Tips voor de beginnende zzp'er

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Luco

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Luco » 12 jul 2014, 15:38

Als die niet handelingsbekwaam is hoop ik echt dat je er met de begeleiders uitkomt.
Want als die niet handelingsbekwaam is, is hij ook een slachtoffer en zal er waarschijnlijk geen rechter zijn die hem veroordeelt.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 12 jul 2014, 15:44

Dan zou ik het toch juist op die instantie, of zijn ouders kunnen verhalen?

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 12 jul 2014, 15:50

Bram schreef:Ik snap jullie punt over AV, maar dat is nu toch helemaal geen issue? Er zijn spullen gehuurd en niet terug gebracht. Die schade + omzetverlies moet gewoon vergoed worden. Of zou de klant nu kunnen zeggen dat hij niet wist dat de spullen terug zouden moeten komen :tooth:
Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk. Het is niet dat er een klein deel uit de AV ter discussie staat. Dit is gewoon diefstal en dient ook als diefstal behandeld te worden. Waar en hoe je uit gaat komen zal aan de omstandigheden van het geval liggen. Dat het even kan gaan duren en dat je er waarschijnlijk aardig mee het schip in gaat is helaas te verwachten.

Ik hoop voor je dat het meevalt.

Luco

Bericht door Luco » 12 jul 2014, 15:52

Ik denk het niet.

Hij is als onbekwaam iemand (als dat zo is) door een "vriend" genaaid.
Dat kan je zijn ouders of een instantie niet aanrekenen, die kunnen hem toch niet 24/7 elke minuut in de gaten houden.

Dus goed afwegen wat je wilt, als je een incasso inschakelt en die maken kosten en je krijgt uiteindelijk je zin niet, ben je nog meer geld kwijt.

328Ti

Bericht door 328Ti » 12 jul 2014, 16:11

Bram schreef:Dan zou ik het toch juist op die instantie, of zijn ouders kunnen verhalen?
Voordat je (nog meer) geld kwijt bent aan een nog in te vullen incassotraject, wil het soms wel helpen om op het gevoel/emotie te spelen. Geld is er (nog) niet, wie de dader c.q. heler is en waar hij woont wel.

Als je in gesprek gaat met dienstdoende staf en dader c.q. heler, dan krijgt de situatie een lading bij de veroorzaker (en omgeving). Als die lading zwaar genoeg is (beginnende ondernemer etc.) dan kunnen er sociale potjes open gaan. Mijn ervaring is dat die potjes alleen open gaan als je in gesprek gaat en je moeite doet om in de persoon te verplaatsen (zucht...).

Nogmaals sterkte en succes met de afwikkeling. Keep us posted.

Maus

Bericht door Maus » 12 jul 2014, 16:52

Luco schreef: Hij is als onbekwaam iemand (als dat zo is) door een "vriend" genaaid.
Dat kan je zijn ouders of een instantie niet aanrekenen, die kunnen hem toch niet 24/7 elke minuut in de gaten houden.
In dat geval mag zo iemand boven de wet staan?
Dat biedt perspectieven. :tooth:

Hier in NL is een ieder toch bij wet verplicht aansprakelijk? Hetzij in eigen persoon, ofwel wanneer het bijvoorbeeld een minderjarig kind of onbekwaam iemand betreft, bij machte van ouder / verzorger / begeleider? Hoe zuur of onredelijk het ook voor die groep is, ze dragen die verantwoording 24/7.

Luco

Bericht door Luco » 12 jul 2014, 16:56

In principe wel, maar ja je hebt nog zoiets als een rechter.
en in dit geval ook nog bedrijf versus particulier, dan moet je heel veel mazzel hebben wil het dubbeltje jouw kant opvallen.

Maus

Bericht door Maus » 12 jul 2014, 17:20

Is het wel bedrijf vs particulier?
Als die persoon onbekwaam is en dus de verantwoording bij diens begeleider ligt, ligt de aansprakelijkheid toch bij de instelling? Dus is het bedrijf vs bedrijf.

Met een beetje welwillendheid van de tegenpartij (zij kunnen immers de claim direct doorschuiven naar die "vriend") verwacht ik niet dat een rechter zich over de zaak zal moeten gaan buigen.

Bram

Bericht door Bram » 12 jul 2014, 17:36

Exact, volgens mij is dat ook zo (punt van Maus over bedrijf vs bedrijf), al weet ik dat pas als de instelling gereageerd heeft op mijn mail, de vragen die ik daarin gesteld heb en ik de bevestiging krijg dat de klant handelingsonbekwaam is.

Goed punt ook van 328Ti (Jans?) om desnoods in gesprek te gaan. Ik wil best m'n omzetverlies voor één week voor lief nemen, als de aanschaf van de tenten maar betaald wordt, ik noem maar wat. Ik ga in ieder geval direct 4 nieuwe tenten kopen, zodat deze vanaf komend weekend weer verhuurd kunnen worden en het verlies van omzet enigszins verwaarloosbaar is.

Kijk, als ik nou 25K p/j om zou zetten als zakcentje zou ik hier nog een beetje om kunnen lachen. Maar daar zit ik bij lange na niet aan...

Anyway, ik zit er wel sterk aan te denken om de Algemene Voorwaarden duizend keer uit te laten printen en die als de klant de spullen komt halen ter plekke overhandigen. Dan kan een rechter toch nooit meer zeggen dat ik verzaakt heb, als die AV een punt van discussie worden?

Maus

Bericht door Maus » 12 jul 2014, 17:48

Kan je de algemene voorwaarden niet op de achterzijde van de huurovereenkomst zetten?

Maar waarom omzetderving voor lief nemen? Je werkt er toch hard genoeg voor?

Bram

Bericht door Bram » 12 jul 2014, 17:52

Omdat ik anders misschien wel helemaal niks krijg? Ik heb daar niks in de mail over gezegd hoor, eerst maar eens de reactie afwachten.

Ik geef de klanten altijd een factuur mee die ik in Excel maak en uitprint. Ik heb geen idee hoe ik de AV op de achterkant krijg.

Luco

Bericht door Luco » 12 jul 2014, 18:03

Bram

AV afgeven is niet genoeg, ze moeten tekenen dat ze hem gelezen hebben. En die moet jij dan bewaren in je administratie.

Ook al is die persoon onbekwaam, de instelling heeft helemaal nergens voor getekend en is het dus particulier. Daarbuiten zal het een instelling zijn en dus weer een stichting en dan is het dacht ik ook weer geen bedrijf.
Maar in mijn eerste reactie zei ik al, ik zou langsgaan, mail werkt in dit soort gevallen niet.

Het is gewoon vervelend, maar consumenten worden steeds meer beschermd, een van de redenen waarom ik niet meer voor particulieren wil werken, veel te veel gezeik.

Bram

Bericht door Bram » 12 jul 2014, 18:23

Pfff, dus zelfs meegeven (naast dat het gewoon te lezen is op de website en ik er in m'n mail en op de facturen altijd naar verwijs) is niet voldoende? Wat een crap zeg :?

Luco

Bericht door Luco » 12 jul 2014, 18:27

Ja het is een beetje krom, maar je moet zon beetje bewijzen dat ze het gelezen hebben, en met een handtekening (ook al lezen ze het dan niet) verklaren ze het te hebben gelezen.

We leven in een indekmaatschappij he.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 12 jul 2014, 19:37

Maus schreef:Kan je de algemene voorwaarden niet op de achterzijde van de huurovereenkomst zetten?

Maar waarom omzetderving voor lief nemen? Je werkt er toch hard genoeg voor?
Ik weet niet of omzetderving in zon geval wel makkelijk aan te tonen is.

Immers, als die tenten teruggekomen waren, dan wil dat nog niet zeggen dat ze de rest van de week ook verhuurd waren.

Peric

Bericht door Peric » 12 jul 2014, 22:18

Niet lullig of sarcastisch bedoeld, maar.. FIJNE VAKANTIE BRAM!

Bram

Bericht door Bram » 12 jul 2014, 22:19

Heel veel zin in, bedankt :headbang:

Bram

Bericht door Bram » 02 aug 2014, 12:06

Ondertussen heeft mijn vader namens mij aangifte gedaan, ik zat immers in Thailand. Naar nu blijkt is er nog een ander bedrijf (dat springkussens verhuurt) gedupeerd. Vervolgens weinig meer gehoord. Ik heb gelukkig nog drie weken vakantie, dus tijd voldoende om me hierin vast te bijten. Ik pas ervoor om weer (vorig jaar ook al eens genaaid door een klant) voor veel geld het schip in te gaan.

Kortom, ik denk erover om contact te zoeken met dat andere bedrijf, kijken of we gezamenlijk op kunnen treden. Verder de politie hier in Rosmalen lastigvallen betreffende de voortgang van deze zaak...

Vermoeiend joh, mensen die door jatten en bedriegen anderen duperen :tooth:

JP

Bericht door JP » 02 aug 2014, 13:57

Veel plezier in Thailand, Bram ! Lijkt me geen markt voor je bedrijf. Genoeg vrouwen daar hebben al een tent..... :tooth:

Bram

Bericht door Bram » 02 aug 2014, 13:58

Ben helaas alweer terug :( Jungle en duiken waren out of this world zo vet :headbang:

Bram

Bericht door Bram » 18 aug 2014, 15:41

Update.

Net met de politie en de springkussenverhuurder die ook gedupeerd is in deze zaak gebeld. Onze zaken worden samengevoegd aangezien dezelfde klant de spullen heeft verduisterd, of laten verduisteren. Dat zorgt hopelijk voor een verhoging van de prioriteit om de boel op te lossen...

Ik heb zelf ook met de klant gebeld en gevraagd wat hijzelf heeft gedaan tot zover om ervoor te zorgen dat ik m'n geld krijg. Bijster weinig zeg maar. Kortom, samen tot een oplossing lijkt niet te gaan lukken dus dan maar via de rechter.

Politie heeft hem uitgenodigd om verhaal te komen doen aangezien hij als verdachte wordt aangemerkt in deze zaak. De springkussenverhuurder is in ieder geval vastbesloten om de gang naar de rechter te maken en ik denk dat er voor mij dus ook weinig anders op zit. Ik zie geen andere mogelijkheden om nog iets van geld te gaan krijgen in deze zaak. De klant woont in een begeleid wonen ding/daklozenopvang, dus dat gaat nog een taai verhaal worden :?
Laatst gewijzigd door Bram op 18 aug 2014, 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Petrolhead Tom

Re: Tips voor de beginnende zzp'er (update verduisteringszaa

Bericht door Petrolhead Tom » 18 aug 2014, 15:52

Hoe kut ook: van een kale kip kun je niet plukken. Dat wordt een duur gelijk als je gaat procederen.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 18 aug 2014, 15:55

Petrolhead Tom schreef:Hoe kut ook: van een kale kip kun je niet plukken. Dat wordt een duur gelijk als je gaat procederen.
Precies. Bespaar jezelf de proceskosten. Wat heb je er aan als je het proces wint maar vervolgens nog geen geld krijgt?

Bram

Bericht door Bram » 18 aug 2014, 16:00

Mja, misschien wat kort door de bocht, maar als de klant voor €205,- aan tenten plus €200,- borg kan huren/betalen, zie ik ergens nog wel mogelijkheden. Als ik de zaak win, wordt hij toch veroordeeld toch het betalen van de proceskosten?

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 18 aug 2014, 16:03

Bram schreef:Mja, misschien wat kort door de bocht, maar als de klant voor €205,- aan tenten plus €200,- borg kan huren/betalen, zie ik ergens nog wel mogelijkheden. Als ik de zaak win, wordt hij toch veroordeeld toch het betalen van de proceskosten?
Volgens een vaste staffel, lees: de griffierechten, de kosten voor het aanbrengen van de dagvaarding en een deel van het salaris van je advocaat. Vrijwel nooit de werkelijke proceskosten, zeker niet in zaken zoals deze.

Zal ik het je even schetsen? Jij gaat procederen, advocaat stelt een dagvaarding op namens jullie beide, deurwaarder betekend, advocaat brengt aan, zaak dient, kerel = no show, verstek vonnis, heeft daklozeninstelling verlaten, onbekende woon of verblijfplaats, of wel een woon of verblijfplaats maar geen knaken, komt uiteindelijk in ons heerlijke WSNP traject en als ZZP-er Bram heel veel geluk heeft krijgt hij 2,50 van zijn totale vordering, als je al ooit wat krijgt, en resteert er een natuurlijk verbintenis die niet meer rechtens afdwingbaar is.

Teringlijer zegt: sterkte met je been en je bent nog meer geld kwijt. Met andere woorden: neem je verlies en laat het erbij.

Plaats reactie