BMW 1 Serie M Coupé
- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: 1 ///M Coupé
Ja, als het over BMW M gaat is alles het einde van de wereld. De stap van een vier- naar een zescilinder, zoals je zegt. Overigens ging in 1985, voor het verschijnen van de E30 M3, het gerucht dat de snelste 3 Serie een viercilinder turbo zou hebben. Stap van een zes- naar een achtcilinder was ook end of the world want dikke vette boot. De 1 M is ook het eind van de wereld want die heeft geen specifieke M-motor. En toen de E34 M5 uit productie ging verging de wereld ook want dat was de laatste die in een aparte fabriek werd gebouwd.
Dus dat dingetje van mij met die zes-in-lijn slaat misschien nergens op, maar het zit nou eenmaal in mijn hoofd: een BMW moet een atmo-zes-in-lijn hebben. Punt.
Wat helpen argumenten dan nog?
Dus dat dingetje van mij met die zes-in-lijn slaat misschien nergens op, maar het zit nou eenmaal in mijn hoofd: een BMW moet een atmo-zes-in-lijn hebben. Punt.
Wat helpen argumenten dan nog?
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: 1 ///M Coupé
Arthur zo makkelijk zijn die nieuwe turbo's van BMW niet aan te passen. Dat is behoorlijk dichtgetimmerd.
Verder blijft het allemaal een stukje persoonlijke voorkeur. Qua motor karakter zit ik ook op de Snipe lijn. Dat de 3.0 6 in lijn atmo verdwijnt voor een 2 liter turbo vind ik BMW onwaardig.
Verder blijft het allemaal een stukje persoonlijke voorkeur. Qua motor karakter zit ik ook op de Snipe lijn. Dat de 3.0 6 in lijn atmo verdwijnt voor een 2 liter turbo vind ik BMW onwaardig.
-
Robin
- Berichten: 56239
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: 1 ///M Coupé
Rico, de N63 biturbo V8(550i etc) is heel makkelijk tunebaar, de N55(opvolger van de N54) minder, 'men'is er mee bezig, het komt, maar de boel zit aardig dichtgetimmerd totdat....
De X1 2.8i bijv. is nu een 4 cylinder turbo met 245(?)pk tov de mk1 2.8i met de 3.0atmo R6.
In de testst is de turbo 4 in eigenlijk alles de betere, zuinigere,milieuvriendelijkere(boeie...) SNELLERE en comfortabelste buiten de sound......
De X1 2.8i bijv. is nu een 4 cylinder turbo met 245(?)pk tov de mk1 2.8i met de 3.0atmo R6.
In de testst is de turbo 4 in eigenlijk alles de betere, zuinigere,milieuvriendelijkere(boeie...) SNELLERE en comfortabelste buiten de sound......
- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: 1 ///M Coupé
Die motor zit nu ook in de Z4. Dus in plaats van lekker open rijden met die pornosound op de achtergrond hou je nu je dak maar dicht om die pruttelende koffiemolen op de achtergrond niet te horen, maar zuinig dat 'ie is...!Robin schreef:De X1 2.8i bijv. is nu een 4 cylinder turbo met 245(?)pk tov de mk1 2.8i met de 3.0atmo R6.
In de testst is de turbo 4 in eigenlijk alles de betere, zuinigere,milieuvriendelijkere(boeie...) SNELLERE en comfortabelste buiten de sound......
-
Tom
- Berichten: 22487
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: 1 ///M Coupé
Als ik een turbo 4 cilinder wil ging ik wel bij Audi shoppen.
- Arthur
- Berichten: 43832
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: 1 ///M Coupé
Ik heb het niet over tuners, Rico
BMW kan die turbomotoren gewoon multi-inzetbaar gebruiken. Software aanpassen aan de desbetreffende uitvoering en klaar. Die x35i zal zich dan anders gedragen in een 535i dan in een 1M. Zo makkelijk gaan ze dat doen straks. Zo bedoel ik dat.
RVV schreef:Arthur zo makkelijk zijn die nieuwe turbo's van BMW niet aan te passen. Dat is behoorlijk dichtgetimmerd.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: 1 ///M Coupé
Ah, Arthur idd zo gezien klopt dat ook.
Robin een 4 cilinder turbo motor van BMW zal ik never nooit als waardige vervanger zien van een 3 liter atmo. Geen haar op mijn hoofd die een BMW met die motor wil kopen.
Blijft over de 3 liter turbo, die motor heeft ook zeker een meerwaarde tov de 3 liter atmo. Aan de andere kant voor mezelf sprekend, die motor is ook al weer 5 jaar op de markt, ik vraag mezelf regelmatig af waarom ok dan nog steeds geen BMW met die motor heb gehad.
Robin een 4 cilinder turbo motor van BMW zal ik never nooit als waardige vervanger zien van een 3 liter atmo. Geen haar op mijn hoofd die een BMW met die motor wil kopen.
Blijft over de 3 liter turbo, die motor heeft ook zeker een meerwaarde tov de 3 liter atmo. Aan de andere kant voor mezelf sprekend, die motor is ook al weer 5 jaar op de markt, ik vraag mezelf regelmatig af waarom ok dan nog steeds geen BMW met die motor heb gehad.
-
Robin
- Berichten: 56239
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: 1 ///M Coupé
Ik bij Ford(RS200 Evo)Tom schreef:Als ik een turbo 4 cilinder wil ging ik wel bij Audi shoppen.
:banaan: :banaan: :banaan:
- Sperdy
- Berichten: 4635
- Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
- Locatie: Planet Earth
Re: 1 ///M Coupé
Robin wandelde er wat haastig overheen
De Porsche Cayman R staat qua rijdersauto stijf bovenaan, zo moet een sportauto zijn, daarover is geen twijfel. Daarna gevolgd door Audi RS en op de hielen gevolgd door de 1M///. Het totaalplaatje, praktisch, kosten(aanschaf, onderhoud en afschrijving) en rijden (onder alle weersomstandigheden) en alledaagsheid, heeft de RS3 de meeste punten. Qua sound is de RS3 ubergeil ! Dat is geen verrassing.
Laatst gewijzigd door Sperdy op 05 mei 2011, 17:16, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Rupie
- Berichten: 9466
- Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31
Re: 1 ///M Coupé
Mooi, slotje graag.
- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: 1 ///M Coupé
Nee, want we weten nog niet of Ferdi nu een Cayman R gaat kopen.Ruben schreef:Mooi, slotje graag.
- Tristan
- Berichten: 13441
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: 1 ///M Coupé
Ik zou ook voor de Cayman R gaan, maar als dagelijks vervoermiddel, 100% de BMW.
- Sperdy
- Berichten: 4635
- Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
- Locatie: Planet Earth
Re: 1 ///M Coupé
:banaan:Snipe schreef:Nee, want we weten nog niet of Ferdi nu een Cayman R gaat kopen.Ruben schreef:Mooi, slotje graag.
Zal ik een draadje openen 'Ferdi's choice .. ?' analoog aan Sophies choice, hoe toepasselijk op dit moment niet ... ?
Zeg die Cayman R, kan daar een topkoffer op? Geloof het wel he?
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: 1 ///M Coupé
me too zover ik alleen de gegevens weet.Tristan schreef:Ik zou ook voor de Cayman R gaan, maar als dagelijks vervoermiddel, 100% de BMW.
maar geef wel toe dat de RS3 ook een mooie combi is voor een iets ander publiek.
- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: 1 ///M Coupé
Geen idee. Maar het dak schijnt niet te klapperen.FerdiACS1 schreef:Zeg die Cayman R, kan daar een topkoffer op? Geloof het wel he?
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: 1 ///M Coupé
zo te zien hebben ze Andre ingehuurd



Katapultartige Beschleunigung
Klare Antwort: wie von einem Katapult abgefeuert. Mit einer Zeit von 4,7 Sekunden für den Sprint von null auf 100 km/h unterbietet das BMW 1er M Coupé nicht nur die Werksangabe um zwei Zehntel, sondern ärgert auch den deutlich stärkeren M3.
Um im sechsten Gang von 80 auf 120 km/h zu beschleunigen, benötigt das BMW 1er M Coupé 6,5 Sekunden, der zuletzt gemessene M3 ließ sich 7,9 Sekunden Zeit. Dass dem inzwischen zur lebenden Legende gereiften großen Bruder vor Gram der Öl-schweiß am Motorblock herunterrinnt, liegt an der längsdynamikfördernden Kombination aus einem geringen Gewicht von 1,5 Tonnen und drehmomentstarkem Biturbo-Motor des BMW 1er M Coupé. Der intern N54 genannte Reihensechszylinder stammt unverändert aus dem Z4 35is, leistet sich also statt des beispielsweise beim 135i genutzten Twin-scroll-Systems zwei Lader und eine teure geschmiedete Kurbelwelle. Zudem verzichtet er auf den Drosselklappen-Ersatz Valvetronic.
1er M Coupé: 500 Nm dank Overboost
In Zahlen bedeutet das: 340 PS sowie ein maximales Drehmoment von 450 Newtonmetern, das bei 1.500 Umdrehungen bereitsteht. Per Overboost-Funktion schickt der Direkteinspritzer sogar 500 Nm über das manuelle Sechsganggetriebe an die Hinterachse. So schießt der BMW 1er unabhängig vom eingelegten Gang schlagartig vorwärts, grollt dabei zornig, als ob ein Profi-Musiker seine verzerrte Bass-Gitarre auswringt. Typisch BMW: Trotz Aufladung geht dem Dreiliter-Aggregat nicht vorzeitig die Puste aus, lässig nimmt es die 7.000/min-Marke in Angriff. Typisch M: Die zweite Fahrspaß-Stufe wird am Ende der Geraden gezündet.
Sperrdifferenzial sorgt für Traktion
Hinten verteilt ein variabel bis zu 100 Prozent sperrendes Differenzial die Leistung geschickt auf die 265 Millimeter breiten Reifen – solange der Fahrer immer leicht am Gas bleibt und sich auf topfebenen, trockenen Oberflächen bewegt. Dann ermöglicht das mit M3-Komponenten aufgepeppte Fahrwerk Fahrdynamik-Werte, die eine Einsortierung der Messdaten-Kladde ganz vorne in der Sportwagen-Schublade rechtfertigen.
Bockiges M-Sportfahrwerk
So weit, so M. Allerdings erweisen sich die jüngeren Sportmodelle aus Garching meist als sehr ausgeglichen, selbst wenn sie nicht auf letzter Rille bewegt werden. In diesem Punkt bockt das BMW 1er M Coupé, im Wortsinn. Mangels adaptiver Dämpfer und mit serienmäßigen 19-Zoll-Rädern stolpert das 4,38 Meter kurze Coupé unbeholfen über Bodenwellen, harte Stöße dämpft erst die bequeme Lederpolsterung der Sportsitze. Damit geht zudem ein erheblicher Traktionsverlust einher, der auf Landstraßen zweiter Ordnung die ESP-Kontrolllampe an den Rand eines Kollapses bringt.
1er Heck wird bei Nässe nervös
Bei Nässe rebelliert das Heck noch früher und zuckt bereits bei milden Gasbewegungen. Wer jetzt das feinfühlig arbeitende elektronische Lasso zusammenrollt, sollte sich zuvor dezidiert mit dem Begriff Übersteuern auseinandergesetzt haben: Urplötzlich erbietet das Heck des BMW 1er M Coupé der Flora am Straßenrand seinen Gruß. Auf dem Weg zur Arbeit: nicht lustig. Auf abgesperrter Strecke: eine Riesengaudi. Sowohl hier wie dort trübt allerdings die unnötig schwergängige und nicht immer zu 100 Prozent mitteilsame Lenkung die Freude ein wenig.
Doch das Paket stimmt, das BMW 1er M Coupé überzeugt als konsequenter Sportler – mit allen Vorteilen für die Rennstrecke und einigen Nachteilen im Alltagsgebrauch. Ein leeres Versprechen gibt die M GmbH mit ihrem akzeptable 50.500 Euro teuren Einstiegsmodell jedenfalls nicht ab.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: 1 ///M Coupé
nog een paar mooie plaatjes...wat een lekker ding in het zwart, voor mij een echte M 8)




- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: 1 ///M Coupé
en dit>>
heeft de 35is ook de overboost functie?




dat dik gedrukte zal wellicht ook iets met de kleine veranderingen tov de 35is te maken hebben?Der intern N54 genannte Reihensechszylinder stammt unverändert aus dem Z4 35is, leistet sich also statt des beispielsweise beim 135i genutzten Twin-scroll-Systems zwei Lader und eine teure geschmiedete Kurbelwelle. Zudem verzichtet er auf den Drosselklappen-Ersatz Valvetronic.
heeft de 35is ook de overboost functie?
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: 1 ///M Coupé
meer en bron>>
http://www.auto-motor-und-sport.de/einz ... 63499.html" onclick="window.open(this.href);return false;
ff stukkie door de versnellingen.
- Hielke
- Berichten: 11650
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: 1 ///M Coupé
Uit het filmpje kun je simpel opmerken dat motorgeluid en bakverhouding identiek aan de 135i zijn. Zwart is wel de kleur voor die auto. Wit is de beste kleur voor de 135i.
Komt die test uit de nieuwste AMS? De 1M zou toch tegen de RS3 en Cayman R geest worden?
Komt die test uit de nieuwste AMS? De 1M zou toch tegen de RS3 en Cayman R geest worden?
-
Robin
- Berichten: 56239
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: 1 ///M Coupé
Scrol even naar boven, voorpagina nieuwe AMS, linksonderin: Tegen de RS3 en Cayman S dus..Ja.Hielke schreef:Komt die test uit de nieuwste AMS? De 1M zou toch tegen de RS3 en Cayman R geest worden?
Maar dat verhaal van GTRene lijkt uit de Sportauto te komen, heb ik nu niet bij de hand of ben ik in de war?
- romo
- Berichten: 27164
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: 1 ///M Coupé
Je wordt nog erger genaaid dan ik al dacht..........................met een nep sticker op de koop toe..................
Anyway; Veel plezier met het ding, voor wie hem wil................dat wil ik niemand ontzeggen.........
Anyway; Veel plezier met het ding, voor wie hem wil................dat wil ik niemand ontzeggen.........
-
Robin
- Berichten: 56239
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: 1 ///M Coupé
Robert, het ding rijdt bijna rondjes om dat ding van jou voor een stuk minder geld, what's the point. 
- romo
- Berichten: 27164
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: 1 ///M Coupé
Robin schreef:Robert, het ding rijdt bijna rondjes om dat ding van jou voor een stuk minder geld, what's the point.
Daar heb ik in het geheel geen moeite mee.........................het blijft een non vergelijking, zowel op prijstechnisch vlak alswel het aandrijvingsvlak ( Turbo vs Atmo)..................iets met appels en peren..................
Zet er een Seat Leon Cupra neer met wat tweeks, die draait ook rondjes om een M3...............so what denk ik dan........................het doet me niets..............
-
Robin
- Berichten: 56239
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: 1 ///M Coupé
Maar hij wordt wél met 'n CaymanS en RS3 getest, beide qua motor en layout/aandrijving ook anders dan de 1M.romo schreef:Robin schreef:Robert, het ding rijdt bijna rondjes om dat ding van jou voor een stuk minder geld, what's the point.
Daar heb ik in het geheel geen moeite mee.........................het blijft een non vergelijking, zowel op prijstechnisch vlak alswel het aandrijvingsvlak ( Turbo vs Atmo)..................iets met appels en peren..................
Zet er een Seat Leon Cupra neer met wat tweeks, die draait ook rondjes om een M3...............so what denk ik dan........................het doet me niets..............
Misschien kan 't zijn dat je 'm niet zo mooi vindt, maar daar heb ik je nog nooit over gehoord, dus brand los.
