Mijn Focus ST 225 >> Even bijpraten - Mega update <<
- Arthur
- Auto: Nr.51
Re: Mijn Focus ST 225 >>It's alive! <<
Nou, voorlopig niet zo te lezen 

- Meeelv
- Auto: Ford Focus ST MK2
Nope de catchcan had 3 aansluitingen. 2 om de dampen door te laten stromen zegmaar en onderop een aansluiting welke zorgde dat de nevel weer terug de carterpan in ging ipv mee verbrand te worden. Achteraf gezien ook niet het meest ideale systeem kom ik nu achter.daNpy schreef: 29 jan 2020, 08:53 Heeft je catchcan geen uit-en ingang om hem weer op de inlaat aan te sluiten zodat de dampen weggezogen worden?
Wel klote dat je lagers meteen naar buiten komen. Dan heb je best veel carterdruk toch?
Gelukkig zijn niet de lagers kapot maar alleen de keerringen. Carterdruk was wel aardig hoog ja, je hoorde hem gewoon afblazen als je de oliedop los draaide. Toen ik dat hoorde heb ik meteen het oude systeem teruggebouwd maar toen was het dus al te laat

Voorlopig niet idd haha, maar wat is er in Gelderland te doen dan ?

- daNpy
Dampen door te laten stromen? Dat gaat dan toch weer naar je inlaat of begrijp ik het fout?Meeelv schreef: 29 jan 2020, 13:55 Nope de catchcan had 3 aansluitingen. 2 om de dampen door te laten stromen zegmaar en onderop een aansluiting welke zorgde dat de nevel weer terug de carterpan in ging ipv mee verbrand te worden. Achteraf gezien ook niet het meest ideale systeem kom ik nu achter.
Gelukkig zijn niet de lagers kapot maar alleen de keerringen. Carterdruk was wel aardig hoog ja, je hoorde hem gewoon afblazen als je de oliedop los draaide. Toen ik dat hoorde heb ik meteen het oude systeem teruggebouwd maar toen was het dus al te laat![]()
Normaal zit de catchcan tussen carterventilatie en inlaat om te voorkomen dat je inlaat vol troep komt te zitten, maar de dampen nog wel afgezogen worden.
Bij de Golf heb ik 1x in en een filtertje bovenop.
Bij de DAF heb ik 1x in, 1x uit (onder de auto

- Marc Sierra
Balen van de tegenslagen! Maar bij flinke aanpassingen is er eigenlijk altijd wel iets dat toch niet helemaal goed is. Mijn Cosworth heeft ook een aangepaste carterontluchting. Daar gaan 2 slangen met oliedampen naar toe en 1 slang terug naar het carter om de neergeslagen olie terug te laten lopen. Vervolgens zit er ook een open aansluiting op het tankje zodat het systeem geen druk opbouwt. Want als alles terug gaat naar het carter/kleppendeksel kan je net zo goed niets monteren.
Origineel gaat de oliedamp inderdaad de inlaat in om verbrand te worden samen met de benzine. Maar bij hoog getunede motoren is er een hogere carterdruk, dus meer oliedampen, en is er ook risico dat de oliedampen het benzine/luchtmengsel verstoren waardoor detonatie kan optreden, vandaar de keuze om de carterdampen niet meer naar de inlaat terug te leiden. Het nadeel van de open ontluchting is wel dat er bij flink gasgeven vaak een oliegeur in de auto hangt...

Origineel gaat de oliedamp inderdaad de inlaat in om verbrand te worden samen met de benzine. Maar bij hoog getunede motoren is er een hogere carterdruk, dus meer oliedampen, en is er ook risico dat de oliedampen het benzine/luchtmengsel verstoren waardoor detonatie kan optreden, vandaar de keuze om de carterdampen niet meer naar de inlaat terug te leiden. Het nadeel van de open ontluchting is wel dat er bij flink gasgeven vaak een oliegeur in de auto hangt...
- Meeelv
Nee het ging niet naar de inlaat terug, die aansluiting moest volgens de installation manual afgedopt worden... Ik vond dat ook erg vreemd maar volgens hun moest het echt zo.daNpy schreef: 29 jan 2020, 14:55Dampen door te laten stromen? Dat gaat dan toch weer naar je inlaat of begrijp ik het fout?Meeelv schreef: 29 jan 2020, 13:55 Nope de catchcan had 3 aansluitingen. 2 om de dampen door te laten stromen zegmaar en onderop een aansluiting welke zorgde dat de nevel weer terug de carterpan in ging ipv mee verbrand te worden. Achteraf gezien ook niet het meest ideale systeem kom ik nu achter.
Gelukkig zijn niet de lagers kapot maar alleen de keerringen. Carterdruk was wel aardig hoog ja, je hoorde hem gewoon afblazen als je de oliedop los draaide. Toen ik dat hoorde heb ik meteen het oude systeem teruggebouwd maar toen was het dus al te laat![]()
Normaal zit de catchcan tussen carterventilatie en inlaat om te voorkomen dat je inlaat vol troep komt te zitten, maar de dampen nog wel afgezogen worden.
Bij de Golf heb ik 1x in en een filtertje bovenop.
Bij de DAF heb ik 1x in, 1x uit (onder de auto) en een filtertje bovenop.
Dit is de aansluiting op het inlaatspruitstuk:

En dit is zoals het aangesloten moest worden op de catchcan:

De rede waarom ik de catchcan monteerde was omdat het origineel plastic deksel van het oliefilterhuis lichtjes olie zweette. Ik dacht dan plaats ik zo'n catchcan (de adapterplaat die bovenop het oliefilterhuis komt in plaats van dat plastic ding is van aluminium en dicht wel goed af). Nu dus weer vervangen voor een nieuw origineel oliefilterhuis en de carterdruk is nu weer normaal.
Aahh da's een duidelijke uitleg! Dat hoog getunede valt bij mij wel mee, hij is in principe gelijk aan een aardig gekietelde Focus RS met stock turbo, dat moet prima kunnen zonder catchcan.Marc Sierra schreef: 29 jan 2020, 16:20 Balen van de tegenslagen! Maar bij flinke aanpassingen is er eigenlijk altijd wel iets dat toch niet helemaal goed is. Mijn Cosworth heeft ook een aangepaste carterontluchting. Daar gaan 2 slangen met oliedampen naar toe en 1 slang terug naar het carter om de neergeslagen olie terug te laten lopen. Vervolgens zit er ook een open aansluiting op het tankje zodat het systeem geen druk opbouwt. Want als alles terug gaat naar het carter/kleppendeksel kan je net zo goed niets monteren.![]()
Achja even de keerringen vernieuwen, spullen zijn al besteld, en dan kunnen we weer verder. Ik ga proberen om met de carnaval een afspraak te maken voor het mappen, dan hoef ik ook geen dag vrij te nemen omdat de zaak dan toch dicht is

- daNpy
Misschien toch verstandig je catchcan te voorzien van beluchting of afzuiging via de inlaat.
De troep blijft dan in het kannetje maar de carterdruk is dan wel weg. Let op dat de dampen giftig zijn, voor een daily is het niet verstandig een open catchcan onder de kap te hebben want die dampen komen ook je interieur binnen. Daarom zit ie bij mn DAF nu via een slang naar onder de auto
De troep blijft dan in het kannetje maar de carterdruk is dan wel weg. Let op dat de dampen giftig zijn, voor een daily is het niet verstandig een open catchcan onder de kap te hebben want die dampen komen ook je interieur binnen. Daarom zit ie bij mn DAF nu via een slang naar onder de auto

- Meeelv
Op de originele manier gaat het ook via de inlaat idd en volgens mij komt de ''damp'' ook grotendeels via het oliefilterhuis weer terug de carterpan in. Dus ik laat het mooi zo zittendaNpy schreef: 29 jan 2020, 21:09 Misschien toch verstandig je catchcan te voorzien van beluchting of afzuiging via de inlaat.
De troep blijft dan in het kannetje maar de carterdruk is dan wel weg. Let op dat de dampen giftig zijn, voor een daily is het niet verstandig een open catchcan onder de kap te hebben want die dampen komen ook je interieur binnen. Daarom zit ie bij mn DAF nu via een slang naar onder de auto![]()

- Marc Sierra
De 'damp' zal niet terug gaan naar het carter. Het carter staat namelijk op overdruk vanwege de uitdampende, warme olie en de verbrandingsgassen die langs de zuigers lekken. Alleen neergeslagen, vloeibare olie kan teruglopen naar het carter. Alle dampen zullen dus naar de inlaat gaan of naar buiten, afhankelijk van hoe het aangesloten zit.
Het is wel een goede tip om de carterdampen via een slang naar onder de auto te leiden! Ik zal eens kijken of ik een slang aan kan sluiten op die open aansluiting van mijn olie catchcan.
Het is wel een goede tip om de carterdampen via een slang naar onder de auto te leiden! Ik zal eens kijken of ik een slang aan kan sluiten op die open aansluiting van mijn olie catchcan.

- daNpy
Ik vraag me af wat de meerwaarde is hiervan. Het idee van een catchcan (opvangtankje) is dat je die olie dus opvangt. Anders kun je het beter een olie afscheider noemenMarc Sierra schreef: 30 jan 2020, 08:27 De 'damp' zal niet terug gaan naar het carter. Het carter staat namelijk op overdruk vanwege de uitdampende, warme olie en de verbrandingsgassen die langs de zuigers lekken. Alleen neergeslagen, vloeibare olie kan teruglopen naar het carter.

Soms zijn de oplossingen heel simpelHet is wel een goede tip om de carterdampen via een slang naar onder de auto te leiden! Ik zal eens kijken of ik een slang aan kan sluiten op die open aansluiting van mijn olie catchcan.![]()

- Marc Sierra
Het doel is om de olie neer te laten slaan en terug te laten lopen naar het carter, maar ondertussen geen druk op te bouwen in het carter. Het zijn waarschijnlijk vooral verbrandingsgassen die weg dampen uit het tankje.
- Ferdi
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
Is het alleen niet zo dat ze met de apk kijken of er geen carterdampen vrij komen?
Ik heb ook nog een nieuwe catchtank klaar liggen en twijfel nog een beetje over de afvoer.
Ik heb ook nog een nieuwe catchtank klaar liggen en twijfel nog een beetje over de afvoer.
- Marc Sierra
Officieel mag het inderdaad niet, maar ze hebben er nog nooit wat van gezegd bij de merkdealer. Ik betwijfel ook of ze het uberhaupt zien. Meestal kijken ze niet zo heel lang naar alles onder de motorkap.
- daNpy
Dan plaats je de tank toch tussen je huidige carterventilatie? Dan heb je geen open systeem.Ferdi Gielen schreef: 30 jan 2020, 10:55 Is het alleen niet zo dat ze met de apk kijken of er geen carterdampen vrij komen?
- Meeelv
Klopt bij de APK mag het niet. Maar ik vermoed dat de doorstroming van het tankje wat ik heb te klein is. Ik vermoed nu dus ook dat daardoor de vorige turbo is overleden, ik las namelijk dat bij een te hoge carterdruk de olie afvoerzijde van de turbo niet voldoende kan doorlopen.
Dus vandaar dat ik het nu liever zo laat zitten, om op safe te spelen.
- Ferdi
Dat is inderdaad een gedachte, denk erover om een slang naar beneden te doen waar dan een fles aan het einde zit.daNpy schreef: 30 jan 2020, 15:10Dan plaats je de tank toch tussen je huidige carterventilatie? Dan heb je geen open systeem.Ferdi Gielen schreef: 30 jan 2020, 10:55 Is het alleen niet zo dat ze met de apk kijken of er geen carterdampen vrij komen?
Staan wel wat voorbeelden op internet.
- daNpy
Maar jij blaast toch juist terug het carter in? Oftewel als je dat níet zou doen zou de olie afvoerzijde minder druk van het carter moeten krijgen?Meeelv schreef: 30 jan 2020, 15:23 Klopt bij de APK mag het niet. Maar ik vermoed dat de doorstroming van het tankje wat ik heb te klein is. Ik vermoed nu dus ook dat daardoor de vorige turbo is overleden, ik las namelijk dat bij een te hoge carterdruk de olie afvoerzijde van de turbo niet voldoende kan doorlopen.
Mijn DAF kwam overigens met een filtertje op het kleppendeksel prima door de APK en bij mijn Golf is er ook niks over gezegd.
- Meeelv
Zijn we weer!
Nadat de auto was ingereden een afspraak gemaakt bij Beek Autoracing om de boel af te stellen. Hier heb ik een aantal weken op moeten wachten tot ze een plekje vrij hadden maar gisteren was het uiteindelijk zo ver.
Nadat enkele kleine probleempjes waren opgelost konden we aan de slag en uiteindelijk na 5 verschillende mappings een tevreden resultaat.
We begonnen op 398pk en 570nm maar omdat het koppel in lage toeren al heel snel opbouwde hebben we besloten dit anders te gaan doen zodat de driveability wat beter zou worden.
Uiteindelijk zijn we op een eindscore gekomen van 404pk en 501nm met een hele mooie lineaire vermogensopbouw
Kan niet wachten om hem weer te gaan proberen op het circuit. Kan goed merken dat de nokkenassen hun werk doen, voorheen kakte hij vanaf zo'n 5000 toeren een beetje in maar nu blijft hij lekker doortrekken tot +/- 6700rpm
Moet het stuur nu wel nog beter vasthouden, torquesteer FTW
Binnenkort wil ik nog een water/methanol set gaan inbouwen om de boel op circuit wat koeler te houden, en ik heb nog enkele leuke aero spulletjes gezien die ik misschien wil gaan aanschaffen. En dan is ie voorlopig wel effe klaar denk ik en wil ik vooral meters gaan maken

Nadat de auto was ingereden een afspraak gemaakt bij Beek Autoracing om de boel af te stellen. Hier heb ik een aantal weken op moeten wachten tot ze een plekje vrij hadden maar gisteren was het uiteindelijk zo ver.
Nadat enkele kleine probleempjes waren opgelost konden we aan de slag en uiteindelijk na 5 verschillende mappings een tevreden resultaat.
We begonnen op 398pk en 570nm maar omdat het koppel in lage toeren al heel snel opbouwde hebben we besloten dit anders te gaan doen zodat de driveability wat beter zou worden.
Uiteindelijk zijn we op een eindscore gekomen van 404pk en 501nm met een hele mooie lineaire vermogensopbouw

Binnenkort wil ik nog een water/methanol set gaan inbouwen om de boel op circuit wat koeler te houden, en ik heb nog enkele leuke aero spulletjes gezien die ik misschien wil gaan aanschaffen. En dan is ie voorlopig wel effe klaar denk ik en wil ik vooral meters gaan maken

-
OnlineEvdP
- Auto: Volg de Skoda rijder
Re: Mijn Focus ST 225 >> Klaar voor een nieuw seizoen <<
Mooie waarden!
-
Onlinesitechris
- Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
Poe. Pittig Focusje. Gaaf hoor!
- PeterM
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
Mooie cijfers! Veel vermogen voor een voorwiel aangedreven auto.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Ook voor een achterwiel aangedreven auto vind ik 

- Martijn_bmw
Dik hoor! Mooie curve en dikke pk’s
- PeterM
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
Inderdaad sowieso een behoorlijk vermogen

- ///Joost
Zo dan. Mooie curve hoor, en flinke waardes voor een FWD inderdaad. Rijdt dat uberhaupt nog een beetje als je wat doortrekt?
- Ferdi
Die curve beloofd wat!
Vraagt ook haast om een filmpje met de handen los en dan wat het stuur allemaal voor zwiepers maakt met zulke waarden op de voorwielen
Vraagt ook haast om een filmpje met de handen los en dan wat het stuur allemaal voor zwiepers maakt met zulke waarden op de voorwielen