Het grote E46 M3 (occasion) draadje

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 31 jan 2008, 13:50

Ha weet nog de dag dat je hem mij liet zien bij de kartbaan Robin.. dat blije bekkie van jou :lol: :lol: :lol: Tijd gaat echt wel snel.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7219
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 02 feb 2008, 13:40

Sjoerd S. schreef: Persoonlijk zou ik geen enkele auto willen hebben waar Knot mee gereden heeft :D
1 voordeel de motoren zijn wel altijd goed 'schoongebrand' :lol:

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4519
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 02 feb 2008, 18:44

Sjoerd S. schreef:En Jan?? Ben je er al verder mee ?
Het is een mooi ding...

Gebruikersavatar
DownforceJan
Berichten: 782
Lid geworden op: 22 aug 2007, 20:47
Locatie: Willemstad

Bericht door DownforceJan » 02 feb 2008, 20:36

Heren adviseurs, bedankt voor de goede tips.
T is er een uit 2003 met SMG2 geworden.


Zou hier een foto willen neerzetten, maar weet helaas niet hoe.
Iemand een simpele tip?

Gebruikersavatar
Ahmed
Berichten: 2779
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:51
Locatie: F30 328i / E46 330i / Fireblade SC57

Bericht door Ahmed » 02 feb 2008, 20:37

Jan Ozephius schreef:Heren adviseurs, bedankt voor de goede tips.
T is er een uit 2003 met SMG2 geworden.


Zou hier een foto willen neerzetten, maar weet helaas niet hoe.
Iemand een simpele tip?
http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?t=3268

Rein
Berichten: 1934
Lid geworden op: 18 mar 2006, 17:27

Bericht door Rein » 02 feb 2008, 20:38

Gefeliciteerd!

Stuur de foto's maar naar mij via mail, zet ik ze er wel op.


Edit:

Of de stappen van Ahmed volgen :wink:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40865
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 02 feb 2008, 20:40

Mooi hoor, nog een ///M erbij, gefeliciteerd!!!

Gebruikersavatar
DownforceJan
Berichten: 782
Lid geworden op: 22 aug 2007, 20:47
Locatie: Willemstad

Bericht door DownforceJan » 02 feb 2008, 20:47

http://img265.imageshack.us/img265/4957/98tgjkqr5.png


Bijna goed. Alleen nog even klikken.

Rein
Berichten: 1934
Lid geworden op: 18 mar 2006, 17:27

Bericht door Rein » 02 feb 2008, 20:51

Afbeelding :wink:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40865
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 02 feb 2008, 20:54

Ik zit toch ook telkens weer te kijken naar E46's van 2004 en jonger uit Duitsland... begin ik bij 320Ci, kom ik erachter dan een 325Ci niet minder zuinig is, een 330Ci toch wel een berg meer koppel heet... en uiteindelijk koop ik volgens mij dan toch maar een M3 coupe... hoe onzuinig hij ook is, hoeveel het onderhoud ook kost, hoe mega je de staat ook spekt... het is gewoon gaaf!

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11650
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 02 feb 2008, 20:56

Jan wat doe je nou? :?

Voor euro 30k laat je uit Amerika een spliksplinternieuwe modelyear 2008 Corvette C6 met 430 pk en met retesterke Tremec 6060 zesversnellingsbak overkomen. Sublieme trackcar en heel makkelijk om te toveren tot......, wat doe ik nou?

Zit nog wat teveel in dat Corvette race verhaal geloof ik :wink: :lol: :D

Gebruikersavatar
DownforceJan
Berichten: 782
Lid geworden op: 22 aug 2007, 20:47
Locatie: Willemstad

Bericht door DownforceJan » 02 feb 2008, 20:58

En .... wat veel belangrijker is: hij rijdt echt super!
:D

Onderstel mag wel wat harder en grotere velgen voor strakker weggedrag.
Daarvoor heb ik weer een paar intelligente tips van mede DF-ers nodig.
:?:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40865
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 02 feb 2008, 21:02

Standaard onderstel was toch best wel oke? Misschien een set frisse dempers eronder zetten als deze al de nodige kilometers gezien hebben? In dat geval zou ik zel ook altijd kijken naar alternatieven, setje Bilstein oid.

Andre, had jij wat anders onder de Grijze M3 (met kenteken 10-xx-xx)?

Verder de 19inch M3 velgen, vind ik zelf veel mooier omdat er niet zo'n rand in zit maar deze vloeiender naar de band toe lopen.

Gebruikersavatar
DownforceJan
Berichten: 782
Lid geworden op: 22 aug 2007, 20:47
Locatie: Willemstad

Bericht door DownforceJan » 02 feb 2008, 21:09

Knot, voor mooier heb ik geen geld over. Wel voor strakker rijden.

De auto heeft 75.000 km gelopen.
Slijtage van de dempers zal dus wel meevallen, denk ik.
Er is teveel een compromis gezocht voor comfortaberl rijden.
Mijne rvaring is, dat grotere wielen ook al een hele verbetering van het weggedrag geven; ten koste van het comfort.

Gebruikersavatar
Topfuel
Berichten: 1916
Lid geworden op: 21 aug 2006, 11:29

Bericht door Topfuel » 02 feb 2008, 21:13

Jan Ozephius schreef:@Rico.
Klopt helemaal.
Heb ook met licht gas liften gereden. Scheelt nauwelijks in schakeltijd, maar dan gaat het wel glad. Ik dacht eigenlijk dat dit zo hoorde, maar begreep later ook van een dealer dat het echt kan met het gas erop.
Ik was gisteren even bij Zwartepoorte, BMW dealer hier in de buurt.
Verkoper vertelde dat de nieuwe M3 niet meer met SMG beschikbaar is/komt, omdat rijders SMG te onrustig zouden vinden. ik twijfelde eerlijk gezegd aan deze lezing, omdat ik vermoedde dat er teveel mankementen met SMG gepaard zouden gaan.
Heb je de zilvergrijze M3 bekeken die er binnen stond welke ik een paar pagina's hiervoor heb gepost? Zo ja wat vond je ervan?

Gebruikersavatar
Topfuel
Berichten: 1916
Lid geworden op: 21 aug 2006, 11:29

Bericht door Topfuel » 02 feb 2008, 21:14

Gefeliciteerd met je M3, mooi kleurtje...

Gr TF.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40865
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 02 feb 2008, 21:17

Jan, klopt, echter ik zou de mods wel apart uitvoeren, misschien geven 19inch velgen met plattere banden je wel het rijgedrag wat je wilt hebben zonder de dempers aan te pakken.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11650
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 02 feb 2008, 21:18

Grotere wielen geven meer (onafgeveerde) massa. Dat ze in de racerij gebruikt worden komt omdat anders de joekels van remmen niet gehuisvest kunnen worden. Als een racetuner de kans krijgt dan houdt ie de velgen zo klein mogelijk. Zie WTCC.

Er moet aan een E46 M3 nogal wat gebeuren om er een nette trackcar van te maken. Standaard hakt het onderstuur er al na 1 rondje in. Je zult veel camber moeten gaan gebruiken om dat tegen te gaan. Remmenupgrade is ook een must.

Gebruikersavatar
DownforceJan
Berichten: 782
Lid geworden op: 22 aug 2007, 20:47
Locatie: Willemstad

Bericht door DownforceJan » 02 feb 2008, 21:48

Onafgeveerde massa is een aspect. De stijfheid van de flanken van banden is niets gering t.o.v. de stijfheid van velgen. Wat weegt dan het zwaarst?
De remmen vallen mij eerlijk gezegd erg mee. Hoe duurzaam die zijn weet ik natuurlijk nog niet. Welke remmen zou ik moeten monteren om veel beter te remmen? M'n GT3 heeft keramische remmen. Dat is dus slecht vergelijkbaar met wat aan een M3 gemonteerd zit.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11650
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 02 feb 2008, 22:10

Als de schijven nog in goede staat zijn eerst maar eens met Carbon Lorraine of Performance Friction blokken proberen vwb de trackdays. Dan nog een graadje of 3 camber op de voorwielen en gaan met die banaan. Standaard veren/demper combinatie van de M3 is goed.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40865
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 02 feb 2008, 22:25

Kan me de situatie van Rico nog goed herinneren, rondje Nordschleife en wat drukte om te baan af te komen, gewoon een rookgordijn uit de voortrein van de M3 zeg... tering.

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5467
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Bericht door Kasteel » 03 feb 2008, 12:50

Hielke schreef:Grotere wielen geven meer (onafgeveerde) massa. Dat ze in de racerij gebruikt worden komt omdat anders de joekels van remmen niet gehuisvest kunnen worden. Als een racetuner de kans krijgt dan houdt ie de velgen zo klein mogelijk. Zie WTCC.

Er moet aan een E46 M3 nogal wat gebeuren om er een nette trackcar van te maken. Standaard hakt het onderstuur er al na 1 rondje in. Je zult veel camber moeten gaan gebruiken om dat tegen te gaan. Remmenupgrade is ook een must.
Maar de CSL, hadden daar geen 18inch op gepast met die remmen?

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11650
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 03 feb 2008, 13:24

Kasteel schreef:
Hielke schreef:Grotere wielen geven meer (onafgeveerde) massa. Dat ze in de racerij gebruikt worden komt omdat anders de joekels van remmen niet gehuisvest kunnen worden. Als een racetuner de kans krijgt dan houdt ie de velgen zo klein mogelijk. Zie WTCC.

Er moet aan een E46 M3 nogal wat gebeuren om er een nette trackcar van te maken. Standaard hakt het onderstuur er al na 1 rondje in. Je zult veel camber moeten gaan gebruiken om dat tegen te gaan. Remmenupgrade is ook een must.
Maar de CSL, hadden daar geen 18inch op gepast met die remmen?
Jawel, zonder probleem. Met die relatief kleine remmen kunnen er ook wel "17 velgen op. Maar als 95% van de potentiële kopers het esthetische aspect van grote velgen belangrijker vindt dan de capaciteiten van de auto op een trackday, en ze willen er voor betalen, dan blijven fabrikanten grote wielen op auto's schroeven.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 03 feb 2008, 13:31

Jan gefeliciteerd allereerst !

Ten tweede, de 19" zijn groter, maar óók nog eens mooier. Als schoonheid niet van belang voor je is, had je geen M3 moeten nemen :)

En als je hem te comfortabel vindt, had je beter een E30 M3 kunnen zoeken, puurder wordt het niet.

Maar ieg fijne kilometers gewenst. Als je specifieke vragen wenst over aanpassen van onderstel, banden e.d. zou ik Adje even een PB sturen.

Hij is nu op vakantie volgens mij dus leest ook niet mee denk ik

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3896
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Bericht door markk » 03 feb 2008, 17:42

had je beter een E30 M3 kunnen zoeken, puurder wordt het niet.
Wat een onzin ! Wel eens in een standaard e30 M3 gereden ? Wel eens in een standaard GT3 gereden ? Wel eens in een standaard Elise gereden ? Wel eens in een standaard BoxsterS gereden ? Stuk voor stuk veel puurdere auto's dan een e30 m3...


Mark.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ArjanS, KoenM en 12 gasten