EV auto's (elektrische)
-
Re: EV auto's (elektrische)
Hier “kost” dat 2% van een volle lading.
-
Is de jouwe al met de verdubbelde accu?RS-Ron schreef: 08 feb 2022, 12:38 Ik heb nu twee weken een Seat Mii electric. Gemiddeld gebruik ik de Mii voor zo’n 40km per dag. Als ie vol is kan ik er met deze temperaturen ongeveer 180km mee rijden. Dat zou fors meer moeten worden als de temperaturen hoger worden. Zit climate controle in en een radio. Infotainment werkt via mob. telefoon. App ben ik nog mee aan het stoeien, dan kan ik hem aan de lader voorverwarmen enzo. E-Sim is geactiveerd, maar de app kan de Mii nog niet vinden. Het koppel van de Mii is iets meer als de VW up GTI 212NM tegen 200NM. Dat maakt het vlot karretje tot de 100km/u. Wegligging is met de 300+kg accu’s tussen de wielen erg goed. Alleen werken tractorhoogte en de 165 bandjes om de 14 inch velgen een beetje tegen, maar dat kan nog wat aan gedaan worden. Het zal nooit een raceauto worden, maar voor de boodschappen, “relatief” kortere ritjes en woon/werk onder de 100km voor een retour prima goedkoop alternatief. Voor mij ook belangrijk dat het doosje 4 deuren heeft, prima schoon te houden is met twee honden achterin die per stuk kilo bagger meenemen na bezoek bos. Kofferbak ook voldoende voor paar tassen boodschappen. Ergens over 2.5 jaar een check bij de dealer, gratis, nog 2.5 jaar garantie dus dat is te overzien.
Gr Ron
- RS-Ron
De Mii en de Citigo-E zijn alleen leverbaar geweest met de grootste accucapaciteit, 36.8 kWh. De up is eerst met kleinere accu geleverd.
Gr Ron
Gr Ron
-
OnlineMartijn_bmw
Dat klopt niet helemaal, want de totale verkopen EV (in lease) stijgen wel degelijk alleen die van Tesla zijn in elkaar gestort.Spijkerhard schreef: 08 feb 2022, 19:00 Leuk dat je je ervaringen opgeschreven hebt Karel! Je hebt me ook wel nieuwsgierig gemaakt naar de Ioniq 5! Ze hebben overigens natuurlijk wel al een ronde of 2 geoefend bij Hyundai en Kia...
Je verhaal over de Tesla herken ik echter niet helemaal (of helemaal niet) Misschien is de model Y totaal anders dan de model 3, maar ik dacht dat ze op dezelfde leest geschoeid waren. Misschien waren je verwachtingen wat hoog? Ik ben echt geen Tesla fanboi, maar krijg hier wel het gevoel dat er enigzins gebashed wordt.
En hier NL zijn de verkopen wat (flink) lager, dankzij verdwijnende stimuleringsregelingen, iedereen die er nu een koopt is "te laat", wereldwijd lopen de verkopen nog steeds op.
De aantallen gaan nu naar zo’n beetje alle andere EV aanbieders.
-
OnlineEvdP
- Auto: Volg de Skoda rijder
Spijkerhard schreef: 08 feb 2022, 19:00 Misschien waren je verwachtingen wat hoog? Ik ben echt geen Tesla fanboi, maar krijg hier wel het gevoel dat er enigzins gebashed wordt.
Of iedereen hemelt Tesla op maar als je de prijs / kwaliteit verhouding vergelijkt met andere merken, vallen ze dan niet tegen? Karel vergelijkt meerdere auto's met elkaar en vind dan dat de Tesla niet de betere is. Kan ik me voorstellen. Het wordt een beetje een "one trick pony". Qua snelheid fantastisch maar de verpakking is het net niet. Voor het geld wat ze kostten ga je ook wat verwachten. Maar volgens mij was dat ook een beetje Karels conclusie met betrekking tot de Porsche. Sommige aandachtspunten kun je niet simpelweg "weglachen".
- Bram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Die Porsche klinkt ook wel exorbitant duur zeg. Voor wat betreft de VAG auto's, is die harde vering wellicht bedoeld om het gewicht wat te maskeren?
-
Shorten die handelMartijn_bmw schreef: 08 feb 2022, 19:32 Dat klopt niet helemaal, want de totale verkopen EV (in lease) stijgen wel degelijk alleen die van Tesla zijn in elkaar gestort.
De aantallen gaan nu naar zo’n beetje alle andere EV aanbieders.

-
Karel, die geluidsmeuk in de taycan kun je gewoon uitzetten. Als die verkoper je dat niet kon vertellen is het een retard. Overigens is de meest stilste ev een taycan met de dubbele beglazing. Kost alleen wat... En blijkbaar niet voor mensen van 30+.
En anders duw je er luchtvering pasm optie op... Opgelost.
En anders duw je er luchtvering pasm optie op... Opgelost.
-
Ik bedoel niet die achterlijke Tron geluiden
.
Dat is helemaal een bizarre optie trouwens.
Ik bedoel echt wel de EV geluiden die gewoon heel fel naar de binnenruimte doorsijpelen.
En voor bijna 130k verwacht ik toch veel meer van een Tycan. Dan zou ik altijd naar de iX 50 gaan op dit moment, die overklast de Tycan in alles behalve de looks
.

Dat is helemaal een bizarre optie trouwens.
Ik bedoel echt wel de EV geluiden die gewoon heel fel naar de binnenruimte doorsijpelen.
En voor bijna 130k verwacht ik toch veel meer van een Tycan. Dan zou ik altijd naar de iX 50 gaan op dit moment, die overklast de Tycan in alles behalve de looks

-
Dit…EvdP schreef: 08 feb 2022, 20:07 Of iedereen hemelt Tesla op maar als je de prijs / kwaliteit verhouding vergelijkt met andere merken, vallen ze dan niet tegen?
Als je een EV wil kopen moet je jezelf eens forceren op met “andere” of meerdere merken te gaan testen.
Dit is een hele andere manier van autobouwen en ook als bestuurder mss voor iedereen andere eisen.
Ene kiest mss voor de kick, de andere voor de max range, de andere voor de goofy geluidje.
Ik wil max stilte en max comfort. Anders zie ik geen voordeel van een EV voor mezelf.
Zo heb ik ook alle auto’s getest zonder vb muziek/radio. Omdat ik zowieso nooit naar de radio luister en daardoor valt er uiteraard ook veel meer op waar andere mss nooit last van zullen ervaren.
Als je echt wil kopen moet je ook is zo’n ding leegrijden zodat je echte verbruik kent met jouw rijstijl. Alsook kan je dan eens het (snel)laden testen en zien of dat jou bevalt (tijd/geluid/kost/…)
Verder vallen, als je veel test op een korte tijd, de verschillen nog meer op!
Laatst gewijzigd door Karel op 08 feb 2022, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
- JP
Een vlotte woordkunstenaar in zo’n ev-Porsche is een Ty-rapper ?
-
De ioniq5 is gewoon een gaaf ding. Echt een statement. Love it or hate it ook....
Het grappige is dat hij op foto's heel compact lijkt maar in het echt is het een fors ding. Gezien budget en wensen was het voor mij kiezen tussen de ev6 en de ioniq5. De kont van de ev6 vind ik niet om aan te gluren dus eind april staat er een ioniq5 op de stoep.
Enyaq en id4 is al gelijk wat verouderd qua alles als je in een ioniq5 of een ev6 hebt gereden (vind ik) en dat snelladen is natuurlijk wel de toekomst voor iedereen met range anxiety.
Het grappige is dat hij op foto's heel compact lijkt maar in het echt is het een fors ding. Gezien budget en wensen was het voor mij kiezen tussen de ev6 en de ioniq5. De kont van de ev6 vind ik niet om aan te gluren dus eind april staat er een ioniq5 op de stoep.
Enyaq en id4 is al gelijk wat verouderd qua alles als je in een ioniq5 of een ev6 hebt gereden (vind ik) en dat snelladen is natuurlijk wel de toekomst voor iedereen met range anxiety.
-
De Ioniq5 heeft normale verhoudingen waardoor het op een C segment hatchback lijkt. Mag van mij de nieuwe trend worden IPV van de zogenaamde SUV's.
-
- Auto: Fun Damn Mentally
Heel bijzonder(mooi imo) model inderdaad!mark123 schreef: 08 feb 2022, 23:14 De ioniq5 is gewoon een gaaf ding. Echt een statement. Love it or hate it ook....
Een soort VW Golf 1 (Guigaro) meets Sbarro Super 8. Zo'n ding ziet er uit als een conceptcar van misschien dik 10 jaar geleden. Dit zijn dus complimenten. Ik weet niks van die auto qua tech enzo. Maar ga even tests zoeken/kijken.
Edit. Ding is blijkbaar héél goed (waarschijnlijk repost):
https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5 ... itenwisser

Laatst gewijzigd door Robin op 09 feb 2022, 07:36, 2 keer totaal gewijzigd.
-
In en om Amsterdam rijden er al een paar rond met bijpassende blauwe platen.
Weer eens wat anders dan een Leaf of Tesla.
Weer eens wat anders dan een Leaf of Tesla.
- tomgtr
Ook gij Brutus?Robin schreef: 09 feb 2022, 07:21Heel bijzonder(mooi imo) model inderdaad!mark123 schreef: 08 feb 2022, 23:14 De ioniq5 is gewoon een gaaf ding. Echt een statement. Love it or hate it ook....
Een soort VW Golf 1 (Guigaro) meets Sbarro Super 8. Zo'n ding ziet er uit als een conceptcar van misschien dik 10 jaar geleden. Dit zijn dus complimenten. Ik weet niks van die auto qua tech enzo. Maar ga even tests zoeken/kijken.
![]()
-
Ik vind 'm mooi:)
-
OnlineMartijn_bmw
Ik vind de ioniq5 ook erg mooi en de ev6 ronduit lelijk (technisch gelijk aan elkaar) vreemd genoeg doen wij in de orders wel meer ev6 dus kennelijk heeft gemiddeld Nederland toch een andere mening
maar voor mij in dat segment graag de ioniq5 super gaaf ding

-
Ik ook!
Proficiat Mark123, topkeuze!
Voor welke versie ben je gegaan?
-
Ik ben voor een BAfA import gegaan met 2021 kenteken en MIA in 2021. Dus met 1000km er op uit Duitsland. Grote accu, rwd, pano dak en verder alle opties behalve Bose en de relax stand op de stoelen. Phantom black met de 20inch wielen.
- Knot
Vind alleen dat stuur een beetje vaag, had m een extra spaak beneden gegeven ipv dat citroen achtige.
- Wout309t
- Auto: A4 40TFSI
Twee collega's rijden er 1. Het is inderdaad een opgepompte C-segmenter.
Mooiste 'normale' EV van het moment.
Mooiste 'normale' EV van het moment.
-
Mooi. Feli man. Wat kost zoiets nou nog?mark123 schreef: 09 feb 2022, 08:16 Ik ben voor een BAfA import gegaan met 2021 kenteken en MIA in 2021. Dus met 1000km er op uit Duitsland. Grote accu, rwd, pano dak en verder alle opties behalve Bose en de relax stand op de stoelen. Phantom black met de 20inch wielen.
- tomgtr
Oh, die stond hier vanmorgen voor de deur op zaak (gastenplaats!!!).Karel schreef: 09 feb 2022, 08:12 6E6E93E5-9BE7-4E8A-9535-DD9291CB1D23.jpeg
Ik ook!
Proficiat Mark123, topkeuze!
Voor welke versie ben je gegaan?
Ik dacht dat het een Audi was. Ben niet zo thuis in dat segment zeg maar.
-
Als ik m nu in Duitsland samenstel kost hij zonder BAFA 59.190 eur incl 19% btw. Ik heb hem uiteindelijk gewoon bij een Nl autobedrijf gekocht en krijg dus een 21% BTW factuur etc. ca. 10% eur onder de duitse prijs zonder BAFA. ik heb mijn handtekening in november al gezet. Als ik nu kijk naar vergelijkbare exemplaren gaan de meeste 2021 kentekens met een paar duizend km voor de nieuwprijs (of soms meer) over de toonbank. Zal wel met de levertijd te maken hebben (nu bestellen is eind 2022 of begin 2023 leveren....)Robin schreef: 09 feb 2022, 10:09Mooi. Feli man. Wat kost zoiets nou nog?mark123 schreef: 09 feb 2022, 08:16 Ik ben voor een BAfA import gegaan met 2021 kenteken en MIA in 2021. Dus met 1000km er op uit Duitsland. Grote accu, rwd, pano dak en verder alle opties behalve Bose en de relax stand op de stoelen. Phantom black met de 20inch wielen.
Laatst gewijzigd door mark123 op 09 feb 2022, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.