Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!

Alles over de Nürburgring, van Touristenfahrten en ideale lijnen tot de grootste schnitzels van de omgeving.
Plaats reactie
Remmie

Re: Nürburgring: alle foto's en filmpjes en verhalen !

Bericht door Remmie » 22 sep 2010, 08:34

Ja die kan je alleen bij Breidscheid kopen.
Ik ga eigenlijk (sinds ik jaarkaart heb) alleen maar bij Breidscheid erop en eraf.
Veel relaxter zeker na een baansluiting. Kan je er gelijk op en sta je niet in de file om de baan op te kunnen.

KW

Bericht door KW » 22 sep 2010, 10:32

Peter-Paul Haars schreef:Of je hebt even geluk....
Damn da's echt mazzel hebben ja!
Links langs ging niet meer lukken, dan beter rechts door de berm en kans op vangrailschade dan vol achterop iemand anders...

Die ander die hij rechts voorbij vlamt door de berm zal ook wel een heftig uitzicht gehad hebben, ben wel benieuwd naar zijn onboard-beelden :df:

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 22 sep 2010, 16:58

Remmie schreef:Ja die kan je alleen bij Breidscheid kopen.
Ik ga eigenlijk (sinds ik jaarkaart heb) alleen maar bij Breidscheid erop en eraf.
Veel relaxter zeker na een baansluiting. Kan je er gelijk op en sta je niet in de file om de baan op te kunnen.
Misschien een domme vraag hoor.

Maar hoe gaat het op het rechte stuk waar de rest de baan op gaat? Sta je daar dan niet in de file of mag je daar met gepaste snelheid bij langs rijden?

M@rcel

Bericht door M@rcel » 22 sep 2010, 17:11

Jorrit schreef:@ m@rcel, ik denk dat die links niet gered zou hebben... Dit is echt een gevalletje meer geluk dan wijsheid. Maar aan de andere kant: Hij ging er iig niet vol blokkerend achterop...

edit:
Bij nader inzien remde hij dus wel... Hoe dan ook: "Schwein gehat"
Toch zat die Z4 er op dezelfde snelheid achter als ik die beelden en de aanloop naar die narrow escape goed bekijk. (druk op pauze als die met de neus in tegengestelde richting komt)

Maar idd, soms heb je echt dat engeltje op je schouder nodig.

elogiov6

Bericht door elogiov6 » 22 sep 2010, 19:03

MParallel schreef:
Pingus schreef:
MParallel schreef:[...

Bij Breidscheid erop? Ik dacht dat dat niet meer kon. Kan me voorstellen dat je daar rijdende niet ineens een auto daar verwacht die de baan op komt.
o.a. Jaarkaarthouders kunnen daar de baan op komen, of mensen die een 1 1/2 ronden kaartje kopen.
Als je daar de baan op rijdt, moet je even goed kijken, maar dan kan het verder prima.
Hmm ok.

Trouwens ook nooit eerder van een 1,5 rondje gehoord. Kun je zeker dan ook alleen daar kopen?
Ja dat is echt perfekt hoor. Kon gelijk doorrijden en dat is echt geweldig.En helemaal als in je het hotel aan de nordschleife zit :-) Nadeel is wel dat een ritje daar 34 euro kost....

JP

Bericht door JP » 22 sep 2010, 19:14

Men mag toch maar met 50 over de brug bij Breitscheid, dus kun je makkelijk invoegen. Kwestie van rechts houden en minimaal 8sec uit de vangrail houden

Evert Thomas

Bericht door Evert Thomas » 22 sep 2010, 20:35

Afgelopen weekend een bezoek gebracht aan de Nordschleiffe, maar voor we konden moest er nog het nodige gebeuren.

Zoals wellicht bekend is de Mazda met de laatste Time Attack wedstrijd uitgevallen, waarbij we dachten dat de koppakking eruit was geklapt. Twee weken geleden hebben we het blok open gehaald en vastgesteld dat de koppakking geen noemenswaardige beschadigingen had. Met andere woorden de koppakking is niet het probleem geweest, de auto is waarschijnlijk gewoon aan de kook geraakt. Dit heeft waarschijnlijk kunnen gebeuren doordat we even in de pits hebben stilgestaan en de auto te weinig koeling heeft gehad, een leermoment dus. Met het vervangen van de koppakking was de Mazda er weer klaar voor.

Maar ook aan de Audi moest nog wat werk gebeuren, we dachten dat de schade beperkt was gebleven tot een defect draagarm rubber en een gebroken motorsteun.Deze twee schades hebben we woensdag opgelost zodat hij donderdag gereed was voor een uitlijn en uitweeg beurt. Bij de uitlijning bleek dat er toch meer schade was aan de auto, te weten een krom subframe en draagarm.

Nu had ik nog een subframe liggen van een Audi RS2, echter deze is eigenlijk bedoelt voor eveneens de Audi RS2 zesbak, en laat ik die nu ook eens hebben liggen. Dus de keus gemaakt om zowel het subframe als de bak te wisselen. En op vrijdagochtend weer naar de uitlijner, waar we de auto nu goed op zijn poten konden zetten. Echter ik begon ook te merken dat de auto onder last terug schakelen een vreemd geluid maakt. Weer terug bij de garage aangekomen hebben we dit nader bekeken en vastgesteld dat de drukgroep niet goed functioneert, wat helaass niet meer tijdig op te lossen was. Wat wel leuk was om uit te vinden is dat de auto met de 6 bak veel beter in de powerband zit en we hebben ook sterk de indruk dat deze bak minder aandrijvingverlies oplevert. Met andere woorden hij loopt significant harder.

Omdat we toch al het transport hadden geregeld hebben we de Audi A4 maar op de kar gezet en zo vrijdagaovnd richting duitsland vertrokken.

Zaterdagavond konden we de eerste ronden rijden, echter dit bleef beperkt tot een tweetal ronden, wandt toen ging de baan voor de rest van de dag dacht i.v.m. hoe kan het ook anders een sperrung. De eerste ronde met de Mazda leverde op dat in het begin de auto aan de achterkant nogal los aanvoelde, maar naar mate de banden (Toyo R888) warmen werden ging dit al wat beter. Wat wel snel duidelijk was, is dat de Toyo's veel meer grip hebben dan de Falken banden waar we altijd mee reden. Na het eerste rondje de bandenspanning maar eens opgemeten, welke op 2,2bar bleek uit te komen, wat, wat aan de hoge kant is, dus dit maar eens verlaagd. Dit zorgde ervoor dat het tweede rondje al beter was.

Zondagmiddag mochten we een nieuwe poging wagen en kon ik ook mijn eerste rondje doen in de Mazda. Omdat het natuurlijk niet mijn auto is en mijn eerste rondje was heb ik rustig aan gedaan, wat een heerlijk ontspannen rondje opleverde. Nu het bleek dat de auto het goed uithield was het tijd voor Mikis om maar eens proberen een snel rondje te doen. Aan het eind van het rondje bleef de stopwatch stilstaan bij 9.11, wat best aardig is.

Omdat we de A4 natuurlijk niet voor niks hadden meegenomen was het hoog tijd om hier ook eens een rondje mee te doen. De verwachtingen waren niet zo hoog gespannen, het is een auto van dik 1.600kg, standaard onderstel, standaard remmen en 'Han, kan, king' banden. Maar wat schepte mijn verbazing, de auto deed het eigenlijk fantastisch. Wegligging is super, zelfs een beetje overstuur zo waar. En de remmen hielden het ook redelijk uit. Alhoewel we geen tijd hebben opgenomen schat ik dat het zo net onder de 11 minuten is geweest.

Voor we het wisten was de dag weer voorbij en hebben we deze afgesloten met een schnitzel.

De Mazda in actie

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De Audi A4 in actie

Afbeelding

Afbeelding

Remmie

Bericht door Remmie » 23 sep 2010, 12:29

Richardt. schreef:
Remmie schreef:Ja die kan je alleen bij Breidscheid kopen.
Misschien een domme vraag hoor.

Maar hoe gaat het op het rechte stuk waar de rest de baan op gaat? Sta je daar dan niet in de file of mag je daar met gepaste snelheid bij langs rijden?
Als de baan open gaat kom je als 1 van de 1e weer aan bij de start/finish.
Daar staat dan op het rechte stuk ook een poortje waar je je kaartje/jaarkaart voor moet houden.
Daar is het dan dus nog rustig. Daarna moet je even invoegen bij de pionnen waar iedereen doormoet.

Je hebt dus 2 mogelijkheden om een volle ronde te starten nadat je bij Breidscheid erop gegaan bent.
Of op het rechte stuk, of waar "iedereen" de baan opgaat. Na de slagbomen krijg je een pionnen rijbaan waar iedereen doorheen moet, of je nu van het rechte stuk afkomt of via de gewone weg.

Richardt.

Bericht door Richardt. » 23 sep 2010, 12:32

Duidelijk :)

Heb je iig. een halve ronde de baan voor jezelf en eenmaal op het rechte stuk kun je ook sneller weer doorrijden :)

Peter-Paul

Bericht door Peter-Paul » 23 sep 2010, 12:36

Evert Thomas schreef: Na het eerste rondje de bandenspanning maar eens opgemeten, welke op 2,2bar bleek uit te komen, wat, wat aan de hoge kant is, dus dit maar eens verlaagd. Dit zorgde ervoor dat het tweede rondje al beter was.
Vind 2,2 bar warm helemaal niet te hoog, eerder te laag. Rijd zelf altijd warm zo rond 2.4 bar, wat normaliter rond de 1.8 koud is op de R888's.

Tristan

Bericht door Tristan » 23 sep 2010, 12:42

Ik vind als mijn R888 op 2,4 zit, iets aan de hoge kant. Liever op 2,2 a 2,3. Tuurlijk zal je op een warme dag of lang rijden de druk al gauw op 2,4 hebben.

Evert Thomas

Bericht door Evert Thomas » 23 sep 2010, 16:28

Toyo zegt zelf dat ze 2.0 warm moeten zijn bij een auto rond de 1.000 kg

Reind

Bericht door Reind » 23 sep 2010, 16:49

Rij al 3 jaar op competitie niveau met Dunlops en Toyo's 888.

Uit ervaring weten we dat ze het beste zijn bij warm 2.1/2.2. Dit onder een e36 1300kg. Betekend dat je vertrekt tussen de 1.5/1.7, op Assen welteverstaan. Tijdens een pitstop weleens gehad dat de spanning 0.1/0.15 te hoog was dus 2.3 of hoger. Vervolgens algelaten tot bovenstaande waarde. In de outlap merk je dat direct. Op zo'n moment kom je erachter hoeveel effect bandspanning heeft.

Op de nordschleife zou ik andere start waarde nemen. Met mijn ringauto (ook e26 325i) begin begon ik met 1.8. Grip bleef prima en constant.

Is overigens sterk afhankelijk van rijstijl (wrijving)

Tristan

Bericht door Tristan » 23 sep 2010, 16:54

Evert Thomas schreef:Toyo zegt zelf dat ze 2.0 warm moeten zijn bij een auto rond de 1.000 kg
Ligt er helemaal aan hoe de omstandigheden zijn. Als het nat is heb ik de banden liever iets harder.

daNpy

Bericht door daNpy » 24 sep 2010, 22:47

Straatbanden mogen warm veel meer hebben. Hoog in de 2 in ieder geval, om de (slappere) wang beter in vorm te houden.
Slicks ideaal op 2.1 bar (warm), semi's iets hoger, ~2.3 bar.

KW

Bericht door KW » 25 sep 2010, 00:01

Heb de banden van m'n Vectra, uiteraard gewone straatbanden (Uniroyal Rainsport-1 215/45/17), altijd op 2,5 voor en 2,7 achter gehad (koud-waardes)... Zo dus ook op de Ring. Echter voelde dat soms wat vaag aan...

Heb een keer geprobeerd na tips om ze op 3,0 voor en 3,2 achter (koud) te zetten, en dat ging op de Ring merkbaar beter, met zomers warm droog weer wel te verstaan. Veel minder onderstuur.

Maar ik begrijp dat de bandenspanning voor (semi)slicks heel andere waardes moeten hebben? :)

ErikS

Bericht door ErikS » 25 sep 2010, 09:48

Euh, voor gewone banden ook hoor.... :mrgreen:

Wat een waardes, 3.0 bar.... Met een beetje pech, als je doorrijd zijn ze dan 3.6/3.8 warm..
Dat zijn driftwaardes :mrgreen: :shock:

Knot

Bericht door Knot » 25 sep 2010, 11:04

daNpy schreef:Straatbanden mogen warm veel meer hebben. Hoog in de 2 in ieder geval, om de (slappere) wang beter in vorm te houden.
Slicks ideaal op 2.1 bar (warm), semi's iets hoger, ~2.3 bar.
Hou ik in gedachte wat Reind zegt... en ik meet altijd na een snelle ronde, dus nagenoeg warm... 2.2 voor 888 lijkt laag maar geen idee hoe die verhouding is. Mijn RE050a op de E36 vind ik het lekkerste rijden op 2,75 warm. Ga je naar 2,65 is er meer grip maar geen gevoel meer bij insturen. Ga je naar 2,85 voelt het strakker aan maar duidelijk minder grip. Over de 3 bar is idioot dan ga je alle kanten op.

daNpy

Bericht door daNpy » 25 sep 2010, 11:08

Knot schreef:Hou ik in gedachte wat Reind zegt... en ik meet altijd na een snelle ronde, dus nagenoeg warm... 2.2 voor 888 lijkt laag maar geen idee hoe die verhouding is. Mijn RE050a op de E36 vind ik het lekkerste rijden op 2,75 warm. Ga je naar 2,65 is er meer grip maar geen gevoel meer bij insturen. Ga je naar 2,85 voelt het strakker aan maar duidelijk minder grip. Over de 3 bar is idioot dan ga je alle kanten op.
Wij meten ze tijdens een pitstop na ~8 rondes :mrgreen:
Onze auto's zijn wel iets lichter, iets boven de 1000kg. Ook heb je iets meer power in je 328 ;)

Voor straat banden is het inderdaad wat proberen, zoals ik al zei hoog in de 2 dus jouw 2.75 kan wel kloppen :thumbup:
Reinds verhaal sluit ik helemaal bij aan, wij vertrekken ook met 1.8 koud in de slicks (NS), warm zijn ze dan 2.1.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 25 sep 2010, 11:33

daNpy schreef: Slicks ideaal op 2.1 bar (warm), semi's iets hoger, ~2.3 bar.
Kan je niet zomaar zeggen, ligt heel erg aan het merk en wielen.

Yokohama medium 240/610/17 op 17x8 moest er 2,2-2,3 warm in anders rollen ze te veel over de zijwang
Yokohama medium 240/610/17 op 17x9 moest er 2,0 warm in, dit is volgens fabrieksspec op de juiste maat wielen.
Dunlop 235/610/17 moest bij mij 2,2 warm in, deze hebben een slappere opbouw als bijvoorbeeld Yokohama dus moeten wat meer druk hebben.

Geen ervaring met Michelin, maar die zijn bijvoorbeeld weer wat stijver als Dunlop dus dan zou je weer naar 2,0-2,1 kunnen gaan afhankelijk van je velgbreedte.

Dat is aangenomen dat je al alles verstelbaar hebt en genoeg negatief camber etc. Als je met te weinig camber rijd dan moet je misschien ook omhoog om de band wat beter in vorm te houden omdat je te veel op 1 wang rijd.

Richardt.

Bericht door Richardt. » 25 sep 2010, 12:31

Ik rijd rondom op 2,5 bar koud, vind ik het fijnst rijden. 2.2/2.3 vind ik het net niet. Hoger lijkt me niet goed, zeker niet als ze ook nog een warm worden.

Banden zijn overigens voor Dunlop SP Sportmaxx II en achter Bridgestone Potenza's RE050A, allemaal in 225/40/18.

Is 2.5 dan een goede waarde voor een auto van 1200kg?

Knot

Bericht door Knot » 25 sep 2010, 12:34

Straatbanden op straat koud 2,5 rijden is prima, is het 2,8 warm bij cruisen. Ga je echt knallen op circuit dan zit je zo over de 3 bar warm en kan je het beste in warme toestand bijregelen vind ik.

Thommy

Bericht door Thommy » 27 sep 2010, 09:36

Samen met een maat van een dagje Eifel geplant... was alleen niet zo als we gedacht hadden :(
De weersvoorspellingen gaven een droge dag op maar dat viel anders uit als we gedacht hadden :(
Op de heenweg voornamelijk droog tot... eenmaal in de Eifel was het woordje droog ver te vinden :( hier en daar wat droge plekken was het enige wat we zagen. Toen we bij de Ring aan kwamen was het droog, maar daar was dan ook alles mee gezegd :S
Even rond gekeken en een hapje gedaan bij de Parkplatz wilde we de ring op... dit ging echter niet door omdat er rond 1uur een baan sluiting was. Al wachtend ging het weer regen en hadden we niet veel zin om dan de baan op te gaan... dus op naar huis :S

Een buiten de Eifel......... super mooi weer en alleen maar blauwe lucht.
Kwamen bij de pomp nog andere bikers tegen die uit Sauerland kwamen en hadden de hele dag mooi weer met 20 graden... waar wij 7 graden en regen hadden :'(

Volgend jaar weer nieuwe ronden, nieuwe kansen...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mooie Sport Evo :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Linc (Bas)

Bericht door Linc (Bas) » 27 sep 2010, 11:23

Het plan was er al een tijdje om nog een keer naar de ring te gaan, maar het was er steeds niet van gekomen. Zaterdag avond toch nog besloten om Zondag (gisteren) te gaan. Samen met me zus, broer en zijn vriendin. Vlakbij de ring begon het toch te regenen en het bleek dat de baan inderdaad nat was. Toch maar besloten een rondje te doen, waarbij gelijk te merken was dat het goed glad was.

Hier het eerste rondje:

Daarna was de baan dicht gegaan. Dus toen zijn we maar een plekje op wezen zoeken om langs de baan te gaan staan. Toen begon het ook weer te regenen. En een tijdje later begonnen de auto's weer te rijden. Er werd voorzichtig gereden, af en toe iemand die een drift maakte, zo ook een (nederlandse) Nissan 370Z eerste keer dat hij voorbij kwam ging dat nog goed, maar 2e keer ging hij toch te dwars en kwam hij toch met z'n neus tegen de vangrail. Waarschijnlijk alleen blikschade.

Na een tijdje leek de baan wat droger te worden en toen gedacht laten we maar weer keer proberen, voordat het weer gaat regenen. Dus samen met broer de baan op, het leek inderdaad een stuk minder glad, dus dat was wel fijn. Totdat we net voor adenau forst waren. Er stonden nog bordjes öl spür. Blijkbaar net iets te hard de heuvel over, geen grip meer en voor ik het wist was de achterkant weg. Doordat ik helemaal aan de binnen kant van de baan zat geen mogelijkheid meer om er iets aan te doen.

Zie hier het 2e rondje:

edit: filmpjes weggehaald

Zoals je kan zien raak ik de vangrail met de neus aan de rechtervoorkant. Op magische wijze gaat de motorkap precies door 1 van de smalle kieren van de vangrail, waardoor deze vast gegerepen wordt en van de auto gerukt wordt. Daarna de vangrail niet meer geraakt dus alleen schade aan de voorkant. Geen olie lekkage of koelvloeistof lekkage. Omdat de auto op best wel een niet handige plek stond, me broer laten zwaaien dat aankomend verkeer moest afremmen. En mij gewezen wanneer ik even kon keren en bij breidscheid de auto de baan af gereden. En daar stil gezet.

Daarna kwam al gelijk een stressi op mij af lopen. Deze vroeg of er iets gebeurd was. Hem uitgelegd dat ik net voor adenau de vangrail geraakt had en dat me broer daar bij gebleven was. Ik moest al me papieren meenemen en dan zouden we gaan kijken wat de schade was. Dus weer helemaal rond gereden met nog een andere stressi erbij (hij ging zelf ook nog een klein beetje overdwars :D).

Weer op de plek des onheils aangekomen begon stressi nummer 1 te vlaggen en stressi nummer 2 ging wat papier werk invullen in de auto. Daarna geprobeerd de motorkap uit de vangrail te halen, wat onmogelijk was doordat de haak waar de motorkap normaal mee op de auto wordt gehouden ook door de vangrail was gegaan. Als deze eraf zou zijn moest het wel lukken. Dus gevraagd of ze een tank of iets dergelijks hadden, maar dat hadden ze niet. Er zou iemand langskomen om ons te helpen. Inmiddels was me broer ook weer naar ons toegekomen om te helpen met de motorkap.

Even later kwam een abschleppwagen langs om ons te "helpen". Hij had een band om de motorkap gedaan. Dus niet vast maar gewoon er los onder, wat mij niet heel handig leek, maar goed. Toen takelde hij hem dus omhoog , wat eigenlijk geen nut had... Laten zien dat die haak er eerst af moest en gevraagd of hij niet een tang had. Had hij ook niet, maar wel een hamer. Dus toen geprobeerd die haak plat te slaan zodat hij door de vangrail kon. Helaas ging hij niet plat genoeg. Toen hebben we de takel aan die haak gemaakt en hem er gewoon afgerukt. Hij wou er toen bijna door heen, maar nog net niet helemaal. Nog een paar klappen en hij was los.

Wonder boven wonder geen schrammetje op de vangrail. Abschleppwagen heeft mijn motorkap meegenomen. Hij had haast want hij moest verderop nog een andere auto meenemen. Toen zijn weer terug naar start finish gereden om de zaak verder af te handelen.

Gelukkig geen schade aan de vangrail dus. En doordat de abschleppwagen toch nog iemand anders moest ophalen heb ik uiteindelijk "maar" 174 euro moeten betalen. Dat was voor het uur dat die 2 stressi met mij bezig zijn geweest. Er werd mij ook nog verteld dat ik de volgende keer gelijk moet bellen en niet de baan af mag rijden. Ze hadden hier de politie voor kunnen bellen, dus wat dat betreft heb ik ook heel veel geluk gehad. Maar omdat ik op zo'n kut plek stond en verder geen lekkage's had toch besloten om de auto van de baan te rijden. Maar doe dit dus niet, want je kan hier grote problemen mee krijgen.

Toch nog een lift gekregen van 2 andere stressi terug naar me auto (dus uiteindelijk toch nog 4 rondjes gedaan :P). Daar lag de motorkap netjes op me auto. De auto nog even goed gechecked alles werkte nog zoals het hoorde. Motorkap opgevouwen en achter in de auto gegooid. Toen me broer opgehaald, daarna de 2 dames en toen gelijk naar huis gereden. Geen verschil in rij gedrag van de auto, geen trilling en hij rijdt nog gewoon rechtdoor, hij trekt niet in het stuur. Het lijkt dus alleen blikschade en wat plastic dingen afgebroken.
Laatst gewijzigd door Linc (Bas) op 27 sep 2010, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 27 sep 2010, 11:40

Jammer van de schade, maar mooi dat het hierbij gebleven is! Veel vreemde blikken gehad op de terugweg zeker? :D

Plaats reactie