Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic
- Knot
Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic
https://www.nu.nl/klimaat/6188094/afhan ... veren.html
Na de inval ben ik gestopt met de CV, enkel kort douchen... kaarsen en hout wordt de nieuwe standaard!
Na de inval ben ik gestopt met de CV, enkel kort douchen... kaarsen en hout wordt de nieuwe standaard!
- matthyssie
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
Boeie, met jouw temperaturen in huis en lengte van douchen kende jij toch al geen comfort.
Denk dat jij in je zwembroek in huis zit met 2 kaarsen aan, zoveel warmte komt daar af. 
Volgens mij is de oplossing gewoon elektrische verwarmers pakken zoals een warmtepomp of airco. Stroomprijs stijgt bijna net zo goed met gasprijs mee dus als je voor 1 m3 aan (gas)warmte 10kwh aan stroom moet gebruiken is het gewoon amper interessant, hooguit tientjes per jaar.
Pak je een airco met een COP van tegen de 4 dan kun je met 1000kwh stroom zo'n 350-400 kuub gas per jaar pakken.

Volgens mij is de oplossing gewoon elektrische verwarmers pakken zoals een warmtepomp of airco. Stroomprijs stijgt bijna net zo goed met gasprijs mee dus als je voor 1 m3 aan (gas)warmte 10kwh aan stroom moet gebruiken is het gewoon amper interessant, hooguit tientjes per jaar.
Pak je een airco met een COP van tegen de 4 dan kun je met 1000kwh stroom zo'n 350-400 kuub gas per jaar pakken.
Laatst gewijzigd door matthyssie op 08 mar 2022, 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
- anni
Fixedmatthyssie schreef: 08 mar 2022, 15:41Volgens mij is de oplossing gewoon elektrische verwarmers pakken zoals een warmtepomp of airco. Stroomprijs stijgt bijna net zo goed met gasprijs mee dus als je voor 1 kwh aan (gas)warmte 10kwh aan stroom moet gebruiken is het gewoon ampère interessant, hooguit tientjes per jaar.
- matthyssie
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Knot
LOL... naja warmtepomp natuurlijk wel stuk meer rendement zoals hierboven beschreven.
1000 kuub gas of 2000kwh stroom scheelt de helft aan kosten alleen die investering hakt er wel in en mooiste is met eigen stroom opwekken en middels de saldering nog een groot deel terugverdienen.
1000 kuub gas of 2000kwh stroom scheelt de helft aan kosten alleen die investering hakt er wel in en mooiste is met eigen stroom opwekken en middels de saldering nog een groot deel terugverdienen.
-
Gewoon cv pelletkachel met buffervat installeren 

- Jan Terwolde
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+MG4
Zijn de pellets ook aniet al gigantisch duur? Hout is al 100,- per m3 en vaak niet eens droog beschikbaar.
- Joël D.
- Auto: Alfa 155 / Z4 3.0
Hmm, dat zou nog wel meevallen. Ik heb nu tot juli 15 cent dal, 17 cent normaal en 85 cent per kuub gas. Is dus ongeveer een verdubbeling.Woppa schreef: 08 mar 2022, 09:22 Schijnbaar krijg je als zittend klant toch andere tarieven dan wanneer je nu een nieuw modelcontract afsluit. Net de mail binnen met de tarieven voor stroom en gas die ik moet gaan betalen.
Stroom: €0,34279 kw/h
Gas: €1,62954 m3
Dit is inclusief alles (levering/belasting/opslag). Stevig, maar ik had op basis van de laatst bekende tarieven van maart en het nieuws eigenlijk verwacht dat het nog een keer zo hoog was.
- Knot
Kan ik bij jou niet gas tappen a 85ct, is daar geen constructie voor met een tankje oid? 

- Joël D.
- Auto: Alfa 155 / Z4 3.0
Moet ergens nog wel een loze gasleiding liggen toch?
-
Iemand al in Duitsland gekeken naar de tarieven? Blijkbaar een stuk goedkoper.Knot schreef: 07 mar 2022, 22:16 Ik moet het eens goed gaan uitrekenen. Warmtepomp duur in aanschaf, electrische CV relatief goedkoop maar niet efficiënt. Kijken waar het omslagpunt ligt. Laatste is wel het makkelijkste plaatsen en bij defect next...
- Jan Terwolde
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+MG4
Zou wel vreemd zijn aangezien leverantie gas in duitsland 40% russisch zou zijn ofzo. Daar heb ik gelukkig al een jaarvoorraad olie..
-
Het is wat duurder geworden maar valt relatief mee. Pellets worden voor zover ik weet nog steeds voornamelijk van afval houtproducten gemaakt.Jan Terwolde schreef: 09 mar 2022, 08:26 Zijn de pellets ook aniet al gigantisch duur? Hout is al 100,- per m3 en vaak niet eens droog beschikbaar.
1kg pellets doet ongeveer 5kwh
1m3 gas doet ongeveer 10kwh.
Big bag of pallet met pellets van 1000-1250kg heb je voor 400 euro. Dat is dus 5000-7000kwh. 500-700m3 gas is een stuk duurder. Nu zal er wel iets qua efficientie verlies zijn dit is een grove berekening.
Als je echt munten hebt (en groot huis) en thuis een silo hebt die een pellet kachel voedt gaat het wel heel hard qua kosten besparing.
-
Ik heb me nooit zo verdiept in de prijs van pellets, maar dan lijkt me dat die ook flink omhoog is gegaan?
Want gas was zeg 80ct per kuub, dan kost 500m3 ook €400....gelijk de prijs van 1000kg (pallet vol pellets) zoals jij aangeeft.
Want gas was zeg 80ct per kuub, dan kost 500m3 ook €400....gelijk de prijs van 1000kg (pallet vol pellets) zoals jij aangeeft.
-
Zijn ook grove berekeningen he
Als je goed zoekt vind je lagere prijzen en geven dan ook weer aan dat energie waarde 5.5kwh is. Dan zou het 350 euro vs 550m3 gas zijn. Scheelt misschien niet veel als je die 0,80 cent aanhoudt. Maar die prijs zal voorlopig niet meer terug komen.
Mooi huis in noorden dus lands gezien met complete pellet installatie met 2500liter in 2 buffervaten en een silo van 7ton. Dan scheelt het nu wel aardig qua stoken. Al zal de villataks nog duurder zijn

Mooi huis in noorden dus lands gezien met complete pellet installatie met 2500liter in 2 buffervaten en een silo van 7ton. Dan scheelt het nu wel aardig qua stoken. Al zal de villataks nog duurder zijn

- RS-Ron
Giateren de offerte geaccepteerd voor de uitbreiding van 18 naar 26 panelen, dan ligt het dak van de garage ook vol. Kom ik jaarlijks rond de 7000 KwU uit. Het is beetje druk dus over week of 6 worden ze gelegd. Pak ik mooi de maanden mee met het meeste rendement. Ook meteen laadpunt in de garage met load balancing.
Aannemer gaat de aanbouw doen, nog niet bekend wanneer, dan kunnen er volgend jaar weer 10 panelen bij. Kunnen we daar de Enyaq van rijden. Dan heb ik alle mogelijke ruimte voor panelen opgesoupeerd.
Gr Ron
Aannemer gaat de aanbouw doen, nog niet bekend wanneer, dan kunnen er volgend jaar weer 10 panelen bij. Kunnen we daar de Enyaq van rijden. Dan heb ik alle mogelijke ruimte voor panelen opgesoupeerd.
Gr Ron
- Martijn_bmw
Lekker bezig
hier geen ruimte voor extra panelen anders had ik ze ook nog wel gelegd 
- RS-Ron
De CV ketel is 18 jaar oud, keuken wordt vervangen dus meteen naar inductie, als de VAG firma iemand vind die buiten de Oekraïne kabelbomen aan elkaar kan knopen in aug/sept twee EV’s met eigen laadpunt…….. dus zelf opgewekte kw’s kan ik dan wel kwijt. Huis is van 1962 dus echt goed isoleren is nagenoeg onmogelijk. Het huis is 20 jaar geleden compleet aangepakt en nu wordt het tijd voor een volgende opfrisbeurt. Dan meteen maar nadenken over zaken die bijdragen aan omlaag brengen verbruikskosten en die je wat flexibeler maken wat betreft toekomstige keuzes. De CV is nog prima, maar als die vervangen moet worden zou wellicht een hybride CV een optie zijn. Dan is het lekker als je nog 2500 KwU reserve hebt voor gebruik van bijv. verwarming naast de pelletkachel die ik in de woonkamer ga zetten. Mocht ik onverhoopt naar de andere kant van Ned verhuizen verdien ik die investering ook wel weer terug.
Gr Ron
Gr Ron
-
Emmer-Compascuum blijft trekken? 

- RS-Ron
Zekers ! Weg uit de randstad is voor ons geen straf. Ik woon in een wijk met mix koop/sociale huur. De gemiddelde leeftijd van de huurders is 80 jaar, veelal alleenstaanden. Daar gaat de komende 10 jaar wel een natuurlijke afbouw plaatsvinden. Je wordt als oudere huurder nu al benaderd of ze iets anders voor je moeten zoeken w.b.t. woonruimte. Ik regel de woonzaken voor mijn moedertje van bijna 80, dus ik werd gebeld. Beetje doorvragen van mijn kant, doelstelling oudjes uit eengezinswoning naar twee kamer appartement. Op zich prima. Maar wel ergens in Rtd zuid waar je drie keer per week een schiet/steekpartij onder je appartement hebt.

Dus plan A = weg uit de randstad als ik daar de kans voor krijg….
Plan B, kelder onder garage voor 3e auto en hoge schutting om tuin met voldoende stroom erop om net te blijven leven maar ook genoeg om nooit meer terug te komen……. Vandaar de panelen

Gr Ron
- JP
Goed bezig, EV-Ron ! 

- Arthur
- Auto: Nr.51
@Ron; Emmercompas is dan wel weer het anderste uiterste 

-
Variabel tarief en maandelijkse prijsaanpassing ==> genaaid met saldering?
Ik zie links en rechts dat vele energieleveranciers hun prijzenaanpassing, voor de variabele contracten, maandelijks gaan aanpassen in plaats van de gebruikelijke 2 keer per jaar.
Als dit betekent dat je maandelijks wordt afgerekend, wordt er dan ook maandelijks gesaldeerd of wordt dit einde jaar weer recht getrokken?
Zit je bijvoorbeeld bij EnergieDirect, dan betaal je per kwh +/- 70ct en voor teruglevering 5ct. Dus in de zomer krijg je een fooi voor je overschot wat je levert en in de winter mag je tegen het toptarief afnemen..... dat lijkt me niet de bedoeling.
Iemand die weet hoe dat precies zit?
Ik zie links en rechts dat vele energieleveranciers hun prijzenaanpassing, voor de variabele contracten, maandelijks gaan aanpassen in plaats van de gebruikelijke 2 keer per jaar.
Als dit betekent dat je maandelijks wordt afgerekend, wordt er dan ook maandelijks gesaldeerd of wordt dit einde jaar weer recht getrokken?
Zit je bijvoorbeeld bij EnergieDirect, dan betaal je per kwh +/- 70ct en voor teruglevering 5ct. Dus in de zomer krijg je een fooi voor je overschot wat je levert en in de winter mag je tegen het toptarief afnemen..... dat lijkt me niet de bedoeling.
Iemand die weet hoe dat precies zit?
- Knot
Goede vraag, ik neem voor het gemak aan dat het alleen opgaat voor de gaslevering gezien we die niet terug kunnen draaien.
- JP
Wij zitten al een paar maanden met energie-aanbieder -xx-- in de haren. We hebben gevraagd wat de prijzen gaan worden want we hebben totaal geen inzicht. Eerste instantie hadden wij geen toestemming gegeven zodat zij op afstand de nieuwe slimme gasmeter konden uitlezen. We hebben er zelf al eens op gekeken, maar dat beeldscherm op de meter staat "uit". Nu na veel mailcontact komen ze erachter dat de nieuwe meter dus niet werkt. Mooi is dat, maar wie is daar verantwoordelijk voor ? Dan zal het wel een schatting worden over de laatste maanden maar met die m3 prijzen vind ik dat ook niet zo netjes. Lijkt ook niet alsof de aanbieder er achteraan zit....