Bericht
door Evert Thomas » 13 feb 2014, 21:13
Een hele goede vraag Tom, echter een kort antwoord is niet mogelijk haha.
De eerste vraag die van belang is, is wat ga je met de auto doen? Het was in mijn geval vanaf het begin de bedoeling om er Time Attack mee te gaan doen. Time Attack is bij uitstek een spektakel/publiek sport, wat betekent dat de indruk die de auto achterlaat minsten zo belangrijk is als de snelste rondetijd. In kader wilde ik iets niet alledaags en heb iets met Audi, dus de S2 voldeed perfect aan de voorwaarden.
Binnen Time Attack is bijna alles toegestaan, dus inderdaad zoals jezelf aangeeft is de basis niet zo interessant, maar met name wat de mogelijkheden zijn. Dit in ogenschouw nemende zou de Audi S2 wel eens een minder slecht uitgangspunt kunnen zijn dan veel mensen denken. Het valt niet te ontkennen dat de motor voor de vooras een slechtere balans en massa centralisatie oplevert en daarnaast heeft een AWD een hoger basisgewicht. Het beste startpunt zou een auto met middenmotor zijn, echter veel modellen vallen af omdat ze niet binnen de Time Attack gedachte vallen (om in eigen huis te blijven bijvoorbeeld de Audi R8). Ik kan me zo snel maar twee modellen bedenken die hieraan voldoen, Honda NSX en de Toyota MR2.
Als een middenmotor afvalt dan kun je nog voor een auto kiezen die de motor achter de achteras heeft. Hier is er natuurlijk wat meer keus een BMW bijvoorbeeld, echter dan heb je geen AWD (kom ik straks nog op terug). Het lastige met een AWD aangedreven auto is, dat het erg moeilijk is om de motor achter de vooras te krijgen, omdat je altijd met de aandrijfassen blijft zitten. Ik dacht dat de Nissan Skyline een systeem heeft bedacht waar dit wel mogelijk is (aandrijfas loopt ‘door’ het carter). De auto is echter ook geen optie omdat deze in basis veel te zwaar is en ook niet op het juiste gewicht te krijgen is.
Ten opzichte van een achterwiel aangedreven auto zullen we bij het insturen van de bocht wat tijd verliezen i.v.m. de slechtere balans en massacentralisatie. Op het moment dat je weer op het gas kunt (mid corner), hou je natuurlijk het nadeel, maar begint een voordeel te ontstaan omdat je op 4 wielen aandrijving hebt. Bocht uit speelt het nadeel van de balans en massacentralisatie minder en heb je optimaal voordeel van aandrijving op 4 wielen. Nu is vraag wat zwaarder weegt en dat is natuurlijk lastig te beantwoorden, lijkt me duidelijk dat naarmate het vermogen toeneemt (wat bij ons wel een factor van belang is), het voordeel van een AWD groter wordt. In de praktijk zijn er echter wat aanwijzingen dat het voordeel dan AWD wel eens iets zwaarder zou kunnen wegen:
- In de begin jaren 90 heeft Audi in de VS en DTM bewezen met de AWD sneller te zijn dan de RWD’s. Het is echter lastig te zeggen of dat voor 100% aan de AWD toe te wijzen is;
- AWD is nadien in de meeste raceklassen verboden, wat toch wel niet helemaal voor niks geweest zal zijn;
- Audi rijdt met de LMP1 auto met 4WD aandrijving, echter niet permanent en wanneer ze het mogen gebruik en aan restricties gebonden. Dit zou niet zo gereglementeerd zijn als AWD geen voordeel zou opleveren denk ik dan.
In basis is de Audi S2 (zoals de meeste AWD modellen) erg onderstuurd. Dit heeft er ook mee te maken dat dit vaak een bewuste keus van de Fabrikant is geweest. 95% van de markt is opzoek naar een auto die er van binnen en buiten een beetje leuk uitziet, comfortabel is en waar je niks fout mee kunt doen en daar sluit een onderstuurde setup beter op aan dat een overstuurde setup. Dit betekend wel dat als je met een Audi S2 begint de nodige maatregelen moet treffen om te komen tot een neutrale setup. Onze Audi is in die zin dan ook minder spannend om te rijden dan een overstuurde auto, maar dat hoeft de ronde tijd niet perse ten kwade te komen, een ‘a smooth lap is a good lap’ om Jackie Stewart te citeren.
Resumerend, onze S2 kon in basis wel eens minder slecht zijn dan op het eerste gezicht lijkt.