DieselPower schreef:Met feiten bedoel je berekeningen zoals koppel maal toeren is vermogen?

Toen ik de feiten gaf was het toch allemaal onzin en theorie. PK's was toch altijd beter dan koppel en bla bla. Ik moest met filmpjes komen als bewijs.
Ik zou het willen omschrijven als vermogen is een functie van koppel en een constante (die weer is af te leiden van een eenheidscirkel). Een hoger vermogen zegt in zoverre dat een motor langer in staat is om zijn koppel te leveren en die twee mag je niet los van elkaar zien.
Bij een toerental dat gelijk is aan die constante is het vermogen exact gelijk aan het koppel. Die constante is 7023.5. Onder dat punt moet de motor meer koppel maken om vermogen te leveren. Boven dat punt is het net andersom. Aangezien diesels i.d.r. begrensd zijn tot circa 5000RPM hebben deze niet het voordeel van een hoogtoerige benzine om met weinig koppel veel vermogen te leveren. Een goed voorbeeld zijn de goede oude F1 motoren. Motortoerentallen tot ver boven de 18000 waren geen uitzondering. Dan heb je niet zoveel koppel nodig om toch je vermogen te halen (circa 300Nm voor 900pk). En juist dat hoge motortoerental stelt de F1-auto in staat om hele hoge eindsnelheden te bereiken, en die hoge snelheden vereisen veel kinetische energie (Ek) en daarmee een hoog vermogen (P). Dat vermogen kan enerzijds door veel koppel of anderzijds door een heel hoog motortoerental geleverd worden, maar fysisch is er een break-even point van die 7023.5 waarboven de benzine in het voordeel is.
DieselPower schreef:Nou, youtube staat vol met filmpjes van diesels die met minder (piek)vermogen benzine autos ver achter zich laten. Maar dan worden er hier een paar mensen opeens erg creatief in het bedenken van redenen waarom net in dat geval de benzine auto wat ongustig was of de chauffeur zat te slapen. Right
En ik ben het met die mensen eens omdat er zoveel andere factoren zijn die de uitkomst kunnen beïnvloeden. Voor een goede vergelijking moeten de randvoorwaarden gelijk zijn en dat is nooit het geval. Toegegeven, exacte wetenschap is niet het doel van die filmpjes, dus je kunt ze verre van objectief noemen.
DieselPower schreef:Turbodiesel heeft de laatste jaren een grote ontwikkeling meegemaakt. Dat kan volgens mij niemand ontkennen. Het is een kwestie van tijd dat de top modellen (M, RS, AMG etc) alleen nog als diesel te krijgen zijn want je ziet nu al dat fabrikanten veel truuks moeten uithalen om te zorgen dat het topmodel de dikste diesel uit het eigen asortement voorblijft.
Je doelt op de 550d?? Eigenlijk is dat geen ///M ! I.i.g de puristen zien hem zeker niet als ///M.... in de jaren tachtig was er de E28 M535i. Ondanks de toevoeging van de letter M, had de ///M gmbh er weinig mee te maken. Daardoor wordt dit model ook vandaag de dag niet als ///M gezien .... een fijne auto => ja, maar een ///M nee.
DieselPower schreef:Kijk naar de nieuwe M3 F30, een prachtige wagen waarvoor ik mijn 335d per direct zou inleveren. 6 cilinders, twee turbo's, geen turbogat, hoger koppel dan zijn voorganger. En veel sneller dan zijn voorganger, juist vanwege dat hogere koppel. Het lijkt bijna een turbodiesel. Had BMW dat niet gedaan en was bij de ongeblazen V8 gebleven dan was het niet mogelijk geweest een F30 335d uit te brengen die betere specs heeft dan zijn diesel voorganger. Stel je voor, een M3 en een 335d in de catalogus waarbij de diesel een snellere tijd neerzet op 0-100
Er zijn andere redenen; de ongebreidelde honger van de markt naar meer, beter en sneller i.c.m. steeds strenger wordende eisen vanuit regelgeving (CO2). Hogere vermogens kunnen alleen maar bereikt worden door een hogere luchtverplaatsing, volume en/of druk. Zonder de druk te veranderen kan een hoger volume alleen maar gerealiseerd worden door een hoger toerental toe te staan of een grotere cilinderinhoud. Het hoogtoeren concept (>7000RPM) kent eigenlijk maar twee aanhangers; (1) Honda en (2) ///M Gmbh. Vergroting van de cilinderinhoud is in de industrie meer gangbaarder, want meer koppel, maar dat werkt weer direct door in het normverbruik, want om al die jampotten stoichiometrisch te houden is er ook meer benzine nodig. Om die afhankelijkheid te doorbreken kan je een hoger vermogen alleen maar bereiken door de druk te verhogen …. Dat staat een kleinere cilinderinhoud toe en daarmee de ontkoppeling van normverbruik die bij specifieke normsituaties wordt gemeten (dus niet bij piekvermogen), maar dat vermogen vereist energie en dan maakt het ineens niet meer uit of je een NA of een geblazen variant hebt. Sterker nog, een geblazen variant heeft ruim 10% meer brandstof nodig (ca 340gr/KW) om het mengsel onder druk stabiel te houden. Een NA kan met 300gr/KW af, maar met moderne motormanagement systemen is dat prima te doseren.
DieselPower schreef:Ik denk dat benzine motoren dit op langere termijn niet kunnen winnen. Het downsizen en steeds meer vermogen per cilinder eruit persen. We zien nu al (VAG) dat dit de betrouwbaarheid niet ten goede komt.
Bij VAG is er heel wat anders aan de hand; de concepten en de designs zijn goed, maar in de uitvoering (productie) worden er short-cuts genomen om de kostprijs bij het verdienmodel te krijgen. BMW heeft daar met de vierpits diesels ook last van, dus is niet perse merk-gebonden, maar bij VAG sinds meneer Lopez wel erg Chronisch. Wat dat betreft kan betrouwbaarheid alleen maar bereikt worden door ‘less is more’ ofwel simpele eenvoud en die complexiteit-reductie kan alleen maar bereikt worden door alle toeters en bellen te verminderen en dan is er m.i. geen verschil tussen een diesel of benzine.