ArjandeV schreef: 30 sep 2021, 12:06
Ik vind het wel bijzonder hoe het hele stelsel werkt. Enerzijds is kopen iets wat je moet verdienen, het is niet vanzelfsprekend dat je in een koophuis kunt wonen. Anderzijds is er een heel grijs gebied tussen maximaal inkomen voor sociale huur en minimaal inkomen om een soortgelijke woning te kunnen kopen.
Je huurt een appartementje voor 850€ per maand, dat mag allemaal prima met een inkomen van 3500€. Maar je maximale hypotheek bij dat inkomen is 216.000€, de bijbehorende maandlast: 699€ (10 jaar op 1.04% rente). Los je de hele hut af in 30 jaar en klaar. Nu snap ik dat we geen volledig aflossingsvrije hypotheken meer doen, en terecht. Maar huren is ongeveer hetzelfde, behalve dat je niet met een risico zit waarin het huis onderwater komt te staan. Echter, je gooit wel 30 jaar lang dat geld gewoon weg, en dat vinden ze allemaal prima.
Neem je nu een hypotheek waarbij je een maanlast van 850€ (want die kan je blijkbaar aan huur ook dragen) en je deelt dat op in 50% aflossingsvrij en 50% annuitair, dan kun je opeens 400.000€ hypotheken, waarbij je bruto maandlast 820€ is. Maar goed, dat mag dan weer niet.
Het hele stelsel wordt door de lage rente zo scheef getrokken. Feitelijk is rente betalen gelijk aan huren, bij beide gooi je geld weg maar omdat de rente nu zo bizar laag is, lijkt het alsof je 30 jaar lang alleen maar aan het aflossen bent, de rente is (bijna) verwaarloosbaar.
Voor zover ik op de hoogte ben van alle hypotheekregels mag je nog steeds aflossingsvrij afsluiten alleen mag je het niet meer van de IB aftrekken.
We hebben nu al vele jaren achtereen dat de rente omlaag gaat, dus mensen waarvan de rentevast periode afloopt lachen zich de ballen uit de broek, maar dat omgekeerde gaat terugkomen en dan gaan er koppen rollen. En dat zou nou juist iets geweest zijn voor de regering om paal en perk aan te stellen.
Dus uit jouw voorbeeld 10 jaar rente op 1,04% dan ook in maximaal 10 jaar aflossen.
Rente 20 jaar vast? Helemaal goed, maar in maximaal 20 jaar aflossen.
En ja, dan krijgen de starters het lastiger, want die worden verplicht om in 30 jaar tijd de boel af te lossen.
Maar als je mensen dan zo nodig wilt beschermen, vind ik ook dat je ze moet verplichten om rentevast periode en aflossingstermijn aan elkaar te koppelen.