Waanzin.Elise schreef: 29 sep 2021, 15:33 tipje van de sluier: Etnische Zweden zijn vóór 2050 een minderheid in Zweden is de verwachting![]()
Gelukkig hebben de minderheden die hier zitten het in hun thuisland altijd goed voor elkaar. Oh wacht...
Waanzin.Elise schreef: 29 sep 2021, 15:33 tipje van de sluier: Etnische Zweden zijn vóór 2050 een minderheid in Zweden is de verwachting![]()
En waar wonen de mensen? Precies in de steden. Dus het overgrote deel van de bevolking heeft er last van.Eric Z schreef: 29 sep 2021, 17:30 Buiten de steden heb je er maar weinig last van. Net als hier dus eigenlijk…
Volgens mij is het aantal mensen met meerdere huizen wel een stuk groter. Werken in de stad, weekend de natuur in met eigen huisje aldaar.Elise schreef: 29 sep 2021, 18:15En waar wonen de mensen? Precies in de steden. Dus het overgrote deel van de bevolking heeft er last van.Eric Z schreef: 29 sep 2021, 17:30 Buiten de steden heb je er maar weinig last van. Net als hier dus eigenlijk…
Stockholm, inclusief voorsteden, is al goed voor 20% van de totale bevolking van Zweden.
Nja, niet helemaal natuurlijk. Ja, het is niet makkelijk, maar als je gestudeerd heb kan je ook wel wat huren. Goed, misschien niet in de stad, maar ja, daar kan je ook moeilijk wat kopen. En ja, huren is duur als je het vergelijkt met kopen, maar als je geen hypotheek kan krijgen moet je toch wat. Ik huur nu wat in Waddinxveen. Kost me 850 incl. servicekosten voor 60 m2. Nee, niet midden in de stad, maar wel nieuwbouw. Als je hebt gestudeerd moet dat toch wel te betalen zijn?Tom schreef: 29 sep 2021, 13:04 Als starter kun je gewoon niks. Ik heb een collega van tegen de 30, netjes gestudeerd, baan... maar die zit gewoon vast op een kamertje. Dat kan ook niet de bedoeling zijn als je alles volgens het boekje doet.
+1KoenM schreef: 29 sep 2021, 19:27 Ik denk dat dit, gezien de topic titel, over kopen ging. Als je nu kijkt wat er nu voor 2 ton (als starter) te koop staat is dat wel echt triest.
Kun je zeggen dat de standaard tegenwoordig te hoog ligt, maar er zit echt weinig tussen waar je echt vrolijk van wordt.
Beginnen als starter op de huizenmarkt is volgens mij nooit iets geweest om vrolijk van te worden.KoenM schreef: 29 sep 2021, 19:27 Ik denk dat dit, gezien de topic titel, over kopen ging. Als je nu kijkt wat er nu voor 2 ton (als starter) te koop staat is dat wel echt triest.
Kun je zeggen dat de standaard tegenwoordig te hoog ligt, maar er zit echt weinig tussen waar je echt vrolijk van wordt.
En als je een koopwoning verkoopt merk je pas hoe relaxt dat isKoenM schreef: 29 sep 2021, 19:57 Ik heb ook jaren (duur) gehuurd maar uiteindelijk krijg je er ook veel voor terug: flexibiliteit, geen onverwachtse kosten, geen bijkomende kosten en als er iets kapot is laat je iemand komen om het te repareren.
Als je uiteindelijk een koophuis hebt merk je pas hoe relaxt een huurhuis is;)
Dat was 30 jaar geleden niet anders hoor.KoenM schreef: 29 sep 2021, 20:07 Het probleem is dat starters alleen die 2 ton gefinancierd krijgen, en niet de 3.5 ton.
Dus dan heb je in jouw voorbeeld de keuze tussen 700 hypotheek incl. 500 aflossing of 600€ huur.
Toen was de rente 9%, dus uiteindelijk betaalde je net zoveel als nu per maand voor een toen vergelijkbaar huis als starterswoning
Dan hebben ze het verkeerde gestudeerd, moeten ze beter onderhandelen of ergens buiten de grote stad zoeken, want 50% is wel heel erg overdreven.Zed240 schreef: 29 sep 2021, 19:38+1KoenM schreef: 29 sep 2021, 19:27 Ik denk dat dit, gezien de topic titel, over kopen ging. Als je nu kijkt wat er nu voor 2 ton (als starter) te koop staat is dat wel echt triest.
En dan spreek je niet alleen over de steden. Bij m'n ouders in de Achterhoek kun je voor 2 ton letterlijk niks meer krijgen. De goedkoopste starterswoningen (jaren '60 opknappers) beginnen inmiddels gewoon bij 2,5 ton incl. overbieden, en dan doe je in de spits ruim een uur over de 50km naar bijv. Arnhem.
Maar huren is ook makkelijker gezegd dan gedaan. Twee vrienden van mij (beide single, beide gestudeerd) weigeren 50% van hun inkomsten te verhuren, wat ik ook wel begrijp. Maar dat betekent wel dat ze beide met 27 jaar nog thuis wonen.
30 jaar geleden bepaalden de hypotheekverstrekkers zelf of en hoeveel ze wilden uitlenen, 7 keer (of meer) je jaarsalaris was geen enkel probleem. Nu is er beleid vanuit de regering wat ervoor zorgt dat ze een hypotheek niet meer mogen verstrekken.
Ja je mag wel 50% van je inkomen aan huur betalen maar met datzelfde inkomen krijg je maar een hypotheek waar je > 30% van je inkomen aan kwijt bent.
Dat is inderdaad wel veranderd, maar uiteindelijk qua maandlasten is er niks veranderd, alleen de regels zijn aangescherpt, en terecht als je kijkt hoeveel mensen in de ellende komen omdat ze boven hun stand lenen.Elise schreef: 29 sep 2021, 20:3430 jaar geleden bepaalden de hypotheekverstrekkers zelf of en hoeveel ze wilden uitlenen, 7 keer (of meer) je jaarsalaris was geen enkel probleem. Nu is er beleid vanuit de regering wat ervoor zorgt dat ze een hypotheek niet meer mogen verstrekken.
Het is precies zoals JP beschrijftJa je mag wel 50% van je inkomen aan huur betalen maar met datzelfde inkomen krijg je maar een hypotheek waar je > 30% van je inkomen aan kwijt bent.
Ja zo lust ik er nog wel wat. Praat hier over fucking Twente of all places. En ja, communicatie is niet bepaald de studie voor goede salarissen, maar had daar 7-8 jaar geleden voor gewaarschuwd; maar toen kocht je ook voor 150k nog een prima starterswoning.Joël D. schreef: 29 sep 2021, 20:26Dan hebben ze het verkeerde gestudeerd, moeten ze beter onderhandelen of ergens buiten de grote stad zoeken, want 50% is wel heel erg overdreven.Zed240 schreef: 29 sep 2021, 19:38+1KoenM schreef: 29 sep 2021, 19:27 Ik denk dat dit, gezien de topic titel, over kopen ging. Als je nu kijkt wat er nu voor 2 ton (als starter) te koop staat is dat wel echt triest.
En dan spreek je niet alleen over de steden. Bij m'n ouders in de Achterhoek kun je voor 2 ton letterlijk niks meer krijgen. De goedkoopste starterswoningen (jaren '60 opknappers) beginnen inmiddels gewoon bij 2,5 ton incl. overbieden, en dan doe je in de spits ruim een uur over de 50km naar bijv. Arnhem.
Maar huren is ook makkelijker gezegd dan gedaan. Twee vrienden van mij (beide single, beide gestudeerd) weigeren 50% van hun inkomsten te verhuren, wat ik ook wel begrijp. Maar dat betekent wel dat ze beide met 27 jaar nog thuis wonen.