Rnd schreef: ↑30 dec 2022, 21:12
Gefeliciteerd met de X5. Lijkt me een leuke daily, maar ik verbaas mij wel over hoe snel de voorgaande keuzes opzij geschoven worden. Er zijn toch aardig wat leuke auto's langsgekomen. Persoonlijk zou ik liever een saaiere daily hebben, X1 of iets dergelijks en een Porsche houden voor de leuk. Maar ieder zijn keuzes. Ik lees wel weer wat het in 2023 wordt.
Hehe, blijft misschien wat gekke keuzes hier af en toe. Voor mij zijn er een aantal zaken van belang in deze keuze. Het fiscale aspect had ik al aangestipt, daarnaast ben ik op zoek naar een combinatie van auto's die voor mij goed passen. Dat ben ik al langer en wordt steeds "makkelijker" omdat het zakelijk gewoon erg goed gaat, andersom maakt dat de keuze ook een stuk ruimer en daardoor lastiger.
Ik heb nu bewust voor een wat duurdere daily/gezinsauto gekozen, elke keer liep ik te klooien met mijn "fun auto", 718S, GTS, GT4, M2C en nu zekere mate ook de 992S. Ik wil enerzijds een auto waar ik gewoon lekker mijn km's in kan maken, maar ik irriteer me ondertussen toch aan de beperkingen van de EV en sowieso de software van de TM3 sinds dit jaar. Daarnaast zijn die stoelen me wat te klein/hard en krijg ik er een houten reet in, dus zodra ik langer weg moest dan 30min rijden probeerde ik de TM3 al te vermijden. De 992 inzetten voor alle kilometers kon niet, met name de kilometers met het gezin. Dus ik heb nu besloten om het eens andersom aan te pakken, laat ik zorgen dat de auto waar ik de meeste kilometers in maak ook klopt. Daarnaast is het onzin om voor 4-5 funritten (tours met df-vriendjes, alpen, eifel) die ik doe per jaar een 992 te hebben. En daarboven op kwam ook nog eens dat ik een auto wil om een paar keer per jaar papenburg mee te kunnen doen. Dan heeft mijn vrouw sowieso nog een auto voor haarzelf nodig, dus dan zit je al aan 4 auto's. Ik heb de hele tijd mijn daily met de tour/fun auto geprobeerd te combineren, maar dat bleek gewoon niet succesvol:
- De GT4 was te speciaal om normale km's mee te maken, en daarnaast haalde ik daar niet even mijn zoontje mee van school met vieze laarsjes etc. Parkeergarage in Amsterdam kwam ik er niet mee in zonder voorkant te schrapen. Toen hadden we de Model S nog voor de langere ritten. Die moest dus weg omdat de vrouw er wat raar mee aangekeken werd op haar werk.
- De M2C leek ideaal, maar te kleine tank, 45L met een auto die gemiddeld 1 op 7.8 reed, ging gewoon best hard, moest ik 's ochtends tanken als ik weg wilde en bij terugkomst eigenlijk ook, om te voorkomen dat ik volgende keer weer moest tanken 's ochtends..
- De 992 voelt ideaal, maar vervolgens loopt die TM3 me te fucken en wil ik dus zoveel mogelijk km's maken in de 992, maar met z'n 3en is dat gewoon niet altijd een succes, zeker als je af en toe ook dan wat groters mee moet nemen.. Zit mn vrouw dan met je gekregen plant op de terugweg van je schoonouders tussen de benen tegen het dashboard gedrukt omdat mn zoontje achter haar zit
Dus nu besloten om eerst gewoon de gezinsauto/daily goed te fixen, dan kunnen we altijd nog wat meer ruilen met mijn fun/weekend auto.
Dan waarom niet bijv iets goedkopers, bijv een X1. Nu heb ik klanten/relaties waar ik prima met zoiets aan kan komen zetten, of bijv een M2, maar waar mijn vrouw vragen kreeg over de Model S en dat die zo duur was, krijg ik juist bij mijn grootste relatie de vraag of het wel goed gaat met de toko als ik daar aan zou komen in een X1, die vragen kreeg ik al met de M2C
![dood :dood:](./images/smilies/smiley_dead.gif)
En om nou te zeggen dat ik om die reden een dure auto als een X5 koop, nee, speelt wel mee, maar ik wil gewoon een hele fijne daily voor de simpele kilometers. Iets met comfort, goed geluid en misschien zelfs een beetje onthaasten.. Om dus vervolgens met die fiscale regeling een tweede auto op de zaak te kunnen zetten zonder dat ik me druk hoef te maken om de catalogusprijs.
Kortom, ik verwacht hiermee wat meer balans in het wagenpark te creeeren op langere termijn en hoop dan ook dat ik er wat langer blij mee ben, maar goed, je weet het nooit bij mij. Mijn grootste wisseldrang is altijd wel bij mijn fun auto en ik was verder best blij met de Model S (afgezonderd van de service van Tesla en de range met koud weer). Ach, we zien het wel, voor nu blij met de keuze die ik heb gemaakt
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
En zolang het kan, fuck it
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)