Voorstellen Evert Thomas

Hier kun je jezelf voorstellen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Evert Thomas
Berichten: 399
Lid geworden op: 02 apr 2010, 23:17

Re: Voorstellen Evert Thomas

Bericht door Evert Thomas » 19 mar 2013, 23:41

Bij deze een kleinde update:

Achterkant krijgt langzaam vorm

Afbeelding

Nog meer gewichtsbesparing :blink:

Afbeelding

Nieuwe gril

Afbeelding

Gebruikersavatar
Gijs Evo
Berichten: 516
Lid geworden op: 14 sep 2010, 00:38
Locatie: Krimpenerwaard

Re: Voorstellen Evert Thomas

Bericht door Gijs Evo » 20 mar 2013, 20:26

Netjes :D

Gebruikersavatar
Evert Thomas
Berichten: 399
Lid geworden op: 02 apr 2010, 23:17

Re: Voorstellen Evert Thomas

Bericht door Evert Thomas » 04 apr 2013, 23:00

De laatste update

Afbeelding


Volg ons ook op facebook http://www.facebook.com/#!/AudiS2TimeAttackTeam" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Evert Thomas
Berichten: 399
Lid geworden op: 02 apr 2010, 23:17

Re: Voorstellen Evert Thomas

Bericht door Evert Thomas » 13 sep 2013, 18:29

Afgelopen weekend hebben we meegedaan aan de ronde van het Engelse Time Attack Kampioenschap op het circuit van Silverstone. Bij deze de video!

http://www.youtube.com/watch?v=zI0q_gpL7bM" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Evert Thomas
Berichten: 399
Lid geworden op: 02 apr 2010, 23:17

Re: Voorstellen Evert Thomas

Bericht door Evert Thomas » 30 jan 2014, 19:28

Vorig seizoen heeft eigenlijk volledig in het teken gestaan van een drastische verbouw van de auto. Uiteindelijk heeft dit goede resultaten opgeleverd, het gewicht is teruggebracht van 1.330kg naar 1.120kg en het vermogen is toegenomen van en goede 350pk naar 500pk. Door allerlei kleine tegenslagen konden we pas begin september de auto echt uitproberen en wel op het circuit van Silverstone.

Op het evenement bleek dat we goede vorderingen hebben gemaakt met de auto, zelf zo goed dat de bochtensnelheid dermate is toegenomen dat de olie teveel in het carter slingert. Om schade aan de motor te voorkomen, moesten we dus het seizoen vroegtijdig beëindigen.

Sindsdien hebben we de tijd gekomen om dit euvel te verhelpen door over te stappen naar een dry sump systeem. Ook hebben we een cursus gevolg inzake het weggedrag van auto's, waarbij we de nieuw opgedane kennis gelijk in de praktijk hebben gebracht. Dit betekend dat we de nodige wijzigingen aan de geometrie van de auto hebben aangebracht, onder andere het naar beneden brengen van de motor (circa 2cm), naar boven brengen van het sub frame en het maken van een caster verstelling.

We liggen mooi op schema en we hebben ons ingeschreven voor de trackday van 2 maart.
Bijlagen
1558540_525092384271687_1208856671_n.jpg
1558540_525092384271687_1208856671_n.jpg (96.2 KiB) 3338 keer bekeken

Gebruikersavatar
FabianGTi
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 mar 2009, 18:53

Re: Voorstellen Evert Thomas

Bericht door FabianGTi » 12 feb 2014, 12:33

Goed om de 5 cilinder nog steeds onder de kap te zien, geeft toch wel echt een van de mooiste klanken in het deelnemersveld van Time Attack :thumbup:

Gebruikersavatar
Evert Thomas
Berichten: 399
Lid geworden op: 02 apr 2010, 23:17

Re: Voorstellen Evert Thomas

Bericht door Evert Thomas » 12 feb 2014, 22:38

Dank je Fabian. Het geluid is idd appart, je herkent hem er gelijk tussenuit!

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Voorstellen Evert Thomas

Bericht door Riceaux » 12 feb 2014, 22:39

Blijft een gaaf ding! Wat is de planning voor dit jaar? Vooral veel rijden of nog verdere aanpassingen?

Gebruikersavatar
Evert Thomas
Berichten: 399
Lid geworden op: 02 apr 2010, 23:17

Re: Voorstellen Evert Thomas

Bericht door Evert Thomas » 12 feb 2014, 23:39

Het is inderdaad de bedoeling om dit jaar zoveel mogelijk evenementen te doen. We gaan geen gekke verbouwingen doen gedurende het seizoen. We denken dat met deze setup de auto voldoende competatief zou moeten zijn.

Mogelijk volgen er nog wel kleine updates als daar de tijd voor is.

Gebruikersavatar
Evert Thomas
Berichten: 399
Lid geworden op: 02 apr 2010, 23:17

Re: Voorstellen Evert Thomas

Bericht door Evert Thomas » 12 feb 2014, 23:50

De dry sump pomp is ook binnen.
Bijlagen
1795737_538758039571788_1726396645_n.jpg
1795737_538758039571788_1726396645_n.jpg (80.95 KiB) 3159 keer bekeken

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Voorstellen Evert Thomas

Bericht door Joy » 12 feb 2014, 23:55

Een beetje van jezelf en een beetje van Maggi. :D Mooi hoe de auto steeds verder van het origineel af komt te staan. Serieuze aanpassingen zo met dat subframe en motor. Hoeveel ruimte win je door de drysump?

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Voorstellen Evert Thomas

Bericht door Petrolhead Tom » 13 feb 2014, 09:15

Joy schreef:Een beetje van jezelf en een beetje van Maggi. :D Mooi hoe de auto steeds verder van het origineel af komt te staan. Serieuze aanpassingen zo met dat subframe en motor. Hoeveel ruimte win je door de drysump?
Echt een supergaaf project! Maar wat ik me dan afvraag. Had je achteraf niet beter een andere auto als uitgangspunt kunnen nemen? De Coupe heeft zijn motor toch vrij ver voor de voorwielen hangen en stond in zijn tijd nou niet bepaald bekend als de meest dynamische auto die te koop was. Ik begrijp dat je vrijwel alle moeilijkheden die dit chassis met zich meebrengt inmiddels getackeld hebt.

Volgens mij zit je op dit moment op een punt dat het eigenlijk niet zo heel veel meer uit maakt waar je mee bent begonnen omdat de auto vrijwel volledig custom is maar ik vroeg me gewoon af waarom er destijds voor deze Audi is gekozen. Of was het meer: dit heb ik en hier ga ik mee aan de slag en is het enigszins uit de hand gelopen? :tooth:

Gebruikersavatar
Evert Thomas
Berichten: 399
Lid geworden op: 02 apr 2010, 23:17

Re: Voorstellen Evert Thomas

Bericht door Evert Thomas » 13 feb 2014, 21:13

Een hele goede vraag Tom, echter een kort antwoord is niet mogelijk haha.

De eerste vraag die van belang is, is wat ga je met de auto doen? Het was in mijn geval vanaf het begin de bedoeling om er Time Attack mee te gaan doen. Time Attack is bij uitstek een spektakel/publiek sport, wat betekent dat de indruk die de auto achterlaat minsten zo belangrijk is als de snelste rondetijd. In kader wilde ik iets niet alledaags en heb iets met Audi, dus de S2 voldeed perfect aan de voorwaarden.

Binnen Time Attack is bijna alles toegestaan, dus inderdaad zoals jezelf aangeeft is de basis niet zo interessant, maar met name wat de mogelijkheden zijn. Dit in ogenschouw nemende zou de Audi S2 wel eens een minder slecht uitgangspunt kunnen zijn dan veel mensen denken. Het valt niet te ontkennen dat de motor voor de vooras een slechtere balans en massa centralisatie oplevert en daarnaast heeft een AWD een hoger basisgewicht. Het beste startpunt zou een auto met middenmotor zijn, echter veel modellen vallen af omdat ze niet binnen de Time Attack gedachte vallen (om in eigen huis te blijven bijvoorbeeld de Audi R8). Ik kan me zo snel maar twee modellen bedenken die hieraan voldoen, Honda NSX en de Toyota MR2.

Als een middenmotor afvalt dan kun je nog voor een auto kiezen die de motor achter de achteras heeft. Hier is er natuurlijk wat meer keus een BMW bijvoorbeeld, echter dan heb je geen AWD (kom ik straks nog op terug). Het lastige met een AWD aangedreven auto is, dat het erg moeilijk is om de motor achter de vooras te krijgen, omdat je altijd met de aandrijfassen blijft zitten. Ik dacht dat de Nissan Skyline een systeem heeft bedacht waar dit wel mogelijk is (aandrijfas loopt ‘door’ het carter). De auto is echter ook geen optie omdat deze in basis veel te zwaar is en ook niet op het juiste gewicht te krijgen is.

Ten opzichte van een achterwiel aangedreven auto zullen we bij het insturen van de bocht wat tijd verliezen i.v.m. de slechtere balans en massacentralisatie. Op het moment dat je weer op het gas kunt (mid corner), hou je natuurlijk het nadeel, maar begint een voordeel te ontstaan omdat je op 4 wielen aandrijving hebt. Bocht uit speelt het nadeel van de balans en massacentralisatie minder en heb je optimaal voordeel van aandrijving op 4 wielen. Nu is vraag wat zwaarder weegt en dat is natuurlijk lastig te beantwoorden, lijkt me duidelijk dat naarmate het vermogen toeneemt (wat bij ons wel een factor van belang is), het voordeel van een AWD groter wordt. In de praktijk zijn er echter wat aanwijzingen dat het voordeel dan AWD wel eens iets zwaarder zou kunnen wegen:
- In de begin jaren 90 heeft Audi in de VS en DTM bewezen met de AWD sneller te zijn dan de RWD’s. Het is echter lastig te zeggen of dat voor 100% aan de AWD toe te wijzen is;
- AWD is nadien in de meeste raceklassen verboden, wat toch wel niet helemaal voor niks geweest zal zijn;
- Audi rijdt met de LMP1 auto met 4WD aandrijving, echter niet permanent en wanneer ze het mogen gebruik en aan restricties gebonden. Dit zou niet zo gereglementeerd zijn als AWD geen voordeel zou opleveren denk ik dan.

In basis is de Audi S2 (zoals de meeste AWD modellen) erg onderstuurd. Dit heeft er ook mee te maken dat dit vaak een bewuste keus van de Fabrikant is geweest. 95% van de markt is opzoek naar een auto die er van binnen en buiten een beetje leuk uitziet, comfortabel is en waar je niks fout mee kunt doen en daar sluit een onderstuurde setup beter op aan dat een overstuurde setup. Dit betekend wel dat als je met een Audi S2 begint de nodige maatregelen moet treffen om te komen tot een neutrale setup. Onze Audi is in die zin dan ook minder spannend om te rijden dan een overstuurde auto, maar dat hoeft de ronde tijd niet perse ten kwade te komen, een ‘a smooth lap is a good lap’ om Jackie Stewart te citeren.

Resumerend, onze S2 kon in basis wel eens minder slecht zijn dan op het eerste gezicht lijkt.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven

Re: Voorstellen Evert Thomas

Bericht door daNpy » 13 feb 2014, 21:55

:thumbup: :thumbup:

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Voorstellen Evert Thomas

Bericht door Petrolhead Tom » 13 feb 2014, 23:20

:thumbup:

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11997
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Voorstellen Evert Thomas

Bericht door WJ » 14 feb 2014, 22:43

Duidelijk verhaal! Leuk. :D

Gebruikersavatar
Evert Thomas
Berichten: 399
Lid geworden op: 02 apr 2010, 23:17

Re: Voorstellen Evert Thomas

Bericht door Evert Thomas » 16 feb 2014, 20:24

Kleine update, de dry sump pomp heeft zijn plek gevonden @ VE - Special Products.
Bijlagen
1012271_540945139353078_56672900_n.jpg
1012271_540945139353078_56672900_n.jpg (90.69 KiB) 2965 keer bekeken

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Voorstellen Evert Thomas

Bericht door Petrolhead Tom » 16 feb 2014, 20:30

Bedankt trouwens voor je uitgebreide reactie! :D Ik blijf dit topic volgen! :D

Gebruikersavatar
Evert Thomas
Berichten: 399
Lid geworden op: 02 apr 2010, 23:17

Re: Voorstellen Evert Thomas

Bericht door Evert Thomas » 16 feb 2014, 20:32

Geen probleem Tom, was ook leuk om de gedachten eens aan het 'papier' toe te vertrouwen haha.

Gebruikersavatar
Evert Thomas
Berichten: 399
Lid geworden op: 02 apr 2010, 23:17

Re: Voorstellen Evert Thomas

Bericht door Evert Thomas » 04 apr 2014, 21:54

Filmpje van het laatste Time Attack evenement.

https://www.youtube.com/watch?v=PGJX_Yb9GPE" onclick="window.open(this.href);return false;

Dennis Orgers
Berichten: 207
Lid geworden op: 11 aug 2007, 23:41

Re: Voorstellen Evert Thomas

Bericht door Dennis Orgers » 07 apr 2014, 17:57

Wat is al die rook in je cabine!

Lijkt me niet helemaal fris zo op deze manier?

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2055
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: Voorstellen Evert Thomas

Bericht door TurboClouseau » 08 apr 2014, 00:06

Volgens mij is je hittband van je downpipe niet helemaal geschikt voor die temperaturen Evert :D
Verder zit er wel gang in die audi zeg....dat verschil in accelereren op het rechte stuk vergeleken met de rest ook :df:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Voorstellen Evert Thomas

Bericht door GTRene » 08 apr 2014, 00:18

lijkt van de voorganger te zijn gekomen die rook? althans net daarvoor rookte een auto voor hem vrij hevig....
edit, rest van de video ook ff snel gekeken..lijkt idd van zijn eigen auto te komen...niet fris dus :D

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Voorstellen Evert Thomas

Bericht door ///Joost » 08 apr 2014, 10:09

Leuk stukje in START magazine. :D

Gebruikersavatar
Evert Thomas
Berichten: 399
Lid geworden op: 02 apr 2010, 23:17

Re: Voorstellen Evert Thomas

Bericht door Evert Thomas » 12 apr 2014, 20:16

Ja klopt in het April nummer van START zijn 4 pagina's over onze auto te vinden, super leuk!

Het klopt ook dat er wat rook te zien is op de video, in de sessie ervoor is er wat olie op de wrap van de downpipe gekomen, dit waren mogelijk de laatste restjes. In verband met de lichtval door een niet getint voorraam lijkt het overigens erger dan het is, tijdens het rijden heb ik het niet gemerkt.

Die video is letterlijk het eerste volle rondje wat ik met de auto heb gemaakt en de stuurbekrachtiging deed het niet of nauwlijks. Met andere woorden een vrij belabbert rondje nog, des al niet te min een 1:56 gereden, dus er is enige potentie.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten