Toen je (1,5 jaar geleden ofzo?) bij mij was dacht ik nog: die is gek, wat een karwei, dat komt niet goed

Nou je hebt mooi het tegendeel bewezen!! Wat een droom blook voor in een QP

Wat vraag je voor een commercieele ombouw?

Thanks Fabian! haha dat klopt, was ongeveer 1,5 jaar geleden. Toen was ik zelf ook niet zo vastberaden dat het zou lukken.Fabian schreef:Respect!
Toen je (1,5 jaar geleden ofzo?) bij mij was dacht ik nog: die is gek, wat een karwei, dat komt niet goed![]()
Nou je hebt mooi het tegendeel bewezen!! Wat een droom blook voor in een QP![]()
Wat vraag je voor een commercieele ombouw?
euhm...de S54 M coupe heeft wel DSC althans zoiets heet dat toch? in die S54 wat Niels heeft zit zoiets.De dsc programmeer ik eruit omdat de z3 dat niet heeft. Ik kan gewoon de ASC gebruiken die al in de auto zat. retourslang van de radiator zit bij een m3 een sensor in en bij een z3m niet. aangezien ik de DME en dus software heb van een m3 (verder identiek aan een z3m) verwacht de DME een signaal uit die slang die een z3m dus niet heeft. De z3m heeft immers de temp switch in de radiator zelf zitten (91/99 graden schakelaar voor de elektr. fan)
Klopt René, ik bedoelde meer dat mijn eigen Z3 dat niet heeft af fabriek. aangezien ik content ben met ASC ga ik niet de stuurkolom en de wielsensoren overzetten. Vandaar dat ik deze uitprogrammeer uit de DME.GTRene schreef:damn...goed werk, je hebt het blok er al aangesloten en al inzitten![]()
euhm...de S54 M coupe heeft wel DSC althans zoiets heet dat toch? in die S54 wat Niels heeft zit zoiets.De dsc programmeer ik eruit omdat de z3 dat niet heeft. Ik kan gewoon de ASC gebruiken die al in de auto zat. retourslang van de radiator zit bij een m3 een sensor in en bij een z3m niet. aangezien ik de DME en dus software heb van een m3 (verder identiek aan een z3m) verwacht de DME een signaal uit die slang die een z3m dus niet heeft. De z3m heeft immers de temp switch in de radiator zelf zitten (91/99 graden schakelaar voor de elektr. fan)
eneuh, de software is iets anders in de S54 van de M coupe, die gaat namelijk tot iets van 7.400rpm ipv de 7.900 oid rpm van de e46 M3![]()
dus daar viel nog leuk wat te halen in de S54 van Niels die ook meer rpm draait, maar jij hoeft dat dus niet, je hebt al een hoger rpm getalscheelt weer power zo'n 500rpm in een toeren motor, paar lekkere paardjes.
Ik denk inderdaad dat het om deze reden relatief eenvoudig is. In het chassis zitten geen schokkende verschillen tov de MEric Z schreef:Mbt het kenteken verhaal, is het niet een stuk eenvoudiger bij de rdw omdat er ook origineel met deze motor op kenteken geleverd is? Of zitten er chassis verschillen tussen m en non m?
Ik heb een eisenmann gekocht die nu onderweg is. Dit is gewoon een enkele die ik op de originele plek wil monteren. Ik hou het liefst de non-m look omdat ik die persoonlijk mooier vind. Een paar posts terug heb ik er wat meer over geschreven, dit is nu het laatste wat me weerhoud om te kunnen rijden.GTRene schreef:achter in de kofferbak-plaat is bv anders, daar waar de accu zit en de uitlaten komen e.d.
ga je trouwens voor gewoon aan 1 kant 2 dikke pijpen of ga je voor ala M 2 x 2 pijpen? is ook zwaarder, nu het toch ombouw is zou ik denk ik gewoon aan de originele 2.8 kant doen, maar dan wel iets dikker.
magoed misschien was je al zoiets van plan en ben ik dat weer vergeten
Z3M S54 motoren hebben nooit officieel de bottom end update gehad die de E46 M3 S54 motoren wel gehad hebben, omwille van het lagere toerental. Aangezien dit al een E46 M3 motor is zal dat wel goed zitten. Maar wel iets om op te letten als je een Z3M S54 koopt.GTRene schreef:damn...goed werk, je hebt het blok er al aangesloten en al inzitten![]()
euhm...de S54 M coupe heeft wel DSC althans zoiets heet dat toch? in die S54 wat Niels heeft zit zoiets.De dsc programmeer ik eruit omdat de z3 dat niet heeft. Ik kan gewoon de ASC gebruiken die al in de auto zat. retourslang van de radiator zit bij een m3 een sensor in en bij een z3m niet. aangezien ik de DME en dus software heb van een m3 (verder identiek aan een z3m) verwacht de DME een signaal uit die slang die een z3m dus niet heeft. De z3m heeft immers de temp switch in de radiator zelf zitten (91/99 graden schakelaar voor de elektr. fan)
eneuh, de software is iets anders in de S54 van de M coupe, die gaat namelijk tot iets van 7.400rpm ipv de 7.900 oid rpm van de e46 M3![]()
dus daar viel nog leuk wat te halen in de S54 van Niels die ook meer rpm draait, maar jij hoeft dat dus niet, je hebt al een hoger rpm getalscheelt weer power zo'n 500rpm in een toeren motor, paar lekkere paardjes.
Heel goed, dat is waar ik ook aan dacht idd, je moet wst sterkere ophanging van je dif hebben.e30touring1990 schreef:Ik heb een eisenmann gekocht die nu onderweg is. Dit is gewoon een enkele die ik op de originele plek wil monteren. Ik hou het liefst de non-m look omdat ik die persoonlijk mooier vind. Een paar posts terug heb ik er wat meer over geschreven, dit is nu het laatste wat me weerhoud om te kunnen rijden.GTRene schreef:achter in de kofferbak-plaat is bv anders, daar waar de accu zit en de uitlaten komen e.d.
ga je trouwens voor gewoon aan 1 kant 2 dikke pijpen of ga je voor ala M 2 x 2 pijpen? is ook zwaarder, nu het toch ombouw is zou ik denk ik gewoon aan de originele 2.8 kant doen, maar dan wel iets dikker.
magoed misschien was je al zoiets van plan en ben ik dat weer vergeten
@Fabian, ik heb nog het standaard differentieel maar heb wel een nieuwe Z3M deksel gekocht. Een stuk grotere deksel met koelribben en een massief ophang oog.
Jos, kun jij een indicatie geven van de kosten (mag ook per Pm).jos_br schreef:Ik ben een paar weken geleden nog bij de RDW Lelystad geweest i.v.m. een motorswap van een Passat uit 2011. We hadden de 1,8TFSI 160pk eruit gehaald en een 2,0TFSI 338pk terug geplaatst waardoor er een weggedrag, rem en geluidtest plaats moest vinden. Eerst had ik de auto ter keuring bij de RDW in Heerenveen aangeboden, werd dus doorverwezen naar Lelystad. Overigens, en zonder dat er een typegoedkeuring voor deze motor/bak combi in de Passat is gaf de test verder geen problemen. Wel leuk te zien (men gaf later een uitleg van hetgeen en hoe er getest word) dat er geprobeerd wordt de topsnelheid te behalen.....
Ik denk dus dat deze BMW ook geen problemen op zal leveren bij de RDW Lelystad, ze keuren gewoon serieus!
Jos.
Omdat mijn motor van een facelift M3 is heeft deze geen terugroepactie gehad. Om zeker te zijn heb ik toch de lagers en drijfstangbouten vervangen om zeker te weten dat alles vers wordt teruggezet. Zeker een punt om op te letten.Bert ///M3 schreef:Z3M S54 motoren hebben nooit officieel de bottom end update gehad die de E46 M3 S54 motoren wel gehad hebben, omwille van het lagere toerental. Aangezien dit al een E46 M3 motor is zal dat wel goed zitten. Maar wel iets om op te letten als je een Z3M S54 koopt.GTRene schreef:damn...goed werk, je hebt het blok er al aangesloten en al inzitten![]()
euhm...de S54 M coupe heeft wel DSC althans zoiets heet dat toch? in die S54 wat Niels heeft zit zoiets.De dsc programmeer ik eruit omdat de z3 dat niet heeft. Ik kan gewoon de ASC gebruiken die al in de auto zat. retourslang van de radiator zit bij een m3 een sensor in en bij een z3m niet. aangezien ik de DME en dus software heb van een m3 (verder identiek aan een z3m) verwacht de DME een signaal uit die slang die een z3m dus niet heeft. De z3m heeft immers de temp switch in de radiator zelf zitten (91/99 graden schakelaar voor de elektr. fan)
eneuh, de software is iets anders in de S54 van de M coupe, die gaat namelijk tot iets van 7.400rpm ipv de 7.900 oid rpm van de e46 M3![]()
dus daar viel nog leuk wat te halen in de S54 van Niels die ook meer rpm draait, maar jij hoeft dat dus niet, je hebt al een hoger rpm getalscheelt weer power zo'n 500rpm in een toeren motor, paar lekkere paardjes.
Verder hebben die Z3M S54 auto's volgens mij nog de 5 bak uit de E36 M3. Die bakken houden dat vermogen maar net. Op circuitauto's moet er een catch tank op de bak anders gooit de bak zijn olie er uit. Denk eigenlijk dat ze het toerental daarom wat verlaagd hebben tov standaard.
toen ik destijds een goedkeuring wilde halen na ombouw kosten het ergens tussen de 900 en 1000EUR maar dat is al wel bijna 10 jaar geleden...Eric-328 schreef:Jos, kun jij een indicatie geven van de kosten (mag ook per Pm).jos_br schreef:Ik ben een paar weken geleden nog bij de RDW Lelystad geweest i.v.m. een motorswap van een Passat uit 2011. We hadden de 1,8TFSI 160pk eruit gehaald en een 2,0TFSI 338pk terug geplaatst waardoor er een weggedrag, rem en geluidtest plaats moest vinden. Eerst had ik de auto ter keuring bij de RDW in Heerenveen aangeboden, werd dus doorverwezen naar Lelystad. Overigens, en zonder dat er een typegoedkeuring voor deze motor/bak combi in de Passat is gaf de test verder geen problemen. Wel leuk te zien (men gaf later een uitleg van hetgeen en hoe er getest word) dat er geprobeerd wordt de topsnelheid te behalen.....
Ik denk dus dat deze BMW ook geen problemen op zal leveren bij de RDW Lelystad, ze keuren gewoon serieus!
Jos.
Ik ben ook blij dat ik heb gekozen voor de 6bak, niet per se dat je het nodig hebt maar ik vind het toch wel fijn om een 6e versnelling te hebben. Daarnaast kun je natuurlijk (doe ik nu nog niet vanwege het budget) ook een wat korter diff monteren zoals bijv een e46 m3. Ik denk dat de QP daar een stuk levendiger van aan gaat voelenNiels schreef:Aangezien de Z3 een type goedkeuring met de S54 heeft moet het echt geen probleem zijn mits je de history van de motor aan kunt tonen.
De 6-bak vind ik wel echt een pluspunt hoorik krijg niet de indruk dat de 5-bak de power net aan kan maar het toerental zou idd een punt kunnen zijn.