Nederland gaat naar de haaien

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Bert ///M3

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Bert ///M3 » 26 jul 2023, 16:03

Knot schreef: 26 jul 2023, 15:33 Of zetten ze die EV's niet helemaal goed uit maar in standby niet op slot ofzo dat dat het probleem is? Boot was nog maar net onderweg.
Is gewoon random. Net als dat een EV auto op straat in brand kan vliegen door een defecte accu kan dat ook op een boot. Alleen zijn de gevolgen veel groter op een boot. Had diezelfde auto afgefikt op de kade voor hij geladen werd dan had het op pagina 5 van het nieuws gestaan. Als het 2e hands auto's zijn bedoeld voor export dan zal er ook wel eea mankeren aan kwaliteitscontrole, de verscheper heeft geen idee in wat voor staat zo'n accu is.

Bij benzine auto's die op een boot gaat zit er bijna geen brandstof in, er zit net genoeg in om van de kade naar de boot te rijden en er weer af. Dan kan de tank nog wel exploderen alleen word een brand verder niet gevoed. Bij een waterstof auto zou je ongeveer hetzelfde hebben.

Bij een EV heb je het verschil dat er altijd een compleet accu pakket in zit ongeacht de lading.

Die schepen hebben systemen aan boord om brand te kunnen onderdrukken, denk aan sprinkler en CO2 / Argonite systemen enz maar de crux is dat die niet werken op dat soort branden. Meeste branden met zware metalen kunnen zichzelf voeden. Dus een sprinkler systeem koelt de omgeving wel af maar stopt de brand niet. Sprinklersystemen werken met een watervat onder druk en op een gegeven moment zijn die ook gewoon leeg, tenzij de crew die bijvult. En CO2 werkt al helemaal niet omdat li-ion tijdens de brand zijn eigen zuurstof produceert.

Waar dit nog wel een staartje van gaat krijgen is dat het in de toekomst moeilijker gaat worden om ladingen te verzekeren als er ook EV's aan boord zijn. Je zal dus ook wel zien dat transport van EV's over zee aan banden gelegd gaat worden. Nu ligt dat ding voor de kust van Ameland, maar denk bijvoorbeeld dat een Ro-Ro carrier onderweg is van LA naar Tokyo, en er breekt op de helft brand uit. Dan verdwijnt zo'n schip dus gewoon van de aardbodem en voor de bemanning is eerste hulp 14 dagen onderweg.

RJK

Bericht door RJK » 26 jul 2023, 16:07

Toch gaat voor die batterij-cellen een beetje hetzelfde op als voor een benzine auto. Oftewel, niet teveel "brandstof" erin. Ik doe voor mijn werk brandtesten met Li-ion cellen en tot 30% state-of-charge is dat allemaal niet zo spannend. Boven de 50% wordt het al een wat ander verhaal, boven de 70%...niet in de buurt blijven.

Knot

Bericht door Knot » 26 jul 2023, 16:10

Hopelijk kunnen ze van deze Fremantle Highway meer leren dan van de Felicity Ace.

Je zou zeggen apart compartiment voor EV's dus wat ze volledig onder water kunnen zetten, dikke pomp die zeewater blijft pompen door die zone ofzo. Ze staan vaak al laag in het schip begreep ik.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 26 jul 2023, 16:43

Knot schreef: 26 jul 2023, 16:10 Hopelijk kunnen ze van deze Fremantle Highway meer leren dan van de Felicity Ace.

Je zou zeggen apart compartiment voor EV's dus wat ze volledig onder water kunnen zetten, dikke pomp die zeewater blijft pompen door die zone ofzo. Ze staan vaak al laag in het schip begreep ik.
Gaat niet zomaar. Heeft oa met stabiliteit van het schip en laadvermogen te maken.

In auto's zit bijna alleen maar lucht. Of beter gezegd, voor een Tesla heb je een oppervlakte nodig van 5m bij 2m bij 2m. Tesla die er staat weegt 1800kg. Zelfde ruimte vol met zeewater weegt 20 ton. Dat is gerekend met een plafond van 2m hoog, in de praktijk is dat meer 3-4m en dan word het dus al 40 ton.

De reden dat een cruiseschip of een RoRo carrier zo hoog zijn is omdat ze maar heel weinig gewicht hoeven te dragen, dus krijg je een hoge opbouw en een relatief ondiep onderwaterschip met weinig draagvermogen. (Daarom werken stabilizers ook op cruise schepen en ferries etc maar worden ze niet gebruikt op tankers of containerschepen enz) Door dat ondiepe onderwaterschip heb je ook weinig ballast capaciteit.

Dat zou je een beetje op kunnen lossen door er verschillende compartimenten in te bouwen. Maar als je dus een ruimte hebt met 50 tesla's en je pompt die onder water, dan neem je ineens 1000 ton water extra aan boord. Afhankelijk van de plaats beïnvloed dat de stabiliteit van een schip behoorlijk. En als je aan 1 zijde 1000 ton bijpompt, bijvoorbeeld aan stuurboord, moet dat er aan de bakboord zijde ook bij, tenzij je dit oplossen kunt met overpompen van ballast of brandstof. Anders krijg je een enorme slagzij.

Iets anders tricky is ook dekbelasting. Dekken zijn gemaakt voor een bepaalde belasting per m2, en in geval van RoRo ook nog eens een bepaalde puntbelasting omdat het hele gewicht van een auto op 4 wielen staat. Dekken zijn niet berekend op zoveel gewicht als je ze onder water zet dus heb je daar ook mega verstevigingen nodig. Dus een paar schotjes lassen gaat niet werken, er komt nog wat meer bij kijken.

Naast dat alles heeft een schip ook te maken met buig en afschuifspanningen. Dwz verdeling van gewicht over de hele lengte. Een rompvorm buigt onder totale gewichtsverdeling en daar zitten grenzen aan. Als er veel verschil in gewicht tussen de verschillende compartimenten zit heb je last van afschuifspanning, dit is meer een probleem op tankers en bulk schepen, maar als je een compartiment onder water wilt zetten word dat hier ook relevant en heb je een verzwaarde constructie nodig.

Stel je zou een nieuw schip bouwen met dat soort faciliteiten dan kom je dus uit bij een ontwerp wat veel dieper steekt (meer weerstand door het water) en minder laadvermogen heeft, transport word dus veel duurder.

Knot

Bericht door Knot » 26 jul 2023, 16:54

Zo had ik het nog niet bedacht, bedankt voor de uitleg. Ligt even wat complexer dus dan het onderdompelen in een container op straat.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 26 jul 2023, 17:24

Prima uitleg Bert idd, dank.

Crookie
Auto: Dikke Bmw

Bericht door Crookie » 26 jul 2023, 17:44

Niels schreef: 26 jul 2023, 14:48 Het wordt pas leuk als er ook waterstof auto’s in zitten 😬
IMG_0562.jpeg
IMG_0562.jpeg (125.96 KiB) 1359 keer bekeken

Wimo

Bericht door Wimo » 26 jul 2023, 20:10

Bert ///M3 schreef: 26 jul 2023, 16:03
Knot schreef: 26 jul 2023, 15:33 Of zetten ze die EV's niet helemaal goed uit maar in standby niet op slot ofzo dat dat het probleem is? Boot was nog maar net onderweg.
Bij een waterstof auto zou je ongeveer hetzelfde hebben.
Hoe ? Is gewoon een ev met kleine accu...

JP

Bericht door JP » 27 jul 2023, 12:51

Krijgen we een kabinet Wiersma of toch TimmerFrans ? :coffee:
BBB-leider Caroline van der Plas wil geen minister-president worden als haar partij de Tweede Kamerverkiezingen in november wint. Dat zegt ze donderdag in een interview met De Telegraaf. Van der Plas hoopt nog deze week iemand anders naar voren te schuiven voor het premierschap.
https://www.nrc.nl/nieuws/2023/07/27/bb ... n-a4170651

jos_br

Bericht door jos_br » 27 jul 2023, 16:49

Nog een beetje leesvoer,

Ter overweging... Ik vind dit nodig te melden na de brand op het schip boven Ameland die nu nog aan de gang is. Dit is geen politiek gestuurde post van mij, doch slechts nuchtere cijfers. Ik hoop dat jullie de tijd nemen om te lezen en niet te scannen.
Ik ben zelf geen lid van de VERN, maar Klaas heeft het hier wel bij het juiste end. Vraag jezelf nu maar af waarom de brandstofprijzen zo hoog zijn…
Een zeer duidelijk en goed verhaal vind ik.
Daarom deel ik dit ….
Laat ik mij voorstellen, ik ben Klaas de Waardt Voorzitter en oprichter VERN.
Ik ben al 55 jaar werkzaam in transport, van matroos tot kapitein in de binnenvaart, van chauffeur tot directeur in het wegtransport.
Ik ben een optimist tot een realist in duurzaamheid.
Ik noem deze presentatie “wensdenken” laat ik mij nader verklaren.
Hoeveel voertuigen naar elektrisch?
Er zijn 935.000 bestelbussen en bestelauto`s, tevens zijn er 140.000 zware vrachtwagens, 9 miljoen personenauto`s, 6 miljoen huizen die een warmtepomp nodig hebben, 4.000 binnenschepen, 930.000 landbouw gerelateerde machines en als laatste, 530.000 jachten.
Ontelbaar veel kranen en wegenbouwmachines.
Die moeten allemaal elektrisch of op waterstof.
Bedrijven die moeten wachten.
Er zijn nu 3.500 bedrijven die per direct een aansluiting nodig hebben op het elektriciteitsnet. Distributiecentra moeten wachten tot 2027.
Vele distributiebedrijven die de binnensteden bevoorraden zoals de Jumbo en Albert Heijn worden hierdoor direct getroffen.
Vele industrieterreinen kunnen niet verder, zoals Moerdijk 2.
Talloze transportbedrijven schaffen geen elektrische vrachtwagen aan, want zij krijgen ook geen aansluiting op het net. Groene energie zoals zonnepanelen en windmolens zijn lang niet toereikend en onbetrouwbaar.
Kostprijs emissievrije vrachtwagens.
Elektrische vrachtwagens kosten 340.000 tot 400.000 euro per stuk, dieselvrachtwagens 120.000 euro. Waterstofvrachtwagens 750.000 euro per stuk.
Hier staat geen verdienmodel tegen over.
Kleine en middelgrote transportbedrijven kunnen dit nooit betalen.
Er zijn in totaal 17.000 vergunninghouders bij de Niwo, sinds 2006 zit VERN daar in het bestuur.
Er zijn paar honderd grotere bedrijven die uit eigen middelen een elektrische vrachtwagen kunnen betalen, meestal uit publicitaire doeleinden, kleine en middelgrote transportbedrijven kunnen dit nooit.
Grote transportbedrijven hebben 0,5 procent van hun wagenpark op elektrisch.
Kleine transportbedrijven als zij een of twee elektrische vrachtwagens aanschaffen, dan is dit gelijk honderd procent.
Als ze de dieselvrachtwagen hebben opgereden, dan stoppen ze er mee, de gemiddelde leeftijd is 53 jaar.
Vorig jaar zijn er 122 elektrische vrachtwagens verkocht, ondanks de aanzetsubsidie.
Financiering.
Als je 350.000,- euro moet betalen voor een eenvoudige versie van de elektrische vrachtwagen, terwijl een goede dieselvrachtwagen 120.000,- euro kost. Via de aanzetsubsidie kun je 100.000,- euro krijgen, dan heb je nog steeds een verschil van 130.000,- euro.
Geen enkele bank of leasemaatschappij wil dit bedrag financieren, ondanks de subsidie, er is geen terugverdienmodel.
Een transportbedrijf moet winst maken, gezien de kostprijs van de emissie vrije voertuigen is dit niet mogelijk.
De vrachtwagen blijft tweemaal zo duur als een diesel, ondanks de subsidie. Waterstof vrachtwagens of bestelbussen zijn helemaal niet te betalen, 4 x zo duur als diesel.
Verladers en opdrachtgevers kiezen voor de goedkoopste transporteur, niet voor de duurzaamste.
Kijk op de weg, allemaal witte kentekenplaten, want het salaris in Oost-Europa en Turkije is aanmerkelijk lager.
Overheden kiezen voor het geld.
Overheden kiezen voor het geld, niet voor het milieu.
Duitsland verhoogde de Duitse maut voor de EURO 6 een paar jaar geleden met 60 procent, de veel meer vervuilende Euro 2, met 15 procent.
In 2024 verhogen zij de maut van 17 cent tot 39 cent per kilometer.
85 procent is al euro 6, ze kwamen geldtekort.
Kilometerheffing voor vrachtwagens, 17.1 cent per kilometer in Nederland.
Samen met EVOFenedex en de TLN hebben wij gezamenlijk een bestuursovereenkomst met de Minister voor de terugsluis.
Ministerie ven financiën wil in 2025, 50 miljoen van de terugsluis hebben vanwege het verlies aan accijnzen op de diesel.
Zonnepanelen vergoeding is geminimaliseerd, je mag terug leveren, maar je krijgt er bijna niets voor.
Het gaat dus om geld, niet om het milieu.
Grondstoffen.
Grondstoffen zijn schaars als de wereld massaal elektrisch gaat rijden en worden peperduur, denk aan silicium en kobalt.
China levert en is nu bezig om in Congo ook de mijnen op te kopen.
Daar werken kinderen in de mijnen, ik rij elektrisch maar voel ik mij daar lekker bij??
Dhr. Timmermans.
Dhr. Timmermans heeft gezegd dat er in 2030, 400.000 elektrische vrachtwagens moeten rijden binnen Europa, dat is voor ons morgen. Hij is veel in de Efteling geweest, gezien het voorgaande.
In 2020 zijn er 122 elektrische vrachtwagens verkocht.
Hij moet geloven dat ze vanuit Oost-Europa en Turkije hier heen komen rijden met elektrische vrachtwagens. Alleen Polen heeft al 56 procent van het internationale goederenvervoer in handen.
Turkse vrachtwagens zijn er al volop in de Europoort, de Turkse lira is niets waard, ze zijn spotgoedkoop. De verlader en opdrachtgever kiezen echt voor de goedkoopste transporteur. Sinds 2006, toetreding Oost-Europa tot de EU, zijn wij het internationale goederenvervoer kwijtgeraakt.
Als Oost-Europa niet dwingend vanuit de eigen regering elektrisch rijden oplegt, dan verliezen wij ook onze binnenlandse markt. Wij geloven dat zij dit nooit zullen doen, dan verliezen zij enorm veel geld. Polen weet bijvoorbeeld dat elektrisch rijden van Polen naar de West-Europese havens niet haalbaar is. Op de lange afstand kunnen zij nu 4.000 km rijden op diesel. Op elektrisch 200 km.
Er rijden 400 vrachtwagens per uur over de A15 en A16.
Iedere 2.5 uur moeten zij 4 uur opladen.
Wie gaat al die laadpleinen betalen en waar vinden wij de grond die nodig is om dergelijke enorme laadpleinen met toiletvoorzieningen en restaurants?
Meneer Timmermans ga verder met wensdenken.
Rij en rusttijden.
Gesproken met de ILT, de directeur Dhr. Frank Schouwaart. Opladen onderweg met de elektrische vrachtwagen wordt bijgeteld, bij de rij en rusturen. Men moet 10 uur aaneengesloten rusten, ga je na 4 uur opladen weer rijden, dan tellen de 4 laaduren gewoon mee als werkuren. Hoelang gaat het duren voor ze hier zijn. Volgens mij hebben wij dan tweemaal zoveel vrachtwagens nodig als nu.
EU-regelgeving aanpassen duurt 5 jaar, vandaag beginnen, in 2028 klaar.
Gevaarlijk stoffen en tunnels.
Ik ben veiligheidsadviseur gevaarlijk stoffen, er mag geen enkele e-truck laden of lossen in de petrochemische industrie. Ze zijn niet ADR-VLG goed gekeurd. Dit is EU-regelgeving. 30 procent rijdt in de petrochemische industrie. Ze kunnen spontaan in de brand vliegen, gebeurt dit bij de SHELL, dag met het handje tegen de Europoort of Moerdijk Dit geld ook voor de ESSO, Dow en alle anderen.
24 brandweerkorpsen in Nederland hebben geen plan om een brandende elektrische vrachtwagen uit een tunnel te krijgen, zware tunnelschade, zeg bij Dordrecht, leid tot gevolg, een economische ramp. Om rij routes zoals nu bij tunnels voor gevaarlijke stoffen, is onmogelijk. Alle vrachtverkeer door Dordrecht of bij andere tunnels
Het is een verkeer technische ramp. Alle vrachtwagens elektrisch zoals men wil. Door het brandrisico zijn ze eigenlijk te gevaarlijk voor tunnels.
Gewicht en range vrachtwagens en binnenvaarschepen.
Alle leveranciers gesproken van zware vrachtwagens en ze gevraagd op zij ons een vrachtwagen konden leveren die met 40 ton van Breda via Maastricht naar Luxemburg kon rijden en dan weer terug naar Breda zonder opladen onderweg. Tevens in de winter, want de stand kachel op elektrisch moet ook branden voor de chauffeur. Niemand kan leveren.
Zelf ben ik binnenvaartschipper geweest. Schepen kunnen tegenwoordig 3.500 ton laden en hebben een motorvermogen van 1.800 pk. Een eigen gewicht van 1.000 ton, totaal 4.500 ton.
Verbruik 350 liter diesel per uur.
Zij moeten tegen de stroom in op de Rijn naar Mannheim of Basel.
Ook hier is de verwarming elektrisch.
Wij achten dit onmogelijk.
Bovag
Volgens de Bovag is het onderhoud aan een elektrische vrachtwagen 85 procent duurder dan aan dan eerst werd gedacht.. Dit komt door dat een e-truck bijna twee keer meer uren doorbrengt in de werkplaats dan werd gecalculeerd.
Tevens zijn kennis en routine zijn nog onvoldoende ontwikkeld door het lage aantal e-vrachtwagens.
In de laatste jaren zijn er maar goed 350 verkocht.
Toekomst.
Volgens Dhr. Timmermans moeten er 400.000 e-trucks in Europa rijden. Zie voorgaande, wij achten dit onmogelijk want de kostprijs voor een e-truck zal nog hoger worden door de grondstoffen die we nodig hebben. Dit zien we nu al, want een e-truck kostte eerst 340.000 euro en nu praat men al over 400.000 euro.
Reacties van mijn leden zijn, ik rijd mijn dieselvrachtwagen op en dan stop ik ermee. De gemiddelde leeftijd is nu 53 jaar.
Als we dit niet oplossen zal de schade aan de economie enorm groot zijn.
Zonder transport staat alles stil.
Klaas de Waardt

Jos.

Robin

Bericht door Robin » 28 jul 2023, 16:02

Bovenstaande geheel mee eens...

Weer over die Fremantle Highway.

Zo'n jacht in de buurt is zeer onhandig dus wegwezen.

Maar hoe zit dat wettelijk. '7 mijls zone'= 7x 2km(1 zeemijl toch?) = 14km. Dom, ik dacht aan 7 mijls laarzen. :dood:

https://www.noordzeeloket.nl/beheer/mar ... ritoriale/

24 zeemijl? Da's even wat verderop:)

Dat schip ligt 17km boven Terschelling. Is dat dan nog NL gebied of is dat al internationale (en niet meet territoriale)wateren en hoe zit dat? Bert_M3?

https://www.nu.nl/binnenland/6274275/ku ... ezien.html

Knot

Bericht door Knot » 28 jul 2023, 16:17

Snap niet waarom deze experts er zo lang over moeten denken.... te heet om aan boord te gaan, dan spuit je dat deel toch een paar uur zodat het afkoelt en er een goede sleepkabel gelegd kan worden, dat hoeft geen uren te duren toch? Je kunt het op zn minst proberen, nu ligt ie straks in de vaargeul als ie nog een stukje westwaards opschuift.
Bijlagen
Opgeschoven.JPG
Opgeschoven.JPG (55.28 KiB) 988 keer bekeken

JP

Bericht door JP » 28 jul 2023, 16:23

Gewoon dat ding 'ff' oppikken met een Dockwise, zo moeilijk kan het niet zijn :coffee:

Afbeelding

Martijn M

Bericht door Martijn M » 28 jul 2023, 16:27

Knot schreef: 28 jul 2023, 16:17 Snap niet waarom deze experts er zo lang over moeten denken.... te heet om aan boord te gaan, dan spuit je dat deel toch een paar uur zodat het afkoelt en er een goede sleepkabel gelegd kan worden, dat hoeft geen uren te duren toch? Je kunt het op zn minst proberen, nu ligt ie straks in de vaargeul als ie nog een stukje westwaards opschuift.
Ja ik snap er ook niet zoveel van. Waarom moet er gesleept worden met een kabel, als we gewoon duwboten hebben.
Ros dat ding op en zandbank en laat t uitfikken, bergen doen we daarna wel.

Knot

Bericht door Knot » 28 jul 2023, 16:34

Kunnen ze er niet goed bij etc.. maarja dan ligt ie tenminste wel stil/vast en kan je er een olievangnet etc omheen trekken.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 28 jul 2023, 16:41

Robin schreef: 28 jul 2023, 16:02 Bovenstaande geheel mee eens...

Weer over die Fremantle Highway.

Zo'n jacht in de buurt is zeer onhandig dus wegwezen.

Maar hoe zit dat wettelijk. '7 mijls zone'= 7x 2km(1 zeemijl toch?) = 14km. Dom, ik dacht aan 7 mijls laarzen. :dood:

https://www.noordzeeloket.nl/beheer/mar ... ritoriale/

24 zeemijl? Da's even wat verderop:)

Dat schip ligt 17km boven Terschelling. Is dat dan nog NL gebied of is dat al internationale (en niet meet territoriale)wateren en hoe zit dat? Bert_M3?

https://www.nu.nl/binnenland/6274275/ku ... ezien.html
Territoriale grens is 12 mijl, zeemijl is 1852m dus 22,2 km.

Verder geld er ook nog een economische grens van 200 mijl, maar dan weer niet in de Noordzee aangezien die opgedeeld is is verschillende vlakken tussen UK, NL, DE, DK enz.

Omdat nog meer ingewikkeld te maken. Een zeegaand schip telt als grondgebied van de vlagstaat. Dus aan boord van een schip in internationale wateren geld de wet van de vlagstaat. Dat heeft oa gevolgen voor het houden van wapens etc, daarom mogen Nederlandse schepen niet gewapend rondvaren in gebieden met piraterij, tezij het mariniers in actieve dienst zijn enz.

Robin

Bericht door Robin » 28 jul 2023, 16:45

Dank Bert, laatste alinea 'wist ik ongeveer'!

Knot

Bericht door Knot » 28 jul 2023, 16:56

"In de loop van de ochtend bleek na metingen door de bergers dat de temperatuur aan boord van de Fremantle Highway sterk gedaald is. De brand woedt nog steeds maar neemt af. De rook wordt ook minder.

Door deze afname van temperatuur ontstond een veiligere situatie voor de bergers om aan boord te gaan. De bergers zijn via de Multrasalvor 4 aan boord gegaan van de Fremantle Highway.

Het is de bergers gelukt om een nieuwe, stevigere sleepverbinding tot stand te brengen via de bovenkant van het schip. Hierdoor kan het schip beter verplaatst en onder controle gehouden worden. De bergers blijven niet aan boord van de Fremantle Highway maar gaan terug naar de bergingsschepen."

https://kustwacht.nl/liveblog/grote-bra ... -noordzee/

Knot

Bericht door Knot » 31 jul 2023, 09:56

Ben benieuwd wat er straks voor ellende uit het schip komt, ze zijn aardig op weg naar de ankerplaats nu.

1 van de 2 sleepkabels was nog even gebroken vannacht maar dat komt uiteraard niet in het nieuws :tooth:

Bizar hoe de buitenkant eruit ziet door die extreme temperaturen.
Bijlagen
Fremantle-Highway-tow-780x470.jpg
Fremantle-Highway-tow-780x470.jpg (42.76 KiB) 790 keer bekeken

JP

Bericht door JP » 31 jul 2023, 11:10

Wat was die Roro, jaren terug, die ze in stukken gezaagd hebben ? Toen mocht er van de reder/ autofabrikant geen enkel beeld in de media gebracht worden.

Knot

Bericht door Knot » 03 aug 2023, 15:04

Dat was in 2012 de Baltic Ace, aanvaring met een containerschip op de aanvaarroute naar de haven van Rotterdam.

Ze stapelen nu ook containers tegen kijkers, schip naar binnen heeft iedereen gezien maar wat eruit komt mag niet ofzo?

Trouwens als je deze beelden kijkt, springen vanaf halverwege al best een plons maar vanaf boven echt niet fijn, zo in de zee.....

Zou toch echt op tijd gaan zoeken naar een touw om eerst een metertje of 20 te zakken.
Bijlagen
Jump.JPG
Jump.JPG (158.96 KiB) 586 keer bekeken

TLRS

Bericht door TLRS » 03 aug 2023, 16:24

Of.. twee touwtjes met wat balkjes ertussen.. zoals op de foto te zien midden en rechts :tooth:

Tristan

Bericht door Tristan » 03 aug 2023, 17:24

Knot schreef: 28 jul 2023, 16:17 Snap niet waarom deze experts er zo lang over moeten denken.... te heet om aan boord te gaan, dan spuit je dat deel toch een paar uur zodat het afkoelt en er een goede sleepkabel gelegd kan worden, dat hoeft geen uren te duren toch? Je kunt het op zn minst proberen, nu ligt ie straks in de vaargeul als ie nog een stukje westwaards opschuift.
Teveel water spuiten op het schip kan zorgen dat er teveel bluswater aan boord komt, waardoor de stabiliteit in gevaar komt met als gevolg grotere kans op zinken.

Tristan

Bericht door Tristan » 03 aug 2023, 17:25

JP schreef: 31 jul 2023, 11:10 Wat was die Roro, jaren terug, die ze in stukken gezaagd hebben ? Toen mocht er van de reder/ autofabrikant geen enkel beeld in de media gebracht worden.
Tricolore, is zelf een filmpje van Smit (nu Boskalis) van het bergen ervan.

En idd de Baltic Ace:

jos_br

Bericht door jos_br » 03 aug 2023, 20:43

Weer eens een stukje van feestbook gestolen, maar ozo waar,

"IK BEN HET BEU !!!
Potverdorie,
Je mag ook jonger dan 50 zijn om dit te lezen....misschien leer je hier nog iets uit ?
Hallo
Ik ben 70 plusser !!!!
Ik heb hard gewerkt sinds mijn 14 de. ik deed 40 uur - en soms veel meer per week en dat nu bijna 55 jaar lang.
Ik verdiende redelijk geld, maar had mijn baan of mijn salaris niet geërfd en ik werkte om dààr te komen waar ik vandaag ben.
Als je de economie bekijkt, lijkt het nu geen goed moment te zijn, gepensioneerde te worden.
Maar ik heb geen keuze,
Ik ben het beu, om te horen, dat ik "mijn rijkdom moet verdelen" onder mensen die mijn vorm van werk-ethiek niet kennen.
Ik ben het beu om te horen, dat de regering het geld dat ik verdiend heb, van mij wil afpakken - desnoods met geweld ??- en het aan mensen te geven, die te lui zijn zelf geld te verdienen, of die zogezegd vluchteling zijn,
Ik ben het beu te horen dat ik mijn zuur verdiende centjes moet afstaan aan de 5 of meer kindjes van Ronaldo, Ivanojev, Rachied en Mohammed die bij hun moeder in het thuisland leven en die hier 900€ werkloze steun of O.C.M.W. opstrijken.
Ik ben het beu, dat men mij vertelt, dat ik mijn levensstandaard moet verlagen om zodoende de verwarming van de planeet tegen te gaan terwijl de US het vertikt om de Kioto-overeenkomst te tekenen en China meer CO² uitstoot per inwoner, dan heel mijn straat.
Ik ben het beu, verteld te krijgen, dat drugverslaafden zieken zijn en dat ik hen moet helpen, hen ondersteunen en ze medisch laten behandelen, en dat ik zou moeten betalen voor de schade,die zij bij zichzelf aanrichten.
Zo velen onder ons, die geen verantwoording voor hun leven en acties nemen,
ik ben dat werkelijk beu.
Maar ik ben heel erg blij, dat ik 70 plusser ben .......... want ….. nu hoef ik mij niet meer verantwoordelijk te voelen, voor wat anderen van deze wereld maken.
Ik heb echter wel te doen met de volgende generaties.
Deze kreet zal waarschijnlijk niet alom gepubliceerd worden, behalve als wij het zelf doen.
Dit is dus uw kans, om het verschil te maken.
Ik ben 70 plusser en deed voluit mijn deel, nu ben ik moe."

Jos.

Plaats reactie