Alles over de E90/E92/E93 M3 (part II)
-
- Berichten: 11405
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
-
- Berichten: 55112
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Verslagje proefrit E90 M3
Ik moest de dikke baffer uit de showroom rijden en toen viel me de überlichte besturing op(Active front steering) en de enorme pieperij aan voor en achter park distance control toestanden overstemde de net gestarte(op 7 poten lopende zo klonk ie) 4 liter. Beetje gassend werd het al wat lekkerder en gelijkmatiger. De in de showroom geblazen uitlaatgasdampen lieten de koffie van 2 zittende klanten minder smaken, dus dat ding de straat op. Tja, Silverstone II is lichtblauwachtig grijs en de 18"ers zijn leuk, maar de banden doen wat ballonachtig aan en hij staat dik op z'n pootjes, maar niet echt laag(mijn auto staat lager lijkt het zo naast elkaar) maar genoeg Jan des Bouvrie geneuzel. Peut genoeg en ik stelde de electrische stoel op m'n haring in blik standje in.Wegrijden deed me denken aan die eerste E60 5 series met Active Front Steering, licht. beetje warmrijden en toen merkte ik verheugd op aan m'n bijrijder dat ie (cliche) zo mooi gas aanneemt met kwart/halfgas. MOOI!Maar kom ik straks op terug. Over 't interieur is alles al gezegd en eerlijk: Wij beiden hebben geen woord over 't interieur gerept omdat er weinig te melden was qua 'anders zijn dan een loaded 3er', het ging om die 8000rpm en de haren recht op de kop vóór/in/uit de bocht.
OK motor warm, dootrekkend tot 6500/7000, trekkracht OK. FF wat sprintjes gedaan een braketest van 2x 115 tot 1x 100 en dan merk je dat het ook een zware broeder is. Motorsound is top alleen de ultieme katapultering bleef uit(voor mij en ook voor P van de verkoop, had ik't idee, maar ja die gast is ook wel wat gewend natuurlijk, naar mij roepend gas Robin! LOL) Ff een 0-120 proef gedaan met 't raam open.8000rpm etc etc. Nou dat is dus een heerlijk geluid en best vlot op de 100 maar geen wonderen ofzo.Daarboven gaat ie redelijk lineair naar de 2x 80 2x 100 etc etc, maar alweer geen idioterie(buiten die sound) gewoon snel(10 jaar geleden zou je dit als erg snel betitelen, maar we zijn verwend, hahaha)
De lineariteit van dez motor maakt IMHO dat ie niet een klap geeft vanaf 6/7000 tot 8000 naar gewoon vanaf 3000 tot 8000 bij de les is of je nou kwart/half/volgas geeft, speelt met de M drive of die sportknop, het maakt geen flikker uit hij is altijd even snel. En dat vond ik verneukeratief aan de motor, had 'm liever onderin wat tammer gehad dat ie vanaf 6500 een klap erbovenop geeft, maar nee.Bochten voelen lekker en dan voelt de besturing ook zwaarder, maar 110 over een klaverblad en dan al onderstuur in voelen komen, het is geen Donkervoort...
OK P rijden. Nou dat ging als een gek bonkend door de versnellingen, ik had bijna m'n tanden in 't dashboardkastje(geintje) Het betere ramwerk, goed hard, een oprit op wilde hij er even tussen, maar dat lukte net niet, vermogen te kort roflol, beide zeiden we dat we toch minimaal 100pk extra nodig hadden met deze 316i, hahahaha. Door het goed doorlellen naar 8000 van P merkte ik als bijrijder dat het ding tuurlijk van kiet gaat, bochtje in etc, maar mij geen adrenalineshot gaf...wat P ook probeerde
Die auto is te netjes, hoe snel ie ook is. Beleving had hij ook wel dacht ik 'n beetje.
Anyway een bloemooie kar, hoort eigenlijk 19"onder en tevreden en 'trots'op m'n 335i die niet trager aanvoelde reed ik weg. Wat ik bij moet betalen wil ik niet, verschil is me te groot en krijg er niet zoveel meerbeleving voor terug. Wachten op een facelifted 335i E90 in de herfst. Zoiets denk ik. M heeft een probleem met de .35i was alweer mijn conclusie...

Ik moest de dikke baffer uit de showroom rijden en toen viel me de überlichte besturing op(Active front steering) en de enorme pieperij aan voor en achter park distance control toestanden overstemde de net gestarte(op 7 poten lopende zo klonk ie) 4 liter. Beetje gassend werd het al wat lekkerder en gelijkmatiger. De in de showroom geblazen uitlaatgasdampen lieten de koffie van 2 zittende klanten minder smaken, dus dat ding de straat op. Tja, Silverstone II is lichtblauwachtig grijs en de 18"ers zijn leuk, maar de banden doen wat ballonachtig aan en hij staat dik op z'n pootjes, maar niet echt laag(mijn auto staat lager lijkt het zo naast elkaar) maar genoeg Jan des Bouvrie geneuzel. Peut genoeg en ik stelde de electrische stoel op m'n haring in blik standje in.Wegrijden deed me denken aan die eerste E60 5 series met Active Front Steering, licht. beetje warmrijden en toen merkte ik verheugd op aan m'n bijrijder dat ie (cliche) zo mooi gas aanneemt met kwart/halfgas. MOOI!Maar kom ik straks op terug. Over 't interieur is alles al gezegd en eerlijk: Wij beiden hebben geen woord over 't interieur gerept omdat er weinig te melden was qua 'anders zijn dan een loaded 3er', het ging om die 8000rpm en de haren recht op de kop vóór/in/uit de bocht.
OK motor warm, dootrekkend tot 6500/7000, trekkracht OK. FF wat sprintjes gedaan een braketest van 2x 115 tot 1x 100 en dan merk je dat het ook een zware broeder is. Motorsound is top alleen de ultieme katapultering bleef uit(voor mij en ook voor P van de verkoop, had ik't idee, maar ja die gast is ook wel wat gewend natuurlijk, naar mij roepend gas Robin! LOL) Ff een 0-120 proef gedaan met 't raam open.8000rpm etc etc. Nou dat is dus een heerlijk geluid en best vlot op de 100 maar geen wonderen ofzo.Daarboven gaat ie redelijk lineair naar de 2x 80 2x 100 etc etc, maar alweer geen idioterie(buiten die sound) gewoon snel(10 jaar geleden zou je dit als erg snel betitelen, maar we zijn verwend, hahaha)
De lineariteit van dez motor maakt IMHO dat ie niet een klap geeft vanaf 6/7000 tot 8000 naar gewoon vanaf 3000 tot 8000 bij de les is of je nou kwart/half/volgas geeft, speelt met de M drive of die sportknop, het maakt geen flikker uit hij is altijd even snel. En dat vond ik verneukeratief aan de motor, had 'm liever onderin wat tammer gehad dat ie vanaf 6500 een klap erbovenop geeft, maar nee.Bochten voelen lekker en dan voelt de besturing ook zwaarder, maar 110 over een klaverblad en dan al onderstuur in voelen komen, het is geen Donkervoort...
OK P rijden. Nou dat ging als een gek bonkend door de versnellingen, ik had bijna m'n tanden in 't dashboardkastje(geintje) Het betere ramwerk, goed hard, een oprit op wilde hij er even tussen, maar dat lukte net niet, vermogen te kort roflol, beide zeiden we dat we toch minimaal 100pk extra nodig hadden met deze 316i, hahahaha. Door het goed doorlellen naar 8000 van P merkte ik als bijrijder dat het ding tuurlijk van kiet gaat, bochtje in etc, maar mij geen adrenalineshot gaf...wat P ook probeerde

Die auto is te netjes, hoe snel ie ook is. Beleving had hij ook wel dacht ik 'n beetje.
Anyway een bloemooie kar, hoort eigenlijk 19"onder en tevreden en 'trots'op m'n 335i die niet trager aanvoelde reed ik weg. Wat ik bij moet betalen wil ik niet, verschil is me te groot en krijg er niet zoveel meerbeleving voor terug. Wachten op een facelifted 335i E90 in de herfst. Zoiets denk ik. M heeft een probleem met de .35i was alweer mijn conclusie...

-
- Berichten: 55112
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
- Sperdy
- Berichten: 4635
- Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
- Locatie: Planet Earth
Jongens, ik ben een leek en ik rij langzamer dan mijn schoonmoeder, dus vanuit dat kader plaats ik de volgend opmerking, maar (helpen jullie mij even):
1) Is het niet de nieuwste BMW M3 die met glans allerlei sportieve testen wint van Mercedes AMG en RS4? Zie testen Top Gear, Fifth Gear? (note van de redactie: ik kan absoluut niet beoordelen wat de kwaliteit is van deze testen en bestuurders). Hoe zou een 335i (of desnoods een 135i) het doen op het circuit tegen die Mercedes en RS4? Weten we dat?
2) Zie ik niet op You Tube allerlei filmpjes waarin de nieuwste M3, de laatste generatie RS4-en op grote afstand rijdt bij keihard rechtuit?
Maw. (voor Robin bedoeld) Het motorkarakter (bijv. de wijze van vermogensopbouw) spreekt jou niet aan, maar dat zegt niet dat we toch wel met een heel goed motorblok, icm. onderstel te maken hebben? Dat bewijst toch die winst tov. bijv. de RS4 < waarvan iedereen dacht, beter kan niet?
Zegt dit toch niet iets over de kwaliteiten van deze auto? Of zegt dat alleen iets over de relatieve kwaliteiten van deze auto?
En, kun je misschien ook zeggen, dat iedere tiende aan extra winst, bij een ronde over het circuit, heel veel extra inspanningen (en daardoor geld) voor nodig zijn om een auto net een beetje beter te maken?
Vergelijk het eens met muziekinstallaties. Een Stereo set van euro 10.000 (!) klinkt prachtig. Om daar nog eens overheen te gaan kan wel, maar nemen de kosten explosief toe tot wel Euro 100.000,- en zijn de winsten alleen waarneembaar voor echte kenners en liefhebbers?
Ok, dit zijn zo mijn leken opmerkingen.
1) Is het niet de nieuwste BMW M3 die met glans allerlei sportieve testen wint van Mercedes AMG en RS4? Zie testen Top Gear, Fifth Gear? (note van de redactie: ik kan absoluut niet beoordelen wat de kwaliteit is van deze testen en bestuurders). Hoe zou een 335i (of desnoods een 135i) het doen op het circuit tegen die Mercedes en RS4? Weten we dat?
2) Zie ik niet op You Tube allerlei filmpjes waarin de nieuwste M3, de laatste generatie RS4-en op grote afstand rijdt bij keihard rechtuit?
Maw. (voor Robin bedoeld) Het motorkarakter (bijv. de wijze van vermogensopbouw) spreekt jou niet aan, maar dat zegt niet dat we toch wel met een heel goed motorblok, icm. onderstel te maken hebben? Dat bewijst toch die winst tov. bijv. de RS4 < waarvan iedereen dacht, beter kan niet?
Zegt dit toch niet iets over de kwaliteiten van deze auto? Of zegt dat alleen iets over de relatieve kwaliteiten van deze auto?
En, kun je misschien ook zeggen, dat iedere tiende aan extra winst, bij een ronde over het circuit, heel veel extra inspanningen (en daardoor geld) voor nodig zijn om een auto net een beetje beter te maken?
Vergelijk het eens met muziekinstallaties. Een Stereo set van euro 10.000 (!) klinkt prachtig. Om daar nog eens overheen te gaan kan wel, maar nemen de kosten explosief toe tot wel Euro 100.000,- en zijn de winsten alleen waarneembaar voor echte kenners en liefhebbers?
Ok, dit zijn zo mijn leken opmerkingen.
-
- Berichten: 55112
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
De motor spreekt mij wel aan Ferdinand, maar de .35i motor is te goed. Het verschil is er, maar niet zo groot meer als vroeger terwijl het prijsverschil tussen die 2 juist groter wordt. Kleiner Kurs Hockenheim doen M3 E90 en C63 beide in 1.15,2 geloof ik en een 335i in 1:17.4, tja.
Kortom de verschillen zijn te klein geworden en de prijsverschillen nog groter. Met een gechippede .35i rijdt je een voluit gaande M3 gewoon mooi zoek. In alle onderdelen...En da's dus een probleem.
Goed motorblok M3 :Jazeker. Goed motorblok .35i: Jazeker
Goed onderstel M3:Jazeker Goed onderstel E90 335i:Jazeker, alleen de draagarmen van de M3 zijn langer (dus kunnen de voorwielen bijv net wat meer negatief camber staan)en van aluminium bij de M3, dás 't verschil begreep ik van Andre. Dat zo'n (gisteren gevoeld, gezien) M draagarmpje een 10tje meer kost want Alu en een aantal grammen minder(past ook voor op 1er/3ers) en daar dan weer de hoofdprijs voor betaald moet worden omdat het de auto lichter maakt...tja. De E90 M3 weegt rdw gewoon TOCH NOG 70kg MEER dan de E90 335i...
MMMMM
Kortom de verschillen zijn te klein geworden en de prijsverschillen nog groter. Met een gechippede .35i rijdt je een voluit gaande M3 gewoon mooi zoek. In alle onderdelen...En da's dus een probleem.
Goed motorblok M3 :Jazeker. Goed motorblok .35i: Jazeker
Goed onderstel M3:Jazeker Goed onderstel E90 335i:Jazeker, alleen de draagarmen van de M3 zijn langer (dus kunnen de voorwielen bijv net wat meer negatief camber staan)en van aluminium bij de M3, dás 't verschil begreep ik van Andre. Dat zo'n (gisteren gevoeld, gezien) M draagarmpje een 10tje meer kost want Alu en een aantal grammen minder(past ook voor op 1er/3ers) en daar dan weer de hoofdprijs voor betaald moet worden omdat het de auto lichter maakt...tja. De E90 M3 weegt rdw gewoon TOCH NOG 70kg MEER dan de E90 335i...
MMMMM

- romo
- Berichten: 27061
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
- romo
- Berichten: 27061
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
-
- Berichten: 55112
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Toen ik in 2000(?) voor het eerst met Dre in de M3 E46 reed bij BMW NL zeurden we ook al over geen koppel(ik reed getunede S3 en Dre een EVO), maar toen ik na een 330i 231pk m'n ex M3 reed vond ik de gasreponse/kracht geweldig van de E46 M3, dik bij de les al vanaf 2000 ofzo rpm(vond ik). Maar je hebt bij de les en bij de les blijkt wel(en de auto's die steeds zwaarder worden) De Z4 M voelde vlot aan maar geenszins sneller dan de .35i, wel mooier geluid natuurlijk. We zijn te verwend met de .35i motor die in 8 van de 10 bereiken net zo snel is als een E46/90/92 M3...
Gidteravond een test klaverblad 80 in z'n 6(!!!)(1600/1700rpm) en dan plankaccelererend, nou 2x 90 zit je zó op, dan rij je in z'n 6(!!!)
Da's 't kloterige van die motor, de powerband is bruikbaarder dan welke motor ook this side of a 997Turbo....
Gidteravond een test klaverblad 80 in z'n 6(!!!)(1600/1700rpm) en dan plankaccelererend, nou 2x 90 zit je zó op, dan rij je in z'n 6(!!!)
Da's 't kloterige van die motor, de powerband is bruikbaarder dan welke motor ook this side of a 997Turbo....
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Robin formuleert het perfect en Ferdinand doet er nog een stap bovenop. De M3 is een puike wagen, maar de .35i is al zo´n topmotor dat het mogelijk niet meer het geld waard is zoals het dat vroeger wel was.
Ferdi zegt terecht dat je op enig moment op een punt komt dat een kleine winst zo exceptioneel duurder wordt, dat het niet meer rendabel is. En dat klopt ook.
Daarbij heb ik ergens ook geroepen (kan het niet terugvinden) dat de M3 op gevoel misschien niet veel meer doet, maar dat de cijfers duidelijk iets anders laten zien.
Neem nou een Alpina B3 biturbo robin ! Je bent duidelijk turbo verslaafd ! Snap je meteen waarom wij diesels zo prettig vinden rijden
Ferdi zegt terecht dat je op enig moment op een punt komt dat een kleine winst zo exceptioneel duurder wordt, dat het niet meer rendabel is. En dat klopt ook.
Daarbij heb ik ergens ook geroepen (kan het niet terugvinden) dat de M3 op gevoel misschien niet veel meer doet, maar dat de cijfers duidelijk iets anders laten zien.
Neem nou een Alpina B3 biturbo robin ! Je bent duidelijk turbo verslaafd ! Snap je meteen waarom wij diesels zo prettig vinden rijden

- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Denk ook dat het een groot verschil maakt voor wat betreft je dagelijks rijd. Als ik een paar daagjes in de 325i touring rij en dan in de M3 stap is het alsof de poorten van de snelheidshemel worden opgezet.
Maar als ik als daily driver een 335i zou rijden en dan in de M3 ga rijden dan valt die M3 alleen maar tegen qua power beleving.
Daarom wil ik ook geen 2 snelle auto's hebben en ook geen turbo als daily driver. Dan kan ik netzo goed de M3 wegdoen.
De "speciale" auto moet elke keer weer een feestje zijn om in te rijden.
Maar als ik als daily driver een 335i zou rijden en dan in de M3 ga rijden dan valt die M3 alleen maar tegen qua power beleving.
Daarom wil ik ook geen 2 snelle auto's hebben en ook geen turbo als daily driver. Dan kan ik netzo goed de M3 wegdoen.
De "speciale" auto moet elke keer weer een feestje zijn om in te rijden.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Hier heb ik dat stukje. De cijfers laten dus duidelijk iets anders zien.
Macboy schreef:Dit is een mooi voorbeeld van gevoelsmatige onzinFerdinand schreef:That thing has *no* real torque, so much like my buddy's old S2000 you have to punch it all the way to 8000rpm to take full advantage of it.
Het voelt weliswaar zo, omdat die power boven 6000 natuurlijk flink loskomt, maar dat betekent echt niet dat ie daarvoor niet thuis is. Daarvoor zul je naar de cijfers moeten kijken of vergelijken 1 op 1.
- Sperdy
- Berichten: 4635
- Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
- Locatie: Planet Earth
Maar vast staat nu wel, gewoon zonder ingewikkeld te doen en zonder emotie bladiebladiebla: als je een nieuwe vette BMW racer wilt hebben waar het om rijden gaat:
- .35i motor (doe een 135i ..
)
- chippie (360pk/480Nm)
- PP verlaging (of ondertstel Dre, of zo iets)
- beetje extra camber
- Voor opsmuk: PP uitlaatje en inlaatje, duffusertje
Prijskaartje: Euro 55.000,-
en natuurlijk laat je die M3 staan.
- .35i motor (doe een 135i ..

- chippie (360pk/480Nm)
- PP verlaging (of ondertstel Dre, of zo iets)
- beetje extra camber
- Voor opsmuk: PP uitlaatje en inlaatje, duffusertje
Prijskaartje: Euro 55.000,-
en natuurlijk laat je die M3 staan.
- WJ
- Berichten: 11997
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
Weet niet of het al gepost was en of het hier thuis hoort;
[img:510:230]http://www.motorauthority.com/wp-conten ... 3_main.jpg[/img]
[img:800:532]http://www.motorauthority.com/images/BM ... _m3_12.jpg[/img]
[img:800:532]http://www.motorauthority.com/images/BM ... _m3_06.jpg[/img]
[img:800:532]http://www.motorauthority.com/images/BM ... _m3_10.jpg[/img]
[img:510:230]http://www.motorauthority.com/wp-conten ... 3_main.jpg[/img]
[img:800:532]http://www.motorauthority.com/images/BM ... _m3_04.jpg[/img]Hamann has released its latest performance and styling kit for the E92 BMW M3 Coupe, boosting performance of the high-rev V8 engine as well as adding a lift-reducing bodykit and brake package. The Laupheim-based tuner has been modifying BMW’s since 1986 both for motorsport use and personal individualization of road-going cars, and now this wealth of experience has been put to use for the latest M3 tuning kit.
The first level of tune lifts the standard output of the V8 (420hp and 400Nm) by 20hp and 25Nm of torque. This is achieved by an optimized ECU remap, which also removes the stock car’s speed limiter.
Another performance kit is called the ‘Sportkit HM/M +35’. As its name implies, the modified engine has an additional 35hp and 48Nm. In addition to the ECU remap, this stage of tune also has a stainless steel exhaust system. With the speed limiter now removed the car will reach a top speed of 320km/h.
Improving airflow around the car, Hamann has added front and rear spoilers, new side skirts and a shapely roof spoiler. The final touch to the exterior is a set of one-piece 19in alloy wheels finished with a high-gloss INOX stainless steel lip.
[img:800:532]http://www.motorauthority.com/images/BM ... _m3_12.jpg[/img]
[img:800:532]http://www.motorauthority.com/images/BM ... _m3_06.jpg[/img]
[img:800:532]http://www.motorauthority.com/images/BM ... _m3_10.jpg[/img]
- Fernando
- Berichten: 5076
- Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27
Ja het hoort hier thuis en er rijdt al een df-member mee rond (sommige onderdelen dan).
http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?t=8287
(en de motor zelf is nog niet aangepakt)

http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?t=8287
(en de motor zelf is nog niet aangepakt)
- romo
- Berichten: 27061
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
- romo
- Berichten: 27061
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
[img:640:428]http://img237.imageshack.us/img237/1679 ... 636vn9.jpg[/img]
[img:640:428]http://img74.imageshack.us/img74/9307/8 ... 642tc3.jpg[/img]
[img:640:428]http://img234.imageshack.us/img234/1217 ... 451wt7.jpg[/img]
Hamann kitt op SS2
[img:640:428]http://img74.imageshack.us/img74/9307/8 ... 642tc3.jpg[/img]
[img:640:428]http://img234.imageshack.us/img234/1217 ... 451wt7.jpg[/img]
Hamann kitt op SS2