Laura's zeilreis rondom de wereld

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Tom

Re: Laura's zeilreis rondom de wereld (nog een kind onderwerp)

Bericht door Tom » 28 aug 2009, 10:58

Las net ergens anders dit:
als 13 jarige een heldendaad begaan leidt tot paniek bij de overheid, op je 13e crimineel gedrag vertonen "och we zijn allemaal jong geweest"...

Tom

Bericht door Tom » 28 aug 2009, 11:02

http://www.nu.nl/algemeen/2070399/recht ... laura.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Rechter verbiedt wereldreis Laura
Uitgegeven: 28 augustus 2009 10:28
Laatst gewijzigd: 28 augustus 2009 10:50

AMSTERDAM - De rechter staat het de 13-jarige Laura Dekker niet toe om de wereld rond te zeilen.
Wereldreis Laura verbodenslideshow
Volgens de kinderrechter in Utrecht zou de reis de ontwikkeling van het meisje kunnen schaden.

De rechtbank zet grote vraagtekens bij Laura's vermogen om met extreme omstandigheden om te gaan.
Triest.

RVV

Bericht door RVV » 28 aug 2009, 11:08

luco hornsveld schreef:
Zeg dat is tegen al die volwassenen die dat ook niet kunnen?
Hoe kan jij nou bepalen of iemand anders die afweging kan maken, dat snap ik dus echt niet.
Luco ik kan niet bepalen of een volwassene die afweging kan maken. Maar wij volwassenen kunnen dat bijna altijd wel voor een kind. Met de nadruk op bijna, want inderdaad de uitzondering bevestigd de regel..

Alleen heb ik in de hele discussie nog niet gelezen waarom niu juist Laura Dekkers de uitzondering moet zijn. Vanwaar het vertrouwen in haar kunnen ? alleen omdat zij dat wil ?

Dan is het dus gewoon toegeven aan de wil van het kind. Ik als ouder krijg dagelijks met ongeveer 12.3 situaties te maken waarbij ik de keuze heb om toe te geven aan de wil van mijn kinderen. in 12.2 situaties geef ik niet toe aan de wil van de kinderen. Niet alleen omdat ik acht dat ze het niet kunnen of omdat de situatie gevaarlijk kan zijn. Maar ook om het kind in te laten zien dat niet alles wat ze doen goed voor ze is, want dat denken ze bijna altijd van wel. Dat slaagt natuurlijk maar te dele, omdat kinderen in hun vermogen van mening zijn dat ze alles kunnen. Af en toe laat je ze even op hun "bek", zodat ze zich realiseren dat pa of ma toch gelijk hadden.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 28 aug 2009, 11:16

Tom schreef:http://www.nu.nl/algemeen/2070399/recht ... laura.html
Rechter verbiedt wereldreis Laura
Uitgegeven: 28 augustus 2009 10:28
Laatst gewijzigd: 28 augustus 2009 10:50

AMSTERDAM - De rechter staat het de 13-jarige Laura Dekker niet toe om de wereld rond te zeilen.
Wereldreis Laura verbodenslideshow
Volgens de kinderrechter in Utrecht zou de reis de ontwikkeling van het meisje kunnen schaden.

De rechtbank zet grote vraagtekens bij Laura's vermogen om met extreme omstandigheden om te gaan.
Triest.
Tom, het klopt niet wat hier staat. De rechter heeft haar voorlopig onder toezicht gesteld tot 26 oktober. Dit is twee maanden ipv van de reguliere 3 maanden. De rechter heeft de reis NIET verboden. De rechter houdt het op deze manier tegen omdat Laura onbereikbaar was voor de Raad van de Kinderbescherming om haar te onderzoeken en te kunnen bepalen wat het effect is van deze voorgenomen reis op haar psychische ontwikkeling.

Ik vind het een prima beslissing die wel aantoont dat het allemaal niet zo doordacht lijkt te zijn als men wil doen voorkomen.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 28 aug 2009, 11:19

Rico schreef:Alleen heb ik in de hele discussie nog niet gelezen waarom niu juist Laura Dekkers de uitzondering moet zijn. Vanwaar het vertrouwen in haar kunnen ? alleen omdat zij dat wil ?
Helemaal mee eens. Nergens is objectief vastgesteld dat Laura een uitzonderlijk talent heeft dat geschaad zou worden.

Luco

Bericht door Luco » 28 aug 2009, 11:30

Rico schreef:
luco hornsveld schreef:
Hoe kan jij nou bepalen of iemand anders die afweging kan maken, dat snap ik dus echt niet.
Luco ik kan niet bepalen of een volwassene die afweging kan maken. Maar wij volwassenen kunnen dat bijna altijd wel voor een kind. Met de nadruk op bijna, want inderdaad de uitzondering bevestigd de regel..

Alleen heb ik in de hele discussie nog niet gelezen waarom niu juist Laura Dekkers de uitzondering moet zijn. Vanwaar het vertrouwen in haar kunnen ? alleen omdat zij dat wil ?

Dan is het dus gewoon toegeven aan de wil van het kind. Ik als ouder krijg dagelijks met ongeveer 12.3 situaties te maken waarbij ik de keuze heb om toe te geven aan de wil van mijn kinderen. in 12.2 situaties geef ik niet toe aan de wil van de kinderen. Niet alleen omdat ik acht dat ze het niet kunnen of omdat de situatie gevaarlijk kan zijn. Maar ook om het kind in te laten zien dat niet alles wat ze doen goed voor ze is, want dat denken ze bijna altijd van wel. Dat slaagt natuurlijk maar te dele, omdat kinderen in hun vermogen van mening zijn dat ze alles kunnen. Af en toe laat je ze even op hun "bek", zodat ze zich realiseren dat pa of ma toch gelijk hadden.
net zeg je nog dat volwassenen dat wel kunnen.
Kijk eens om je heen.

allen

Bericht door allen » 28 aug 2009, 11:39

Ach, ja. Gewoon even afwachten maar. Ik lees dat Laura wel het een en ander aan trofeeen heeft. Voorts is haar pa op 14 jarige leeftijd ook gegaan. Komt bij dat hij haar vanalles heeft geleerd en dat ze daarna maar eens naar uk moest varen om te laten zien waar ze toe in staat was. Ze mocht alleen niet zelfstandig terug. Volledig in haar kunnen vertrouwend, is het imho gewoon begrijpelijk dat hij voor de grap naar Uk ging zodat zij daarna weer zelfstandig terug kon. Niets meer dan wat tactiek van de pa in kwestie. En nu is het voor mij gewoon 100% duidelijk dat deze 13 jarige anders is dan anderen. Want hoeveel 13 jarige zeilers kunnen daadwerkelijk koersen e.d. berekenen? Oh, geen idee eigenlijk, maar ik gok op weinig.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 28 aug 2009, 11:46

allen schreef:Ach, ja. Gewoon even afwachten maar. Ik lees dat Laura wel het een en ander aan trofeeen heeft. Voorts is haar pa op 14 jarige leeftijd ook gegaan. Komt bij dat hij haar vanalles heeft geleerd en dat ze daarna maar eens naar uk moest varen om te laten zien waar ze toe in staat was. Ze mocht alleen niet zelfstandig terug. Volledig in haar kunnen vertrouwend, is het imho gewoon begrijpelijk dat hij voor de grap naar Uk ging zodat zij daarna weer zelfstandig terug kon. Niets meer dan wat tactiek van de pa in kwestie. En nu is het voor mij gewoon 100% duidelijk dat deze 13 jarige anders is dan anderen. Want hoeveel 13 jarige zeilers kunnen daadwerkelijk koersen e.d. berekenen? Oh, geen idee eigenlijk, maar ik gok op weinig.
Allen bekijk even de navigatiesystemen en kijk naar de route. Hoek van Holland of Stellendam naar Lowestoft is een toeristenroute van max 95 zeemijl en binnen een dag te zeilen.

En die trofeeen kunnen net zo goed van lokale niet betekende zeilwedstrijden zijn. Er zijn geen resultaten van Laura te vinden op NK, EK, WK zeilwedstrijden. Ik heb ook bekers en vaantje gewonnen met voetballen maar dat maakt mij geen profvoetballer. :wink:
Laatst gewijzigd door RutgerK op 28 aug 2009, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Niels v D

Bericht door Niels v D » 28 aug 2009, 11:48

Het gaat in dit geval natuurlijk niet om het goed kunnen zeilen/navigeren Allen, maar om het feit dat ze 13 is.

Een 13 jarige mag niet autorijden, geen lening afsluiten, niet zelf bepalen of ze naar school gaat of niet.
Omdat een 13-jarige niet geschikt wordt geacht die beslissing te kunnen maken.
Ik denk ook niet dat het verstandig is om een meisje wat net begint met puberen 2 jaar geïsoleerd op zee te laten zitten. Denk aan alle sociale contacten die ze mist, en alle ervaringen in het leven die ze zal missen. En het gaat hier natuurlijk gewoon om een recordpoging en m.i. is het gewoon onzin om een deel van je leven op te geven voor een vermelding in een boek.

allen

Bericht door allen » 28 aug 2009, 11:54

Rutger, wanneer bepaal je of iemand daartoe in staat is? Als ze bewezen heeft de wereld rondgezeild te hebben? Tja, dan is de missie al geslaagd. De test is geweest en pa acht haar goed genoeg. Ze gooit imho ook geen twee jaar weg van haar jeugd. Ze doet 2 jaar fantastische levenservaring op. :idea:

Niels je mag nooit te hard rijden. Nooit door oranje als je nog kunt stoppen, etc, etc.

RVV

Bericht door RVV » 28 aug 2009, 11:56

luco hornsveld schreef:
Rico schreef:
luco hornsveld schreef:

net zeg je nog dat volwassenen dat wel kunnen.
Kijk eens om je heen.
Nee Luco dat schreef ik niet, ik schreef dat Wouter dat als volwassen vent kan (voor zichzelf) ik kan dat niet voor Wouter bepalen. Dat staat los van het feit of Wouter ook terecht dat voor zichzelf kan bepalen. Wouter is even het lijdend voorwerp in mijn stelling, maar voor Wouter kunnen we alle volwassenen invullen.

allen

Bericht door allen » 28 aug 2009, 11:57

Overigens heb ik geen flauw benul hoe een scooter van z'n plek komt en kon ik al met de auto overweg op de middelbare school. :bag:

RVV

Bericht door RVV » 28 aug 2009, 12:04

Ze gooit imho ook geen twee jaar weg van haar jeugd. Ze doet 2 jaar fantastische levenservaring op.
Nou mischien gooit ze wel 5 jaar van haar jeugd weg.. er van uitgaand dat men normaal gesproken volwassen is als men 18 is.

Of dacht je dat als ze terug komt, gezellig met haar pubervriendinnetjes in een hoekje in de discotheek staat te ginnegappen ?

Dat meisje is willens en wetens, of tegen wil en dank.. binnen 3 maanden volwassen.. omdat de situaties haar daar tot zullen dwingen. Zware ruige omstandigheden.. zelf haar boontjes moeten doppen.. problemen oplossen etc etc... en dat is wat anders dan je licht van je fiets vernieuwen.

Over het algemeen worden mensen er niet gelukkiger van als veel te vroeg volwassen moeten zijn... want je bent maar 1 keer kind in je leven,, en ook nog eens een verdomd korte periode..

2 jaar fantastische levenservaring opdoen kan iedereen die volwassen is, daar hoef je niet je kinderlijk onschuld voor op te geven..

Want ik heb ook wel een beetje het idee, dat veel voorstanders, Laura als een volwassene kwalificeren.

Xave30

Bericht door Xave30 » 28 aug 2009, 12:05

Zometeen een reportage op CNN!

RutgerK

Bericht door RutgerK » 28 aug 2009, 12:07

allen schreef:Rutger, wanneer bepaal je of iemand daartoe in staat is? Als ze bewezen heeft de wereld rondgezeild te hebben? Tja, dan is de missie al geslaagd. De test is geweest en pa acht haar goed genoeg. Ze gooit imho ook geen twee jaar weg van haar jeugd. Ze doet 2 jaar fantastische levenservaring op. :idea:
Wanneer bepaal je of je geschikt bent om een auto te besturen. Niet omdat je vader er alle vertrouwen in heeft omdat hij je op een stuk weg alleen heeft laten rijden in een auto en je geen brokken hebt gemaakt.

Henk ter Velde heeft meer dan eens aangegeven welke impact het solo zeilen op hem heeft gehad en dat hij naar afloop erg veel moeite had om zich staande te houden in een maatschappij. Zijn tweede of derde solozeil tocht werd mede ingegeven dat hij zich alleen op een boot beter voelde dan in een grote sociale omgeving.

De vraag is wat mij betreft terecht of Laura voldoende verschillende stimulansen zal krijgen om te kunnen bepalen wat ze de rest van haar leven wil. Het lijkt er nu op dat alle stimulansen, die zij krijgt maar één kant opwijzen en dat is richting zeilboot.

RVV

Bericht door RVV » 28 aug 2009, 12:13

Over die Henk ter Velde.. ik volgde dat wel eens op TV.. geloof een special op SBS6.. manmanman.. als je dan die vent zag aan boord..met zijn verhalen,.. en hoe die er uit zag.. wandelend spook.. geen tijd om zichzelf rust te geven of zichzelf te verzorgen.. masten die afbraken als luciferhoutjes.. weken in havens liggen om opgelopen averij op te knappen.. onderdelen die niet wilde aankomen omdat tante pos.. in zuid Afrika iets anders te werk gaat dan hiero in NL.

Zijn relatie die kapot ging..

Opmerlijk is ook dat om die reden de ralatie tussen pa en ma Dekkers op de klippen liep, aldus pa dekkers..

Dit soort tripjes zijn geen schoolreisjes ofzo..

Luco

Bericht door Luco » 28 aug 2009, 12:23

RutgerK schreef:
allen schreef:Rutger, wanneer bepaal je of iemand daartoe in staat is? Als ze bewezen heeft de wereld rondgezeild te hebben? Tja, dan is de missie al geslaagd. De test is geweest en pa acht haar goed genoeg. Ze gooit imho ook geen twee jaar weg van haar jeugd. Ze doet 2 jaar fantastische levenservaring op. :idea:
Wanneer bepaal je of je geschikt bent om een auto te besturen. Niet omdat je vader er alle vertrouwen in heeft omdat hij je op een stuk weg alleen heeft laten rijden in een auto en je geen brokken hebt gemaakt.

.
Er zijn hele volksstammen met een rijbewijs die niet kunnen rijden hoor.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 28 aug 2009, 12:39

luco hornsveld schreef:
RutgerK schreef:

.
Er zijn hele volksstammen met een rijbewijs die niet kunnen rijden hoor.
Zelfs dat biedt dus geen garanties.

allen

Bericht door allen » 28 aug 2009, 13:15

Het leven biedt nooit garanties. Je moet niet willen dat een kind sneller volwassen wordt dan de rest. Je moet echter ook niet je kroost tegen wil en dank dwingen om een kind te blijven. Een 8 jaar oude huiskat blijft zich gedragen als een jong beestje. Enig idee hoe dat komt?

Fernando

Bericht door Fernando » 28 aug 2009, 13:35

Hier een quote van Henk de Velde over "Laura" op zeilersforum.nl :
Echt " bezopen" verhaal. Ik neem aan dat ze heel goed kan zeilen maar ze zal het met haar 13 jaar mentaal niet aankunnen. We zullen zien.
Nog iets: over records; de eerste, de laatste, de oudste, de jongste, gehandicapt, blank, zwart, geel gekleurd, man, vrouw en nu dus kind !
Groet
Henk
Voor de mensen die hem niet kennen: Henk de Velde
Laatst gewijzigd door Fernando op 28 aug 2009, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 28 aug 2009, 13:36

RutgerK schreef: Wanneer bepaal je of je geschikt bent om een auto te besturen. Niet omdat je vader er alle vertrouwen in heeft omdat hij je op een stuk weg alleen heeft laten rijden in een auto en je geen brokken hebt gemaakt.
Moet ineens denken aan al die heisa van opa die zn (4/5 jarig?) kind laat sturen terwijl het mannetje bij opa op schoot zit. Dan snapt iedereen wat de gevaren kunnen zijn en moet opa keihard aangepakt worden omdat HIJ verantwoordelijk is. Wanneer iemand 13 is telt dat blijkbaar niet, dus leeftijd is ergens wel degelijk een grens. Vraag is alleen, waar ligt die?

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 28 aug 2009, 13:37

allen schreef:Overigens heb ik geen flauw benul hoe een scooter van z'n plek komt en kon ik al met de auto overweg op de middelbare school. :bag:

Ik kop hem niet in........... :mrgreen:

Fernando

Bericht door Fernando » 28 aug 2009, 13:47

Afbeelding :mrgreen:

RVV

Bericht door RVV » 28 aug 2009, 13:59

allen schreef:Het leven biedt nooit garanties. Je moet niet willen dat een kind sneller volwassen wordt dan de rest. Je moet echter ook niet je kroost tegen wil en dank dwingen om een kind te blijven. Een 8 jaar oude huiskat blijft zich gedragen als een jong beestje. Enig idee hoe dat komt?

Er zijn natuurlijk verschillende fases in het kind zijn, een kind van 13 kun je nog als een kind beschouwen maar ook als iemand die de aanloop aan het nemen is tot een jong volwassene. Dessalnietemin moet je een kind wel plaatsen binnen de kaders waarin het zich normaliter ontwikkeld. En dat is echt geen hogere wiskunde ofzo... het ene kind is wat slimmer.. het andere kind kan fysiek weer meer.. maar onder de streep zit het grootste deel zoniet bijna elk kind op hetzelfde level qua ontwikkeling (kan een paar stappen verschil inzitten naar boven en naar beneden). En dat is een ontwikkeling die op volwassen leeftijd volledig tot ontplooiing is gekomen. En dat is echt niet op 13 jarige/14 jarige leeftijd.

Denny

Bericht door Denny » 28 aug 2009, 14:29

romo schreef:Ik denk ook meer vanuit het juridisch kader ( zie de startpost), maar (bijna) alle reacties gaan uit van een subjectieve beleving en be(ver)oordeling.................
Tja dat doen mensen graag. hokjes maken en gevoelens projecteren op plekken waar ze niet thuis horen. Ik ben het met Allen eens dat leeftijd weinig zegt over de capaciteiten van iemand.
Ook het feit dat iedereen regeltjes overtreed kan me niet zo boeien. Maar zonder die regels zou het een mooie boel worden zeg maar. Wetten zijn er om de massa in goede banen te leiden. Als je uitzonderingen gaat maken zul je dat weloverwogen moeten doen anders komt iedereen er om zeuren.
Maar ik denk ook dat een geschoolde toekomst van een kind zwaarder mag wegen dan een ambitie. Die ambitie duurt tenslotte maar een jaar. Daarnaast is een 13 jarige volop in sociale ontwikkeling. Een jaar er tussen uit alleen (of alleen met ouderen die de reis begeleiden) kan dat ook levenslang schaden om nog maar te vragen of ze emotioneel sterk genoeg in haar schoenen staat op die leeftijd om met de ontberingen van zo'n reis om te gaan (uberhaupt een vrouw die emotioneel sterk in haar schoenen staat is een uitzondering :mrgreen: )
Ik denk dus dat die rechter een goede beslissing heeft genomen ongeacht of ze de reis wel of niet zou kunnen maken op haar leeftijd. Het is mooi om zo ambitieus te zijn maar spaar dat dan op tot je 18e.

Plaats reactie