Het grote E46 M3 (occasion) draadje
- DownforceJan
- Berichten: 782
- Lid geworden op: 22 aug 2007, 20:47
- Locatie: Willemstad
- Ahmed
- Berichten: 2779
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:51
- Locatie: F30 328i / E46 330i / Fireblade SC57
http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?t=3268Jan Ozephius schreef:Heren adviseurs, bedankt voor de goede tips.
T is er een uit 2003 met SMG2 geworden.
Zou hier een foto willen neerzetten, maar weet helaas niet hoe.
Iemand een simpele tip?
- DownforceJan
- Berichten: 782
- Lid geworden op: 22 aug 2007, 20:47
- Locatie: Willemstad
- Knot
- Berichten: 40865
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Ik zit toch ook telkens weer te kijken naar E46's van 2004 en jonger uit Duitsland... begin ik bij 320Ci, kom ik erachter dan een 325Ci niet minder zuinig is, een 330Ci toch wel een berg meer koppel heet... en uiteindelijk koop ik volgens mij dan toch maar een M3 coupe... hoe onzuinig hij ook is, hoeveel het onderhoud ook kost, hoe mega je de staat ook spekt... het is gewoon gaaf!
- Hielke
- Berichten: 11650
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Jan wat doe je nou?
Voor euro 30k laat je uit Amerika een spliksplinternieuwe modelyear 2008 Corvette C6 met 430 pk en met retesterke Tremec 6060 zesversnellingsbak overkomen. Sublieme trackcar en heel makkelijk om te toveren tot......, wat doe ik nou?
Zit nog wat teveel in dat Corvette race verhaal geloof ik

Voor euro 30k laat je uit Amerika een spliksplinternieuwe modelyear 2008 Corvette C6 met 430 pk en met retesterke Tremec 6060 zesversnellingsbak overkomen. Sublieme trackcar en heel makkelijk om te toveren tot......, wat doe ik nou?
Zit nog wat teveel in dat Corvette race verhaal geloof ik
- DownforceJan
- Berichten: 782
- Lid geworden op: 22 aug 2007, 20:47
- Locatie: Willemstad
- Knot
- Berichten: 40865
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Standaard onderstel was toch best wel oke? Misschien een set frisse dempers eronder zetten als deze al de nodige kilometers gezien hebben? In dat geval zou ik zel ook altijd kijken naar alternatieven, setje Bilstein oid.
Andre, had jij wat anders onder de Grijze M3 (met kenteken 10-xx-xx)?
Verder de 19inch M3 velgen, vind ik zelf veel mooier omdat er niet zo'n rand in zit maar deze vloeiender naar de band toe lopen.
Andre, had jij wat anders onder de Grijze M3 (met kenteken 10-xx-xx)?
Verder de 19inch M3 velgen, vind ik zelf veel mooier omdat er niet zo'n rand in zit maar deze vloeiender naar de band toe lopen.
- DownforceJan
- Berichten: 782
- Lid geworden op: 22 aug 2007, 20:47
- Locatie: Willemstad
Knot, voor mooier heb ik geen geld over. Wel voor strakker rijden.
De auto heeft 75.000 km gelopen.
Slijtage van de dempers zal dus wel meevallen, denk ik.
Er is teveel een compromis gezocht voor comfortaberl rijden.
Mijne rvaring is, dat grotere wielen ook al een hele verbetering van het weggedrag geven; ten koste van het comfort.
De auto heeft 75.000 km gelopen.
Slijtage van de dempers zal dus wel meevallen, denk ik.
Er is teveel een compromis gezocht voor comfortaberl rijden.
Mijne rvaring is, dat grotere wielen ook al een hele verbetering van het weggedrag geven; ten koste van het comfort.
- Topfuel
- Berichten: 1916
- Lid geworden op: 21 aug 2006, 11:29
Heb je de zilvergrijze M3 bekeken die er binnen stond welke ik een paar pagina's hiervoor heb gepost? Zo ja wat vond je ervan?Jan Ozephius schreef:@Rico.
Klopt helemaal.
Heb ook met licht gas liften gereden. Scheelt nauwelijks in schakeltijd, maar dan gaat het wel glad. Ik dacht eigenlijk dat dit zo hoorde, maar begreep later ook van een dealer dat het echt kan met het gas erop.
Ik was gisteren even bij Zwartepoorte, BMW dealer hier in de buurt.
Verkoper vertelde dat de nieuwe M3 niet meer met SMG beschikbaar is/komt, omdat rijders SMG te onrustig zouden vinden. ik twijfelde eerlijk gezegd aan deze lezing, omdat ik vermoedde dat er teveel mankementen met SMG gepaard zouden gaan.
- Hielke
- Berichten: 11650
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Grotere wielen geven meer (onafgeveerde) massa. Dat ze in de racerij gebruikt worden komt omdat anders de joekels van remmen niet gehuisvest kunnen worden. Als een racetuner de kans krijgt dan houdt ie de velgen zo klein mogelijk. Zie WTCC.
Er moet aan een E46 M3 nogal wat gebeuren om er een nette trackcar van te maken. Standaard hakt het onderstuur er al na 1 rondje in. Je zult veel camber moeten gaan gebruiken om dat tegen te gaan. Remmenupgrade is ook een must.
Er moet aan een E46 M3 nogal wat gebeuren om er een nette trackcar van te maken. Standaard hakt het onderstuur er al na 1 rondje in. Je zult veel camber moeten gaan gebruiken om dat tegen te gaan. Remmenupgrade is ook een must.
- DownforceJan
- Berichten: 782
- Lid geworden op: 22 aug 2007, 20:47
- Locatie: Willemstad
Onafgeveerde massa is een aspect. De stijfheid van de flanken van banden is niets gering t.o.v. de stijfheid van velgen. Wat weegt dan het zwaarst?
De remmen vallen mij eerlijk gezegd erg mee. Hoe duurzaam die zijn weet ik natuurlijk nog niet. Welke remmen zou ik moeten monteren om veel beter te remmen? M'n GT3 heeft keramische remmen. Dat is dus slecht vergelijkbaar met wat aan een M3 gemonteerd zit.
De remmen vallen mij eerlijk gezegd erg mee. Hoe duurzaam die zijn weet ik natuurlijk nog niet. Welke remmen zou ik moeten monteren om veel beter te remmen? M'n GT3 heeft keramische remmen. Dat is dus slecht vergelijkbaar met wat aan een M3 gemonteerd zit.
- Hielke
- Berichten: 11650
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
- Kasteel
- Berichten: 5467
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
Maar de CSL, hadden daar geen 18inch op gepast met die remmen?Hielke schreef:Grotere wielen geven meer (onafgeveerde) massa. Dat ze in de racerij gebruikt worden komt omdat anders de joekels van remmen niet gehuisvest kunnen worden. Als een racetuner de kans krijgt dan houdt ie de velgen zo klein mogelijk. Zie WTCC.
Er moet aan een E46 M3 nogal wat gebeuren om er een nette trackcar van te maken. Standaard hakt het onderstuur er al na 1 rondje in. Je zult veel camber moeten gaan gebruiken om dat tegen te gaan. Remmenupgrade is ook een must.
- Hielke
- Berichten: 11650
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Jawel, zonder probleem. Met die relatief kleine remmen kunnen er ook wel "17 velgen op. Maar als 95% van de potentiële kopers het esthetische aspect van grote velgen belangrijker vindt dan de capaciteiten van de auto op een trackday, en ze willen er voor betalen, dan blijven fabrikanten grote wielen op auto's schroeven.Kasteel schreef:Maar de CSL, hadden daar geen 18inch op gepast met die remmen?Hielke schreef:Grotere wielen geven meer (onafgeveerde) massa. Dat ze in de racerij gebruikt worden komt omdat anders de joekels van remmen niet gehuisvest kunnen worden. Als een racetuner de kans krijgt dan houdt ie de velgen zo klein mogelijk. Zie WTCC.
Er moet aan een E46 M3 nogal wat gebeuren om er een nette trackcar van te maken. Standaard hakt het onderstuur er al na 1 rondje in. Je zult veel camber moeten gaan gebruiken om dat tegen te gaan. Remmenupgrade is ook een must.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Jan gefeliciteerd allereerst !
Ten tweede, de 19" zijn groter, maar óók nog eens mooier. Als schoonheid niet van belang voor je is, had je geen M3 moeten nemen
En als je hem te comfortabel vindt, had je beter een E30 M3 kunnen zoeken, puurder wordt het niet.
Maar ieg fijne kilometers gewenst. Als je specifieke vragen wenst over aanpassen van onderstel, banden e.d. zou ik Adje even een PB sturen.
Hij is nu op vakantie volgens mij dus leest ook niet mee denk ik
Ten tweede, de 19" zijn groter, maar óók nog eens mooier. Als schoonheid niet van belang voor je is, had je geen M3 moeten nemen
En als je hem te comfortabel vindt, had je beter een E30 M3 kunnen zoeken, puurder wordt het niet.
Maar ieg fijne kilometers gewenst. Als je specifieke vragen wenst over aanpassen van onderstel, banden e.d. zou ik Adje even een PB sturen.
Hij is nu op vakantie volgens mij dus leest ook niet mee denk ik
- markk
- Berichten: 3896
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Wat een onzin ! Wel eens in een standaard e30 M3 gereden ? Wel eens in een standaard GT3 gereden ? Wel eens in een standaard Elise gereden ? Wel eens in een standaard BoxsterS gereden ? Stuk voor stuk veel puurdere auto's dan een e30 m3...had je beter een E30 M3 kunnen zoeken, puurder wordt het niet.
Mark.
