BMW is zoooooooo goed
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
-
Robin
- Berichten: 56427
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: BMW is zoooooooo goed
raymondw schreef:...al heb ik zelf genoeg redenen om geen diesel te willen hebben.
Ik ook, want vandaagdedag zijn die benzinebakken zo goed:)
(komtieweer voor de tweede keer)
En als 'we' gaan tunen. Zo'n turbobenzine is ook te tunen en dan nog even wat heftiger dan de turbodiesel:)
Voor wat deze hele discussie ook waard moge zijn.
- Erik K.
- Berichten: 7222
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
Re: BMW is zoooooooo goed
Die paar honderd kilo verschil is er niet met de 2 auto's in deze video. Het betreft namelijk een M3 carbio die wegen ook zomaar 1650kgEric Z schreef:Weer vanuit stilstand... doe eens 100->200 filmpjes dan zal het verschil wel mee vallen denk ik. En de diesel staat op slicks? Hij heeft in ieder geval een setje andere achterbanden, als die m3 alleen in de traction control schiet maakt die ook geen vaart.DieselPower schreef:Wat is sneller? Een 350pk tuned E90 335d of een standaard E46 M3 met 343pk die een paar honderd kilo lichter is en meer cilinder inhoud heeft? Hier zie je hoe dat in de praktijk gaat.
En vanaf stilstand zou je voor het mooie 2 Stig's moeten hebben
-
DieselPower
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 20 aug 2014, 20:35
Re: BMW is zoooooooo goed
I stand corrected. Deze autos zijn inderdaad ongeveer even zwaar. Nog steeds indrukwekkend dat een diesel de M3 verslaat die zoveel prijzen heeft gewonnen. Hieronder een vergelijk tussen een Subaru WRX STI en een standaard 335d. De BMW heeft een slechte start en wint. Tegen een tuned 335d maakt een STI helemaal geen kans, weet ik uit eigen ervaring. Ook niet bij een 100-200 sprint.Erik K. schreef: Die paar honderd kilo verschil is er niet met de 2 auto's in deze video. Het betreft namelijk een M3 carbio die wegen ook zomaar 1650kg
[YouTube]http://youtu.be/jhB5s9Zzjp8[/YouTube]
-
OnlineRoy RS
- Berichten: 5088
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01
Re: BMW is zoooooooo goed
Ik sluit me aan bij Raymond, graag feiten gebruiken en niet dragraces van youtube als "bewijs". Ik heb met mijn Peugeot Partner wel eens een drag gewonnen van een golf GTI...is mijn auto dan sneller? Of kon die gast niet rijden? Wat zegt zo'n filmpje nu helemaal? Is er misgeschakeld, zat er een halve zool of misschien zelfs een vrouw
achter het stuur?
Ik ben met mijn Viper op zandvoort sneller dan een Zagato met 512 pk en minder gewicht dan mijn auto, kan ik concluderen dat ik dan de snellere auto heb? Of is die man iets voorzichtiger. Ik word op zandvoort in een 420pk Evo voorbij gestoven door de pa van tom coronel in een E30 320i, is die sneller dan een EVO of kan ik niet rijden? (laatste is een retorische vraag die niet beantwoord hoeft te worden
)
Prima dat je je optrekt en je eigenwaarde hoog krijgt en trots bent op je liefhebberij door Youtube filmpjes, maar het betekend niets en nog iets minder dan dat.
Ik ben met mijn Viper op zandvoort sneller dan een Zagato met 512 pk en minder gewicht dan mijn auto, kan ik concluderen dat ik dan de snellere auto heb? Of is die man iets voorzichtiger. Ik word op zandvoort in een 420pk Evo voorbij gestoven door de pa van tom coronel in een E30 320i, is die sneller dan een EVO of kan ik niet rijden? (laatste is een retorische vraag die niet beantwoord hoeft te worden
Prima dat je je optrekt en je eigenwaarde hoog krijgt en trots bent op je liefhebberij door Youtube filmpjes, maar het betekend niets en nog iets minder dan dat.
-
OnlineRoy RS
- Berichten: 5088
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01
Re: BMW is zoooooooo goed
ik snap nog iets niet trouwens van het subjectieve verhaal, als je gewoon fabrieksspec van een e90 335d en een e90 m3 vergelijkt, dan is de m3 1.5 sec sneller naar 100 en 1.1 sec sneller op de 1/4 mile....wat valt er dan nog te discussieren, als je een 335d gaat tunen is het toch geen vergelijk meer?
Als we op die m3 een gpower compressor zetten zal ie toch wel weer sneller zijn dan de diesel? En daarbij vergelijken we een 3 liter turbo met een 4 liter atmo, dat kan toch nooit iets uitleggen over diesel vs benzine in het algemeen? Buiten dat ze van dezelfde band rollen hebben die auto's niks gemeen.
De snelste auto's ter wereld zijn...geen diesels...
neemt niet weg dat er best diesels zijn waar je prijs/kwaliteit erg veel lol mee kan hebben en die tot op zekere hoogte en tot aan zekere klasses best vergelijkbare prestaties kunnen leveren...
Als we op die m3 een gpower compressor zetten zal ie toch wel weer sneller zijn dan de diesel? En daarbij vergelijken we een 3 liter turbo met een 4 liter atmo, dat kan toch nooit iets uitleggen over diesel vs benzine in het algemeen? Buiten dat ze van dezelfde band rollen hebben die auto's niks gemeen.
De snelste auto's ter wereld zijn...geen diesels...
neemt niet weg dat er best diesels zijn waar je prijs/kwaliteit erg veel lol mee kan hebben en die tot op zekere hoogte en tot aan zekere klasses best vergelijkbare prestaties kunnen leveren...
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW is zoooooooo goed
buiten dat, al die vieze roet e.d.
http://www.c2w.nl/diesel-fijnstof-slech ... 8631.lynkx" onclick="window.open(this.href);return false;Ultrafijn stof in dieselrook is niet alleen slecht voor de longen maar ook voor hart en bloedvaten. Dat hebben onderzoekers van de University of Edinburgh (Schotland) experimenteel vastgesteld.
http://www.automobielmanagement.nl/nieu ... iteit.html" onclick="window.open(this.href);return false;‘Ook moderne diesel slecht voor luchtkwaliteit'
Ook de moderne Euro-5 diesels is slecht voor de luchtkwaliteit omdat de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) in de praktijk nog altijd erg hoog blijkt te zijn. Dat concludeert CE Delft uit een onderzoek naar luchtvervuilende en klimaatemissies van personenauto's in opdracht van Toyota.
Vandaag heeft CE Delft de resultaten bekendgemaakt op de beurs Ecomobiel waarvan Toyota Nederland de hoofdsponsor is. CE Delft is een onafhankelijk onderzoeks- en adviesbureau, gespecialiseerd in milieuvraagstukken. In de desk research-studie, die is gebaseerd op meetresultaten van TNO uit 2012, maakt men een vergelijking van norm- en praktijkwaarden per brandstofsoort. Men onderzocht hoe groot de verschillen zijn tussen de uitstoot van personenauto's volgens de typegoedkeuring enerzijds en in de praktijk anderzijds. Daarmee keek men niet alleen naar de klimaatemissies (CO2) maar ook naar de luchtvervuilende emissies NOx en fijnstof. Met name de NOx-uitstoot van moderne Euro-5 diesels blijkt nog altijd erg hoog. De normen voor diesels zijn sinds 1992 sterk aangescherpt maar in de praktijk is er nauwelijks vooruitgang geboekt. Want de Euro-5 diesel stoot in de praktijk nog net zo veel NOx uit als 21 jaar geleden.
-
DieselPower
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 20 aug 2014, 20:35
Re: BMW is zoooooooo goed
Met feiten bedoel je berekeningen zoals koppel maal toeren is vermogen?Roy RS schreef:Ik sluit me aan bij Raymond, graag feiten gebruiken en niet dragraces van youtube als "bewijs".
Toen ik de feiten gaf was het toch allemaal onzin en theorie. PK's was toch altijd beter dan koppel en bla bla. Ik moest met filmpjes komen als bewijs. Nou, youtube staat vol met filmpjes van diesels die met minder (piek)vermogen benzine autos ver achter zich laten. Maar dan worden er hier een paar mensen opeens erg creatief in het bedenken van redenen waarom net in dat geval de benzine auto wat ongustig was of de chauffeur zat te slapen. Right
Turbodiesel heeft de laatste jaren een grote ontwikkeling meegemaakt. Dat kan volgens mij niemand ontkennen. Het is een kwestie van tijd dat de top modellen (M, RS, AMG etc) alleen nog als diesel te krijgen zijn want je ziet nu al dat fabrikanten veel truuks moeten uithalen om te zorgen dat het topmodel de dikste diesel uit het eigen asortement voorblijft.
Kijk naar de nieuwe M3 F30, een prachtige wagen waarvoor ik mijn 335d per direct zou inleveren. 6 cilinders, twee turbo's, geen turbogat, hoger koppel dan zijn voorganger. En veel sneller dan zijn voorganger, juist vanwege dat hogere koppel. Het lijkt bijna een turbodiesel. Had BMW dat niet gedaan en was bij de ongeblazen V8 gebleven dan was het niet mogelijk geweest een F30 335d uit te brengen die betere specs heeft dan zijn diesel voorganger. Stel je voor, een M3 en een 335d in de catalogus waarbij de diesel een snellere tijd neerzet op 0-100
Ik denk dat benzine motoren dit op langere termijn niet kunnen winnen. Het downsizen en steeds meer vermogen per cilinder eruit persen. We zien nu al (VAG) dat dit de betrouwbaarheid niet ten goede komt.
- veejay
- Berichten: 2115
- Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Re: BMW is zoooooooo goed
Ik hou van koppel maar daarvoor moet ik geen diesel rijden, ik heb een benzine met 245pk en heel veel koppel die het veel langer vasthoudt welke (gechipte) diesel dan ook.
Op de A2 is 1 op 20 heel normaal. Hij is ook heel erg stil is (ook als je de toeren op zoekt) en ook lekker goedkoop in de wegenbelasting en verzekering.
Ik zou niet weten waarom ik weer terug zou gaan naar diesel tenzij ik meer dan 25.000 km per jaar ga rijden, maar dan ga ik diesel rijden omdat het pecuniawijs moet.
O ja, het is een BMW F30 328i mocht u de specs willen googlen. Wat duurzaamheid betreft (dopwnsizing) moet de BMW zich nog aan mij bewijzen, maar de diesel is mij erg tegengevallen qua reparaties na de 200.000km.
Ps. de mijne is niet getuned en heeft dat ook nergens voor nodig naar mijn mening.
Op de A2 is 1 op 20 heel normaal. Hij is ook heel erg stil is (ook als je de toeren op zoekt) en ook lekker goedkoop in de wegenbelasting en verzekering.
Ik zou niet weten waarom ik weer terug zou gaan naar diesel tenzij ik meer dan 25.000 km per jaar ga rijden, maar dan ga ik diesel rijden omdat het pecuniawijs moet.
O ja, het is een BMW F30 328i mocht u de specs willen googlen. Wat duurzaamheid betreft (dopwnsizing) moet de BMW zich nog aan mij bewijzen, maar de diesel is mij erg tegengevallen qua reparaties na de 200.000km.
Ps. de mijne is niet getuned en heeft dat ook nergens voor nodig naar mijn mening.
-
Robin
- Berichten: 56427
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: BMW is zoooooooo goed
Met Roy eensch...
En dit:
Nu gaat 't eerst over dat de diesel altijd sneller zou zijn(wat dus niet zo is) tot aan verbruik/onbetrouwbaarheid van turbobenzines. Turbodiesels zijn 'modern', maar turbobenzines niet?
Kijk naar getunede N54/55 , of Porsche Turbo S, Nissan GTR. Daar wil je niet naast staan op de dragstrip:)
Neemt niet weg dat ik met m'n standaard turbobenzine 'n hele kluif heb aan 'n getunede 335d, een std 335d stelt geen bal voor:)
Eet smakelijk.

En dit:
Zo is 't. Een turbobenzine(getuned als de turbodiesel dat ook is, STi, 335i/AMG/RS6/F10 M5 maakt niet uit, is dan altijd sneller dan die getunede diesel.) Appels met peren. Zie de 335i vs 335d standaard. Dat zegt toch genoeg?veejay schreef:Ik zou niet weten waarom ik weer terug zou gaan naar diesel tenzij ik meer dan 25.000 km per jaar ga rijden, maar dan ga ik diesel rijden omdat het pecuniawijs moet.
Nu gaat 't eerst over dat de diesel altijd sneller zou zijn(wat dus niet zo is) tot aan verbruik/onbetrouwbaarheid van turbobenzines. Turbodiesels zijn 'modern', maar turbobenzines niet?
Kijk naar getunede N54/55 , of Porsche Turbo S, Nissan GTR. Daar wil je niet naast staan op de dragstrip:)
Neemt niet weg dat ik met m'n standaard turbobenzine 'n hele kluif heb aan 'n getunede 335d, een std 335d stelt geen bal voor:)
Eet smakelijk.
-
OnlineRoy RS
- Berichten: 5088
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01
Re: BMW is zoooooooo goed
en dan ga je voor het gemak voorbij aan de feiten zoals ik ze aangeef? Ik heb iig nooit gezegd dat je feiten moest laten voor wat het is en met filmpjes moet komen, ik heb ook nooit gezegd dat koppel niet belangrijk is, ik heb niet voor niets een Viper met minimaal zoveel koppel als jouw diesel, dat is omdat ik snap dat koppel superprettig is in veel gevallen.
Dat de dieseltechniek voortgang maakt en veel bruikbaarder wordt dan het was ontkent hier ook niemand, dat er diesels zijn die benzine sportievelingen het vuur aan de schenen legt ontkent ook niemand, het enige wat men stoort, of in ieder geval mij, is dat je het doet voorkomen dat diesel beter ofwel sneller is dan benzine, als je de post vol feiten van Raymond goed leest snap je dat dat (iig op dit moment) simpelweg niet het geval is.
Als je simpelweg als engineer van een motor met een blanco sheet gaat kijken hoe je nu eens de snelste motor voor je sportauto gaat bouwen en je hebt de keuze uit benzine of diesel, dan zal de keuze niet op diesel vallen, dat zie je in de praktijk ook, een Veyron of Koenigsegg rijdt niet op diesel en met name die laatste is nogal vooruitstrevend wat betreft motortechniek, als er een kans bestaat dat hij een betere/duurzamere/snellere motor zou kunnen bouwen op dieselbasis, dan had hij dat gedaan…
En nog een laatste simpele rekensom, als je dat n toch een 335 aan het vergelijken bent met de V8 van de M3, uit die V8 kun je na tuning bijna dubbelzoveel vermogen halen, ga die 335 tunen en je zult zien dat je winst wat kleiner blijft.
Dat de dieseltechniek voortgang maakt en veel bruikbaarder wordt dan het was ontkent hier ook niemand, dat er diesels zijn die benzine sportievelingen het vuur aan de schenen legt ontkent ook niemand, het enige wat men stoort, of in ieder geval mij, is dat je het doet voorkomen dat diesel beter ofwel sneller is dan benzine, als je de post vol feiten van Raymond goed leest snap je dat dat (iig op dit moment) simpelweg niet het geval is.
Als je simpelweg als engineer van een motor met een blanco sheet gaat kijken hoe je nu eens de snelste motor voor je sportauto gaat bouwen en je hebt de keuze uit benzine of diesel, dan zal de keuze niet op diesel vallen, dat zie je in de praktijk ook, een Veyron of Koenigsegg rijdt niet op diesel en met name die laatste is nogal vooruitstrevend wat betreft motortechniek, als er een kans bestaat dat hij een betere/duurzamere/snellere motor zou kunnen bouwen op dieselbasis, dan had hij dat gedaan…
En nog een laatste simpele rekensom, als je dat n toch een 335 aan het vergelijken bent met de V8 van de M3, uit die V8 kun je na tuning bijna dubbelzoveel vermogen halen, ga die 335 tunen en je zult zien dat je winst wat kleiner blijft.
-
Robin
- Berichten: 56427
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: BMW is zoooooooo goed
Vroeger werd diesel bijv. altijd in één adem genoemd met:


Turbobenzine wordt her en der wat onderschat. Snelste kar ooit op de Nordschleife, turbobenzine.
Turbobenzine wordt her en der wat onderschat. Snelste kar ooit op de Nordschleife, turbobenzine.
- veejay
- Berichten: 2115
- Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Re: BMW is zoooooooo goed
Ach benzine/diesel...
Uiteindelijk wordt electrisch toch de toekomst, niet verkeerd overigens als je de specs van een Tesla S Performance ziet...
Uiteindelijk wordt electrisch toch de toekomst, niet verkeerd overigens als je de specs van een Tesla S Performance ziet...
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: BMW is zoooooooo goed
Ja hoor, we zijn officieel ontspoord op DF.
Diesel vs. Benzine = de nieuwe 1M?
Diesel vs. Benzine = de nieuwe 1M?
-
Robin
- Berichten: 56427
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: BMW is zoooooooo goed
Volgens mij was dat toen 'we' stadsautootjes gingen ophemelen en 't wielrendraadje groeide als kool:)///Joost schreef:Ja hoor, we zijn officieel ontspoord op DF.
Diesel vs. Benzine = de nieuwe 1M?
Diesel vs Benzine is ook zo 2001, FWD vs RWD idem dito. 1M zo 2011. Maar allemaal wel DF gerelateerd:)
Laatst gewijzigd door Robin op 29 aug 2014, 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.
-
raymondw
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
- Locatie: NL
Re: BMW is zoooooooo goed
Ik denk dat dat voor de gehele verbrandingsmotor gaat gelden. Of je de bijdrage van auto's aan CO2 uitstoot onzin of niet vindt, feit blijft dat wij sterk afhankelijk van fossiele brandstoffen en dat de voorraden die op de lange termijn toegankelijk zijn, niet zomaar 1:2:3 in de meest stabiele regio's bevinden.DieselPower schreef:Ik denk dat benzine motoren dit op langere termijn niet kunnen winnen. Het downsizen en steeds meer vermogen per cilinder eruit persen. We zien nu al (VAG) dat dit de betrouwbaarheid niet ten goede komt.
Wat dat betreft moet die afhankelijkheid minder; nou ben ik geen visionair, maar ik kan mij goed indenken dat i.i.g de vooruitstrevende autofabrikanten met nieuwe concepten bezig zijn waarbij de verbrandingsmotor in eerste instantie een ondergeschikte rol speelt en in een later stadium wellicht helemaal gaat verdwijnen.
Ja, er zullen fabrikanten zijn die korte termijn denken en daarop inspelen. Maar uiteindelijk zullen andere aandrijfconcepten het winnen.
-
Robin
- Berichten: 56427
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: BMW is zoooooooo goed
@ Raymond, is diesel ook nog niet steeds milieuonvriendelijker dan benzine? Waarom zou diesel dan in deze 'groenlinkserige' toekomst wereldwijd een streepje voor hebben op benzine überhaupt???
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: BMW is zoooooooo goed
Dragracen lijkt makkelijker dan het is. Dit filmpje zegt niet zoveel. Als de reactietijd van de M3 rijder ruk is, of hij laat de koppeling niet goed opkomen, of hij schakelt bij 7000 toeren al op ipv bijna 8000 toeren. Dan krijg je al snel dit soort verschillen. Helemaal vanuit stilstand.DieselPower schreef:I stand corrected. Deze autos zijn inderdaad ongeveer even zwaar. Nog steeds indrukwekkend dat een diesel de M3 verslaat die zoveel prijzen heeft gewonnen. Hieronder een vergelijk tussen een Subaru WRX STI en een standaard 335d. De BMW heeft een slechte start en wint. Tegen een tuned 335d maakt een STI helemaal geen kans, weet ik uit eigen ervaring. Ook niet bij een 100-200 sprint.Erik K. schreef: Die paar honderd kilo verschil is er niet met de 2 auto's in deze video. Het betreft namelijk een M3 carbio die wegen ook zomaar 1650kg
[YouTube]http://youtu.be/jhB5s9Zzjp8[/YouTube]
- Tristan
- Berichten: 13444
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: BMW is zoooooooo goed
Over koppelmonster gesproken. Gewoon altijd 600Nm, ongeacht toerental.veejay schreef:Ach benzine/diesel...
Uiteindelijk wordt electrisch toch de toekomst, niet verkeerd overigens als je de specs van een Tesla S Performance ziet...
-
OnlineRoy RS
- Berichten: 5088
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01
Re: BMW is zoooooooo goed
Tristan schreef:Over koppelmonster gesproken. Gewoon altijd 600Nm, ongeacht toerental.veejay schreef:Ach benzine/diesel...
Uiteindelijk wordt electrisch toch de toekomst, niet verkeerd overigens als je de specs van een Tesla S Performance ziet...
Pff 600, is voor mietjes
-
Tom
- Berichten: 22513
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: BMW is zoooooooo goed
Kun je niet gewoon diesel en benzine mengen dan heb je best of both worlds!!!!
- JP
- Berichten: 35257
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: "No Risk, full poes"
Re: BMW is zoooooooo goed
Vlokt die diesel niet zo...... 
-
DieselPower
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 20 aug 2014, 20:35
Re: BMW is zoooooooo goed
Diesels krijgen steeds hogere maximum toeren. Kijk naar de M550d. Straks is er echt geen reden meer om een benzinemotor te willen.Tom schreef:Kun je niet gewoon diesel en benzine mengen dan heb je best of both worlds!!!!
-
raymondw
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
- Locatie: NL
Re: BMW is zoooooooo goed
Ik zou het willen omschrijven als vermogen is een functie van koppel en een constante (die weer is af te leiden van een eenheidscirkel). Een hoger vermogen zegt in zoverre dat een motor langer in staat is om zijn koppel te leveren en die twee mag je niet los van elkaar zien.DieselPower schreef:Met feiten bedoel je berekeningen zoals koppel maal toeren is vermogen?
Toen ik de feiten gaf was het toch allemaal onzin en theorie. PK's was toch altijd beter dan koppel en bla bla. Ik moest met filmpjes komen als bewijs.
Bij een toerental dat gelijk is aan die constante is het vermogen exact gelijk aan het koppel. Die constante is 7023.5. Onder dat punt moet de motor meer koppel maken om vermogen te leveren. Boven dat punt is het net andersom. Aangezien diesels i.d.r. begrensd zijn tot circa 5000RPM hebben deze niet het voordeel van een hoogtoerige benzine om met weinig koppel veel vermogen te leveren. Een goed voorbeeld zijn de goede oude F1 motoren. Motortoerentallen tot ver boven de 18000 waren geen uitzondering. Dan heb je niet zoveel koppel nodig om toch je vermogen te halen (circa 300Nm voor 900pk). En juist dat hoge motortoerental stelt de F1-auto in staat om hele hoge eindsnelheden te bereiken, en die hoge snelheden vereisen veel kinetische energie (Ek) en daarmee een hoog vermogen (P). Dat vermogen kan enerzijds door veel koppel of anderzijds door een heel hoog motortoerental geleverd worden, maar fysisch is er een break-even point van die 7023.5 waarboven de benzine in het voordeel is.
En ik ben het met die mensen eens omdat er zoveel andere factoren zijn die de uitkomst kunnen beïnvloeden. Voor een goede vergelijking moeten de randvoorwaarden gelijk zijn en dat is nooit het geval. Toegegeven, exacte wetenschap is niet het doel van die filmpjes, dus je kunt ze verre van objectief noemen.DieselPower schreef:Nou, youtube staat vol met filmpjes van diesels die met minder (piek)vermogen benzine autos ver achter zich laten. Maar dan worden er hier een paar mensen opeens erg creatief in het bedenken van redenen waarom net in dat geval de benzine auto wat ongustig was of de chauffeur zat te slapen. Right![]()
Je doelt op de 550d?? Eigenlijk is dat geen ///M ! I.i.g de puristen zien hem zeker niet als ///M.... in de jaren tachtig was er de E28 M535i. Ondanks de toevoeging van de letter M, had de ///M gmbh er weinig mee te maken. Daardoor wordt dit model ook vandaag de dag niet als ///M gezien .... een fijne auto => ja, maar een ///M nee.DieselPower schreef:Turbodiesel heeft de laatste jaren een grote ontwikkeling meegemaakt. Dat kan volgens mij niemand ontkennen. Het is een kwestie van tijd dat de top modellen (M, RS, AMG etc) alleen nog als diesel te krijgen zijn want je ziet nu al dat fabrikanten veel truuks moeten uithalen om te zorgen dat het topmodel de dikste diesel uit het eigen asortement voorblijft.
Er zijn andere redenen; de ongebreidelde honger van de markt naar meer, beter en sneller i.c.m. steeds strenger wordende eisen vanuit regelgeving (CO2). Hogere vermogens kunnen alleen maar bereikt worden door een hogere luchtverplaatsing, volume en/of druk. Zonder de druk te veranderen kan een hoger volume alleen maar gerealiseerd worden door een hoger toerental toe te staan of een grotere cilinderinhoud. Het hoogtoeren concept (>7000RPM) kent eigenlijk maar twee aanhangers; (1) Honda en (2) ///M Gmbh. Vergroting van de cilinderinhoud is in de industrie meer gangbaarder, want meer koppel, maar dat werkt weer direct door in het normverbruik, want om al die jampotten stoichiometrisch te houden is er ook meer benzine nodig. Om die afhankelijkheid te doorbreken kan je een hoger vermogen alleen maar bereiken door de druk te verhogen …. Dat staat een kleinere cilinderinhoud toe en daarmee de ontkoppeling van normverbruik die bij specifieke normsituaties wordt gemeten (dus niet bij piekvermogen), maar dat vermogen vereist energie en dan maakt het ineens niet meer uit of je een NA of een geblazen variant hebt. Sterker nog, een geblazen variant heeft ruim 10% meer brandstof nodig (ca 340gr/KW) om het mengsel onder druk stabiel te houden. Een NA kan met 300gr/KW af, maar met moderne motormanagement systemen is dat prima te doseren.DieselPower schreef:Kijk naar de nieuwe M3 F30, een prachtige wagen waarvoor ik mijn 335d per direct zou inleveren. 6 cilinders, twee turbo's, geen turbogat, hoger koppel dan zijn voorganger. En veel sneller dan zijn voorganger, juist vanwege dat hogere koppel. Het lijkt bijna een turbodiesel. Had BMW dat niet gedaan en was bij de ongeblazen V8 gebleven dan was het niet mogelijk geweest een F30 335d uit te brengen die betere specs heeft dan zijn diesel voorganger. Stel je voor, een M3 en een 335d in de catalogus waarbij de diesel een snellere tijd neerzet op 0-100![]()
Bij VAG is er heel wat anders aan de hand; de concepten en de designs zijn goed, maar in de uitvoering (productie) worden er short-cuts genomen om de kostprijs bij het verdienmodel te krijgen. BMW heeft daar met de vierpits diesels ook last van, dus is niet perse merk-gebonden, maar bij VAG sinds meneer Lopez wel erg Chronisch. Wat dat betreft kan betrouwbaarheid alleen maar bereikt worden door ‘less is more’ ofwel simpele eenvoud en die complexiteit-reductie kan alleen maar bereikt worden door alle toeters en bellen te verminderen en dan is er m.i. geen verschil tussen een diesel of benzine.DieselPower schreef:Ik denk dat benzine motoren dit op langere termijn niet kunnen winnen. Het downsizen en steeds meer vermogen per cilinder eruit persen. We zien nu al (VAG) dat dit de betrouwbaarheid niet ten goede komt.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Richardt. en 5 gasten
