Macboys opvolger draadje

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Gesloten

Welke zou ik moeten kiezen ?

Mini Cooper S cabrio natuurlijk !
27
26%
Jaguar XE 2.0d 180pk natuurlijk !
76
74%

Totaal aantal stemmen: 103

Macboy

Re: Macboys mogelijke opvolgers voor 2017 ?

Bericht door Macboy » 22 aug 2016, 23:03

Afgelopen week een hele (!) dag een John Cooper Works cabrio mee gekregen. Heerlijke dag. Had me er enorm op verheugd en het was prachtig weer dus met vrouwtje een sublieme kasteelroute in Duitsand uitgezet rondom de Eifel. De auto was erg dik aangekleed, maar liefst €56.000 kostte deze uitvoering. Compleet uitgerust met alle mogelijke opties. Van den zotte natuurlijk, maar voor €45.000 mee te nemen met maar 1000km op de klok. Dat zijn de leukere dingen in het leven ! Een Cooper S zoals ik hem wil gaat ook richting de €45k namelijk.

Het was een Mini in een sublieme kleur. Rood met zwarte delen. Ook had hij de 6-traps automaat. Nu ben ik geen grote fan van de automaat in de Mini. Dat had ik de vorige proefrit al ondervonden met de Cooper SD. De speelsheid van de Mini vraagt en smeekt om een handbak.

Ik kom hierop niet terug voor mezelf, maar ben toch wel een beetje van gedachten veranderd. Het was de sportautomaat met flippers aan het stuur. Dat flipperen aan het stuur en aan de pook ging best wel lekker. Normaal ben ik geen liefhebber van automaat en benzine. Paar uitzondering (zoals PDK en Porsche) daargelaten. Dit heeft te maken met het toerenbereik van de benzine vs toerenbereik van de diesel. Bij die laatste kan je niet zoveel fout doen. Bij benzine is het bereik veel groter, zeker bij een niet atmosferische motor zoals deze turbo. Dan heb je immers het hele toerenbereik tot je beschikking.

Tegelijk kom ik daar bij mijn eerste kritiekpunt van de JCW: doordat die automaat mij enigszins beviel betekent dat ook dat het bereik van de motor niet ideaal is. Althans volgens mijn eigen theorie. Ik vond de motor absoluut niet spectaculair, zeker bovenin niet. En dat voor 235pk. Terwijl de automaat zijn werk dus goed deed, hetgeen voor mij bevestiging was dat de combinatie niet klopt. Want zou volgens mijn theorie de automaat niet slechter moeten functioneren vanwege zijn grotere bereik ? En dat deed hij niet. Conclusie: motor is niet goed genoeg naar mijn smaak. Toen ik de flippers zelf in handen nam werd mijn conclusie bevestigd. De motor van de Cooper S vond ik zelf gewoon iets lekkerder aanvoelen.

Zou het overigens de km stand kunnen zijn ? Hij is vrijwel nieuw. Had al gehoord overigens dat de JCW vanwege emissie eisen niet loopt zoals die moet lopen dus tuning zou dat probleem moeten oplossen. Maar vooralsnog is me die €10k (!) extra dus absoluut niet waard.

Heb paar keer in de file gestaan en ook toen was die automaat wel een uitkomst. Conclusie is dus dat ik de combinatie ergens wel kan begrijpen, maar hij is voor mij verre van ideaal in de JCW. Misschien moet ik dan gewoon toch de Cooper S met automaat proberen ? Maar denk handbak blijft de juiste keuze voor deze auto.

Verder viel me op dat de achteruit rij camera toch wel erg handig was. Zou ik nooit besteld hebben maar nu ik het gebruik wel erg handig. De cabrio is open namelijk verre van ideaal met het zicht recht naar achter. Sterker nog, je ziet maar de helft in je achteruit kijk spiegel.

HUD zou ik ook nooit genomen hebben (nu nog steeds niet) maar ook daar snap ik de meerwaarde wel van. In sportstand heeft deze auto een toerenteller die je in het HUD kunt zien. Erg cool gedaan !

Afbeelding

Verder was deze JCW voorzien van 17” en standaard een sportonderstel. De auto had ook de optie “Dynamic Damper Control”. Dit houdt in dat je instelbare schokdempers hebt, deze zijn comfortabeler dan standaard demping in MID en Green modus, sportiever in Sport modus.

Op het moment dat ik de auto op de leuke stuurmanswegen in de Eifel in sport stand zet, trilt je hele gebit uit elkaar. De auto is dan echt kei en keihard. Niet leuk. Voegt niks toe. Dat is echt iets om op het circuit te gebruiken. Dan moet de sportstand dus uit. Nadeel daarvan is dat je dan niet de leuke plofjes uit de uitlaat hoort. Met settings kan je dit oplossen door de aandrijving wel aan te passen in sport modus maar het onderstel niet. Leuke gimmicks dus, maar eigenlijk zonde van je geld. Je betaalt dan namelijk voor iets dat je handmatig uitzet.

Conclusie: geen dynamische damper controle. Daar was ik toch al nooit fan van en na deze proefrit wordt dat alleen maar bevestigd. Gewoon het sportonderstel aanklikken en klaar is Kees. Altijd een goed en comfortabele doch sportief onderstel. Nu vind ik de Mini ook oprecht leuker rijden zonder die harde standen. De Mini is vanuit zichzelf immers al een prima sturende auto. Ik zou dan ook 18" kunnen overwegen zonder sportonderstel. Maar goed beetje hard is wel lekker. Ik ben niet zo van dat comfort. In de 120d heb ik nu ook het sportonderstel met 18" en die vind ik echt mega comfortabel. Comfortabeler dan dit hoeft niet. Maar zo hard als de JCW wil ik dus echt niet.

En dan het leukste van de auto: het geluid in combinatie met de uitlaat (in sportstand met plofjes). Man alsof je met een Lambo onderweg bent (overdrijven is ook een vak). Maar ding klinkt echt gewoon heel erg goed. Die plofjes zijn subliem. Maar moeten wel uitgezet kunnen worden (daar heb je die sport knop dus voor). Bij de Cooper S heb je volgens mij niet dezelfde uitlaat. Je zou achteraf een andere JCW uitlaat op een Cooper S kunnen zetten inclusief motor tuning. Kost rond €2500. Dat is al wel beter dan €10k investeren.

Was een sublieme dag. Lekker open rijden tot 200km/h prima te doen. Heerlijk weer en heerlijk genoten van deze prachtige auto. En op heel veel punten duidelijk gemaakt wat ik wel en wat ik niet wil. Het (auto) leven is mooi ! Gelukkig hebben we de foto's en filmpjes nog.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier een paar korte leuke filmpjes. Luister het laatste filmpje af ook als ik al uit beeld ben :)

dvh

Re: Macboys mogelijke opvolgers voor 2017 ?

Bericht door dvh » 22 aug 2016, 23:05

Jussi schreef:Alpina F31 B3 in de lease. Niks meer nodig. :df:

Afbeelding
Potverdikkie.....

Rode mini is ook leuk...
Ga nu het verhaaltje lezen..

Edit: verhaaltje gelezen :-)
Weet je wat ik steeds meer en meer ga begrijpen.

Als autodealer wil je gewoon geen liefhebbers. Je wilt mensen hebben die auto's kopen.
Mensen die binnenstappen en zeggen.. Doe mij maar een Mini.. Kleur ? Wat heb je staan?. Dat soort mensen.

En superservice natuurlijk van de Mini dealer die elke keer deze moeite onderneemt.
Maar Mac. Jij moet gewoon weer voor een BMW gaan... And be done with it :mrgreen:
Laatst gewijzigd door dvh op 22 aug 2016, 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Martijn_bmw

Re: Macboys opvolgers: John Cooper Works p15

Bericht door Martijn_bmw » 22 aug 2016, 23:21

Weer een heel mooi uitgebreid verhaal :thumbup:

Ben benieuwd wat de Defintieve keuze en config gaat worden

tomgtr

Bericht door tomgtr » 23 aug 2016, 09:28

Ik zou lekker die rode inpakken. Zit lekker dik in de opties, ziet er fantastisch uit, je bent al een mega afschrijving kwijt. Vs een nieuwe Cooper S zelf samenstellen moet dit gewoon een fantastische deal zijn.

Tom

Bericht door Tom » 23 aug 2016, 10:03

Supergave kar!! :thumbup:

Hitz
Auto: KIA

Bericht door Hitz » 23 aug 2016, 10:25

tomgtr schreef:Ik zou lekker die rode inpakken. Zit lekker dik in de opties, ziet er fantastisch uit, je bent al een mega afschrijving kwijt. Vs een nieuwe Cooper S zelf samenstellen moet dit gewoon een fantastische deal zijn.
Dit dus!!

Mike R32
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.

Bericht door Mike R32 » 23 aug 2016, 11:19

Zou ook mijn keuze zijn. Rode mini met zwarte accenten smoelt gewoon goed.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 23 aug 2016, 11:51

Je kan wel heel principieel over handbakken gaan praten maar hoe dan ook een Mini is een compromise vs wat je echt wil. Je geeft zelf aan dat automaat en flipperen best lekker is, misschien niet optimal voor deze motor maar so what. Als je van de 60K km die je rijdt 30K km in de file staat dank je God op je knieen met een automaat. Misschien niet de meest puur rijders optie maar boeie.

frankie

Bericht door frankie » 23 aug 2016, 12:08

Mooi verhaal, het is gewoon jammer dat de 8 traps ZF, die wel in de Clubman zit, er niet in past. Dat is een veel fijnere automaat.

matthyssie
Auto: F11 520d & E86 3.0si

Bericht door matthyssie » 23 aug 2016, 13:54

Dus als ik het goed begrijp is deze bak beter dan in de M4? :lol:

allen

Bericht door allen » 23 aug 2016, 14:26

Hitz schreef:
tomgtr schreef:Ik zou lekker die rode inpakken. Zit lekker dik in de opties, ziet er fantastisch uit, je bent al een mega afschrijving kwijt. Vs een nieuwe Cooper S zelf samenstellen moet dit gewoon een fantastische deal zijn.
Dit dus!!
Ik gok dat hij persee nieuw wilt om fors te kunnen afschrijven. Rare fetisj...

tomgtr

Bericht door tomgtr » 23 aug 2016, 14:52

matthyssie schreef:Dus als ik het goed begrijp is deze bak beter dan in de M4? :lol:

Don't go there!!!! :protest:

Riceaux

Bericht door Riceaux » 23 aug 2016, 16:09

allen schreef:
Hitz schreef:
Dit dus!!
Ik gok dat hij persee nieuw wilt om fors te kunnen afschrijven. Rare fetisj...
Ik gok dat hij perse nieuw wil omdat hij leaset en je toch de volle pond bijtelling moet betalen.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 23 aug 2016, 18:01

Met een eenmanszaak is niet alleen lease een issue, ook het leasebedrag zelf. 10 K = 100 Euro of zo per maand belasting. Denk dat 10 K minder in het leasebedrag dat makelijk goed maakt?

WJ

Bericht door WJ » 23 aug 2016, 18:04

Ik gok omdat het Macboy is en die zelf graag dingetjes wil aanvinken, samen stellen, etcetc. :P

Riceaux

Bericht door Riceaux » 23 aug 2016, 18:31

tomgtr schreef:Met een eenmanszaak is niet alleen lease een issue, ook het leasebedrag zelf. 10 K = 100 Euro of zo per maand belasting. Denk dat 10 K minder in het leasebedrag dat makelijk goed maakt?
Dan inderdaad wat WJ zegt. :lol:

Macboy

Bericht door Macboy » 23 aug 2016, 18:51

Leuk te lezen hoe goed sommige mensen mij hier kennen :blink:

Het gaat er inderdaad primair om dat ik een auto zelf wil samenstellen. Dat is het leukste wat er is. Wil daar gewoon totale perfectie hebben en geen genoegen nemen met opties die ik irritant vind. Dan ga ik me gewoon ergeren aan de auto. Verder wil ik per se lederen bekleding vanwege de hond. Die haren van de hond en alcantara van de JCW is echt een ramp.

Mijn droom is verder een BRG kleur op een auto. Maakt niet uit welke. Een andere droom is grijs leder (niet beige of wit, maar echt grijs). Dat kan dus beiden op de Mini. Verder rijd ik nu al in een rode auto en wissel ik graag de kleuren af. En ook rij ik het liefst in een nieuwe auto waar niemand anders in gereden heeft.

Ik tik het bedrag niet af en in de lease zal het niet goedkoper zijn. Daarnaast betaal je wel bijtelling over €56k en niet over €45k. En ik ga never nooit niet meer voor een Mini betalen dan voor een BMW. Puur principe.

Verder is het gewoon mogelijk om alsnog een Cooper S met automaat te bestellen. En inderdaad schakelt de automaat in de Mini net zo snel of zelfs sneller terug dan dat trage kutding uit de M4. Maar dat geldt ook voor de automaat in mijn 120d.

Dvh: vergeet niet dat zonder deze service ik nooit een Mini had overwogen. Het enthousiasme werkt dus wel en de gun factor is dan ook aanwezig.

We zijn nu aan het bekijken of het BMW contract eerder kan worden beëindigd. Wordt vervolgd. Lijkt me sterk trouwens. Lijkt me onmogelijk zonder dikke boete. Tenzij iemand de auto koopt. Iemand hier interesse in een dikke 120dA voor een topprijs ?

Twist

Bericht door Twist » 23 aug 2016, 20:08

Misschien, wat is een topprijs?

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 23 aug 2016, 20:16

Hoofdprijs bedoelt hij :mrgreen:

Macboy

Bericht door Macboy » 23 aug 2016, 20:58

Zodra ik de reactie van de leasemij hoor laat ik het weten !

sitechris
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI

Bericht door sitechris » 23 aug 2016, 21:09

Spannend man! Ben benieuwd naar je uiteindelijke keus

Pica
Auto: Ford Focus CC Titanium

Bericht door Pica » 23 aug 2016, 21:53

Leuk en vooral goed verhaal. :df:

Ben ook benieuwd wat het vervolg zal zijn. MiniBMW? :tooth:

Macboy

Bericht door Macboy » 30 aug 2016, 18:04

Inmiddels contact gehad. De 120d kan boetevrij overgenomen worden voor €35.000 inc btw en bpm.

Hier meer informatie over de 120d en eventuele verkoop:

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 5#p1149395" onclick="window.open(this.href);return false;

sitechris
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI

Bericht door sitechris » 30 aug 2016, 20:02

Spannend man. Ik hoop dat het lukt. De koper krijgt iig een hele fijne en goed onderhouden auto.

Macboy

Re: Macboys mogelijke opvolgers

Bericht door Macboy » 21 nov 2016, 23:38

Vandaag eindelijk tijd kunnen vinden om de Jaguar XE uit te proberen. Lange tijd liefhebber geweest van deze auto. Eigenlijk sinds deze uitgekomen was. Geen enkel idee hoe de auto zou rijden.

Maar Jaguar als merk sprak me wel altijd enorm aan en nu ook een stuk betaalbaarder met de XE. Concurrent van de 3-serie en dus betaalbaar binnen mijn budget. Paar voorlopige leaseprijzen waren al goedkoper dan die van mijn huidige auto. Ik zou overigens normaal gesproken sneller in een 3-serie neigen als BMW liefhebber. Maar ik rij niet zo lang in een auto. Dus wisselen is vaak zo gepiept. En heb nu al 2 BMWs achter elkaar gereden. Dus voor mij een serieuze kanshebber als tussendoortje.

Vandaag dus eindelijk een uurtje kunnen sturen, wat in mijn geval eigenlijk meestal meer dan genoeg is. Krijg ik een prima beeld van. Mooie dikke sleutel in de hand gedrukt gekregen. Mooi Jaguar logo erop. Je ziet dat Jaguar trots is op haar merk en schuwt dus ook niet dit overal te laten zien.

Auto was in een nogal saaie kleur zwart met saai zwart interieur uitgevoerd. Dat is dan weer Jaguar onwaardig. Maar het is wel een plaatje. Echt een prachtige auto en mooie luxe en chique verschijning binnen dit segment. Zou zelf natuurlijk voor BRG gaan en bruin leder van binnen. Aangezien dat gewoon mogelijk is zal ik verder niet zeuren.

Interieur ziet er verder prachtig uit. Ook in de rooster mooie logos te zien. Qua afwerking is het soms prima voor elkaar, maar soms ook wat minder. Kraakt en voelt op sommige plekken niet zoals ik gewend ben. Logo op stuur voelt bijvoorbeeld erg goedkoop aan. Afwerking is dus goed en slecht door elkaar. Zou me daar niet echt aan storen omdat je natuurlijk een auto met een mooi Engels karakter krijgt. Bij Maserati en Alfa ga je daar immers ook niet om zeuren toch ? Maar het valt me op dus meld het even.

Als je de auto start komt de pookknop heel mooi omhoog. Ziet er machtig mooi uit en erg chique gevoel. Maakt alles eigenlijk goed als interieur liefhebber. Voor de rest was ik eigenlijk ook gewoon zeer positief. Interieur ziet er fraai uit. Media systeem met alle menu structuren werkt erg fraai vind ik. Navigatie iets minder dan BMW maar dat kan ook niet anders.

Het rijden viel me enorm mee, in alle opzichten. Gaspedaal voelt heel licht aan, dat is even wennen. Verder is de auto enorm comfortabel vond ik. Maar dat ligt misschien aan de wat kleine wielen ? Goede demping en vering. Boven verwachting omdat ik beetje gewend ben dat alles onnodig "hard" aanvoelt tegenwoordig. Auto is ook erg stil dus gewoon een luxe cruiser gevoel. Maar ondanks het comfort voelt de auto tegelijkertijd toch wel echt als een stuurmansauto. Stuurgevoel is licht maar heel direct en prettig. De auto nodigt onverwacht uit tot heerlijk sturen. Bochten zijn toch wel een feest en dat had ik niet verwacht eigenlijk. Complimenten voor het onderstel. Je ziet hier in essentie hoe Jaguar de 3-serie als referentie heeft gebruikt. Absoluut boven verwachting !

De dynamische sport stand vond ik dan weer weinig toevoegen en heb ik dus links gelaten. Wordt meer aangepast dan alleen de motor, maar is nooit zo mijn ding geweest. Gewoon één goede stand voor mij en klaar.

Motor doet het prima. Bij regulier gebruik op koppel werkt de motor en automaat feilloos. 163pk en 380nm is dan gewoon genoeg. Maar omdat de auto zo uitnodigt om sportief te sturen, wil je ook wat meer vermogen. Dat is mijn enige punt van kritiek: ik kom wel wat vermogen te kort. Maar alleen bij het trappen. In het reguliere gebruik vind ik de auto snel genoeg. Met regulier gebruik bedoel ik dus niet mee met het verkeer maar gewoon doorrijden op 80% zoals ik altijd doe. Maar het verschil tussen beetje doorrijden en volgas is gewoon nihil. Auto maakt dan ook onnodig veel toeren. Past weer niet echt bij het karakter. Nu nodigt de auto an sich niet uit tot het betere stuurwerk (dacht ik) maar het onderstel smeekt er wel een beetje om (kom ik dus achter). Die balans is dus een klein beetje zoek.

Nu is er nog een 180pk versie maar kan me niet voorstellen dat met die 17pk de verschillen zo groot zijn. Aan de andere kant: waarom maakt Jaguar die dan ? Maar even navragen wat de verschillen precies zijn.

Conclusie: een eigenlijk toch wel geweldige auto die ik heel leuk kan aankleden op een manier die heel erg bij me past.

Wat mij betreft absoluut een auto die er gaat komen. Weet alleen niet wanneer. Of de opvolger van de huidige of misschien over 2 jaar. De Mini blijft stiekum op 1 staan. Maar meer vanuit de gedachte: Jaguar XE kan altijd nog. Maar een Mini Cooper S cabrio is wel echt iets voor nu.

Over 3 maanden definitief beslissen. Tijd vliegt voorbij bizar eigenlijk ....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Macboy op 21 nov 2016, 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten