Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Dennis Cavallino

Re: Wereldwijde recessie is systeemcrisis geworden

Bericht door Dennis Cavallino » 31 okt 2011, 10:51

romo schreef:^ Mee eens..................er gaat een heel ander economisch model komen, goedschiks dan wel kwaadschiks............

Je ziet het aan het internet, informatie die voor iedereen nagenoeg gratis beschikbaar is, dit zal verder navolging krijgen, WWW wordt WWS; World Wide Sharing....................
Dat zal nog een paar stappen verder moeten gaan dan veel mensen zich nu beseffen:
- Het begin is gemaakt met open source diensten (internet - software - informatie - VOEDELPRODUCTIE)
- Het zal (moeten gaan) leiden tot: Verdwijnen van grenzen. De wereld is open. Landen en grenzen zijn door mensen bedacht. Het zorgt aan de ene kant voor orde en regelmaat, voor duidelijkheid en structuur, maar tegelijkertijd zorgt het voor onrust, ruzie en oorlog. Globalisten zullen de wereld gaan leiden, niet de protectionisten en dictators. De wereldbevolking is dankzij het WWW en straks dankzij WWS ook echt wereldburger geworden.
- Politiek richt zich al decennia lang op het hier en nu, met altijd in 't achterhoofd hoe 't gisteren was, maar niet op het morgen en overmorgen. De beurs trouwens ook.
- Bedrijven draaien nu op geld. Geld is niets. Patenten zijn niet in het belang van de wereld, maar richten zich vooral op het beschermen van geld. Geld is niets. Dus dat zal WWS moeten gaan doorbreken.

WWS heeft een kans, maar er moeten heel wat drempels worden overwonnen of vernietigd voor het zover komt dat we het kapitalisme én het communisme vaarwel kunnen zeggen en over kunnen gaan tot een globalistisch stelsel van handel, het verdwijnen van naties en monopolisten. In het WWS-utopia wacht ons wellicht een echte democratie zonder anarchie en dat kan alleen worden gerealiseerd als we ons gaan focussen op het maximaliseren van wereldvrede.

Ik zie 't nog niet gebeuren, onze breinen zijn nu nog teveel gebrainwashed door onze huidige stelsels.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 31 okt 2011, 20:56

@Dennis; je verwoordt precies wat ik ermee bedoel, op meerdere terreinen dus...............ben er van overtuigd dat dit de enige goede en wenselijke weg is. Gaat vanzelf komen, enerzijds door voortschrijdend inzicht, meer openheid en transparantie v.w.b. de problematiek die daarmee ( internet) voor bijna het gehele wereld publiek toegankelijk en inzichtelijk is / gaat worden. Anderzijds zal men harde keuzes moeten maken al dan niet gedwongen door de publieke opinie op basis van voornoemd punt, dan wel het eindig zijn van de natuurlijke produktie middelen.
Kortom; er komt een omslag punt.....................het is niet of, eerder wanneer.............

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 01 nov 2011, 12:18

We gaan die voorspelde 2 weken niet eens halen;

http://www.nrc.nl/nieuws/2011/11/01/oph ... nen-lager/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.nrc.nl/nieuws/2011/11/01/ren ... ordniveau/" onclick="window.open(this.href);return false;

GTRene

Bericht door GTRene » 01 nov 2011, 12:33

en ze rekken en rekken maar en ondertussen verdampt weer een groot deel van het reddinggeld...
EUtopia

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 01 nov 2011, 12:34

Papandreou wil de handdoek gooien zo lijkt het.

Het was sowieso al apart dat de beurzen opliepen en de bond rentes niet zakten na woensdag. Dus wie dit niet aan zag komen....

Ze willen het EFSF noodfonds uitbreiden naar 1 triljoen alleen ze weten niet wie die resterende 560 miljard betalen gaat. Is gewoon lachwekkend.

MF Global ook failliet daar ging de eerste.

Rupie

Bericht door Rupie » 01 nov 2011, 14:04

We hebben toch de leverage? Of ziet die al in het 500 miljoen verwerkt? Als de banken het kunnen, kan de overheid het ook toch :hungry:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 01 nov 2011, 14:12

Leverage = gebruik maken van geleend geld.

Als je geen geld op de markt kunt krijgen kan je ook niet leveragen.

Rupie

Bericht door Rupie » 01 nov 2011, 14:19

Hmmm, ja, dacht dat de term ook gebruikt werd voor het mogelijk maken van het uitlenen van grotere bedragen op basis van een beperkt eigen vermogen/eigen geld.

Cq geldcreatie.

GTRene

Bericht door GTRene » 04 nov 2011, 17:41

ik hoorde nog een goede bak vandaag op de radio :mrgreen:

waarom kun je in Griekenland alleen contant/gepast betalen?

ze kunnen geen geld terug geven :zwijntje:

zoiets ging die.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 04 nov 2011, 18:05

GTRene schreef:ik hoorde nog een goede bak vandaag op de radio :mrgreen:

waarom kun je in Griekenland alleen contant/gepast betalen?

ze kunnen geen geld terug geven :zwijntje:

zoiets ging die.
:roflol:

romo

Bericht door romo » 04 nov 2011, 19:51

http://www.nrc.nl/nieuws/2011/11/04/gro ... -drachmes/" onclick="window.open(this.href);return false;

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 04 nov 2011, 19:56

Doen ze toch niet.

Leuk weekje verder, wel referendum, geen referendum, Papandreou weg, blijven, weg enz. 1 grote poppenkast :lollerdelol:

Joy

Bericht door Joy » 04 nov 2011, 20:45

Maar voor de belegger zijn het gouden tijden. ING 2 leuke ritten mee gemaakt deze week. Geen idee of er nu een bepaalde berusting in de markt is ontstaan of dat dit binnen enkele dagen weer wegzakt. Shorten als een malle in ieder geval :D

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 04 nov 2011, 21:18

Durf het niet te zeggen, maar als ik zou gokken dan staat die beurs over een half jaar lager als nu. Maakt mij ook niet uit maar die volatiliteit is wel lekker.

ING was vandaag ook goed, van dik in de plus naar dik in de min.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 05 nov 2011, 07:05

Volgens mij is dit het keerpunt in de dubbele dip ( W <- het begin van de 2e V dus).

Je ziet het gewoon:

- De banken gaan wéér massaal personeel ontslaan, duizenden per bank.
- 2,5 jaar terug toen we in het midden van de eerste V zaten, toen krabbelden veel bedrijven overeind, omdat ze stuntkortingen gingen geven. Nu kan dat niet meer. Veel bedrijven hebben het nu zwaarder dan toen, zoals bouwmarkten, tuincentra, maar zelfs supermarkten, kledingwinkels en golfbanen. We hebben er in deze tijd gewoon teveel van, dus moet een groot aantal de deuren sluiten.
- Transportsector loopt opeens weer enorm terug
- met zoveel ontslagen en de directe en indirecte gevolgen daarvan wordt er een kettingreactie in werking gezet die we nog niet eerder hebben gezien.

Er is nu meer onrust, meer onzekerheid. De beurzen gaan vanaf nu in een paar maanden tijd 20 tot 50% onderuit. Dan is er geen financiële buffer meer en zitten we dus in het 2e van deze systeemcrisis. Ik verwacht dat we eind 2012 heel duidelijk zien dat we op een wereldwijd dieptepunt zitten, inclusief het binnenvallen van Iran na de Amerikaanse verkiezingen.

Daarna kan het hopelijk alleen maar beter worden. Mits er dan geen ww3 is uitgebroken, verwacht ik dat de rust pas terugkeert in 2015 en de crisis pas eind 2016 officieel is afgelopen (iets dat we pas in 2017 kunnen vaststellen). Dat heeft dan precies 10 jaar geduurd. We weten dit allemaal, we weten ook dat er iets stelselmatigs moet veranderen, maar dat gaat met de slappe bedoelingen van Occupy niet gebeuren en al die stakende paupers dragen er ook al niets aan bij.

romo

Bericht door romo » 05 nov 2011, 09:11

Was er niet iets met december 2012 ?................... :hmmm:

Luco

Bericht door Luco » 05 nov 2011, 09:19

Dennis Cavallino schreef:Volgens mij is dit het keerpunt in de dubbele dip ( W <- het begin van de 2e V dus).

Je ziet het gewoon:

- De banken gaan wéér massaal personeel ontslaan, duizenden per bank.
- 2,5 jaar terug toen we in het midden van de eerste V zaten, toen krabbelden veel bedrijven overeind, omdat ze stuntkortingen gingen geven. Nu kan dat niet meer. Veel bedrijven hebben het nu zwaarder dan toen, zoals bouwmarkten, tuincentra, maar zelfs supermarkten, kledingwinkels en golfbanen. We hebben er in deze tijd gewoon teveel van, dus moet een groot aantal de deuren sluiten.
- Transportsector loopt opeens weer enorm terug
- met zoveel ontslagen en de directe en indirecte gevolgen daarvan wordt er een kettingreactie in werking gezet die we nog niet eerder hebben gezien.

Er is nu meer onrust, meer onzekerheid. De beurzen gaan vanaf nu in een paar maanden tijd 20 tot 50% onderuit. Dan is er geen financiële buffer meer en zitten we dus in het 2e van deze systeemcrisis. Ik verwacht dat we eind 2012 heel duidelijk zien dat we op een wereldwijd dieptepunt zitten, inclusief het binnenvallen van Iran na de Amerikaanse verkiezingen.

Daarna kan het hopelijk alleen maar beter worden. Mits er dan geen ww3 is uitgebroken, verwacht ik dat de rust pas terugkeert in 2015 en de crisis pas eind 2016 officieel is afgelopen (iets dat we pas in 2017 kunnen vaststellen). Dat heeft dan precies 10 jaar geduurd. We weten dit allemaal, we weten ook dat er iets stelselmatigs moet veranderen, maar dat gaat met de slappe bedoelingen van Occupy niet gebeuren en al die stakende paupers dragen er ook al niets aan bij.
Toch klopt er iets niet.

Supermarkten schieten als paddestoelen uit de grond.
Banken ontslaan mensen terwijl ze megawinsten maken.
In de transportsector zoeken ze als gekken naar personeel.

Verder zitten Landall, Centerparcs en whatever voor kloteparken er nog meer zijn, nog nooit zo vol als voorheen.
Als je maar hard genoeg roept dat het slecht gaat dan gaat men dat geloven, ze maken elkaar gewoon stapelgek.

Ik blijf erbij, zolang je gewoon je baan hebt of je bedrijf gewoon doorloopt merk je niks van de recessie.

RVV

Bericht door RVV » 05 nov 2011, 09:27

Inderdaad Luco, het consumentenvertrouwen is echt megaslecht. Maar wat wil je ook. Euro/griekenland gedoe maakt mensen onvoorstelbaar onzeker. Nedelandse midden en kleinbedijf met in het bijzonder de detailhandel in duurzame consumptiegoederen krijgen een harde tik om de oren.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 05 nov 2011, 09:44

Luco, ik heb me ook zitten verbazen over het massa-ontslag bij ING en tegelijkertijd een winst van 1,7 miljard. Maar in plaats van direct mn mening klaar te hebben was ik eerder nieuwsgierig naar het waarom. Even Googlen dus :)

De reorganisatie is hard nodig ivm aangescherpte regels mbt kapitaalreserves. Dat een bank winst draait zegt natuurlijk helemaal niets over de balans. Het zou natuurlijk goed mogelijk kunnen zijn dat de bezittingen (aandelen) van de bank sterk zijn afgenomen waardoor het eigen vermogen eveneens sterk is gedaald.

Een van de weinige mogelijkheden die je hebt is je winst nog verder opkrikken om sneller aan die reserve's te voldoen, aan de andere kant lijken de aandelenkoersen voorlopig ook nog eens verder te dalen, dus dan moet je ook nog eens extra hard in je kosten gaan snijden. Ik zeg niet dat dit het moet zijn, maar het klinkt me wel aannemelijk en dan staat zon ontslagronde toch ineens in een heel ander perspectief.

Luco

Bericht door Luco » 05 nov 2011, 09:48

Maus, ik constateer alleen dat ze megawinsten maken.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 05 nov 2011, 11:53

eens met Luco, zolang je je baan hebt veranderd er niks voor de consument...

maar doordat de Media zoveel paniek zaait en alles alleen negatief uitlegt krijg je vanzelf dat het consumentenvertrouwen daalt en dus wordt er minder geld uitgegeven en daar heb je je crisis...

naar mijn mening hebben de media een groot deel van de crisis veroorzaakt ;)

Rupie

Bericht door Rupie » 05 nov 2011, 12:21

De oorzaak van de crisis is dat we allemaal te hebberig zijn. Dat wordt gewoon gecorrigeerd als het meezit op het moment. Gewoon een flinke stap terug doen met zijn allen en dan de draad weer oppakken op een hopelijk meer duurzame manier voor alles en iedereen.

HansD

Bericht door HansD » 05 nov 2011, 12:57

Ik blijf erbij, zolang je gewoon je baan hebt of je bedrijf gewoon doorloopt merk je niks van de recessie.
Absoluut.
Ruben schreef:De oorzaak van de crisis is dat we allemaal te hebberig zijn. Dat wordt gewoon gecorrigeerd als het meezit op het moment. Gewoon een flinke stap terug doen met zijn allen en dan de draad weer oppakken op een hopelijk meer duurzame manier voor alles en iedereen.
Klopt.
Het is alleen zo apart dat 'we' van alle kanten horen dat het wat minder moet ivm milieu ed maar dat zodra de economie niet of te weinig groeit er van alle kanten maatregelen getroffen moeten worden om maar wel te groeien. Wat is het nu, moet er ongebreideld gegroeid worden of zitten we nu in een fase van consolidatie en moet er maar geaccepteerd worden dat er de komende tijd weinig groei zal zijn?
Ik ben voor het laatste, bedrijven kunnen zich daar dan ook op instellen en geen irreële verwachtingen hebben. Op een gegeven moment houdt het op, iedereen heeft voldoende LCD schermen, auto's ed. Dan wordt het een vervangingsmarkt en geen groeimarkt. Consumptiegroei kun je verwachten in de BRIC landen ed maar weinig in de verzadigde West-Europese markt.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 05 nov 2011, 12:59

Eens Maus, de cijfers van ING vertellen ook niet het hele verhaal. Zo staan er nog 10+ miljard aan leningen uit aan Spanje/Italië bijvoorbeeld. Verkopen ze die dan schrijven ze al een deel af, of gaan ze daar een haircut in uitvoeren in de toekomst dan is die winst opeens een veel groter verlies.

Als je die regels omtrent die kapitaal reserves een beetje kent dan weet je ook dat die 8% uit Basel II een schijntje zijn.
Martijn_bmw schreef:eens met Luco, zolang je je baan hebt veranderd er niks voor de consument...

maar doordat de Media zoveel paniek zaait en alles alleen negatief uitlegt krijg je vanzelf dat het consumentenvertrouwen daalt en dus wordt er minder geld uitgegeven en daar heb je je crisis...

naar mijn mening hebben de media een groot deel van de crisis veroorzaakt ;)
Klopt, maar aan de andere kant denk ik ook dat we in Nederland nog relatief weinig van de crisis merken tov bijvoorbeeld de VS of de zuid Europese staten, omdat het hier nog wel redelijk gaat.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 08 nov 2011, 13:22

"zolang je je baan hebt, verandert er niets"

Zolang je salaris NIET stijgt, zoals het in vele honderdduizenden gevallen 't geval is in NL, dan heb je een probleem. Dit geldt ook ook voor de (groeiende groep!) ZZP-ers die wel WERK hebben, maar tegen VEEL lagere tarieven, laat staan dat hun uurtarieven jaarlijks geïndexeerd worden. Als dan 't werk opeens ook weg valt, is de buffer op.

Waarom is 't een probleem?

Vanwege 't simpele feit dat ALLES duurder wordt. Ziektekosten, pensioen, telefonie/internet, brandstof, energie, auto's, voedsel (een groot geluk dat supermarkten veel stunten, maar toch stijgen veel prijzen gewoon). Verzekeringen, belastingen, noem 't allemaal maar op, de lasten nemen toe en de inkomsten nemen hoe je 't ook wendt of keer af.

De levensstandaard is blijven stijgen, maar de inkomsten van de massa niet. Dat is een groot probleem en wordt al 10 jaar onderschat.

Plaats reactie