Het grote "Wie gaat er naar de Norschleife" topic

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Gesloten
Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40160
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 15 aug 2007, 21:24

Hielke schreef:Knot, zo'n hok is dus echt niet vooruit te branden. 8.45 haal je daar nooit mee. Top is 120 km/h bij de bult omhoog! Dan liever een knappe huurauto en daar wat risico mee nemen :lol:
Nooit??

Zonder passagier met frisse/afgekoelde motor en zonder verkeer een 8m50 BtG.... durf je te wedden met me om 5.000 euro? ;)

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4519
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 15 aug 2007, 21:48

Maik schreef:
Ja? Reed je vorig jaar 12minuten dan?



:wink:
Een 17:23, was wel met een beetje verkeer.... :oops:

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 15 aug 2007, 21:51

Zijn diverse bochten en stukken waar je veel meters laat liggen of het verkeerde instuurpunt pakt.
Daarnaast is duidelijk te zien dat iemand met een camara aan boord toch anders aan het rijden is als zonder. De druk zit er meer op, waardoor je soms net iets anders handelt.

Sorry dat ik zeik :wink:


Overigens voor 2x een dergerlijk bedrag kun je bijna een Scuderia-cursus meerijden. 4 dagen lang van smorgens 7 tot s'avonds 7 op de baan en persoonlijk advies van de pro's.

Ik heb op die 4 dagen meer geleerd (en leren begrijpen) dan in al mijn eerdere rondjes. Soms leer je dingen aan die je lastig afleert, zonder de juiste educatie.
En omgerekent rij je misschien wel 100 rondjes..


Maar nogmaals, ook daar zijn de meningen over verdeeld. Sommigen mensen hebben geen boodschap aan Scuderia- lijnen of instuurpunten, die rijden op hun manier gewoon snel.
Laatst gewijzigd door Rebel op 15 aug 2007, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 15 aug 2007, 21:52

Mooi! In 2017 rij je zo wel een sub 11min!

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40160
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 15 aug 2007, 21:57

Rebel, ik vertik het om in een 75 te rijden he, wist je dat al? ;)

Maargoed, soms pak ik expres niet geheel het juiste punt omdat ik marge wil houden, alleen rij ik nog een stuk rapper/strakker/gekker/gevaarlijker dan wanneer er een passagier naast zit. Vandaar dat ik ook van mening ben dat er met een 140pk 318ti wel een 8m50 of sneller in zit BtG. Komt nog bij dat ik ruim een half jaar niet gereden had en de eerste keer was dit met helm/kooi etc.

Elmar, ik kon je toch niet inhalen/bijlopen toen ik vlak na je vertrok, dus je hebt sowieso binnen de 9m30 gereden maandag!

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 15 aug 2007, 22:07

extra marge is altijd goed Knot, zeker in jouw geval :wink:


Hey Elmar, waarom had je niet vermeld dat je afgelopen week naar de Ring was. Ik dacht ergens te lezen dat je komende week ging? Dus ik me al aan het voorbereiden, vroeg naar bed, speciale voeding, fitness-training, etc.... :wink:

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4519
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 15 aug 2007, 22:28

Rob, je kwam niet naar Zandvoort vanwege drukte in deze tijd. Dus ging ik er van uit dat je maandag toch geen tijd had. :wink:

Maar ga maar door met je oefeningen, heb graag zondag een top atleet als instructeur.

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4519
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 15 aug 2007, 22:30

Knot schreef: Elmar, ik kon je toch niet inhalen/bijlopen toen ik vlak na je vertrok, dus je hebt sowieso binnen de 9m30 gereden maandag!
Dat was mijn (laatste en) snelste rondje, 8:43. Met dank aan Sjef.

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 15 aug 2007, 22:43

Ik had als kind al een hekel aan spelen in de zandbak...dus zandvoort zal je me niet snel zien.
Misschien tot zondag..

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 15 aug 2007, 22:47

het word zondag nog druk met al die DF'rs op de baan :lol: en langs de baan :wink:

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 15 aug 2007, 22:54

DF'ers??

ieksss...


Dan moet ik morgen weer even paar stukken folie halen voor een nieuwe undercover-look.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 15 aug 2007, 23:11

Rebel schreef:DF'ers??

ieksss...


Dan moet ik morgen weer even paar stukken folie halen voor een nieuwe undercover-look.
[img:1024:768]http://www.thecarconnection.com/images/ ... WGELYB.jpg[/img] :lol:

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Bericht door MX5T » 16 aug 2007, 01:56

Knot schreef:Ik had een passagier van 75 a 80kg, maar je merkt het gewoon onwijs in de stukjes omhoog. Alleen trap ik m 175 op de teller door Flugplatz en zit ik veel eerder met 215 in de begrenzer richting Schwedenkreuz
auto stond op Hankook straatbanden, dacht eerst, kut wat flikken ze me nu maar ze deden prima hun ding. Reed met 2,1 koud en warm was het 2,5 a 2,6 geworden.

Stel je pakt maar 10 seconden door de passagier achter te laten, denk ik nog dat er een 8:45 in kan zitten op deze banden,
Copy "Gummen" / Knot@ring
Denk dat de 318ti op 1000kg zat en het maakte inderdaad wel uit of ik Debby bij me had of Elmar :D
Alleen deed ik 175 op de teller omhoog en in zn 5 hield ie netjes aan, zat wel een korter dif onder want bij 210/215 liep ie in de begrenzer bij 6700 toeren.
Denk dat als ik er echt een paar ronden in mn uppie voor ga zitten dat ik zelf met 180 dubbelrechts Flugplatz door zou gaan.
Maargoed, filmpjes komen er zo aan. Heb het uitgerekend door tracjecten uit ene en andere filmpje te vergelijken en ik kom 2x tegen de 9m00 BtG uit met passagier als ik het oponthoud en motorvermogenprobleem wegreken. Wat zeiden we over passagier, 10 a 15 seconden met zo'n underpowered hok?
Kan je dus een nette 8m45 BtG zetten als je er alleen in zit, vind ik zeker niet verkeerd voor een oude 318ti!



@Knot
zonder betweterig te willen over komen denk ik dat je wat optimistisch bent met de invloed van gewichten. Ik lees dat je de Compact op 1000 kg inschat, is niet onmogelijk maar is toch erg weinig voor een E36. Maar goed stel dat je gelijk hebt dat dat ding 1000 kg weegt en dat een passagier van ca 75 kg rond de 10 sek "kost" dan zou je met de 140 pk of 120 pk zoals jij meent ( maar dan redt je geen 215 voor SX tenzij de teller 10-15% afwijkt) in je uppie met deze auto al btg8'40 of beter hebben moeten draaien (zonder passagier en verkeer). Reken maar even mee.
Ergens in april deed een 160pk / 1407 kg rwd btg8'42. Omdat dit geen gefilmde ronde was zou de rijder eventueel wat gesjoemeld kunnen hebben met de klok( :oops: ), stel dat de rijder de klok had gestart met de Bridge in zijn achteruitkijkspiegel en had afgedrukt toen de Gantry vanuit Galgenkopf zichtbaar werd dan had deze 10 sekonden kunnen sjoemelen, dus geen 8'42 maar btg8'52. Jij met 120pk (?) / 1000kg (?) had als we het vermogensnadeel van 40 pk omrekenen naar een gewichtsnadeel via de pk-gewichtsverhouding van 1000 : 120 = 8,3 x 40 een omgerekend gewichtsnadeel van 332 kg. Je gewichtsvoordeel is 1407 - 1000 = 407kg Totaal ben je dus 407 -332 =75 kg in het voordeel en volgens jouw inzicht zou dit dus een 10 sek voordeel moeten opleveren. Dit rekenvoorbeeld is overigens niet 100% reëel omdat minder gewicht voordeel oplevert bij zowel accelereen als remmen als bochtenwerk, dus waarschijnlijk was je voordeel nog wat meer dan 10 sek, misschien wel 12 sekonden => 8'42. Stel dat er niet gesjoemeld was met de klok dan zou je met dit 120pk / 1000kg / Hankook-straatschoeisel zelfs een 8'30 moeten kunnen halen.

Het kan dan aan drie dingen liggen waarom dit soort tijden niet even gerealiseerd worden

a. de 160/1407/rwd had veel betere banden dan de Compact; je meldde dat er Hankook straatbanden onder de Compact zaten, waarschijnlijk zwart en rond, maar type en maat ontbreken in de melding, dus maar even op je foto gekeken op Gummen.nl en dan lijken die zwarte ronde rubbers redelijk plat en een beetje semi-achtig, maar het is heel goed mogelijk dat de 12 jaar oude niet zo platte en brede semi's (205/60/15) op de 160/1407/rwd toch meer grip genereerden omdat er effectief meer rubberoppervlak op de weg werd gelegd want ook de letters op de wang werden gebruikt :D

b. je motor had nog minder dan 120 pk

c. de gewichtsinschatting met bijbehorende invloeden ligt toch iets anders in de praktijk.

De door jou gerealiseerde tijd in deze auto in deze staat met dit verkeer is absoluut niet verkeerd en waarschijnlijk kun jij onder gunstigere condities die 8'40-8'45 aantikken. Of een snellere auto met dezelfde rijmotivatie minder riskant is zoals hiervoor in dit topic gesuggereerd wordt betwijfel ik, is alleen nog sneller en duurder.
Met een huur-M3 zou je natuurlijk wel een poging kunnen doen om de btg8'00 te kraken. Het is uiteindelijk maar een getalletje, maar zoals met zoveel getalletjes hebben sommige getalletjes iets magisch , ik persoonlijk vind het wel een leuk getalletje maar die afwijking is je waarschijnlijk al wel bekend :roll:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40160
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 16 aug 2007, 07:48

Bedankt voor de uitleg. Heb ook het 97e rondje van me online gezet op youtube, daar liep de motor wel helemaal netjes maar had ik een situatie bij Steilstreckenkurve, afremmen, en de sleepwagen het asfalt op laten komen, uitgerekend is dat 8 seconden verschil met de 98e ronde waar ik wel vrij baan had (en iets minder vermogen, dus misschien wel 9 of 10).

Met wat kleine puntjes waar ik in moet houden voor overig verkeer en waar ik zelf soms wat laat liggen kom ik niet te positief naar mezelf toe gerekend op een 8m58 met passagier. De 8m45 hou ik dus aan als mogelijk zonder extreme situaties en 100x proberen.

http://www.youtube.com/watch?v=unpeC70lbZo

En ook ik hou van geinen, schwalbenschwanz is natuurlijk verlies maar wel geinig om er op 2 wielen driftend uit te komen, gaat wel weer een kleine seconden met snelheidsverlies naar galgenkopf meegerekend incl missende lijk door de gele kever.

Ik vond het niet echt semislicks, heb elmar ook nog laten kijken, maargoed, ook een 8m45 zou toch niet verkeerd zijn voor een baby bmw'tje met de nodige nordschleife kilometers achter zijn kiezen en een kale gek die maar afentoe (2x per jaar max) op de ring komt kijken?

Dat vermogensverhaal ging soms op in die 98e ronde, eerste stuk reed ie prima alleen na breidscheid was het even inzakken, stuk wipperman liep ie vervolgens weer redelijk.

Nu tekende ik voor 5000 euro bij afschrijven, die heb ik wel liggen bij meneertje ABN maar bij een GTI of de 325 E92 ga ik ook "ietsje" minder full-attack mode natuurlijk, die kan ik niet zomaar even aftikken bij schade.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 16 aug 2007, 10:58

dat gaat wel full atack hoor 8) dat zou ik zo niet snel na kunnen doen omdat ik het niet ken en veel herhaling nodig heb(das daar wel weer leuk :lol: ) maar wat een mooi circuit toch ook, dat zou toch meer gestimuleerd moeten worden en nog ergens dichterbij moeten kunnen worden aangelegd... :wink:

anyway heb nu de eerste "brug" en de laatste "brug" gezien maar op het laatste filmpje start die bij 00:04 en stopt bij 09:16 dan rijd je toch ongeveer een rondje van 09:12 ??

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40160
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 16 aug 2007, 11:12

Zoiets ja, maar sommige mensen vinden het nodig om te crashen en dan is het zo netjes om even rustig aan te doen als de rommel opgeruimd wordt en de afsleepwagen op de baan rijdt etc, dus vandaar samen met overig verkeer wat ook nog wel eens in de weg rijdt (vaak met dik meer vermogen ook nog eens) dat ik terugreken naar iets onder de 9 min BtG mogelijk met passagier.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 16 aug 2007, 11:17

ja, ik zag onderweg wel ergens 2 x in elk geval een bak zand op de weg liggen :shock: dacht je zou daar maar net op je limmiet door rijden :shock: scary 8)
Viel me verder nog mee met de drukte, op zo'n lange weg niet echt veel verkeer, wel die witte M3 die je voorbij vloog :shock: zal ook wel een echte Ringer zijn lijkt me.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40160
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 16 aug 2007, 12:01

Tsja, als je er vol voor gaat is elke halve seconde dat je in moet houden voor je gevoel een mega verlies, maarja het blijft een touristenfahrt he :)

Over dat 120pk en geen 210 halen naar Schwedenkreuz toe... mn 1305kg 120pk astra diesel haalde dat ook, dus een compact die wat mager vermogen levert die ronde doet m ook gewoon hoor ;)

Gebruikersavatar
Jorrit
Berichten: 605
Lid geworden op: 16 dec 2006, 20:23

Bericht door Jorrit » 16 aug 2007, 12:50

Foto's zijn onderweg Knot

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40160
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 16 aug 2007, 13:58

Jorrit schreef:Foto's zijn onderweg Knot
Waarvoor dank! (zie mailtje).

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Bericht door MX5T » 16 aug 2007, 13:58

Knot schreef: Over dat 120pk en geen 210 halen naar Schwedenkreuz toe... mn 1305kg 120pk astra diesel haalde dat ook, dus een compact die wat mager vermogen levert die ronde doet m ook gewoon hoor ;)
Weer wat geleerd dan moet ik volgende keer toch de ramen en kofferklep dichtdoen om de luchtweerstand te verminderen en harder Flugplatz door. :)
Tijdens de datalogger-rit op 24 april met de 160pk en een Subaru met ca 200 pk werd volgens de GPS-snelheidsmeting voor SX de hoogste snelheid aangetikt van resp. 206 en 209 kmu..............maar ik kwam dan ook niet met 180 op de teller uit Flugplatz (ca 154 GPS-kmu).

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40160
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 16 aug 2007, 14:01

De GTC 120pk cdti stuurde ik 170 teller Flugplatz in (ding loopt niet harder, ook niet gelift), dan moet ik naar 6 en licht van het gas af voor SX, heb daarvoor 210 teller staan, dat is 199 digi meen ik.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 16 aug 2007, 14:30

Knot, ik begrijp werkelijk niet waarom je überhaupt nog geld uitgeeft aan ringtickets terwijl je gewoon een half jaarkaart kunt kopen ...

kun je ons dat uitleggen ?

ik ben er zondag ieg bij !!!!

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 16 aug 2007, 14:34

En voor de Ringgangers komend weekend, het weer!

http://weather.yahoo.com/forecast/GMXX2527.html

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40160
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 16 aug 2007, 15:00

Macboy schreef:Knot, ik begrijp werkelijk niet waarom je überhaupt nog geld uitgeeft aan ringtickets terwijl je gewoon een half jaarkaart kunt kopen ...

kun je ons dat uitleggen ?

ik ben er zondag ieg bij !!!!
Dat kan alleen het 2e deel van het jaar inderdaad en nu ben ik voor 220 euro klaar, een halfjaarkaart is duurder en grote kans dat ik er de rest van het jaar geen tijd meer voor heb, vandaar ;)

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten