Z3 Coupé S54 swap/6 bak + e91 320d

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Fabian

Re: Z3 Coupé S54 swap + 6bak (eerste start + nieuwe foto's)

Bericht door Fabian » 18 mei 2015, 14:47

Respect!

Toen je (1,5 jaar geleden ofzo?) bij mij was dacht ik nog: die is gek, wat een karwei, dat komt niet goed :kikker:

Nou je hebt mooi het tegendeel bewezen!! Wat een droom blook voor in een QP :headbang:

Wat vraag je voor een commercieele ombouw? :verveeld:

Eric-328

Bericht door Eric-328 » 18 mei 2015, 15:20

denk dat onze bouw mbt RDW redelijk gelijk is. de rdw heeft mij dit gestuurd nav vragen over mijn ombouw;

Als er een wijziging aan de motor van een personenauto is aangebracht, dan moet het kentekenregister en soms de kentekencard worden gewijzigd. Hiervoor moet u het voertuig voor een keuring bij één van de keuringsstations van de RDW aanbieden.

Het gaat om de volgende wijzigingen:

- het aanbrengen van een motor met een andere motorcode of van een ander motortype;

- het wijzigen van het aantal cilinders;

- het wijzigen van de cilinderinhoud;

- het wijzigen van het vermogen van de motor, waardoor deze meer dan 20% afwijkt van de oorspronkelijke waarde;

- het wijzigen van de brandstofsoort, met uitzondering van de wijziging naar een al of niet tot vloeistof verdicht gas (bijvoorbeeld LPG of aardgas).

In gebruik genomen voor 1 juli 1999

Als het voertuig in gebruik is genomen voor 1 juli 1999 moet het voertuig na het aanbrengen van een wijziging aan de motor voldoen aan de permanente eisen. De permanente eisen zijn de eisen voor de APK, aangevuld met onder andere eisen ten aanzien van de geluidsproductie.

In gebruik genomen na 30 juni 1999
Als het voertuig in gebruik is genomen na 30 juni 1999 moet het voertuig voldoen aan zowel de permanente eisen als de toelatingseisen. In de praktijk betekent dit dat het voertuig in omgebouwde toestand ook individueel moet worden getoetst op het TestCentrum Lelystad (TCL). Na de keuring op een keuringsstation neemt het TCL contact met u op om de aanvullende testen te plannen.

Herkomst motor

In alle gevallen moet u bij de keuring de herkomst van de motor aantonen. Hierbij is het noodzakelijk dat u de herkomst en het kentekennummer of voertuigidentificatienummer van het donorvoertuig overlegt tijdens de keuring.

Kosten

De kosten kunnen variëren van € 27,00 tot € 82,00. Dit is afhankelijk van het aantal wijzigingen.
Als de personenauto in gebruik is genomen na 30 juni 1999 worden de eventuele aanvullende testen ook in rekening gebracht.

Probleem zit hem dan in de toelating na 1999....

e30touring1990
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r

Bericht door e30touring1990 » 18 mei 2015, 15:32

Fabian schreef:Respect!

Toen je (1,5 jaar geleden ofzo?) bij mij was dacht ik nog: die is gek, wat een karwei, dat komt niet goed :kikker:

Nou je hebt mooi het tegendeel bewezen!! Wat een droom blook voor in een QP :headbang:

Wat vraag je voor een commercieele ombouw? :verveeld:
Thanks Fabian! haha dat klopt, was ongeveer 1,5 jaar geleden. Toen was ik zelf ook niet zo vastberaden dat het zou lukken.

Haha, als je zorgt voor een goede ombouwruimte en alle faciliteiten kom ik je helpen in ruil voor goede catering;) Hoef er niks voor. Nu ik weet wat er precies moet gebeuren is het goed te doen in een weekje oid als je alle parts voor handen hebt en een goede sleutelruimte.

@Eric, bedankt voor de info! En ik denk idd dat de eisen wat dat betreft redelijk gelijk zijn.

Eric-328

Bericht door Eric-328 » 18 mei 2015, 15:34

Blijf het met grote interesse volgen!

Rogerb
Auto: Bmw Z3 Coupe

Bericht door Rogerb » 18 mei 2015, 17:45

Respect! :peace:

e30touring1990

Bericht door e30touring1990 » 18 mei 2015, 17:57

Bedankt voor de leuke reacties!
Ik zal tzt een filmpje schieten maar ik kan nog niet rijden omdat ik wacht op een uitlaat:(

GTRene

Bericht door GTRene » 18 mei 2015, 18:57

damn...goed werk, je hebt het blok er al aangesloten en al inzitten :D
De dsc programmeer ik eruit omdat de z3 dat niet heeft. Ik kan gewoon de ASC gebruiken die al in de auto zat. retourslang van de radiator zit bij een m3 een sensor in en bij een z3m niet. aangezien ik de DME en dus software heb van een m3 (verder identiek aan een z3m) verwacht de DME een signaal uit die slang die een z3m dus niet heeft. De z3m heeft immers de temp switch in de radiator zelf zitten (91/99 graden schakelaar voor de elektr. fan)
euhm...de S54 M coupe heeft wel DSC althans zoiets heet dat toch? in die S54 wat Niels heeft zit zoiets.

eneuh, de software is iets anders in de S54 van de M coupe, die gaat namelijk tot iets van 7.400rpm ipv de 7.900 oid rpm van de e46 M3 :D

dus daar viel nog leuk wat te halen in de S54 van Niels die ook meer rpm draait, maar jij hoeft dat dus niet, je hebt al een hoger rpm getal :hungry: scheelt weer power zo'n 500rpm in een toeren motor, paar lekkere paardjes.

e30touring1990

Bericht door e30touring1990 » 18 mei 2015, 19:13

GTRene schreef:damn...goed werk, je hebt het blok er al aangesloten en al inzitten :D
De dsc programmeer ik eruit omdat de z3 dat niet heeft. Ik kan gewoon de ASC gebruiken die al in de auto zat. retourslang van de radiator zit bij een m3 een sensor in en bij een z3m niet. aangezien ik de DME en dus software heb van een m3 (verder identiek aan een z3m) verwacht de DME een signaal uit die slang die een z3m dus niet heeft. De z3m heeft immers de temp switch in de radiator zelf zitten (91/99 graden schakelaar voor de elektr. fan)
euhm...de S54 M coupe heeft wel DSC althans zoiets heet dat toch? in die S54 wat Niels heeft zit zoiets.

eneuh, de software is iets anders in de S54 van de M coupe, die gaat namelijk tot iets van 7.400rpm ipv de 7.900 oid rpm van de e46 M3 :D

dus daar viel nog leuk wat te halen in de S54 van Niels die ook meer rpm draait, maar jij hoeft dat dus niet, je hebt al een hoger rpm getal :hungry: scheelt weer power zo'n 500rpm in een toeren motor, paar lekkere paardjes.
Klopt René, ik bedoelde meer dat mijn eigen Z3 dat niet heeft af fabriek. aangezien ik content ben met ASC ga ik niet de stuurkolom en de wielsensoren overzetten. Vandaar dat ik deze uitprogrammeer uit de DME.

De rpm limiter is inderdaad anders, verder is de DME qua specs hetzelfde alleen anders geprogrammeerd. Ik heb inderdaad de DME van een M3.

GTRene

Bericht door GTRene » 18 mei 2015, 19:28

wordt in elk geval een serieus exemplaar zo :df:

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 18 mei 2015, 20:33

Mbt het kenteken verhaal, is het niet een stuk eenvoudiger bij de rdw omdat er ook origineel met deze motor op kenteken geleverd is? Of zitten er chassis verschillen tussen m en non m?

e30touring1990

Bericht door e30touring1990 » 18 mei 2015, 20:51

Eric Z schreef:Mbt het kenteken verhaal, is het niet een stuk eenvoudiger bij de rdw omdat er ook origineel met deze motor op kenteken geleverd is? Of zitten er chassis verschillen tussen m en non m?
Ik denk inderdaad dat het om deze reden relatief eenvoudig is. In het chassis zitten geen schokkende verschillen tov de M

Fabian

Bericht door Fabian » 18 mei 2015, 20:59

Heb je nog het standaard dif eronder?

GTRene

Bericht door GTRene » 18 mei 2015, 21:23

achter in de kofferbak-plaat is bv anders, daar waar de accu zit en de uitlaten komen e.d.

ga je trouwens voor gewoon aan 1 kant 2 dikke pijpen of ga je voor ala M 2 x 2 pijpen? is ook zwaarder, nu het toch ombouw is zou ik denk ik gewoon aan de originele 2.8 kant doen, maar dan wel iets dikker.

magoed misschien was je al zoiets van plan en ben ik dat weer vergeten :D

Eric-328

Bericht door Eric-328 » 18 mei 2015, 22:12

Constructietekening zit het wel goed. Geluid en emissie zijn lastiger

e30touring1990

Bericht door e30touring1990 » 18 mei 2015, 22:36

GTRene schreef:achter in de kofferbak-plaat is bv anders, daar waar de accu zit en de uitlaten komen e.d.

ga je trouwens voor gewoon aan 1 kant 2 dikke pijpen of ga je voor ala M 2 x 2 pijpen? is ook zwaarder, nu het toch ombouw is zou ik denk ik gewoon aan de originele 2.8 kant doen, maar dan wel iets dikker.

Ik heb een eisenmann gekocht die nu onderweg is. Dit is gewoon een enkele die ik op de originele plek wil monteren. Ik hou het liefst de non-m look omdat ik die persoonlijk mooier vind. Een paar posts terug heb ik er wat meer over geschreven, dit is nu het laatste wat me weerhoud om te kunnen rijden.

@Fabian, ik heb nog het standaard differentieel maar heb wel een nieuwe Z3M deksel gekocht. Een stuk grotere deksel met koelribben en een massief ophang oog.

jos_br

Bericht door jos_br » 18 mei 2015, 22:58

Ik ben een paar weken geleden nog bij de RDW Lelystad geweest i.v.m. een motorswap van een Passat uit 2011. We hadden de 1,8TFSI 160pk eruit gehaald en een 2,0TFSI 338pk terug geplaatst waardoor er een weggedrag, rem en geluidtest plaats moest vinden. Eerst had ik de auto ter keuring bij de RDW in Heerenveen aangeboden, werd dus doorverwezen naar Lelystad. Overigens, en zonder dat er een typegoedkeuring voor deze motor/bak combi in de Passat is gaf de test verder geen problemen. Wel leuk te zien (men gaf later een uitleg van hetgeen en hoe er getest word) dat er geprobeerd wordt de topsnelheid te behalen.....

Ik denk dus dat deze BMW ook geen problemen op zal leveren bij de RDW Lelystad, ze keuren gewoon serieus!

Jos.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 19 mei 2015, 03:25

GTRene schreef:damn...goed werk, je hebt het blok er al aangesloten en al inzitten :D

Z3M S54 motoren hebben nooit officieel de bottom end update gehad die de E46 M3 S54 motoren wel gehad hebben, omwille van het lagere toerental. Aangezien dit al een E46 M3 motor is zal dat wel goed zitten. Maar wel iets om op te letten als je een Z3M S54 koopt.

Verder hebben die Z3M S54 auto's volgens mij nog de 5 bak uit de E36 M3. Die bakken houden dat vermogen maar net. Op circuitauto's moet er een catch tank op de bak anders gooit de bak zijn olie er uit. Denk eigenlijk dat ze het toerental daarom wat verlaagd hebben tov standaard.

Fabian

Bericht door Fabian » 19 mei 2015, 06:37

e30touring1990 schreef:
GTRene schreef:achter in de kofferbak-plaat is bv anders, daar waar de accu zit en de uitlaten komen e.d.

Ik heb een eisenmann gekocht die nu onderweg is. Dit is gewoon een enkele die ik op de originele plek wil monteren. Ik hou het liefst de non-m look omdat ik die persoonlijk mooier vind. Een paar posts terug heb ik er wat meer over geschreven, dit is nu het laatste wat me weerhoud om te kunnen rijden.

@Fabian, ik heb nog het standaard differentieel maar heb wel een nieuwe Z3M deksel gekocht. Een stuk grotere deksel met koelribben en een massief ophang oog.
Heel goed, dat is waar ik ook aan dacht idd, je moet wst sterkere ophanging van je dif hebben.

Lekker als sleeper laten idd, ik vind de non-M look ook mooier. Niet dikker,maar wel mooier :D

Eric-328

Bericht door Eric-328 » 19 mei 2015, 07:27

jos_br schreef:Ik ben een paar weken geleden nog bij de RDW Lelystad geweest i.v.m. een motorswap van een Passat uit 2011. We hadden de 1,8TFSI 160pk eruit gehaald en een 2,0TFSI 338pk terug geplaatst waardoor er een weggedrag, rem en geluidtest plaats moest vinden. Eerst had ik de auto ter keuring bij de RDW in Heerenveen aangeboden, werd dus doorverwezen naar Lelystad. Overigens, en zonder dat er een typegoedkeuring voor deze motor/bak combi in de Passat is gaf de test verder geen problemen. Wel leuk te zien (men gaf later een uitleg van hetgeen en hoe er getest word) dat er geprobeerd wordt de topsnelheid te behalen.....

Ik denk dus dat deze BMW ook geen problemen op zal leveren bij de RDW Lelystad, ze keuren gewoon serieus!

Jos.
Jos, kun jij een indicatie geven van de kosten (mag ook per Pm).

e30touring1990

Bericht door e30touring1990 » 19 mei 2015, 10:08

Bert ///M3 schreef:

Z3M S54 motoren hebben nooit officieel de bottom end update gehad die de E46 M3 S54 motoren wel gehad hebben, omwille van het lagere toerental. Aangezien dit al een E46 M3 motor is zal dat wel goed zitten. Maar wel iets om op te letten als je een Z3M S54 koopt.

Verder hebben die Z3M S54 auto's volgens mij nog de 5 bak uit de E36 M3. Die bakken houden dat vermogen maar net. Op circuitauto's moet er een catch tank op de bak anders gooit de bak zijn olie er uit. Denk eigenlijk dat ze het toerental daarom wat verlaagd hebben tov standaard.
Omdat mijn motor van een facelift M3 is heeft deze geen terugroepactie gehad. Om zeker te zijn heb ik toch de lagers en drijfstangbouten vervangen om zeker te weten dat alles vers wordt teruggezet. Zeker een punt om op te letten.

De Z3M heeft inderdaad de 5bak die ook in bijvoorbeeld een z3 2.8i zit. naar wat ik heb gehoord zijn dit juist wel hele sterke bakken. Qua toerental durf ik dit niet te zeggen. Om de combinatie mooi compleet te houden heb ik de handgeschakelde 6 bak van de M3 ook overgezet in de Z3.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 19 mei 2015, 10:55

Eric-328 schreef:
jos_br schreef:Ik ben een paar weken geleden nog bij de RDW Lelystad geweest i.v.m. een motorswap van een Passat uit 2011. We hadden de 1,8TFSI 160pk eruit gehaald en een 2,0TFSI 338pk terug geplaatst waardoor er een weggedrag, rem en geluidtest plaats moest vinden. Eerst had ik de auto ter keuring bij de RDW in Heerenveen aangeboden, werd dus doorverwezen naar Lelystad. Overigens, en zonder dat er een typegoedkeuring voor deze motor/bak combi in de Passat is gaf de test verder geen problemen. Wel leuk te zien (men gaf later een uitleg van hetgeen en hoe er getest word) dat er geprobeerd wordt de topsnelheid te behalen.....

Jos.
Jos, kun jij een indicatie geven van de kosten (mag ook per Pm).
toen ik destijds een goedkeuring wilde halen na ombouw kosten het ergens tussen de 900 en 1000EUR maar dat is al wel bijna 10 jaar geleden...

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 19 mei 2015, 12:46

Aangezien de Z3 een type goedkeuring met de S54 heeft moet het echt geen probleem zijn mits je de history van de motor aan kunt tonen.

De 6-bak vind ik wel echt een pluspunt hoor :thumbup: ik krijg niet de indruk dat de 5-bak de power net aan kan maar het toerental zou idd een punt kunnen zijn.

GTRene

Bericht door GTRene » 19 mei 2015, 12:55

destijds na een M roadster en 3 M coupe's met 5-bak was het wel ff wennen aan de Hartge M coupe met 6-bak, vergat heel vaak door te schakelen naar 6 :lol:
in z'n 5 kan die ook vrij makkelijk 2 40 , dus na zoveel met 5-bak was het gemakkelijk om niet aan te denken dat je er nu 6 had/hebt in NL rijdende.

Eric-328

Bericht door Eric-328 » 19 mei 2015, 13:04

Typegoedkeuring is geen vrijwaring voor emissie of geluid. Bij oudere auto's met gebruikte uitlaat / kat etc kunnen de waardes weleens buiten de tolerantie vallen. Bij mijn compact maak ik mij niet druk over de constructie. Wegligging, remmen etc zullen beter zijn dan een nieuwe e36 m3.

e30touring1990

Bericht door e30touring1990 » 19 mei 2015, 13:57

Niels schreef:Aangezien de Z3 een type goedkeuring met de S54 heeft moet het echt geen probleem zijn mits je de history van de motor aan kunt tonen.

De 6-bak vind ik wel echt een pluspunt hoor :thumbup: ik krijg niet de indruk dat de 5-bak de power net aan kan maar het toerental zou idd een punt kunnen zijn.
Ik ben ook blij dat ik heb gekozen voor de 6bak, niet per se dat je het nodig hebt maar ik vind het toch wel fijn om een 6e versnelling te hebben. Daarnaast kun je natuurlijk (doe ik nu nog niet vanwege het budget) ook een wat korter diff monteren zoals bijv een e46 m3. Ik denk dat de QP daar een stuk levendiger van aan gaat voelen :D

Trouwens voor de geinteresseerde, de 6bak is niet extreem veel werk het kost alleen wel wat centen.
-goede 6 bak +- €1000/1200
-evt nieuwe hardy +- €100
-cardan inkorten/balanceren en evt reviseren +- €350
-andere set schakelstangen en rubbertjes etc is tientjeswerk.

Plaats reactie