Oké… dan kun je beter je kroost met de auto brengen. Want buiten een ebike is er nog de smartphone, oortjes in, vape en gewoon onnozel doen op een fiets. Je wilt niet weten wat er allemaal kan gebeuren. Ik zou ze ook inpakken in pampers.Bram schreef: 05 feb 2025, 14:36 Wat heeft die Volvo of mijn M3 te maken met het niet-ontwikkelde brein van een puber? Die maken nog ondoordachtere keuzes dan ik in de M3, met in het geval van een ongeval, mogelijk levens veranderend letsel.
Het grote 'elektrische fietsen' topic
- Arthur
- Auto: Nr.51
Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic
- JP
Als ik de meningen hoor van pubers en het algemene beeld dat ik als volwassene dit niet mag tegenspreken, dan vraag ik me af of hun brein zich soms niet sneller ontwikkeld dan toen wij die leeftijd hadden. Wij reden soms op het achterwiel, onder het rijden deden we de dynamo aandrukken omdat je licht wegviel (en je soms met je vingers tussen de spaken bleef) Moesten we reflectoren tussen de spaken duwen voor de veiligheid. Schoot je wel eens van de trappers, viel je met je kloten op die buis. Hadden we lelijke broekspijpklemmen zodat je niet het vet van de ketting aan je broek had. Als de remmen faalde, maar met de voeten afremden, een rugzak niet op de rug droegen maar op achterop, met zo'n 'spin' met uitgelemmelde elastieken. We deden zelf binnenbanden plakken met zo'n blikje Simson, waren helmen alleen voor brommerrijders, en elke week moesten we verplicht de fiets wassen, een verschrikking !
- RS-Ron
Dan flikker je als ouders dat ding toch in de shredder als je dat merkt ? Lijkt me nogal vanzelfsprekend dat je, gezien de redelijk breed gedeelde berichten over de risico’s van een fatbike, meer dan af en toe even tijd maakt om schedelbasisfracturen te voorkomen bij je eigen kinderen.Bram schreef: 05 feb 2025, 14:14Nee dat hoeft ook niet, maar het gebeurt wel. Zolang het kinderlijk eenvoudig is om zo'n ding op te voeren, gebeurt dat natuurlijk ook.Arthur schreef: 05 feb 2025, 14:05Ze hoeven toch ook geen 30 plus? Dan moet je sowieso aan een kenteken en 16 jaar zijn, als ik het goed heb. Maar een normale ebike die +/- 25 kan vind ik geen probleem.Bram schreef: 05 feb 2025, 13:43 Die reden vroeger echt geen 25 per uur of harder hoor. Ik haalde dat in ieder geval niet op mijn Gazelle.
Ik ben eens gaan liggen met de racefiets, en wat vrienden van mij toen ook. Reden rond de 30 per uur. Dan is er sprake van serieus letsel. Botbreuken, tanden op het fietspad etc. Je kan niet alles controleren en tegenhouden, maar 14 jarigen die met 30 plus op zo'n fatbike zonder enige protectie overal tussendoor knallen moet je tegen zichzelf beschermen.
Gr Ron
-
OnlineBram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Oh verrek, daar had ik nog niet aan gedacht natuurlijk. Net als heel veel ouders gezien het aantal ongelukken met letsel met die dingen.
- Luco
Als 16 de limiet wordt koopt toch niemand zon ding, dan rij je een opgevoerde scooter.
Ik zou zeggen helmplicht en certificaat halen, tegenhouden doe je het toch niet.
Ik zou zeggen helmplicht en certificaat halen, tegenhouden doe je het toch niet.
- RS-Ron
Ben nooit te beroerd om een paar tips te geven !Bram schreef: 05 feb 2025, 22:13 Oh verrek, daar had ik nog niet aan gedacht natuurlijk. Net als heel veel ouders gezien het aantal ongelukken met letsel met die dingen.
Gr Ron
- JP
Beetje ouder koopt zijn lieftallige spruitje toch zeker een scooter op wielen, als die 16 wordt.....?
Aixam Coupe GTi - 2025 - € 19239,-

Aixam Coupe GTi - 2025 - € 19239,-

-
Ik heb net een nieuwe Specialized Vado gekocht.JP schreef: 01 feb 2025, 11:00 VanMoof dan weer doorgestart? Was hier al eens eerder vermeld, de blijkbaar belabberde aftersales/service
https://nl.trustpilot.com/review/www.vanmoof.com
Zelf interesse in een Flyer. Dacht eerst dat het een b-merk was van Itek/Heuts/Action, maar is blijkbaar een Zwitsers merk met betere kwaliteit. Voor in de stad een Upstreet ? https://www.flyer-bikes.com/nl-nl/c/ebikes-urban
Keuze uit diverse motoren, Pinion, Bosch en Panasonic, tot 95Nm.
Kijk zelf voor een GoTour met 800Wh, welk je ook nog kan uitbreiden met een 2e accu.
Mijn 10 jaar oude Flyer verkocht. Flyer was destijds de Rolls Royce onder de e-bikes. Hadden een middenmotor en de accu laag bij de motor zitten terwijl Gazelle nog bezig was met een voorwielmotor en accu hoog onder de bagagedrager. Top spul. Zonder enig onderhoud 10 jaar lang op rond gekard.
-
Toffe Specialized Gijzert, lekker kleurtje ookGijzert schreef: 06 feb 2025, 15:20 Ik heb net een nieuwe Specialized Vado gekocht.
Mijn 10 jaar oude Flyer verkocht. Flyer was destijds de Rolls Royce onder de e-bikes. Hadden een middenmotor en de accu laag bij de motor zitten terwijl Gazelle nog bezig was met een voorwielmotor en accu hoog onder de bagagedrager. Top spul. Zonder enig onderhoud 10 jaar lang op rond gekard.

- JP
Ziet er inderdaad heel netjes uit. 710wh accus ? Benieuwd naar het waarom gekozen werd voor de Specialized en niet weer een Flyer 
In het algemeen, is de meerprijs voor een riem het waard om dit te verkiezen boven een ketting met derailleur?

In het algemeen, is de meerprijs voor een riem het waard om dit te verkiezen boven een ketting met derailleur?
-
Ik heb op mijn Koga een riem/enviolo naaf en mdv een ketting/derailleur op de Bulls.JP schreef: 07 feb 2025, 11:43 In het algemeen, is de meerprijs voor een riem het waard om dit te verkiezen boven een ketting met derailleur?
Naast het onderhoud aan de ketting (ik heb d'r een hekel aan) vind ik een uitstekende derailleur ook kwetsbaar, zeker als je de fietsen vaak op een fietsendrager zet.
Maar mijns inziens is het zeker het extra geld waard om een riem te nemen, zeker als je geen poetser bent. De enviolo naaf vind ik niet echt veel voordelen bieden eerlijk gezegd.
- Arthur
Ik heb nu 5 jaar een ebike (‘normale’ Batavus van een kleine 3k) met ketting, geen derailleur en ik doe er niks aan, qua onderhoud. Ik laad de accu op en pomp zo nu en dan de banden op. Bevalt me prima. De volgende wordt wss wel eentje met riem, gewoon om eens wat anders te hebben. Fiets met derailleur hoef, en wil, ik sowieso niet. Ben een terrasjes-fietser

- Luco
Dat is een groot terras dan als je daar een elektrische fiets voor nodig hebt 

- Arthur
-
Maar wel de hele bende afgesloten met een kettingkast neem ik aan?Arthur schreef: 08 feb 2025, 11:04 Ik heb nu 5 jaar een ebike (‘normale’ Batavus van een kleine 3k) met ketting, geen derailleur en ik doe er niks aan, qua onderhoud.
Das wel wat anders dan een "open" ketting natuurlijk, dat trekt vuil aan als een malle.
- Arthur
Klopt idd.
- Stefan R
- Auto: Vakantievoertuig
Reken met een riem op ongeveer 10 - 15% meer weerstand dan met een ketting (Dus minder bereik) ook als je een beetje een doorfietser bent dan merk je als de ondersteuning stopt bij 25 km/h met een riem een stuk meer weerstand dan met een derrie en ketting.JP schreef: 07 feb 2025, 11:43 Ziet er inderdaad heel netjes uit. 710wh accus ? Benieuwd naar het waarom gekozen werd voor de Specialized en niet weer een Flyer
Mijn 1e E-bike heeft een riem en Enviolo naaf, en ik was overtuigd dat ik het op m'n nieuwe ook weer wilde. Maar na (een goed) advies en proefrijden op beide type's toch gekozen voor ketting.
-
^
Hoeveel zou het weerstandsverschil in werkelijkheid zijn als je een slecht onderhouden ketting/derailleur hebt?
Voor het stoppen van de ondersteuning bij 25 kmh heb ik een speedchipje.
Hoeveel zou het weerstandsverschil in werkelijkheid zijn als je een slecht onderhouden ketting/derailleur hebt?
Voor het stoppen van de ondersteuning bij 25 kmh heb ik een speedchipje.
- Philipoo
Heb ook een elektrische fiets, met riem..

- JP
Ben een beetje kijkende naar die Enviolo. Vraag me af hoe de betrouwbaarheid is. Zou ik misschien toch ook eerder voor die derailleur kiezen. Zeker ook met die langere rechte stukken die ik moet rijden, daar trap ik wel flink door (althans dat is het plan)Stefan R schreef: 10 feb 2025, 10:24Reken met een riem op ongeveer 10 - 15% meer weerstand dan met een ketting (Dus minder bereik) ook als je een beetje een doorfietser bent dan merk je als de ondersteuning stopt bij 25 km/h met een riem een stuk meer weerstand dan met een derrie en ketting.JP schreef: 07 feb 2025, 11:43 Ziet er inderdaad heel netjes uit. 710wh accus ? Benieuwd naar het waarom gekozen werd voor de Specialized en niet weer een Flyer
Mijn 1e E-bike heeft een riem en Enviolo naaf, en ik was overtuigd dat ik het op m'n nieuwe ook weer wilde. Maar na (een goed) advies en proefrijden op beide type's toch gekozen voor ketting.
-
Er is ook nog naafversnelling JP, eventueel in combinatie met een ketting weggewerkt in kettingkast.
- JP

- Arthur
Dat heb ik nu dus, en als ik het goed lees is een riem niet perse fijner. Toch ook nog maar eens overdenkenElise schreef: 10 feb 2025, 12:40 Er is ook nog naafversnelling JP, eventueel in combinatie met een ketting weggewerkt in kettingkast.

-
Ik ben groot fan wat Specialized softwarematig gedaan heeft met de Brose motor en driveability.JP schreef: 07 feb 2025, 11:43 Ziet er inderdaad heel netjes uit. 710wh accus ? Benieuwd naar het waarom gekozen werd voor de Specialized en niet weer een Flyer
Geen Turbo maar meer atmosferisch.
Daarbij zijn de MTB / Gravel / racefiets en 2 mtb's van de kids ook Specialized. Dus dat speelt ook mee.
Riem is in basis minder onderhoud. Maar onderhoud kan ik prima zelf. (Als in iemand die me daarmee helpt en dus alleen onderdelen kosten.)
- JP