BMW 120i F20 B48 ZF8
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: BMW tracktool E46 330CI
Goed bezig. Bekend werkje inderdaad, en leuk om te doen.
-
- Berichten: 211
- Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:23
Re: BMW tracktool E46 330CI
Dit had ik ook, gaat lampje op dash aan als je de handrem aantrekt? Bij mij deed hij dat niet, zat dus sluiting op het snoertje op de handrem, deze maakt contact met carrosserie.Vanreijmersdal schreef: 19 mei 2020, 20:10 Probleem met het lampje nog niet opgelost. Ik verdenk de vlotter/stekker van het remvloeistof reservoir. Dus daar binnenkort ff naar kijken, als ik ook de vanos ga aanpakken.
- Vanreijmersdal
- Berichten: 948
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW tracktool E46 330CI
Nieuwe update:
Grootste update is dat ik qua sleutelplek verhuisd ben. Ik ben er qua ruimte niet op vooruit gegaan, maar qua reistijd wel enorm.
Van minimaal 45 minuten enkele reis met de auto, naar 6 minuten maximaal met de fiets. De eerste stap naar de droomgarage zeg maar.
Ik hoop dat ik de kleine verbeteringen wat sneller kan doorvoeren, zodat ik weer de baan op kan.

Maar we hebben ook nog aan de auto geklust.
Ik had eerst de onderstaande stoelmontage met rail, omdat ik samen met mijn vader reedt.

Tegenwoordig ben ik alleen nog maar de bestuurder, dus tijd voor wat anders.
Uit de UK de onderstaande steunen laten versturen. Deze zijn direct plug and play.


De stoel is op zijn laagste stand nu 6 cm lager dan eerst. Ik kan de motorkap niet eens meer zien
Tevens de stabilisator stangen vervangen voor dikkere varianten van H&R.


Grootste update is dat ik qua sleutelplek verhuisd ben. Ik ben er qua ruimte niet op vooruit gegaan, maar qua reistijd wel enorm.
Van minimaal 45 minuten enkele reis met de auto, naar 6 minuten maximaal met de fiets. De eerste stap naar de droomgarage zeg maar.
Ik hoop dat ik de kleine verbeteringen wat sneller kan doorvoeren, zodat ik weer de baan op kan.

Maar we hebben ook nog aan de auto geklust.
Ik had eerst de onderstaande stoelmontage met rail, omdat ik samen met mijn vader reedt.

Tegenwoordig ben ik alleen nog maar de bestuurder, dus tijd voor wat anders.
Uit de UK de onderstaande steunen laten versturen. Deze zijn direct plug and play.


De stoel is op zijn laagste stand nu 6 cm lager dan eerst. Ik kan de motorkap niet eens meer zien

Tevens de stabilisator stangen vervangen voor dikkere varianten van H&R.


- PeterM
- Berichten: 470
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
- Locatie: Drenthe
Re: BMW tracktool E46 330CI
Mooie sleutel plek! En ideaal dat het lekker dicht bij huis is, maakt het allemaal een stuk "relaxter" om even wat te doen.
- Eeuwe
- Berichten: 4990
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: BMW tracktool E46 330CI
Die van Atech zijn top. Heb ze nu ook. Een verademing..
- Vanreijmersdal
- Berichten: 948
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW tracktool E46 330CI
Ja is idd de beste oplossing die ik tot nu toe gezien heb. Ik kreeg de tip van djessey en Ben super bij dat ik ze besteld heb.
- Martijn_bmw
- Berichten: 28598
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: BMW tracktool E46 330CI
Dat is wel heel relaxed ja zoveel dichterbij!
Ik heb ook een tijd een ruimte gehad op kleine 30min rijden maar vond het echt te ver.
Je gaat niet even er langs dan.
Ik heb ook een tijd een ruimte gehad op kleine 30min rijden maar vond het echt te ver.
Je gaat niet even er langs dan.
- Jan Terwolde
- Berichten: 2923
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+MG4
- Locatie: Gelderland
Re: BMW tracktool E46 330CI
Fijn zo'n ruimte dichtbij! Nog bedankt voor het diff btw!
- e30touring1990
- Berichten: 2875
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: BMW tracktool E46 330CI
ideaal dichtbij idd, na een tijdje breekt dat toch op om ver te rijden voor de hobby. ook een mooie gen1 Tuono staan zie ik 

- E36-italia
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 13 aug 2015, 09:58
- Auto: Laro Discovery TD5
Re: BMW tracktool E46 330CI
iedereen die Djessey kent, en een E36/E46 heeft gaat naar deze bevestigingen... heb het zelfde gedaanVanreijmersdal schreef: 08 jul 2020, 12:21 Ja is idd de beste oplossing die ik tot nu toe gezien heb. Ik kreeg de tip van djessey en Ben super bij dat ik ze besteld heb.

- Jan Terwolde
- Berichten: 2923
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+MG4
- Locatie: Gelderland
Re: BMW tracktool E46 330CI
Heey ik heb zelf wat remprobleempjes met de e46. dus zag dit topic. Alleen de foto's werken niet meer. Toevallig ook foto's van de remkoeling?Vanreijmersdal schreef: 25 apr 2017, 21:33
Omdat ik afgelopen 2 seizoenen vaak last had van een blokkerend rechter voorwiel, wilde ik hier graag iets mee doen. In een andere draadje heb ik de discussie omtrent de remmen opgegooid. 1 van de interessante dingen die daar uit kwam was het uitwegen van de auto, dit blijkt erg belangrijk te zijn. Klinkt in mijn oren ook echt heel logisch maar ik had er nooit bij stil gestaan. Omdat ik het resultaat van het uitwegen met de originele remklauwen niet wilde afwachten heb ik de remmen upgrade doorgezet. Na een zoektocht op het internet en de nodige vragen op de diverse fora, ben ik in het bezit gekomen van 4-pots klauwen die optioneel op een f9x 335i of als standaard op een M2 en M4 geleverd werden. Deze heb ik samen met E46 M3 CSL remschijven in de maat 345x28 en Pagid RSL29 remblokken gemonteerd.
Mijn huidige 17 inch OZ velgen passen er gelukkig precies omheen. Helaas was dit niet voor de 17 inch reserve velgen, deze hebben dus ook meteen het veld moeten ruimen. Het voordeel om met 17 inch te kunnen blijven rijden is dat de banden nu nog wat goedkoper zijn. Omdat de 17inch OZ velgen er precies om heen passen was ik bang voor de warmte die daar misschien niet goed weg zou kunnen, hiervoor heb ik geforceerde remkoeling gemaakt.
Standaard remmen
4-Pots setup
2e paasdag heb ik weer voor het eerst kunnen rijden en de remmen kunnen testen. Het is een hele verbetering ten opzichte wat ik eerst had. De terugkoppeling is velen malen beter en op de grens reageert het allemaal veel directer en nauwkeuriger. Het blokkerende rechter voorwiel is nog steeds aanwezig alleen komt het pas veel later en als het blokkeert pakt het veel directer en mooier op als je het pedaal iets lost.
De auto moet nog steeds uitgewogen worden, dus daarmee verwacht ik nog meer progressie te maken.
Omdat de achter remschijven aardig over bemeten zijn, heeft BMW origineel op de E46 een soort van automatische rembalans op de achterremmen. Wanneer de auto uit de achter veren komt bij het aanremmen, verminderd de druk op de achterwielen en dit systeem verminderd dan ook de remdruk op achterremmen. Dit systeem zit er bij mij niet meer op. Om de rembalans te verbeteren heb ik er originele Meyle remblokken achter gemonteerd. De rembalans was erg goed en misschien wel perfect, alleen kunnen deze remblokken niet zo goed tegen warmte waardoor ze na 5 x 20 min zo goed als op waren.
Dus nu moet ik opzoek naar remblokken met de wrijvingscoëfficiënt van een standaard remblok maar die wel goed kan omgaan met de warmte. Ideeën en suggesties zijn meer dan welkom.
Remdrukregelaar is natuurlijk ook een optie, maar voor later.
Verder de vraag waarom je de automatische rembalans voor de achterremmen verwijderd hebt? Werkt dat niet met veel verlaging ofzo?
Bij mij worden de achterremmen te heet dus dit zou wel eens het probleem kunnen zijn bij mij.
Gr Jan
- Vanreijmersdal
- Berichten: 948
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW tracktool E46 330CI
Ja ik zat jouw topic net ook te lezen en moest meteen aan mijn situatie denken.
Bij mij werkt de automatische rembalans niet omdat ik te veel elektronica weggehaald heb.
De balans heb ik nu zelf opgelost met pagid rs29 blokken voor en ferodo 2500 achter, dat gaat tot nu toe prima.
Bij mij werkt de automatische rembalans niet omdat ik te veel elektronica weggehaald heb.
De balans heb ik nu zelf opgelost met pagid rs29 blokken voor en ferodo 2500 achter, dat gaat tot nu toe prima.
Laatst gewijzigd door Vanreijmersdal op 18 aug 2020, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
- Arjan033
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 10 jan 2009, 19:50
- Auto: BMW E30 M3 | E46 330ci
- Locatie: Amersfoort
Re: BMW tracktool E46 330CI
mooie klusjes weer allemaal! Goed bezig!
Is dit de eerste keer dat je op slicks gaat rijden? Ik heb met mijn E46 330i nu nangkang semi's maar ben er niet zo tevreden over. Onder de E30 325i had ik Toyo R888. Die bevielen erg goed! Ik heb voor de E46 nu R888R klaar staan. Daarna ook eens slicks proberen.
Ik ben heel benieuwd naar het verschil wat jij gaat meemaken als je overstapt van semi's naar slicks met jouw 330i. Hou me op de hoogte
Gr Arjan
Is dit de eerste keer dat je op slicks gaat rijden? Ik heb met mijn E46 330i nu nangkang semi's maar ben er niet zo tevreden over. Onder de E30 325i had ik Toyo R888. Die bevielen erg goed! Ik heb voor de E46 nu R888R klaar staan. Daarna ook eens slicks proberen.
Ik ben heel benieuwd naar het verschil wat jij gaat meemaken als je overstapt van semi's naar slicks met jouw 330i. Hou me op de hoogte

Gr Arjan
-
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
- Auto: tja welke zal het worden?
Re: BMW tracktool E46 330CI
WIE is Djessey?E36-italia schreef: 09 jul 2020, 10:54iedereen die Djessey kent, en een E36/E46 heeft gaat naar deze bevestigingen... heb het zelfde gedaanVanreijmersdal schreef: 08 jul 2020, 12:21 Ja is idd de beste oplossing die ik tot nu toe gezien heb. Ik kreeg de tip van djessey en Ben super bij dat ik ze besteld heb.![]()
-
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
- Auto: tja welke zal het worden?
Re: BMW tracktool E46 330CI
e30touring1990 schreef: 08 jul 2020, 19:09 ideaal dichtbij idd, na een tijdje breekt dat toch op om ver te rijden voor de hobby. ook een mooie gen1 Tuono staan zie ik![]()

mooi hok!, toch zijn er best wat dfers die motorrijden


- Vanreijmersdal
- Berichten: 948
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW tracktool E46 330CI
Arjan033 schreef: 16 jul 2020, 19:57 mooie klusjes weer allemaal! Goed bezig!
Is dit de eerste keer dat je op slicks gaat rijden? Ik heb met mijn E46 330i nu nangkang semi's maar ben er niet zo tevreden over. Onder de E30 325i had ik Toyo R888. Die bevielen erg goed! Ik heb voor de E46 nu R888R klaar staan. Daarna ook eens slicks proberen.
Ik ben heel benieuwd naar het verschil wat jij gaat meemaken als je overstapt van semi's naar slicks met jouw 330i. Hou me op de hoogte
Gr Arjan
Ik heb ook eerst nangkang gereden en ben toen op de dnrt band overgestap. Dat is al een hele verbetering omdat er toen nogal een verschil in compound zat, dat is tegenwoordig volgens mij niet meer zo. Nangkang kan je namelijk in verschillende compounds krijgen.
Ik was tot nu to erg blij met de dnrt banden, meer dan prima allround. Gewoon lekker op droog als nat mee kunnen rijden. Ik ben nu nog wel opzoek naar welke combi banden ik wil. Ik wil namelijk op half nat half droog dag niet de hele tijd banden moeten wisselen, daar zit voor mij de fun niet in. Het gaat mij niet om de laatste tiendes.
Tijdens wedstrijden moest ik wel, maar leuk vond ik het niet.
Dus zitten denken aan een combi van slicks en hele goede semi voor half nat en geheel nat Of een hele goede semi voor droog en half nat en regenbanden er naast.
Maar nu eerst een setje gebruikte slicks Proberen, moet idd een hele ervaring zijn.
- Vanreijmersdal
- Berichten: 948
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW tracktool E46 330CI
viewtopic.php?f=3&t=33459&sid=613a30deb ... be2b487c75Jeffrey026 schreef: 16 jul 2020, 20:11WIE is Djessey?E36-italia schreef: 09 jul 2020, 10:54iedereen die Djessey kent, en een E36/E46 heeft gaat naar deze bevestigingen... heb het zelfde gedaanVanreijmersdal schreef: 08 jul 2020, 12:21 Ja is idd de beste oplossing die ik tot nu toe gezien heb. Ik kreeg de tip van djessey en Ben super bij dat ik ze besteld heb.![]()
- Vanreijmersdal
- Berichten: 948
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW tracktool E46 330CI
Na het plaatsen van de H&R stabi's, heb ik de meegeleverde rubbers voor Strongflex varianten vervangen, deze zijn toch wat stugger dan die van H&R. Tevens kleurt het wel leuk zo onder de auto



Ik had al een tijdje een lichtere accu liggen en deze heb ik nu ook ingebouwd.

Door het vervangen en het verplaatsen van de accu, had ik dit niet meer nodig,

Totale gewichtsbesparing van deze aanpassing 15,5 kilo.
En toen was het donderdag 23 juli 2020 en ging ik eindelijk weer eens naar het circuit. De laatste keer was 9 maanden geleden!







Na lange tijd het circuit weer eens op en in 1 woord, het was geweldig!
Eerst ff het nieuwe Zandvoort op de dnrt banden verkennen.
Hugenholtz; echt super vet hoe je daar in kan duiken!
Aanpassing opkomen rechtsstuk; leuk voor een rondje, maar kan nu vol gas, dus niet echt uitdagend.
Wel leuk dat je in die kombochten verschillende lijnen kan rijden.
Daarna de gebruikte dunlop slicks er onder...


!!!!
Heel vet! Wat een verschil!
Ik ben nu meteen verpest, nooit meer semi’s voor droog.
Ja ik was echt onder de indruk van de slicks ten opzichte van die semi’s.
Waar ik normaal moest wachten na de bocht om in te halen, ging het nu gewoon buitenom, echt een hele toffe ervaring!
Ik heb echt een hele toffe dag gehad en dit was precies de manier hoe ik in deze hobby fun heb.
Vanuit de auto van Djessey, nog een paar bewegende beelden;
Met de aanpassing aan de auto, maar vooral de aanpassing aan Zandvoort, loopt de auto met het 3.38 diff op het rechte stuk bij 6250 toeren de begrenzer in. De eind overbrenging is te kort. Ik heb ondertussen een 3.15 diff op de kop getikt. de 3.15 zit precies tussen de 3.38 en het origineel met 2.93




Ik had al een tijdje een lichtere accu liggen en deze heb ik nu ook ingebouwd.

Door het vervangen en het verplaatsen van de accu, had ik dit niet meer nodig,

Totale gewichtsbesparing van deze aanpassing 15,5 kilo.
En toen was het donderdag 23 juli 2020 en ging ik eindelijk weer eens naar het circuit. De laatste keer was 9 maanden geleden!







Na lange tijd het circuit weer eens op en in 1 woord, het was geweldig!
Eerst ff het nieuwe Zandvoort op de dnrt banden verkennen.
Hugenholtz; echt super vet hoe je daar in kan duiken!
Aanpassing opkomen rechtsstuk; leuk voor een rondje, maar kan nu vol gas, dus niet echt uitdagend.
Wel leuk dat je in die kombochten verschillende lijnen kan rijden.
Daarna de gebruikte dunlop slicks er onder...
Heel vet! Wat een verschil!
Ik ben nu meteen verpest, nooit meer semi’s voor droog.
Ja ik was echt onder de indruk van de slicks ten opzichte van die semi’s.
Waar ik normaal moest wachten na de bocht om in te halen, ging het nu gewoon buitenom, echt een hele toffe ervaring!
Ik heb echt een hele toffe dag gehad en dit was precies de manier hoe ik in deze hobby fun heb.
Vanuit de auto van Djessey, nog een paar bewegende beelden;
Met de aanpassing aan de auto, maar vooral de aanpassing aan Zandvoort, loopt de auto met het 3.38 diff op het rechte stuk bij 6250 toeren de begrenzer in. De eind overbrenging is te kort. Ik heb ondertussen een 3.15 diff op de kop getikt. de 3.15 zit precies tussen de 3.38 en het origineel met 2.93
- Arjan033
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 10 jan 2009, 19:50
- Auto: BMW E30 M3 | E46 330ci
- Locatie: Amersfoort
Re: BMW tracktool E46 330CI
gaaf man! Mooie foto's! Goed om te horen dat de slicks zo goed bevallen!
Goede actie door je accu naar voren te verplaatsen. Had je daar veel aanpassingen voor nodig of goed te doen? 15,5 kg is echt fors!
Goede actie door je accu naar voren te verplaatsen. Had je daar veel aanpassingen voor nodig of goed te doen? 15,5 kg is echt fors!
- Vanreijmersdal
- Berichten: 948
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW tracktool E46 330CI
Wat betreft de accu was het voor mij daar of achter de passagiersstoel. Achter de passagiersstoel is het zwaartepunt lager, alleen moet er wel weer een accubak omheen. Waar de accu nu zit is zwaartepunt hoger alleen je heb geen bak nodig.
Op de plek waar die nu zit, zitten al 3 montage punten vanuit bmw. Ik heb een plaatje pas gemaakt en daar staat de accu op. Voor de rest heb je alleen een accu met de juiste montageogen nodig. Al het overige heb ik herbruikt of is de afvalbak in gegaan.
Op de plek waar die nu zit, zitten al 3 montage punten vanuit bmw. Ik heb een plaatje pas gemaakt en daar staat de accu op. Voor de rest heb je alleen een accu met de juiste montageogen nodig. Al het overige heb ik herbruikt of is de afvalbak in gegaan.
- Arjan033
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 10 jan 2009, 19:50
- Auto: BMW E30 M3 | E46 330ci
- Locatie: Amersfoort
Re: BMW tracktool E46 330CI
En wat voor een remmen rij je nu? Ik heb op dit moment geperforeerde Brembo schijven met CL6 aan de voorzijde.
- Vanreijmersdal
- Berichten: 948
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW tracktool E46 330CI
Ik rij met BMW 4 potsklauwen die ook op de M4 en M2 geleverd zijn.
Schijven zijn ATE 345mm van een E46 M3 CSL
Blokken; Pagid RSL 29
en remkoeling

Schijven zijn ATE 345mm van een E46 M3 CSL
Blokken; Pagid RSL 29
en remkoeling

- Arjan033
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 10 jan 2009, 19:50
- Auto: BMW E30 M3 | E46 330ci
- Locatie: Amersfoort
Re: BMW tracktool E46 330CI
Dat is een heel mooi setje! En niet zo makkelijk te vinden volgens mij!
- Vanreijmersdal
- Berichten: 948
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW tracktool E46 330CI
Valt mee, ik zie ze met regelmaat voorbij komen. Ze zijn ook als performance remmen op diverse bmw’s geleverd.
Schijven kan je gewoon nieuw kopen, ff shoppen in Duitsland, zijn ze leuk geprijsd.
Maar voor vergelijkbaar geld heb je aan het onderstaande misschien een betere kit.
https://pbbrakes.com/bmw-3-series-e46-3 ... e-kit.html
Schijven kan je gewoon nieuw kopen, ff shoppen in Duitsland, zijn ze leuk geprijsd.
Maar voor vergelijkbaar geld heb je aan het onderstaande misschien een betere kit.
https://pbbrakes.com/bmw-3-series-e46-3 ... e-kit.html
- Vanreijmersdal
- Berichten: 948
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW tracktool E46 330CI
Sinds de vorige keer geen echte updates meer gedaan, maar vorige week donderdag wel lekker met TTraceworld op Assen gereden.
Van de 4 uur open pitlane, ben ik 3 uur op de baan geweest, heerlijk!
Met weinig andere deelnemers kon ik lekker rondjes van de tussen de 1:59 en 2:01 rijden.
Rondje voor de sfeer:
Omdat ik stiekem rondetijden toch steeds interessanter begin te vinden en een beetje klaar was met rondetijden op gopro filmpjes terug kijken, heb ik meteen toegehapt toen in de onderstaande AIM solo 2 gebruikt voorbij zag komen.





Vanavond meteen ingebouwd met een schakelde voeding, zodat ik hem a.s. vrijdag op de CPZ kan testen.
Van de 4 uur open pitlane, ben ik 3 uur op de baan geweest, heerlijk!
Met weinig andere deelnemers kon ik lekker rondjes van de tussen de 1:59 en 2:01 rijden.
Rondje voor de sfeer:
Omdat ik stiekem rondetijden toch steeds interessanter begin te vinden en een beetje klaar was met rondetijden op gopro filmpjes terug kijken, heb ik meteen toegehapt toen in de onderstaande AIM solo 2 gebruikt voorbij zag komen.





Vanavond meteen ingebouwd met een schakelde voeding, zodat ik hem a.s. vrijdag op de CPZ kan testen.