Nederland gaat naar de haaien

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Philipoo

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Philipoo » 30 okt 2024, 14:27

COA is zelfstandig, J&V is opdrachtgever.

SlowCo

Bericht door SlowCo » 30 okt 2024, 14:30

Philipoo schreef: 30 okt 2024, 14:27 COA is zelfstandig, J&V is opdrachtgever en betaalt het COA met ons belastinggeld. Dus is het inderdaad een soort van broekzak, jaszak, klootzak, vestzak verhaal.
Even aangevuld voor de duidelijkheid...

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... %20opvang.

Sabberjoch
Auto: 981C S

Bericht door Sabberjoch » 30 okt 2024, 14:48

Robin schreef: 30 okt 2024, 14:19 Zo'n boete is toch 'gewoon' broekzak-vestzak? COA is onderdeel overheid toch? Gelinked aan in ieder geval, dus waar gaat die boete naartoe en waar wordt ''t weer aan uitgegeven....
https://www.ad.nl/binnenland/fors-hoger ... ~ac6e5802/
Van jullie, via COA, naar mij :popcorn:

Philipoo

Bericht door Philipoo » 30 okt 2024, 15:35

Sabberjoch schreef: 30 okt 2024, 14:48
Robin schreef: 30 okt 2024, 14:19 Zo'n boete is toch 'gewoon' broekzak-vestzak? COA is onderdeel overheid toch? Gelinked aan in ieder geval, dus waar gaat die boete naartoe en waar wordt ''t weer aan uitgegeven....
https://www.ad.nl/binnenland/fors-hoger ... ~ac6e5802/
Van jullie, via COA, naar mij :popcorn:

Jij krijgt alleen de parels

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 30 okt 2024, 15:41

SlowCo schreef: 30 okt 2024, 14:30
Philipoo schreef: 30 okt 2024, 14:27 COA is zelfstandig, J&V is opdrachtgever en betaalt het COA met ons belastinggeld. Dus is het inderdaad een soort van broekzak, jaszak, klootzak, vestzak verhaal.
Even aangevuld voor de duidelijkheid...

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... %20opvang.
:lollerdelol: SlowCo. :bloemetje:

Robin

Bericht door Robin » 31 okt 2024, 12:07

https://www.coa.nl/sites/default/files/ ... 202020.pdf

Daaruit in het begin, Hoofdstuk 1 :
Met ingang van 1 januari 2020 is het COA een overheidswerkgever en zijn medewerkers in dienst van het COA ambtenaren. De overheid is een bijzondere werkgever, omdat zij er is voor het algemeen belang. Het COA vervult een belangrijke maatschappelijke taak: de opvang van asielzoekers.
Op de wikipagina wordt 't COA een 'zelfstandig bestuursorgaan' genoemd en 't geld komt uit de begroting van Ministerie van Justitie en Veiligheid.

Dus SlowCo's 'rant' was spot on blijkbaar.

:coffee:

Luco

Bericht door Luco » 31 okt 2024, 12:16

Is niet vestzak broekzak, het rijk keert geld uit aan gemeentes nav aantal inwoners, oppervlakte gemeente en nog een paar getallen, deze boete staat daar helemaal buiten en moet gewoon als extra betaald worden aan de gemeente, deze gemeente wordt zo slapend rijk en heeft geen last van het rampjaar wat er aan komt ivm minder bijdrage uit den haag.

Robin

Bericht door Robin » 31 okt 2024, 12:26

Een ambtenaren-orgaan die een boete aan gemeente/overheid betaalt toch? Maar 't zal wel hoor. Ik denk er't mijne van :thumbup:

SlowCo

Bericht door SlowCo » 31 okt 2024, 13:08

Linksom of rechtsom, het is allemaal belastinggeld.

SlowCo

Bericht door SlowCo » 31 okt 2024, 13:44

Sabberjoch
Auto: 981C S

Bericht door Sabberjoch » 31 okt 2024, 16:56

Fout, gaat pas in twee week na de uitspraak.
COA krijgt die tijd om de boel "op orde" te krijgen.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 31 okt 2024, 19:04

Zou je toch niet verwachten van geenstijl, beetje stemmingmakerij.

Robin

Bericht door Robin » 01 nov 2024, 06:34

We wachten gewoon even deze twee weken af; de context dat het broekzak-vestzak zou-kunnen-zijn (als er betaald wordt) blijft exact hetzelfde: het is allemaal belastinggeld.

Robin

Bericht door Robin » 02 nov 2024, 12:01

https://archive.is/EZV1Y

Verontwaardiging na actie van juf Marlisa: ‘Erg onprettig zelfs’, zegt collega over protest

Marlisa Hommel is docente Engels in Nijmegen én klimaat- en burgerrechtenactiviste. Zij kan die twee goed scheiden in de klas, zegt ze. „Dat is erg belangrijk.” Maar sinds een filmpje van ‘Juf Hommel’ die een Israëlische vlag besmeurt viraal ging, ziet de omgeving dat anders.

Suzanne de Winter 02-11-24, 06:00 Laatste update: 11:12

Op maandag 7 oktober kwam Marlisa Hommel uit Arnhem twee keer in actie. Om elf uur ’s ochtends ging de docente Engels van het ROC Nijmegen met een protestbord ‘Docenten voor Palestina’ voor de school staan. Een half uur later zat ze tegenover de schoolleiding: waar was ze mee bezig?

Later die dag reisde Hommel naar Amsterdam. Kort na vijven - ‘Ik was aan de late kant’ - gooide ze rode ‘verf’ over de Israëlische vlag die gebruikt werd op een herdenking van de Hamas-aanslagen in Israël. De klimaat- en mensenrechtenactiviste werd meteen gearresteerd. Tijdens het verhoor en een nacht in de cel, gingen een foto en een filmpje van ‘juf Hommel en de besmeurde vlag’ viraal op sociale media.
Die sociale media raakte de docente daarna een week niet aan. Maar je hebt geen X, LinkedIn en Facebook nodig om te merken dat de rapen gaar zijn, vertelt Hommel, die in september ook al werd aangehouden voor het bekladden van het Israëlcentrum in Nijkerk.
‘Liever volgende week’, appte u toen we aanklopten voor een interview over uw activisme. Vanwege ‘gedoe’ op uw werk, vertelt u. Daar zijn ze niet blij met u?

„Dat gedoe ging over het protestbord waarmee ik op 7 oktober voor school stond. Ik gaf zo gehoor aan een oproep aan docenten wereldwijd om solidariteit te betuigen met Palestijnse collega’s die niet kunnen werken omdat hun scholen gebombardeerd zijn. Leerlingen die buiten stonden te roken vroegen: ‘Waar is het voor?’ Ik vond het een mooie actie. Vooral omdat ik het gevoel had dat de leerlingen het wel begrepen.”
Hoe reageerde de school op dit pro-Palestina protest voor de deur?
„Ik werd meteen op het matje geroepen. Ik schrok en dacht: word ik nu direct op non-actief gezet? Ik moet zo surveilleren bij de schoolexamens, zei ik. Ik legde uit: ik maakte gebruik van mijn demonstratierecht. Vakcentrale FNV stond achter de actie, maar zei: bespreek het eerst met je school. Dat heb ik dus niet gedaan. Dat is mijn burgerlijke ongehoorzaamheid én ik wist hoe moeilijk mijn school doet over mijn activisme.”
Botste dat al eerder dan?

„Naar aanleiding van een verhaal in De Volkskrant over mijn aanhouding voor de actie bij het Israëlcentrum in Nijkerk, had school me in september al gevraagd: Ben je nog wel professioneel? Kun je het nog scheiden?

Ik heb in dat gesprek aangegeven: ik heb het in mijn lessen in principe niet over wat daar gebeurt. Ik vind het zelf ook belangrijk om zaken te scheiden. En die afspraak heb ik niet geschonden. Want kom op, ik heb er een kwartier gestaan met dat bord. Gewoon in mijn koffiepauze.”

Waarom reageerde de school er dan zo op, denkt u?

„De leiding zei dat sommige collega’s zich onveilig hadden gevoeld daardoor. Een vriendin van me zei: niet onveilig, maar onprettig. Erg onprettig misschien zelfs. Dat gevoel verdragen we bijna niet meer. Mijn kartonnen bord was een vreedzaam protest. Het staat los van mijn disruptieve acties voor Extinction Rebellion.”

Zoals uw actie met de besmeurde Israëlische vlag in Amsterdam?

„Daar heeft school nog geen woord over gezegd tegen me. Ik vermoed omdat ze weten dat het buiten werktijd was.”
Waarom verstoorde u op 7 oktober de dodenherdenking?
„Voor mij was dit geen dodenherdenking, maar een pro-Israëldemonstratie. Ook voor de Palestijnen was 7 oktober en het jaar erna een pikzwart jaar. Maar voor mijn gevoel mag dat er niet zijn. Als mensen daar met de Israëlische én de Palestijnse vlag hadden gestaan, had ik het wel een goede demonstratie gevonden.”
In dat geval had u niks gegooid?
„Nee, omdat ik dan het gevoel had gehad dat ook het leed van de Palestijnen gezien, herkend en herdacht wordt. Het was trouwens geen rode verf, zoals in de media stond. Ik had een flesje voedingskleurstof voor red velvet cake bij me, aangelengd met water. Makkelijk schoon te maken met azijn.”
Verf of vloeistof: het moest bloed voorstellen. Voelt u op zo’n moment empathie voor de mensen die daar staan voor hun slachtoffers? Die raakt u in hun ziel.
„Dat ik aan mijn haren werd getrokken, gekrabd en geduwd, snap ik. Zo zou ik ook reageren als ik daar stond. Ik wilde niemand overtuigen daar. Dat lukt toch niet. Ik wilde alleen erkenning geven aan de Palestijnen.

„Veel niet-witte actievoerders hadden deze actie graag willen doen, maar zij kunnen dat niet omdat ze er zo worden uitgepikt. Door mijn witte privilege kon ik wel dichtbij komen.”

U bent vorig jaar begonnen met actievoeren voor eerst Extinction Rebellion (XR) en later Justice Now, de ‘pro-Palestijnse afdeling’ van XR. Heeft u destijds nagedacht over de combinatie lesgeven en acties voeren waarvoor je opgepakt kunt worden?
„Ik was daar open en eerlijk over. Ik ben ook niet de enige XR-activist op school. Ik vond niet dat school afwijzend reageerde. Als het maar niet interfereert met je werk, zeiden ze.”
Doet het dat wel eens?
„Nee. Maar ik geef best veel les aan anderstaligen die uit een oorlogssituatie komen en die soms met heftige dingen zitten. Ik vind het belangrijk dat te zien en het erover te hebben. Ik kan niet doen alsof alles fine and dandy, koek en ei, is. Dus ja, omarm het ongemak.”
Stel, ik ben een Israëlische leerling die het filmpje van u met de Israëlische vlag heeft gezien. Hoe zorgt u er dan voor dat ik me ook oké voel?
„Een goede docent legt zijn mening niet op aan leerlingen. Dat is niet professioneel. Alle meningen mogen er zijn. Iedereen moet zich veilig voelen.”
Moet een leerling zelf de vinger opsteken als hij zich niet veilig voelt? Of checkt u dat?
„Volgens mij heb ik geen Israëlische of Joodse jongeren in de klas. Wel een jongen die 12 procent Joods is, maar hij was niet afkeurend naar mij, voelde zich ook niet onveilig. Alle leerlingen hebben door dat ik ze hoe dan ook accepteer en respecteer. En andersom voel ik dat ook.”

Wat vinden de leerlingen van uw acties?

„Ik bespreek dat nooit. Nu moest ik er wel iets meer over zeggen in de klas. Want na 7 oktober mocht ik niet op school komen tot het vervolggesprek was geweest. Mijn mentorklas kreeg te horen: er is een andere mentor voor jullie. Ik merk nu dat leerlingen me gegoogeld hebben. Stoer dat u mijn mentor bent, zei eentje. Hoe het verder gaat weet ik niet. Ik heb een jaarcontract.”
Waarom zou een school een activist willen ontslaan?
„School wil geen gedoe. Ze vinden het dus lastig dat ze na de acties in Nijkerk en Amsterdam online gedoxed werden (uit woede/ wraak persoonsgegevens op internet zetten, SdW) en nare telefoontjes kregen: weten jullie dat er een antisemiet bij jullie voor de klas staat? Of dat ouders bezorgd reageren. Ik merk zelf dat leerlingen, of ze het met me eens zijn of niet, wel begrip hebben voor de gevolgen van het doxen.”

Als u veroordeeld wordt voor de acties in Amsterdam en Nijkerk, kunt u dan (blijven) lesgeven? Krijgt u dan nog de Verklaring Omtrent het Gedrag die docenten kunnen laten zien?
„Mijn advocaat zegt dat je in principe wel een VOG krijgt na vreedzaam verzet.”
Er wordt met twee maten gemeten, zegt u. Welke twee maten?
„Als ik voor de school had gestaan met: ‘Leraren voor Oekraïne’, was ik dan ook op het matje geroepen? Had ik dan nu dezelfde problemen gehad? Dat zijn die twee maten.

„Een mooie klimaatdocu in de klas laten zien van David Attenborough met zijn perfécte Engels? Linkse propaganda, zeiden ze op een school in de Achterhoek waar ik gewerkt heb. Maar zoiets werd op die school niet gezegd over een VVD-collega die in de gemeenteraad zit, daar open over is én die maatschappijleer geeft. Ik heb daar geen probleem mee, maar wat als hij in de les een leerling bekritiseert die zegt: ‘Ik ga links stemmen’?”

En nu?
„Ik kan met iedereen op X die kritiek op me heeft koffie drinken en een gesprek hebben. Op mijn initiatief heb ik na het gesprek met de schoolleiding alle collega’s een mail gestuurd: ‘Als ik jullie onveilig heb laten voelen, dan was dat niet mijn bedoeling. Laten we afspreken voor koffie, face to face, dat praat wat makkelijker’.”
Hoeveel koffiedates met collega’s heeft u in de agenda staan?
„Ik heb nog niet durven kijken.”
Een uurtje na het interview, per app: ‘Twee.’

Naschrift van ROC Nijmegen: Het demonstratierecht is een belangrijk grondrecht. Het staat iedereen vrij om hieraan deel te nemen. Als de demonstratie tijdens werktijd plaatsvindt, gaan wij ervan uit dat de medewerker overlegt met de leidinggevende. We gaan altijd het goede gesprek aan met werknemers die (door acties/aanhoudingen/sociale media, SdW) in het nieuws komen.

Wie is Marlisa Hommel?
Marlisa Hommel (34) studeerde Engels en is promovendus aan de Universiteit Utrecht.
Op de middelbare school was ze een ‘loner’, vertelt ze. „Ik hoefde er nooit per se bij te horen en heb altijd een groot rechtvaardigheidsgevoel gehad. Als iemand gepest werd, dan zei ik daar iets van.”
Door de klimaatbeweging realiseerde Hommel zich wat altijd al in haar achterhoofd zat. „Wat fijn, ik kan zelf als simpele burger ook iets betekenen. Ik ging me verdiepen in burgerlijke ongehoorzaamheid.”
Met nog geen parkeerboete op zak, meldde Hommel zich in januari 2023 aan bij Extinction Rebellion, deed de actietraining en begon zonder enige terughoudendheid met actievoeren op de A12. „Het klinkt misschien raar, maar het voelde een beetje als een bevrijding.”

Kadett

Bericht door Kadett » 02 nov 2024, 12:29

Als je die kop van dr ziet weet je toch al genoeg. Afvoeren naar Gaza strook zou ik zeggen. Ga daar de wereld verbeteren.

Tom

Bericht door Tom » 02 nov 2024, 12:53

Zij kan die twee goed scheiden in de klas, zegt ze. „Dat is erg belangrijk.”
Ik moet de eerste activist nog tegenkomen die werk en privé goed kan scheiden.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 02 nov 2024, 12:54

Ik lees net dat er iig eentje is ;)
:coffee:

JP

Bericht door JP » 02 nov 2024, 13:06

Marlisa Hommel (34) studeerde Engels en is promovendus aan de Universiteit Utrecht.
Op de middelbare school was ze een ‘loner’, vertelt ze. „Ik hoefde er nooit per se bij te horen en heb altijd een groot rechtvaardigheidsgevoel gehad. Als iemand gepest werd, dan zei ik daar iets van.”
Pas 34 ? Dacht meer ± 50 of zo...... :kikker:

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 04 nov 2024, 15:28

Ah het klassieke "be all you can be, I hope you like cats" vrouwtje.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 04 nov 2024, 15:41

Tom schreef: 02 nov 2024, 12:53
Precies. Als mijn kinderen daar op school zaten haalde ik ze er vandaag nog af. Om nou les te krijgen van zo'n marxistische terroriste, nee dank u.

Heb dit ook met mijn kinderen besproken. Zodra bepaalde onderwerpen worden opgedrongen mogen ze opstaan en naar huis komen.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 04 nov 2024, 15:54

Ik mis even het punt waaruit blijkt dat ze een terrorist is.

Jaws

Bericht door Jaws » 04 nov 2024, 17:06

XR terreur?

Robin

Bericht door Robin » 04 nov 2024, 17:53

Je ziet 't ook teveel op universiteiten, die linkse indoctrinatie. Ik heb er niks mee. Zeer jammer.

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 04 nov 2024, 19:53

Wouter81 schreef: 04 nov 2024, 15:41
Tom schreef: 02 nov 2024, 12:53
Precies. Als mijn kinderen daar op school zaten haalde ik ze er vandaag nog af. Om nou les te krijgen van zo'n marxistische terroriste, nee dank u.

Heb dit ook met mijn kinderen besproken. Zodra bepaalde onderwerpen worden opgedrongen mogen ze opstaan en naar huis komen.
En dat zouden er meer moeten afspreken met hun kinderen :thumbup:

Gr Ron

Philipoo

Bericht door Philipoo » 05 nov 2024, 08:33

Je ziet 't ook te veel op het internet, die rechtse indoctrinatie. Ik heb er niks mee. Zeer jammer.

Plaats reactie