BMW 1 Serie M Coupé

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11650
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door Hielke » 24 apr 2011, 11:58

Arthur schreef:1. Dan zou het gewicht en de pk's er ook niet toe doen, allemaal cijfertjes. Toch is er erg veel over gesproken :wink:
2. Zal een heel andere doelgroep zijn, dus hoeven ze niet vergeleken te worden.
Hielke schreef:Twee dingen vallen me in de testen tot nu toe negatief op:

1. De cijfertjesneukerij. 0 - 100, 0 tot 1000 meter, nog een hele reeks acceleratietesten, rondje Hockenheim. Het lijkt wel of die cijfers het wezen van de auto bepalen.

2. De 1M in relatie tot de 135i en de 130i. Er wordt helemaal niks over gezegd.
Cijfertjesneukerij in de zin van prestatiecijfers Arthur. Gewicht doet er juist alles toe. Gewicht bepaalt of een auto dynamisch gaat aanvoelen of niet. De breedte van de banden kan daar niks aan corrigeren.

Hoe kunnen die verschillende 1 series met pk's van 270 tot 340 nu hele verschillende doelgroepen aanspreken? Af fabriek liggen de prijzen ook heel dicht bij elkaar. Dat de Marketingmachine van BMW hier op DF vrij spel heeft doet daar niks aan af.

Robin
Berichten: 56234
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door Robin » 24 apr 2011, 13:07

Ik quote toch lekker even 'n deel van de ams test uit Andre's link uit de vorige pagina:
Der Kleinste wird in Hockenheim zum Größten: Schneller als jeder bisher gemessene BMW M3 E92 umrundet das 1er M Coupé den Kleinen Kurs in Hockenheim! Mit 1:14,1 Minuten liegt der 340 PS starke Kompaktsportler eine Zehntel vor dem schnellsten bisher gemessenen BMW M3 Coupé, über eine Sekunde vor dem Audi RS5 und auch beinahe eine Sekunde vor dem Audi TT RS (1:15,0), dem die sport auto im Supertest eine ausgeprägte Neigung zum Untersteuern attestiert hat. Auch der Porsche Cayman S kann hier als Handschalter nicht mithalten (1:14,3) und liegt mit PDK nur knapp unterhalb des 1er M Coupés (1:13,9).
Hij pakt elke concurrent, en ook de concurrent die niet graag z'n concurrent wil zijn, zich te 'goed'voelt voor de 1M, bij z'n lurven. Toppie. :df: :banaan:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door GTRene » 24 apr 2011, 13:10

iemand die weet of er binnenkort 1 in overijssel staat ergens?
ben niet nieuwsgierig hoor :angel:

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door M@rcel » 24 apr 2011, 14:18

Nog wat tijden van enkele concurrenten. (Hockenheim)
1M op PS2's
3,3 sec. sneller dan de 135i, 0,6 sec. langzamer dan de CSL op semi's

Porsche Cayman R PDK 1:12.4
BMW E46 M3 CSL 1:13.5
Porsche 987.5 Cayman S PDK 1:13.9
Porsche 987.5 Cayman S MT 1:14.0
BMW 1M Coupe 1:14.1
BMW E92 M3 ZCP DCT 1:14.2
Audi TT-RS Coupe 1:14.3
BMW E92 M3 6MT (Cup+ Tires) 1:14.3
Audi RS5 Coupe 1:15.3
BMW Z4 35iS 1:16.1
BMW 135i Coupe 1:17.4
Sport Auto clocked 4.7 seconds for 0-62mph and 17.2 seconds for 0-124mph. But it's not only the measurable performance that impressed the reviewers, it's also the fun. Purely a subjective matter, but the 1M got 10 out of 10 points for driving pleasure. Sport Auto confirms the 1M being tailhappy when driven at the limit with DSC off, but - unlike the AMS review - they don't consider this a bad thing. To the contrary, it "reminds them of the old BMW times. It's good to know that not all cars are tuned in to understeer for safety reasons."

It appears that BMW hit a home run with the 1M, or as Sport Auto puts it: "The 1M is all you need in a sports car."

Make sure to get a copy of the latest Sport Auto if you have a chance.

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door Hans R » 25 apr 2011, 07:55

Als we dan toch met cijfers bezig zijn en je weet wat gewicht doet.. het blijft een boot die 1M... Lotus Exige cup 260 Hockenheim-Rundenzeit: 1.12,8 Minuten met slechts 260pk..
:mrgreen:

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3896
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door markk » 25 apr 2011, 10:17

Cijfers zijn alleen belangrijk voor coureurs en poseurs :-)

Emotie is belangrijk voor mij. Nu ik dat ding in het echt gezien heb en met de ervaring van de 130i die ik heb:

- looks -> dikke prima. Niet de schoonheid van een e46 m3 of zelfs een e92 M3 maar wel lekker dik, lekker bruut, lekker brutaal. Net zoals een e30 M3 mooi kan zijn.
- handling -> zal erg goed zijn. Zal geen M3 tegenop kunnen.
- Interieur -> eigenlijk niet heel erg goed bekeken op de Autorai. Maar oranje stiksel waren gaaf en ook dit kun je aan ///M wel over laten
- prestaties -> cijfers zijn fantastisch. Turbo blokken geven door hun hoge koppel bij lage toeren sowieso de emote van prestatie. Veel kracht, veel geluid, veel vermogen, dikke cijfers...

- Blijft gewoon over dat fucking K*T turbo blok. Heb er geen meter meegereden maar ik wil gewoon geen turbo in een BMW ///M. Turbo's horen thuis in een GT-R, STI, EVO, etc. Ik wil een screamer. Desnoods een 4-cylinder 10k rpm blok of een doorontwikkeling van de S54. Bah, bah, en nog eens bah...Het is net een begeerlijk lekker wijf met een grote vieze steenpuist op d'r wang die maar niet weggaat...


Mark.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27164
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door romo » 25 apr 2011, 10:26

Wees dan maar zuinig op de E46 M3…………. :hmmm:

Want de tijd van atmo`s is definitief voorbij…………..

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43832
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door Arthur » 25 apr 2011, 10:55

Omdat de één een 3 of 5-drs hatch is en de andere 2 een coupe. De goedkoopste (130i) is er vanaf 46k en de duurste (M coupe) 80k. Dus ja, ik denk dat ze verschillende doelgroepen aanspreken. En ook ja, alles is aan te kleden naar de 80k van de M. Maar dat hoeft niet.
En toch spreken veel mensen ook de cijfertjes aan en wat zo'n auto zou kunnen op één of ander circuit. Dan blijkt iig wel het potentieel van zo'n auto. Niet wat jij of ik er mee kan.
Mij boeit het niet zo heel veel omdat ik het volle potentieel ervan niet kan benutten, dan doen 2 tiende seconde acceleratie of 3 seconden op een rondje circuit er niet toe. Maar anderen blijkbaar wel.
Hielke schreef:Hoe kunnen die verschillende 1 series met pk's van 270 tot 340 nu hele verschillende doelgroepen aanspreken? Af fabriek liggen de prijzen ook heel dicht bij elkaar. Dat de Marketingmachine van BMW hier op DF vrij spel heeft doet daar niks aan af.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door GTRene » 25 apr 2011, 10:55

gewoon op den duur de (korte en dus mooi met gewicht spelen naar midden) m3 V8 (liefst GTS specificaties) in de 1M bouwen, dan heb je een NA screamer van jewelste met DKG :df:

doch ik denk in de basis dat de 1M een prima karretje incl de turbo met een te verwaarlozen turbo-"gat"

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door Sperdy » 25 apr 2011, 11:31

Hans R schreef:Als we dan toch met cijfers bezig zijn en je weet wat gewicht doet.. het blijft een boot die 1M... Lotus Exige cup 260 Hockenheim-Rundenzeit: 1.12,8 Minuten met slechts 260pk..
:mrgreen:
't Is ook bij dat ene rondje gebleven met een Lotus, niet? :mrgreen:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 35115
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: "No Risk, full poes"

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door JP » 25 apr 2011, 11:55

GTRene schreef:gewoon op den duur de (korte en dus mooi met gewicht spelen naar midden) m3 V8 (liefst GTS specificaties) in de 1M bouwen, dan heb je een NA screamer van jewelste met DKG :df:
Na de V8, een achtervleugeltje monteren á la GTS en dan nog ff het gewicht naar beneden werken.....


Voilà;




:lol:

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10893
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door Joy » 25 apr 2011, 11:56

Lotus Exige Cup, 1 pk op 3,5 kg
BMW 1 M, 1 pk op 4,5 kg

Lotus heeft een 23% voordeligere pk/ gewichtsratio maar heeft slechts een 1,8% snellere rondetijd.

Oftewel, valt tegen :mrgreen:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door GTRene » 25 apr 2011, 12:10

Joy zet alles weer wat in het juiste perspectief :mrgreen:

@JP wat een monster car he, net en F1 qua geluid, uber gaaf...en die breitbau is ook al zo gaaf.

Andre
Berichten: 11444
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door Andre » 25 apr 2011, 13:08

Ter vergelijk een

M3 GTS doet op de kleine hockenheimring op 1.12.5 op Semi Slicks.

1M coupe op de kleine hockenheimring 1.14.1 op PS2 straat rubber.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door GTRene » 25 apr 2011, 13:44

benieuwd wat ie daar zou doen op goed circuit rubber en juiste setting schokdempers :df:

doet mekaar dan weinig op zo'n klein circuit...
de GTS is dan wellicht de meer hardcore entertainer zijn helemaal met die fraaie motor/bak, doch lastig/lullig als je door die moskito achterna wordt gezeten :mrgreen:

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27164
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door romo » 25 apr 2011, 14:07

Andre schreef:Ter vergelijk een

M3 GTS doet op de kleine hockenheimring op 1.12.5 op Semi Slicks.

1M coupe op de kleine hockenheimring 1.14.1 op PS2 straat rubber.


Aan het eind van de GP heb je dus zowat een ronde aan de broek………………. :lol:

Andre
Berichten: 11444
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door Andre » 25 apr 2011, 14:16

Even een set semi s op de 1M dan wil ik die test nog wel een keer zien.

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door Sperdy » 25 apr 2011, 14:38

Andre schreef:Even een set semi s op de 1M dan wil ik die test nog wel een keer zien.
Ok, dan is het 3/4 ronde ben ik bang Andre...

Andre
Berichten: 11444
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door Andre » 25 apr 2011, 14:48

Daar wil ik wel een krat bier opzetten dat het niet 3/4 is.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27164
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door romo » 25 apr 2011, 14:56

Kom je net in de buurt………………………..heb je rokende turbo`s………………. :oops: :lol:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door RVV » 25 apr 2011, 14:59

Toch denk ik dat de GTS en de 1M echt verschillende auto's zijn. Zonder een meter er in te hebben gereden denk ik dat BMW met de GTS zich op de Porsche GT3 richt (zeg maar de mensen die wel GT3 prestaties willen maar geen GT3) Terwijl een 1M coupe meer de traditionelere M waarden (op de motor na dan) vertegenwoordigd. Het verschil in rijden zal dag en nacht zijn, zonder daar een waardeoordeel aan te hangen van beter of slechter. Kwestie van verschil in karakter.

Andre
Berichten: 11444
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door Andre » 25 apr 2011, 15:00

Romo

6 serie alpina heeft de GT3 klasse dit weekend gewonnen met 6 cil turbo. De techniek word steeds beter.

Tuurlijk zijn het verschillende auto s rico. Maar ik vindt het wel uniek dat de 1M zo dichtbij zit.

Ik vondt zelf de 1 serie altijd al de betere basis auto om bijv een raceauto van te maken. Dat bmw zelf dat nooit heeft opgepakt komt doordat de 3 serie de cashcow is van bmw en dat de marketing dus ook op race auto uit het 3 serie gamma zijn gebasseerd.
Laatst gewijzigd door Andre op 25 apr 2011, 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27164
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door romo » 25 apr 2011, 15:12

Dat neem ik van je aan, maar mijn punt is dat er wel degelijk verschil is en dat het ook een redelijk groot verschil is.

Het is een leuk circuit/openbare weg gebakje …………..in de klasse waar ie thuishoort ongeëvenaard waarschijnlijk……………...

Robin
Berichten: 56234
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door Robin » 25 apr 2011, 19:30

Ik denk dat de 1M net so easy dwars gaat als m'n ex E90 M3 en net zo easy als de GTS, daar waren Andre en ik wel uit, ik denk dat die enorme wereld van verschil je nog wel eens mee kan gaan vallen(1M vs GTS) qua driveability en op de grens, ze hebben beide het frontmotor rwd + M sperretje DNA. OK wat harder en strakker zal de GTS zijn, met wat meer kabaal(= beleving) , maar het(Circuit) rijden an sich lijken ze(1M/E9x M3 en GTS) meer op elkaar dan 'men' hier suggereert heb ik 't idee. :hmmm:

(Dan te bedenken dat de GTS op semis staat en ook een rolkooi heeft, dat werkt ook in 't voordeel van de GTS....plus een dikke 100pk meer....)


Maar de 1M is dan iets betaalbaarder....relatief. :D

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door steve smith » 25 apr 2011, 19:49

Robin schreef: (Dan te bedenken dat de GTS op semis staat en ook een rolkooi heeft, dat werkt ook in 't voordeel van de GTS....plus een dikke 100pk meer....)
Maar de 1M is dan iets betaalbaarder....relatief. :D
Heb met een 1M nog geen meter gereden, maar met de GTS wel een kleine 60km. Kan je nu (ondanks inrij toerentallen) al vertellen dat deze vergelijking mank gaat. 1M zal een prima dagelijkse auto zijn. De GTS niet. Die wil helemaal niet op straat rijden, die wil niet 1 toerental draaien en die wil geen deellast sputteren en pruttelen. De GTS wil maar 1 ding en dat is heel hard met lange halen en duidelijke inputs. En het duurt nog ff voor dat kan. Begrijp nu de test van Vicky ook beter. Beetje vergelijkbaar effect met 996 GT3 RS, die hebben ook een kakhekel aan straatgebruik maar komen volledig tot hun recht op de baan.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], S-RS en 15 gasten