Downsizen met Emiel; C30 2.0

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
frank de jonge

Re: De rode S60 & de witte S70 AWD

Bericht door frank de jonge » 03 aug 2015, 21:39

Volvo heeft daar een eigen programmatje voor Niels. Tenminste daar haf Martijn Nijenkamp het over. Die leest ook doe volvo's uit op gedoe. Die is daar hobbymatig mee begonnen.

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 03 aug 2015, 22:55

Gewoon dice halen kun je ook alles mee. :)
EmielS60 schreef:
Tim N schreef:EVZ '15 :tooth: Zet hem op, dinsdag taart!! (wel ff bakkie komen doen dan, en als je tijd hebt fietsje mee)
Damanie! :tong:
Mag alleen met de witte platen van en naar een keuring rijden, dat word morgen dus vanuit Haaksbergen naar Almelo en van Almelo naar Amersfoort, van keuring naar keuring. Als het dan een beetje meezit dan kan ik hem dezelfde dag nog afmelden voor de APK. Dat ging wegens de grote drukte niet lukken bij de RDW.
Zal ongetwijfeld een steekproef worden, ding is drie jaar niet gekeurd.

Vandaag de verzekering in laten gaan, tevens een mooi stapeltje onderdelen uit een stoffige opslag gehaald...

Afbeelding

Een tunnelconsole, schroefjes, boutjes, paar kapjes en misschien nog wel het belangrijkste...de houder van de aircodroger, die kan ik nergens vinden in de S70.
Ziet eruit als een leuk gevulde loods daar! Meer info, specs? :P

EmielS60

Bericht door EmielS60 » 03 aug 2015, 23:07

Valt tegen hoor. Het zijn plukauto's, al heb ik het idee dat de V40 op BBS'en en de 480GT (niet op de foto) er meer staan als zijnde opgeslagen. De pluk V70 was al goed geplunderd. Sinds Volvo weinig meer doet aan oude stock in het magazijn aanvullen ben je dus eerder aangewezen op dit soort auto's die economisch total-loss zijn maar wel bruikbare onderdelen hebben.

Mijn werkgever is wel een liefhebber maar geen verzamelaar.
Niels schreef:Wat voor scan tool/software adviseer je?
Vida! Maar daar heb ik zelf dan ook de beschikking over, de echte originele dan, niet de Vida die je op sites kan vinden.
DiCE aanschaffen kost wat maar het werkt echt heel erg goed.

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 04 aug 2015, 07:43

En dat terwijl ik er laatst een sprak die bij hoog en laag beweerde dat onderdelen voorziening nog prima was. Weliswaar aftermarket en reproductie en niet zozeer via de dealer, maar goed. Ik had er ook al problemen mee een paar jaar terug. Heel erg handig dan om zoiets te hebben staan.

Vliet

Bericht door Vliet » 04 aug 2015, 09:29

Jammer vd schade. Ring is idd spekglad als het nat is. Leuke winter beater, altijd leuk om "speciale" modellen op te snorren. Grappig ook DF in het kenteken :)

Tim N

Bericht door Tim N » 04 aug 2015, 21:15

Gefeliciteerd :bloemetje:

EmielS60

Bericht door EmielS60 » 05 aug 2015, 12:36

Vliet schreef:Jammer vd schade. Ring is idd spekglad als het nat is. Leuke winter beater, altijd leuk om "speciale" modellen op te snorren. Grappig ook DF in het kenteken :)
Dat blijkt, regelmatig met regen gereden, met slechtere auto's, met semislicks op auto's maar zoals de S60 ging...niet te houden. Pech. Het is 103 rondes goed gegaan, Ik zie het maar positief. :tooth:
Tim N schreef:Gefeliciteerd :bloemetje:
Gisteren naar het RDW geweest, daar hebben ze LPG van het kenteken gehaald. Ik blij.

Afbeelding

Nog blijerderder werd ik van de rit naar huis, ding loopt prima, alle vloeistoffen houd ie binnen. Is toch spannend na zoveel jaren stilstand. Het regende wel enorm hard, het gebrek aan airco en de damp van jaren uit het interieur stilstand maakte het zicht wel lastig. :ziek:
Het hangt goed aan het gas, het is een low pressure turbo, dus veel koppel onderin het toerengebied. Denk dat de 193 pk wel aanwezig zijn, maar moet het even rustig opbouwen. Bovenin merk je wel dat je met 1600kg aan het rijden bent, dan is de fut er snel uit. Drempels zijn hilarisch, ze liggen er...en dat is het wel zo'n beetje. Waar je met de S60 stapvoets moet rijden is het met de AWD...euh...welke drempels? :D

Afbeelding

Vanmorgen afgemeld en geen steekproef! :swinging:
Nu is het wachten op de nieuwe kentekenpas zodat ie over geschreven kan worden. Had ik gisteren kunnen doen maar dan zou je net zien dat je een APK bekeuring krijgt.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 05 aug 2015, 12:48

Mooi, nu meteen inschrijven voor de Parijs-Dakar? :tooth:

EmielS60

Bericht door EmielS60 » 05 aug 2015, 17:23

MartijnGizmo schreef:Mooi, nu meteen inschrijven voor de Parijs-Dakar? :tooth:
:lol:

ErikS

Bericht door ErikS » 05 aug 2015, 19:13

Ai, balen! :-(

EmielS60

Bericht door EmielS60 » 13 aug 2015, 20:43

Weekje verder!
Afgelopen vrijdag op naam gezet en een stukje getoerd.
Deze week een flink stuk, 600 km erop gezet en toen begon er al wat door te...euh...sijpelen. Reservoir van de stuurbekrachtiging leeg. Geweldig! Gelukkig bewaar ik altijd een flesje vloeistof in de auto. De S60 had er na een x aantal ringrondes last van dat de vloeistof ging koken (sigh..), dus altijd een flesje in de auto mee.
Olie bijgevuld en het tot thuis volgehouden. Volgende dag maar eens kijken...stuurpomp droog...reservoir semi droog (bijvullen in het donker...sigh..).

Afbeelding

Stuurhuis lek. :hungry:
Zo'n tube van Wynns erin gedrukt, op hoop van zegen. Anders word het keerringen vervangen als dat nog gaat. Vermoed zelf dat er wat corrosie op de stuuras zit wat de keerring kapot heeft gemaakt. Hij heeft natuurlijk wel drie jaar stil gestaan. Roesten doet ie aan die kant niet meer, dat is zeker.

De verhoging;

Afbeelding

Ja, je verzint het niet. Nou, iig 1 iemand heeft het ooit verzonnen, weddenschap verloren oid.
Hoe dat rijd...eng. Ik denk...als ik zo langs de auto kijken dat je op deze manier iets van positieve wielvlucht creëert. en dat rijd op de snelweg niet fijn. Hij hangt ook erg met sturen op de achteras, dus denk ook dat dit niet geheel goed is voor de balans. De achteras daarintegen...wat een verschrikkelijk fijn asje. heel anders dan bij de FWD broeders. Geeft veel vertrouwen, zelfs met die rare vooras.
Ik ga binnenkort kijken hoe makkelijk die platen van de voorste veerpoten los kunnen. Het zit rondom gelast. Mocht het niet goedkomen met flexxen dan kan ik nog altijd de originele boutgaten uitboren. Schokdempers voor zijn nog wel goed te noemen, net als achter.
Verder rijd het super relaxed hoor, geen strepentrekker maar met de 193 pk komt ie wel goed vooruit. remmen zijn voor het standaard Volvo spul ook wel goed te noemen. Je zou hier in kunnen stappen en tot de tank leeg is (of de stuurbekrachtiging) door kunnen rijden en fris uit kunnen stappen. Kon met de S60 ook wel maar die had wel hele goede stoelen maar gaan vering, is toch anders.

Ik ben niet van de lijstjes maar goed...bij deze moet het; :mrgreen:

To do;

- C stijlbekleding (ontbreekt)
- STC schakelaar (Plug & play, tractioncontrole staat nu altijd aan)
- Bigfront met cd speler (nu superbright VAG blauwe Sony, goed voor laserbehandelingen tijdens ritten in het donker)
- Pit voorruit repareren. (heel lelijk)
- Windgeleider monteren. (ontbreekt, maar is al onderweg)
- Stoelen wisselen voor origineel (mee bezig, liggen in 100 stukken op zolder)
- Diverse interieurdelen vastzetten (komt wel)
- Centrale vergrendeling heeft het 4 dagen gedaan, batterijtje al vervangen, tweede handzender bleef in elkaar zitten door secondelijm...die is nu dus in 16 stukjes, prutsers)
- Schakelaar stoelverwarming vervangen (again, secondelijm)
- Er zit bij de bestuurderskant een thule of stuuraslager niet goed...geluid van motorruimte is hoorbaar binnen.

Must do;

- Airco maken (droger ontbreekt, nieuwe al aanwezig)
- Dakraam maken (zit vast, nieuwe cassette aan het regelen)
- Stuurhuis lekt langs de keerring (eerst additief proberen)
- Cardanas monteren (ligt klaar)
- Nippel remklauw RA (nippel is rondgedraaid)
- Koelvloeistof vervangen (Is nu water voor het geval ik iets vergeten zou zijn)
- Verhoging voorzijde ongedaan maken.

Tot slot maar een plaatje?

Afbeelding

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 13 aug 2015, 21:04

Wat een hok :tooth:

EmielS60

Bericht door EmielS60 » 13 aug 2015, 21:12

Joopieboy schreef:Wat een hok :tooth:
Dat hoor je mij niet typen.. :gek:
Er zit wat werk aan, maar het kan veel erger!

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 13 aug 2015, 21:15

Vind het wel knap wat er allemaal al aan geprutst is, secondelijm, geboord in de ophanging, erg apart haha. Maar je komt idd de gekste dingen tegen, van stoeprandschade waarbij bleek dat heel het subframe en velg aan gort was tot tsja, een motor die tikte die uiteindelijk rijp voor de sloop bleek. Ach houd je bezig.

Maar wel tof om te lezen hoe je hiermee bezig bent en gaat zijn. Keep us posted. ;)

Tim N

Bericht door Tim N » 15 aug 2015, 00:12

Hells machien!!! Den stofwolk, maar dus toch idd stuurhuis?

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 15 aug 2015, 09:57

Ik zou hem voor de zekerheid gewoon nog wat verder verhogen. Of iig banden met meer 'vlees' monteren! :tooth:

Afbeelding

(V50 AWD zonder extra verhoging, met 205/65-16)

EmielS60

Bericht door EmielS60 » 15 aug 2015, 10:21

OMG.

Nee.

...

Ik heb wel banden liggen in die maat... :peace:

Slecht plaatje;

Afbeelding

Nieuwe slang gemonteerd, zoals je ziet...de oude heeft mooie afdrukken van de multiriem erin staan. De slang is door, als je hem indrukt dan komt de olie uit de gefreesde sleufjes lopen. Gelukkig geen druk op deze slang.
Met een beetje mazzel is dit dan ook de oorzaak van de olie aan het stuurhuis. De olie is de hele motorruimte rondgeslingerd. Fingers crossed.

Gisteren een werkende dakcassette opgehaald;

Afbeelding

Ik hoef me niet te vervelen komende weken.

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 15 aug 2015, 20:30

Leuk project. Zo licht verhoogd doet me denken aan alle licht verhoogde auto's die hier rondrijden (Outbacks, verhoogde WRX-en en inderdaad ook Volvo AWDs. Geinig spul, laatst was er ook een bij de rallycross (helaas hebben we dat in Nederland niet!) en die had wel heel erg veel plezier.

EmielS60

Bericht door EmielS60 » 15 aug 2015, 20:39

G Kolkman schreef:Geinig spul, laatst was er ook een bij de rallycross (helaas hebben we dat in Nederland niet!) en die had wel heel erg veel plezier.
:D

DF Rallycross, ik doe mee! Vangrails wel even wat verder weg zetten dan.
Vanmiddag in de hemel uit de auto gehaald (via de kofferbak). Dakcassette nog maar niet gedaan, die is wat zwaar in je eentje.
Echt...de interieurdelen zijn te smerig om aan te pakken, linea recta de tuin in er met een gezonde dot Mr.Proper schoon staan schrobben. De hemelbekleding ligt op zolder en die gaat ook even goed aangepakt worden. Echt heel erg smerig wat daar voor een collectie prut, stof en haren op ligt.

Afbeelding

Op de koets zelf zit ook een soort van bruine waas, burp... :duh:

EmielS60

Bericht door EmielS60 » 18 aug 2015, 22:39

En dan heb je weer een werkend dak;

Oude eruit;

Afbeelding

En de nieuwe al werkende...

Afbeelding

Natuurlijk alles lekker schoongemaakt terwijl de dakcassette eruit was. Nu nog een keer de glasplaat uit het nieuwe dak halen om de zonneklep te wisselen, die heeft namelijk een andere kleur.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 18 aug 2015, 23:51

Mooi klusje :D Zo nu en dan zit ik alweer aan een opvolger te denken voor de classic T5 maar je hebt er gewoon zo'n goed ding aan dat ik bang ben spijt te krijgen...

EmielS60

Bericht door EmielS60 » 19 aug 2015, 21:12

Dan moet je het niet doen! :D

Ik vind dat ook lastig. Heb bij de S60 één keer in het jaar zo'n periode. Ding is prima, doet zijn werk probleemloos...maar wat moet ik dan terug kopen? Een nieuwere S60...waar dan dingen aan stukgaan die bij de rooie nooit stuk zijn gegaan? Lastig.

Vanavond de bekleding terug gemonteerd;

Afbeelding

Vanaf schouderhoogte ruikt het toch een partij fris.. :hot:
Nu de rest nog. Als de voorstoelen vervangen worden dan gaat de rest eruit..

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 19 aug 2015, 22:01

EmielS60 schreef:maar wat moet ik dan terug kopen? Een nieuwere S60...
Facelift S60 T5, 2.3-blok met de grotere turbo... :angel:

Tim N

Bericht door Tim N » 20 aug 2015, 20:34

Pfoeeiii die multiriem heeft je slang best te pakken gehad.

Mooi het kleurverschil tussen de hemel en het schuifpaneel in de hemel :duh:

EmielS60

Bericht door EmielS60 » 06 sep 2015, 23:31

Tim N schreef:Pfoeeiii die multiriem heeft je slang best te pakken gehad.

Mooi het kleurverschil tussen de hemel en het schuifpaneel in de hemel :duh:
Oak versus grijze bekleding, dat is een best kleurverschil idd. :tooth:

2000 km verder inmiddels. Met;

Afbeelding

Een juist gekleurde en hele schone dakplaat,

Afbeelding

Een meedraaiende aircopomp, nieuwe filter/droger en de doorvoerthule in het schutbord dicht gemaakt,

Afbeelding

...een werkend AWD systeem (cardanas gemonteerd), en dat werkt prima. Tussenlager is wat hoorbaar maar verder alleen maar plezier van. 20 centimeter dwars gegaan en dat was wel even genoeg met die rijhoogte..wat een gezwabber!

Van 3 radio's 1 gemaakt;

Afbeelding

Géén VAG blauwe radio meer dus, heerlijk. Zit aardig geluid in deze bigfronts maar de speakers zijn niet van uitmuntende kwalitieit (aftermarket Pioneer).

Heel druk geweest met het onderstel en de bekleding. Onderstel is 'af'...de bekleding volgt later.

Ziehier de pers foto van de S70 AWD;

Afbeelding

En mijn rijhoogte;

Afbeelding

Schokdemper voor liet zich niet meer aanpassen, hier was teveel aan geknutseld;

Afbeelding

Daar waar de rode cirkel zit zou een gat moeten zitten maar ze hebben dus een stuk van het stadaard 'oor' afgeflexxed om platen op de veerpoot kwijt te kunnen;

Afbeelding

Helaas, maar...er werd een S70 AWD gesloopt, en daar zaten goede dempers op en aangezien ik ook een niveauregeling (kortweg Nivomat) lek had kon ik ook de achterste dempers bij de koop in doen.
Dus Emiel naar huis met een setje voor en achter dempers, niet nieuw maar wel in goede staat.

Afgelopen woensdag nog even een proefritje gedaan om te genieten van de rijhoogte...

Afbeelding

Dat ging prima. :ken ik jou:
We hebben hier niet overal verharde wegen, en sommige zijn behoorlijk onverhard. Het AWD systeem werkte echt geweldig.

Vrijdag de voorpoten gewisseld, krijg je dit effect;

Afbeelding

Stuurgedrag was meteen anders, onderstuur vrijwel weg. Er zat een partij positief wielvlucht op de vooras wat het insturen uiterst onprettig maakte. Snap niet dat dit zo lang goed is gegaan bij alle vorige eigenaren. Ding was gewoon eng om mee te rijden.

Zaterdag eerst de veren vervangen, maar na verdere inspectie bleken de veren ven de Nivomat versie hetzelfde te zijn als de veren ven de niet Nivomat versie. Alle andere classic X70's en 850's hebben dunnere veren bij Nivomats, op de AWD's na kennelijk. Goed de veerzittingen bekeken, want...ergens moest ie toech verhoogd zijn?
Niks kunnen vinden, dus dan de demper maar los, en jawel...het wtf momentje van de week;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Men neme een oude demper, flexxen de bovenkant eraf en lassen die vervolgens op de nieuwe demper.
Uiterst creatief maar euh...apart. Denk dat apart het enige woord is waarmee ik dit kan omschrijven.
Standaard dempers eronder geplaatst en we hebben een normale rijhoogte...voor een AWD;

Afbeelding

Rijd erg lekker nu, wegligging is goed, geen onderstuur meer. Stiekem kan je er best hard mee de bocht om. Achteras is van goede kwaliteit itt die flappywappy deltalink van de X70 en 850 FWD. Rotondes zijn nu gewoon lollig omdat je heel vroeg op het gas kan staan.

Oja, ik heb de bevestiging van Volvo Nederland gekregen dat dit de laatste S70 AWD handgeschakeld is. Er zijn nog wel 4 automaten geleverd naast de 2 met handbak maar die tellen niet mee... :wink:
De andere handbak is vorige maand gesneuveld...maar zoals gezegd, een paar onderdelen leven voort in de witte.

Binnenkort meer, want ik heb er nog genoeg werk aan! :)

Plaats reactie