Even 'n oude meme erbij:Het Groningse gasveld is gesloten

En daar laat ik 't dan maar bij

Even 'n oude meme erbij:Het Groningse gasveld is gesloten
https://www.acm.nl/nl/publicaties/maxim ... jna-gelijkMaximumtarieven warmte in 2025: variabel tarief omlaag, vaste kosten bijna gelijk
ACM stelt de maximumtarieven vast die huishoudens aangesloten op een warmtenet betalen in 2025.
Huishoudens betalen in 2025 maximaal € 43,79 (inc. btw) per giga joule en de vaste kosten blijven nagenoeg gelijk.
Leveranciers moeten met hun prijs onder het vastgestelde maximumtarief blijven.
Huishoudens die zijn aangesloten op een warmtenet betalen in 2025 maximaal € 43,79 per giga joule (GJ) voor hun warmte, inclusief btw. Dit is bijna €3 minder dan vorig jaar. De vaste kosten voor een standaardgebruiker blijven nagenoeg gelijk (van €759,88 naar €760,77 per jaar). Dat blijkt uit de berekening van het maximumtarief voor warmte door de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Warmteleveranciers moeten met hun prijs altijd onder het door de ACM vastgestelde maximumtarief blijven.
Als we het hadden, dan zou EU zou wel flink in zo'n fonds komen graaien.Robin schreef: 30 dec 2024, 16:26
Dat had volgens dit verhaal in een fonds (a la Noorwegen) gestopt moeten worden in de 80s, waardoor 'we' nu > €1650 miljard ofzo in dat fonds zouden hebben om bijv de Groningers te betalen.
Idd debiel totaal betaal je rond de 1,35eur ben benieuwd hoe de totaal prijs is bij de andere landen.Elise schreef: 30 dec 2024, 17:32 Das de kale gasprijs waar we al aan kop staan, reken daar nog even de belasting bij .....we zijn hier echt helemaal de weg kwijt.....
Reken maar uit hoeveel energie er in een kuub gas zit en hoeveel in een kWH, met de nomale prijzen is koken op electra grofweg het dubbele in prijs.Kadett schreef: 30 dec 2024, 18:19 En dan nog is gas voor mij goedkoper dan stoken/koken op stroom. Jaar is bijna voorbij, zit net boven de 300m3.
Volgend jaar nieuwe keuken, ik ga wel een 2 fase leiding naar de keuken trekken, maar blijf voor nu lekker bij een gasfornuis en gas gestookte CV ketel.
Ja sorry bedoelde dubbele kookgroep,Elise schreef: 30 dec 2024, 19:15Reken maar uit hoeveel energie er in een kuub gas zit en hoeveel in een kWH, met de nomale prijzen is koken op electra grofweg het dubbele in prijs.Kadett schreef: 30 dec 2024, 18:19 En dan nog is gas voor mij goedkoper dan stoken/koken op stroom. Jaar is bijna voorbij, zit net boven de 300m3.
Volgend jaar nieuwe keuken, ik ga wel een 2 fase leiding naar de keuken trekken, maar blijf voor nu lekker bij een gasfornuis en gas gestookte CV ketel.
2 fase bestaat niet he. je bedoelt zo'n dubbele kookgroep.
Maar als je 3 fase in huis hebt zou ik altijd voor een 3 fase inductieplaat gaan.
Nog even terugkomen op dat plaatje, daar wordt de gasprijs uitgedrukt in eurocenten per kWh ipv prijs per kuub zoals wij die kennen.Tom schreef: 30 dec 2024, 17:15 Als we het hadden, dan zou EU zou wel flink in zo'n fonds komen graaien.
Nu doen we het op deze manier:
![]()
En dat zijn dus al de prijzen waarin alle belastingen zijn meegenomen.De HEPI-index werkt anders: die maakt de vergelijking tussen Europese landen in kWh, waarbij bovendien naast de kale gasprijs, btw en energiebelasting ook de netbeheerkosten worden meegenomen. In de onderstaande grafiek, gemaakt door Energievergelijk.nl is te zien hoe dit uitpakt in januari 2024.
https://www.energievergelijk.nl/nieuws/ ... ogste-drieGasbelasting in Nederland Versus Andere Europese Landen, volgens de HEPI:
Nederland: 50,1%
Duitsland: 23,2%
België: 20,2%
Frankrijk: 29,6%
Verenigd Koninkrijk: 8,1%
Spanje: 11,6%