de harde feiten die ik noemde zijn er...de rest wat kan...kan? maar daar had ik het niet over daar moeten dan betere regels of regelingen voor komen die goed werken
Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa
- GTRene
Re: Wereldwijde recessie is systeemcrisis geworden
absoluut, eneuh dat stukje van overal iets negatiefs over vinden was niet op jou tekst
maar algemeen bedoeld.
de harde feiten die ik noemde zijn er...de rest wat kan...kan? maar daar had ik het niet over daar moeten dan betere regels of regelingen voor komen die goed werken
- Elise
Wat ik als grootste probleem zie is dat de meeste mensen voor het maximale bedrag wat ze kunnen besteden de huizenmarkt opgaan. Wellicht dat een progressief systeem dit tegen kan gaan.
Even filosoferen........
Bij de hypotheekmarkt zie je een progressief systeem voor de hypotheekrente.
Vaak 60%, 75%, 90%, 100% en 125% van de executiewaarde.....maar bij NHG (waar de meeste huizen aan voldoen) is het gewoon 1 rentepercentage.
Juist door ook bij de NHG een progressief percentage toe te passen (op basis van de WOZ waarde ) en ervoor te zorgen dat dit goed uitgelegd wordt door de hypotheekadviseurs kun je mensen bewuster maken.
En hetzelfde zou ook gedaan kunnen(moeten) worden met de HRA.
Des te dichter je bij de WOZ waarde van de woning komt, des te minder aftrek als je krijgt.
En ja....op korte termijn zal dit de problemen op de woningmarkt alleen maar groter maken.
Aan de andere kant denk ik dat duidelijkheid op de langere termijn de enige juiste methode is om de woningmarkt vlot te trekken.
Even filosoferen........
Bij de hypotheekmarkt zie je een progressief systeem voor de hypotheekrente.
Vaak 60%, 75%, 90%, 100% en 125% van de executiewaarde.....maar bij NHG (waar de meeste huizen aan voldoen) is het gewoon 1 rentepercentage.
Juist door ook bij de NHG een progressief percentage toe te passen (op basis van de WOZ waarde ) en ervoor te zorgen dat dit goed uitgelegd wordt door de hypotheekadviseurs kun je mensen bewuster maken.
En hetzelfde zou ook gedaan kunnen(moeten) worden met de HRA.
Des te dichter je bij de WOZ waarde van de woning komt, des te minder aftrek als je krijgt.
En ja....op korte termijn zal dit de problemen op de woningmarkt alleen maar groter maken.
Aan de andere kant denk ik dat duidelijkheid op de langere termijn de enige juiste methode is om de woningmarkt vlot te trekken.
- RVV
http://www.retaildetail.eu/nl/europa/eu ... eisers-aan
Met 11000 winkels en bijna 50000 man personeel in Europa.. zal wel een impact hebben.
Met 11000 winkels en bijna 50000 man personeel in Europa.. zal wel een impact hebben.
- Dennis Cavallino
Dat concept is wel wat waard hoor lijkt mij (ook al ken ik die tent in NL niet). Veel van die winkels zullen op één of andere manier wel doorstarten, al dan niet onder een andere naam of met een andere eigenaar.
- Dennis Cavallino
Het herstel rommelt aan alle kanten en dit is op zeker geen signaal dat 't goed gaat in de VS, integendeel.Het rentebeleid van Bernanke is het meest stimulerend in 35 jaar. In 1981 eindigde dat in een inflatie van 14% en een rente van 19%. Het kan decennia duren voor inflatie getemd is.
'Anders dan Trichet'
Dat zegt RTL Z beurscommentator Jacob Schoenmaker in reactie op de mededeling van de Fed dat de rente tot zeker eind 2014 op het huidige lage niveau van 0-0,25% blijft. ''Bernanke doet het heel anders dan de ECB, Trichet communiceerde nooit verder dan drie maanden vooruit.
Bernanke houdt de doet dit om de markt gerust te stellen, om te stimuleren. Als je weet dat de marktrente lang laag blijft dan vervlakt de hele rentecurve.''
Greenspan werkte zeepbel huizenmarkt in de hand
''Greenspan is achteraf verweten dat hij de huizencrisis in de VS in de hand heeft gewerkt door de rente zo lang zo laag te houden. Dat heeft hij achteraf ook wel toegegeven. De vraag is of Bernanke nu hetzelfde doet.
Rente VS straks 6 jaar op rij op 0%
Bernanke doet iets wat zijn voorgangers nog nooit gedaan hebben. Vanaf 2008 zal de rente zes jaren op rijd op 0% staan.'' ''Als je corrigeert voor inflatie, dan is dit het meest stimulerende beleid van de Fed in 35 jaar. Het doet heel erg denken aan de oliecrisis, toen was de rente ook relatief laag ten opzichte van de inflatie en vervolgens steeg de inflatie naar 14%. Fed-president Paul Volcker (de voorganger van Greenspan) moest de rente fors verhogen, tot maar liefst 19%. Het duurde ongeveer 20 jaar voor de inflatie weer onder controle was.''
'Economie VS herstelt juist'
''Bernanke speelt met vuur, zeker als de economie herstelt, het kan zo weer decennia duren voor de inflatie eindelijk getemd is. Waarom zou je je zo lang vastleggen, zeker nu de Amerikaanse economie juist aan het herstellen is?''
- Peric
Draai dat maar om Rene, ze schatten 't meestal hoger in om meer belasting te vangen.GTRene schreef:ik bedoel maar te zeggen dat van de WOZ is een waarde die normaal gesproken lager ligt dan de werkelijke waarde en dus een redelijke "belegging" als onderpand voor de staatshypotheek of je maakt iets en geeft het beestje een naam met een "juiste" reken methode wat altijd onder die waarde ligt...ben je klaar.
Dat is nl. al meerdere keren gebeurt bij mijn ouders.
- GTRene
dan moet er een beter systeem komen...mijn WOZ waarde is bv een stuk lager dan de werkelijke waarde...misschien dat het verschil ligt in oude huizen en of huizen uit de gouden periode?
het zou meer op een soort executie waarde bepaald moeten zijn, dat zou dan meer conform de snel verkoop waarde oid zijn?
het zou meer op een soort executie waarde bepaald moeten zijn, dat zou dan meer conform de snel verkoop waarde oid zijn?
-
TLRS
Dat is vaak het geval ja, mee eens. Wat dat betreft gaat er ook niets boven onafhankelijkheid. En dat begint niet met een torenhoge hypotheek waarbij je min of meer vast zit aan je baan en bijbehorende HRA. Als mensen dat beter in de gaten hebben.. een soort actieve verzekering van je hebben en houden.. dan zie ik het wel goedkomen met Nederland.Elise schreef:GTRene schreef:Mijn mening is dat er teveel misbruik van veel systemen gemaakt kan worden en dat juist daar het accent op zou moeten komen te liggen.
- Bert ///M3
Werkelijke waarde weet je pas als je het verkoopt, dat is marktwerking. Moet jij er van af maar wil niemand het hebben dat word het vanzelf lager.GTRene schreef:dan moet er een beter systeem komen...mijn WOZ waarde is bv een stuk lager dan de werkelijke waarde...misschien dat het verschil ligt in oude huizen en of huizen uit de gouden periode?
Worden huizen dus lager verkocht dan daalt ook de WOZ waarde.
Executiewaarde vaststellen daar heb je ook een actieve markt voor nodig. Die executiewaardes zijn vaak ook uit hun duim gezogen, als in ze worden vastgesteld aan de hand van een percentage van de koopsom. Is er al een tijd niks in die regio verkocht dan veranderd dus je executiewaarde niet zo erg. Wat ook nog meespeeld is taxatie, vaak worden huizen pas bij verkoop getaxeerd en die taxatie word naar mijn idee meestal afgestemd op de eisen van de bank nadat de koopsom overeen gekomen is........
- GTRene
In de toekomst is nog niks zeker Bert, pas als het gebeurt idd
maar je kan zoals ze nu ook doen, er wel een redelijk iets op inschatten...je moet toch iets zoals ze nu ook doen voor over? zo werkt dat nu 1x.
maar je kan zoals ze nu ook doen, er wel een redelijk iets op inschatten...je moet toch iets zoals ze nu ook doen voor over? zo werkt dat nu 1x.
- Luco
Als je werkelijk zon systeem in wil voeren moet je hele duidelijke richtlijnen hebben hoe een taxateur moet werken, nu is het natte vingerwerk en marktwerking, terwijl natuurlijk de waarde van wat stenen en een dak (even kort door de bocht) redelijk gelijk is, waar die stapel stenen ook staat, locatie, voorzieningen en andere randvoorwaarden is allemaal marktwerking.
- Dennis Cavallino
Het is vandaag weer smullen geblazen bij de tegenstrijdige visies, inzichten en voorspellingen:
En dan weer een Kees de Kort blogje:
Dit gaat niet de goede kant op jonge!
Eigenlijk kunnen we er maar beter om lachen.
FED jaagt beurzen aan
De Europese beurzen wisten donderdag de opwaartse trend van de afgelopen weken weer op te pakken. Beleggers waren enthousiast over het besluit van de Federal Reserve om de rente nog langer op het zeer lage niveau te houden om de economie te stimuleren. Ook hield de Fed de deur open voor verdere stimuleringsmaatregelen.
De AEX-index in Amsterdam noteerde in de middaghandel 1 procent hoger op 322,50 punten. De MidKap-index klom 1,8 procent tot 518,75 punten. De beurzen in Parijs, Londen en Frankfurt stegen tussen 1,3 en 1,8 procent. In New York stonden de beurzen kort na opening 0,3 procent hoger.
De stemming op de beurzen werd daarnaast gesteund door een succesvolle Italiaanse obligatieveiling en een onverwacht sterk Duits consumentenvertrouwen.
Ook putten beleggers moed uit berichten in de Griekse media dat private investeerders bereid zijn genoegen te nemen met een lagere rente op nieuwe Griekse obligaties dan de eerder voorgestelde 4 procent. Dat percentage was in de ogen van Europese ministers en het IMF te hoog.
Volgens Europees commissaris Olli Rehn is een akkoord tussen private schuldeisers en Griekenland dichtbij, maar levert het nog te weinig op om de Griekse schuldenlast op termijn houdbaar te maken. Het resterende gat moet worden opgevuld door de eurolanden en Europese instituties, stelde Rehn.
Naast Griekenland werden de pijlen ook gericht op Portugal. De rente op Portugese staatsobligaties is de afgelopen 2 weken sterk opgelopen en steeds meer analisten denken dat het land net als Griekenland op zoek moet naar een verlichting van de schulden.
In Zürich zakte Logitech 11,6 procent. De Zwitserse producent van computermuizen, webcams en toetsenborden gaf opnieuw een winst- en omzetwaarschuwing af. In Londen steeg de Britse luchtvaartmaatschappij easyJet daarentegen 8,7 procent na sterke omzetcijfers. In Helsinki klom Nokia 1,2 procent na beter dan verwachte kwartaalcijfers.
In de AEX voerde roestvrijstaalproducent Aperam de stijgers aan met een winst van ruim 10 procent. Verzekeraar Aegon was de grootste daler onder de hoofdfondsen met een verlies van 0,5 procent.
Philips steeg 2,1 procent. Het elektronicaconcern heeft zijn deel van het merkrecht op Senseo verkocht aan het Amerikaanse Sara Lee voor 170 miljoen euro en zal tot 2020 exclusief de Senseo blijven maken.
Sligro zakte 1,3 procent na bekendmaking van de jaarcijfers. De winstgroei van het supermarkt- en groothandelsbedrijf viel lager uit dan analisten hadden verwacht.
De euro zat in de lift en was 1,3161 dollar waard, tegen 1,2980 dollar aan het eind van de Europese beurshandel woensdag. De prijs van Amerikaanse olie steeg 1,6 procent tot 100,98 dollar per vat en Brentolie werd 1,5 procent duurder op 111,45 dollar.
©ANP
En dan weer een Kees de Kort blogje:
donderdag 26 januari 2012
- Op de bekende Europese aandelenbeurzen hebben handelaren/beleggers er zichzelf weer van weten te overtuigen dat het binnenkort economisch wel beter zal gaan. Dat negen van de tien feiten daar flagrant mee in tegenspraak zijn, doet voor de rest niet ter zake. Er is altijd wel ergens een miniplusje te vinden waar men optimistisch over kan worden. Veel plusjes en weinig minnetjes zijn dan het resultaat.
- Gisteren waren er de uitspraken van de Federal Reserve in de VS. De afgelopen jaren heeft de regering-Obama ongeveer $ 3.500 mrd meer uitgegeven dan er binnengekomen is, heeft de Fed zelf voor ongeveer $ 2.000 mrd dingetjes gekocht om de lange rente te verlagen en is de korte rente al een hele tijd extreem laag. En wat heeft dat opgeleverd? Een economisch herstel waarvan de Fed nu zelf zegt dat het niet veel voorstelt, een herstel waarvan de Fed ook zegt dat er behoorlijke neerwaartse risico's over bestaan en een herstel wat nog wel wat meer en grotere maatregelen kan gebruiken. En dan zijn er nog mensen die dit goed nieuws vinden. Echt ongelofelijk.
- Een bijkomstigheid van het in- en alsmaar doorgezette beleid van de monetaire autoriteiten is natuurlijk wel dat de pensioenproblematiek ook in de VS per dag groter wordt en dat de brave burgers die sparen keihard afgestraft worden. Als u wilt leren hoe een bevolking collectief verarmd kan worden, dan hoeft u alleen maar te kijken naar het optreden van de Fed. Ook hier: echt ongelofelijk.
- En in aandelenland blijft men denken/hopen/dromen dat het bovenstaande iets goeds kan opleveren voor het genoteerde bedrijfsleven. Uiteraard moet je dan wel bereid zijn niet te kijken naar de resultaten die de bedrijven nu aan het presenteren zijn. Rode draad? Zeer incidentele topcijfers, een afnemend aantal winststijgingen, een toenemend aantal winstdalingen en ook duidelijk meer echte minnen. Maar binnenkort gaat het beter. Echt ongelofelijk.
Geplaatst door Kees de Kort
Dit gaat niet de goede kant op jonge!
Eigenlijk kunnen we er maar beter om lachen.
- Frank280zx
- Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie
De grap is dat er nu een keer echt aan de fundamenten van onze groei drift wordt getornd.. de rek naar elk jaar MEER MEER MEER zoals je het vroeger uit rupsje nooit genoeg gelezen kreeg zijn bereikt!
Banken zijn zich onvoldoende bewust van haar maatschappelijke functie, en hebben allerhande belachelijke diensten en producten in het leven geroepen die een doel dienen .. Eigen belang.. meer 'bonus'
En inderdaad de al veel besproken huizenmarkt en hypotheek beleid is ook echt wat mis. het is toch van de zotte dat je met min 5000 op je bank 4 ton kan lenen ? ik heb het genoeg gezien in mijn omgeving! Ik ben 34 en dan zit je tussen veel mensen die voor het eerst een huis kopen.. dit gebeurd(e) aan de lopende band. EN dan komt de knaller! Aflossingsvrij met volle hypotheek aftrek.. Dat is prachtig concept als je hut meer waard word.. maar waarom zou een huis altijd meer waard worden ? wat voor impact heeft vergrijzing ?
Denk dat wij als mensen niet altijd maar meer meer moeten willen. Mijn bedrijf groeit nog elk jaar, maar wij hebben een lage overhead en doen geen gekke dingen. Maar met alle respect.. wat is er nu zo erg aan een jaar geen groei? (of inflatiecorrectie groei) Maar gelijk blijven? Dus vorig jaar 100 euro en dit jaar weer? Dat word als als slecht gezien.. Vreemd.
Zo zat ik laatst bij een klant ze deden ipv 64mln winst in 2009 in 2010 en 2011 maar respectievelijk 49 en 50 mln winst.. dan gaat het dus blijkbaar slecht????
Ik denk.. doe maar normaal dan doe je gek genoeg. En ja ik zit in een bevoorrechte positie waarin ik voldoende verdien om leuke dingen te doen als DNRT rijden dus wie weet een roze bril. Maar als het zo blijft ben ik gelukkig! En dat kan alleen als bedrijven diensten en producten leveren die bijdragen, en duurzaam zijn, en niet gericht op handdruk tot handruk politiek van CEO van de grote bedrijven..
Kijk naar Apple.. Die maken recordwinsten omdat ze uit een soort ideaal bevlogen de wereld bedienen.. de meeste bedrijven waar het slecht mee gaat zijn gefixeerd op wat ze willen hebben; Rijkdom, omzetstijging etc..
Daarnaast kijk eens in Nederland.. in praktisch elke sociale woning waar ik in het Amsterdamse langs rij hangt een flat screen aan de muur.. laptop op de bank, en lopen de kids veelal in merkkleding. en hebben ze vaak nog een auto voor de deur ook! . ook een leuke discussie want als jij subsidie krijgt van de staat .. dus van de werkende.. heb je dan wel recht op een auto, flat screen etc etc? als je dat wilt moet je dat succes zelf proberen te maken. En nee dat is niet voor iedereen weg gelegd, maar moet dat wel dan? Is het doel van staatssteun aan een individu niet een minimale levenstandaard te borgen? hoort daar een flat screen ene playstation bij ? Is dat de minimale levenstandaard anno 2012?
Kortom er is een hoop rot in onze wereld.. mijn visie is dus probeer wat bij te dragen, wees niet te geënt.. op alleen maar omzet geld en top hypotheek!
Een beetje jaren 50 normen waarden zouden wel weer p haar plek zijn.
Banken zijn zich onvoldoende bewust van haar maatschappelijke functie, en hebben allerhande belachelijke diensten en producten in het leven geroepen die een doel dienen .. Eigen belang.. meer 'bonus'
En inderdaad de al veel besproken huizenmarkt en hypotheek beleid is ook echt wat mis. het is toch van de zotte dat je met min 5000 op je bank 4 ton kan lenen ? ik heb het genoeg gezien in mijn omgeving! Ik ben 34 en dan zit je tussen veel mensen die voor het eerst een huis kopen.. dit gebeurd(e) aan de lopende band. EN dan komt de knaller! Aflossingsvrij met volle hypotheek aftrek.. Dat is prachtig concept als je hut meer waard word.. maar waarom zou een huis altijd meer waard worden ? wat voor impact heeft vergrijzing ?
Denk dat wij als mensen niet altijd maar meer meer moeten willen. Mijn bedrijf groeit nog elk jaar, maar wij hebben een lage overhead en doen geen gekke dingen. Maar met alle respect.. wat is er nu zo erg aan een jaar geen groei? (of inflatiecorrectie groei) Maar gelijk blijven? Dus vorig jaar 100 euro en dit jaar weer? Dat word als als slecht gezien.. Vreemd.
Zo zat ik laatst bij een klant ze deden ipv 64mln winst in 2009 in 2010 en 2011 maar respectievelijk 49 en 50 mln winst.. dan gaat het dus blijkbaar slecht????
Ik denk.. doe maar normaal dan doe je gek genoeg. En ja ik zit in een bevoorrechte positie waarin ik voldoende verdien om leuke dingen te doen als DNRT rijden dus wie weet een roze bril. Maar als het zo blijft ben ik gelukkig! En dat kan alleen als bedrijven diensten en producten leveren die bijdragen, en duurzaam zijn, en niet gericht op handdruk tot handruk politiek van CEO van de grote bedrijven..
Kijk naar Apple.. Die maken recordwinsten omdat ze uit een soort ideaal bevlogen de wereld bedienen.. de meeste bedrijven waar het slecht mee gaat zijn gefixeerd op wat ze willen hebben; Rijkdom, omzetstijging etc..
Daarnaast kijk eens in Nederland.. in praktisch elke sociale woning waar ik in het Amsterdamse langs rij hangt een flat screen aan de muur.. laptop op de bank, en lopen de kids veelal in merkkleding. en hebben ze vaak nog een auto voor de deur ook! . ook een leuke discussie want als jij subsidie krijgt van de staat .. dus van de werkende.. heb je dan wel recht op een auto, flat screen etc etc? als je dat wilt moet je dat succes zelf proberen te maken. En nee dat is niet voor iedereen weg gelegd, maar moet dat wel dan? Is het doel van staatssteun aan een individu niet een minimale levenstandaard te borgen? hoort daar een flat screen ene playstation bij ? Is dat de minimale levenstandaard anno 2012?
Kortom er is een hoop rot in onze wereld.. mijn visie is dus probeer wat bij te dragen, wees niet te geënt.. op alleen maar omzet geld en top hypotheek!
Een beetje jaren 50 normen waarden zouden wel weer p haar plek zijn.
-
TLRS
Zeker Frank.. wat dat betreft zijn er denk ik veel mensen die dingen niet durven zeggen. Die dingen uitdragen en doen omdat het van ze verwacht wordt. Soms blind voor andere, heel belangrijke dingen.
[quote="Frank280zx"De meeste bedrijven waar het slecht mee gaat zijn gefixeerd op wat ze willen hebben; Rijkdom, omzetstijging etc.. [/quote]
Nou en of.. ook voetbal bv en F1 bv en en en..
[quote="Frank280zx"De meeste bedrijven waar het slecht mee gaat zijn gefixeerd op wat ze willen hebben; Rijkdom, omzetstijging etc.. [/quote]
Nou en of.. ook voetbal bv en F1 bv en en en..
- Dennis Cavallino
Ok ff voor de duidelijkheid: je hebt een recessie en een kredietcrisis. Dat de recessie een W-vorm had, wisten we al. Dat de kredietcrisis een W-vorm volgt, dat wisten we ook al, maar op dit moment zaten we nog aan de goede kant van 't midden. Nu begint volgens analysten 't tweede deel van de W-vorm.
Voor de beeldvorming. Het eerste deel duurde van 2007-2010. Het tweede deel van 2012-2015 of zoals men verwacht: 2017 of zelfs 2020.
Voor de beeldvorming. Het eerste deel duurde van 2007-2010. Het tweede deel van 2012-2015 of zoals men verwacht: 2017 of zelfs 2020.
Zeg maar dag tegen de huizenmarkt, loonstijging, werkgelegenheid etc. Bedank de mooipraterij van bankiers, politici en anderen die afgelopen jaar hebben doen geloven dat 't beter ging..De geldgroei in de eurozone is in december uitgekomen op 1,6 procent. Dat is een vol procentpunt minder dan in november.
In november namen de kredieten aan de private sector nog met 1,7 procent toe. Economen hadden voor december een toename met 1,9 procent voorzien.
De leningen aan niet-financiële bedrijven namen vorige maand sterk af. ,,Dat is zorgwekkend'', concludeerde ING-econoom Martin van Vliet. ,,Dit toont aan dat bedrijven heel voorzichtig zijn geworden met hun uitgaven. Het wijst er waarschijnlijk ook op dat er moeilijkheden zijn bij de kredietverlening in bepaalde delen van de eurozone.''
De ECB voorzag Europese banken eind vorig jaar voor bijna 500 miljard euro aan goedkope langlopende leningen, in een poging een nieuwe kredietcrisis te voorkomen. Volgens analisten wijzen de nieuwe cijfers van de centrale bank er echter op dat er momenteel mogelijk toch een 'credit crunch' ontstaat.
,,De scherpe afname van de kredietgroei, en vooral de afname van de leningen aan het bedrijfsleven, versterken de zorgen dat de omstandigheden rond krediet moeilijker worden'', aldus hoofdeconoom Howard Archer van IHS Global Insight. ,,Dat vergroot het risico voor de toch al worstelende Europese economie.''
De geldhoeveelheid in de eurozone groeide vorige maand eveneens minder sterk dan verwacht. In december was 1,6 procent meer geld in omloop, na een toename met 2 procent in november. Hier werd op een groei van 2,2 procent gerekend. Volgens Van Vliet wijst de lager dan verwachte groei erop dat inflatie in de komende tijd ,,geen bedreiging'' is voor de eurozone.
""Dat mag je gerust als een tegenvaller bestempelen", oordeelt beursverslaggever Hans de Geus. "De ECB doet er alles aan om geld in de economie te pompen, maar het lijkt bij de banken te blijven hangen." De leningen aan de private sector zijn fors gedaald. Met name de hypotheekleningen lopen terug.
In november namen de kredieten aan de private sector nog met 1,7 procent toe. Economen hadden voor december een toename van 1,9 procent voorzien. De leningen aan niet-financiële bedrijven namen sterk af. "Dat is zorgwekkend", concludeert ING-econoom Martin van Vliet. "Dit toont aan dat bedrijven heel voorzichtig zijn geworden bij hun uitgaven."
Het is voor iedereen een groot raadsel wat er gebeurt met het geld dat naar de banken toestroomt. De Geus: "Ze zetten niet alles terug bij de ECB. De angst is een beetje dat het in activa gaat zitten, die daardoor rare prijsvorming krijgen. Zo kun je niet helemaal betrouwbaar kijken naar wat de waarde is van bepaalde activa."
©RTL Z / ANP
- Elise
Zorgen om niks Dennis, zometeeen krijgen we Kabinet Roemer 1 en verdwijnen alle problemen als sneeuw voor de zonDennis Cavallino schreef:Zeg maar dag tegen de huizenmarkt, loonstijging, werkgelegenheid etc. Bedank de mooipraterij van bankiers, politici en anderen die afgelopen jaar hebben doen geloven dat 't beter ging..
-
Robin
- Auto: Fun Damn Mentally
Hey Dennis, en wat heeft dit dan voor zin?
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =9&t=25185
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =9&t=25185
- Dennis Cavallino
Dat draadje was bedoeld om jullie te vragen of je alsmaar door moet gaan om de prijzen te verlagen, of dat je die trend mag/moet doorbreken als daar aanleiding toe is.
Het was vooral bedoeld om jullie breinen te prikkelen anders te denken dan anderen. Want iedereen (makelaars/kopers/verkopers) praten elkaar nu na en daardoor zien mensen geen echte kansen meer, zo lijkt 't.
IMHO: De prijzen moeten stijgen van producten en diensten die een bepaalde waarde hebben. Anders is ons huidige stelsel zinloos te behouden en vertegenwoordigt geld geen waarde meer op den duur. Dan moeten we d'r een streep onder zetten en opnieuw beginnen.
Er moet meer vertrouwen komen.
Als iedereen zijn prijzen verlaagt, dan gaat iedereen wachten tot de bodem is bereikt, maar dat is nogal lang wachten met een bodemloze put. Dus dan zet je alles op slot. Dat is wat we de afgelopen 5 jaar hebben gedaan. Daarmee vererger je de gevolgen van economische bubbels die uiteen zijn gespat.
IMHO hadden salarissen/uurtarieven e.d. al veel eerder een stuk verhoogd moeten worden.
Dat is niet goed voor de handel/export, maar wel goed voor de binnenlandse economie en het vertrouwen dat je als land uit moet stralen (zie credit-ratings e.d.).
Ik bedoel niet dat je een extra bubbel moet creëren, maar wel dat je de juiste dingen als waarde-verhogend moet zien. En dat ook zo moet aanprijzen. De grap is dat iedereen elkaar napraat en daardoor visie en strategie niet meer in 't belang van de massa is, maar dat de massa lijkt te begrijpen dat zij 't bokkie is en het niet anders kan. En dat is onzin. De massa is machtig, maar acteert daar niet naar (Occupy is een voorbeeld van onzinnigheid van een kleine groep, waar de massa zich niet achter schaart, omdat zowel Occupy als de Massa niet inzien wat er voor hun neus afspeelt, laat staan dat ze het duidelijk kunnen maken). En in de ivoren torens heeft men donders goed in de gaten wat zich afspeelt, maar doen dat af door slap te ouwehoeren tegenover een Commissie de Wit... zolang ze maar met vingers naar anderen kunnen wijzen en om de hete brei heen kunnen blijven draaien.
We're fucked. Dus wil je terugfucken, dan moet je allemaal stoppen met:
- het accepteren van kortingen
- het afbetalen van leningen in tijden van crisis
- sparen in tijden van crisis
- je jaarlijkse loonsverhoging te laten bepalen door mensen in ivoren torens
- zeiken, maar gewoon een politieke partij beginnen en het helemaal anders gaan doen..... om vervolgens tot de ontdekking te komen dat dat in ons systeem nog niet kan en je een revolutie moet uitlokken wil 't veranderen.
Het was vooral bedoeld om jullie breinen te prikkelen anders te denken dan anderen. Want iedereen (makelaars/kopers/verkopers) praten elkaar nu na en daardoor zien mensen geen echte kansen meer, zo lijkt 't.
IMHO: De prijzen moeten stijgen van producten en diensten die een bepaalde waarde hebben. Anders is ons huidige stelsel zinloos te behouden en vertegenwoordigt geld geen waarde meer op den duur. Dan moeten we d'r een streep onder zetten en opnieuw beginnen.
Er moet meer vertrouwen komen.
Als iedereen zijn prijzen verlaagt, dan gaat iedereen wachten tot de bodem is bereikt, maar dat is nogal lang wachten met een bodemloze put. Dus dan zet je alles op slot. Dat is wat we de afgelopen 5 jaar hebben gedaan. Daarmee vererger je de gevolgen van economische bubbels die uiteen zijn gespat.
IMHO hadden salarissen/uurtarieven e.d. al veel eerder een stuk verhoogd moeten worden.
Dat is niet goed voor de handel/export, maar wel goed voor de binnenlandse economie en het vertrouwen dat je als land uit moet stralen (zie credit-ratings e.d.).
Ik bedoel niet dat je een extra bubbel moet creëren, maar wel dat je de juiste dingen als waarde-verhogend moet zien. En dat ook zo moet aanprijzen. De grap is dat iedereen elkaar napraat en daardoor visie en strategie niet meer in 't belang van de massa is, maar dat de massa lijkt te begrijpen dat zij 't bokkie is en het niet anders kan. En dat is onzin. De massa is machtig, maar acteert daar niet naar (Occupy is een voorbeeld van onzinnigheid van een kleine groep, waar de massa zich niet achter schaart, omdat zowel Occupy als de Massa niet inzien wat er voor hun neus afspeelt, laat staan dat ze het duidelijk kunnen maken). En in de ivoren torens heeft men donders goed in de gaten wat zich afspeelt, maar doen dat af door slap te ouwehoeren tegenover een Commissie de Wit... zolang ze maar met vingers naar anderen kunnen wijzen en om de hete brei heen kunnen blijven draaien.
We're fucked. Dus wil je terugfucken, dan moet je allemaal stoppen met:
- het accepteren van kortingen
- het afbetalen van leningen in tijden van crisis
- sparen in tijden van crisis
- je jaarlijkse loonsverhoging te laten bepalen door mensen in ivoren torens
- zeiken, maar gewoon een politieke partij beginnen en het helemaal anders gaan doen..... om vervolgens tot de ontdekking te komen dat dat in ons systeem nog niet kan en je een revolutie moet uitlokken wil 't veranderen.
-
Robin
-stoppen met het lezen van dit draadje dus.

- Dennis Cavallino
Misschien wel.
Maar dan sta je niet op scherp.
Maar dan sta je niet op scherp.
-
Robin
Dennis ik snap je punten, daar niet van. Maar dat allemaal houdt in miljoen huishoudens. Krijg dat maar eens voor mekaar.
- Bert ///M3
Het is een beetje van alles denk ik. Salarissen en uurtarieven verhogen kan maar ik denk dat je de concurrentiepositie naar het buitenland niet onderschatten moet.
Uurtarieven en salarissen omhoog dat kan inderdaad, maar je kan het in sommige gevallen ook van de andere kant bekijken, prijzen van consumentengoederen omlaag.
Even een heel simpel voorbeeldje, ik keek vanmorgen op een site met meubels, stond een hoekbank op. In prijs verlaagd van 5500 euro naar 2400 euro. Kijk ik als leek naar het plaatje van die bank dan denk ik leuk, maar het blijft een made in China voorwerp wat daar waarschijnlijk nog niet eens 200 euro gekost heeft.
Dus een beetje crisis in die sectoren kan geen kwaad volgens mij.
Normaal zou je redeneren, als de prijzen van consumptiegoederen omhoog gaat draaien bedrijven meer winst en kunnen ook de salarissen omhoog. Alleen in het bank voorbeeld is die productie al lang verplaatst naar het buitenland om kosten te drukken. Aan de hand darvan vraag ik me dus af of je als Nederland dat uberhaubt wilt, salarissen verhogen met als consequentie dat je misschien nog meer productie naar het buitenland verplaatst.
Het ligt ook een beetje aan de individuele sectorens zelf. In de technische sector bijvoorbeeld vind ik dat Nederlanders juist ontzettend onderbetaald worden, op een paar subsectoren na.
Verhaaltje over de massa klinkt leuk alleen moet je niet vergeten dat zelfs in die massa het individu nog steeds boven de massa staat. Kijk naar de stakingen die de laatste tijd in het nieuws waren, over het algemeen interesseert het de leraren geen fuck dat de schoonmakers aan het staken waren en als de leraren aan het staken zijn interresseert het de meesten daaromheen ook geen fuck. Bijvoorbeeld de mensen op DF
Uurtarieven en salarissen omhoog dat kan inderdaad, maar je kan het in sommige gevallen ook van de andere kant bekijken, prijzen van consumentengoederen omlaag.
Even een heel simpel voorbeeldje, ik keek vanmorgen op een site met meubels, stond een hoekbank op. In prijs verlaagd van 5500 euro naar 2400 euro. Kijk ik als leek naar het plaatje van die bank dan denk ik leuk, maar het blijft een made in China voorwerp wat daar waarschijnlijk nog niet eens 200 euro gekost heeft.
Dus een beetje crisis in die sectoren kan geen kwaad volgens mij.
Normaal zou je redeneren, als de prijzen van consumptiegoederen omhoog gaat draaien bedrijven meer winst en kunnen ook de salarissen omhoog. Alleen in het bank voorbeeld is die productie al lang verplaatst naar het buitenland om kosten te drukken. Aan de hand darvan vraag ik me dus af of je als Nederland dat uberhaubt wilt, salarissen verhogen met als consequentie dat je misschien nog meer productie naar het buitenland verplaatst.
Het ligt ook een beetje aan de individuele sectorens zelf. In de technische sector bijvoorbeeld vind ik dat Nederlanders juist ontzettend onderbetaald worden, op een paar subsectoren na.
Verhaaltje over de massa klinkt leuk alleen moet je niet vergeten dat zelfs in die massa het individu nog steeds boven de massa staat. Kijk naar de stakingen die de laatste tijd in het nieuws waren, over het algemeen interesseert het de leraren geen fuck dat de schoonmakers aan het staken waren en als de leraren aan het staken zijn interresseert het de meesten daaromheen ook geen fuck. Bijvoorbeeld de mensen op DF
- Luco
In bepaalde sectoren zijn de uurtarieven al heel erg gezakt hoor, zelfs al zo erg dat veel zelfstandigen onder de kostprijs werken om uberhaupt iets te hebben.
Dat is natuurlijk geen goede zaak.
Dat is natuurlijk geen goede zaak.
- Elise
Dat is goed op de hele korte termijn.....en perfect om op de iets langere termijn de hele tering zooi permanent de nek om te draaien.....Dennis Cavallino schreef:IMHO hadden salarissen/uurtarieven e.d. al veel eerder een stuk verhoogd moeten worden.
- Dennis Cavallino
Waarom? In vroegere tijden was het wel waar dat loonmatiging een goede functie had. Toen we alleen exporteerden naar de VS en Duitsland. Sinds de Euro-invoering is de wereld ook veranderd. Zeker de laatste jaren.
Op dit moment worden wij in de wereld steeds 'goedkoper' en onze kwaliteit is toch goed? Dus waarom niet verhogen? Omdat men niet durft in te zien dat de wereld is veranderd. Investeer in kwaliteit. In heel Europa. Maak van Europa 1 land. Differentieer de lonen per regio (wat nu nog landen zijn of provincies). Maar zorg er wel voor dat je extreme situaties zoals de huidige met extreme situaties te lijf moet (zoals een eenmalige hyperloonstijging en/of een eenmalige hyperinflatie).
Maar als men dat niet durft, dan moet je loonmatiging lekker blijven toepassen en je land naar de klote helpen. En de EU. En de toekomst voor komende generaties.
En vooral lekker blijven discussiëren over compleet onzinnige zaken in de kamer zoals het boerkaverbod.
Op dit moment worden wij in de wereld steeds 'goedkoper' en onze kwaliteit is toch goed? Dus waarom niet verhogen? Omdat men niet durft in te zien dat de wereld is veranderd. Investeer in kwaliteit. In heel Europa. Maak van Europa 1 land. Differentieer de lonen per regio (wat nu nog landen zijn of provincies). Maar zorg er wel voor dat je extreme situaties zoals de huidige met extreme situaties te lijf moet (zoals een eenmalige hyperloonstijging en/of een eenmalige hyperinflatie).
Maar als men dat niet durft, dan moet je loonmatiging lekker blijven toepassen en je land naar de klote helpen. En de EU. En de toekomst voor komende generaties.
En vooral lekker blijven discussiëren over compleet onzinnige zaken in de kamer zoals het boerkaverbod.