Na 683 jaarEr is een tijd geweest dat ik met Rwd hokken (Alfa's en Sierra Cosworth's) ook altijd dwars moest. Die tijd is voorbij.
BMW 1 Serie M Coupé
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: 1 ///M Coupé
-
OnlineHielke
- Berichten: 11650
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: 1 ///M Coupé
Heeft lang geduurd, dat geef ik toe 8)RVV schreef:Na 683 jaarEr is een tijd geweest dat ik met Rwd hokken (Alfa's en Sierra Cosworth's) ook altijd dwars moest. Die tijd is voorbij.![]()
En het is ook makkelijk praten natuurlijk. Zolang ik niet op dagelijkse basis over een potente RWD met zwiepeigenschappen beschik weet ik natuurlijk niet wat ik zou doen. Een midlife crisis ligt zomaar op de loer. Maar ik zit in ieder geval niet om zo'n auto verlegen.
Ondanks dat zo'n machine me op het lijf geschreven is. Dat dan weer wel :twisted:
-
Robin
- Berichten: 56240
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: 1 ///M Coupé
Argumentatie is prima, serieus. Maar de wannabe racert, laat 'm nou. En laat 'm dan toch de 1M kiezen(niet Andre bedoelende). Een 1M heeft tig airbags, abs, DSC etc. Ding vliegt niet opeens 't struweel in.Hielke schreef:Wat zeg je? Verstond je even niet.Robin schreef:GEORGE KACHEL ZOU OOK VOOR EEN 1M GAAN HIELKE DOVE KWARTEL!
![]()
Kacher zegt dat HIJ als goed rijder voor de 1M zou gaan maar dat het gros van de kopers met een RS3 beter af is. Je zou kunnen zeggen dat ie met deze uitspraak nogal arrogant overkomt (tis een mof geloof ik, zou dus al veel verklaren), maar je zou evengoed kunnen zeggen dat zijn uitspraak van wijsheid en realiteitszin getuigt. Hoeveel kopers zijn er straks nou werkelijk die het 'dwarse' karakter van de 1M weten uit te buiten? 5%? Hooguit 10%.
Er is een tijd geweest dat ik met Rwd hokken (Alfa's en Sierra Cosworth's) ook altijd dwars moest. Die tijd is voorbij. Uit nieuwschierigheid wil ik een RWD nog wel eens een zwieper laten geven, maar het hoeft niet echt. Het kunstje is geen meerwaarde voor circuitgebruik en voor de openbare weg vind ik stuureigenschappen, sound, comfort en looks (op dat laatste laat de RS3 het voor mij al wat afweten) veel belangrijker. Als ik voor een hot hatch achtige van het formaat 1 serie verplicht moest kiezen dan ging ik ook voor het compromis, voor de beste all rounder. Bij een echte sportwagen zou ik veel minder voor het compromis gaan.
Laat ik 't zó zeggen als terugkaatsverhaal: Hoeveel personen(hier dus ook) all over the world rijden die zeepkisten van vaak Engelse makelijk, met motorblokje waarvan IK dan weer denk(terugkomend op wat jij zei en ik vetgedrukt heb aangehaald): Komt dit wel goed?
En totnutoe komt 't vaak wel goed(denk aan motorrijders etc)
Dan is zo'n 1M een tamme Dobermann als je 't mij vraagt.....
- romo
- Berichten: 27165
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: 1 ///M Coupé
OMG.........................wat een heerlijk leesvoer weer.............................het houdt niet op.......................telkens denk ik; nu zal het wel klaar zijn.....................maar nee, het kan nog beter.............................lijkt wel een wasmiddel reclame .................................. 
-
OnlineHielke
- Berichten: 11650
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: 1 ///M Coupé
Beetje onzinnig vergelijk natuurlijk Robin.
Als je voor een Caterham achtige kiest dan kies je overduidelijk niet voor een auto uit het C segment die dubbel zo zwaar en dubbel zo hoog is. In vergelijking met zo'n auto lijkt een 1M als twee druppels water op een RS3.
De twee Duitsers wijken van elkaar af op het vlak van de aandrijving. RWD bij BMW en AWD bij Audi. In de dagelijkse praktijk hoef je van dat verschil in concept (bij die massa's) heel weinig te voelen.
Qua sound verslaat een RS3 een 1M hands down, je houdt 10k in je beurs, en de performance (de cijfertjes) zijn geen spruit minder. Voor de looks geldt "zoveel mensen zoveel smaken". Het komt voor mij dus op het sturen en het samenspel van veren en dempers aan. Die factoren maken of je jezelf in full control over je auto voelt of niet. Porsche heeft dat prima voor elkaar, BMW lang niet altijd.
Breng die auto's mij en ik vel het oordeel.
Als je voor een Caterham achtige kiest dan kies je overduidelijk niet voor een auto uit het C segment die dubbel zo zwaar en dubbel zo hoog is. In vergelijking met zo'n auto lijkt een 1M als twee druppels water op een RS3.
De twee Duitsers wijken van elkaar af op het vlak van de aandrijving. RWD bij BMW en AWD bij Audi. In de dagelijkse praktijk hoef je van dat verschil in concept (bij die massa's) heel weinig te voelen.
Qua sound verslaat een RS3 een 1M hands down, je houdt 10k in je beurs, en de performance (de cijfertjes) zijn geen spruit minder. Voor de looks geldt "zoveel mensen zoveel smaken". Het komt voor mij dus op het sturen en het samenspel van veren en dempers aan. Die factoren maken of je jezelf in full control over je auto voelt of niet. Porsche heeft dat prima voor elkaar, BMW lang niet altijd.
Breng die auto's mij en ik vel het oordeel.
-
OnlineHielke
- Berichten: 11650
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: 1 ///M Coupé
We zijn nog niet eens helemaal warm gedraaid Romo. Zo dicht tegen de dag des oordeels aan zal de discussie zich alleen maar verhitten.romo schreef:OMG.........................wat een heerlijk leesvoer weer.............................het houdt niet op.......................telkens denk ik; nu zal het wel klaar zijn.....................maar nee, het kan nog beter.............................lijkt wel een wasmiddel reclame ..................................
Na Decission Day volgt de anticlimax. Ik verwacht zelfs dat een aantal DF-ers dan verplicht opgenomen moet worden als gevolg van akickverschijnselen
Anderzijds, DF kennende, gaat alles gewoon op oude voet verder, zonder de indruk te wekken dat er ooit iets gebeurd is
-
Robin
- Berichten: 56240
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: 1 ///M Coupé
Hielke, je had 't over realiteitszin etc. Daarin gaf ik je gelijk. Ik zeg dat een 1M niet gevaarlijk is en beter rijdt dan 'n RS3. Hoe ik dat nu al weet?Niet alleen van de testers, neen: Aan de hand van m'n S3 ervaring en m'n ettelijke BMW's door de jaren heen. On track nog wel.

De 1M verslaat de Rs3 hands down, als je 'n DF hart hebt, of iig een beetje benzine in je bloed. Dus jij ook.
Snap ik, doe mij dat ook maarHielke schreef:Breng die auto's mij en ik vel het oordeel.
De 1M verslaat de Rs3 hands down, als je 'n DF hart hebt, of iig een beetje benzine in je bloed. Dus jij ook.
- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: 1 ///M Coupé
Dat is maar de vraag. Voor bijna iedereen is het een no-brainer. De RS3 wordt hier alleen te vuur en te zwaard verdedigd door de enige in dit topic die dagelijks in een onderstuurd boodschappenwagentje rijdt. Rechtdoor de bocht uit FTWRobin schreef:Snap ik, doe mij dat ook maarHielke schreef:Breng die auto's mij en ik vel het oordeel.
De 1M verslaat de Rs3 hands down, als je 'n DF hart hebt, of iig een beetje benzine in je bloed. Dus jij ook.
-
OnlineHielke
- Berichten: 11650
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: 1 ///M Coupé
Je bent of 1. een orakel, of 2. onnozel als je nu al, zonder ook maar een meter in die auto's gereden te hebben, een oordeel over één van die twee auto's velt. Zelfs al je 24/7 met een auto dwars wilt gaan. Want ook dan weet je nog steeds niet hoe een turbo aangedreven auto op je gaspedaalinput gaat reageren. Misschien wel zo beroerd dat je uit frustratie toch liever de Aldi hebt 
- JP
- Berichten: 35123
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: "No Risk, full poes"
Re: 1 ///M Coupé
Onbekend maakt onbemind...., maar toegegeven het blijft stoer om af te geven op fwd... 
-
Robin
- Berichten: 56240
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: 1 ///M Coupé
Hielke schreef:Je bent of 1. een orakel, of 2. onnozel als je nu al, zonder ook maar een meter in die auto's gereden te hebben, een oordeel over één van die twee auto's velt. Zelfs al je 24/7 met een auto dwars wilt gaan. Want ook dan weet je nog steeds niet hoe een turbo aangedreven auto op je gaspedaalinput gaat reageren. Misschien wel zo beroerd dat je uit frustratie toch liever de Aldi hebt
- mrbbs
- Berichten: 1498
- Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
- Locatie: belgie
Re: 1 ///M Coupé
Zijn er al mensen die de 1M hebben getuned ondertussen, misschien nog wat vroeg maar ik denk dat een power hike van 80pk wel een veilige tuning is.
420pk op 1450kg (met lichtgewicht recaro's erin) moet best leuk zijn.
420pk op 1450kg (met lichtgewicht recaro's erin) moet best leuk zijn.
-
OnlineHielke
- Berichten: 11650
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: 1 ///M Coupé
Ik heb heel weinig nodig om een auto af te kunnen kraken Robin :playcar:
Maar uit de goede tellerfilmpjes tot nu komt overduidelijk naar voren dat de 1M qua motorkarakteristiek 1 op 1 met .35 motoren vergeleken kan worden. Filmpjesmakers en het gros van de mensen die jippiejajee commentaren geven denken waarschijnlijk met iets unieks te maken te hebben, maar dat is allerminst het geval.
Door dat te zeggen kraak ik die motor niet af. Het is een fantastische motor. Heb ik altijd gezegd. Maar een 130i draait die laatste 1000 toeren makkelijker en mooier en de RS3 motor klinkt veel beter.
Maar uit de goede tellerfilmpjes tot nu komt overduidelijk naar voren dat de 1M qua motorkarakteristiek 1 op 1 met .35 motoren vergeleken kan worden. Filmpjesmakers en het gros van de mensen die jippiejajee commentaren geven denken waarschijnlijk met iets unieks te maken te hebben, maar dat is allerminst het geval.
Door dat te zeggen kraak ik die motor niet af. Het is een fantastische motor. Heb ik altijd gezegd. Maar een 130i draait die laatste 1000 toeren makkelijker en mooier en de RS3 motor klinkt veel beter.
-
Andre
- Berichten: 11444
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Re: 1 ///M Coupé
Haha prachtig. Wat een mooi gelul hier.
Hielke in het GTS draadje daar kan je je ei ook kwijt. Staat een filmpje voor je.
Hielke in het GTS draadje daar kan je je ei ook kwijt. Staat een filmpje voor je.
-
OnlineHielke
- Berichten: 11650
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: 1 ///M Coupé
Andre schreef:Haha prachtig. Wat een mooi gelul hier.
Hielke in het GTS draadje daar kan je je ei ook kwijt. Staat een filmpje voor je.
Ok, ik ben er zo
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: 1 ///M Coupé
Al bekomen van de afgang Hielke ? Lag dus wel aan de rijder 
Verder noem jij de voorspoiler een rotzooitje en daarom moet je geen wit nemen, maar ik vind die voorspoiler het mooiste wat in autoland verkrijgbaar is. Juist helemaal te gek. Alleen Aston Martin kan dat nog evenaren met de DB9 maar verder vind ik de spoilers het mooiste design ooit.
Zo zie je maar dat smaken verschillen.
@ Robin: met je eens op meeste punten behalve toen je zei dat de 1M afgekraakt wordt op DF. Dat is onzin en selectief lezen aan jouw kant
@ Petroleum Tom: dank voor het mogen lezen van de grootste grap ooit op een forum toen je zei dat de RS3 en 1M niet met elkaar te vergelijken zijn vanwege het aandrijfconcept en het aantal deuren
Verder noem jij de voorspoiler een rotzooitje en daarom moet je geen wit nemen, maar ik vind die voorspoiler het mooiste wat in autoland verkrijgbaar is. Juist helemaal te gek. Alleen Aston Martin kan dat nog evenaren met de DB9 maar verder vind ik de spoilers het mooiste design ooit.
Zo zie je maar dat smaken verschillen.
@ Robin: met je eens op meeste punten behalve toen je zei dat de 1M afgekraakt wordt op DF. Dat is onzin en selectief lezen aan jouw kant
@ Petroleum Tom: dank voor het mogen lezen van de grootste grap ooit op een forum toen je zei dat de RS3 en 1M niet met elkaar te vergelijken zijn vanwege het aandrijfconcept en het aantal deuren
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
Re: 1 ///M Coupé
Macboy schreef:Al bekomen van de afgang Hielke ? Lag dus wel aan de rijder
Verder noem jij de voorspoiler een rotzooitje en daarom moet je geen wit nemen, maar ik vind die voorspoiler het mooiste wat in autoland verkrijgbaar is. Juist helemaal te gek. Alleen Aston Martin kan dat nog evenaren met de DB9 maar verder vind ik de spoilers het mooiste design ooit.
Zo zie je maar dat smaken verschillen.
@ Robin: met je eens op meeste punten behalve toen je zei dat de 1M afgekraakt wordt op DF. Dat is onzin en selectief lezen aan jouw kant
@ Olie Dom: dank voor het mogen lezen van de grootste grap ooit op een forum toen je zei dat de RS3 en 1M niet met elkaar te vergelijken zijn vanwege het aandrijfconcept en het aantal deuren
-
Robin
- Berichten: 56240
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: 1 ///M Coupé
@ ilija, ik denk dat je verbaasd zult zijn hoeveel hier op DF ook toch de RS3 kiezen als ze voor de keuze staan. Ik denk dat het iets wordt van 60% de RS# en 40% voor de 1M. Een 1 serie heeft sinds z'n geboorte weinig krediet hier en daar, vergeet dat niet. 
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
Re: 1 ///M Coupé
@Robin,
Zou goed kunnen, beide auto's zijn IMO geen schoonheden, dus dan kies voor de auto met de meeste DF, en dat zal de 1M zijn. Of je moet autobaan branden DF noemen natuurlijk, of interieur fappen DF.....
Michel
Zou goed kunnen, beide auto's zijn IMO geen schoonheden, dus dan kies voor de auto met de meeste DF, en dat zal de 1M zijn. Of je moet autobaan branden DF noemen natuurlijk, of interieur fappen DF.....
Michel
-
Robin
- Berichten: 56240
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: 1 ///M Coupé
Michel, ik ben 'n 1 serie-man van 't eerste uur(2004) en zo zijn er nog 'n aantal hier. Tuurlijk zie ik ook wel design 'flaws' en beauty is in the eye of the beholder blabla, maar het rijden, layout en dat modelletje geven 'm karakter. Zowel de 3/5 deurs als de coupe. imo.
De A3(en ik heb een Mk1 A3 en S3) gehad, kun je minder over zeggen dat er 'design flaws'zijn, het is allemaal wat meer in proportie strak, maar daardoor ook wel weer boring middle of the road: middelmaat....(zoals elke Audi de laatste tijd imo). Maar ik denk dat men(ook hier) uit 'veiligheid' daaróm dus at the end of the day vaker de RS3 gaat kiezen.
Anders reden we 11/12 jaar terug allemaal wel het pareltje Subaru Impreza GTT voor 49995,- GULDEN.
De halve wereld verklaarde me voor gek, lelijker kon niet. Totdat ze meereden....zo zie ik 't met de 1M ook.....
Maar een 'beschaafde' look is heel belangrijk. En 'n RS3 heeft een beschaafdere look, eeen 1M laat karakter zien. Ik ga uiteraard voor die laatste.Herken ik mezelf ook 't meest in. 8)
De A3(en ik heb een Mk1 A3 en S3) gehad, kun je minder over zeggen dat er 'design flaws'zijn, het is allemaal wat meer in proportie strak, maar daardoor ook wel weer boring middle of the road: middelmaat....(zoals elke Audi de laatste tijd imo). Maar ik denk dat men(ook hier) uit 'veiligheid' daaróm dus at the end of the day vaker de RS3 gaat kiezen.
Anders reden we 11/12 jaar terug allemaal wel het pareltje Subaru Impreza GTT voor 49995,- GULDEN.
De halve wereld verklaarde me voor gek, lelijker kon niet. Totdat ze meereden....zo zie ik 't met de 1M ook.....
Maar een 'beschaafde' look is heel belangrijk. En 'n RS3 heeft een beschaafdere look, eeen 1M laat karakter zien. Ik ga uiteraard voor die laatste.Herken ik mezelf ook 't meest in. 8)
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: 1 ///M Coupé
audi RS3 = je dagelijks vervoer
BMW 1M = je hobby
Porsche Cayman R = je Sport

BMW 1M = je hobby
Porsche Cayman R = je Sport
-
Robin
- Berichten: 56240
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: 1 ///M Coupé
Dus de RS3 is je lieftallige fantastische vrouwGTRene schreef:audi RS3 = je dagelijks vervoer
BMW 1M = je hobby
Porsche Cayman R = je Sport
De 1M is je te jonge sexy minnares.
En de Cayman R is dus je uiteindelijk 'uit de kast komen'.
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
Re: 1 ///M Coupé
Vanaf de introductie is het voor mij ook een topper, 120d is een fijne diesel heb daar samen met Macboy en Dennis Drenthe in gereden, 130i top, alleen de coupe doet mij helemaal niets. Maar een 3 deurs 130i met M pakket is gewoon een heerlijke compacte auto. Heb in de 130i van Rico gereden en was direct verkocht door zowel de motor als het stuur gevoel. Heerlijk plaatsbare auto met een heerlijke 3 liter 6 in lijn.
Mis bij de coupe een duidelijk oplopende taille lijn.
Michel
Mis bij de coupe een duidelijk oplopende taille lijn.
Michel
-
Andre
- Berichten: 11444
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Re: 1 ///M Coupé
2011 BMW 1 Series M Coupe: First Drive
Mike Spinelli — I told myself I would hate the BMW 1 Series M Coupe because no parts bin-built Bimmer could ever be worthy of the M-Sport badge. Right? Of course. I knew I would hate the "BMW 1M." I had to. But did I?
Disclaimer: BMW wanted us to drive the 1 Series M Coupe so badly they provided a day of track time at the Monticello Motor Club's South course and all the cars we could thrash. I provided my own transportation and a tall coffee, extra burned, from Starbucks.
I had a speech prepared for the day the 1 Series M Coupe arrived. I dreamt of delivering it to BMW executives, pounding my shoe on the table as punctuation. How dare they build a non-M M car, a mix-and-match hack job of parts on hand; a tedious little coupe powered by a plebian engine with a tractor's redline and those spooly things like the cars in the Fast and the Furious movies. I imagined building to a crescendo, where I'd foretell heaps of ridicule the 1M would receive from people whose sanctimony about free-revving, naturally-breathing BMW M cars comes as naturally as breathing: The M purists.
Yeah, well never mind that. This is most definitely an M car.
Indeed, the 1 Series M Coupe shares its three-liter, twin-turbocharged inline six with several pre-2011 BMWs (and still with the BMW Z4 sDrive35i). The downside to that is the 1M doesn't have its own, F1-derived cooker that revs to infinity and imparts a brutal wail that could strip paint, like some notable M cars do. But in other ways — and here's where the 1M is indeed true to BMW's own narrative for it — the 1M resembles those nimble, neutral-handling, frisky M cars of yore, which should make pain-in-the-ass purists very happy.
What is a BMW M car, anyway? In its early years, the M performance division handled only motorsports. Out of necessity it began turning out homologation specials, like the rarer-than-plutonium M1 and later the brilliantly-steering four-cylinder E30 M3 of 1988. Since then, the M purview has widened to include Wernher von Braun-spec executive sedans, nasty-quick SUVs and, well, don't they make a fire truck or something?
View the gallery
No they don't. And for those concerned that M has strayed too far from its roots, the 1M's coltish charm on the road and racetrack offers both a sense of relief and a bit of dramatic tension, considering how few 1Ms BMW says it's planning to build.
Naturally, the 1M's N54 three-liter (not the 2011-model 135i's twin-scroll, single-turbo N55) is a separate beast from the current M3's four-liter V8. At 335 horsepower, the twin-turbo six is way out of the M3's 414-hp league, but makes up the difference with stacks of torque from 1,500 rpm to 4,500 rpm, peaking at 332 lb/ft — 37 lb/ft more than the M3. It also has a provisional overboost function, that issues temporary peaks of 369 lb/ft during low-idle, high-load situations (like flooring it from a dead stop). That grunty, always-on power band matched well to Monticello's 1.6-mile, 12-turn South course, especially when paired with the 1M's outstanding chassis.
And what happens when you push that telltale M-Power button on the 1M's steering wheel? No additional power; instead, it adjusts mapping on the drive-by-wire throttle, adding more kick per the same decrease in pedal angle (which engineers call the control variable). An M car needs an aggressive throttle.
The 1M isn't particularly quick; BMW says it can get from 0-60 in 4.7 seconds, which isn't far off the 135i's low-five-second-range time, even if the company's being typically conservative. No, the point of this car isn't blinding quickness; the point of the 1M is agility, and it has plenty of it.
With a wheelbase that's four inches shorter than the M3, and the addition of the M3's quicker, 12.5:1 steering ratio, the 1M turns much more aggressively than the longer M3. Of course, M engineers used other parts from the M3 to tweak the 1M's road manners as well. Beneath the 1-Series architecture is M3's variable differential, its 5-link rear suspension and brakes.
The 1M can carry an astounding amount of speed through corners, and there's plenty of advance warning before the tires finally give way. Oh, you wanted rubber? The 1M has loads of it, with 245/35 ZR19s in the front and 265/35 ZR19s in the rear. That's a lot of rubber for a small car, and aside from making the 1M look exactly like a concept-car sketch (how odd is that?) it provides ridiculous amounts of grip from contact patches the size of Staten Island.
And then there's that stance, which BMW's gotten exactly right. The wider track and ever-so-slight negative camber in the rear wheels gives the 1M an attractive, bulldog stance. In fact, stance-wise, it's leaps and bounds over any other modern M.
But what of the sound? BMW definitely gave the 1M its own aural signature, which is less wicked than other Ms, but is far deeper and angrier than the 135i by way of tweaks to the intake and exhaust.
If the sign of a good car is how soon after your first drive that you're comfortable pushing the limits, then this is a very good car. The M3-spec brakes — 14.2-inch ventilated discs in front, 13.8 in the rear — are more than enough gear for the lighter 1M, but I would like to have seen how they'd have drew down the 3,362 car from Monticello's 140-mph straight, which we didn't use. Otherwise, I didn't notice the pedal feel at all, which is kind of the point, right? As for stability control, BMW's M Dynamic Mode will get most track-day drivers all the way there, but considering modern M cars are about the brilliance of the differential, it's more rewarding to turn off the nanny, dial it back a bit, and let the mechanicals take front and center.
What's kind of baffling about the 1M is its narrow window of production. BMW's building only between 800 and 1,000 of the cars, based on production capacity at the company's Leipzig plant, and has articulated no plans to continue production after the 2011 model year. That means the $47,010 1M ($54,085 completely kitted out) is a kind of experiment. But while preliminary results confirm the potential for the 1-Series platform to host a sharp-handling sports car, whether or not BMW purists will demand a longer production run remains to be seen.
Mike Spinelli — I told myself I would hate the BMW 1 Series M Coupe because no parts bin-built Bimmer could ever be worthy of the M-Sport badge. Right? Of course. I knew I would hate the "BMW 1M." I had to. But did I?
Disclaimer: BMW wanted us to drive the 1 Series M Coupe so badly they provided a day of track time at the Monticello Motor Club's South course and all the cars we could thrash. I provided my own transportation and a tall coffee, extra burned, from Starbucks.
I had a speech prepared for the day the 1 Series M Coupe arrived. I dreamt of delivering it to BMW executives, pounding my shoe on the table as punctuation. How dare they build a non-M M car, a mix-and-match hack job of parts on hand; a tedious little coupe powered by a plebian engine with a tractor's redline and those spooly things like the cars in the Fast and the Furious movies. I imagined building to a crescendo, where I'd foretell heaps of ridicule the 1M would receive from people whose sanctimony about free-revving, naturally-breathing BMW M cars comes as naturally as breathing: The M purists.
Yeah, well never mind that. This is most definitely an M car.
Indeed, the 1 Series M Coupe shares its three-liter, twin-turbocharged inline six with several pre-2011 BMWs (and still with the BMW Z4 sDrive35i). The downside to that is the 1M doesn't have its own, F1-derived cooker that revs to infinity and imparts a brutal wail that could strip paint, like some notable M cars do. But in other ways — and here's where the 1M is indeed true to BMW's own narrative for it — the 1M resembles those nimble, neutral-handling, frisky M cars of yore, which should make pain-in-the-ass purists very happy.
What is a BMW M car, anyway? In its early years, the M performance division handled only motorsports. Out of necessity it began turning out homologation specials, like the rarer-than-plutonium M1 and later the brilliantly-steering four-cylinder E30 M3 of 1988. Since then, the M purview has widened to include Wernher von Braun-spec executive sedans, nasty-quick SUVs and, well, don't they make a fire truck or something?
View the gallery
No they don't. And for those concerned that M has strayed too far from its roots, the 1M's coltish charm on the road and racetrack offers both a sense of relief and a bit of dramatic tension, considering how few 1Ms BMW says it's planning to build.
Naturally, the 1M's N54 three-liter (not the 2011-model 135i's twin-scroll, single-turbo N55) is a separate beast from the current M3's four-liter V8. At 335 horsepower, the twin-turbo six is way out of the M3's 414-hp league, but makes up the difference with stacks of torque from 1,500 rpm to 4,500 rpm, peaking at 332 lb/ft — 37 lb/ft more than the M3. It also has a provisional overboost function, that issues temporary peaks of 369 lb/ft during low-idle, high-load situations (like flooring it from a dead stop). That grunty, always-on power band matched well to Monticello's 1.6-mile, 12-turn South course, especially when paired with the 1M's outstanding chassis.
And what happens when you push that telltale M-Power button on the 1M's steering wheel? No additional power; instead, it adjusts mapping on the drive-by-wire throttle, adding more kick per the same decrease in pedal angle (which engineers call the control variable). An M car needs an aggressive throttle.
The 1M isn't particularly quick; BMW says it can get from 0-60 in 4.7 seconds, which isn't far off the 135i's low-five-second-range time, even if the company's being typically conservative. No, the point of this car isn't blinding quickness; the point of the 1M is agility, and it has plenty of it.
With a wheelbase that's four inches shorter than the M3, and the addition of the M3's quicker, 12.5:1 steering ratio, the 1M turns much more aggressively than the longer M3. Of course, M engineers used other parts from the M3 to tweak the 1M's road manners as well. Beneath the 1-Series architecture is M3's variable differential, its 5-link rear suspension and brakes.
The 1M can carry an astounding amount of speed through corners, and there's plenty of advance warning before the tires finally give way. Oh, you wanted rubber? The 1M has loads of it, with 245/35 ZR19s in the front and 265/35 ZR19s in the rear. That's a lot of rubber for a small car, and aside from making the 1M look exactly like a concept-car sketch (how odd is that?) it provides ridiculous amounts of grip from contact patches the size of Staten Island.
And then there's that stance, which BMW's gotten exactly right. The wider track and ever-so-slight negative camber in the rear wheels gives the 1M an attractive, bulldog stance. In fact, stance-wise, it's leaps and bounds over any other modern M.
But what of the sound? BMW definitely gave the 1M its own aural signature, which is less wicked than other Ms, but is far deeper and angrier than the 135i by way of tweaks to the intake and exhaust.
If the sign of a good car is how soon after your first drive that you're comfortable pushing the limits, then this is a very good car. The M3-spec brakes — 14.2-inch ventilated discs in front, 13.8 in the rear — are more than enough gear for the lighter 1M, but I would like to have seen how they'd have drew down the 3,362 car from Monticello's 140-mph straight, which we didn't use. Otherwise, I didn't notice the pedal feel at all, which is kind of the point, right? As for stability control, BMW's M Dynamic Mode will get most track-day drivers all the way there, but considering modern M cars are about the brilliance of the differential, it's more rewarding to turn off the nanny, dial it back a bit, and let the mechanicals take front and center.
What's kind of baffling about the 1M is its narrow window of production. BMW's building only between 800 and 1,000 of the cars, based on production capacity at the company's Leipzig plant, and has articulated no plans to continue production after the 2011 model year. That means the $47,010 1M ($54,085 completely kitted out) is a kind of experiment. But while preliminary results confirm the potential for the 1-Series platform to host a sharp-handling sports car, whether or not BMW purists will demand a longer production run remains to be seen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten
