Bericht
door Petrolhead Tom » 17 jun 2013, 00:44
Hoe rijdt dat nou zo'n rechts gestuurde Honda S2000?
Boven verwachting kan ik u melden. Ik heb de auto nu anderhalve week en heb er zo'n 1600 kilometer mee gereden. Ik kan dus wat beter een oordeel vormen over de plus en minpunten van de dakloze Japanner.
Laten we eens beginnen met de minpunten. De radio. Wat een drama apparaat. Het is een vrij goedkoop uitziend model van Pioneer waarvan ik het grootste deel van de tijd geen flauw idee heb wat welke knop nou doet omdat het steeds wisselt. Bijzonder irritant en onvoorspelbaar. Die staat dus op het lijstje om op termijn vervangen te worden. De uitlaat is ook niet naar mijn zin. Wat een stilte. Bij een auto die tot 9000 toeren doorjankt vind ik dat er wel iets van een geluid uit mag komen. De testpipe die ik morgen verwacht gaat daar hopelijk verandering in brengen.
Het dak laat zich binnen 6 seconden openen of sluiten. Je moet dan nog wel even de hendels vergrendelen maar dit is vanuit de bestuurdersstoel allemaal goed te doen en vormt dus geen obstakel om open te rijden. Wat me wel opvalt is dat het windgeruis en vooral het binnendringen van koude lucht in het interieur een stuk meer is dan bij de Mazda MX5 NA die ik hiervoor heb gehad. Afgelopen zondag heb ik zo'n 200 kilometer op de snelweg open gereden met snelheden van 120 a 130 kilometer per uur en dat kon ik de volgende dag wel merken. Ik wil nog eens kijken of hier een oplossing voor te bedenken is om de wind wat meer buiten te houden (tips?)
Het verbruik van de Honda valt me alleszins mee. De auto jankt door naar 9.000 toeren en neemt in ruil daarvoor een forse slok uit de tank. Lijkt me eerlijk. Als je rustig rijdt is het brandstofverbruik ook heel acceptabel. Tot nu toe heb ik een gemiddeld verbruik van zo'n 1 op 9,5 gerealiseerd wat ik, gezien mijn rijstijl heel acceptabel vind. Ik zal de komende tank eens wat rustiger rijden en kijken hoeveel verschil dat maakt. Wat wel opvallend is dat het lampje van de benzine meter al gaat branden op het moment dat er nog tien liter in de tank zit. Dat heeft er al voor gezorgd dat ik een hoge snelheidsrun op de Autobahn maar voortijdig heb afgebroken omdat ik vreesde anders met een lege tankt te komen staan. Die vrees bleek ongegrond want bij het tanken bleek er nog ruim 5 liter in de tank te zitten. Het is wel iets waar je aan went maar de eerste keer is het wel schrikken.
Het onderstel geeft goed door wat er onder de auto gebeurt maar is toch erg comfortabel te noemen. Het is in ieder geval een stuk comfortabeler dan het AP onderstel dat ik onder de Fiesta had. Ik denk ook dat de wat hogere banden op de 16 inch wielen bijdragen aan het comfort.
Het intérieur is hét toonbeeld van een rijders-cockpit. Je heb alleen het broodnodige voor je: een grote digitale snelheidsmeter en een toerenteller die 9.000 toeren aangeeft. De bedieningsknoppen voor de verwarming, de airco en de overige functies zitten allemaal binnen handbereik. Het stuur ligt lekker in de hand en is afgewerkt met leer. De pook laat zich makkelijk bedienen al gaat het allemaal wel wat zwaarder dan in een doorsnee auto. De koppeling gaat lekker zwaar en het gaspedaal is een verademing ten opzichte van moderne auto's: een lekkere ouderwetse gaskabel in plaats van een drive-by-wire systeem. Je kunt me zeggen wat je wilt maar zo'n elektrisch systeem redt het nooit bij een gaskabel. Je bent gewoon nog meer verbonden met het rijden en kunt het gas letterlijk tot op de millimeter doseren. Voor mij allemaal zaken die het rijden weer tot een plezier maken. Je bent verbonden met de auto en je moet heel wat werk verzetten om er het maximale uit te halen. Des te groter de voldoening wanneer alle stukjes van de puzzel samenvallen.
De kofferbak is wat aan de kleine kant. Aankomend zomer mag de S mee naar Italie en dus heb ik vast een moderne interpretatie van de bagagekoffer aangeschaft. Het is de Boot Bag. Een heel slim product dat je middels een anti-slip mat en wat spanbanden op de kofferbak van je auto monteert. Op het moment dat je even wilt stoppen of een plaatsje wilt bekijken gooi je de tas op de bijrijders stoel en vanzelfsprekend ben je op de plek van bestemming ook niet genoodzaakt de tas continu op je auto te laten zitten zoals je daar wel toe genoodzaakt bent met een vaste koffer of bagagerek. De tas levert zo'n 75 liter extra bagageruimte op en dat is een welkome aanvulling op de toch wel kleine kofferbak van de Honda S2000.
Wat ik opvallend vind is dat de kofferbak van de Honda zelfs kleiner is dan die van de Mazda MX5. De kofferbak is wel mooier afgewerkt en wat dieper maar qua inhoudt moet hij de kleine Mazda toch voor laten gaan.
De plannen voor de komende tijd? De katvervanger monteren en vooral veel rijden. In de zomervakantie verwacht ik toch al snel weer zo'n 3 á 4.000 duizend kilometer erbij te zetten en dat geeft me mooi de tijd om wat nieuwe modificaties te bedenken voor de Honda. Een cold air intake staat sowieso hoog op het lijstje en een Spoon uitlaat moet er ook nog een keer komen maar dat heeft op dit moment allemaal geen prioriteit.
Voor nu: eerst deze zomer maar eens lekker genieten van het open rijden.