Nu een huis kopen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Kadett

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Kadett » 21 sep 2021, 13:38

Luco schreef: 21 sep 2021, 13:09
Kadett schreef: 21 sep 2021, 13:01 Komen sowieso al 20.000 Afghanen bij, al goedgekeurd door de IND. Dus dat zal het huizen aanbod ook niet doen helpen.
Ja die gaan allemaal kopen toch.
Ja zijn allemaal doktoren en tandarts en ingenieurs :tong:

Nee dat zeker niet, maar die krijgen allemaal binnen x jaar een (sociale) huurwoning toebedeelt. Aanbod daarvan neemt nog meer af, wordt de prioriteit (nog) meer verlegd naar bouwen van nieuwe (sociale) huurwoningen tov koophuizen.

Luco

Bericht door Luco » 21 sep 2021, 13:46

Kadett schreef: 21 sep 2021, 13:38
Kadett schreef: 21 sep 2021, 13:01 Komen sowieso al 20.000 Afghanen bij, al goedgekeurd door de IND. Dus dat zal het huizen aanbod ook niet doen helpen.

Nee dat zeker niet, maar die krijgen allemaal binnen x jaar een (sociale) huurwoning toebedeelt. Aanbod daarvan neemt nog meer af, wordt de prioriteit (nog) meer verlegd naar bouwen van nieuwe (sociale) huurwoningen tov koophuizen.
Sociale huurwoningen bouwen heeft in principe niks te maken met het bouwen van koopwoningen, meer sociale huurwoningen is juist ook gunstig voor de koopwoningen omdat men dan nog een stukje tekort op de huurwoningen kunnen compenseren.

Maar ja de meeste kopers willen niet bij of tussen sociale huurders zitten he, zoals Arjan al noemde is dat geen A locatie.

Bombadil

Bericht door Bombadil » 21 sep 2021, 14:21

In mijn tijd ging je als startend stelletje eerst een paar jaar 'proefdraaien' in een sociale huurwoning. Dan een beestje, als het goed ging door naar een koopwoning en dan jongen.
Als startend stelletje een sociale huurwoning krijgen is nu haast ondenkbaar, lot uit de loterij.
Luco schreef: 21 sep 2021, 13:46 Maar ja de meeste kopers willen niet bij of tussen sociale huurders zitten he, zoals Arjan al noemde is dat geen A locatie.
Wat je alleen nu meer gaat zien is dat de woningcorporaties (en gemeenten) gemengd gaan bouwen.

Waar je vroeger hele 'sociale huur- / arbeiderswijken' had, gaat dat nu (weer) helemaal verkeerd. Die wijken worden te eentonig; kreten als ondermijning, parallelle samenleving zie je steeds meer. Komt naast de immigratie ook door de veel strengere inkomenseisen voor sociale huur; je komt niet meer ertussen als je agent of verpleegster bent dus worden hele wijken een combinatie van ouderen, werklozen en asielzoekers. Dat maakt het voor jongeren ook lastig om een bepaald milieu te ontgroeien.

De oplossing wordt nu gezien u in het gemengd bouwen door woningcorporaties; koopwoningen en huurwoningen in één wijk, vlak bij / door elkaar zodat er gemixt wordt. De gemeenten en provincies dringen hier ook sterk op aan door bij commerciële projectontwikkelaars te eisen dat een deel van de nieuwbouwwoningen wordt opgeleverd als sociale huur.

Uiteraard hebben we het dan niet over koopwoningen van 600K+ waar de DF`ers in wonen.

An sich een goede ontwikkeling; sociale huur combineren met goedkope koopwoningen. Alleen zou ik niet willen dat mensen in de dure huizen de geneugten van de maatschappij ontwijken.. Gewoon de Floddertjes als buren, ook voor de D66-rechter en VVD-bobo.
Laatst gewijzigd door Bombadil op 21 sep 2021, 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Luco

Bericht door Luco » 21 sep 2021, 14:22

Dat doen corporaties al zon 25 jaar hoor gemengd bouwen, om de redenen die ik in mijn vorige post al noemde.

Bombadil

Bericht door Bombadil » 21 sep 2021, 14:30

Dat mocht een tijdje niet meer; woningcorporaties moesten terug naar de kern en geen ontwikkelaartje spelen. Terecht ook na de 'Masarati / SS Rotterdam/ etc'-schandalen. En commerciële ontwikkelaars wilden geen sociale huur bouwen uiteraard, nu worden ze gedwongen.

Maar zelfs nu is voor het aanbieden van middeldure huur door WoCo`ser toestemming nodig van de ILT.

Echter, wal keert schip, zelfs de term 'leefbaar'heid mag weer en mengen is nu weer goed. Alleen de krapte op de woningmarkt verstoort alles.
Laatst gewijzigd door Bombadil op 21 sep 2021, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Kadett

Bericht door Kadett » 21 sep 2021, 14:51

Luco schreef: 21 sep 2021, 13:46
Kadett schreef: 21 sep 2021, 13:38

Sociale huurwoningen bouwen heeft in principe niks te maken met het bouwen van koopwoningen, meer sociale huurwoningen is juist ook gunstig voor de koopwoningen omdat men dan nog een stukje tekort op de huurwoningen kunnen compenseren.

Maar ja de meeste kopers willen niet bij of tussen sociale huurders zitten he, zoals Arjan al noemde is dat geen A locatie.
Laat ik het anders zeggen, waar je een sociaal huurwoning bouwt kan je geen koopwoning plaatsen. Nu hebben we in NL nog zat weiland om te bouwen.

Maar weet verder ook niet hoe het aanbestedingstraject zou verlopen voor een gemeente om uit te willen breiden en waar je tegen aan zou lopen afgezien van feit of er genoeg aannemers zijn om de klus te klaren.

Luco

Bericht door Luco » 21 sep 2021, 14:52

Bombadil, klopt niet helemaal

Ze mochten geen winst meer maken op ontwikkelen, die regel was er al 15 jaar voor de ss rotterdam, toen gingen corporaties samen externe ontwikkelaars oprichten om toch te kunnen ontwikkelen, en toen is de ellende juist begonnen omdat men dacht dik te kunnen verdienen met allerlei projecten, waaronder de SS rotterdam

Joël D.
Auto: Alfa 155 / Z4 3.0

Bericht door Joël D. » 21 sep 2021, 19:55

Nee, die komen in sociale huurwoningen. De mensen die daardoor buiten de boot vallen moeten dus in de particuliere huur iets gaan huren. En de mensen die anders daar in huurden gaan nu een huis kopen.

Luco

Bericht door Luco » 21 sep 2021, 20:00

Joël D. schreef: 21 sep 2021, 19:55
Nee, die komen in sociale huurwoningen. De mensen die daardoor buiten de boot vallen moeten dus in de particuliere huur iets gaan huren. En de mensen die anders daar in huurden gaan nu een huis kopen.
Is echt de grootste onzin, die mensen komen gewoon net als de rest op de wachtlijst, alleen voor noodgevallen is een corporatie verplicht een aantal woningen beschikbaar te hebben voor asielzoekers, maar dat zijn er veel en veel minder dan er hier vaak wordt gesuggereerd.
Plus dat het gros van die mensen geen A locatie willen met twee toilets, drie douches en een keuken van 40k, dus in die huizen wil een df-er of een starter niet eens zitten, want de mensen die in die huizen komen kunnen niet eens kopen met de huidige markt.

Tom

Bericht door Tom » 21 sep 2021, 20:20

Het ligt aan de gemeentelijke verordening. Ik zie in de praktijk dat statushouder gewoon urgentie toegekend krijgen of direct bemiddeld worden tijdens de verdeling. De aantallen verschillen wel.
Nu zit de gemiddelde DFer niet in een sociale huurwoning, maar als je wel op zo'n woning wacht dan snap ik de boosheid op het beleid.

Luco

Bericht door Luco » 21 sep 2021, 20:27

Tom schreef: 21 sep 2021, 20:20 Het ligt aan de gemeentelijke verordening. Ik zie in de praktijk dat statushouder gewoon urgentie toegekend krijgen of direct bemiddeld worden tijdens de verdeling. De aantallen verschillen wel.
Nu zit de gemiddelde DFer niet in een sociale huurwoning, maar als je wel op zo'n woning wacht dan snap ik de boosheid op het beleid.
Dat klopt helemaal, maar men doet net of elke asielzoeker voorrang krijgt, en dat is absoluut niet zo, de gemeente maakt in opdracht van den haag afspraken met de corporaties, en er zijn ook gewoon nog gebieden waar je binnen drie maanden een woning hebt als je op de wachtlijst staat, maar ja dan mag je ook geen eisen hebben en als urgentiegeval mag je ook de woning niet weigeren, want dan kom je gewoon achteraan op de wachtlijst.

Tenminste, wachtlijst, inschrijflijst en moet je zelf reageren en een aantal criteria bepalen dan op welke plaats je staat voor de woning waar je op reageert.

Bombadil

Bericht door Bombadil » 21 sep 2021, 20:41

Luco schreef: 21 sep 2021, 20:00
Joël D. schreef: 21 sep 2021, 19:55

Is echt de grootste onzin, die mensen komen gewoon net als de rest op de wachtlijst, alleen voor noodgevallen is een corporatie verplicht een aantal woningen beschikbaar te hebben voor asielzoekers, maar dat zijn er veel en veel minder dan er hier vaak wordt gesuggereerd.
Plus dat het gros van die mensen geen A locatie willen met twee toilets, drie douches en een keuken van 40k, dus in die huizen wil een df-er of een starter niet eens zitten, want de mensen die in die huizen komen kunnen niet eens kopen met de huidige markt.
Mijn gemeente geeft het aantal statushouders door aan de corporatie en neemt ze mee in de prestatieafspraken tussen gemeente en woningcorporatie. Volgens mij komt het aantal dat de gemeente moet huisvesten weer via COA naar de provincie en dan naar de gemeente?

Gezien het gebrek aan bouwen, daarmee samenhangende gebrek aan doorstroom/ huuropzeggingen en het aantal statushouders dat komt is het simpelweg 30+% van het aantal vrijkomende huurwoningen van de corporatie voor statushouders. Natuurlijk verdringt dat de mensen die geen statushouder zijn op de wachtlijst. En die wachtlijst is jarenlang. Dan kan je de statushouders ook niet op de wachtlijst laten staan; dan zitten ze 5 jaar in het AZC !

Linksom of rechtsom moeten mensen die dit land binnenkomen ergens wonen. Dat is ook mijn probleem met de politiek; als je immigranten toelaat moet ook de rest goed gaan regelen; huizen, omscholing ouders, extra leerkrachten voor de kinderen, etc, etc. Doe je dat niet, dan krijg je deels de huidige problemen; druk op de huizenmarkt, het onderwijs, gebrek aan integratie en het niet vinden van werk.
Laatst gewijzigd door Bombadil op 21 sep 2021, 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Luco

Bericht door Luco » 21 sep 2021, 20:43

30% hahahaha wat een onzin wordt er weer uitgekraamd.
Ben ik toch benieuwd in welke gemeente je woont, want de cijfers zijn gewoon openbaar.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... vergunning

Eindhoven moet dus bv 180 statushouders huisvesten dit jaar op 43.000 huurwoningen van corporaties
gemiddelde mutatiegraad is 6,2 procent, dus 2666 mutaties waarvan er dus 180 gereserveerd worden voor statushouders.
ja das 30%

allen

Bericht door allen » 21 sep 2021, 20:57

tomgtr schreef: 21 sep 2021, 12:59 Ik ben het enerzijds met je eens, aan de andere kant is het makkelijk lullen voor jou en voor mij.
Jij bent toch ook niet begonnen met je laatste huis, ons eerste huis was ook een opknapper die we toen net konden betalen, dus wat dat betreft is er niks veranderd voor een starter.

En daar hebben we ook 10 jaar aan geklust om het netjes en naar onze zin te maken.
Tenzij Tom nogsteeds getrouwd is weinig kans... :mrgreen:

Luco

Bericht door Luco » 21 sep 2021, 20:59

allen schreef: 21 sep 2021, 20:57
tomgtr schreef: 21 sep 2021, 12:59 Ik ben het enerzijds met je eens, aan de andere kant is het makkelijk lullen voor jou en voor mij.
Jij bent toch ook niet begonnen met je laatste huis, ons eerste huis was ook een opknapper die we toen net konden betalen, dus wat dat betreft is er niks veranderd voor een starter.

En daar hebben we ook 10 jaar aan geklust om het netjes en naar onze zin te maken.
Tenzij Tom nogsteeds getrouwd is weinig kans... :mrgreen:
:lol: :lol:

Bombadil

Bericht door Bombadil » 21 sep 2021, 21:02

Luco, dat zegt toch niets als je niet weet hoeveel woningen er beschikbaar zijn... Grote steden, krimpgebieden zal het vast soepeler gaan.

Lekker makkelijk anderen van onzin beschuldigen.. :(

Onze sociale huurwoningen hebben een mutatiegraad van minder dan eens in de 21 jaar.
Bij honderd huurwoningen heb je dus 5 woningen beschikbaar per jaar.

Mijn dorp heeft +- 1000 sociale huurwoningen. Komen er dus 47 beschikbaar per jaar.

Uit jouw gegevens haal ik een taakstelling van 46 statushouder voor dit jaar voor de overkoepelende gemeente. Stel 1/3e van die target (% geschat obv inwonersverhouding) voor mijn dorp -> 15 statushouders.

Jongens wat komt dat mooi uit: 15/47 = 32% Het is dus nog meer..

Uiteraard heeft dat ook weer te maken met een gebrek aan sociale huurwoningen, hadden we er 2.000 dan was het percentage de helft..
Laatst gewijzigd door Bombadil op 21 sep 2021, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Luco

Bericht door Luco » 21 sep 2021, 21:06

gaat niet per dorp maar per gemeente, dus noem de gemeente maar dan kunnen we de cijfers ernaast leggen en kijken of je gelijk hebt.

Bombadil

Bericht door Bombadil » 21 sep 2021, 21:08

Waar vind jij de mutatiegraad per gemeente voor de sociale huurwoningen en het aantal sociale huurwoningen? Anders heeft het geen nut om te weten welk forensendorp in de randstad ik woon. Tenzij je op de koffie wil komen..

Ik las de stukken van mijn woningcorporatie altijd dus vandaar dat ik het daarbinnen weet, van de buurdorpen weet ik niks.
Laatst gewijzigd door Bombadil op 21 sep 2021, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Luco

Bericht door Luco » 21 sep 2021, 21:10

noem je gemeente maar dan kan je gewoon zoeken op aantal huurwoningen

Bombadil

Bericht door Bombadil » 21 sep 2021, 21:12

Waar kan je het aantal huurwoningen en de mutatiegraad vinden?
Welke site heeft die?

Of heb je inside info want de mutatiegraad staat niet in de Aedesbenchmark. Ergens bij ILT?

Luco

Bericht door Luco » 21 sep 2021, 21:15

tja als jij je gemeente niet wilt noemen houdt het op he.

Tom

Bericht door Tom » 21 sep 2021, 21:17

Luco schreef: 21 sep 2021, 20:27
Dat klopt helemaal, maar men doet net of elke asielzoeker voorrang krijgt, en dat is absoluut niet zo,
Dat denk ik wel. Het hele systeem zou anders vastlopen. Werken kunnen de meeste niet en als ze het al doen is het inkomen te laag voor particuliere huur of koop. In AZC’s kunnen ze ook niet eeuwig blijven.
Natuurlijk is het onzin om asielzoekers de schuld te geven, op de grote hoop is het aantal niet gigantisch… maar als normale woningzoekende moet je uiteindelijk langer wachten en heb je minder keus, of je moet geluk hebben met loting of een DirectKans-achting model. In je voordeel werkt het in ieder geval niet, zeker niet nu we weer meer asielzoekers opnemen.
Dat is verder geen verwijt naar woningcorporaties, die zijn slechts uitvoerend.

Bombadil

Bericht door Bombadil » 21 sep 2021, 21:18

..
Laatst gewijzigd door Bombadil op 21 sep 2021, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Luco

Bericht door Luco » 21 sep 2021, 21:19

ik heb de gegevens per gemeente beschikbaar inclusief mutatiegraad

Bombadil

Bericht door Bombadil » 21 sep 2021, 21:22

PB
Graag enkel de cijfers, niet de plaatsnaam. Wil geen grapjas die naam + foto`samenvoegt en dan het wagenpark komt bekijken.

Plaats reactie