Gas, de prijzen.

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Elise

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door Elise » 29 jul 2026, 08:06

stedin.png
stedin.png (84.73 KiB) 25 keer bekeken
Dit zijn de tarieven van Stedin voor een standaard huisaansluiting.
Verbruik je 3530kWh op jaarbasis, dan betaal je in het huidige systeem omgerekend 10 cent per kWh aan capaciteitstarief.
Is je verbruik het dubbele, dan betaal je per kWh slechts de helft aan capaciteitstarief.

Voor het nieuwe systeem spreken ze over 1/3 deel vast tarief en 2/3 deel variabel.
Ga je ervan uit dat de tarieven niet stijgen komt dat neer op +/- €120 vast per jaar en bij een verbruik van 3000kWh op jaarbasis €0,08 variabel (€240 / 3000kWh).

Die 8 cent geldt dus ook voor iedere kWh die je meer dan 3000kWh verbruikt :whistle:
(Die 3000kWh is ter voorbeeld, zal ongeveer het gemiddelde verbruik van een huishouden zijn)

En dan heb ik de tariefperioden voor het gemak nog even buiten beschouwing gelaten.

Mijn warmtepomp verbruikt +/- 3000kWh, dus de energierekening gaat met €240 omhoog.
Verstook je met je EV 4000 kWh op jaarbasis, gaat je dat €320 extra kosten.

En dan valt er wellicht wat voordeel te halen door in de 'goedkopere' tariefperioden stroom af te nemen, maar het is wel duidelijk waar de rekening van de energietransitie komt te liggen als ik het zo bekijk.

Plaats reactie