Roadtrips / Op vakantie met de auto

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Hashiriya

Re: Op vakantie met de auto

Bericht door Hashiriya » 15 jul 2013, 23:30

Walter schreef:Aangezien ik plannen heb om door Kroatie, Kosovo, Montenegro, Albanie, Macedonie, Servie, Bosnie, Bulgarije en Roemenie te rijden (of althans een deel daarvan): hebben jullie nog tips?
Je noemt een paar leuke landen op zeg :P Laatste keer dat ik in de balkan ben geweest werd mijn 3000 euro mountainbike gestolen. (dag 1 van de vakantie) Joepie! Ze volgen je gewoon en wachten af tot je een keer niet oplet. Ik vermijd deze landen nu en dat is dan ook mijn tip: vermijden! En als je toch gaat dan zonder waardevolle spullen. Ze jatten nog je onderbroek van de waslijn als ze de kans krijgen! De auto zou ik ook altijd achter een hek parkeren en het liefst met camera beveiliging en verlichting.

ZP

Bericht door ZP » 16 jul 2013, 01:08

Kroatie is redelijk safe, in Servie zou ik alleen tanken bij OMV - veilig en schoon en gratis wifi! Bulgarije tank ik nooit...
Over ~2 weken ga ik ook richting Turkije :df:
Waarschijnlijk wordt het; Duitland - Oostenrijk - Hongarije - Servie - Bulgarije - Turkije. Vorig jaar Slovenie/Koratie ipv Hongarije..

Oh en in Bulgarije moet je niet vertrouwen op je tomtom :D het welbekende ga terug instructie mee mogen maken..

Walter

Bericht door Walter » 16 jul 2013, 09:04

.
Laatst gewijzigd door Walter op 24 jan 2017, 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Metchu

Bericht door Metchu » 17 jul 2013, 13:53

kogel is door de kerk, via een mooie route naar Spanje met de mx5. gister opgehaald, nu een topic op df!

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =3&t=28443" onclick="window.open(this.href);return false;

:df: :headbang:

Sperdy

Bericht door Sperdy » 25 jul 2013, 23:43

Ik zit nu met de skoda superb Greenline 1.6 TDI in Milaan, vanochtend vroeg vetrokken uit delft. Volgepakt met 4 personen en gewoon 120/130kmh op de snelweg.
1100km gereden op 1 tank, en volgens de computer, kunnen daar nog 200 bij.
Sensationeel vind ik dit!

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 26 jul 2013, 00:10

Dat zijn inderaad mooie waardes. Ik vind de 1.000 km op één tank van mijn X5 ook altijd wel heerlijk. Niet slecht voor een 3 liter 6 cylinder van 2100 kg met de stroomlijn van een bushokje :). Ok, daarna gaat er voor een klein fortuin aan diesel in, maar ik sta in ieder geval niet om de paar honderd km aan de pomp. Veel plezier nog in Milaan :thumbup:

allen

Bericht door allen » 26 jul 2013, 08:53

Ik sta iedere 550 kilometer weer 70 liter diesel in de auto te gooien. Alles behalve zuinig, maar bij mij begint de vakantie dan het moment dat ik de auto in stap. Niet pas in Milaan.
Liever een sensationele vakantie in plaats van een sensationeel verbruik.
Imho had je de Skoda beter mee kunnen geven aan de overige drie en zelf vast vooruit kunnen rijden in de Porker. Je had je vakantievrienden onderweg vast niet gemist. :coffee:

dvh

Bericht door dvh » 26 jul 2013, 08:55

Voor de vakantie maakt dat allemaal niet zoveel uit. Ik bedoel. Die 200 euro die je dan meer uitgeeft aan brandstofkosten.. Het is vakantie.. Dat mag wat kosten.

Verbruik is belangrijker voor de dagelijkse saaie verplichte kilometers.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 26 jul 2013, 09:02

allen schreef:Ik sta iedere 550 kilometer weer 70 liter diesel in de auto te gooien. Alles behalve zuinig, maar bij mij begint de vakantie dan het moment dat ik de auto in stap. Niet pas in Milaan.
Liever een sensationele vakantie in plaats van een sensationeel verbruik.
Imho had je de Skoda beter mee kunnen geven aan de overige drie en zelf vast vooruit kunnen rijden in de Porker. Je had je vakantievrienden onderweg vast niet gemist. :coffee:
hahaha ook het eerste wat ik dacht... zit je in een skoda schoenendoos terwijl er een porker thuis niks staat te doen :P Juist op vakantie in een warm land met mooie bergweggetjes moet de porker mee zou ik denken :D :df:

Rupie

Bericht door Rupie » 26 jul 2013, 09:02

Beetje rare stelling David. Als je er voor kiest om 200 euro minder uit te geven aan brandstof kan je dat weer ergens anders aan uitgeven, lekker eten bijvoorbeeld. Dus ik mis even een duidelijke conclusie in je stukkie.

Idee van Allen kan ik dan wel weer wat sympathie voor opbrengen, maar denk dat Sperdy ook met de rest van de familie rekening moet houden.

dvh

Bericht door dvh » 26 jul 2013, 09:08

Zo raar is dat toch niet ?

Als je kan kiezen om met een Land Rover of een Porsche te gaan. Of een eco-diesel. Dan kies je qua beleving liever de Land Rover of de Porsche lijkt me. En gezien je op vakantie gaat, en dat niet elke dag doet. Mag het wat meer kosten.

En even generaliseren. Als je zulke auto's rijdt , moet je niet op 200,- meer of minder kijkt, lijkt me :)
Lijkt me nogal wiedes dat wanneer je niet lekker kan eten op vakantie omdat je zo nodig met de benzineslurper naar de lokatie moet je prioriteiten wat scheef groeien.

Maar er zullen wel meer dingen meespelen als alleen het verbruik. I guess.

ErikS

Bericht door ErikS » 26 jul 2013, 09:13

Ik ga ook met de cabrio, en niet met de Up.

kost me meer dan het dubbele!

Maar: Ferdi moet 3 mensen meenemen. En dan kan ik de keuze prima begrijpen, je bennie alleen op deze wereld!

allen

Bericht door allen » 26 jul 2013, 10:38

Idd Erik, de familie moet niet alleen aan zichzelf denken, maar Sperti ook wat plezier gunnen tijdens de vakantie... :mrgreen:

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 26 jul 2013, 12:42

Sperdy zit gewoon hopeloos onder de plak. :lollerdelol:

Morgen weer naar huis. 1400km. Oordoppen in en kap open! :df:

Metchu

Bericht door Metchu » 28 jul 2013, 20:40

Metchu schreef:kogel is door de kerk, via een mooie route naar Spanje met de mx5. gister opgehaald, nu een topic op df!

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =3&t=28443" onclick="window.open(this.href);return false;

:df: :headbang:

we hebben een beetje een globale route uitgestippeld. De punten die in deze route staan zijn niet perce de punten waar we willen stoppen, maar meer omdat we zo willen rijden. Ik hoor graag tips welke routes ik moet nemen. Ik wil lekkere b-wegen, bergwegen, dus vooral scenic routes....

link: http://goo.gl/maps/XWp8E" onclick="window.open(this.href);return false;

ideeën? wellicht dat ik iets mis en daar langs MOET gaan? of wellicht iets dat ik eigenlijk kan overslaan... hoe zit het het met de vakantie drukte op deze wegen? Ik ben eigenlijk alleen gewend om naar Turkije e.d. te rijden... :tooth:

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 29 jul 2013, 00:43

Ik zou - als je de mogelijkheid hebt - proberen een dag extra te plannen voor het stuk C-D. Je komt bijvoorbeeld door de Vogezen heen en dat is 1) fantastisch rijden en 2) behoorlijk vermoeiend, waarbij het tempo niet per se heel hoog ligt. Of is het niet als dag-trips ingedeeld?

De rest van de route ken ik niet (ja rondom Trier ken ik als m'n broekzak maar da's zo dicht bij dat je dat zelf ook wel zult weten).

Edit: ik zie dat je langs de Vogezen rijdt. Gezien de totale afstand begrijpelijk maar ik zou de dus de route du napoleon door de Vogezen meepakken en eventueel een stukkie zwart-woud in Duitsland (bij Mulhouse de grens over) meepakken. Dat zat vorig jaar ook in onze roadtrip en de wegen zijn daar zo fenomenaal geschikt voor een MX-5 :D :df: !

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 29 jul 2013, 08:44

Ik zou bij Nice even het binnenland insteken richting castelane en het lac de sainte croix, echt super gaaf!

je hebt daar ook een eenrichtingweg over een bergtop heen, die route heet "route-du-cretes" echt fantastich!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

http://www.tripadvisor.nl/Attraction_Re ... vence.html" onclick="window.open(this.href);return false;

mocht je van wandelen/klimmen houden daar is ook een mega indrukwekkende wandeling door de kloof (wel 6 uur lopen en wij hadden destijds 12L water bij ons met ze 4-en en dat was net aan genoeg) met vele touwen, stijlen trappen etc om over de rotsen heen te komen...

na dit gezien te hebben zou ik terug steken naar Antibes en vanaf daar de kustweg pakken tm saint tropez echt stuk voor stuk geweldige steden kom je dan door/langs.

martll

Bericht door martll » 29 jul 2013, 09:12

Martijn_bmw schreef:.... vanaf daar de kustweg pakken tm saint tropez echt stuk voor stuk geweldige steden kom je dan door/langs.
Was dat rustig dan? Ik heb die route een maand terug ook wat keren gereden maar reed elke keer in een langzaam rijdende file. :kotsen:

Woppa
Auto: AR 3.0BIT/ A4 1.8TQ/ GTE

Bericht door Woppa » 29 jul 2013, 11:58

Ik heb in Antibes gewoond tot een maand geleden, vanaf mei is het geen lekkere / rustige weg meer om langs te rijden. Tot die tijd is het heerlijk langs de kust rijden.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 29 jul 2013, 12:58

rustig is het zeker niet nee, maar wel een gebied wat je echt eens gezien wil hebben is mijn mening.

File viel trouwens wel mee hoor, ben er een paar keer geweest in Juli/Augustus en heb wel een aantal keer hopeloos vast gestaan tussen saint tropez en saint maxime maar verder nauwelijks file... haast moet je niet hebben dat klopt ;-) maar daar is het ook vakantie voor :kikker:

mijn ergste file daar was na een mega grote vuurwerkshow midden in Cannes en dan weer de stad uit zien te komen daar heb ik toen geloof ik 2 uur over gedaan...

Metchu

Bericht door Metchu » 29 jul 2013, 13:46

Kijk dit zijn goede tips! laat maar komen :headbang: Ik had al niet de illusie dat ik de weg voor mezelf zou hebben.

TijnGTi

Bericht door TijnGTi » 30 jul 2013, 21:16

@ Martijn_BMW: Dat ziet er prachtig uit :hot:

Morgen lekker met de 206 en de vriendin richting Berlijn voor een aantal dagen. Eerste keer dat de 206 met mij als eigenaar de autoweg in die Heimat ziet. Een vakantie van 1+ week richting het zuiden zit er helaas niet meer in, gezien mijn vriendin na het afstuderen nu als ZZP'er is begonnen en het(gelukkig) druk zat heeft. Volgende zomer beter en wat meer :df:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 30 jul 2013, 21:23

Is inderdaad super gaaf daar!

Nu 2 X geweest maar ik ga zeker nog eens terug!

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 31 jul 2013, 09:03

Ook mooi in de buurt van Nice: Col du Turini en Col du Vence. Autofabrikanten vinden dat ook, dus ik ken de omgeving Nice inmiddels een beetje van persintroducties... :tooth:

Van Vence naar Gréolières en dan verder de heuvels in is erg mooi, kun je via een stukje Route Napoleon weer terug naar Nice, rondje van een uur of 2.

TijnGTi

Bericht door TijnGTi » 31 jul 2013, 15:35

Ik plaats hier toch iets eerder dan gehoopt een update. Ongeveer een 250km into the journey zegt mijn rechter achterband ineens plof. Gelukkig gebeurde dit zo'n 1 km vóór een afslag een industrieterrein op, met een aantal garages. Nou ideaal, dacht ik bij mezelf. Maar na de 5e garage welke mij vertelde niets in mijn maat te hebben, begon de moed mij in de schoenen te zinken. Vervolgens rond gaan bellen in de omgeving en werkelijk niemand had 205/45/16 banden leverbaar.

Nu zit TijnGTI dus met zijn vriendin in een shithole met 12.000 inwoners zo'n 400 km van Berlijn, te wachten tot ik morgen mijn Peugeot op kan pikken bij de Opel dealer in het altijd mooie Schüttorf :?

Mijn Goodyear Eagle:
Afbeelding

Plaats reactie