BMW E39 M5 [Goede herinneringen...]

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW E39 M5 sedan

Bericht door GTRene » 18 jun 2010, 13:33

ik zou testen op zo'n bank waar de wielen eraf gaan en ze daar de testbank op schroeven...die schijnen beter te zijn? en je hoeft de auto niet vast te sjorren :D
ze schijnen daar ook mer mee te kunnen, preciezer.

Marco R.
Berichten: 1684
Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43

Re: BMW E39 M5 sedan

Bericht door Marco R. » 18 jun 2010, 13:35

DP Engineering rond Nijmegen bijvoorbeeld.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: BMW E39 M5 sedan

Bericht door Erik K. » 18 jun 2010, 13:38

Knot schreef:Vertel.... :?
Dat van Rica, was in Enkhuizen, ik kwam met Niels net nadat Marc op de bank was geweest.
Het resultaat was voor Marc z'n RS4 teleurstellend, waar dat door kwam is niet geheel duidelijk.
Wellicht de manier van rollen voor zijn auto, meen dat ze een paar keer geprobeerd hadden en daardoor mogelijk de inlaattemp etc te hoog werd waardoor het turboblok niet meer optimaal presteerde.
Even later die dag ging er een Golf VR6 de bank op en volgens mij was die stock, hij haalde vrijwel precies de opgegeven waardes. Maar inderdaad de manier van vast zetten was niet je van het, bij diverse opgevoerde bakken moesten er mensen in de kofferbak/op de dorpels staan/ of op het front van de auto gaan zitten omdat de auto anders geen grip had :?
De manier van rollen bij Rica vind ik persoonlijk waardeloos slecht voor je auto, veel te zwaar belastend voor de motor en aandrijflijn. Bij de meeste banken waar ik geweest ben, worden eerst de verliezen en toerentallen gemeten tussen bank en auto. Daarna 1x rollen vanaf een laag toerental in 1x vlot door naar max toerental.
Bij Rica duurt dat laatste vreselijk lang en is daardoor in mijn ogen erg zwaar voor je auto. Die Golf VR6 ging steeds meer roken in de run naar max toerental, we hadden allemaal zoiets van nog ff en dan vliegt hij in de fik! :nah:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40300
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E39 M5 sedan

Bericht door Knot » 18 jun 2010, 14:11

Marco R. schreef:Als je een betrouwbare meting wil qua WHP is Tovami te Goes een aanrader.
http://www.tovami.com/prijzen-autotesten.php
Heb ze even een mail gestuurd om te kijken of het een 4wiel bank betreft daar.

Erik, wat doet die bekende bij jou in de buurt, ook 2wiel of een 4wiel bank? Frits adviseerde me een 4wiel bank vanwege de motorelectronica en tevens de meer nauwkeurige manier van meten.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13427
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW E39 M5 sedan

Bericht door Tristan » 18 jun 2010, 14:20

JD Engineering

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: BMW E39 M5 sedan

Bericht door Erik K. » 18 jun 2010, 14:37

De bank hier in de buurt is 2WD, kost €40,- en is betrouwbaar.
De verschillen destijds tussen de JD (4WD) bank en deze waren werkelijk nihil.
Dan praat je over b.v. <2pk verschil op zo'n 320pk.

Deze man kan ook meteen kijken of hij iets met je begrenser kan, voor weinig ;)

Marco R.
Berichten: 1684
Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43

Re: BMW E39 M5 sedan

Bericht door Marco R. » 18 jun 2010, 15:27

Knot schreef:
Marco R. schreef:Als je een betrouwbare meting wil qua WHP is Tovami te Goes een aanrader.
http://www.tovami.com/prijzen-autotesten.php
Heb ze even een mail gestuurd om te kijken of het een 4wiel bank betreft daar.
Ik ben er al zelf een keer geweest, is een 2wiel bank (Tovami).

Gebruikersavatar
GarreTT
Berichten: 464
Lid geworden op: 17 mar 2007, 13:02
Locatie: Beetsterzwaag

Re: BMW E39 M5 sedan

Bericht door GarreTT » 18 jun 2010, 15:49

Voor een 4 wiel bank: Verhoeven in de Harskamp. Als het alleen om meten gaat dan kun je eventueel aansluiten bij een groep. Daar worden heel vaak op zaterdag "meetdagen" georganiseerd door diverse fora.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28670
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: BMW E39 M5 sedan

Bericht door Martijn_bmw » 18 jun 2010, 15:50

Erik K. schreef:De bank hier in de buurt is 2WD, kost €40,- en is betrouwbaar.
De verschillen destijds tussen de JD (4WD) bank en deze waren werkelijk nihil.
Dan praat je over b.v. <2pk verschil op zo'n 320pk.

Deze man kan ook meteen kijken of hij iets met je begrenser kan, voor weinig ;)
welke bank is dat dan? dat is niet veel geld...

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: BMW E39 M5 sedan

Bericht door Erik K. » 18 jun 2010, 16:10

Dat hier bij de 'Ringsleutel'
http://members.quicknet.nl/h.mustert/chiptuning.html

Komt een beetje rommelig over, maar hij weet wel waar hij mee bezig. Wat ook wel prettig is, is dat de man altijd erg rustig is en totaal geen druktemaker zoals bij sommige tunings bedrijven.
Houd zich ook bezig met tuning voor de auto cross.
Hij heeft voor mij voor €150,- de begrenser verlegd. Lijkt me ook niet te duur.

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Re: BMW E39 M5 sedan

Bericht door Marc R » 18 jun 2010, 16:20

Erik K. schreef:
Knot schreef:Vertel.... :?
Dat van Rica, was in Enkhuizen, ik kwam met Niels net nadat Marc op de bank was geweest.
Het resultaat was voor Marc z'n RS4 teleurstellend, waar dat door kwam is niet geheel duidelijk.
Wellicht de manier van rollen voor zijn auto, meen dat ze een paar keer geprobeerd hadden en daardoor mogelijk de inlaattemp etc te hoog werd waardoor het turboblok niet meer optimaal presteerde.
Even later die dag ging er een Golf VR6 de bank op en volgens mij was die stock, hij haalde vrijwel precies de opgegeven waardes. Maar inderdaad de manier van vast zetten was niet je van het, bij diverse opgevoerde bakken moesten er mensen in de kofferbak/op de dorpels staan/ of op het front van de auto gaan zitten omdat de auto anders geen grip had :?
De manier van rollen bij Rica vind ik persoonlijk waardeloos slecht voor je auto, veel te zwaar belastend voor de motor en aandrijflijn. Bij de meeste banken waar ik geweest ben, worden eerst de verliezen en toerentallen gemeten tussen bank en auto. Daarna 1x rollen vanaf een laag toerental in 1x vlot door naar max toerental.
Bij Rica duurt dat laatste vreselijk lang en is daardoor in mijn ogen erg zwaar voor je auto. Die Golf VR6 ging steeds meer roken in de run naar max toerental, we hadden allemaal zoiets van nog ff en dan vliegt hij in de fik! :nah:


RICA??? eersteklas prutsers......ik weet iig wel waardoor dat kwam.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40300
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E39 M5 sedan

Bericht door Knot » 18 jun 2010, 16:35

Erik, idd een goede optie, echter Frits vertelde me dat de M5 van die 2wiel bank kan gaan flippen. :shock:

Rica maar even laten voor wat het is dus?

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: BMW E39 M5 sedan

Bericht door Erik K. » 18 jun 2010, 17:49

Knot schreef:Erik, idd een goede optie, echter Frits vertelde me dat de M5 van die 2wiel bank kan gaan flippen. :shock:

Rica maar even laten voor wat het is dus?
Dat durf ik van te voren niet te zeggen, ik weet wel dat hij diverse e39 530d's gerold en gechiped heeft.
Een M5 heeft een geavanceerder DSC systeem.

Rica is sowieso duurder.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40300
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E39 M5 sedan

Bericht door Knot » 18 jun 2010, 19:13

JD heeft dan wel een 4wiel bank, wellicht dat dat dan toch de beste optie is.

Aan mij de taak het restand 95 er even uit te cruisen dit weekend. Dan MAFs te regelen en een middagje langs te gaan daar.

Ga ervan uit dat je die handel (org BMW) er zo in klikt en je op de dyno direct resultaat hebt. Niet dat het spul 100km in moet leren ofzo toch?

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: BMW E39 M5 sedan

Bericht door Erik K. » 18 jun 2010, 19:34

Denk inderdaad dat het vrij makkelijk te de/monteren is.

Ik zou eerst gaan meten met de huidige setup. Haal je dan b.v. 390pk - 400pk dan is er denk ik niets aan de hand. Kom je op b.v. 360pk dan zou ik inderdaad gaan wissellen, en dan zie je snel genoeg verschil indien het aan je MAF's ligt.

Dennis Orgers
Berichten: 207
Lid geworden op: 11 aug 2007, 23:41

Re: BMW E39 M5 sedan

Bericht door Dennis Orgers » 18 jun 2010, 19:43

Dat van die 2wd bank klopt,

ik organiseer ook 2 maal per jaar een rollenbank dag bij de rollenbank in Goes bij Ruud Fredriks,

de laatste keer was er een E46 M3 en die wagen flipte ook helemaal doordat sommige systemen vol draaiende achterwielen en stilstaande voorwielen zagen.

iedere keer werd hij elektronisch begrenst en hierdoor kwam de meeting 100 pk lager uit dan de fabrieksopgave
dus in ieder geval een 4wd bank nemen anders is het zonde geld

MVG Dennis Orgers

Gebruikersavatar
Fasteddie2
Berichten: 775
Lid geworden op: 29 okt 2008, 17:22

Re: BMW E39 M5 sedan

Bericht door Fasteddie2 » 18 jun 2010, 21:16

...Knot, vergeet niet enkele zekeringen eruit te trekken, anders wordt het niks...
Ik had 325rwhp ongeveer 400hp engine dus....waggie waarmee ik nu rijd heeft 535rwhp.
Het is vooral de snelheidsbeleving in een M5 die ervoor zorgt dat je denkt dat je op een raket zit, kom je een echt rappe wagen tegen, sta je gewoon stil :mrgreen:

Gebruikersavatar
Fasteddie2
Berichten: 775
Lid geworden op: 29 okt 2008, 17:22

Re: BMW E39 M5 sedan

Bericht door Fasteddie2 » 18 jun 2010, 21:28

dus in ieder geval een 4wd bank nemen anders is het zonde geld
onzin, hoe kom je daar nou bij ?
Gewoon zekeringen (ik dacht 17 en 21, moet je ff googlen) eruit trekken kan je de hele dag dyno'n tot je tank op is....

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: BMW E39 M5 sedan

Bericht door M@rcel » 18 jun 2010, 23:25

Erik K. schreef:Dat hier bij de 'Ringsleutel'
http://members.quicknet.nl/h.mustert/chiptuning.html


Hij heeft voor mij voor €150,- de begrenser verlegd. Lijkt me ook niet te duur.
Ook mogelijk voor een e39 M5?

popeyeM3
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04

Re: BMW E39 M5 sedan

Bericht door popeyeM3 » 19 jun 2010, 01:30

Ik ben laatst nog bij Rica geweest, helaas had ik Roel junior ipv senior.
Maar Rica staat hoog angeschreven hoor....is echt geen rommel.

Overigens vind ik de prestaties van de M5 in het filmpje wat tegenvallen...aan de andere kant liggen de pk/kilo verhoudingen dicht bij elkaar, dus is ergens wel te verwachten dat het zo'n beetje gelijk opgaat.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: BMW E39 M5 sedan

Bericht door Erik K. » 19 jun 2010, 11:18

M@rcel schreef:
Erik K. schreef:Dat hier bij de 'Ringsleutel'
http://members.quicknet.nl/h.mustert/chiptuning.html


Hij heeft voor mij voor €150,- de begrenser verlegd. Lijkt me ook niet te duur.
Ook mogelijk voor een e39 M5?
Vast wel, ik was de 1e met een e36 M3 die bij hem kwam met deze specifieke vraag.
Neem aan dat het voor een M5 niet veel meer werk is.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: BMW E39 M5 sedan

Bericht door Erik K. » 19 jun 2010, 11:18

Fasteddie2 schreef:...Knot, vergeet niet enkele zekeringen eruit te trekken, anders wordt het niks...
Ik had 325rwhp ongeveer 400hp engine dus....waggie waarmee ik nu rijd heeft 535rwhp.
Het is vooral de snelheidsbeleving in een M5 die ervoor zorgt dat je denkt dat je op een raket zit, kom je een echt rappe wagen tegen, sta je gewoon stil :mrgreen:
535rwhp
Vertel daar eens wat meer over :thumbup:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW E39 M5 sedan

Bericht door GTRene » 19 jun 2010, 11:34

Erik K. schreef:
Fasteddie2 schreef:...Knot, vergeet niet enkele zekeringen eruit te trekken, anders wordt het niks...
Ik had 325rwhp ongeveer 400hp engine dus....waggie waarmee ik nu rijd heeft 535rwhp.
Het is vooral de snelheidsbeleving in een M5 die ervoor zorgt dat je denkt dat je op een raket zit, kom je een echt rappe wagen tegen, sta je gewoon stil :mrgreen:
535rwhp
Vertel daar eens wat meer over :thumbup:
ja dat zat ik ook te denken, tell us more 8)

Gebruikersavatar
Stefan van Elst
Berichten: 556
Lid geworden op: 03 mar 2008, 14:15
Locatie: Heesch

Re: BMW E39 M5 sedan

Bericht door Stefan van Elst » 19 jun 2010, 12:15

LS400 1UZ (4.0 V8) single turbo
Koppelmonstertje! :D

Xave30
Berichten: 15380
Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34

Re: BMW E39 M5 sedan

Bericht door Xave30 » 19 jun 2010, 12:32

:shock:

Blown Lexus!!??!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: JdvPolo en 3 gasten