Pagina 13 van 26
Re: Toyo Tires Time Attack 2010
Geplaatst: 11 mar 2010, 12:41
door Jeffer
Check!
Excuus, heb hem gevonden
Re: Toyo Tires Time Attack 2010
Geplaatst: 11 mar 2010, 12:49
door Tinus_TDI
Hans R schreef:http://www.knmi.nl 70% kans op regen, ach ja we zien wel.. de juiste banden heb ik er wel voor.. Toyo R1R 8)
Vind het gewoon balen als het zo'n dag verpest.. liever lekker buiten rondje lopen met een zonnetje op mijn knar.
R1R doet het inderdaad erg goed in de regen.
Ik moet het in de regen met de r888 banden doen..
Klopt het dat de R888 banden het beste werken in de regen op ongeveer 2,3 banden warm (als je ze warm krijgt in de regen

)
Re: Toyo Tires Time Attack 2010
Geplaatst: 11 mar 2010, 12:53
door Luco
Tinus, met welke maat en steek velgen rij jij?
Ik heb nog nieuwe 15 inch regenbanden van michelin liggen op velgen met steek 4x100.
Re: Toyo Tires Time Attack 2010
Geplaatst: 11 mar 2010, 12:54
door Tristan
Tinus_TDI schreef:Hans R schreef:http://www.knmi.nl 70% kans op regen, ach ja we zien wel.. de juiste banden heb ik er wel voor.. Toyo R1R 8)
Vind het gewoon balen als het zo'n dag verpest.. liever lekker buiten rondje lopen met een zonnetje op mijn knar.
R1R doet het inderdaad erg goed in de regen.
Ik moet het in de regen met de r888 banden doen..
Klopt het dat de R888 banden het beste werken in de regen op ongeveer 2,3 banden warm (als je ze warm krijgt in de regen

)
R888's werken altijd het beste rond 2,2 a 2,3.
Re: Toyo Tires Time Attack 2010
Geplaatst: 11 mar 2010, 12:57
door Luco
Tristan schreef:Tinus_TDI schreef:Hans R schreef:http://www.knmi.nl 70% kans op regen, ach ja we zien wel.. de juiste banden heb ik er wel voor.. Toyo R1R 8)
Vind het gewoon balen als het zo'n dag verpest.. liever lekker buiten rondje lopen met een zonnetje op mijn knar.
R1R doet het inderdaad erg goed in de regen.
Ik moet het in de regen met de r888 banden doen..
Klopt het dat de R888 banden het beste werken in de regen op ongeveer 2,3 banden warm (als je ze warm krijgt in de regen

)
R888's werken altijd het beste rond 2,2 a 2,3.
Bijna alle banden op het circuit toch??
Re: Toyo Tires Time Attack 2010
Geplaatst: 11 mar 2010, 13:07
door Hans R
Ik sta op 1,5bar 8) misschien zelfs nog iets te hoog..
Re: Toyo Tires Time Attack 2010
Geplaatst: 11 mar 2010, 13:12
door Tristan
Hans R schreef:Ik sta op 1,5bar 8) misschien zelfs nog iets te hoog..
Koud? Worden jou banden zo heet dan dat de druk hard oploopt?
Re: Toyo Tires Time Attack 2010
Geplaatst: 11 mar 2010, 13:12
door Tinus_TDI
Luco schreef:Tinus, met welke maat en steek velgen rij jij?
Ik heb nog nieuwe 15 inch regenbanden van michelin liggen op velgen met steek 4x100.
Luco,
Gaat helaas niet passen want de Seat staat op 5x100.
Met regen gaan we op de R888 bandjes rijden.
Droog wordt waarschijnlijk een gebruikte set Dunlop slicks..
Re: Toyo Tires Time Attack 2010
Geplaatst: 11 mar 2010, 13:13
door Tinus_TDI
Komt waarschijnlijk door het gewicht van Hans zijn auto..
Re: Toyo Tires Time Attack 2010
Geplaatst: 11 mar 2010, 13:27
door Hans R
weegt 650 kilo..

Re: Toyo Tires Time Attack 2010
Geplaatst: 11 mar 2010, 13:30
door Luco
Tinus_TDI schreef:Komt waarschijnlijk door het gewicht van Hans zijn auto..
Heeft niks met gewicht te maken, bijna alle banden voor competitiegeruik werken het beste tussen de 2.2 en 2.4 bar.
Dus als de auto lichter is zal je juist harder weg moeten volgens mij?
Re: Toyo Tires Time Attack 2010
Geplaatst: 11 mar 2010, 13:36
door Hans R

Ik kan het wel eens proberen met de warm up!?
Ik rij altijd met zo'n lage bar druk.. als ik nu onder de 2,03min kom werkt het!

Re: Toyo Tires Time Attack 2010
Geplaatst: 11 mar 2010, 13:40
door Luco
Hans R schreef:
Ik kan het wel eens proberen met de warm up!?
Ik rij altijd met zo'n lage bar druk.. als ik nu onder de 2,03min kom werkt het!

Volgens mij rolt nu je band ontzettend over zijn wangen met die lage druk?
Lijkt me dat die dan niet echt prettig rijdt?
Maar misschien een echte bandenspecialist hier die er iets over kan zeggen?
Ik weet alleen als je op dunlop slicks te zacht weggaat je ze binnen een paar ronden echt kapot rijdt

Re: Toyo Tires Time Attack 2010
Geplaatst: 11 mar 2010, 13:45
door Bert ///M3
Ik denk dat het van de velg band combi afhangt Luco.
Wat ik al eerder schreef ik heb Yokohama gevraagd en die zeggen koud op 1,5 weg en warm op 2,0
Alleen red ik dat alleen als ik op de ideale wielmaat sta (9J) anders op 8J heb ik hetzelfde en moet ik ook naar 2,2-2,3 bar.
Het verschil in stijfheid van een band tov de velg is echt mega. Als ik 8J wielen op de auto zet en de band leeg laat lopen dan staat de band ook echt plat, doe ik de 9J wielen er op dan blijven de wangen gewoon overeind staan als je de lucht er uit laat.
Je hebt ook een bepaalde mate van flex nodig zeker op verhoogde spoorbreedte, als ik op 9J wielen de banden te ver opblaas bijvoorbeeld naar 2,5bar dan is er op lage snelheden bijna niet mee te sturen, terwijl je met 8J geen last hebt. Dat komt omdat het loopvlak op 8J als het ware iets meedraaien kan en op 9J niet. Ga je eenmaal naar een hogere snelheid dan maakt het niet meer zo veel uit.
Re: Toyo Tires Time Attack 2010
Geplaatst: 11 mar 2010, 19:20
door Stéphane
Ik heb het even voor Elises nagezocht. Bandenspanning is standaard al aan de lage kant en dit is wat ze opgeven specifiek voor R888s: < 800kg 17 - 22 psi 22 - 29 psi.
Oftewel 1.5-1.6 voor de vooras en 1.5=2.0 voor de achteras. Wordt aanbevolen door de productmanager van Toyo zelf ook gebaseerd op ervaringen met R888s op Elises:
http://wiki.seloc.org/a/Tyre_pressures" onclick="window.open(this.href);return false;
Dus ik houd dit aan.
Re: Toyo Tires Time Attack 2010
Geplaatst: 11 mar 2010, 19:49
door Elmar
1. Metchu (Z3M)
2. PatrickC2 (C2 VTR)
3. Olivier (350Z)
4. Jeffer (Audi3000pk)
5. Inne (Lotus)
6. Kasteel (Z4M)
7. VLA (S2000)
8. Ruben (Elise)
9. Mike (e46 M3)
10. Thommy (GTO) ovb
11. Macboy (GTI)
12. Rich (Supra MK3)
13. Oscar29 (Mx5)
14. Peter Tunissen (onder voorbehoud)
15. Tom Westendorp (leaseslet)[/quote]
Re: Toyo Tires Time Attack 2010
Geplaatst: 11 mar 2010, 19:51
door Luco
Stéphane schreef:Ik heb het even voor Elises nagezocht. Bandenspanning is standaard al aan de lage kant en dit is wat ze opgeven specifiek voor R888s: < 800kg 17 - 22 psi 22 - 29 psi.
Oftewel 1.5-1.6 voor de vooras en 1.5=2.0 voor de achteras. Wordt aanbevolen door de productmanager van Toyo zelf ook gebaseerd op ervaringen met R888s op Elises:
http://wiki.seloc.org/a/Tyre_pressures" onclick="window.open(this.href);return false;
Dus ik houd dit aan.
Hou je er rekening mee dat het niet te warm is? Plus dat Rockingham echt een wringbaan is en zandvoort wat minder.
As a tyre gets hotter the pressure increases, this is due to the moisture in the air. The cold pressure you set to achieve a desired hot pressure will depend on the conditions on the day i.e. ambient and track temperature, wet or dry.
If the day/track is cold you will need to start with a higher cold pressure as the tyre will not get as hot therefore the pressure increase will not be so great. Hot pressures must be balanced side to side. Once the tyres have cooled you will find that you will have a difference in pressure side to side, if you have been racing on a right hand track you will find the offside pressures will usually be higher than the nearside.
Re: Toyo Tires Time Attack 2010
Geplaatst: 11 mar 2010, 20:37
door Kasteel
Elmar schreef:1. Metchu (Z3M)
2. PatrickC2 (C2 VTR)
3. Olivier (350Z)
4. Jeffer (Audi3000pk)
5. Inne (Lotus)
6. Kasteel (Z4M)
7. VLA (S2000)
8. Ruben (Elise)
9. Mike (e46 M3)
10. Thommy (GTO) ovb
11. Macboy (GTI)
12. Rich (Supra MK3)
13. Oscar29 (Mx5)
14. Peter Tunissen (onder voorbehoud)
15. Tom Westendorp (leaseslet)
[/quote]
Afmelding Elmar, of alleen voor de paddock?
Re: Toyo Tires Time Attack 2010
Geplaatst: 11 mar 2010, 20:42
door De Sjack
Ik zou het ook verrekte jammer vinden als het regent.
Niet alleen voor het rijden opzich, zeker ook voor alles wat er rondom te doen is.
Ondanks een niet al te best weersvooruitzicht, heb ik er wel zin in.
Re: Toyo Tires Time Attack 2010
Geplaatst: 11 mar 2010, 20:51
door Rupie
Ik haak denk ik af, of het weer moet nog om slaan. Dus plekje vrij voor de liefhebbers.
ps: beetje zwak van DF om zich niet als club te presenteren of te laten presenteren.
Re: Toyo Tires Time Attack 2010
Geplaatst: 11 mar 2010, 20:53
door Hans R
De echte bikkels gaan wel en doen zelfs mee in hun badkuip!

Re: Toyo Tires Time Attack 2010
Geplaatst: 11 mar 2010, 20:58
door Mathieu
That's the spirit, Hans

Re: Toyo Tires Time Attack 2010
Geplaatst: 11 mar 2010, 21:12
door Stéphane
Luco schreef:Hou je er rekening mee dat het niet te warm is? Plus dat Rockingham echt een wringbaan is en zandvoort wat minder.
As a tyre gets hotter the pressure increases, this is due to the moisture in the air. The cold pressure you set to achieve a desired hot pressure will depend on the conditions on the day i.e. ambient and track temperature, wet or dry. If the day/track is cold you will need to start with a higher cold pressure as the tyre will not get as hot therefore the pressure increase will not be so great. Hot pressures must be balanced side to side. Once the tyres have cooled you will find that you will have a difference in pressure side to side, if you have been racing on a right hand track you will find the offside pressures will usually be higher than the nearside.
@Luco: Ja, daar houd ik rekening mee. Ik had moeten zeggen' "Dit houd ik aan als richtlijn," Ik was sowieso al van plan om iets hoger te gaan zitten met de druk, omdat het inderdaad (a) kouder is en (b) in de regen sowieso minder temperatuur in de banden te krijgen is. Mijn ervaring met de Toyo's op natte of halfnatte baan is dat het op zich nog wel redelijk gaat als je wat temperatuur in de banden hebt en zolang het niet blijft regenen. Als er echt water op de baan staat net zoals vorig jaar met de TA is het niet te doen. En ik heb met deze banden gereden op droog, in de regen en in de sneeuw - dus ik heb ze onder alle omstandigheden getest
@Hans: Je bent wel een bikkel als je met de regen zo gaat rijden. Ik heb nog wel een mooi Lotus-regenjack en een bijpassende regenbroek

Re: Toyo Tires Time Attack 2010
Geplaatst: 11 mar 2010, 21:35
door Luco
Stéphane schreef:Luco schreef:Hou je er rekening mee dat het niet te warm is? Plus dat Rockingham echt een wringbaan is en zandvoort wat minder.
As a tyre gets hotter the pressure increases, this is due to the moisture in the air. The cold pressure you set to achieve a desired hot pressure will depend on the conditions on the day i.e. ambient and track temperature, wet or dry. If the day/track is cold you will need to start with a higher cold pressure as the tyre will not get as hot therefore the pressure increase will not be so great. Hot pressures must be balanced side to side. Once the tyres have cooled you will find that you will have a difference in pressure side to side, if you have been racing on a right hand track you will find the offside pressures will usually be higher than the nearside.
@Luco: Ja, daar houd ik rekening mee. Ik had moeten zeggen' "Dit houd ik aan als richtlijn," Ik was sowieso al van plan om iets hoger te gaan zitten met de druk, omdat het inderdaad (a) kouder is en (b) in de regen sowieso minder temperatuur in de banden te krijgen is. Mijn ervaring met de Toyo's op natte of halfnatte baan is dat het op zich nog wel redelijk gaat als je wat temperatuur in de banden hebt en zolang het niet blijft regenen. Als er echt water op de baan staat net zoals vorig jaar met de TA is het niet te doen. En ik heb met deze banden gereden op droog, in de regen en in de sneeuw - dus ik heb ze onder alle omstandigheden getest
@Hans: Je bent wel een bikkel als je met de regen zo gaat rijden. Ik heb nog wel een mooi Lotus-regenjack en een bijpassende regenbroek

Ja het is net hoever je erin gaat, heb met een engineer staan praten die veel porsche doet, die hebben voor bijna elke buitentemp/baantemp en tijd combinatie een bandenspanning per band en ook nog eens per compound pfffffffff, en dat alles op 1/00 druk nauwkeurig.
Re: Toyo Tires Time Attack 2010
Geplaatst: 11 mar 2010, 21:45
door Stéphane
Ja, ik ben er niet super-wetenschappelijk in of zoiets. Gaat me meer om het idee. Even praktisch nog wel een vraag: waar kun je banden oppompen op Zandvoort mocht dat nodig zijn?
Lucht er uit laten is geen probleem natuurlijk, maar als je de druk wat hoger wilt zetten heb je toch echt wel een pomp nodig. En om dan helemaal naar een benzinepomp te rijden is ook weer zo'n gedoe.