Roadtrips / Op vakantie met de auto

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Arthur
Auto: Nr.51

Re: Op vakantie met de auto

Bericht door Arthur » 31 jul 2012, 04:19

Klopt, ben vorig jaar ook om 04.00 (van vr. op za.) weg gegaan vanuit Italië. Ging prima.
Petrolhead Tom schreef:Zondag om 3:45 weggereden uit Montevarchi Toscane. 16:45 thuis. Eigenlijk de hele weg alleen maar 140 op de cruise control gereden en af en toe een paar keer doorgehaald naar de 230. Vrijwel geen file. Vroeg weggaan loont!

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 31 jul 2012, 08:40

Vroeg vertrekken moet je sowieso doen. Ga altijd rond 4.00u rijden om de drukte een beetje voor te blijven. Werkt perfect.

En in Frankrijk controleren ze altijd flink, zeker in het hoogseizoen. Tot 160 vallen de boetes nog wel mee (dacht iets van 9 tientjes) maar daarboven gaan ze snel omhoog qua bedrag.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 31 jul 2012, 14:49

Martin van der Zwaard schreef:Vroeg vertrekken moet je sowieso doen. Ga altijd rond 4.00u rijden om de drukte een beetje voor te blijven. Werkt perfect.

En in Frankrijk controleren ze altijd flink, zeker in het hoogseizoen. Tot 160 vallen de boetes nog wel mee (dacht iets van 9 tientjes) maar daarboven gaan ze snel omhoog qua bedrag.
0-20km/h te hard is 68EUR, bij betalen binnen 15dgn 45EUR
21-30km/h te hard is 135EUR, bij betalen binnen 15dgn 90EUR

>30km/h mogelijk tot 3 jaar rijbewijs in beslagnamen en boete mogelijk tot 1.500EUR.

dus inderdaad lekker doorrijden is best mogelijk maar hou je wel binnen de +30km/h ;-)

vandaar ook mijn 150km/h met zo nu en dan uitschieters naar 160km/h maar zeker niet meer!

aantal controles valt me erg mee.... op de ruim 3000km gereden Km in FR heb ik wel geteld 1 mobile controle gezien en de flitskasten staan altijd goed aangegeven ;) op mijn woon-werk stukje van 35Km enkele reis zie ik ze 3 a 4x per week, dat is pas veel controleren :bag:

EG

Bericht door EG » 31 jul 2012, 15:06

Uhm in Frankrijk tot 50 km/u te hard is de boete 90 euro hoor, daarboven word het pas rijbewijs inname plus megaboete...

http://plazilla.com/te-hard-rijden-in-f ... k-non-meri

Dat maakt planken juist in F chill, gewoon 170 op de cruise control (dat is dus minder dan 170 gps). En raggen maar.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 31 jul 2012, 15:08

Hoe gaat dat eigenlijk, in beslagname in het buitenland. Is dat een rijontzegging voor het land met een forse boete of daadwerkelijk innemen? Buitenlanders in NL krijgen toch ook alleen een forse boete? Geen inbeslagname dacht ik.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 31 jul 2012, 15:36

EG schreef:Uhm in Frankrijk tot 50 km/u te hard is de boete 90 euro hoor, daarboven word het pas rijbewijs inname plus megaboete...

http://plazilla.com/te-hard-rijden-in-f ... k-non-meri

Dat maakt planken juist in F chill, gewoon 170 op de cruise control (dat is dus minder dan 170 gps). En raggen maar.
misschien beter je eigen link lezen ;)
tussen 31 en 40 km/uur te hard 135 euro 90 euro 375 euro en 3 jaar rijverbod
staat dan wel onder het kopje "verhoogde boete" maar of die opgelegd wordt is aan de dienstdoende agent ;)

Ik heb hier afgelopen jaar uitgebreid over gesproken met de campingeigenaar die is nederlander en woont sinds een aantal jaar in FR dus weet de regels precies en ook hoe het de afgelopen paar jaar veranderd is.

een aantal jaar terug gebeurde er nooit wat als je maar binnen de 50km/h bleef maar sindskort zijn ze veel strenger geworden en ben je regelmatig al bij +30km/h je rijbewijs kwijt... (en dat zou ik dus niet willen risciren ;))

Arthur schreef:Hoe gaat dat eigenlijk, in beslagname in het buitenland. Is dat een rijontzegging voor het land met een forse boete of daadwerkelijk innemen? Buitenlanders in NL krijgen toch ook alleen een forse boete? Geen inbeslagname dacht ik.
in FR is de Gandarme erg makkelijk... gewoon papiertje inleveren en als je niet direct kan betalen ook je auto totdat het bedrag voldaan is ;)

hoe je daarna weer verder komt zoek je zelf maar uit!

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 31 jul 2012, 17:24

@Arthur: bijvoorbeeld in Frankrijk is het meteen betalen en rijbewijs in beslag. Je krijgt een bewijs mee van de politie dat ze het rijbewijs in beslag hebben genomen.

Theoretisch heb je alleen een ontzegging in dat land, maar zonder rijbewijs mag je hier in NL eigenlijk ook niet rijden.

Mijn zwager heeft het vorig jaar september gehad in Frankrijk. Rijbewijs inleveren, 750 betalen en passagier moest de rest rijden in Frankrijk.

Hij is hier naar de politie gegaan met het document wat hij had gekregen van de politie. Ze hebben hem toestemming gegeven dat ie hier in NL gewoon mocht rijden en dat ook op papier gezet voor hem wat ie altijd bij zich moest hebben.

Het rijbewijs zou na 3 maanden opgestuurd worden naar hem met de kans nog een boete te krijgen. Uiteindelijk heeft ie na ongeveer 5 maanden het rijbewijs terug gehad en verder geen boete meer gekregen.

@Martijn: dan zijn die bedragen sinds dit jaar aangepast want vorig jaar was het nog 9 tientjes (spreek uit ervaring). En een lager bedrag bij betalen binnen 15 dagen is onzin want als buitenlander mag je meteen pinnen anders kom je geen meter verder.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 31 jul 2012, 17:58

Klopt zijn dit jaar aangepast! En die dagen gelden voor de flitspaalboetes

Die schijnen vanaf dit jaar ook echt binnen te komen in NL ;-) voorheen niet weet ik uit ervaring...

En inderdaad bij staande houding is meteen betalen anders kom je echt niet verder

AlexMK4

Bericht door AlexMK4 » 09 aug 2012, 23:02

AlexMK4 schreef:Even voor de gotthard-doemdenkers..

Ik zit as we speak lekker in Fondotoche op de camping. Ben afgelopen maandag rond 11 uur sochtends door de gotthard tunnel gereden en heb max 15 min voor de doseer systemen gestaan.

Tunnel was in beide richting open voor verkeer. Dus met tegemoetkomend verkeer in de tunnel.

Echt ideaal zo.

Vandaag terug gekomen een heerlijke vakantie in Italië. Op de terugweg weer de tunnel gepakt en maar 10min voor de doseer-installatie gestaan! (donderdag 10:30 uur)

Die tunnel bevalt me prima en ik kan het iedereen aanraden. Gewoon slim zijn en niet op vrijdag of zaterdag of zondag er doorheen willen gaan. Dan is er niks aan de hand.

pterps

Bericht door pterps » 09 aug 2012, 23:22

AlexMK4 schreef:
AlexMK4 schreef:Even voor de gotthard-doemdenkers..

Ik zit as we speak lekker in Fondotoche op de camping. Ben afgelopen maandag rond 11 uur sochtends door de gotthard tunnel gereden en heb max 15 min voor de doseer systemen gestaan.

Tunnel was in beide richting open voor verkeer. Dus met tegemoetkomend verkeer in de tunnel.

Echt ideaal zo.

Vandaag terug gekomen een heerlijke vakantie in Italië. Op de terugweg weer de tunnel gepakt en maar 10min voor de doseer-installatie gestaan! (donderdag 10:30 uur)

Die tunnel bevalt me prima en ik kan het iedereen aanraden. Gewoon slim zijn en niet op vrijdag of zaterdag of zondag er doorheen willen gaan. Dan is er niks aan de hand.
Ik heb je 2x zien rijden, oa toen jullie aankwamen op de camping, ik was aan het hardlopen op de lange oprijlaan richting Camping Isolino :) (tegengestelde richting)

AlexMK4

Bericht door AlexMK4 » 10 aug 2012, 14:28

Toevallig haha! Veel hardlopers daar ja. Maar wat een vervelende weg is dat zeg met een verlaagde auto, om de 50meter zon rot drempeltje!

Marco R.

Bericht door Marco R. » 23 aug 2012, 22:18

Gaan er nog mensen op vakantie in dit late gedeelte van het zomerseizoen?
Over 24h vertrek ik met vriendin in mijn ECO blaster naar Italië, Ravenna (specifiek: Lido Adriano).
Eens kijken of ik nog zuinigheidsrecords kan verbreken :wave: hehe.
Nee zonder gein, ik ga gewoon doorkachelen. Vertrek rond 22h en we hopen uiterlijk 14h ergens aan te komen. Rijden niet via CH maar via Oostenrijk omdat het prettiger rijdt.

P.S.
Dieselprijs in Italië is volgens mij in het leven geroepen om alle financiële problemen weg te poetsen zeg, wat een maffia :hmmm: :wheelchair:

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 01 okt 2012, 14:10

Na een kleine 6 weken ben ik weer terug. Vakantiefoto:

Afbeelding

:crazy:

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 01 okt 2012, 14:10

Wat een heerlijke combi! :D

Rupie

Bericht door Rupie » 01 okt 2012, 15:11

Zag je broer er gisteren mee rijden. Vertel 'm maar dat ie de volgende keer ook wel in de tweede versnelling mag doortrekken in de toeren :)

Ik heb overigens niet de kans gehad om de auto van dichtbij te zien, dus de details heb ik moeten missen :thumbup:

Ar

Bericht door Ar » 01 okt 2012, 16:24

Ik reed er in de G niet ver achter. Het vuil van 3500km hebben we er af gewassen. Vervolgens heft hij de auto weggebracht om binnen te zetten.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 01 okt 2012, 16:31

In Turkije lopen knallen met die 930?? We willen alle verhalen horen!!

Ar

Bericht door Ar » 01 okt 2012, 18:45

Binnen Turkije heb ik de meeste kilometers gemaakt met de S320cdi. (Deze ben ik kwijt aan mijn vader en krijg ik weer terug als die bijtellingsvriendelijk is).

Het is natuurlijk super om met de 911 binnen Turkije te rijden. Een 930 zie je er nooit. In Istanbul zag je wel aardig wat 997's rijden.
Het was de afgelopen maand de meest gefotografeerde 911 denk ik. Het begon al in Hongarije en overal waar je stopte kwamen de mensen er omheen staan om te kijken. Met de GSM's maakten de mensen foto's. In Servie kwam er een bus naast staan en bijna iedereen ging op de foto met de 911. In de file en voor de verkeerslichten vragen de mensen het, bouwjaar, waarde enz.

Gek genoeg had het ook een positieve invloed bij de grensovergangen op de heen- en terugweg. Normaal gesproken wordt je als twee jonge mannen als verdacht gezien, maar nu hoefden we niks uit te laden.Bij een Bulgaarse douanier hebben we het "afgekocht" met een briefje van 5 tussen de paspoort. Hij vroeg nog of we geen verborgen camera hadden. Het blijft een "fantastisch" EU land.

In Servië weren we nog aangehouden, omdat we vergeten waren het licht aan te zetten. Het zou 5000 van het Servische geld kosten. Ik had niet meer dan ongeveer 2000(20 euro) bij me en ging moeilijk kijken en na een patstelling accepteerden de twee agenten het. Een rolletje kauwgom aan de Servische een aantal jaren geleden was goedkoper, maar waarschijnlijk hebben ze ook last van het economische klimaat.. Uiteraard ging het geld zonder bon zo hun zakken in, maar ik had geen zin om naar een geldautomaat te rijden en verder in discussie te gaan. Ze willen ook graag bij de EU trouwens :roll:

In Turkije zijn we in een algemene controle terecht, maar daar is gelukkig geen corruptie bij de verkeersagenten (o.a. door de zware straffen en andere mentaliteit). Ze controleerden op alcoholgebruik en hebben gekeken naar het chassisnummer. Als verklaring gaven dat het aantal autodiefstallen waren toegenomen.

Metchu

Bericht door Metchu » 06 okt 2012, 12:09

ik zeg het je! jongensdroom! gaaf man! :wave:

EG

Bericht door EG » 06 okt 2012, 19:32

Waar in Turkije ben je verder nog geweest?

Verhaal van Servie klinkt zeer bekend, 2 familieleden met een busje en personenwagen moesten ook een bekeuring betalen voor geen licht voeren overdag. Hadden ze volgens mij ook met 2 tientjes "afgekocht" ofzo.

Aller leipste vond ik wel van een maat van me die in Servie is aangehouden door een witte F10 530d... En in Kroatie door een A6 3.0 TDi quattro. WTF... Beide acties met 200+ op de teller overigens. :angel:

Ar

Bericht door Ar » 08 okt 2012, 21:54

EG schreef:Waar in Turkije ben je verder nog geweest?

Verhaal van Servie klinkt zeer bekend, 2 familieleden met een busje en personenwagen moesten ook een bekeuring betalen voor geen licht voeren overdag. Hadden ze volgens mij ook met 2 tientjes "afgekocht" ofzo.

Aller leipste vond ik wel van een maat van me die in Servie is aangehouden door een witte F10 530d... En in Kroatie door een A6 3.0 TDi quattro. WTF... Beide acties met 200+ op de teller overigens. :angel:
Alleen in het midden deze keer. Vond het prima zo deze keer.
In het voorjaar wordt het waarschijnlijk een roadtrip door de Balkan.

Walter

Bericht door Walter » 15 jul 2013, 11:31

.
Laatst gewijzigd door Walter op 24 jan 2017, 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Ar

Bericht door Ar » 15 jul 2013, 21:37

Ik ben geen ervaringsexpert, maar voor mezelf zou ik het volgende hanteren.

Bij een aantal van de genoemde landen(Roemenië, Bulgarije, misschien ook Albanië) zou ik niet laat in de avond en in de nacht rijden als je alleen bent. Mocht het om wat voor reden toch gebeuren, dan is een verlichte parkeerplaats tussen de vrachtwagen chauffeurs aan te raden.

Macedonië: hoop tolpoortjes en vragen vaak te veel... Kijk gewoon eerst naar de koers van een land. De literprijs van benzine geeft een goede indicatie. Gewoon een twee euro munt overhandigen voor ze nog wat zeggen. Of een klein bedrag wisselen.

Nog beter is om via Google even je in te lezen. Er zullen genoeg mensen zijn die je voorgegaan zijn en beter tips kunnen geven.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 15 jul 2013, 21:48

Maandag vertrek ik naar de Dolomieten, met de racefiets achterop. Ergens halverwege m'n 3 weken durende vakantie verkas ik naar de Apennijnen, regio Abruzzo. Ik zoek nog een camping daar, in een dal, tegen de bergen aan. Iemand een tip?

Metchu

Bericht door Metchu » 15 jul 2013, 23:30

Ar schreef:Ik ben geen ervaringsexpert, maar voor mezelf zou ik het volgende hanteren.

Bij een aantal van de genoemde landen(Roemenië, Bulgarije, misschien ook Albanië) zou ik niet laat in de avond en in de nacht rijden als je alleen bent. Mocht het om wat voor reden toch gebeuren, dan is een verlichte parkeerplaats tussen de vrachtwagen chauffeurs aan te raden.

Macedonië: hoop tolpoortjes en vragen vaak te veel... Kijk gewoon eerst naar de koers van een land. De literprijs van benzine geeft een goede indicatie. Gewoon een twee euro munt overhandigen voor ze nog wat zeggen. Of een klein bedrag wisselen.

Nog beter is om via Google even je in te lezen. Er zullen genoeg mensen zijn die je voorgegaan zijn en beter tips kunnen geven.
Eigenlijk wat Ar zegt. Ga niet in op verhalen van mensen die je aanspreken op late tijdstippen op tankstations. kijk eventueel uit met lokale auto's die heel langzaam voor je rijden (en keihard op de rem gaan staan zodat jij er vanachter opknalt en mag betalen). Er zijn een hoop wilde verhalen die rond gaan, maar gezond verstand gebruiken.

heel veel plezier, wordt een toprit!

ik ga dit jaar hoogstwaarschijnlijk met een omweg naar spanje met de auto! :headbang:

Plaats reactie