Nederland gaat naar de haaien

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Bram » 22 jan 2025, 13:37

Sabberjoch schreef: 22 jan 2025, 11:53 Och ja, glad vergeten dat het allemaal zo simpel is inderdaad.
even een spoedwetje er door. zou het persoonlijk niet eens meer langs de tweede en eerste kamer gooien, kost alleen maar tijd :slapen:
Ik zou gewoon dat hele parlement opheffen, scheelt nogal niet wat geld ieder jaar. En het besluitvormingsproces gaat dan ook een paar honderd procent sneller. Win-win!

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 22 jan 2025, 13:44

In de VS kan 't wel zagen we eergisteren nog:)
Maar wat Elise zegt, die wetten en regeltjes, die zijn 'bedacht' door (toenmalige) parlementen en kabinetten etc. Zo'n wet moet niet een afremmende werking hebben voor het zogenaamde Algemeen Belang toch?

Edit en mede daaróm hebben we toch een wat minder links kabinet: Om dit soort wetten en regeltjes aan te passen aan moderne tijden(?)

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 22 jan 2025, 13:57

Der zit niets anders op dan de oude tijden van Juliana weer terug te halen. Nederland was toen vol met 10 miljoen mensen en emigratie werd financieel gesteund door de overheid. Als ze mij goed compenseren, hoeft niet eens buitensporig te zijn, wil ik wel plaatsmaken in deze Bijenkorf. Dan gaat ik eens kijken elders op deze aardbol of dat wat voor mij is. Ze moeten er wel rechts rijden, anders blijf ik.wisselen......

Gr Ron

Robin

Bericht door Robin » 22 jan 2025, 14:12

RS-Ron schreef: 22 jan 2025, 13:57 Ze moeten er wel extreem rechts rijden, anders blijf ik.wisselen......

Even verbeterd. :P

Robin

Bericht door Robin » 22 jan 2025, 14:35

Caroline wordt door half Nederland niet voor vol(spreekwoordelijk) aangezien:)
Maar ze heeft 'n punt imo.
https://www.ad.nl/binnenland/rechter-be ... ~a19e2a96/

350 Z

Bericht door 350 Z » 22 jan 2025, 14:59

Ofwel ze is het met mij eens: wet aanpassen en de normen aanpassen die door de vorige kabinetten zijn ingesteld.
Nu zijn de boosdoeners de boeren, wat volgt de luchtvaart, de industrie......gaat goed hier in dit ini mini landje. Stel er komt een tsunami die heel Nederland wegspoelt dan nog maakt dit geen verschil voor het klimaat, wij zijn gewoonweg een stipje op de kaart.

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 22 jan 2025, 15:18

^^
Ja en daar richt Greenpeace en IR enzo dan al hun pijlen op.

Elise

Bericht door Elise » 22 jan 2025, 15:46

350 Z schreef: 22 jan 2025, 14:59 Ofwel ze is het met mij eens: wet aanpassen en de normen aanpassen die door de vorige kabinetten zijn ingesteld.
Nu zijn de boosdoeners de boeren, wat volgt de luchtvaart, de industrie......gaat goed hier in dit ini mini landje. Stel er komt een tsunami die heel Nederland wegspoelt dan nog maakt dit geen verschil voor het klimaat, wij zijn gewoonweg een stipje op de kaart.
Al die actievoerders denken dat ze goed bezig zijn voor de toekomst van Nederland maar vergeten dat ze daarvoor heel veel luxe en voorspoed gaan inleveren. Het zal karig worden voor de vele vegan werklozen van de toekomst.
Het het kan heel snel gaan, neem Venezuela als voorbeeld.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 22 jan 2025, 16:10

Elise schreef: 22 jan 2025, 15:46
350 Z schreef: 22 jan 2025, 14:59 Ofwel ze is het met mij eens: wet aanpassen en de normen aanpassen die door de vorige kabinetten zijn ingesteld.
Al die actievoerders denken dat ze goed bezig zijn voor de toekomst van Nederland maar vergeten dat ze daarvoor heel veel luxe en voorspoed gaan inleveren. Het zal karig worden voor de vele vegan werklozen van de toekomst.
Het het kan heel snel gaan, neem Venezuela als voorbeeld.
Dit idd eerst maar eens de uitkeringen van al die actievoerders halveren eens kijken of ze dan nog zo denken en actie voeren zoals ze nu doen…

Elise

Bericht door Elise » 22 jan 2025, 16:21

Geen gas meer uit Groningen, halveren veestapel, halveren Schiphol, industrie helemaal door het putje....maar we zijn goed bezig.
Het is niet overal minder en halveren, er zijn bedrijfstakken die op volle kracht door blijven stomen... ik noem een asielindustrie :tong:

Elise

Bericht door Elise » 22 jan 2025, 19:00

Elise schreef: 22 jan 2025, 08:05 Basisschoolleraren verdienen 6100 euro per maand: ’Werken minder omdat ze het kunnen betalen’

Dat is een kleine €80.000 per jaar en vaak/veel vakantie..... niet slecht :coffee:
Onderwijsbond boos over ’te positieve’ salarisclaim ministerie: ’Leraren zouden juist meer moeten krijgen’
De Algemene Onderwijsbond (AOb) is verbolgen door het ’te positieve’ beeld dat het ministerie van Onderwijs schetst over de lerarensalarissen. Eerder meldde De Telegraaf op basis van ministerieberekeningen dat basisschoolleraren gemiddeld 6100 euro per maand krijgen. Volgens de bond is dat inclusief vakantiegeld en eindejaarsuitkering en worden die normaliter nooit in gemiddelde maandsalarissen naar buiten gebracht.

„Het is fantastisch dat het ministerie een campagne is gestart om een positiever beeld te schetsen over het onderwijs”, begint AOb-voorzitter Thijs Roovers. Hij vindt de genoemde 6100 euro aan loon echter onterecht.

„De berekening van het ministerie is al jarenlang ondoorgrondelijk. Zo worden het vakantiegeld en de eindejaarsuitkering bij het maandsalaris opgeteld, en verkocht als ’het gemiddelde maandsalaris’ van leraren. Dat gebeurt nergens, in geen enkele sector, dus waarom nu opeens wél in het onderwijs? Hiermee strijk je huidige leraren tegen de haren in. En mensen die je binnenhaalt, stel je hiermee uiteindelijk teleur.”

Roovers wijst erop dat 70 procent van de basisschoolleraren in de LB-schaal zitten. „Daarvan is het maximumloon 5277 euro, maar pas als je er twaalf jaar in zit. Leraren krijgen absoluut mooie salarissen, maar exclusief vakantiegeld en eindejaarsuitkering geen 6100 euro.”

Ook vakbond Leraren in Actie stoort zich aan de ’positieve draai’ die het ministerie eraan geeft. Roovers vindt overigens wel dat leraren gemiddeld 6100 euro zouden moeten ontvangen, exclusief die bonussen. „Dat verdienen onze collega’s zeker, alleen krijgen ze het dus niet.”

’Leraren zijn evenveel blijven werken’

Daarnaast stoorde hij zich aan de uitspraak van leraar en lerarenopleider Ton van Haperen in De Telegraaf dat leraren steeds minder werken, omdat ze het kunnen betalen. Van Haperen stelde dat hij geregeld 1,1 of 1,2 fte heeft gewerkt en dat mensen dat nu niet meer doen. Roovers: „Wij herkennen het beeld niet dat leraren steeds minder werken omdat ze zich dat makkelijk kunnen veroorloven. Ze zijn evenveel blijven werken.” Uit cijfers van DUO blijkt bijvoorbeeld dat waar leraren in 2013 zo’n 0,73 fte werkten, dat in 2023 0,72 fte was.

Wel erkent hij dat er nog ruimte is voor verbetering. „Natuurlijk kijken we naar hoe je mensen nog meer aan het werk kunt krijgen en kunt stimuleren om meer dagen te werken. Zaken als andere kinderopvangsystemen of een ander belastingstelsel zouden daarbij kunnen helpen.” Hij benadrukt dat het onderwijs een mooie werkplek is. „Het is prachtig werk en je spaart mooie lange vakantieperiodes gedurende het schooljaar.”

Volgens een woordvoerder van het ministerie van Onderwijs klopt het dat in het bedrag van 6100 euro gemiddeld per maand ook structurele extra’s zitten zoals vakantiegeld, eindejaarsuitkering en andere vaste toeslagen, maar geeft dat bedrag juist een ’representatiever beeld’ dan alleen het salaris. „In andere sectoren krijgt niet iedereen een vaste eindejaarsuitkering, en dat is in het onderwijs wel het geval.”

Bovendien benadrukt de woordvoerder dat het verhogen van het aantal gewerkte uren ’de potentie heeft om fors bij te dragen aan het aanpakken van het lerarentekort’.

Tom

Bericht door Tom » 22 jan 2025, 20:19

Volgens de bond is dat inclusief vakantiegeld en eindejaarsuitkering en worden die normaliter nooit in gemiddelde maandsalarissen naar buiten gebracht.
Hmm ja de boel in je eigen voordeel uitleggen is ze volgens mij niet geheel vreemd, de hoeveelheid extra vakantiedagen (53,5 tov 25) trekken ze ook niet verhoudingsgewijs in mindering bij hun cao-salarisonderhandeling gok ik zo :)

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 22 jan 2025, 21:06

Als de eindejaarsuitkering vast is, hoe is dat dan geen salaris?

Elise

Bericht door Elise » 22 jan 2025, 23:16

Is dat gemiddelde berekend inclusief de uitgaven die er zijn aan inhuur krachten (zzp, uitzendbranche etc.)
Dat zou kunnen verklaren waarom het zo hoog ligt.

Robin

Bericht door Robin » 23 jan 2025, 07:26

https://archive.is/dlv9A
Als politiek amateurisme en bestuurlijke onwetendheid de dienst uitmaken, is het natuurlijk niet verrassend dat een rechter moet ingrijpen.

Dat gebeurde op woensdagmiddag, toen Greenpeace grotendeels in het gelijk werd gesteld, met de claim dat het kabinet nalatig is in het uitvoeren van het eigen beleid.

De wettelijke doelen worden lang niet gehaald, laat staan dat er in de praktijk ambitie lijkt om alsnog natuurverslechtering tegen te gaan. Dit zag iedereen wel een beetje aankomen, behalve Femke Wiersma (BBB), onze minister van Landbouw, die in een eerste reactie liet weten dat het niet ‘de uitspraak’ was waarop ze had ‘gehoopt’ en dat het vonnis wel erg slecht is voor boeren en bedrijven.

Haar partijgenoot Caroline van der Plas maakte het allemaal nog gênanter door te stellen dat ‘de wetgeving’ een groot probleem vormt om ander beleid te voeren. Dat is een beetje als wanneer een snelheidsduivel voor de rechter moet verschijnen en in zijn verweer zegt dat een limiet van 100 kilometer per uur op de snelweg een hindernis vormt, en dat om die reden alle flitsboetes en andere sancties onzinnig zijn. Als de overheid haar eigen regels niet meer respecteert, mag ze dit ook niet verwachten van burgers die zich misdragen.

Het zou allemaal niet zo erg zijn als bestuurders en volksvertegenwoordigers de indruk gaven dat ze met solide beleid een einde willen maken aan de problemen, maar het enige dat we nu zien is dat wetenschappers en zelfs de democratie in twijfel worden getrokken.

Het is daarom interessant, in algemene zin, om te kijken naar de opstelling van bestuurspartij VVD en de houding van NSC, onze zelfbenoemde hoeders van de rechtstaat, die toch op een zeker moment kleur moeten bekennen. Gaan ze eindeloos lopen treuzelen en de gekte gemeengoed maken, of komt er nu eindelijk een oplossing voor honderdduizenden mensen die in onzekerheid leven?

Populisme, links en rechts, werkt erg goed in een campagne. Daarmee scharrel je het applaus, de likes en de zendtijd wel bij elkaar. Na die fase komt het echte werk. Het lijkt erop dat niemand zich daar bewust van is in de coalitie. Gelukkig hebben we een zuiver rechtssysteem.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... _Nederland

Tja, als NL ergens in de tijd (2008-10?) heeft afgesproken met de 'EU' dat er 162 Natura2000 gebieden hier zijn, 'die moeten worden beschermd' in een andere tijdgeest dan nu, zou ik toch écht eens kijken naar die wet(ten) en of dat allemaal nog wel zo bij deze tijd past.

Nl kreeg/krijgt via/van EU subsidie voor die gebieden, dat werkt ook mee natuurlijk he.

Ik heb vanochtend weer geleerd dat weermanipulatie ( oftewel gayo engineering aldus Rob Jetten ) gewoon 'er is', maar men mag het niet weten.
Wie vertelt mij dat al die kille cijfertjes in NL natuurgebieden dan wél kloppen? Greenpeace en die andere uitvreters?

Je moet bij de oorzaak beginnen, niet bij de zogenaamde rechtspraak. Waar is dit faliekant misgegaan? In dit kikkerlandje. Zou zo'n rechter dan ook écht het idee hebben dat hij 'Nederland van de Untergang heeft gered', hij is ook maar een mens?

En we kunnen als 'persoon/ organisatie' naar de rechter stappen, om de Staat aan te klagen. Waarom deden 'we' dat niet toen de AOW leeftijd van 65-67 ging? En dat soort zaken .
Dit stikstof verhaal wordt totaal uit z'n verband gerukt, de natuur blijft echt wel voortbestaan.

Maarja aangezien de USA weer extreem rechts populisme faciliteert, dat ook gebeurt in Argentinië en Italië en eigenlijk ook hier, is 'naar de rechter stappen vanwege iets relatief onbenulligs' natuurlijk sort of laatste stuiptrekking.

Ook met betrekking tot het bericht van 'gisteren'
'Lobbyschandaal in Brussel: EU betaalde milieuclubs in het geheim voor promotie van groene plannen Timmermans' . De link is ergens op deze pagina's wel te vinden, Elise weet dat wel.
Edit:Maar vreemd genoef weer 'niet' in de rest van msm. Zo gaat dat hè, firma DPG!

Kortom, geef Wiersma maar de schuld van dit alles. Als we nog meer stagneren weten IK wel aan wie/wat/hoe het ligt.
Laatst gewijzigd door Robin op 23 jan 2025, 07:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Luco

Bericht door Luco » 23 jan 2025, 07:31

gewoon die 10 miljoen betalen en een dikke vinger opsteken naar die radicale milieuhippes.
Wat is nu 10 miljoen op de begroting, 2 asielzoekers minder.

Elise

Bericht door Elise » 23 jan 2025, 08:17

Robin schreef: 23 jan 2025, 07:26 https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... _Nederland

Tja, als NL ergens in de tijd (2008-10?) heeft afgesproken met de 'EU' dat er 162 Natura2000 gebieden hier zijn, 'die moeten worden beschermd' in een andere tijdgeest dan nu, zou ik toch écht eens kijken naar die wet(ten) en of dat allemaal nog wel zo bij deze tijd past.

Nl kreeg/krijgt via/van EU subsidie voor die gebieden, dat werkt ook mee natuurlijk he.
Wat ik ervan begrepen heb is er lang geleden een habitatrichtlijngebied opgesteld en toen ze in de EU met het milieu aan de slag gingen ze deze oude lijst hebben gegeven (lekker makkelijk) zonder zich te realiseren wat dat uiteindelijk voor impact zou hebben.

En die EU subsidie is een sigaar uit eigen doos.....

Ik denk dat we de uitkomst van de rechter moeten respecteren en ons aan de wet moeten houden. Dat betekent dat we maatregelen moeten nemen om de stikstof uitstoot te verminderen, dus het mes in de veehouderij maar ook in het aantal mensen, want die stoten ook stikstof uit. Dus per direct een volledige stop op immigratie, alle asielaanvragen annuleren en mensen uitzetten, want stikstof.
Ik mag verwachten dat alle milieu clubjes, en hun aanhang, het roerend met mij eens zijn :coffee:

Robin

Bericht door Robin » 23 jan 2025, 08:23

Ik dacht al 1992 inderdaad:)

Dit schiet allemaal niet op. Maar jouw laatste alinea @Elise, dat wordt weer meten met twee maten, al decennia hier het geval.
De USA wordt beticht van dictatoriale trekjes wat een president mag en kán doen. Hoe moeten we de EU en z'n bestuurders dan noemen? 'Totalitair'?

Door één rechter staat half NL (nog meer) stil. Maarja rechtspraak >>>>>>>democratie.

350 Z

Bericht door 350 Z » 23 jan 2025, 09:36

IMG_1082.jpeg
IMG_1082.jpeg (80.18 KiB) 396 keer bekeken
Per dag komt een gemiddeld mens dus op zo'n dertig gram stikstofuitstoot. Best veel, hè? Om het even in perspectief te plaatsen: pluimvee stoot zo'n 54,3 miljoen kilogram stikstof per jaar uit; bij varkens ligt dat op 88,9 miljoen kilogram. Oftewel: mensen stoten met hun ontlasting meer stikstof uit dan deze dieren. Bron het linkse vara https://www.bnnvara.nl/artikelen/hoevee ... n-mens-uit

Robin

Bericht door Robin » 23 jan 2025, 10:12

Dan deze. Al is de linkse leugen nog zo snel....
Afbeelding

This one aged like milk. :P

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 23 jan 2025, 10:46

Doe ik hem hier ook ff :)
Bijlagen
IMG_2239.jpeg
IMG_2239.jpeg (338.72 KiB) 361 keer bekeken

Arthur

Bericht door Arthur » 23 jan 2025, 11:42

Tom schreef: 22 jan 2025, 20:19
Volgens de bond is dat inclusief vakantiegeld en eindejaarsuitkering en worden die normaliter nooit in gemiddelde maandsalarissen naar buiten gebracht.
Hmm ja de boel in je eigen voordeel uitleggen is ze volgens mij niet geheel vreemd, de hoeveelheid extra vakantiedagen (53,5 tov 25) trekken ze ook niet verhoudingsgewijs in mindering bij hun cao-salarisonderhandeling gok ik zo :)
Ik ben er niet helemaal in thuis, ondanks dat m’n vrouw in het onderwijs zit, ik ben daar te laks voor om uit te zoeken. Maar het is niet zo dat wanneer die kids vakantie hebben dat de leerkrachten dat ook hebben. Meestal is het een week doorwerken en een week eerder beginnen. Veel uren buiten lesgeven om moeten maken etc. En de dagen dat ze vrij zijn, vakantie hebben, is een verplichte vrije dag. Een baaldag opnemen of buiten het hoogseizoen vakantie vieren is er niet bij. En of die verlofdagen kloppen? Ik weet dat medewerkers bij ons bedrijf er meer hebben dan 25. Maar mss is die 53,5 ook niet kloppend, geen idee :)
Nu vind ik het overigens prima wat zij binnenharkt en klaag er niet over. Maar dat is niet het bedrag (omgerekend naar 3 dagen) wat hier genoemd wordt. En ik heb haar ook al aangegeven om ergens anders te gaan werken. Wij hebben de kids uit huis en ben nu nog gebonden aan de reguliere vakanties. Maar da’s een discussie voor thuis :wink:

Tom

Bericht door Tom » 23 jan 2025, 12:06

Oh ik vind het terecht dat ze commentaar hebben op zo'n artikel als die bedragen niet kloppen (dan is het inderdaad sensatiezoekerij). Maar de woorden "normaliter" gebruiken om een punt te maken terwijl er geen ander beroep is met zoveel vakantiedagen maakt het wel grappig. Ook als je rekening houd met huiswerk nakijken en lessen voorbereiden blijft het veel.
Desondanks wil ik niet voor de klas staan, dus ik gun ze hun vrije dagen :)

350 Z

Bericht door 350 Z » 23 jan 2025, 17:35

Even dan gemakkelijk gemaakt 6100 x 12 = X : 14 = 5228 ongeveer bruto maandsalaris zonder vakantiegeld en 13e maand = ongeveer 3570 netto per maand ofwel een zeer goed salaris.

Arthur

Bericht door Arthur » 23 jan 2025, 17:46

Dat zeg ik; onderhandelingstafel :)

Plaats reactie