Het grote E46 M3 (occasion) draadje

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40865
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 28 jan 2008, 22:51

[Standaard Knot reactie]

Ohhh.. ik zie t al.. circuitbak geweest 130.000km voluit driften etc.. laat maar staan ;) ;)

Afbeelding

8) 8)

Gebruikersavatar
Downforce Dennis
Berichten: 1248
Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
Locatie: Zolder(B)

Bericht door Downforce Dennis » 29 jan 2008, 12:35

Knot schreef:[Standaard Knot reactie]

Ohhh.. ik zie t al.. circuitbak geweest 130.000km voluit driften etc.. laat maar staan ;) ;)

[img:808:542]http://www.olieroe.nl/driving-fun/81JKRS.jpg[/img]

8) 8)
ahja... :?


jouw opmerkingen beginnen hoe langer hoe meer sense te maken... NOT...

Eerst zeg je dat je liever een auto hebt waarbij iemand vol door de toeren uittrapt op voorwaarde dat ie warm is, je eigen afgetrapte GT wilt terugkopen, driften en raggen helemaal niet veel uitmaakt voor de techniek en nu kom je een foto van een driftende M3 tegen die te koop staat en bazuin je rond dat je die maar moet laten staan...
Op grond van wat?

No offence, maar ik vind gewoon dat je in verschillende draadjes 2dehands auto's aan het afzeiken bent zonder reden. Als je naar de wagen bent gaan kijken en er zijn serieuze dingen mis mee dan heb je gelijk, maar zo uit een advertentie weet je nu net niets...

Als je natuurlijk die wagen al lang kent en dingen weet die anderen niet weten heb ik niets gezegd, maar gelieve die dan ook te vermelden zodat we allemaal kunnen volgen waarom we een auto wel/niet moeten kopen.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 29 jan 2008, 12:52

Dennis, Knot heeft hierboven 4 semi knipogen staan :) en zegt nota bene standaard Knot reactie ! hehe

Gebruikersavatar
Downforce Dennis
Berichten: 1248
Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
Locatie: Zolder(B)

Bericht door Downforce Dennis » 29 jan 2008, 12:54

Macboy schreef:Dennis, Knot heeft hierboven 4 semi knipogen staan :) en zegt nota bene standaard Knot reactie ! hehe
was ook niet flamend bedoelt ofzo, ik snap gewoon niet meer waar die kerel naartoe wil :lol:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 29 jan 2008, 13:01

Dennis Schroyen schreef: was ook niet flamend bedoelt ofzo, ik snap gewoon niet meer waar die kerel naartoe wil :lol:
Ik wel :D Een BNISSANW e39M5330ie46M3350Z van een oud vrouwtje :wink:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40865
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 29 jan 2008, 13:02

Ik maak gewoon een geintje man...

Ken de auto, ken Robin, weet dat Robin niet supernetjes rijdt maar ook geen sloper is. Weet niet wat er ondertussen allemaal gebeurd is maar als het onderhoud verder gedocumenteerd is heb je er voor 32 a 33k geen verkeerde auto aan lijkt me.

Gebruikersavatar
DownforceJan
Berichten: 782
Lid geworden op: 22 aug 2007, 20:47
Locatie: Willemstad

Bericht door DownforceJan » 30 jan 2008, 21:48

Ik volg dit onderwerp al een paar dagen, omdat ik op zoek ben naar een goede M3-E46. Eerst om ermee opde weg te rijden en indien hij bevalt wil ik deze langzamerhand aanpassen voor trackdays.
Met dank aan al degenen die hier interessante info hebben gepost, heb ik er vandaag een paar bekeken en met een tweetal ervan gereden. Een exemplaar uit 2001 met handbak en een met SMG2.
De handgeschakelde was geen frisse auto. Grote twijfel aan de km-stand. Die wordt het dus niet. Nu voel ik voor de SMG auto, maar heb tegelijkertijd enige twijfel aan de degelijkheid van het SMG2. Rijdt op zich wel goed. De auto is absoluut in goede staat. Maar, hoe betrouwbaar is SMG bij een auto met een ton op de teller?
Heeft een van jullie hier ervaring mee? En dan met name bij circuitgebruik.

vr.gr.
Jan

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40865
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 30 jan 2008, 22:05

Jan, M3 SMG is oke, de SMG van een 330Ci ofzo die moet je NIET hebben, schakelt mega-traag.

Lijkt me dat SMG2 van de E46M3 het gewoon 2ton vol moet houden als ie niet op standje maximaal gezet is altijd.

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Bericht door Shakes » 30 jan 2008, 22:06

Ha Jan,

is SMG op het circuit leuker/beter dan de handbak?

Leuk speelgoed verder zo'n M3tje.

N.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40865
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 30 jan 2008, 22:09

Voor driften (opschakelen tijdens driften) lijkt me SMG wel ideaal trouwens!

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 31 jan 2008, 10:28

@Dennis: waar Knot naartoe wil heeft Rico al goed verwoord :) dat weet dus niemand hehe

@Jan: goeie vraag, maar mij zijn niet echt problemen bekend met de SMG2, ook niet bij circuitgebruik. Wat zou dit moeten uitmaken? Juist de bak is op het circuit vaak wel betrouwbaar, maar gaat het meer om de remmen/banden/motor zelf die het zwaar te verduren krijgt.

Alhoewel ... autom koppeling ...

Ik weet het niet dus ... had beter mijn mond kunnen houden :)

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 31 jan 2008, 10:32

Ik ga toch iets zeggen. Ga testrijden in de handbak en de SMG en kijk wat je alledaags fijner vindt, waarbij de gewen-periode van de SMG natuurlijk langer is.

Het kan zijn dat je het niks vindt, maar pas na een tijdje wel.

Als ie alledaags voldoet, denk ik dat ie op het circuit ook in de smaak valt, waarbij je natuurlijk altijd het enorme voordeel hebt dat je je handen aan het stuur kunt houden, hetgeen op een circuit (in de basis) fantastisch is.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 31 jan 2008, 10:54

De keren dat ik met SMG op het circuit heb gereden vond ik het qua bediening echt super. Je zit niet te klooien met schakelen.. elke bocht zit je gewoon goed in de versnelling.. Geen gedraai aan het stuur en ook nog eens schakelen..

Maar de echte "die hard" wil natuurlijk gewoon zelf poken :twisted:

Gebruikersavatar
DownforceJan
Berichten: 782
Lid geworden op: 22 aug 2007, 20:47
Locatie: Willemstad

Bericht door DownforceJan » 31 jan 2008, 10:56

Macboy,
Bedankt voor je opinie.
Ik heb gisteren een kwartiertje met SMG2 gereden.
Ik zoek geen alledaags comfort met deze auto. Vind de nerveusiteit die er van uit gaat juist wel gaaf.
Al zeg ik als techneut dat ik me bijna niet kan voorstellen dat het lang goed gaat als je er echt mee gaat trappen. De hele aandrijflijn moet de enorme impuls die met het schakelen gepaard gaat steeds opnemen.
Ik ben het zeker met je eens dat het feit dat je handen aan het stuur kan houden een groot voordeel is.
Ik denk dat ik besluit dat ik toch iets meer ga bieden voor die auto. Heb gisteren al een voorschotje genomen, maar zat duidelijk te laag naar de mening van de verkoper.
Zakelijke vraag: wat is de reele waarde van een M3 E46 met SMG2 uit 2002 (1 ton km op de teller en volledige onderhoudshistorie BMW dealer bekend)?
Laatst gewijzigd door DownforceJan op 31 jan 2008, 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
DownforceJan
Berichten: 782
Lid geworden op: 22 aug 2007, 20:47
Locatie: Willemstad

Bericht door DownforceJan » 31 jan 2008, 10:57

Rico v Velzen schreef:De keren dat ik met SMG op het circuit heb gereden vond ik het qua bediening echt super. Je zit niet te klooien met schakelen.. elke bocht zit je gewoon goed in de versnelling.. Geen gedraai aan het stuur en ook nog eens schakelen..

Maar de echte "die hard" wil natuurlijk gewoon zelf poken :twisted:
Dus Schumacher is geen echte Die Hard. :wink:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43796
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 31 jan 2008, 10:58

Tussen de 25 en 30k?

Gebruikersavatar
DownforceJan
Berichten: 782
Lid geworden op: 22 aug 2007, 20:47
Locatie: Willemstad

Bericht door DownforceJan » 31 jan 2008, 11:00

Arthur schreef:Tussen de 25 en 30k?
o.k. dan zat ik er toch neit zo heel veel naast.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 31 jan 2008, 11:13

Jan Ozephius schreef:
Rico v Velzen schreef:De keren dat ik met SMG op het circuit heb gereden vond ik het qua bediening echt super. Je zit niet te klooien met schakelen.. elke bocht zit je gewoon goed in de versnelling.. Geen gedraai aan het stuur en ook nog eens schakelen..

Maar de echte "die hard" wil natuurlijk gewoon zelf poken :twisted:
Dus Schumacher is geen echte Die Hard. :wink:
Jan ik probeer even de "specialisten" voor te blijven die tot aan hun dood zweren bij een handbak maar stiekem SMGII wel heel erg leuk vinden.

Dat "klappen" schijnt gewoon er "in ontwikkeld" te zijn door BMW, past bij de beleving. Maar je hebt keus uit 5 + 1 programma's dus je kunt zelf kiezen wat je prettig vind.

"Klappen" is overigens met een bepaalde manier van rijden, even licht gas liften voor een groot gedeelte op te vangen.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 31 jan 2008, 11:28

Jan, ik zou voor een handbak gaan als het eventueel een trackday auto kan gaan worden. Als je googled lees je dat SMG problemen duur kunnen uitvallen. Juist bij een tracktool krijg een bak meer op zijn donder, en een nieuwe 2e hands handbank vinden lijkt me voordeliger, makelijker, en qua aanbod eenvoudiger. Ook zal een BMW specialist er meer mee kunnen dan met een SMG bak die problemen geeft.

Succes met de afwegingen. Verder spreekt me de SMGII techniek heel erg aan, maar vraag me alleen sterk af hoe houdbaar het is op het circuit. Wellicht kan Andre hier iets over zeggen, die heeft beiden gehad.

Michel

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 31 jan 2008, 11:31

Goede afweging Michel.. ik kan eerlijk gezegd ook niks zeggen over de duurzaamheid van SMG op het circuit..

Wel is het zo ALS er wat kapot gaat, het meestal de SMG unit is en niet de versnellingsbak.

Gebruikersavatar
DownforceJan
Berichten: 782
Lid geworden op: 22 aug 2007, 20:47
Locatie: Willemstad

Bericht door DownforceJan » 31 jan 2008, 11:32

@Rico.
Klopt helemaal.
Heb ook met licht gas liften gereden. Scheelt nauwelijks in schakeltijd, maar dan gaat het wel glad. Ik dacht eigenlijk dat dit zo hoorde, maar begreep later ook van een dealer dat het echt kan met het gas erop.
Ik was gisteren even bij Zwartepoorte, BMW dealer hier in de buurt.
Verkoper vertelde dat de nieuwe M3 niet meer met SMG beschikbaar is/komt, omdat rijders SMG te onrustig zouden vinden. ik twijfelde eerlijk gezegd aan deze lezing, omdat ik vermoedde dat er teveel mankementen met SMG gepaard zouden gaan.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 31 jan 2008, 11:40

Jan Ozephius schreef: Verkoper vertelde dat de nieuwe M3 niet meer met SMG beschikbaar is/komt, omdat rijders SMG te onrustig zouden vinden. ik twijfelde eerlijk gezegd aan deze lezing, omdat ik vermoedde dat er teveel mankementen met SMG gepaard zouden gaan.

De nieuwe M3 is een comfortabele auto geworden bij gewoon dagelijks gebruik, daar moest ook een comfortabel flipper systeem voor komen. DKG systeem met dubbele koppeling werkt veel vloeiender dan een SMGII bak.

OF de M3 rijder SMG onrustig vind ? Tja ik denk gewoon dat BMW op andere paarden wed.. met de nieuwe M3.. klanten die meer het (relatieve) comfort van een Audi RS4 of Mercedes AMG verwachten..

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 31 jan 2008, 12:02

Jan, waar rook is, is vuur.

Maar bij de SMG2 heb ik nog geen rook gezien.

Denk je niet dat áls er problemen zouden zijn met SMG2 bij frequent track-gebruik, dat wij dat wel zouden weten via alle fora ?

Dus ik denk dat het wel meevalt ... maar ik speur dan ook zeker niet alle E46 M3 fora na :)

En de prijs: iets minder dan 30k zou reeël zijn voor 1 in zeer goede staat.

Gebruikersavatar
DownforceJan
Berichten: 782
Lid geworden op: 22 aug 2007, 20:47
Locatie: Willemstad

Bericht door DownforceJan » 31 jan 2008, 12:12

Macboy schreef:Jan, waar rook is, is vuur.

Maar bij de SMG2 heb ik nog geen rook gezien.

Denk je niet dat áls er problemen zouden zijn met SMG2 bij frequent track-gebruik, dat wij dat wel zouden weten via alle fora ?

Dus ik denk dat het wel meevalt ... maar ik speur dan ook zeker niet alle E46 M3 fora na :)

En de prijs: iets minder dan 30k zou reeël zijn voor 1 in zeer goede staat.
Duidelijk verhaal.
Ik ga er mijn voordeel mee doen.
Hoop dat ik hem nog te pakken krijg.
Als ik hem heb, zie je ons er wel een keer mee op een DF trackday.

Robin
Berichten: 56186
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 31 jan 2008, 13:05

Leen schreef:
Robin schreef:Lijkt wel mijn ex M3(ook 5 -2002 dacht ik) behalve die prachtige CSL wielen. Weet iemand 't kenteken van die kar?

81-JK-RS
Da's mijntes dus. :lol: Mooie foto Rody. Was 'n heerlijke kar. 8)
Heeft wat circuitdagen gedaan met mij idd, maar ik kocht 'm met minder dan 20000km (was 1 jaar oud)en leverde 'm in eind 2004 met 50000 ofzo? en nu dik 3 jaar al op 130000km. Tijd vliegt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Alex, Amazon [Bot], Luco, Mark 320iS en 4 gasten