Knot schreef:Ik had een passagier van 75 a 80kg, maar je merkt het gewoon onwijs in de stukjes omhoog. Alleen trap ik m 175 op de teller door Flugplatz en zit ik veel eerder met 215 in de begrenzer richting Schwedenkreuz
auto stond op Hankook straatbanden, dacht eerst, kut wat flikken ze me nu maar ze deden prima hun ding. Reed met 2,1 koud en warm was het 2,5 a 2,6 geworden.
Stel je pakt maar 10 seconden door de passagier achter te laten, denk ik nog dat er een 8:45 in kan zitten op deze banden,
Copy "Gummen" / Knot@ring
Denk dat de 318ti op 1000kg zat en het maakte inderdaad wel uit of ik Debby bij me had of Elmar

Alleen deed ik 175 op de teller omhoog en in zn 5 hield ie netjes aan, zat wel een korter dif onder want bij 210/215 liep ie in de begrenzer bij 6700 toeren.
Denk dat als ik er echt een paar ronden in mn uppie voor ga zitten dat ik zelf met 180 dubbelrechts Flugplatz door zou gaan.
Maargoed, filmpjes komen er zo aan. Heb het uitgerekend door tracjecten uit ene en andere filmpje te vergelijken en ik kom 2x tegen de 9m00 BtG uit met passagier als ik het oponthoud en motorvermogenprobleem wegreken. Wat zeiden we over passagier, 10 a 15 seconden met zo'n underpowered hok?
Kan je dus een nette 8m45 BtG zetten als je er alleen in zit, vind ik zeker niet verkeerd voor een oude 318ti!
@Knot
zonder betweterig te willen over komen denk ik dat je wat optimistisch bent met de invloed van gewichten. Ik lees dat je de Compact op 1000 kg inschat, is niet onmogelijk maar is toch erg weinig voor een E36. Maar goed stel dat je gelijk hebt dat dat ding 1000 kg weegt en dat een passagier van ca 75 kg rond de 10 sek "kost" dan zou je met de 140 pk of 120 pk zoals jij meent ( maar dan redt je geen 215 voor SX tenzij de teller 10-15% afwijkt) in je uppie met deze auto al btg8'40 of beter hebben moeten draaien (zonder passagier en verkeer). Reken maar even mee.
Ergens in april deed een 160pk / 1407 kg rwd btg8'42. Omdat dit geen gefilmde ronde was zou de rijder eventueel wat gesjoemeld kunnen hebben met de klok(

), stel dat de rijder de klok had gestart met de Bridge in zijn achteruitkijkspiegel en had afgedrukt toen de Gantry vanuit Galgenkopf zichtbaar werd dan had deze 10 sekonden kunnen sjoemelen, dus geen 8'42 maar btg8'52. Jij met 120pk (?) / 1000kg (?) had als we het vermogensnadeel van 40 pk omrekenen naar een gewichtsnadeel via de pk-gewichtsverhouding van 1000 : 120 = 8,3 x 40 een omgerekend gewichtsnadeel van 332 kg. Je gewichtsvoordeel is 1407 - 1000 = 407kg Totaal ben je dus 407 -332 =75 kg in het voordeel en volgens jouw inzicht zou dit dus een 10 sek voordeel moeten opleveren. Dit rekenvoorbeeld is overigens niet 100% reëel omdat minder gewicht voordeel oplevert bij zowel accelereen als remmen als bochtenwerk, dus waarschijnlijk was je voordeel nog wat meer dan 10 sek, misschien wel 12 sekonden => 8'42. Stel dat er niet gesjoemeld was met de klok dan zou je met dit 120pk / 1000kg / Hankook-straatschoeisel zelfs een 8'30 moeten kunnen halen.
Het kan dan aan drie dingen liggen waarom dit soort tijden niet even gerealiseerd worden
a. de 160/1407/rwd had veel betere banden dan de Compact; je meldde dat er Hankook straatbanden onder de Compact zaten, waarschijnlijk zwart en rond, maar type en maat ontbreken in de melding, dus maar even op je foto gekeken op Gummen.nl en dan lijken die zwarte ronde rubbers redelijk plat en een beetje semi-achtig, maar het is heel goed mogelijk dat de 12 jaar oude niet zo platte en brede semi's (205/60/15) op de 160/1407/rwd toch meer grip genereerden omdat er effectief meer rubberoppervlak op de weg werd gelegd want ook de letters op de wang werden gebruikt
b. je motor had nog minder dan 120 pk
c. de gewichtsinschatting met bijbehorende invloeden ligt toch iets anders in de praktijk.
De door jou gerealiseerde tijd in deze auto in deze staat met dit verkeer is absoluut niet verkeerd en waarschijnlijk kun jij onder gunstigere condities die 8'40-8'45 aantikken. Of een snellere auto met dezelfde rijmotivatie minder riskant is zoals hiervoor in dit topic gesuggereerd wordt betwijfel ik, is alleen nog sneller en duurder.
Met een huur-M3 zou je natuurlijk wel een poging kunnen doen om de btg8'00 te kraken. Het is uiteindelijk maar een getalletje, maar zoals met zoveel getalletjes hebben sommige getalletjes iets magisch , ik persoonlijk vind het wel een leuk getalletje maar die afwijking is je waarschijnlijk al wel bekend