Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic
- Philipoo
Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic
Iemand ervaring met een apart "tuinhuis" voor zonnepanelen? ik wil heel graag een garage bouwen op het voorerf, maar dat wordt vergunningstechnisch erg lastig ben ik bang (ondanks dat het volledig uit het zicht van de straat zou zijn). Nou had ik als idee om een vergunning aan te vragen voor een gebouw om zonnepanelen op te leggen (ons huis ziet er niet uit als we zonnepanelen op het dak doen). Iemand een idee of dat realistisch is?
- Knot
En ook nog een houtkachel oid zie ik... die zijn nog schraler dan ik zelf ben 

-
OnlineMartijn_bmw
Bizar wat een oplossing 
Mijn eerste gedachte is ook wat als de wind er een keer flink onderdoor jaagt…

Mijn eerste gedachte is ook wat als de wind er een keer flink onderdoor jaagt…
- JP
De vorige bewoner had zeker voorheen een heli gehad….
- Vliet
Wij hebben een overkapping (7 bij 3,6) laten zetten twee jaar geleden achter in de tuin, daar hebben we 8 panelen op laten leggen. Werkt perfect, panelen liggen nu pal zuid en volledig vrij van enige vorm van schaduw. Wel een extra omvormer erbij, omdat de afstand naar de andere omvormer te groot was. En de meterkast moest een klein beetje aangepast worden. Wij hadden wel van tevoren al een kabel getrokken naar de overkapping.Philipoo schreef: 19 apr 2022, 11:42 Iemand ervaring met een apart "tuinhuis" voor zonnepanelen? ik wil heel graag een garage bouwen op het voorerf, maar dat wordt vergunningstechnisch erg lastig ben ik bang (ondanks dat het volledig uit het zicht van de straat zou zijn). Nou had ik als idee om een vergunning aan te vragen voor een gebouw om zonnepanelen op te leggen (ons huis ziet er niet uit als we zonnepanelen op het dak doen). Iemand een idee of dat realistisch is?
- Martin van der Zwaard
Dat willen wij ook gaan doen.
12 panelen op het dak en dan later op de overkapping ook nog een aantal.
Ze komen aankomende maandag kijken en dan zal ik het meteen aankaarten dat ze de installatie zo aanleggen dat alleen de panelen erbij "geknoopt" moeten worden.
12 panelen op het dak en dan later op de overkapping ook nog een aantal.
Ze komen aankomende maandag kijken en dan zal ik het meteen aankaarten dat ze de installatie zo aanleggen dat alleen de panelen erbij "geknoopt" moeten worden.
-
Als je later panelen aanschaft, zullen dat naar alle waarschijnlijkheid andere panelen worden. Om de boel dan optimaal te laten presteren zouden die op een eigen MPPT aangesloten moeten worden ook al zijn de hetzelfde gepositioneerd tov de zon als de 12 panelen op je dak. Zomaar erbij prikken op dezelfde MPPT gaat problemen opleveren.Martin van der Zwaard schreef: 21 apr 2022, 08:38 12 panelen op het dak en dan later op de overkapping ook nog een aantal.
Dus het is niet alleen een kwestie van het vermogen van de omvormer ruim aanhouden.
Beetje afhankelijk van plaatsing van die 12 panelen, maar als die in de buurt van de 3680 Watt (max 16A) gaan leveren zou ik die op een eigen 1 fase omvormer plaatsen en dan tzt die panelen die je erbij legt ook op een eigen omvormer.
Want als je nu ruimte op de omvormer wil incalculeren voor toekomstige panelen zul je hoogstwaarschijnlijk naar een 3 fase omvormer gaan (als je een 3 fase aansluiting thuis hebt) en die zijn een stuk duurder. (Daarnaast is het rendement een stukje lager als die omvormer niet lekker belast wordt gedurende de tijd dat die andere panelen er nog niet bij liggen).
Laatst gewijzigd door Elise op 21 apr 2022, 09:18, 1 keer totaal gewijzigd.
- Knot
Kan bij Growatt omvormers mooi he, 2 lussen maken op een dikke omvormer, laat je die 2e lus nog even vrij maar wel in de berekening voor maximale waarde meenemen.
-
Bijna alle omvormers die een beetje vermogen leveren hebben 2 trackers.
Maar als die 12 panelen niet allemaal op 1 tracker kunnen vanwege bijvoorbeeld positionering en/of schaduw, zijn beide trackers al bezet.
Omvormers met 3 MPPT's zijn er niet zoveel. Alleen Kostal Pico heeft kleine omvormers met 3 trackers voor zover mij bekend is.
Om verwarring te voorkomen, je kunt ook lussen parallel plaatsen op dezelfde tracker he.
Hoe je e.e.a. moet aansluiten is afhankelijk van de specs van je omvormer en je panelen (maximaal en optimaal voltage / ampèrage).
Maar als die 12 panelen niet allemaal op 1 tracker kunnen vanwege bijvoorbeeld positionering en/of schaduw, zijn beide trackers al bezet.
Omvormers met 3 MPPT's zijn er niet zoveel. Alleen Kostal Pico heeft kleine omvormers met 3 trackers voor zover mij bekend is.
Om verwarring te voorkomen, je kunt ook lussen parallel plaatsen op dezelfde tracker he.
Hoe je e.e.a. moet aansluiten is afhankelijk van de specs van je omvormer en je panelen (maximaal en optimaal voltage / ampèrage).
- Martin van der Zwaard
Ik ben er helemaal niet in thuis. De beste man gaf aan er rekening mee te houden in de offerte. Ik ga wel even kijken wat er in komt te staan. Wellicht post ik hem hier even zodat de experts me kunnen zeggen of het goed is ja of nee.
Maatje van me heeft zich er ook wel in verdiept dus die laat ik ook even kijken.
Maatje van me heeft zich er ook wel in verdiept dus die laat ik ook even kijken.
-
Ik denk dat je eerst eens moet aangeven wanneer die panelen erbij komen en hoeveel het er zijn.
- RS-Ron
Gisteren zijn de gaten in de fundering van de garage geboord, over 1.5 week worden de kabels, laadpunt en lood balancer geplaatst en week daarna de panelen op de garage geplaatst. Panelen op de garage krijgen aparte omvormer. Dan heb ik 26 panelen met twee omvormers. Als aanbouw is gerenoveerd gaan daar nog 10 panelen op en dan moet ik over naar andere omvormer voor de panelen op het huis. Dat zijn er dan 28 op het huis met aparte omvormer en 8 op de garage. Dat zijn allemaal verschillende panelen, die allen zijn voorzien van een eigen optimizer. De 18 panelen die ik al heb zijn 7 jaar oud en zijn minder sterk dan de nieuwe. Voor de totale panelen op het huis heb ik in de groepenkast een 20a automaat nodig ipv een 16a. Stedin is nu gearriveerd en zet de boel om naar 3x25a. Een goede zonnepanelen boer kan je goed adviseren en heeft verstand van zaken. Dus maandag even goed doornemen wat je wilt Martin en wat er mogelijk is.
Gr Ron
Gr Ron
- JP
Rob geeft 'm van Jetje.....eind dit jaar zijn we van het Ruski gas af......
https://nos.nl/artikel/2426092-nederlan ... sch-gas-af
https://nos.nl/artikel/2426092-nederlan ... sch-gas-af
De totale kosten zijn afhankelijk van de gasprijzen en worden geraamd op 623 miljoen euro. Die worden via een heffing op gas weer 'terugverdiend'.
-
Je had links/democrats (de globalisten) moeten horen toen Trump riep minder afhankelijk van China te willen zijn...
- Arthur
- Auto: Nr.51
- JP
Ze heeft toch een punt, vind ik. Die scholen hebben toch veelal vakantie en liggen leeg.
- Knot
Een EV nemen en die opladen, prima oplossing.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Maar vol is vol 

- Knot
Ik zou het wel weten, EV opladen en als die vol is dan maar 3,6kw zwembadverwarming aan oid, niet weggooien iig.
- Bert ///M3
Moet je alleen even een mega bedrag investeren om dat beetje stroom ook te kunnen gebruiken lol.
- Knot
Als ze mij zouden uitschakelen/afschalen bij overbelasting op het net door terugleveren haal ik zo'n ding wel...
https://www.toppy.nl/product/6759/hot-s ... -4-kw.html
https://www.toppy.nl/product/6759/hot-s ... -4-kw.html
- Gert-jan
Ik heb morgen voor het eerst dat ik geld krijg om stroom te gebruiken

De enige vraag die er dan wel opkomt is of ik ook ga betalen dan voor het terug leveren
Als dat zo is moet ik mss de groep waar de PV op zit maar even uitschakelen, of kan dat niet zomaar?

De enige vraag die er dan wel opkomt is of ik ook ga betalen dan voor het terug leveren

Als dat zo is moet ik mss de groep waar de PV op zit maar even uitschakelen, of kan dat niet zomaar?

- Knot
Ideaal, zal wel betaald terug leveren zijn. PV schakelaar uit en 3x25A dicht trekken, alles aan. Was, droger, vaatwasser, oven...
- Bert ///M3
Gaat bij mij ook hard, panelen liggen er sinds 15/03. Maandje nog of zo en dan is het terugleveren. Maar helpt natuurlijk dat ik vrijwel niet thuis ben 

- Bijlagen
-
- Solar.JPG (24.21 KiB) 1439 keer bekeken
- Martin van der Zwaard
Offerte is binnen. 10 DMEGC 450W panelen met SolarEdgeS500 optimizers en een SolarEdge 4000HD wave.
Die omvormer kan op 150% functioneren dus eventueel een aantal panelen erbij is geen enkel probleem. Totaal kan ie 6000kwh hebben.
Met de 10 panelen en de berekende opstelling kom ik dan op 4.296kwh uit. Even rekening houdend met 10% verlies ivm schaduw van de buren zit ik rond de 4000kwh.
Levertijd is 6 tot 8 weken als alles meezit (dat weet je tegenwoordig nooit) dus dat zou net mooi voor de zomer zijn.
Vanavond alles eens goed doorleven en dan zsm akkoord geven ja of nee.
Die omvormer kan op 150% functioneren dus eventueel een aantal panelen erbij is geen enkel probleem. Totaal kan ie 6000kwh hebben.
Met de 10 panelen en de berekende opstelling kom ik dan op 4.296kwh uit. Even rekening houdend met 10% verlies ivm schaduw van de buren zit ik rond de 4000kwh.
Levertijd is 6 tot 8 weken als alles meezit (dat weet je tegenwoordig nooit) dus dat zou net mooi voor de zomer zijn.
Vanavond alles eens goed doorleven en dan zsm akkoord geven ja of nee.