BMW 120i F20 B48 ZF8
- Djessey
Re: BMW tracktool E46 330CI
Wel leuk om het topic te volgen van iemand die net zo veel trackdays doet als ik 

- Vanreijmersdal
Haha, is ook meteen het enige wat wij in deze hobby op de zelfde manier aanpakken. De rest doe we iets anders 
- Vanreijmersdal
Mini update:
De indeling van het dashboard voldeed al een tijdje niet meer. Dus toen ik een stukje carbonplaat in de schuur vond, greep ik dat moment aan om een nieuwe indeling te maken. Het stuk carbon is overgebleven van toen ik een gat in het dak heb gemaakt voor de airscoop.
Daarnaast had ik al een tijdje 4 rode lampjes op het dashboard zitten (deze dienen als oliedruk lampen), maar waren niet aangesloten. Dus dat heb ik nu ook werkend.

De indeling van het dashboard voldeed al een tijdje niet meer. Dus toen ik een stukje carbonplaat in de schuur vond, greep ik dat moment aan om een nieuwe indeling te maken. Het stuk carbon is overgebleven van toen ik een gat in het dak heb gemaakt voor de airscoop.
Daarnaast had ik al een tijdje 4 rode lampjes op het dashboard zitten (deze dienen als oliedruk lampen), maar waren niet aangesloten. Dus dat heb ik nu ook werkend.

- Martijn_bmw
Ziet er netjes uit!
- Knot
Wordt lekker doorgebouwd aan de auto zeg, top!
- PeterM
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
Ziet er goed uit!
- Vanreijmersdal
Vandaag weer aan het klussen geweest en het was tijd om de versnellingsbak er onder vandaan te halen, zodat ik de koppeling als het vliegwiel kan vervangen.
Ik had dit nog niet eerder gedaan, maar het viel mij alles mee. Van te voren youtube bekeken, dus ik wist precies waar ik alles los moest halen.
De startmotor zat wel echt goed vast en dat viel dus tegen. Tevens door de stijvere motorsteunen, kan de motor/bak combi minder makkelijk kantelen, hierdoor is het demonteren lastiger dan ze op youtube laten zien.
Maar goed alles is er onder vandaan en de nieuwe spulletjes kunnen besteld worden.

Ik had dit nog niet eerder gedaan, maar het viel mij alles mee. Van te voren youtube bekeken, dus ik wist precies waar ik alles los moest halen.
De startmotor zat wel echt goed vast en dat viel dus tegen. Tevens door de stijvere motorsteunen, kan de motor/bak combi minder makkelijk kantelen, hierdoor is het demonteren lastiger dan ze op youtube laten zien.
Maar goed alles is er onder vandaan en de nieuwe spulletjes kunnen besteld worden.

-
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Prima quarantaine hok
maar zou je voor zo’n klus als dit niet liever ook een brug erin hebben?
Was dit origineel en komt er wat anders voor terug?
Wat voor bak steun heb jij er op zitten? Zien er wel netjes uit.

Was dit origineel en komt er wat anders voor terug?
Wat voor bak steun heb jij er op zitten? Zien er wel netjes uit.
- Vanreijmersdal
Ik zou heel graag een brug hebben. Aan de andere kant, hoe vaak ik echt een brug nodig heb gehad is weer te verwaarlozen. Daarnaast is een brug in deze ruimte niet echt ideaal voor de rest van de indeling. Ach zo houden we wat te dromen over.
De koppeling en vliegwiel zijn origineel. Er komt nu een licht vliegwiel in. Type Koppeling en drukgroep moet ik bepalen.
De baksteunen zijn van irp. Is samen met de motorsteunen een setje.
De koppeling en vliegwiel zijn origineel. Er komt nu een licht vliegwiel in. Type Koppeling en drukgroep moet ik bepalen.
De baksteunen zijn van irp. Is samen met de motorsteunen een setje.
-
Betaalbaar setje wel, als je besteld bij IRP word het verder afgehandeld via Hardeman Motorsport. Ga het pas monteren als het subframe verstevigd is, denk dat dat anders niet goed gaat komen.
- Vanreijmersdal
ja is zeker betaalbaar en al heel wat beter dan originele. Massief ging voor mij echt te ver.
Ik heb ze ook via Hardeman besteld.
Ik heb ze ook via Hardeman besteld.
- Vanreijmersdal
Zo de eerste spulletjes zijn binnen;
- Lichter vliegwiel
- meteen de hardy schijf een upgrade gegeven.
- royal purple versnellingsbak olie, ik hoor er goede verhalen over, dus ik wilde het wel eens een keer proberen nu de bak toch los ligt.
- verder nog wat ander klein spul nu toch het e.e.a los ligt.

- Lichter vliegwiel
- meteen de hardy schijf een upgrade gegeven.
- royal purple versnellingsbak olie, ik hoor er goede verhalen over, dus ik wilde het wel eens een keer proberen nu de bak toch los ligt.
- verder nog wat ander klein spul nu toch het e.e.a los ligt.

-
CDV er ook al tussen vandaan?
- Vanreijmersdal
Ja zeker.
Laatst gewijzigd door Vanreijmersdal op 11 apr 2020, 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.
- Vanreijmersdal
Goedkoopste gewichtsbesparing tot nu toe
Andere accu gekocht, 10,5 kilo lichter

Andere accu gekocht, 10,5 kilo lichter

-
- Auto: tja welke zal het worden?
Lekker aan het klussen!.
Moet er niet aan denken op de grond een bak eronderuit halen. Ben er wel beetje klaar mee! Iedere keer overuit klimmen weer andere dop etc pakken. Schuif vaak en koffer mee onder de auto.
Maar je bent lekker bezig! Zijn er ook nog datums gepland te gaan rijden? Haha ieder heeft hetzelfde probleem. Tijd tekort!
Moet er niet aan denken op de grond een bak eronderuit halen. Ben er wel beetje klaar mee! Iedere keer overuit klimmen weer andere dop etc pakken. Schuif vaak en koffer mee onder de auto.
Maar je bent lekker bezig! Zijn er ook nog datums gepland te gaan rijden? Haha ieder heeft hetzelfde probleem. Tijd tekort!
- Vanreijmersdal
Herkenbaar, ik heb deze klus samen met mijn pa gedaan. Die kon spullen aangeven en wegpakken. Dat scheelt echt enorm. Leuk voor een keertje, maar geen dagelijkse sport van maken.
- Vanreijmersdal
Eindelijk de laatste spulletjes binnen gekregen, het duurde door Corona helaas allemaal wat langer.
Vandaag een start gemaakt met de eerste montage.
Boven nieuw en onder oud

Versnellingsbak schoongemaakt en spulletjes gemonteerd

Koppeling en het lichte vliegwiel zitten er ook weer op

Begin gemaakt met het vervangen van het cardanas lager, echter wilde deze er nog niet helemaal af.

Volgende week de bak er weer op en alles afbouwen zodat de auto weer kan rijden.
Vandaag een start gemaakt met de eerste montage.
Boven nieuw en onder oud

Versnellingsbak schoongemaakt en spulletjes gemonteerd

Koppeling en het lichte vliegwiel zitten er ook weer op

Begin gemaakt met het vervangen van het cardanas lager, echter wilde deze er nog niet helemaal af.

Volgende week de bak er weer op en alles afbouwen zodat de auto weer kan rijden.
-
- Auto: tja welke zal het worden?
Lekkere voortgang 

- Vanreijmersdal
Gisteren was de dag dat alles weer terug gemonteerd ging worden.
Zoals vorige keer aangegeven viel het los krijgen van de bak bij demontage behoorlijk tegen. Dit had te maken met dat de bak door de stugge motorsteunen niet vergenoeg naar achter kon kantelen. De oplossing is dat het motorblok aan de bakzijde lager moet hangen.
De sportieve motorsteunen zijn in delen opgebouwd, waardoor ik het blauwe stuk tijdelijk kon vervangen door een paar vulringen. Dit leverde al 2cm verlaging op. Daarnaast heb ik aan de bovenzijde een motorsteun geplaatst, die de voorzijde van de motor meer omhoog kon houden. Totaal winst is 3,5 cm.

En de voorbereidingen hebben haar vruchten af geworpen. Bij demontage duurde het bijna een uur om de bak van de motor te krijgen, zat deze bij montage er binnen 5 min op.
De nieuwe koppelingsset is 6mm lager dan origineel. Hierdoor adviseren ze de pen van de koppelingscilinder langer te maken om dit verschil af te vangen. Dus van een m8 bout een eigen variant gemaakt. Links het origineel en rechts de huisvlijt variant. Op de foto is de huisvlijt variant langer dan die 6mm, maar zo kon ik ter plekke nog de laatste aanpassing doen.

En toen kwam het spannende moment, had ik alles goed gedaan? Ik had dit tenslotte nog niet eerder gedaan, dus had ik 3 testen gedaan voordat ik de motor ging starten.
1. Startmotor laten draaien zonder injectie, om te bepalen of de nieuwe starterkrans goed werkt en de startmotor er niet op blijft hangen.
2. In een versnelling zetten en aan de wielen draaien om te kijken of er weerstand is.
3. In een versnelling zetten, koppeling in trappen en aan de wielen draaien om te kijken of de koppeling ontkoppeld.
Alle testen gingen goed. Bij test 1 merk je meteen dat het ronddraaien van de motor al veel sneller gaat. Hier merk je het verschil van het 7,4 kilo lichtere vliegwiel al gelijk.
Daarna was het starten en door alle versnellingen heen. Auto op de grond, ff een rondje op de parkeerplaats rijden en als laatste om de koppeling te testen; ff 2 zwarte streepjes op de klinkers achterlaten. mission accomplished!
Wel 1 probleem erbij gekregen; het handrem lampje blijft rood en oranje knipperen en als je gaat rijden dat is er constant een piep. Dus dat moet ik nog even uitzoeken.
Maar super blij met het resultaat van de klus.
Next project: vanos revisie.
Zoals vorige keer aangegeven viel het los krijgen van de bak bij demontage behoorlijk tegen. Dit had te maken met dat de bak door de stugge motorsteunen niet vergenoeg naar achter kon kantelen. De oplossing is dat het motorblok aan de bakzijde lager moet hangen.
De sportieve motorsteunen zijn in delen opgebouwd, waardoor ik het blauwe stuk tijdelijk kon vervangen door een paar vulringen. Dit leverde al 2cm verlaging op. Daarnaast heb ik aan de bovenzijde een motorsteun geplaatst, die de voorzijde van de motor meer omhoog kon houden. Totaal winst is 3,5 cm.

En de voorbereidingen hebben haar vruchten af geworpen. Bij demontage duurde het bijna een uur om de bak van de motor te krijgen, zat deze bij montage er binnen 5 min op.
De nieuwe koppelingsset is 6mm lager dan origineel. Hierdoor adviseren ze de pen van de koppelingscilinder langer te maken om dit verschil af te vangen. Dus van een m8 bout een eigen variant gemaakt. Links het origineel en rechts de huisvlijt variant. Op de foto is de huisvlijt variant langer dan die 6mm, maar zo kon ik ter plekke nog de laatste aanpassing doen.

En toen kwam het spannende moment, had ik alles goed gedaan? Ik had dit tenslotte nog niet eerder gedaan, dus had ik 3 testen gedaan voordat ik de motor ging starten.
1. Startmotor laten draaien zonder injectie, om te bepalen of de nieuwe starterkrans goed werkt en de startmotor er niet op blijft hangen.
2. In een versnelling zetten en aan de wielen draaien om te kijken of er weerstand is.
3. In een versnelling zetten, koppeling in trappen en aan de wielen draaien om te kijken of de koppeling ontkoppeld.
Alle testen gingen goed. Bij test 1 merk je meteen dat het ronddraaien van de motor al veel sneller gaat. Hier merk je het verschil van het 7,4 kilo lichtere vliegwiel al gelijk.
Daarna was het starten en door alle versnellingen heen. Auto op de grond, ff een rondje op de parkeerplaats rijden en als laatste om de koppeling te testen; ff 2 zwarte streepjes op de klinkers achterlaten. mission accomplished!
Wel 1 probleem erbij gekregen; het handrem lampje blijft rood en oranje knipperen en als je gaat rijden dat is er constant een piep. Dus dat moet ik nog even uitzoeken.
Maar super blij met het resultaat van de klus.
Next project: vanos revisie.
- Vanreijmersdal
Voor als ik weer binnenkort de baan op mag, eens een setje slicks proberen.

-
- Auto: eBike
Lekker bezig, ook je vorige post (had ik even gemist). Probleem van het lampje nog kunnen oplossen?
- Vanreijmersdal
Probleem met het lampje nog niet opgelost. Ik verdenk de vlotter/stekker van het remvloeistof reservoir. Dus daar binnenkort ff naar kijken, als ik ook de vanos ga aanpakken.
- Vanreijmersdal
Kleine update, vanos revisie.

Het was best wel nodig en het is een prima klusje om zelf te doen.
Volgende klus is het upgraden van de stabilisator stangen.

Het was best wel nodig en het is een prima klusje om zelf te doen.
Volgende klus is het upgraden van de stabilisator stangen.
- e30touring1990
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
mooi klusje en best goed te doen die vanos revisie van een m54 idd.
op de laatste foto precies die handschoen met de middelvinger naar de camera
. grappig detail van die foto haha
op de laatste foto precies die handschoen met de middelvinger naar de camera