Mijn Focus ST 225 >> Even bijpraten - Mega update <<

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Meeelv
Auto: Ford Focus ST MK2

Re: Mijn Focus ST 225 >> Turbo overleden <<

Bericht door Meeelv » 06 nov 2019, 09:43

En dan tref je aan wat je eigenlijk niet wilde zien :x Bekend probleem helaas bij deze motoren... Gescheurde cilinderbussen. Ondanks de uitgevoerde blockmod is hij toch gaan scheuren...

Nu even kijken wat ik ermee ga doen... Nieuwe originele bussen of darton sleeves of iets vergelijkbaars. Ander onderblok zoeken in Nederland gaat niet eenvoudig zijn en vanuit Engeland verschilt de kwaliteit ook enorm veel, helaas zijn de meesten daar niet zo zuinig op hun auto zeker niet nu de aanschafprijs van die dingen een stuk betaalbaarder is geworden.

Afbeelding

Estoque

Bericht door Estoque » 06 nov 2019, 10:23

Oempf, das toch wel een domper.

Zoiets niet mogelijk in combinatie met nieuwe cilinderbussen?
https://www.bneshop.com/collections/p80 ... nforcement

Weet zo niet meer wat je huidige cilinder-modificatie is.

Meeelv

Bericht door Meeelv » 06 nov 2019, 10:26

Estoque schreef: 06 nov 2019, 10:23 Oempf, das toch wel een domper.

Zoiets niet mogelijk in combinatie met nieuwe cilinderbussen?
https://www.bneshop.com/collections/p80 ... nforcement

Weet zo niet meer wat je huidige cilinder-modificatie is.
Zo'n brace ken ik idd maar die zie ik eigenlijk nooit geplaatst worden in de Ford wereld, waarom weet ik eigenlijk ook niet. Ik denk dat het maar uprated sleeves worden dan ben ik ook meteen van het gezeik af..

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 06 nov 2019, 10:54

Ik zou ook idd meteen voor sleeves gaan, hou je ook meteen ruimte over voor de toekomst.
Meeelv schreef: 06 nov 2019, 09:43 Ander onderblok zoeken in Nederland gaat niet eenvoudig zijn [...]
Niet uitwisselbaar met die van Volvo?

Meeelv

Bericht door Meeelv » 06 nov 2019, 11:19

MartijnGizmo schreef: 06 nov 2019, 10:54 Ik zou ook idd meteen voor sleeves gaan, hou je ook meteen ruimte over voor de toekomst.
Meeelv schreef: 06 nov 2019, 09:43 Ander onderblok zoeken in Nederland gaat niet eenvoudig zijn [...]
Niet uitwisselbaar met die van Volvo?
Jawel Volvo is exact hetzelfde maar ik ga toch maar voor sleeves. Anders blijf je hetzelfde probleem houden. 1x is genoeg, gewoon meteen aanpakken dan ben je er vanaf.

Heb een prijs gekregen voor een gesleeved blok op ruilbasis en dat viel mij eigenlijk best mee, dat kost 1495 pond. Losse bussen heb ik zien staan bij Pumaspeed voor 1200eu en dan moet het er nog in gemaakt worden, wat ik ook niet zomaar aan iemand toevertrouw omdat ik er al zat ellende mee heb gezien. Dus haal ik het liever bij iemand die er veel ervaring mee heeft.

Het bedrijf waar ik toch al van plan was om alle onderdelen te bestellen doen dit dus ook en die gaven me die prijs op.

///Joost

Re: Mijn Focus ST 225 >> Cilinderbus gescheurd.. <<

Bericht door ///Joost » 06 nov 2019, 11:34

He, wat een tegenvaller. Ik was in plaats van de huidige E46 ook heel dicht bij aankoop van een ST225, maar dat is toen niet doorgegaan vanwege prijs en mijn verontrusting voor exact dit probleem. Ik sta er wel van te kijken dat het met de blok mod toch nog is gebeurd. Zijn er meerdere gevallen bekend, die ook de blok mod hadden uitgevoerd?

In jouw geval zou ik ook door de zure appel heen bijten en het in een keer goed fixen door een bedrijf wat dit al vele malen gedaan heeft.

Bokkepoot

Bericht door Bokkepoot » 06 nov 2019, 11:38

///Joost schreef: 06 nov 2019, 11:34 Zijn er meerdere gevallen bekend, die ook de blok mod hadden uitgevoerd?
Jup, het nut van de blok mod is niet helemaal bewezen. Sommige scheuren ondanks die mod nog steeds

Je weet o.a. niet de staat van je blok als je hem installeert bijvoorbeeld.

Meeelv

Bericht door Meeelv » 06 nov 2019, 11:51

Klopt, ondanks de blockmod is er nog steeds een kans dat ze scheuren wat hier dus wel bewezen word. De scheur is bij mij ook wel een stuk minder erg dan wat ik vaak op facebook voorbij zie komen. De kans is wel kleiner, wellicht als er alleen met de auto op straat was gereden dat het langer heel was gebleven. Maar de mijne doet 80% van zijn kilometers op circuit, met vrij hoge temperaturen dus ik sta er niet van te kijken ofzo. Het valt wel tegen natuurlijk maar het is niet iets wat absoluut niet had kunnen gebeuren.

Ik ga nu zo'n sleeved blok laten overkomen en laat hun meteen de zuigers en drijfstangen monteren omdat ik daar zelf ook bepaalde gereedschappen niet voor heb. Dan hoef ik zelf alleen maar de kop terug te leggen en dan kan hij weer een hele tijd mee hoop ik

In dit voorbeeld zie je duidelijk dat hij helemaal doorgescheurd is naar buiten toe, bij mij is dat niet het geval, alleen het nicasil (?) gedeelte zit een scheurtje in.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Meeelv op 06 nov 2019, 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.

E36-italia
Auto: Laro Discovery TD5

Bericht door E36-italia » 06 nov 2019, 13:24

MartijnGizmo schreef: 06 nov 2019, 10:54 Niet uitwisselbaar met die van Volvo?
Volvo heeft het probleem ook.. 'bijna' alle V70R AWD modellen na 2004 kennen dit probleem (de dikke dijen v70 in ieder geval, de classic heeft er stukken minder last van)

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 06 nov 2019, 13:37

Yes, is mij ook bekend (ik had een V50 T5), ik doelde puur op de beschikbaarheid van blokken in Nederland. :)

Meeelv

Re: Mijn Focus ST 225 >> Motorblok weer op weg naar Nederland! <<

Bericht door Meeelv » 11 dec 2019, 18:30

Goed nieuws! Vandaag een bericht gehad dat mijn motorblok klaar staat voor verzending.

Het zijn uiteindelijk geen Darton sleeves geworden maar een ander soort sleeves waar de heren van SCC Performance goede ervaringen mee hadden. Dit scheelde uiteindelijk ook 2500 pond met de Darton sleeves dus die keuze was vlug gemaakt :P Moet zeggen dat het er op de foto's ook lekker beefy/hufterproof uit ziet! Hele verbetering ten opzichte van de originele bussen.

Nu alleen nog even de financiële kant van het verhaal afronden en dan komt het motorblok + de rest van alle nieuwe onderdelen weer mijn kant op. Hopelijk eind volgende week weer verder klussen, als de banken ervoor zorgen dat de transactie een beetje snel verloopt :df:

Afbeelding

Meeelv

Re: Mijn Focus ST 225 >> Motorblok weer op weg naar Nederland! <<

Bericht door Meeelv » 23 dec 2019, 18:07

Vandaag het motorblok terug gekregen + een halve pallet aan onderdelen :D

Door de drukte op werk vandaag alleen even alles kunnen uitpakken en vlug bekijken. Even wat foto's gemaakt en toen weer verder met werk... Moet nog even wachten op de laatste onderdeeltjes van de Ford dealer en dan kan ik gaan bouwen. Met een beeeetje geluk kan ik die vrijdag gaan ophalen en dan van het weekend alvast de cilinderkop, distributie en dergelijken terug bouwen.

Afbeelding

Afbeelding

Nieuwe koppeling met lichter enkelmassa vliegwiel

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plaatje van een nok van de Newman Stage 1 nokkenassen

Afbeelding

En een doosje met nieuwe sproeiers :)

Afbeelding

Helaas waren de centreerbussen die tussen cilinderkop en onderblok zitten vervormd met het eruit halen dus daar zit ik nu nog even op nieuwe van te wachten via Ford. Als ik die heb dan kan ik aan de slag :blink:

e30touring1990
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r

Re: Mijn Focus ST 225 >> Motorblok terug! <<

Bericht door e30touring1990 » 23 dec 2019, 18:27

mooi project en je pakt het lekker grondig aan zo te zien, netjes! benieuwd als alles straks weer in elkaar zit. die sleeves zien er trouwens wel goed vlezig uit ja.

Andry
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Bericht door Andry » 23 dec 2019, 19:27

Prima koppelingskit ga je monteren! Ik rij er jaren mee zowel op straat en track. Icm met hun drukgroep houdt de set 660 Nm aan koppel, terwijl de pedaalkracht nagenoeg niet zwaarder is dan OE (wel in een Evo VII). Ik heb heel even met de organische plaat gereden, maar die bleef iets 'plakken' waardoor snel schakelen niet ging en met de 6 pucks sinterplaat is dit verholpen. Het enige is dat filerijden niet prettig is, omdat je de koppeling minder kunt laten slippen.

Succes met de bouw.

Meeelv

Bericht door Meeelv » 24 dec 2019, 10:20

e30touring1990 schreef: 23 dec 2019, 18:27 mooi project en je pakt het lekker grondig aan zo te zien, netjes! benieuwd als alles straks weer in elkaar zit. die sleeves zien er trouwens wel goed vlezig uit ja.
Thanks! Vond ik ook idd, heb hier wel vertrouwen in dat dit heel gaat blijven :df:
Andry schreef: 23 dec 2019, 19:27 Prima koppelingskit ga je monteren! Ik rij er jaren mee zowel op straat en track. Icm met hun drukgroep houdt de set 660 Nm aan koppel, terwijl de pedaalkracht nagenoeg niet zwaarder is dan OE (wel in een Evo VII). Ik heb heel even met de organische plaat gereden, maar die bleef iets 'plakken' waardoor snel schakelen niet ging en met de 6 pucks sinterplaat is dit verholpen. Het enige is dat filerijden niet prettig is, omdat je de koppeling minder kunt laten slippen.

Succes met de bouw.
Ja die koppeling werd mij idd ook aangeraden door die jongen uit Engeland die Time-Attack rijd in die 500+ pk Focus RS. Hoop dat het pedaal gevoel toch wel een stuk zwaarder zal zijn dan origineel haha, dat was bij mijn vorige Sachs koppeling ook zo en in tegenstelling tot de meeste mensen vond ik dit echt super fijn, je had veel beter gevoel wat de koppeling deed.

Alleen in de file was dit niet zo fijn idd maar gelukkig sta ik niet zo vaak in de file met mijn auto.

Jeffrey026
Auto: tja welke zal het worden?

Bericht door Jeffrey026 » 24 dec 2019, 21:21

Mooi kerstpakket :) . Succes met puzzelen .

Estoque

Bericht door Estoque » 25 dec 2019, 12:25

Mooi spul zo!

RJK

Bericht door RJK » 25 dec 2019, 12:54

Zeker! En lekker sleutelen met allemaal schoon/nieuw spul!

Giovani
Auto: BMW M135i EWG Stage 2+

Bericht door Giovani » 31 dec 2019, 21:42

Afbeelding

Meeelv

Re: Mijn Focus ST 225 >> Motorblok terug aan het opbouwen <<

Bericht door Meeelv » 08 jan 2020, 18:09

Inmiddels al een paar dingetjes aan het motorblok gedaan. De cilinderkop ligt er weer terug op en heb alvast wat klein spul er tegenaan gebouwd.

Zaterdag op m'n gemakje de nokkenassen terug leggen en de distributieriem plaatsen. Daarna nog wat zaken zoals dynamo en oliefilterhuis terug plaatsen en de kabelboom weer installeren en dan kan hij zoetjes aan weer een keer terug in de auto gehangen worden :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Als test de downpipe even ingepakt met heatwrap, wat overigens een stuk moeilijker is dan het eruit ziet :lol: wellicht dat dit nog iets helpt om de temperatuur in de motorruimte lager te krijgen. Wil ook nog zo'n heatblanket voor de turbo zelf aanschaffen. Mocht dit goed werken dan wil ik de downpipe nog een keer in zo'n keramische coating laten zetten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tim N

Bericht door Tim N » 09 jan 2020, 10:28

Straks weer een prettige frisse motor erin.
Opbouw verloopt zonder tegenslagen?

Meeelv

Bericht door Meeelv » 09 jan 2020, 12:11

Tim N schreef: 09 jan 2020, 10:28 Straks weer een prettige frisse motor erin.
Opbouw verloopt zonder tegenslagen?
Tot nu toe wel ja, enige tegenslagen die ik heb gehad is dat ik 2.5 week heb moeten wachten op 2 centreerbusjes die tussen cilinderkop en onderblok horen die ik bij Ford had besteld, hierdoor kon ik dus nog helemaal niets.

En gisteravond kwam ik erachter dat ik nog 2 o-ringen miste die tussen kleppendeksel en cilinderkop horen maar die zijn vanmorgen besteld bij Volvo en kwamen vanmiddag binnen, dus kan ik zaterdag toch gewoon vooruit :blink:

Ik ben echt ontzettend benieuwd hoe alles dalijk gaat lopen, ook qua vermogen en opbouw daarvan ivm de andere nokkenassen.

Meeelv

Bericht door Meeelv » 11 jan 2020, 13:36

Vanochtend weer iets verder gekomen :) Helaas 1 bout rond gedraaid waarmee het timingplaatje op de nokkenas zit dus die heb ik 2 nieuwe besteld bij Volvo omdat ze nergens anders te krijgen waren. Het is namelijk een 8.8 M7x36 Torx bout met verzonken kop. Die ligt niet bij de metaalhandel op de plank :tong:

Nokkenassen liggen er wel al in, distributieriem ligt er ook al op. Morgen ga ik de turbo nog even eraan hangen en dan is hij zo goed als klaar om weer terug de auto in te gaan :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

daNpy

Bericht door daNpy » 11 jan 2020, 21:37

Nice man, goed bezig!