Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Knot

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Knot » 26 aug 2022, 12:33

ErikS schreef: 26 aug 2022, 12:29 Als ze gaan openbreken, wat zeggen contracten dan nog.....?!
Maarja, niks verbaast meer uiteraard.
Ricciardo ook niet :ken ik jou:

ErikS

Bericht door ErikS » 26 aug 2022, 12:34

Knot schreef: 26 aug 2022, 12:33
ErikS schreef: 26 aug 2022, 12:29 Als ze gaan openbreken, wat zeggen contracten dan nog.....?!
Ze mogen mijn contract best afkopen met 15 miljoen hoor. :tooth:

Gijzert

Bericht door Gijzert » 26 aug 2022, 12:36

Eeuwe schreef: 25 aug 2022, 22:41
328Ti schreef: 25 aug 2022, 19:47
Eeuwe schreef: 25 aug 2022, 19:25

Tubercolose jantje zeg.. In de media lees je hedendaags dat de prijzen nog hoger gaan worden, maar waar houdt het straks dan op?

Iig erg blij dat ik zelf nog ruim 2 jaar voor 96 cent de kuub zit. :bag:
Ik verwacht dat al die contracten op de schop gaan als dit zo doorgaat. Kan niet zo zijn dat de ene buurman 10k straks moet aftikken p/jr en andere buurman er warmpjes bijzit voor 1800.- p/jr. Dat is niet solidair. Marktwerking “werkt” in een normale stabiele wereld, dit gaat nu alle kanten op…

Nationalisering van de energiemarkt sluit ik ook niet uit als dit aanhoudt.

Andere kant kan deze luchtbel snel knappen. Kostprijzen zijn bij lange na niet zo hoog. Opwek via dieselaggregaat is met huidige dieselprijs 32-45cnt p/kwh. Das natuurlijk belachelijk.

Liander opbellen, afzeggen en aggregaat inkoppelen? Kan toch niet waar zijn??
Hoezo niet solidair, hier sluit ik toch een contract voor af? Heb er ook wel eens géén baat bij gehad (integendeel), nu toevallig komt het mij heel goed uit. Was vandaag nog even bij m'n oma, die klaagde ook zo dat gas en elektriciteit zo duur geworden zijn, maar zit al 35 jaar bij dezelfde aanbieder met ook al 35 jaar lang een variabel tarief. Super vervelend voor haar natuurlijk, maar ze had het al die tijd ook iets anders aan kunnen pakken.
Tot je energieleverancier omvalt waar je ook geen fuck aan kunt doen. Dus nee. Niet solidair.

328Ti

Bericht door 328Ti » 26 aug 2022, 13:08

ErikS schreef: 26 aug 2022, 12:18
328Ti schreef: 25 aug 2022, 21:39 Inmiddels grens van € 1.000,00 per MWh op de markt al gepiekt

https://www.linkedin.com/posts/energate ... 20480-G8Pd
Dat betekent dat de zonnepaneeltjes zich in 1 jaar terug verdienen nu.
Mwaah, laat het 1,5 jaar zijn... :tooth:
totdat de regering met draconische maatregelen komt die ons allemaal treffen. maar eens. als de saldering overeind blijft is dat idd zo

DFJEF

Bericht door DFJEF » 26 aug 2022, 13:11

ErikS schreef: 26 aug 2022, 12:34
Knot schreef: 26 aug 2022, 12:33
Ze mogen mijn contract best afkopen met 15 miljoen hoor. :tooth:
Kan ook nog dat je leverancier, "buikje omhoog" gaat. Zal niet de eerste zijn. Dan ben je ook de klos.

JP

Bericht door JP » 26 aug 2022, 13:16

…en dan onder een nieuwe naam doorstarten ? Het blijven boefjes….

tomgtr

Bericht door tomgtr » 26 aug 2022, 13:20

Gijzert schreef: 26 aug 2022, 12:36
328Ti schreef: 25 aug 2022, 19:47

Ik verwacht dat al die contracten op de schop gaan als dit zo doorgaat. Kan niet zo zijn dat de ene buurman 10k straks moet aftikken p/jr en andere buurman er warmpjes bijzit voor 1800.- p/jr. Dat is niet solidair. Marktwerking “werkt” in een normale stabiele wereld, dit gaat nu alle kanten op…

Nationalisering van de energiemarkt sluit ik ook niet uit als dit aanhoudt.

Andere kant kan deze luchtbel snel knappen. Kostprijzen zijn bij lange na niet zo hoog. Opwek via dieselaggregaat is met huidige dieselprijs 32-45cnt p/kwh. Das natuurlijk belachelijk.

Liander opbellen, afzeggen en aggregaat inkoppelen? Kan toch niet waar zijn??
Hoezo niet solidair, hier sluit ik toch een contract voor af? Heb er ook wel eens géén baat bij gehad (integendeel), nu toevallig komt het mij heel goed uit. Was vandaag nog even bij m'n oma, die klaagde ook zo dat gas en elektriciteit zo duur geworden zijn, maar zit al 35 jaar bij dezelfde aanbieder met ook al 35 jaar lang een variabel tarief. Super vervelend voor haar natuurlijk, maar ze had het al die tijd ook iets anders aan kunnen pakken.
Tot je energieleverancier omvalt waar je ook geen fuck aan kunt doen. Dus nee. Niet solidair.
Niet te geloven dat dit kan en mag maar het blijkt dat de kleine energie leveranciers gewoon een gok hebben genomen door wel op termijn te verkopen maar niet op termijn te kopen. Als je wat diepere zakken heb zou je wel op termijn kunnen kopen tegen gedane termijn verkopen maar eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat zelfs de hele grote partijen zulke diepe zakken hebben dat ze even zeg 5 jaars termijncontracten ophoesten. Dan kunnen ze ook nog op termijn verkopen en papieren posities kopen om de prijs te beschermen. Nadeel daarvan zijn margin calls die ook serieus pijn doen. Er zullen maar weinig energieleveranciers zijn die niet enigszins naar adem happen.

KoenM

Bericht door KoenM » 26 aug 2022, 13:31

Inderdaad bizar dat ze mogen speculeren op een prijsdaling. Ook bijzonder, dat die tent die gisteren in de krant stond aangaf dat ze verwachtten dat de prijs wel weer snel zou dalen.

Zo lang het verbruik lager blijft dan normaal (isolatie, kachel lager, etc) lijkt het mij dat de maatschappijen ook goed zitten als ze de posities hebben afgedekt (het lagere verbruik kunnen ze dus op de markt brengen).

tomgtr

Bericht door tomgtr » 26 aug 2022, 13:42

Mee eens Koen. Dan kunnen ze al een deel van hun papieren posities cashen. Goed punt.

Dat de kleine maatschappijen gewoon een flatprise punt mogen maken van toezichthouders bewijst maar weer eens hoe weinig kennis er zit bij de toezichthouders. Prutsers.

Joop

Bericht door Joop » 26 aug 2022, 13:45

Van het najaar maar de houtwal bij mijn schoonouders snoeien... Kunnen we de houtkachel in ons label G huis gaan opstoken.

Dat is een ritje naar Drenthe wel waard, met de huidige energieprijzen. :tooth:

Gijzert

Bericht door Gijzert » 26 aug 2022, 13:48

JP schreef: 26 aug 2022, 13:16 …en dan onder een nieuwe naam doorstarten ? Het blijven boefjes….
Ja. Dat deed die van mij ook.

Alleen kon hij "er niks aan doen". Zijn leverancier viel om en dus viel hij ook om omdat hij niet meer aan de verplichtingen kon doen.
Producenten zijn de enige "veilige haven". Die vallen niet zo snel om al kunnen ze de inkoop natuurlijk in een aparte BV stoppen die wel weer om kan vallen.

Gijzert

Bericht door Gijzert » 26 aug 2022, 13:48

Joop schreef: 26 aug 2022, 13:45 Van het najaar maar de houtwal bij mijn schoonouders snoeien... Kunnen we de houtkachel in ons label G huis gaan opstoken.

Dat is een ritje naar Drenthe wel waard, met de huidige energieprijzen. :tooth:
Had je dan 3 jaar geleden moeten doen om mooi droog te krijgen.

Joop

Bericht door Joop » 26 aug 2022, 13:52

Er ligt ook nog wel het e.e.a. droog...

...blijft wel een dingetje allemaal. Moeten ook nog een energieleverancier vinden voor de overdracht in oktober. Tot nu toe gaan de prijzen echt helemaal nergens over als ik zo links en rechts kijk. T.z.t. willen we ook nog wel pv-panelen op de veranda gaan plaatsen, maar dat is iets voor volgend jaar als we eenmaal in het huis zitten.

Nog tips voor leverancier? Laatste keer dat ik keek leek Essent het gunstigst uit te vallen voor ons.

328Ti

Bericht door 328Ti » 26 aug 2022, 13:53

tomgtr schreef: 26 aug 2022, 13:20
Gijzert schreef: 26 aug 2022, 12:36

Niet te geloven dat dit kan en mag maar het blijkt dat de kleine energie leveranciers gewoon een gok hebben genomen door wel op termijn te verkopen maar niet op termijn te kopen. Als je wat diepere zakken heb zou je wel op termijn kunnen kopen tegen gedane termijn verkopen maar eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat zelfs de hele grote partijen zulke diepe zakken hebben dat ze even zeg 5 jaars termijncontracten ophoesten. Dan kunnen ze ook nog op termijn verkopen en papieren posities kopen om de prijs te beschermen. Nadeel daarvan zijn margin calls die ook serieus pijn doen. Er zullen maar weinig energieleveranciers zijn die niet enigszins naar adem happen.
Nooit begrepen dat die administrieve PLBers (Productie Leverings Bedrijven) de markt op mochten na de splitsingswet 1998 (WON). het zijn de producenten zoals Electrabel, Nuon, RWE en EON die produceer(d)en. Producenten hebben daadwerkelijk stuur op eigen productie (kolen/gas/zon/wind/nuclear etc). Die admin bedrijfjes hadden en hebben niets in de melk te brokkelen. Alsmede daardoor mijn inziens ook geen plek voor hen in deze markt. Lange tijd was het traden van klantenbestand en stuivertje wisselen. De enige die echt is doorgebroken van wat ik weet is Greenchoice, o.a. door overname Eneco dacht ik. Die is volwassen geworden en heeft inmiddels ook productie (wind/solar). Je hebt nu Pure Energie en andere die wel wat bouwen maar ik moet het nog maar zien. Je moet in deze tijd wel reserves hebben.

Maar goed, is mijn conservatieve benadering die altijd bij Nuon zat en nooit zin had in overstapgedoe

tomgtr

Bericht door tomgtr » 26 aug 2022, 13:57

Mee eens hoor, de meesten werden idd alleen opgericht om tzt te verkopen aan grotere partij. Wat betreft bedrijven die produceren, als die nu verkopen maar later fossiele brandstoffen moeten inkopen om op te wekken kunnen die natuurlijk ook bokje zijn zonder af te dekken of op termijn te kopen.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 26 aug 2022, 14:02

Joop schreef: 26 aug 2022, 13:52 Er ligt ook nog wel het e.e.a. droog...

...blijft wel een dingetje allemaal. Moeten ook nog een energieleverancier vinden voor de overdracht in oktober. Tot nu toe gaan de prijzen echt helemaal nergens over als ik zo links en rechts kijk. T.z.t. willen we ook nog wel pv-panelen op de veranda gaan plaatsen, maar dat is iets voor volgend jaar als we eenmaal in het huis zitten.

Nog tips voor leverancier? Laatste keer dat ik keek leek Essent het gunstigst uit te vallen voor ons.
Dat is nog best een dingetje. Sowieso wordt er bijna alleen nog maar flex aangeboden (lijkt mij ook enige redelijke optie op dit moment) maar het lijkt ook wel of veel geen nieuwe klanten willen. Toen ik een een overeenkomst moest zoeken een paar maanden geleden was ik of te dom of zelfs grote leveranciers wilden geen nieuwe klanten. Eneco, je kon op knoppen blijven drukken maar kwam er niet door. Budget was wel klikkerdeklik dus die werd het.

Joop

Bericht door Joop » 26 aug 2022, 14:22

Budget ook even bekeken; die valt voor ons ook het goedkoopst uit zie ik...

...maar wel een maandbedrag van 660,-/mnd :gek:
Huidige voorschotbedrag van de bewoners is/was 155,-

Vattenvall spant de kroon met 950,-/mnd :'(

tomgtr

Bericht door tomgtr » 26 aug 2022, 14:27

Zolang je flex zit altijd de goedkoopste lijkt me, bieit dan niet of ze omvallen. Verder heeft budget prima voor elkaar, prima app en maandelijks email met verbruik zodat je elke maand termijnbedrag kan aanpassen. Ik heb daar alleen elektriciteit, verwarming via stadsverwarming. Die is nog niet aan geweest dus we gaan het meemaken.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 26 aug 2022, 14:40

Joop schreef: 26 aug 2022, 14:22 Budget ook even bekeken; die valt voor ons ook het goedkoopst uit zie ik...

...maar wel een maandbedrag van 660,-/mnd :gek:
Huidige voorschotbedrag van de bewoners is/was 155,-

Vattenvall spant de kroon met 950,-/mnd :'(
Echte zieke bedragen he... :?
Ik denk dat ik maar eens serieus naar warmtepomp ga kijken om van dat gas af te komen.
Zal vast weer wat gaan dalen maar vraag mij af of gas ooit nog echt goedkoop gaat worden mede door de overheid die toch graag mensen van het gas af wil hebben

Knot

Bericht door Knot » 26 aug 2022, 14:41

Denk dat het na 31 aug helemaal gaat klappen als dat onderhoud aan de Nordstream1 is geweest.

DFJEF

Bericht door DFJEF » 26 aug 2022, 14:51

Knot schreef: 26 aug 2022, 14:41 Denk dat het na 31 aug helemaal gaat klappen als dat onderhoud aan de Nordstream1 is geweest.
"onderhoud"........vrij vertaald gewoon dichtdraaien van de kraan in het Russisch. :wink:

Knot

Bericht door Knot » 26 aug 2022, 14:53

Ik zou zeggen, f*ck jullie, gewoon helemaal dicht, ook geen euro meer betalen dan, contractuele afspraken of niet.

Joop

Bericht door Joop » 26 aug 2022, 14:54

tomgtr schreef: 26 aug 2022, 14:27 Zolang je flex zit altijd de goedkoopste lijkt me, bieit dan niet of ze omvallen. Verder heeft budget prima voor elkaar, prima app en maandelijks email met verbruik zodat je elke maand termijnbedrag kan aanpassen. Ik heb daar alleen elektriciteit, verwarming via stadsverwarming. Die is nog niet aan geweest dus we gaan het meemaken.
Dat is ook mijn strategie... Ze bieden bijna allemaal maandelijks opzegbare contracten aan op dit moment.

Ik hou het wel even in de gaten de komende maand en ben wel benieuwd wat dat 'onderhoud' aan de pijplijn gaat doen.

Overigens een side note hoe gek ons land in elkaar steekt:
Bij Eneco.nl zou mijn maandbedrag EU 850,- zijn...
...bij de belgische tak: Eneco.be is op basis van dezelfde verbruikcijfers EU 260,-

tomgtr

Bericht door tomgtr » 26 aug 2022, 14:58

WTF 🙃

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 26 aug 2022, 15:04

Zit bij Vattenfall, betaal nu 250 euro p/m. Met onze verbruikscijfers van geheel 2021 ingevuld zou dit het nieuwe termijnbedrag worden.... hoger dan mijn hypotheek.
vattenfall.png
vattenfall.png (78.85 KiB) 1259 keer bekeken

Plaats reactie