BMW F22 M235i [Sold...]

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
vester86
Berichten: 2899
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: Mazda 3

Re: BMW F22 M235i [100-260....]

Bericht door vester86 » 27 okt 2016, 00:18

allen schreef:
vester86 schreef:
tomgtr schreef:Hangt een beetje van de auto af Robin. Als je ecu zich aanpast en de compressie verhoogt bij een hoger octaan getal, ja. Dus kort door de bocht, de auto's waar 98 wordt aangeraden maar 95 is toegestaan heb je waarschijnlijk wel een vermogenstoename. Bij de auto's waar 95 wordt aanbevolen ben ik er niet zeker van, zal auto afhankelijk zijn. Maar bij de meeste auto's maakt geen fluit uit denk ik.
compressie verhogen kan sowieso niet, dat is een vast gegeven, hooguit je kleptiming (bij variabele kleptiming) en injectietijdstip en ontstekingstijdstip.
Nissan heeft iets leuks ontwikkelt... :bag:
Ff opgezocht, gaaf concept!

http://jalopnik.com/worlds-first-variab ... 1785295848" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: BMW F22 M235i [Euro 95 vs 98....]

Bericht door Jan-Willem » 27 okt 2016, 06:28

Al een keer bij fifth gear getest.

Als de auto prima rijd op 95 dan lekker op 95 blijven rijden.

[YouTube]https://youtu.be/d8L-X89duEs[/YouTube]

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10887
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: BMW F22 M235i [Euro 95 vs 98....]

Bericht door tomgtr » 27 okt 2016, 08:01

Peric schreef:Is het niet zo dat motoren die op 98 afgesteld zijn je daarbij wél het verschil kunt merken als je er een mindere benzine ingooit dan andersom? Dus het heeft met de software te maken.
Yup.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: BMW F22 M235i [Euro 95 vs 98....]

Bericht door Macboy » 27 okt 2016, 08:11

Leuk filmpje ! Maar die efficient dingen heb ik als eerste uitgezet bij de pomp ;)

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 39998
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW F22 M235i [Euro 95 vs 98....]

Bericht door Knot » 27 okt 2016, 08:28

Dan toch alleen na chippen bp 98 erin, als die mapping daarvoor geschreven is.

Robin
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: BMW F22 M235i [Euro 95 vs 98....]

Bericht door Robin » 27 okt 2016, 09:38

Jan-Willem schreef:Al een keer bij fifth gear getest.

Als de auto prima rijd op 95 dan lekker op 95 blijven rijden.

[YouTube]http://youtu.be/d8L-X89duEs[/YouTube]
Even zichtbaar, not :dood:

[YouTube]http://youtu.be/d8L-X89duEs[/YouTube]


Robin
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: BMW F22 M235i [Euro 95 vs 98....]

Bericht door Robin » 27 okt 2016, 09:52

Kortom VPower98, hebben we hier niet.
BP Ultimate 97 ook niet. Dus wat doen ik?
Ultimate 98. Hogere compressiemotor, minder neiging tot (low &?) High speed engine knock/pingelen. Of wat?

EDIT, quote van een comment onder 't filmpje:
Higher octane fuels are NOT designed to provide higher performance. This is yet another video contributing to that myth. Despite their acknowledgment of the facts they go on pretending like they should see an increase in power, which is not the case. Octane makes gasoline more resilient to spontaneous combustion due to pressure. Engines with high compression ratios need higher octane fuels to prevent the fuel from igniting before top dead center, introducing knock which can quickly damage or destroy conrods and the crank. Octane does NOT make gasoline's combustion release more energy. The ONLY power increase you will ever see is in a vehicle who's ECU adjusting to make use of the fuel. These gains would be so minimal as to essentially be within any methodology's margin of error. This power increase will come from adjusted ignition timing, not from the fuel.

In the States (and possibly other countries) Octane rating uses the acronym AKI. AKI stands for anti-knock index. It isn't about power, it's about getting the gasoline to not detonate on the compression stroke. Buying premium fuels when your car is built for normal fuels is not only a waste of money, but in a vehicle that doesn't have the capability to adjust may actually be causing additional carbon buildup over time and causing problems. Obviously, the VW engine in this GTI isn't one of those vehicles, but the point remains.

Lastly, by using a different brand for every test they completely invalidate their testing. They should have used a high- and low-AKI fuel from each vendor and compared them against each other, not across brands. Seeing an increase in power using this methodology could simply be a result of gas quality across brands rather than Octane content.

Forza
Berichten: 1016
Lid geworden op: 04 nov 2014, 21:02

Re: BMW F22 M235i [Euro 95 vs 98....]

Bericht door Forza » 27 okt 2016, 10:26

Wat er wel gebeurd is dat de timing van de motor een stuk(je) scherper kan worden gezet waardoor je efficiëntere verbranding krijgt en dus meer vermogen. De meeste ECU's regelen dat zelf een klein beetje bij, maar via tuning kan je ervoor zorgen dat je nog wat extra vermogen krijgt daardoor. Vooral turbo motoren reageren daar goed op. Maar het klopt inderdaad dat de hoeveelheid energie in de benzine gelijk is, het is alleen klopvaster.

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 2002
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: BMW F22 M235i [Euro 95 vs 98....]

Bericht door veejay » 27 okt 2016, 10:40

Ik merk het niet alleen bij de 328i maar ook bij mijn vorige auto een stage 3 TDI, die liep veel harder op diesel met meer cetaan (Aral ultimate diesel).

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: BMW F22 M235i [Euro 95 vs 98....]

Bericht door ///Joost » 27 okt 2016, 11:21

Die quote van Robin legt het prima uit. Je moet gewoon zorgen dat de klopvastheid van je brandstof bij je timing 'past'. Een brandstof met een te hoge klopvastheid voor de motor zal moeilijker ontbranden en dat zal alleen maar een averechts effect hebben. Pingelen is iets wat met de huidige blokken niet zo vaak meer voorkomt, omdat de ECU dan wel de timing aanpast. Je haalt dan uiteraard niet het maximale uit het blok, maar goed, dat is hier al vaker gedeeld.

Gewoon het boekje volgen dus.

vester86
Berichten: 2899
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: Mazda 3

Re: BMW F22 M235i [Euro 95 vs 98....]

Bericht door vester86 » 27 okt 2016, 12:18

Knot schreef:Dan toch alleen na chippen bp 98 erin, als die mapping daarvoor geschreven is.
Simpel gezegd IS je huidige mapping al geschreven voor 98, alleen heeft BMW wat beveiligingen ingebouwd zodat de auto ook op 95 veilig werkt

Robin
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: BMW F22 M235i [Euro 95 vs 98....]

Bericht door Robin » 27 okt 2016, 14:50

Ander punt: als uitlaattips/ uiteinden op den duur zwart van dat roetspul zijn/worden, houdt dat in?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 42862
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: BMW F22 M235i [Euro 95 vs 98....]

Bericht door Arthur » 27 okt 2016, 14:52

Te weinig verbrandingslucht? Te veel brandstof?

Robin
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: BMW F22 M235i [Euro 95 vs 98....]

Bericht door Robin » 27 okt 2016, 14:57

Rijk mengsel denk ik. Brandstof koelt ook de temperaturen in de cylinder. Is n turbo natuurlijk

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1164
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW F22 M235i [Euro 95 vs 98....]

Bericht door Marc Sierra » 27 okt 2016, 15:03

De uitlaat wordt zwart van roet van veel brandstof. Een turbomotor moet bij volgas een flinke overmaat aan brandstof krijgen.

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10887
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: BMW F22 M235i [Euro 95 vs 98....]

Bericht door tomgtr » 27 okt 2016, 15:10

Met tunen wordt over algemeen mengsel iets armer afgesteld, dus ook minder roet. Japanse auto's zijn voor veiligheid vaak heel erg rijk afgesteld. Voor dat GTR afgesteld was braakte dat ding bij vol gas een partij zwarte rook uit, niet normaal. Russische marine is er niks bij.

Robin
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: BMW F22 M235i [Euro 95 vs 98....]

Bericht door Robin » 27 okt 2016, 15:19

https://www.turbobygarrett.com/turbobyg ... ch_vs_lean" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: BMW F22 M235i [Euro 95 vs 98....]

Bericht door Peric » 27 okt 2016, 15:21

Of is het stiekem tóch een diesel?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW F22 M235i [Euro 95 vs 98....]

Bericht door GTRene » 27 okt 2016, 15:52

wellicht zal het ook niet meehelpen met al die rally geluidjes erbij tegenwoordig, bedoel dan de plofjes e.d. in de uitlaat, maja wel mooi :-)

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1164
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW F22 M235i [Euro 95 vs 98....]

Bericht door Marc Sierra » 27 okt 2016, 15:57

De Cosworth heeft volgas een AFR van ongeveer 11.5. De uitlaat is wel een beetje zwart van de roet, maar er komt volgens mij geen zichtbare zwarte rook uit de uitlaat. In ieder geval is er niets te zien op de video van een GTR toen die me inhaalde alsof ik stilstond op ongeveer 12:10. :shock:


Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4053
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: BMW F22 M235i [Euro 95 vs 98....]

Bericht door Spijkerhard » 27 okt 2016, 21:18

///Joost schreef:Een brandstof met een te hoge klopvastheid voor de motor zal moeilijker ontbranden en dat zal alleen maar een averechts effect hebben.
Dit is dan weer nieuw voor mij..... Pingelen ontstaat door ZELFontbranding door een hogere druk door een hogere compressieverhouding. Dat de benzine moeilijker zou ontbranden dankzij de vonk(en) van de bougie(s) heb ik nog nooit van gehoord.
:coffee:

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: BMW F22 M235i [Euro 95 vs 98....]

Bericht door Jan-Willem » 28 okt 2016, 07:04

Robin schreef:
Jan-Willem schreef:Al een keer bij fifth gear getest.

Als de auto prima rijd op 95 dan lekker op 95 blijven rijden.

[YouTube]http://youtu.be/d8L-X89duEs[/YouTube]
Even zichtbaar, not :dood:
Knippen en plakken werkt dus niet op mijn telefoon :bag:

Robin
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: BMW F22 M235i [Euro 95 vs 98....]

Bericht door Robin » 28 okt 2016, 07:25

@Jan Willem, het lukte me zelf eerst ook niet om 't filmpje tevoorschijn te toveren, no worries. :D
Spijkerhard schreef:
///Joost schreef:Een brandstof met een te hoge klopvastheid voor de motor zal moeilijker ontbranden en dat zal alleen maar een averechts effect hebben.
Dit is dan weer nieuw voor mij..... Pingelen ontstaat door ZELFontbranding door een hogere druk door een hogere compressieverhouding. Dat de benzine moeilijker zou ontbranden dankzij de vonk(en) van de bougie(s) heb ik nog nooit van gehoord.
:coffee:

Wat Joost zegt, welk averechts effect dan eventueel? En Klopvast=Anti pingelen=Anti ZELFontbranding inderdaad. Waarom zou 98 moeilijker ontbranden(met vonk?) dan 91(bestaat dat nog?) of 95?
Wat Spijkerhard daardoor antwoordt natuurlijk ook helemaal.

Eigenlijk vraag en zeg ik dus hetzelfde als Spijkerhard...laat maar....eerst koffie.

Robin
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: BMW F22 M235i [Euro 95 vs 98....]

Bericht door Robin » 28 okt 2016, 07:29

@Marc Sierra, leuke sedan. Heb 'n totaal zwak voor Sierra Cosworths(en rwd en awd Fords) Ja dan is 'n GTR wel even andere koek, heb je 'n rwd of awd en hoeveel vermogen?

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: BMW F22 M235i [Euro 95 vs 98....]

Bericht door ///Joost » 28 okt 2016, 09:24

@Spijkerhard en Robin; Ik lees het nu terug en ik heb me inderdaad verkeerd uitgedrukt. Wat ik letterlijk zeg klopt niet. Ik dacht wel dat het octaangetal theoretisch verband hield met de ontstekingsvertraging en dat bedoelde ik meer te zeggen. Of dit in de praktijk merkbaar is, is natuurlijk een ander verhaal.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ///MarcelRvB, D20VT, Erik-Jan, Mark 320iS, MartijnGizmo, Richardt., Wout309t en 20 gasten