BMW M2

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: BMW M2

Bericht door romo » 08 okt 2016, 11:52

Prima discussie tot nog toe!

M2 is uiteraard een heel goede kar qua motor/sturen/agiliteit, bij BMW het beste op dat vlak voor wat daar nu te koop is.

Qua onderstel heb ik er commentaar op, net als ik bij de CGRS commentaar op zit en stuurgedrag had.

Mooie is dat ik steeds beter leer wat ik wel en niet op en aan een kar wil !

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 08 okt 2016, 11:56

Kasteel schreef:
allen schreef:Duidelijk. Test mislukt. Terug naar de Cayman. Ik zeg helemaal top. :mrgreen:
Nee nee, die sturen te vreemd ;)

@ Romo, JRZ bracht je vrij veel bij de 1m toch, is dat dan geen optie?

1 Ik kom zeker terug bij Porsche, geen twijfel over

2 JRZ bracht veel, zowel verbeterde wegligging als veel revisies :tooth:

Macboy

Bericht door Macboy » 08 okt 2016, 12:02

Tuurlijk ligt een M4 tig keer beter op de weg. Daar heb ik het toch niet helemaal niet over ?? Verklaart ook weer waarom je mij daar toen niet snapte en nu ook niet. Met mijn opmerking bedoel ik dus dat je letterlijk na een paar meter al voelt hoeveel grotere auto een 3 is. Dan rij je dus niet eens 30. Gewoon het gevoel meteen in het stuur. Gewoon letterlijk zitten starten en wegrijden en even aan stuur zitten. Niet wegligging of bochtsnelheden of weet ik veel. Gewoon lezen wat ik type.

Als ik bedoelde dat een 120d beter op de weg zou liggen dan zou ik dat wel typen. Dat is inderdaad onzin. Maar je voelt gewoon meteen de compactheid van een 1-serie. Zoveel kleiner en lichter is die niet maar je voelt dat meteen binnen 10-20 meter.

"Verder merk je komend uit een M4 naar een 1-serie letterlijk binnen 10 meter wat een boot de M4 is."

Meer bedoelde ik er niet mee.

romo

Bericht door romo » 08 okt 2016, 12:05

Robin schreef:Niet om flauw te doen Romo, maar wat je nu zegt over portieren dichtgooien en ramen die klapperen, dat heb ik helemaal niet...
Ik zou naar de dealer als ik jou was, dit klopt denk ik niet.

Zachter is idd meer grip/tractie en harder is meer controle even theoretisch.

Maar 'n dweil is ook niks, je moet 'n auto ook aanvoelen.

Dat M diff doet dingen, dan kun je nog 10 keer zeggen dat 'n M2 geen Cayman is(dat is ie niet, maar wel concurrenten) , en 'n M2 geen sportwagen is etc. maar dat doet 'n Cayman zo ook écht niet(haaks hoeken en niet ondersturen, gewoon surrealistisch), maar dan moet je de kar wel aanpakken...

Ik zeg alleen dat een de CGTS als sportkar (want dat is toch het onderscheid waar iedereen hier over valt als het over Porsche vs BMW gaat) beter, strakker, de weg leest dan de M2. Dat ze mekaar niets doen qua snelheid is niet de discussie. Het onderstel en afstemming daarvan op verschillende snelheden, verschillende kwaliteit wegen, DAT is de discussie. De CGTS staat op eenzame hoogte.

Miscommunicatie tav portier dicht gooien en klapperen, das dus niet het geval, portier dichtgooien dan hoor je dat de portier ruit even later aansluit. Das even ter illustratie.

Maar rijden over onregelmatig terrein hoor ik ook dat die ruiten aansluiting zoeken, das mega irritant. (er zit dus torsie/bweging in de carrosserie, anders zou dit niet zo opvallend aanwezig zijn) Conclusie; onderstel, carrosserie / chassis zijn niet in balans, het onderstel te hard, de carrosserie te slap. Vul maar in.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 08 okt 2016, 12:28

@Macboy: Ik snap je punt nu en eens, maar zal ik je eens wat vertellen aan de hand van 'na 30 meter rijden etc'?

Toen ik er al bij stond zag ik al dat de M4 groter is dan een 1 serie!
Knap van mij hè, dat ik dat al meteen zag.:)

Robin

Bericht door Robin » 08 okt 2016, 15:25

Mijn belevingen betr M2:
-hard geveerd inderdaad, harde achterkant /op klinkers. Maar niks waait weg/vliegt eraf/rammelt.
-N55 is koppelmotor en geen toerentrekker. N54 vond ik meer kracht tonen ofzo.
-In Sport+ en flipperend waar ik 9/10 keer mee rijd heeft de DCT koud soms de neiging om afkomend op 'n minirotonde nog 'n trap zelf terug te schakelen wanneer ik al van 3 naar 2 flipper, ik kom dan in z'n '1'. Dat klinkt zwaar stoer, maar hij bokt en gaat wat stuntelig dan:)
-Als je normaal rijdt is ie niet eens zo'n zuipschuit, beter dan 1M
-In z'n 7 gasgevend bij 120 is 'meteen' response op koppel. Dat had de S55 in de M4 niet eens.
-Koude start geeft een metaalachtige rammel bij de uitlaat tips/muffler voor 3 seconden. Hebben meer MPE M2s 'last' van.
-Waar laat ik de sleutel? Jaszak of middenconsole?
-Afrit snelweg die letterlijk omhoog loopt in 'n S is terug in de 3 naar 4 opschakelend volgas is DCT de kern van de M2. Een duw /voortstuwing icm balans wegligging/besturing waarbij de zwakste schakel alléén de stoel is waar je uit schuift. Ge-wel-dig
-Volgas op droog asfalt in z'n 1 Sport+ nog net 'n weg op willen gaan voor 'n aanstormende truck is scheef door de MDM tractiecontrole heen jankend naar 2 flipperend de kont omkomend alsof 't heeft geijzeld zo severely breekt ie dan uit. Lache? Ja maar ook wel even bedenkelijk.
-Tractieproblemen op momenten. Rechtdoorgaand droog in 2 bij 30 volgas. Wok!
-Geen tractieproblemen op natte momenten wanneer je juist tractieproblemen wil, strange...PSS

Robin

Bericht door Robin » 08 okt 2016, 15:37

Afbeelding

20 inch en verlaagd: Mooi

romo

Bericht door romo » 08 okt 2016, 15:37

^ grotendeels mee eens, behoudens dat ik de 6 MT heb en niets kan zeggen over DCT ala M2.

De koppeling vind ik door het lichte gevoelloze karakter met rev match modus het niet helemaal, maar de 6MT bak maakt dat meer dan goed, korte directe slag,zeer gladjes, niks geen "rubbery feeling" zoals de Yanks af en toe klagen. Pracht bak!

Bij normaal rijgedrag meer actie radius dan 1M ondanks de kleinere tank, hulde!

De N55 is minder explosief idd dan de N54, het koppel verschil bij volgas modus is ook terug gebracht, wellicht dat dat merkbaar is en minder als een elastiek aanvoelt.

De PSS kunnen wellicht ook wat stug zijn(?) ik heb de druk wat naar benden aangepast op volgens boekje 2,4 bar rondom gemeten met geijkte digitale mano meter, geeft het interne bandenspanning controle systeem 2,3 bar aan in het display (die geeft dus 0,1 bar te weinig aan, zal wel express gedaan zijn zodat er altijd voldoende bandenspanning is)

Er komt overigens een opvolger voor de PSS;

Afbeelding

http://f80.bimmerpost.com/forums/showth ... ?t=1311568

Snipe

Bericht door Snipe » 08 okt 2016, 17:12

Joop schreef:Hard afgeveerd is niet per definitie sportief en sportwagenlike, net als het stuiteren.
Inderdaad. Auto's als een Cayman GTS, McLaren 570S en Donkervoort D8 GTO zijn eigenlijk verrassend comfortabel. In tegenstelling tot een Focus RS bijvoorbeeld, die juist vermoeiend hard is. Zelf vind ik een M2 overigens niet te hard.

Macboy

Bericht door Macboy » 08 okt 2016, 17:40

Die blauwe hierboven heeft wel echt gave velgen :love:
Robin schreef:Waar laat ik de sleutel? Jaszak of middenconsole?
Heb je geen keyless go genomen ? Dan is het heel irritant wat je met de sleutel moet doen. Je hebt hem nodig om te openen maar daarna kan je er niets mee vanwege ontbreken stopcontact.
Robin schreef:Toen ik er al bij stond zag ik al dat de M4 groter is dan een 1 serie! Knap van mij hè, dat ik dat al meteen zag
:mrgreen:

Robin

Bericht door Robin » 08 okt 2016, 18:04

Ik had t idee dat keyless entry/go braak- en jatgevoelig(er) is(?)

MTBMW

Bericht door MTBMW » 08 okt 2016, 20:57

Vandaag op pad geweest met de M2. Eerste indruk.

Vandaag was het dan zover. Rijden in de veelbesproken M2. Na de start rustig het terrein af en op zoek naar de olietemperatuurmeter. Deze ontbreekt helaas maar ik zag dat de auto al gereden had want de watermeter stond na 500 meter al in het midden. Na een paar kilometer maar eens gas gegeven, dat gaat hard, heel hard. Wat een gemak. Je merkt als je bij lage snelheden volgas geeft de achterkant was los is, even wennen maar best lekker want je vangt 'm makkelijk op. Ik reed met de optionele M-performance uitlaat, na twee keer op de afstandsbediening te drukken gaan de kleppen open (hij knippert even en zegt daarmee dat ie open staat) en wat een kabaal. Bijna gênant maar wel echt bruut. Daarna heb ik 'm eigenlijk niet meer uit gehad. Het is verslavend. Bocht in gaat inderdaad met veel gevoel. Je danst met speels gemak over een rotonde. Zo goed. Het alom besproken nadeel van het onderstel kan ik beamen. Hij is echt hard, op richels krijg je flinke klappen. Toch is er in Nederland mee te leven, onze wegen zijn zo glad dat dat een hoop goed maakt. Moet er wel bij zeggen dat je tijdens een proefrit niet objectief bent - je zit immers in een soort van feestje. Uiteindelijk denk ik toch dat het gaat irriteren. Verder viel het me op dat je eigenlijk op maar weinig plekken echt gas kan geven. De zaterdagse-muesli-boom-knuffel-brigade :hammer: lijkt te kruipen (ja ik ben fout - weet het ja) - rij eens door jongens :wtf: GAS!! - de wereld om je heen lijkt in slowmotion te gaan. Je bent zo veel sneller dan de rest dat de lol je bijna vergaat.
M2 BMW
M2 BMW
M2-6.jpg (126.24 KiB) 2454 keer bekeken
BMW M2
BMW M2
M2-5.jpg (130.64 KiB) 2454 keer bekeken
BMW M2
BMW M2
M2-4.jpg (96.72 KiB) 2454 keer bekeken
M2
M2
M2-3.jpg (67.42 KiB) 2454 keer bekeken
BMW M2
BMW M2
M2-2.jpg (81.26 KiB) 2454 keer bekeken
Bijlagen
M2 BMW Performance
M2 BMW Performance
M2-1.jpg (98.19 KiB) 2454 keer bekeken

Macboy

Bericht door Macboy » 08 okt 2016, 23:13

Leuk man !!! Is ook wel fenomenale wagen verder. Rustig verkeer vind ik juist leuk. Beetje Hooligan uithangen.

Robin

Bericht door Robin » 09 okt 2016, 08:41

Ik denk wel dat MTBMW perfect verwoordt wat 'n M2 is en hoe hij (niet) past in 't Nederlandse straatbeeld/wegennet:)
Goed verhaal. MP uitlaat heb ik dus ook. Het is letterlijk mijn 'uitlaatklep' omdat in NL je niet hard kan en mág:)
Dus staat dat ding om de haverklap gewoon open. Merk wel dat 'men' het in 't algemeen van zo'n dik karretje wel accepteert dat kabaal.

Macboy in rustig verkeer de hooligan uithangen...ik weet nog wel 'n advocaat:)

Robin

Bericht door Robin » 09 okt 2016, 08:56

De bekijks die 't ding geeft is ook weer om 'n boek over te schrijven.
Ik had 'm eergisteren hier in 't centrum gewoon bij de Albert Heijn geparkeerd. Ik heb 'n parkeerontheffing centrum dus ik megalomane zak, parkeer 'm overal waar 't eventjes kan in dat soort gevallen. En waar ik niemand in de weg sta natuurlijk. Dus in dit geval ruim voor 'n blinde muur met niks eromheen.
Kom ik na 10 min terug. Een gastje(16/17) rennend met camera en statief en de hele mikmak. Pietje Paperazzi aan 't werk. Mooi.
Kort praatje. Enthousiame.
Ook hier in de bossen bij 'n bekend hotel waar nog wel vaker M2s staan. Idem.
Twee 80plus heren op de fiets(ik ken er één) stoppen bij m'n wagen:
Zo mooi, die kleur en dat model blabla, asls ze 10 jaar jonger waren geweest lol...
Z'n zoon heeft 'n nieuwe Audi, maar dit was dan toch je-van-het.

Meisjes van rond de 20 die....oh nee dat verzin ik nu ter plekke:)
Maar er zijn er bij op de snelweg die nasst voor achter me blijven rijden met camera, thumbs up en tekens van gasgeven.
Daar zijn ook vrouwspersonen bij: "als ik later werk spaar ik voor zo een" hoorde ik 'n meisje zeggen.

En dan te bedenken dat BMW als merk toch niet een rimpelvrij(in NL vooral) imago heeft.

Marius

Bericht door Marius » 09 okt 2016, 10:55

Robin schreef:Marius had jij je biefstuk nou medium of doorbakken?:)
Ik wissel het graag af :)

romo

Bericht door romo » 09 okt 2016, 12:08

MTBMW schreef:Vandaag op pad geweest met de M2. Eerste indruk.

Vandaag was het dan zover. Rijden in de veelbesproken M2. Het alom besproken nadeel van het onderstel kan ik beamen. Hij is echt hard, op richels krijg je flinke klappen. Toch is er in Nederland mee te leven, onze wegen zijn zo glad dat dat een hoop goed maakt. Moet er wel bij zeggen dat je tijdens een proefrit niet objectief bent - je zit immers in een soort van feestje. Uiteindelijk denk ik toch dat het gaat irriteren.

Mooi dat je het kan bevestigen; (of eigenlijk niet mooi, dit is niet wat je wil denk ik dan)

-Glad asfalt is ie subliem
-Op richels, slechte wegen zakt ie door het ijs, zoals ik eerder heb gemeld

Uiteindelijk gaat het idd irriteren, precies dat.

Op Bimmerpost heb ik het als volg verwoord;

De M2 voelt als een postkoets uit 1873 tov de CGTS qua wegligging en weggedrag op slechte ondergrond

Er is reeds een mail uit naar JRZ :D

romo

Bericht door romo » 09 okt 2016, 19:08

Vanmiddag nog weer met de bandenspanning geëxperimenteerd.

Nu op de iDrive meter 2.4 bar rondom, zoals voorgeschreven, het veer/demping gedrag op mindere kwaliteit straten houdt niets over.....(eufemistisch gesproken)

Ik kijk wel wat ik van JRZ retour krijg.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 10 okt 2016, 13:18

Rob, wat ik niet begrijp eigenlijk is, je had een 1M en een Cayman GTS samen, de 1M beviel goed, de Cayman beviel qua stoeen en stuurgevoel matig de M2 bevalt ook maar begin toch iets meer het gevoel te krijgen dat er dingen aan zijn die je niet helemaal blij maken. Je kijkt ook weer met 1 oog richting Cayman. Waarom ga je niet voor een 911 die en het comfort van 4 stoelen geven maar ook speels is, fantastisch comfortabel wanneer je dat wil en kwalitatief op een niveau staat wat jij zoekt?

romo

Bericht door romo » 10 okt 2016, 13:59

tomgtr schreef:Rob, wat ik niet begrijp eigenlijk is, je had een 1M en een Cayman GTS samen, de 1M beviel goed, de Cayman beviel qua stoeen en stuurgevoel matig de M2 bevalt ook maar begin toch iets meer het gevoel te krijgen dat er dingen aan zijn die je niet helemaal blij maken. Je kijkt ook weer met 1 oog richting Cayman. Waarom ga je niet voor een 911 die en het comfort van 4 stoelen geven maar ook speels is, fantastisch comfortabel wanneer je dat wil en kwalitatief op een niveau staat wat jij zoekt?

1M met JRZ subliem !

CGTS; top kar ! Stuur karakter niet mijn ding (intussen is dat bij de 718 in positieve zin veranderd) Zitten sportstolen plus, ook niet wat, daar maak ik 18-voudig instelbaar van.

M2 is top, in alles, maar niet het onderstel, dus mail naar JRZ, nog geen antwoord.

911 doet mij als auto niets, de Cayman wel, ik neem de tijd tot 2019, dan kijk ik verder.

Nogmaals; als ik wat mindere punten benoem, van welke kar dan ook, dan is het niet gelijk de miskoop van de eeuw :D

Perfectie bestaat niet idd, maar ik streef er wel naar............

Robin

Bericht door Robin » 10 okt 2016, 14:03

Romo, je moet de M2 maar eens even uitlaten op een circuitje ofzo!
Dan piep jij wel anders en ben je 't gepiep van de ramen en carrosserie wel vergeten.;)

Andre

Bericht door Andre » 10 okt 2016, 15:02

De M2 is top op circuit. Het nieuwe achter diff doet daar prachtig zijn werk. Echt super.

De handbak M2 vs 1M coupe is qua snelheid door de versnellingen heen nagenoeg gelijk. Met de M2 moet je iets meer schakelen door kortere verzetten. Maar 1M is net zo snel.

M2 is stabieler op circuit. De 1M coupe is echter weer leuker en speelser op de smalle achteraf weggetjes.

Robin

Bericht door Robin » 10 okt 2016, 15:15

Hoe je ook instuurt in die knijpers na de pit straight, geen onderstuur, zelfs half vochtig wegdek niet. De kont komt wat of helemaal. Grandioos.
En wat Andre hierboven zegt, ik liep op den duur wat op de 1M en de M2 in maar dat lag aan mijn betere banden(en DCT?) :)

Diepe buiging voor de sportieve(...)auto M2. Zelfs de remmerij bleef ok(standaard) wel 10 cm pedaltravel na wat laps, maar nog dik vertragend.

De eerste keer in 4 mnd tijd dat ik onderstuur had was de rit naar Assen achter Wouter(1M) aan te glibberen. Minirotonde te hard erin :tong:

Joy

Bericht door Joy » 10 okt 2016, 16:22

romo schreef:
tomgtr schreef:Rob, wat ik niet begrijp eigenlijk is, je had een 1M en een Cayman GTS samen, de 1M beviel goed, de Cayman beviel qua stoeen en stuurgevoel matig de M2 bevalt ook maar begin toch iets meer het gevoel te krijgen dat er dingen aan zijn die je niet helemaal blij maken. Je kijkt ook weer met 1 oog richting Cayman. Waarom ga je niet voor een 911 die en het comfort van 4 stoelen geven maar ook speels is, fantastisch comfortabel wanneer je dat wil en kwalitatief op een niveau staat wat jij zoekt?

1M met JRZ subliem !

CGTS; top kar ! Stuur karakter niet mijn ding (intussen is dat bij de 718 in positieve zin veranderd) Zitten sportstolen plus, ook niet wat, daar maak ik 18-voudig instelbaar van.

M2 is top, in alles, maar niet het onderstel, dus mail naar JRZ, nog geen antwoord.

911 doet mij als auto niets, de Cayman wel, ik neem de tijd tot 2019, dan kijk ik verder.

Nogmaals; als ik wat mindere punten benoem, van welke kar dan ook, dan is het niet gelijk de miskoop van de eeuw :D

Perfectie bestaat niet idd, maar ik streef er wel naar............
Als ik je nog een tip mag geven voor het onderstel, Madeno.

http://www.madenoracing.com/performance/

Joop

Bericht door Joop » 10 okt 2016, 17:48

Precies die laatste die Joy aangeeft en ik eerder ook aanhaalde: Madeno. Die mannen weten vast wel raad met jouw auto. Mooi setje Öhlins, tot het revalven van je bestaande M-dempers of alles wat er tussen in zit.

Plaats reactie