Welke banden?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
itsmario

Re: Welke banden?

Bericht door itsmario » 19 jan 2016, 11:37

haha inderdaad, vond dit nu al spannend genoeg

Hielke

Bericht door Hielke » 19 jan 2016, 11:46

Ging prima voor de eerste keer. Goede keuze van band ook.

Rev matchen hoeft niet beslist. Maar je kunt beter wel de ontkoppeltijd zo kort mogelijk maken. Nu duurt het zo lang totdat je de koppeling weer op laat komen dat de motor tot nagenoeg stationair toerental terug is gevallen. De kans dat de achteras dan kan blokkeren is onnodig groot geworden.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 19 jan 2016, 11:54

Klopt wat Hielke zegt. Een 328i heeft een traag inzakkend toerental en een functie die de koppelingsplaat vertraagd op laat komen. Dus eigenlijk gewoon zo min mogelijk tijd koppeling inhouden. Moet zeggen dat ik het mezelf wel aan zou leren, als je met sinterplaatkoppelingen gaat rijden en die ongein dan zijn E36's namelijk niet meer zo lief met terugschakelen.

Qua rijden, gaat op zich ok voor de eerste keer, metertje hier metertje daar is niet zo bijzonder, maar je gaat op een aantal plaatsen behoorlijk wijd, oa Hugenholtz, Vodafone.

itsmario

Bericht door itsmario » 19 jan 2016, 12:00

uhm, hebben jullie uit 1 van de 1000 filmpjes op youtube een voorbeeldje waarvan je zegt dat is een goeie?

want is rev matchen nu gewoon heel/toe downshift? is dat trouwens niet slecht voor je koppeling omdat je toch gas geeft als je de koppeling ingedrukt hebt?

en ik probeerde idd al te spelen om bijv richting tarzan bocht op het juiste moment terug te schakelen om de auto stabiel te houden

klopt ik had al ervaren dat de koppeling en toerental allemaal een stuk tragert reageert dan op mijn e92 335i, daar zit een 'sterkere' dan OEM koppeling in is ook niet lief aardig fel ook in toerenterugval en happerig

p.s. ik zal nog een eigen trackday auto/ervaring topic aanmaken om het banden topic niet teveel te spammen

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 19 jan 2016, 12:08

Nee je sloopt je koppeling juist niet.

Wat je met heel and toe terugschakelen doet is even een dot gat geven met de zijkant van je voet op het moment dat je de koppeling in hebt bij terugschakelen. Laat je dan de koppeling opkomen dan is het toerental hoger, ideaal matched het motortoerental die van de bak.

Als je heel lang je koppeling in houd en je laat je koppeling pas later opkomen draait je motor stationair en moet dan ineens versnellen, dat geeft een onbalans omdat je achterwielen kunnen blokkeren. (shiftlock)

Als je ooit een keer op slicks gaat rijden dan heb je geen shiftlock meer omdat de slicks simpelweg meer grip hebben, nadeel is wel dat je de koppeling aan barrels rijd door de extra slip. Upgraden naar een meer grippy racekoppeling en dan heb je ook de shiftlock weer terug.

Maar zolang je op straatbanden rijd kan het op zich vrij lang aan met de techniek. Alleen wel oppassen dat je altijd in rechte lijn terugschakelt, heb je wel een shiftlock, bijvoorbeeld als het wat gladder is dan is dat wel op te vangen.

Joy

Bericht door Joy » 19 jan 2016, 12:13

Met het koppelingspedaal druk je de koppelingsplaat los van het vliegwiel. Het vliegwiel zit vast aan de krukas en geeft de draaiende energie door via de koppeling en versnellingsbak aan de wielen.
Dus bij het intrappen heeft de koppeling nergens wrijving mee. Pas bij het op laten komen komt de plaat weer tegen het vliegwiel waardoor via wrijving de platen grip krijgen en de versnellingsbak op snelheid brengen.
Je begrijpt dus dat bij het terugschakelen de koppeling een toerenverschil moet wegwerken dmv wrijving om de overbrenging van de versnellingsbak gelijk te trekken met die van de motor. Geef je de motor een dotje gas dan heeft de koppeling vrijwel niks te compenseren. Scheelt slijtage en de remmende werking is er niet.

Joy

Bericht door Joy » 19 jan 2016, 12:17

Hielke

Bericht door Hielke » 19 jan 2016, 13:44

Leuk hoor dat revmatchen. Ik beheers het in ieder geval niet en heb ook nog nooit de noodzaak gevoeld er aan te moeten. Maar heb ook niet het idee dat ik daardoor tijd laat liggen.

Stapje voor stapje de auto en daarmee het vertrouwen verbeteren, zoals de eigenaar ook al aangeeft, is the way to go. Agressievere remblokken (Hawks) liggen dan het meest voor de hand.

Joy

Bericht door Joy » 19 jan 2016, 13:54

Ik vind het vooral leuk om te doen, tijdswinst is geen drijfveer. Het maakt niet uit in welke auto, zelfs in de bedrijfsbus weet ik niet anders meer. Het normale schakelen voelt ineens 'clumsy'.
Binnenkort ga ik m'n zusje het proberen aan te leren. :mrgreen: Het broertje is al bekeerd tot de revmatch kerk. Die kan ook niet meer anders.
Ook al is het niet voor het circuit, ik denk dat de meeste mensen het ontzettend leuk zouden vinden als ze merken dat ze het gaan beheersen. Alleen voor dat stukje plezier dus al.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 19 jan 2016, 14:00

En een e36 is een perfecte auto om het in te leren door de plaatsing van de pedalen. :thumbup:

itsmario

Bericht door itsmario » 19 jan 2016, 14:40

waarvoor doet hij af en toe alleen snel koppeling + gas aantikken??
is dit niet iets voor 'echte raceauto's' ipv voor straatauto's?

volgens mij snap ik nog niet het verschil tussen een heel-toe downshift en revmatch

- heel-toe is om toeren gelijk te houden tijdens remmen en terugschakelen om dus geen instabiliteit vd wagen te krijgen het 'bokken'

- snel en kort schakelen zonder koppeling lang in te drukken is om shift lock te voorkomen

- trail braking is ook aandachtspunt voor techniek ipv in rechte lijn remmen en dan insturen

Joy

Bericht door Joy » 19 jan 2016, 14:47

Omdat de coureur daar een zone heeft waar ie niet hoeft te remmen maar slechts een versnelling terug gaat.

Heel and toe is de term voor het gebruik van je hiel op het gaspedaal en teen op het rempedaal. Vaak is het meer sideflippen. Dan gebruik je de linkerkant van de voet op het rempedaal en de rechterkant op het gaspedaal.
Revmatchen/ heel and toe betekent hetzelfde. Het heet eigenlijk 'heel and toe revmatching'. Hoef je niet te remmen dan blijft het rempedaal buiten beschouwing en gebruik je gelijktijdig met het koppelen het gas om de toeren van bak en motor te 'matchen'. Dat is ook het makkelijkste om mee te beginnen. Lukt die stap goed kun je het remmen erbij gaan pakken.

Als je gebruik maakt van het revmatchen heb je niks van doen met de koppeling op een bepaalde manier laten opkomen. Dat pas je alleen toe wanneer je het revmatchen niet beheerst.
Laatst gewijzigd door Joy op 19 jan 2016, 14:54, 2 keer totaal gewijzigd.

itsmario

Bericht door itsmario » 19 jan 2016, 14:52

ohja lol ik was zo gefocussed op heel-toe logisch alleen koppeling + gas indrukken in zo een zone :roll:

top duidelijk dat heb ik wel eens gemerkt ja hoe soepel de overgang is, heb heel/toe uiteraard wel eens wat random op een parkeerplaats lopen spelen, interessant zal dit meer oefenen en als ik het goed kan eens op zandvoort testen of het sneller is sommige bochten toch in zijn 2 te nemen (loopt tot 110kmh met genoeg kracht bij 328i)

Joy

Bericht door Joy » 19 jan 2016, 14:55

Het is gewoon leuk om te beheersen. Zoek wat filmpjes erbij en ga wat oefenen op een rustige weg.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 19 jan 2016, 15:11

Hielke schreef:Leuk hoor dat revmatchen. Ik beheers het in ieder geval niet en heb ook nog nooit de noodzaak gevoeld er aan te moeten. Maar heb ook niet het idee dat ik daardoor tijd laat liggen.

Stapje voor stapje de auto en daarmee het vertrouwen verbeteren, zoals de eigenaar ook al aangeeft, is the way to go. Agressievere remblokken (Hawks) liggen dan het meest voor de hand.
Ligt aan de auto of het tijd kost ja of nee.

Meestal is het iets wat juist alleen maar tijd kost. Bijvoorbeeld op plaatsen waar je eigenlijk net maar heel even remt maar je toch een versnelling terug wilt. Dan zit je door de voetbeweging toch net even langer op de rem als je zou willen enz.

Daarnaast heb je toch haast altijd wel iets variatie in remdruk en het is een stukje afleiding, cq gaat ten koste van andere dingen. Straatauto's hebben vaak nog vrij lange versnellingen dus je schakelt vaak maar 1 versnelling terug, maar met een close ratio bak of korte differentielen moet je op de zelfde plaats misschien 2 of 3 versnellingen terug, dan kan het even stuntelen zijn.

Auto's met weinig gewicht over hun aangedreven wielen, hoog motortoerental en een hoge compressieverhouding, racekoppeling etc zijn veel gevoeliger voor shiftlock als veel straatauto's. Dan is het wel belangrijk dat je het beheerst.

Auto's die veel last van shiftlock hebben hebben ook een ander nadeel, en dat is dat je je banden gaat flatspotten als je geen heel and toe gebruikt.

Overigens in de meer profi klassen waar nog steeds met een H patroon bak geracet word is heel and toe ook al lang verleden tijd. Wat ze voorheen bijvoorbeeld deden met de WTCC auto's is dat er gewoon een stukje electonica tussen zat die de stationair toevoer even snel helemaal open gooide als het rempedaal en het koppelingspedaal ingedrukt waren, of het gewoon via fly by wire zelf deden.

Je hebt ook voor een paar honderd euro aftermarket setjes die je zo op je dive by wire pedaal aansluiten kan, doet je auto het ook zelf en heb je niet de nadelen.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 19 jan 2016, 15:18

Ik herrinner me overigens de verslagen van de Assen - Koopman E36 challenge.

Daar was als ik me niet vergis de auto met de kortere bakverhoudingen en fel aangrijpende koppeling ook expliciet langzamer, en dat sommige bestuurders last van shiftlock hadden.

Zullen ook wel wat andere dingen meegespeeld hebben maar geeft wel aan dat driveability gewoon een hoop schelen kan en dat dus veel schakelen en evt revmatchen etc niet altijd nuttig is als het puur om tijden gaat.

Hielke

Bericht door Hielke » 19 jan 2016, 15:48

Bert ///M3 schreef:Ik herrinner me overigens de verslagen van de Assen - Koopman E36 challenge.

Daar was als ik me niet vergis de auto met de kortere bakverhoudingen en fel aangrijpende koppeling ook expliciet langzamer, en dat sommige bestuurders last van shiftlock hadden.

Zullen ook wel wat andere dingen meegespeeld hebben maar geeft wel aan dat driveability gewoon een hoop schelen kan en dat dus veel schakelen en evt revmatchen etc niet altijd nuttig is als het puur om tijden gaat.
Inderdaad, puur om tijden (en gaat het daar op een circuit niet om?) moet je het kunstje 100% beheersen om er een voordeel uit te halen. Treedt de instabiliteit van de achterkant bij terugschakelen niet op, of heb je van die instabiliteit geen last, dan kan ik me bijna niet voorstellen dat iemand met revmatchen een even gelijkmatige druk op het rempedaal kan uitoefenen als een niet-revmatcher.

Mario, aub, vergeet dat revmatchen en concentreer je op 1. je remmerij (geen fading, extra remvertraging), en 2. je remtechniek. Door meer agressie in de remfase toe te passen (heel snel switchen tussen maximaal gasgeven en maximaal remmen, en daarbij vertrouwen in je remmerij te houden, kun je nog vele seconden winnen. Revmatchen kost je in je huidige stand van groei alleen maar tijd.

Hielke

Bericht door Hielke » 19 jan 2016, 15:56

It's Wesley zie ik nu :D

https://www.youtube.com/watch?v=WZ7zqE53Ono" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier een voorbeeld van de juiste mate van agressie. Koppelingstijd is bij remmen en terugschakelen net zo kort als bij opschakelen. Klets, klets. Het pedaal heeft nauwelijks tijd de bodem te raken.

Joy

Bericht door Joy » 19 jan 2016, 16:03

En op 1:19 zie je goed wat voor onbalans ruw terugschakelen geeft. Ik denk zeker voor iemand die aan het opbouwen is dat souplesse en respect voor techniek betere uitgangspunten zijn dan agressiever rijden en focussen op rondetijden.

Hielke

Bericht door Hielke » 19 jan 2016, 16:23

Joy schreef:En op 1:19 zie je goed wat voor onbalans ruw terugschakelen geeft. Ik denk zeker voor iemand die aan het opbouwen is dat souplesse en respect voor techniek betere uitgangspunten zijn dan agressiever rijden en focussen op rondetijden.
Nee Joy,

op een circuit hoort de focus op rondetijden te liggen. Kom je er in die zoektocht naar de laatste tienden achter dat de instabiliteit van de auto ten koste van je vertrouwen en dus van de tijden gaat, dan pas ga je naar een oplossing zoeken.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 19 jan 2016, 16:35

Je ziet Andre idd steeds iets onbalans hebben, oa ook bij ingaan van de GT chicane.

Ik gebruik het wel:

https://youtu.be/qMzdXsIIryQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar je ziet dus op een aantal plaatsen dat het gewoon wel in de weg zit. Ik schakel daar bij Renault terug naar 3. dat is een beetje een rare situatie omdat je niet helemaal recht aan komt, dus moet je je remdruk varieren. Je remt ook maar heel kort, en je moet ook eens heel and toe terugschakelen, dan zit het elkaar allemaal net in de weg. Andere optie is in rechte lijn remmen, maar dat samen met H&T geeft weer oververtragen als je niet oppast. Normaal kan terugschakelen in principe ook voor Vodafone maar ik doe dat daar niet ivm een motorstoring waardoor hij in deellast bij lage toeren verzuipt. Maar bij Vodafone is het een beetje hetzelfde liedje.

Ik ga bij mij gewoon zo'n automatisch systeem op het gaspedaal zetten, lekker makkelijk :mrgreen:

Joy

Bericht door Joy » 19 jan 2016, 16:45

Hielke, het gevaar van het snel focussen op rondetijden is dat je dan een keer een afwijkende situatie treft en hard van de baan gaat. Bijvoorbeeld door op een nat wordende baan op dezelfde manier te blijven terugschakelen en achterstevoren de vangrail in te klappen omdat je nu eenmaal de ervaring mist.

Het is voor iedereen anders en voor jou werkt de focus op rondetijden goed. Ik ben begonnen zoveel mogelijk op straat te leren (waaronder revmatchen) voordat ik op het circuit de rest van de grenzen ging verkennen. Dat heeft me tot nu toe altijd goed geholpen om situaties te voorkomen die onnodig/ kostbaar zijn.

En uiteraard is er opbouw nodig en focus op rondetijden maar ik denk nog niet in dit stadium. Eerst lijnen leren rijden, rempunten bepalen, techniek leren kennen, techniek op orde zetten en het zelfvertrouwen krijgen en dan het tempo verhogen. En dan kom je vast weer dingen tegen die je wellicht een keer van een ander moet horen voordat je weer door kunt groeien.

Overigens wel leuk discussievoer. :thumbup:

Hielke

Bericht door Hielke » 20 jan 2016, 11:03

Joy, idd mooi discussievoer.

Maar we gaan ook erg off topic nu. Misschien even een ander draadje zoeken om door te gaan.

itsmario

Bericht door itsmario » 20 jan 2016, 19:38

ik vind het wel interessant ga het even goed doornemen
kunnen de laatste posts welke allemaal niet over banden gaan anders verplaatst worden naar een nieuwe topic of bestaande?

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 13 mar 2016, 13:20

Even los van circuitwerk edg, eens kijken of mensen zich hierin herkennen. Ik heb nu alweer een nieuw setje Conti SC3's op de YP6 gelegd maar ik heb het idee dat als ze op temperatuur zijn het prima doen, maar als je gewoon zo rijdt ze eerst doorslippen en dan pas pakken. Nu is dat ding niet echt een koppelkanon maar met nu bijna 190Nm aan de wielen trek in en in zijn 2 nog makkelijk door, dan gaat ie echt even graven. Slijtage valt mee met een 30dkm met wisselen van voor naar achter maar goed.

Plaats reactie