Het was een Mini in een sublieme kleur. Rood met zwarte delen. Ook had hij de 6-traps automaat. Nu ben ik geen grote fan van de automaat in de Mini. Dat had ik de vorige proefrit al ondervonden met de Cooper SD. De speelsheid van de Mini vraagt en smeekt om een handbak.
Ik kom hierop niet terug voor mezelf, maar ben toch wel een beetje van gedachten veranderd. Het was de sportautomaat met flippers aan het stuur. Dat flipperen aan het stuur en aan de pook ging best wel lekker. Normaal ben ik geen liefhebber van automaat en benzine. Paar uitzondering (zoals PDK en Porsche) daargelaten. Dit heeft te maken met het toerenbereik van de benzine vs toerenbereik van de diesel. Bij die laatste kan je niet zoveel fout doen. Bij benzine is het bereik veel groter, zeker bij een niet atmosferische motor zoals deze turbo. Dan heb je immers het hele toerenbereik tot je beschikking.
Tegelijk kom ik daar bij mijn eerste kritiekpunt van de JCW: doordat die automaat mij enigszins beviel betekent dat ook dat het bereik van de motor niet ideaal is. Althans volgens mijn eigen theorie. Ik vond de motor absoluut niet spectaculair, zeker bovenin niet. En dat voor 235pk. Terwijl de automaat zijn werk dus goed deed, hetgeen voor mij bevestiging was dat de combinatie niet klopt. Want zou volgens mijn theorie de automaat niet slechter moeten functioneren vanwege zijn grotere bereik ? En dat deed hij niet. Conclusie: motor is niet goed genoeg naar mijn smaak. Toen ik de flippers zelf in handen nam werd mijn conclusie bevestigd. De motor van de Cooper S vond ik zelf gewoon iets lekkerder aanvoelen.
Zou het overigens de km stand kunnen zijn ? Hij is vrijwel nieuw. Had al gehoord overigens dat de JCW vanwege emissie eisen niet loopt zoals die moet lopen dus tuning zou dat probleem moeten oplossen. Maar vooralsnog is me die €10k (!) extra dus absoluut niet waard.
Heb paar keer in de file gestaan en ook toen was die automaat wel een uitkomst. Conclusie is dus dat ik de combinatie ergens wel kan begrijpen, maar hij is voor mij verre van ideaal in de JCW. Misschien moet ik dan gewoon toch de Cooper S met automaat proberen ? Maar denk handbak blijft de juiste keuze voor deze auto.
Verder viel me op dat de achteruit rij camera toch wel erg handig was. Zou ik nooit besteld hebben maar nu ik het gebruik wel erg handig. De cabrio is open namelijk verre van ideaal met het zicht recht naar achter. Sterker nog, je ziet maar de helft in je achteruit kijk spiegel.
HUD zou ik ook nooit genomen hebben (nu nog steeds niet) maar ook daar snap ik de meerwaarde wel van. In sportstand heeft deze auto een toerenteller die je in het HUD kunt zien. Erg cool gedaan !

Verder was deze JCW voorzien van 17” en standaard een sportonderstel. De auto had ook de optie “Dynamic Damper Control”. Dit houdt in dat je instelbare schokdempers hebt, deze zijn comfortabeler dan standaard demping in MID en Green modus, sportiever in Sport modus.
Op het moment dat ik de auto op de leuke stuurmanswegen in de Eifel in sport stand zet, trilt je hele gebit uit elkaar. De auto is dan echt kei en keihard. Niet leuk. Voegt niks toe. Dat is echt iets om op het circuit te gebruiken. Dan moet de sportstand dus uit. Nadeel daarvan is dat je dan niet de leuke plofjes uit de uitlaat hoort. Met settings kan je dit oplossen door de aandrijving wel aan te passen in sport modus maar het onderstel niet. Leuke gimmicks dus, maar eigenlijk zonde van je geld. Je betaalt dan namelijk voor iets dat je handmatig uitzet.
Conclusie: geen dynamische damper controle. Daar was ik toch al nooit fan van en na deze proefrit wordt dat alleen maar bevestigd. Gewoon het sportonderstel aanklikken en klaar is Kees. Altijd een goed en comfortabele doch sportief onderstel. Nu vind ik de Mini ook oprecht leuker rijden zonder die harde standen. De Mini is vanuit zichzelf immers al een prima sturende auto. Ik zou dan ook 18" kunnen overwegen zonder sportonderstel. Maar goed beetje hard is wel lekker. Ik ben niet zo van dat comfort. In de 120d heb ik nu ook het sportonderstel met 18" en die vind ik echt mega comfortabel. Comfortabeler dan dit hoeft niet. Maar zo hard als de JCW wil ik dus echt niet.
En dan het leukste van de auto: het geluid in combinatie met de uitlaat (in sportstand met plofjes). Man alsof je met een Lambo onderweg bent (overdrijven is ook een vak). Maar ding klinkt echt gewoon heel erg goed. Die plofjes zijn subliem. Maar moeten wel uitgezet kunnen worden (daar heb je die sport knop dus voor). Bij de Cooper S heb je volgens mij niet dezelfde uitlaat. Je zou achteraf een andere JCW uitlaat op een Cooper S kunnen zetten inclusief motor tuning. Kost rond €2500. Dat is al wel beter dan €10k investeren.
Was een sublieme dag. Lekker open rijden tot 200km/h prima te doen. Heerlijk weer en heerlijk genoten van deze prachtige auto. En op heel veel punten duidelijk gemaakt wat ik wel en wat ik niet wil. Het (auto) leven is mooi ! Gelukkig hebben we de foto's en filmpjes nog.




Hier een paar korte leuke filmpjes. Luister het laatste filmpje af ook als ik al uit beeld ben
