wat langer lift, dus dat ging allemaal nog niet erg goed. De tijden weet ik niet heel precies meer, maar volgens mij reed Laurens een 1.33.5, Jitse 1.34.7 en ik 1.35.1, vanwege de gemiste training met de Britcar was ik daar wel heel tevreden over. Omdat Dennis als monteur als eentje in de pits stond, zaten we vrijdag met drie rijders op één radiokanaal. Nou, dat was ook wel een succes, er werd wat afgezwamd over de radio, maar het principe om onder het rijden contact te kunnen houden met elkaar (als het geen kwalificatie of race is) is denk ik best wel nuttig, dat zouden we voor vrije trainingen en testdagen gewoon zo kunnen blijven doen.
Op vrijdagavond kwamen Jan, Tom, Lenie en Madelief het team versterken en na een avond vol slap geouwehoer lag iedereen al snel te pitten op zijn Meditras matras want om 09:00 zou er al weer gekwalificeerd moeten worden.

Op zaterdagochtend stond dus de kwalificatie gepland, maar die heb ik zelf meer gebruikt om het circuit nog beter te leren kennen voor de races. Om 09:00 vertrokken en pas na het eind van de training weer in de pits gekomen, want het circuit was erg smerig, de ideale lijn was wel schoon, maar daarnaast lag het vol met stukken rubber, stof, zand en andere ellende dus om te proberen waar je eventueel van je lijn af zou kunnen om auto's in te halen of voorbij te laten en sowieso om mijn lijnen verbeteren was dit wel ideaal. Het gevolg was helaas alleen dat een snelle ronde er niet echt in zat, dus uiteindelijk als achtste gekwalificeerd met een 1.33.0. Laurens was tweede in een 1.30.5(!) en Jitse vijfde met 1.32.1.
Het begin van de kwalificatie was erg grappig; met drie auto's achter elkaar reden we de pitstraat uit; Jitse voorop, daarachter Laurens en daarachter ik weer, alledrie op nieuwe ijskoude slicks. Bij het uitrijden van de pitstraat zie ik Laurens een heel klein beetje naar rechts en links sturen om zijn banden alvast wat op te warmen en vervolgens haaks linksaf spinnen. Dus ik zeg op de radio tegen Dennis 'Laurens spint net voor me' en rij verder, kijk ik een bocht verder in mijn binnenspiegel, zie Laurens daar al weer aankomen en zit daar zo enthousiast naar te kijken dat ik zelf spin. Hoor ik vervolgens heel droog op de radio 'Gelukkig ben ik niet de enigste....'. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Na goed, op naar de race!
Vooraf waren veel mensen (ik zeker ook) zich zorgen aan het maken over die start, de eerste bocht is de oval bocht, die is dan nog wel te doen, maar daarna zou het hele veld op een hele krappe linker hairpin af komen en met iedereen nog dicht bij elkaar en rechts een betonnen muur is dat wel een recept voor schades....
Dat bleek echter mee te vallen, iedereen was voorzichtig en het hele veld kwam zonder problemen de eerste linker bocht uit. Helaas kon dat niet gezegd worden van de eerste rechter bocht, Jitse reed voor me en ging net even iets te wijd, kwam terug de baan op maar kreeg naar net te weinig ruimte van een Clio en die kwamen elkaar dus tegen. Weinig schade, maar wel einde race voor Jitse, veel schade en ook einde race voor de Clio en bijna nog veel meer schade want de Clio ging achteruit over het gras en kwam een bocht later weer terug de baan op recht voor mijn neus. Er zat een andere Clio links van me die begon opeens te remmen terwijl ik zelf nog geen idee had waarom en net op dat moment zag ik vanuit mijn rechter ooghoek die Clio over het gras aankomen, dus ook maar remmen en gelukkig net op tijd, want dat scheelde ook niet veel. Helaas zat ik dus wel aan de verkeerde kant van de baan en konden me links een paar auto's voorbij, maar goed, de race duurde nog wel even.
Bij de pitstop had ik nog 10 strafseconden van Spa (dankjewel Laurens ;)), maar maar verder ging het allemaal eigenlijk wel ok. Ik verremde me één keer net even bij bocht 2, maar kon via het gras toch nog net terug de baan op. Twee rondjes later reed ik samen met Luco het rechte stuk op toen in het hokje boven het rechte stuk het bordje 'drive through penalty' omhoog gehouden werd. Dus ik vroeg over de radio of dat voor mij was (tijdens de rijders briefing was namelijk verteld dat als je doorschoot in bocht 2 je rechtdoor de oval af moest maken en niet mocht keren omdat dat een drive through op zou leveren), maar Dennis dacht van niet.
De ronde daarna ging Luco de pits in voor een drive through, maar toen ik het rechte stuk op kwam met voor me helemaal niemand en achter me helemaal niemand werd weer het bordje drive through omhoog gehouden, dus ik dacht dat het dan toch echt voor mij moest zijn. Dennis gevraagd over de radio wat het verschil met andere auto's was, maar dat wordt op Rockingham niet echt bijgehouden voor de teams, maar voor de zekerheid dus toch maar even naar binnen gekomen. En dat bleek achteraf dus niet nodig, was ik had helemaal geen drive through.... $&#*$#&@*&
Uiteraard balen en dom van mezelf, in de DSC tent vonden ze het allemaal heel grappig. ;) Als je een drive through krijgt wordt je nummer er bij omhoog gehouden, dat zal wel, maar dat nummer lieten ze bij Luco ook niet zien, tenminste niet de ronde dat we samen over het rechte stuk gingen. Nou ja, goed, zo leer je wat zullen we maar denken. Terwijl ik de pits uitkwam zag ik net een Clio voorbij komen, dus ook nog een plaats verloren ermee, van 6 naar 7. Echt vanalles geprobeerd om weer terug bij die Clio te komen, het gat werd wel iets kleiner, maar helaas niet hard genoeg. Op het eind van de race zat Laurens achter me en die was nog in gevecht met een JR Motorsport M3 voor een heel wat betere plaats, dus ik ging iets te fanatiek aan de kant voor hem bij het opkomen van het rechte stuk en samen met Laurens komt er ook nog een MINI voorbij waar ik mee in gevecht was. En net op dat moment zie ik de finishvlag gezwaaid worden, uiteindelijk dus 8e geworden, 2/10e van een seconde achter die MINI. Beetje jammer van die twee plaatsen, maar op dat moment verander je daar ook helemaal niks meer aan. Laurens was vierde geworden, maar omdat een van de Exiges die voor hem gefinisht was een tijdstraf kreeg was hij toch derde; weer op het podium dus! :hosanna:

Op zondagochtend om 10:00 was de tweede en laatste race van het weekend. Besloten om weer op nieuwe en nog wat zachtere slicks te gaan rijden. Vooraf was het even stress wat het weer zou gaan doen, regen of geen regen, om 06:00 's ochtends regende het nog, maar uiteindelijk bleef het prachtig droog, tijdens de race geen druppeltje gezien.
De formatieronde ging in tegenstelling tot zaterdag prima geordend en ook tijdens de start hield iedereen netjes rekening met elkaar. Ik kon een Clio inhalen en de auto voelde perfect aan. In de eerste rechterbocht moest Laurens uitwijken voor een spinnende Luco en ging hij dus even kijken hoe het gras erbij stond, maar hij kwam driftend recht voor mijn neus terecht. Ik zat net op dat moment links van de MINI van de race van zaterdag, Laurens stuurt in naar rechts maar had nog niet echt zijn snelheid terug, dus ik kon mooi links buitenom die MINI voorbij: teamwork! :beer:
De rondjes daarna waren geniaal; Laurens zijn auto spoorde niet helemaal lekker meer, maar hij kon toch vlak achter Luco blijven hangen en ik kon dan weer vlak achter Laurens blijven hangen; echt heerlijk en voor het eerst van het weekend had ik het gevoel dat de gang er een beetje in zat.
Na een paar rondjes kwamen we bij een Clio en een Exige die in onze klasse rijden aan en dan zie je meteen toch het verschil in ervaring, Laurens was er binnen een ronde of drie voorbij en ik kwam die Clio maar niet voorbij. Dat die auto lichter is en dus wat later kan remmen helpt dan ook al niet echt, maar toch, als je ernaartoe rijdt ben je sneller en dan moet je er toch ook voorbij kunnen. Maar dat lukte dus niet. Intussen had Jitse ook achter me aangesloten en zo reden we nog een paar rondjes in een treintje verder. Na een paar rondjes had Jitse dat ook wel gezien en haalde hij me na de kombocht in, vond ik eigenlijk wel prima, want dan kon hij eens proberen of hij de Clio wel voorbij kon steken en dan zou ik wel op zijn bumper meegaan was het plan.
Dat achter elkaar aanrijden nog niet zo heel makkelijk is, moest een 100 meter bordje in Rockingham ondervinden, in de bocht waar Jitse er zaterdag en Laurens zondag vanaf gegaan was ging ik ook net even te wijd. Maar ik wilde wel het gas erop houden door het gras, maar dat kan niet echt, dan kun je niet terug sturen de baan op. Dus volgas met vier wielen door het gras en recht op dat bordje af. Gas los en terug de baan op, maar net even iets te laat en dus net dat bordje meegenomen, de rest van de race lag de hele baan daar onder het piepschuim. :angel:
Goed, nog voordat we iets hadden kunnen doen aan die Clio voor ons was het al weer tijd voor de pitstops. Die van mij ging wel goed en ik kwam terug de baan op en heb de rest van de race eigenlijk geen auto's meer gezien behalve een paar Supersport auto's die me op een ronde kwamen zetten.
En een Lotus die dwars midden op de baan stond, ik had geen idee hoe die daar gekomen was, maar later hoorde ik dat die een touché met Jitse gehad had en dat was voor allebei dus einde wedstrijd, erg jammer.

De race uiteindelijk uitgereden op een 11e plaats overall en 7e in de klasse, wat op zich wel ok is.
Laurens was tweede en dat is natuurlijk helemaal super, hij was in de allerlaatste ronde in de oval nog buitenom een Exige voorbij gegaan. :hosanna:
Maar dat geeft ook nog aan wat ik nog moet leren, constant hard gaan; Laurens zijn snelste rondetijd was een 1.30.9, die van Jitse een 1.32.4 en van een een 1.31.6, maar uiteindelijk finisht Laurens wel een lichtjaar voor me, dus die rondetijden moeten dan ook 1.31 blijven en niet 1.31 - 1.33 - 1.32 - 1.33 - 1.31 schommelen.

En dat was dus Rockingham voor Downforce Motorsport.
Over vier weken is de volgende race op Zandvoort; daar verwachten we uiteraard wel heel veel DF'ers op de tribune!
En we hebben ook al flink wat plannen om de auto's sneller te maken, want die tweede plaatsen van Laurens hebben we nu wel weer gezien, dat moet toch net iets beter kunnen. :thumbup:

Luco

Bericht door Luco » 04 mei 2009, 15:15

Mooi verslag Peter :mrgreen:

René130i

Bericht door René130i » 04 mei 2009, 15:22

Mooi verslag hoor ! Leuk die voice com :mrgreen:

Tom

Bericht door Tom » 04 mei 2009, 15:22

Gaaf verhaal!

:thnx:

Metchu

Bericht door Metchu » 04 mei 2009, 15:34

jup, 4 weken... check!!! :popcorn: :popcorn: :popcorn:

klasse Downforce!

Snipe

Bericht door Snipe » 04 mei 2009, 15:38

Superverslag, Peter.
Nu de foto's nog!

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 04 mei 2009, 15:49

Gaaf verslag Peter!

Luuk

Bericht door Luuk » 04 mei 2009, 15:53

Snipe schreef:Superverslag, Peter.
Nu de foto's nog!
Comin' right up. :wink:

RJay

Bericht door RJay » 04 mei 2009, 16:02

Erg gaaf peter :mrgreen:
Wat zijn de data voor zandvoort precies?

BrianV

Bericht door BrianV » 04 mei 2009, 16:04

Metchu schreef:jup, 4 weken... check!!! :popcorn: :popcorn: :popcorn:

klasse Downforce!
double check
:thumbup:

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 04 mei 2009, 16:07

Leuk geschreven Peter! :thumbup:

Hebben jullie nu ieder een "eigen" auto of was dit eenmalig?

Tom

Bericht door Tom » 04 mei 2009, 16:12

R.J schreef:Erg gaaf peter :mrgreen:
30 Mei - 1 juni --- Pinksterraces Zandvoort

RJay

Bericht door RJay » 04 mei 2009, 16:14

Tom schreef:
R.J schreef:Erg gaaf peter :mrgreen:
30 Mei - 1 juni --- Pinksterraces Zandvoort
Nice, dan zal ik ook wel even langstuffen, is tenslotte 20 min hier vandaan :mrgreen:

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 04 mei 2009, 17:39

Nou Nou, kon dat verslagje nou echt niet gisteren avond :?: :mrgreen:

Barend
Auto: F20 m135i

Bericht door Barend » 04 mei 2009, 18:07

Mooi verhaal weer!
Ik heb nu alweer zin in Zandvoort, ik kom zeker even kijken! :)

Luuk

Bericht door Luuk » 04 mei 2009, 18:28

Afbeelding

:shakeit:

Michel P

Bericht door Michel P » 04 mei 2009, 19:14

Mooi verslag, super prestatie, en genoeg geleerd! :thumbup:

Michel

Joy

Bericht door Joy » 04 mei 2009, 19:32

Lekker weg te lezen verslag :thumbup: Verdomd gaaf om hier gewoon je werk van te maken.

Luuk

Bericht door Luuk » 04 mei 2009, 19:47

Op de heenweg:

Afbeelding

Regen? Nee hoor! 8)

Peric

Bericht door Peric » 04 mei 2009, 21:17

Leuk verslag, Downforce gefeliciteerd met de behaalde resultaten en Luuk erg mooie foto's.. :)

Laurens

Bericht door Laurens » 04 mei 2009, 21:43

Allereerst bedankt voor alle leuke reacties :clap: :thumbup:

Weer echt een super gaaf weekend (nja bijna week) gehad, Rockingham is een kleine technische baan maar heel erg leuk om te rijden.

Verslag komt morgen :thumbup:

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 04 mei 2009, 21:43

Super foto's Luuk! :thumbup:

Kan ik niet eens langskomen in Schijndel?

Snipe

Bericht door Snipe » 04 mei 2009, 22:20

Luuk schreef:Afbeelding

Die man links heeft een podiumplaats gehaald. Toch lijkt hij niet bepaald door het dolle heen.

Kortom, Laurens, als je de volgende keer weer op het podium staat (en daar wordt inmiddels op gerekend) zet dan in ieder geval voor de foto je gezicht even in de "dit-is-beter-dan-sex-ik-ben-uitzinnig-van-vreugde"-stand.

:mrgreen:

Aad

Bericht door Aad » 04 mei 2009, 22:23

Snipe schreef:
Luuk schreef:Afbeelding

Die man links heeft een podiumplaats gehaald. Toch lijkt hij niet bepaald door het dolle heen.

Kortom, Laurens, als je de volgende keer weer op het podium staat (en daar wordt inmiddels op gerekend) zet dan in ieder geval voor de foto je gezicht even in de "dit-is-beter-dan-sex-ik-ben-uitzinnig-van-vreugde"-stand.

:mrgreen:
Slecht voorbeeld wat je daar geef , hij is geheelonthouder :D

Plaats reactie