BMW 1 Serie M Coupé

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
GTRene

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door GTRene » 02 mei 2011, 21:15

uit autocar>>
What is it?

Although the M Coupé is based on the recently facelifted 135i Coupé, much has changed in the transformation to M-car – not least the chassis, which is largely taken from the bigger, more expensive M3. And more than anyone else, the likeable German’s reputation is riding on how well it is perceived.

What’s it like?

It’s one of the best-looking M-cars in some time. Much effort has gone into modifying the 1-series coupé’s steel body to accommodate its upgraded chassis and give the M Coupé a much more muscular appearance than the 135i. In the metal, it looks bulldog tough.

On light throttle loads it is extremely tractable and can pull taller gears at moderate speeds. It’s a big departure from the peaky delivery of past M-cars and will give the M Coupé a wider appeal than has previously been the case with BMW’s more extreme performance models. Just don’t expect the sort of heavenly throttle response you get in an M3.

Peak power is put at 335bhp, developed at a low (by M-car standards) 5900rpm. It is sufficient to provide the 1495kg M Coupé with 224bhp per tonne; that’s 38bhp per tonne shy of the 1580kg M3 coupé.

What moulds the new M-car’s solid levels of performance more than anything, though, is its torque – 332lb ft of it from 1500-4500rpm. That compares with 295lb ft at 3900rpm for its long-established normally aspirated V8 sibling.

Sending drive to the rear wheels is a conventional six-speed manual gearbox – the one and only choice offered. Operating in combination with an electronic M differential, the ’box has a typical BMW feel, with a long-winded clutch action and relatively long (if precise) throws.

To really succeed, however, the M Coupé also needs to deliver on the handling front. Initial impressions are overwhelmingly positive. Even on tricky sections of blacktop, the M Coupé is deceptively fast, possessing the sort of grip to carry big speeds through corners with true authority. And it achieves this while providing the sort of feedback you won’t find in any rival, RS3 included.

The steering is old-school heavy in its weighting and extremely direct. In combination with the altered front suspension geometry – which includes increased camber, altered offset and a greater number of aluminium components – it turns in far more eagerly than the 135i Coupé, and as lateral forces build it continues to track faithfully, allowing you to correct your line with small adjustments.

The M Coupé feels more firmly planted than the 135i, but it’s not overly fidgety. In fact, there’s a surprising amount of composure built into the suspension, most notably under compression, where it manages to soak up all but the worst bumps with authority.

And no caveats about the brakes. The M Coupé uses the same 360mm front and 350mm rear ventilated and cross-drilled steel stoppers as the M3. They’re monstrously powerful, hauling it up from big speeds with real conviction. They’re mated to a pedal with proper feel and a decent amount of travel.

Should I buy one?

The longer you spend at the wheel of the M Coupé, the more you come to appreciate its overall ability. Its focus is perhaps a little broader than we’ve come to expect from BMW M, but when it arrives in the UK next month it’ll be just as keenly sought after. It’s not a junior M3, as many suggested it would be. No, it has its own distinct character and, in real-world terms, is a good deal faster than its more expensive sibling.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 02 mei 2011, 21:35

Sperdy

Bericht door Sperdy » 02 mei 2011, 23:07

romo schreef:///Mothafucked??
Als in die 1M// echt hetzelfde blok zit met dito software als de Z4.35is, dan koelt mijn liefde toch wel voor de 1M///. Hoe gaaf die 1M/// ook is, en hoe beter dat onderstel van de 1M/// ook is, de meerwaarde van de 1M/// tov. mijn huidige 135i verdampt dan toch wel voor de reden waarvoor ik de auto gebruik. En dat is woon-werk en vakantie. Dan spaar ik toch door voor een leuke Porsche, en rijd een simpele woon-werk auto er naast. De Spyder - to be honest - heeft mijn hart gestolen, die voelt als echte verwennerij. Het klapperdakkie ga ik dan toch voor lief nemen ...

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 02 mei 2011, 23:14

Als ze alleen een zwaardere brandstofpomp en andere mapping als aanpassing gedaan hebben, zou ik me toch verdomd bekocht voelen met een 1M onder m'n hol :roll:

Hielke

Bericht door Hielke » 02 mei 2011, 23:34

Als er iets is dat al een hele tijd bekend is, dan is het dat de 1M exact dezelfde motor als de 3 liter turbo uit de Z4 gaat gebruiken. Dat kan nu niet meer als verrassing aangedragen worden.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 02 mei 2011, 23:46

Voor mij toch wel Hielke. Er gingen ook berichten rond over een lichter vliegwiel en scherpere nokkenassen. Ik kan het bijna niet geloven dat er gewoon het Z4 3.5is blok in zit met een sticker 'powered by M'. Dat kan toch niet waar zijn ... :shock:

Tom

Bericht door Tom » 03 mei 2011, 01:00

Ferdi, je hebt de hele tijd al hele hoge verwachtingen van de 1M. Dat gaat je denk ik behoorlijk tegenvallen als je ze naast elkaar zet. Natuurlijk is de 1M geweldig, maar volgens mij zoek je (weer) een bevestiging dat je 1ACS gewoon heel goed is. Zeker met de prijs die jij betaald hebt in het achterhoofd.

Ik kan er ook niet over oordelen want ik ben geen Andre of Bertikipedia of andere coureur, maar een 135i die door een goede tuner is aangepast of een 1M (wat ook 'maar' een straatauto is waar ze winst op willen maken) zal geen groot verschil meer zijn...
Zeker niet als je die auto toch al niet op de limiet gaat rijden...
Zal voor Andre anders zijn met z'n race-ervaring.

Als ik een M zou kopen is dat vanwege beleving. Nu is zo'n uitgeklopte wielkast en motorkap dat ook wel, uiteindelijk zou het vooral vanwege de motor zijn. En niet eens vanwege rondetijden of dat het ding zoveel beter zou performen omdat ie M3 wielophanging of weet ik wat heeft.
Kun je voordelig upgraden zou ik dat doen, maar als je 50k gaat bijleggen voor dat M logotje en M3 wielophanging ben je - denk ik (zonder er een meter mee te hebben gereden ;)) - knettergek.

Nogmaals: bepaal eerst wat je in een auto zoekt en wat de eisen zijn. Cool uiterlijk? Rondetijden? Emotie?
Bij die 1M lijkt de focus weer helemaal op performance te liggen (wat in rondetijden misschien gerommel achter de komma is vergeleken met je 1ACS), een Spyder is niet praktisch genoeg en vergelijk je steeds met je huidige BMW en dan kom je daarna met een Ferrari 355 aanzetten die bomvol emotie zit maar (vergeleken met BMW of Porsche) ontzettend duur is om te rijden. Doesn't make sense, voor mij drie totaal verschillende auto's met rare argumenten om het één wel goed te praten en het ander niet :)

Sperdy

Bericht door Sperdy » 03 mei 2011, 01:24

Tom, laat ik het anders zeggen. Mijn huidige hok is nu 3,5 jaar oud, 110.000km. Kan er nu nog een leuke prijs voor krijgen. Dus ik kijk wat rond. Wil weer eens wat anders ook :). En weet je, lol, ik kan gewoon niets vinden! De allerbeste keus zou zijn een Fiat Panda: kost geen drol, is 4 drs. Geen BPM en 1 op 25. Rij je prima mee door Nederland, meer heb je niet nodig. Iedere Euro die ik meer uitgeef is dus voor de lol. Dat geldt ook voor mijn huidige hok. Nu sta ik aan het begin van een nieuw lolletje. Vandaar al die uitstapjes. Uiteindelijk zal alles op z'n plek vallen, maar dat is nog niet gebeurd. Thats all. Hans R zou zeggen: mietje :)

DavidV

Bericht door DavidV » 03 mei 2011, 08:33

@Ferdi
Als je nu eens voor $550 een Burger Motorsport JB4 bestelt, dan heb je na een uurtje schroeven er zomaar 70 pk bij in je N54. Dat maakt de beleving van de auto wezenlijk anders.
Na 3 a 4 jaar is de afschrijving op een 135i nog steeds belachelijk hoog. Voor relatief weinig geld kun je er zomaar weer een jaartje tegen :)
En vind dan nog maar eens een auto met dezelfde performance/praktische inzetbaarheid/lolfactor.
Jouw probleem is eigenlijk dat je van een heel goed platform op zoek wilt naar iets vergelijkbaars. En dat is er eigenlijk niet. Het is altijd een stap terug.
Behalve als je ineens papa wordt en ruimte nodig hebt, of heel krap bij kas komt, wordt het altijd heel moeilijk kiezen.

Macboy

Bericht door Macboy » 03 mei 2011, 09:36

Ferdi je bent nu wel erg aan het zeuren. Zoals Hielke zegt was 54 pagina's terug al duidelijk dat de motor was overgenomen van de Z4 35iS. Dat laat onverlet dat er wel degelijk een paar veranderingen zijn die 43 pagina's geleden al waren opgesomd !

Oud nieuws. Laten we ons nu focussen wat hij in de praktijk voor gevoel geeft de rest kunnen we niet veranderen.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 03 mei 2011, 10:03

Wat ik uit die tests opmaak is dat ie IN REAL LIFE stukken beter bij de les en sneller is dan z'n duurdere familielid de M3. En dat riep ik jaren terug al. Als daily is dat ook iets waar je je lekker bij voelt, grunt(onderin).

Een N54 is een heerlijke daily motor, zowel ongetuned als getuned.

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 03 mei 2011, 10:06

@Ferdi, mietje :mrgreen:

Binnenkort maar weer een bakkie doen even bijpraten voordat je weer gekke dingen gaat doen.. :wink:

M@rcel

Bericht door M@rcel » 03 mei 2011, 10:10

Hielke schreef:Als er iets is dat al een hele tijd bekend is, dan is het dat de 1M exact dezelfde motor als de 3 liter turbo uit de Z4 gaat gebruiken. Dat kan nu niet meer als verrassing aangedragen worden.

+1M

Tristan

Bericht door Tristan » 03 mei 2011, 10:11

Al komt de motor uit de Z4 35is, is dat dan per se slecht? Ik zie het als een totaal pakket. De motor icm. M3-goodies, directheid en scherpte van de 1-serie kan ik alleen maar toe juichen. Volgens de recensies die ik gelezen heb is dit weer een hele ander ///M sinds jaren, eigen karakter en behoorlijk snel. M3 vs. 1 M QP: voor mij de 1M QP. Die 20K hou ik in mij zak voor misschien een leuke uitlaat en de rest voor setjes banden en remblokken.

M@rcel

Bericht door M@rcel » 03 mei 2011, 10:21

M@rcel schreef:
Natuurlijk onderscheidt de nieuwe Z4 zich wel een klein beetje. Mr. BMW moet nog wel wat stof voor borrelpraat hebben. Deze snellere BMW Z4 sDrive35i wordt verkocht met toevoeging van een extra “s”. De “s” geeft de zescilinder twinturbo heeft 34pk meer (nu 340), een hoger koppel van 450Nm met overboost (wooh vet) naar 500Nm, en een sprint naar de 100km/u van 4,8 in plaats van 5,1 seconden. Verbruik en uitstoot zijn bij deze verbeterde prestaties gek genoeg gelijk gebleven.
Same specs, de Z4 zelfs een tiende sneller in rechte lijn

Stond op pagina 56 van dit fapdraadje
Stickertuning galore maar blijft een beest van een auto.

Bram

Bericht door Bram » 03 mei 2011, 10:26

Die 25K meer kost dan een 135i Coupe :mrgreen:

Tristan

Bericht door Tristan » 03 mei 2011, 10:27

Wat kost een STI meer tov een WRX? Beetje hetzelfde, je kan de WRX chippen etc. maar dat maakt het nog geen STI.

Mathieu

Bericht door Mathieu » 03 mei 2011, 10:46

FerdiACS1 schreef:
romo schreef:///Mothafucked??
Als in die 1M// echt hetzelfde blok zit met dito software als de Z4.35is, dan koelt mijn liefde toch wel voor de 1M///. Hoe gaaf die 1M/// ook is, en hoe beter dat onderstel van de 1M/// ook is, de meerwaarde van de 1M/// tov. mijn huidige 135i verdampt dan toch wel voor de reden waarvoor ik de auto gebruik. En dat is woon-werk en vakantie. Dan spaar ik toch door voor een leuke Porsche, en rijd een simpele woon-werk auto er naast. De Spyder - to be honest - heeft mijn hart gestolen, die voelt als echte verwennerij. Het klapperdakkie ga ik dan toch voor lief nemen ...
Gaaf, he? Die Spyder :thumbup:

Andre

Bericht door Andre » 03 mei 2011, 10:51

Vooral die onderhoudsbeurtjes zijn gaaf bij de porsche dealer.

:)

Als ik zie dat ferdi al 110.000km op ze 135i heb staan dan moet ie verre van porsche blijven met die km standen.

Bram

Bericht door Bram » 03 mei 2011, 10:52

Tristan schreef:Wat kost een STI meer tov een WRX? Beetje hetzelfde, je kan de WRX chippen etc. maar dat maakt het nog geen STI.
Een STI (en dan praat ik nu even over die van mij tov een WRX) heeft toch echt een ander en veel harder blok dan een WRX, wat ook nog eens veel agressiever, sneller en hoger de toeren in knalt, wat mede door de variabele klep bedieining komt.

Om nog maar te zwijgen over de 6 bak, Brembo's, grotere turbo en intercooler, andere uitlaat, ander onderstel en afstemming daarvan en ander interieur.

De STI was inderdaad een klap duurder, maar ik vond het na in beide gereden te hebben echt een compleet andere auto.

Ik heb niet in deze BMW's gereden dus lul maar wat mee met de rest hier, maar vind als je afgaat op de specs en dan met name van de motor, dat BMW zich er bij de 1M makkelijk van af lijkt te maken. Een paar dikke bumpers eraan hangen en wat strooien met fancy logo's kunnen we allemaal, net als met een andere mapping wat meer pk's en koppel uit een turbo blok trekken.

Dat is toch niet waar die ///M voor staat of wel dan?

Begrijp me verder niet verkeerd hoor, als ik de foto's zie lijkt het me echt een erg dikke auto. Maar volgens mij kan ///M beter...

Mathieu

Bericht door Mathieu » 03 mei 2011, 10:56

Andre schreef:Vooral die onderhoudsbeurtjes zijn gaaf bij de porsche dealer.

:)

Als ik zie dat ferdi al 110.000km op ze 135i heb staan dan moet ie verre van porsche blijven met die km standen.
Boxster (986) vanaf 2000

Jaarlijks Onderhoud EUR 159,00
Groot Onderhoud (elke 40.000 km) EUR 619,00
Klein Onderhoud (elke 20.000 km) EUR 399,00
Polyriem vervangen (elke 80.000 i.c.m. onderhoud) EUR 65,00
Bougie (elke 40.000 km i.c.m. onderhoud) EUR 139,00
Brandstoffilter (elke 80.000 km i.c.m. onderhoud) EUR 89,00
Remvloeistof (elke 2 jaar i.c.m. onderhoud) EUR 139,00
Remblokken voor (indien van toepassing) EUR 389,00
Remblokken voor (indien van toepassing) Boxster S EUR 399,00

Prijzen zijn die van Porsche Centrum Eindhoven

Andre

Bericht door Andre » 03 mei 2011, 11:06

Haha mooi.

Praktijk is helaas anders. Koop bijv. maar eens een stel nieuwe remschijven.

En als je schade rijdt ben je sneller door je noclaim heen dan dat konijnen kunnen wippen.

Maar dit is een 1M draadje.

Spyder draadje kunnen we ook wel weer naar boven halen dat is ook leuk. Beginnen we gewoon nog een keer van voren af aan.

Mathieu

Bericht door Mathieu » 03 mei 2011, 11:12

Als je de PCCB's koopt hoef je nooit meer nieuwe schijven :mrgreen:

Tristan

Bericht door Tristan » 03 mei 2011, 11:16

@Bram:

De 1M QP heeft tov. de 135i andere velgen, remmen van de M3, andere draagarmen, dempers, stabi's. Dan zit er een ander diff onder, andere stuurinrichting, gewijzigde aerodynamica etc etc. Dat er motorisch niet zoveel verschil zit wordt ruim goed gemaakt door de rest. Dus is net zoals de STI vs WRX een groot verschil. De ene vind het dat extra geld waard, de andere niet. Denk dat 8/10 bestuurders nooit het extra uit de 1M QP halen tov. de 135i, maar ik denk ook dat de 1M QP ook voor de 2/10 mensen gebouwd wordt. Bestuurders die net iets extra uit hun 1-serie willen halen.

Bram

Bericht door Bram » 03 mei 2011, 11:20

Er zit maar 1 ding op, ik moet een keer in een 135i en de 1M rijden :mrgreen:

Plaats reactie