Het grote 'elektrische fietsen' topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
JP

Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic

Bericht door JP » 01 feb 2025, 11:00

VanMoof dan weer doorgestart? Was hier al eens eerder vermeld, de blijkbaar belabberde aftersales/service

https://nl.trustpilot.com/review/www.vanmoof.com

Zelf interesse in een Flyer. Dacht eerst dat het een b-merk was van Itek/Heuts/Action, maar is blijkbaar een Zwitsers merk met betere kwaliteit. Voor in de stad een Upstreet ? https://www.flyer-bikes.com/nl-nl/c/ebikes-urban
Keuze uit diverse motoren, Pinion, Bosch en Panasonic, tot 95Nm.

Kijk zelf voor een GoTour met 800Wh, welk je ook nog kan uitbreiden met een 2e accu.

Elise

Bericht door Elise » 01 feb 2025, 11:18

JP schreef: 01 feb 2025, 11:00 Zelf interesse in een Flyer. Dacht eerst dat het een b-merk was van Itek/Heuts/Action, maar is blijkbaar een Zwitsers merk met betere kwaliteit.
Flyer is onderdeel van ZEG (Zweirad Einkaufs Genossenschaft)

mdv heeft een BULLS fiets (ook onderdeel van ZEG) en de lak spat er vanaf, hele slechte kwaliteit, verder wel afgemonteerd met normaal verkrijgbare onderdelen. En dat laatst vind ik hét nadeel van bijvoorbeeld zo'n vanMoof, al die eigen onderdelen. Gaan ze weer failliet dan is reparatie wel een dingetje....

Overigens zou ik altijd een fiets met middenmotor willen hebben.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 01 feb 2025, 13:53

Voor dat geld heb je bv ook een zeer uitgebreide luxe Batavus. Dat had ik liever dan zo’n onpraktische hippe fiets. Maar ja, zal wel hetzelfde zijn als met auto’s. Zoveel mensen zoveel meningen :coffee:

Bombadil

Bericht door Bombadil » 01 feb 2025, 15:33

Eeuwe schreef: 01 feb 2025, 10:46 Een gekke vraag, maar ik ben aan het oriënteren voor een nieuwe E-bike. Eigenlijk weet ik al wat ik wil, de VanMoof S5. Een aantal vrienden van mij hebben de S3 en die zijn op wat storingen na tevreden over de fiets. Ik vind de S5 een prachtige fiets om te zien, maar sta ook wel open voor een alternatief als die net zo mooi is en net zo'n range heeft. Wie o wie kan mij van meer informatie voorzien?
Het leuke van VanMoof was natuurlijk dat je met een simpele app opeens 33 km/h kon ipv 25 normaal.

De Belgen rijden veel Cowboy
https://cowboy.com/

Afbeelding

Eeuwe
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's

Bericht door Eeuwe » 01 feb 2025, 15:41

Hm, tot op heden hebben alle voorgestelde modellen hier mij nog niet echt kunnen bekoren. Wil wel echt een trendy ding hebben. Die Cowboy gaat nog wel trouwens, maar heb er nog niet echt een wow-gevoel bij..
Elise schreef: 01 feb 2025, 11:18
JP schreef: 01 feb 2025, 11:00 Zelf interesse in een Flyer. Dacht eerst dat het een b-merk was van Itek/Heuts/Action, maar is blijkbaar een Zwitsers merk met betere kwaliteit.

mdv heeft een BULLS fiets (ook onderdeel van ZEG) en de lak spat er vanaf, hele slechte kwaliteit, verder wel afgemonteerd met normaal verkrijgbare onderdelen. En dat laatst vind ik hét nadeel van bijvoorbeeld zo'n vanMoof, al die eigen onderdelen. Gaan ze weer failliet dan is reparatie wel een dingetje....

Oja, aanvulling, ik wil geen fiets van Duitse makelij.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 01 feb 2025, 17:09

Als je duitse fiets steelt zal wel stuk beter voelen? 😇

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 01 feb 2025, 17:14

tomgtr schreef: 01 feb 2025, 17:09 Als je duitse fiets steelt zal wel stuk beter voelen? 😇
:mrgreen:

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 01 feb 2025, 19:42

Afbeelding

Gr Ron

Arthur

Bericht door Arthur » 02 feb 2025, 00:57

Noemen ze dat een fiets? Ik kwam ergens bij de auto's wel vergelijkingen met een poepende hond tegen. Als deze 'fiets' dat zelf al niet is, is het wel je zithouding :rolling:

HJ2

Bericht door HJ2 » 02 feb 2025, 10:33

Wij hebben een flyer, een ouwetje.
Echt een lelijk ding om te zien, maar hij gaat maar door, en door, en door. En als er een kleinigheidje stuk gaat is dat gewoon te krijgen (wel duur, dat dan weer wel)

Het verhaaltje van de BULLS zie ik er niet in terug iig (n=1)

Het is nu wachten tot de buren weer hun nieuwe flyer aan ons verkopen voor wehnag

Stefan R
Auto: Vakantievoertuig

Bericht door Stefan R » 02 feb 2025, 16:53

Afgelopen week een nieuwe e-bike gekocht, een Cube Kathmandu Hybrid Pro 800

Misschien niet zo trendy, maar wel betrouwbaar met een betrouwbaar netwerk. En met met z'n 800W/h accu en Bosch CX motor met 85Nm erg prettig fietsen :thumbup:

Afbeelding

JP

Bericht door JP » 02 feb 2025, 20:47

De Kathmandu ook overwogen, zeker met de nieuwe 800Wh accu :thumbup: Het is dat mijn collega (±70kg) al een paar keer de crank had overgetrapt van zijn '750'. Kostte hem elke keer rond de €400
Benieuwd wat die Engwe N1 mag dragen.....aan gewicht, wel een beetje onbekende techniek :coffee:

Philipoo

Bericht door Philipoo » 04 feb 2025, 10:09

Eeuwe schreef: 01 feb 2025, 15:41 Hm, tot op heden hebben alle voorgestelde modellen hier mij nog niet echt kunnen bekoren. Wil wel echt een trendy ding hebben. Die Cowboy gaat nog wel trouwens, maar heb er nog niet echt een wow-gevoel bij..
Elise schreef: 01 feb 2025, 11:18

Oja, aanvulling, ik wil geen fiets van Duitse makelij.
Veloretti?

JP

Bericht door JP » 05 feb 2025, 12:48

Geen helmplicht en geen minimumleeftijd voor fatbikes: minister botst hard met Kamer

De Tweede Kamer bepaalde eerder -met steun van coalitiepartijen PVV, VVD, NSC en BBB- dat er wél een minimumleeftijd en helmplicht moet komen voor fatbikes. Maar volgens Madlener is dat ’niet uitvoerbaar’, zo laat hij aan de Kamer weten. Eerder trapte de bewindsman al op de rem: het zou juridisch onmogelijk zijn om specifiek voor fatbikes aparte regels te maken. Een onderzoek dat de minister heeft laten uitvoeren bevestigt zijn twijfels, schrijft Madlener.

„Het belangrijkste argument is dat elk kenmerk dat gekozen wordt om onderscheid te maken, eenvoudig te omzeilen is. Fabrikanten of consumenten installeren bijvoorbeeld dunnere banden, splitsen zadels op, of maken het frame zwaarder of lichter. Bovendien leiden veel voorkomende kenmerken van de fatbike niet tot een aantoonbaar onveiliger voertuig, of tot onveiliger weggedrag”, laat Madlener nu aan de Kamer weten. Volgens hem is het een ’heilloze weg’ om nu met juridische maatregelen te komen.

Hoewel Madlener eerder stelde dat de regels als die zouden worden ingevoerd (zoals een helmplicht en minimumleeftijd) dan voor álle elektrische fietsen zou gaan gelden, is dat nu ook niet aan de orde. „Er zijn organisaties die dit vanuit verkeersveiligheidsbelangen een goed idee vinden, maar er is ook een groep die verwacht dat hiermee het fietsgebruik afneemt en dat als een ongewenste ontwikkeling ziet. Tegelijkertijd is er vooralsnog geen goede onderbouwing voor het nemen van maatregelen voor alle elektrische fietsen”, aldus de minister.

Madlener komt ’alles overwegende’ tot de conclusie dat de huidige aanpak (zoals communicatie en handhaving en markttoezicht) overeind blijft en mogelijk wordt versterkt. Zo is er een sterke toename van het aantal opgelegde boetes en inbeslagnames van opgevoerde elektrische fietsen en fatbikes. Ook blijkt uit cijfers dat het aantal opgelegde boetes voor het laten staan of rijden met een ongekeurd voertuig op de openbare weg (illegaal opgevoerde voertuigen) is gestegen van 643 in 2023 naar 4845 in 2024. Volgens de politie bij het merendeel van deze geconstateerde overtredingen een fatbike betrokken. Verder zijn er door het Openbaar Ministerie in 2024 in één zaak 10.500 fatbikes in beslag genomen, hiermee is voorkomen dat deze onveilige elektrische fietsen op de markt zijn gekomen.

Binnen de coalitie van PVV, VVD, NSC en BBB is er echter chagrijn ontstaan over de afwijzing. NSC-Kamerlid Olger van Dijk noemt het ’onbegrijpelijk’ dat de wens van de Kamer wordt genegeerd. „De vooral jonge verkeersslachtoffers op fatbikes vragen om veel meer inzet dan de huidige. Een minimumleeftijd van 14 jaar en helmplicht zijn ontzettend nodig. NSC ziet juist op basis van dat rapport wel degelijk mogelijkheden voor een aparte categorie „zware e-bikes.”

VVD-Kamerlid Hester Veltman-Kamp is ook kwaad. „Deze minister blijft maar met bureaucratische smoesjes komen waarom hij niks kan veranderen aan de regels voor fatbikes. Dat ga ik niet accepteren, want de levensgevaarlijke situaties op straat blijven zo bestaan. De minister moet aan het werk en terug naar de tekentafel, net zolang tot er een oplossing is.” De NSC’er Van Dijk gaat Madlener komende week ’stevig aanspreken’. „Waar een wil is, is een weg. Links of rechtsom, deze minister moet werk maken van deze aparte categorie.”
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1627363 ... -met-kamer

Kadett

Bericht door Kadett » 05 feb 2025, 13:28

Hoe moeilijk kan het zijn.

Alle e bikes:

16 jaar of ouder
Helmplicht
Kenteken
Handgas verboden
Niet harder dan 3kmh boven limiet. Dus 28 en 48kmh

Bij overtreding in beslagname van de fiets

Arthur

Bericht door Arthur » 05 feb 2025, 13:40

Ja, Kim Jong-kadett :lol:

16 jaar of ouder slaat nergens op. Kinderen die vanuit buitendorpen naar de middelbare school gaan? Ja, vroeger gingen ‘wij’ ook op de gewone fiets in weer en wind. Maar ja, dit is nu :coffee:

Rest is nog tot daar aan toe, al zie ik dat kenteken en inbeslagname niet zitten.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 05 feb 2025, 13:43

Die reden vroeger echt geen 25 per uur of harder hoor. Ik haalde dat in ieder geval niet op mijn Gazelle.

Ik ben eens gaan liggen met de racefiets, en wat vrienden van mij toen ook. Reden rond de 30 per uur. Dan is er sprake van serieus letsel. Botbreuken, tanden op het fietspad etc. Je kan niet alles controleren en tegenhouden, maar 14 jarigen die met 30 plus op zo'n fatbike zonder enige protectie overal tussendoor knallen moet je tegen zichzelf beschermen.

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 05 feb 2025, 13:52

Trap ondersteuning prima. De rest, dus met gashendel e.d. de shredder in. Stint verbod was ook vlot geregeld toen het eenmaal goed misging. Nog even wachten dan maar?…

Arthur

Bericht door Arthur » 05 feb 2025, 14:05

Bram schreef: 05 feb 2025, 13:43 Die reden vroeger echt geen 25 per uur of harder hoor. Ik haalde dat in ieder geval niet op mijn Gazelle.

Ik ben eens gaan liggen met de racefiets, en wat vrienden van mij toen ook. Reden rond de 30 per uur. Dan is er sprake van serieus letsel. Botbreuken, tanden op het fietspad etc. Je kan niet alles controleren en tegenhouden, maar 14 jarigen die met 30 plus op zo'n fatbike zonder enige protectie overal tussendoor knallen moet je tegen zichzelf beschermen.
Ze hoeven toch ook geen 30 plus? Dan moet je sowieso aan een kenteken en 16 jaar zijn, als ik het goed heb. Maar een normale ebike die +/- 25 kan vind ik geen probleem.

JP

Bericht door JP » 05 feb 2025, 14:12

Buiten de vraag wat wel of niet wijsheid is, vraag ik me eigenlijk af wat dit kabinet Schoof nu wel al heeft bereikt? Zelfs dit krijgen ze niet voor elkaar :bag:

Bram

Bericht door Bram » 05 feb 2025, 14:14

Arthur schreef: 05 feb 2025, 14:05
Bram schreef: 05 feb 2025, 13:43 Die reden vroeger echt geen 25 per uur of harder hoor. Ik haalde dat in ieder geval niet op mijn Gazelle.

Ze hoeven toch ook geen 30 plus? Dan moet je sowieso aan een kenteken en 16 jaar zijn, als ik het goed heb. Maar een normale ebike die +/- 25 kan vind ik geen probleem.
Nee dat hoeft ook niet, maar het gebeurt wel. Zolang het kinderlijk eenvoudig is om zo'n ding op te voeren, gebeurt dat natuurlijk ook.

Bram

Bericht door Bram » 05 feb 2025, 14:14

JP schreef: 05 feb 2025, 14:12 Buiten de vraag wat wel of niet wijsheid is, vraag ik me eigenlijk af wat dit kabinet Schoof nu wel al heeft bereikt? Zelfs dit krijgen ze niet voor elkaar :bag:
Niks, maar dat is toch geen verrassing?

Arthur

Bericht door Arthur » 05 feb 2025, 14:28

Bram schreef: 05 feb 2025, 14:14
Arthur schreef: 05 feb 2025, 14:05

Nee dat hoeft ook niet, maar het gebeurt wel. Zolang het kinderlijk eenvoudig is om zo'n ding op te voeren, gebeurt dat natuurlijk ook.
Ja, zo lust ik er nog wel een paar. Jij juicht de Max 180p/u van Volvo ook toe? En met je M3 rijd je ook alleen de toegestane snelheden. Want ook als je alles toepast van kadett gebeurt het nog. Hoeveel automobilisten rijden er zonder rijbewijs rond?

Bram

Bericht door Bram » 05 feb 2025, 14:36

Wat heeft die Volvo of mijn M3 te maken met het niet-ontwikkelde brein van een puber? Die maken nog ondoordachtere keuzes dan ik in de M3, met in het geval van een ongeval, mogelijk levens veranderend letsel.

Philipoo

Bericht door Philipoo » 05 feb 2025, 14:44

Is de koffie weer met azijn gezet?

Plaats reactie