Nederland gaat naar de haaien

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
JP

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door JP » 05 dec 2024, 10:26

Lekker !
Robin schreef: 05 dec 2024, 10:24 (...) koffie?:)
Afbeelding

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 05 dec 2024, 13:10

Robin schreef: 05 dec 2024, 10:05
frank de jonge schreef: 05 dec 2024, 09:28 Ik hoorde dat de Lynx ook in opmars was richting NL. In Dld en België zijn ze al in de grensstreken gesignaleerd
Groen lynx is levensgevaarlijk:)
:mrgreen: :mrgreen:

Philipoo

Bericht door Philipoo » 06 dec 2024, 20:36

Dat wolven verhaal wordt zo overtrokken, niet te doen. Ja, vervelend dat het soms wat schade aan de veestapel oplevert, dat is het dan ook.

Er lopen er een paar in het bos recht achter mijn huis, zijn ook al meerdere keren gespot door buren e.d. Beesten rennen gewoon weg als ze mensen zien. Er is de afgelopen jaren niet één aanval geweest van een wolf op mensen in heel west europa. Zelfs de landen waar ze veel meer komen is het aantal incidenten nihil.

Elise

Bericht door Elise » 06 dec 2024, 23:04

Philipoo schreef: 06 dec 2024, 20:36 Dat wolven verhaal wordt zo overtrokken, niet te doen. Ja, vervelend dat het soms wat schade aan de veestapel oplevert, dat is het dan ook.

Er lopen er een paar in het bos recht achter mijn huis, zijn ook al meerdere keren gespot door buren e.d. Beesten rennen gewoon weg als ze mensen zien. Er is de afgelopen jaren niet één aanval geweest van een wolf op mensen in heel west europa. Zelfs de landen waar ze veel meer komen is het aantal incidenten nihil.
Met hoeveel boeren heb jij gesproken?

Kadett

Bericht door Kadett » 07 dec 2024, 05:16

Philipoo schreef: 06 dec 2024, 20:36 Dat wolven verhaal wordt zo overtrokken, niet te doen. Ja, vervelend dat het soms wat schade aan de veestapel oplevert, dat is het dan ook.

'Soms' je inkomsten doodgebeten zien worden.

https://www.google.com/amp/s/www.gld.nl ... lf-bedankt

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2024/ ... rse-vallei

https://www.ede.nl/nieuws/schapen-gedoo ... lvenaanval

En een paar ton moeten investeren voor een hoog wolvenhek met stroomdraad.

Beest moet gewoon afgeschoten worden, geen plek voor in huidig Nederland.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 07 dec 2024, 08:07

Het lijkt me niet zo handig dat 'de burger' hier in NL anno 2025 zich maar moet aanpassen aan een roofdier wat hier al decennia niet meer voorkwam en nu dus weer wel.

Voorkomen is beter dan genezen.

Ik herinner me nog het snorkelen voor de kust van Mexico met een grote groep toeristen. Prachtig, ook barracudas van 'dichtbij' gezien, werd de vraag gesteld of er ook haaien daar voorkwamen. 'Bijna nooit' was 't antwoord. En ook al doen ze niks(die haaien) je voelt je toch minder fijn ofzo...

Kadett

Bericht door Kadett » 07 dec 2024, 08:15

Robin schreef: 07 dec 2024, 08:07 Het lijkt me niet zo handig dat 'de burger' hier in NL anno 2025 zich maar moet aanpassen aan een roofdier wat hier al decennia niet meer voorkwam en nu dus weer wel.

Ik herinner me nog het snorkelen voor de kust van Mexico met een grote groep toeristen. Prachtig, ook barracudas van 'dichtbij' gezien, werd de vraag gesteld of er ook haaien daar voorkwamen. 'Bijna nooit' was 't antwoord. En ook al doen ze niks(die haaien) je voelt je toch minder fijn ofzo...
Maak daar maar bijna 160 jaar van!! 1869 laatste wolf in zuid limburg doodgeschoten.

Toen woonden er in Nederland een kleine 4 miljoen mensen. Niet de 18miljoen van nu en boeren schoten ze dus gewoon af om hun vee te beschermen. Inplaats van het snowflake generatie/beleid waar we nu al een aantal jaar onder lijden in NL.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 07 dec 2024, 08:19

Het is inderdaad vervelend dat soms je veestapel aangevreten wordt….. als dat meermaals, bij velen dieren gebeurt en bij dezelfde boer dan wordt het wel wat vervelender. Ik snap ook dat die mensen dus een andere mening hebben.

Hier achter ons huis is ook een bos, daar lopen ze ook. Soms worden ze gespot, maar ze zijn redelijk mensenschuw. Ik heb er dus ook geen last van.

Elise

Bericht door Elise » 07 dec 2024, 09:10

Richardt. schreef: 07 dec 2024, 08:19 Ik heb er dus ook geen last van.
Dat wil nog niet zeggen dat de wolf geen probleem is.

Van de mensen die voorheen met hun hond naar het bos gingen (ik heb het over Den Treek, waarover alle ophef was en wat naadloos overgaat in Philip zijn achtertuin, dus zullen wel dezelfde wolven zijn) gaat zo ondertussen niemand meer. Ook de hondenuitlaatservice ondervindt grote problemen.

Overigens heeft iedereen er last van, al was het alleen maar dat de tegemoetkoming bij schade van belastingcenten wordt betaald.
https://www.bij12.nl/onderwerp/wolf/wol ... ade-melden

Elise

Bericht door Elise » 07 dec 2024, 09:16

Uit dat artikel
Afgelopen nacht zijn er op de Noord-Ginkel van de 88 schapen die de gemeente daar heeft grazen 41 schapen gedood door naar alle waarschijnlijkheid een aantal wolven. Daarnaast heeft de dierenarts nog 5 schapen in laten slapen en 7 behandeld.
En dat geeft mooi aan wat er gebeurd als de wolf op bezoek komt. Die pakt niet 1 schaap om de honger te stillen, die dood gewoon meer dan de helft van de kudde.

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 07 dec 2024, 09:31

De aanwezigheid van de wolf in Europa en dus ook Nederland is een pakkend voorbeeld van de dominantie van de maakbaarheid-stroming in Europa. Waar enige vorm van common sence de vraag doet opkomen of het wel verstandig is om een roofdier zich in een dichtbevolkt gebied ongebreideld te laten voortplanten, wordt dat terzijde geschoven door allerlei zogenaamde experts die een miljardmiljoen regeltjes gaan verzinnen om dat roofdier toch maar tussen de mensen en dieren te laten bestaan. Heerlijke baan lijkt me dat, zo’n expert. Heel de dag lullen en als het fout gaat de schuld bij het slachtoffer leggen. Bijkomend voordeel is dat je nooit je bureautje hoeft op te ruimen, al zit je er nog zo naast. Zoals de uitdrukking luid:you can't have the cake and eat it, geld dat ook voor de wolf. En natuurlijk is deze maakbaarheid-stroming aka wensdenken ook de bijl aan de wortel van de Europese economie, zoals hier al eerder is aangegeven. En dat is meer dan zorgelijk naar mijn mening.

Gr Ron

Robin

Bericht door Robin » 07 dec 2024, 09:47

Inderdaad Elise en helemaal eens Ron. Tja ik heb er nu op kantoor ook geen last van maar wandelend met twee Shihtzu's aan de lijn in Oranjewoud.
Een beetje NIMBY/NIMFY beleving.

En inderdaad die maakbaarheid. Wat is het nut van een wolf in dit overbevolkte land? Ik zie 't niet.

JP

Bericht door JP » 07 dec 2024, 09:56

Vroeger had je het over de kip en het ei, nu is het de wolf en de overbevolking...... wat was eerst ? :hmmm:

Niet omdat ooit iets verdwenen is, dat het daarna niet meer welkom is.

Luco

Bericht door Luco » 07 dec 2024, 10:26

Op zich heb ik niks tegen een wolf, maar de vergelijking met andere landen loopt volledig mank.

In de andere landen is veel meer ruimte.
In andere landen is de wolf echt nog wild en is bang voor mensen, hier lopen ze gewoon door dorpen en steden, niet bang voor mensen.
Half tam dus.
De wolf heeft geen natuurlijke vijanden hier, de roedels worden dus steeds groter en er komen er meer.
Het is dus wachten op het eerste menselijke slachtoffer.

De enige manier imho is aan afgesloten reservaat waar dan dus ook geen mensen mogen komen.
En dan niet afzetten met die waardeloze hekjes waarvan den haag vind dat dit voldoende is.

Het zal je veestapel/kind/huisdier maar zijn die aangevallen wordt, ben benieuwd of ze dan nog voor de wolf zijn?
Mijn vermoeden is ze dan als hardste gaan krijsen dat die weg moet.

Tom

Bericht door Tom » 07 dec 2024, 11:04

Als we geen last zouden hebben van de wolf is dat prima. Een paar schapen doodbijten (zoals het een paar jaar terug begon) is ook niet direct een probleem. Maar volgens mij groeit het probleem jaar op jaar behoorlijk hard (ik lees hierboven al 40 schapen tijdens één incident) en is het wachten tot het echt fout gaat. Tijd dat sommige experts hun opvattingen gaan herzien. Als er wel een menselijk slachtoffer is, mogen nabestaanden dan aankloppen bij de experts die riepen dat de wolf hier thuis hoort? Of is het een rapport schrijven voor flink wat geld zonder verantwoordelijkheid te nemen, alles ten gunste van de maakbare samenleving.

De fiscalist
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3

Bericht door De fiscalist » 07 dec 2024, 11:17

Zou het een complot zijn om de veestapel te laten inkrimpen?? ;)

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 07 dec 2024, 11:28

Elise schreef: 07 dec 2024, 09:10
Richardt. schreef: 07 dec 2024, 08:19 Ik heb er dus ook geen last van.
Dat wil nog niet zeggen dat de wolf geen probleem is.

Van de mensen die voorheen met hun hond naar het bos gingen (ik heb het over Den Treek, waarover alle ophef was en wat naadloos overgaat in Philip zijn achtertuin, dus zullen wel dezelfde wolven zijn) gaat zo ondertussen niemand meer. Ook de hondenuitlaatservice ondervindt grote problemen.

Overigens heeft iedereen er last van, al was het alleen maar dat de tegemoetkoming bij schade van belastingcenten wordt betaald.
https://www.bij12.nl/onderwerp/wolf/wol ... ade-melden
Dat is precies mijn punt. Het feit dat ze hier ook lopen, maar ik geen problemen ondervind wil niet zeggen dat anderen dat ook niet ondervinden. In tegendeel…

Wat de beste oplossing is? Dat weet ik ook niet

Robin

Bericht door Robin » 07 dec 2024, 12:50

Beste oplossing? Geen rood kapje dragen:)

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 07 dec 2024, 13:40

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 07 dec 2024, 19:19

Robin schreef: 07 dec 2024, 08:07 Het lijkt me niet zo handig dat 'de burger' hier in NL anno 2025 zich maar moet aanpassen aan een roofdier wat hier al decennia niet meer voorkwam en nu dus weer wel.

Barracuda’s schijnen bloeddorstiger te zijn dan haaien heb ik eens gelezen :)

Luco

Bericht door Luco » 07 dec 2024, 19:35

Arthur schreef: 07 dec 2024, 19:19

Barracuda’s schijnen bloeddorstiger te zijn dan haaien heb ik eens gelezen :)
Bedoel je geen piranha's?
Barracuda valt wel mee.

JP

Bericht door JP » 07 dec 2024, 19:36

Die houden allemaal niet van oude, belegen, kale kaas :tooth:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 07 dec 2024, 19:45

Nee, Barracuda’s in mijn herinnering :wheelchair:

Robin

Bericht door Robin » 08 dec 2024, 07:03

Weet ik niet, geen idee.
Pirañas zijn ook niet zo idioot als films ons willen doen laten geloven. Relatief dan he:)
Vriendin van MdV had die dingen in een groot aquarium....

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 08 dec 2024, 13:31

Leven Piranha's ook in de zee?

Plaats reactie