Het grote 'elektrische fietsen' topic
- JP
- Berichten: 33972
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Boomer Life Matters
Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic
VanMoof dan weer doorgestart? Was hier al eens eerder vermeld, de blijkbaar belabberde aftersales/service
https://nl.trustpilot.com/review/www.vanmoof.com
Zelf interesse in een Flyer. Dacht eerst dat het een b-merk was van Itek/Heuts/Action, maar is blijkbaar een Zwitsers merk met betere kwaliteit. Voor in de stad een Upstreet ? https://www.flyer-bikes.com/nl-nl/c/ebikes-urban
Keuze uit diverse motoren, Pinion, Bosch en Panasonic, tot 95Nm.
Kijk zelf voor een GoTour met 800Wh, welk je ook nog kan uitbreiden met een 2e accu.
https://nl.trustpilot.com/review/www.vanmoof.com
Zelf interesse in een Flyer. Dacht eerst dat het een b-merk was van Itek/Heuts/Action, maar is blijkbaar een Zwitsers merk met betere kwaliteit. Voor in de stad een Upstreet ? https://www.flyer-bikes.com/nl-nl/c/ebikes-urban
Keuze uit diverse motoren, Pinion, Bosch en Panasonic, tot 95Nm.
Kijk zelf voor een GoTour met 800Wh, welk je ook nog kan uitbreiden met een 2e accu.
-
- Berichten: 8534
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic
Flyer is onderdeel van ZEG (Zweirad Einkaufs Genossenschaft)JP schreef: 01 feb 2025, 11:00 Zelf interesse in een Flyer. Dacht eerst dat het een b-merk was van Itek/Heuts/Action, maar is blijkbaar een Zwitsers merk met betere kwaliteit.
mdv heeft een BULLS fiets (ook onderdeel van ZEG) en de lak spat er vanaf, hele slechte kwaliteit, verder wel afgemonteerd met normaal verkrijgbare onderdelen. En dat laatst vind ik hét nadeel van bijvoorbeeld zo'n vanMoof, al die eigen onderdelen. Gaan ze weer failliet dan is reparatie wel een dingetje....
Overigens zou ik altijd een fiets met middenmotor willen hebben.
- Arthur
- Berichten: 42774
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic
Voor dat geld heb je bv ook een zeer uitgebreide luxe Batavus. Dat had ik liever dan zo’n onpraktische hippe fiets. Maar ja, zal wel hetzelfde zijn als met auto’s. Zoveel mensen zoveel meningen 

-
- Berichten: 742
- Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53
Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic
Het leuke van VanMoof was natuurlijk dat je met een simpele app opeens 33 km/h kon ipv 25 normaal.Eeuwe schreef: 01 feb 2025, 10:46 Een gekke vraag, maar ik ben aan het oriënteren voor een nieuwe E-bike. Eigenlijk weet ik al wat ik wil, de VanMoof S5. Een aantal vrienden van mij hebben de S3 en die zijn op wat storingen na tevreden over de fiets. Ik vind de S5 een prachtige fiets om te zien, maar sta ook wel open voor een alternatief als die net zo mooi is en net zo'n range heeft. Wie o wie kan mij van meer informatie voorzien?
De Belgen rijden veel Cowboy
https://cowboy.com/

- Eeuwe
- Berichten: 4966
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic
Hm, tot op heden hebben alle voorgestelde modellen hier mij nog niet echt kunnen bekoren. Wil wel echt een trendy ding hebben. Die Cowboy gaat nog wel trouwens, maar heb er nog niet echt een wow-gevoel bij..
Oja, aanvulling, ik wil geen fiets van Duitse makelij.Elise schreef: 01 feb 2025, 11:18Flyer is onderdeel van ZEG (Zweirad Einkaufs Genossenschaft)JP schreef: 01 feb 2025, 11:00 Zelf interesse in een Flyer. Dacht eerst dat het een b-merk was van Itek/Heuts/Action, maar is blijkbaar een Zwitsers merk met betere kwaliteit.
mdv heeft een BULLS fiets (ook onderdeel van ZEG) en de lak spat er vanaf, hele slechte kwaliteit, verder wel afgemonteerd met normaal verkrijgbare onderdelen. En dat laatst vind ik hét nadeel van bijvoorbeeld zo'n vanMoof, al die eigen onderdelen. Gaan ze weer failliet dan is reparatie wel een dingetje....
Overigens zou ik altijd een fiets met middenmotor willen hebben.
-
Onlinetomgtr
- Berichten: 10884
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
- Locatie: Zuid Holland
Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic
Als je duitse fiets steelt zal wel stuk beter voelen? 
- Martijn_bmw
- Berichten: 28384
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
- RS-Ron
- Berichten: 3824
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
- Arthur
- Berichten: 42774
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic
Noemen ze dat een fiets? Ik kwam ergens bij de auto's wel vergelijkingen met een poepende hond tegen. Als deze 'fiets' dat zelf al niet is, is het wel je zithouding 

- HJ2
- Berichten: 3679
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic
Wij hebben een flyer, een ouwetje.
Echt een lelijk ding om te zien, maar hij gaat maar door, en door, en door. En als er een kleinigheidje stuk gaat is dat gewoon te krijgen (wel duur, dat dan weer wel)
Het verhaaltje van de BULLS zie ik er niet in terug iig (n=1)
Het is nu wachten tot de buren weer hun nieuwe flyer aan ons verkopen voor wehnag
Echt een lelijk ding om te zien, maar hij gaat maar door, en door, en door. En als er een kleinigheidje stuk gaat is dat gewoon te krijgen (wel duur, dat dan weer wel)
Het verhaaltje van de BULLS zie ik er niet in terug iig (n=1)
Het is nu wachten tot de buren weer hun nieuwe flyer aan ons verkopen voor wehnag
- Stefan R
- Berichten: 2247
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
- Auto: Vakantievoertuig
- Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water
Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic
Afgelopen week een nieuwe e-bike gekocht, een Cube Kathmandu Hybrid Pro 800
Misschien niet zo trendy, maar wel betrouwbaar met een betrouwbaar netwerk. En met met z'n 800W/h accu en Bosch CX motor met 85Nm erg prettig fietsen

Misschien niet zo trendy, maar wel betrouwbaar met een betrouwbaar netwerk. En met met z'n 800W/h accu en Bosch CX motor met 85Nm erg prettig fietsen


- JP
- Berichten: 33972
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Boomer Life Matters
Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic
De Kathmandu ook overwogen, zeker met de nieuwe 800Wh accu
Het is dat mijn collega (±70kg) al een paar keer de crank had overgetrapt van zijn '750'. Kostte hem elke keer rond de €400


Benieuwd wat die Engwe N1 mag dragen.....aan gewicht, wel een beetje onbekende techniek

- Philipoo
- Berichten: 4939
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic
Veloretti?Eeuwe schreef: 01 feb 2025, 15:41 Hm, tot op heden hebben alle voorgestelde modellen hier mij nog niet echt kunnen bekoren. Wil wel echt een trendy ding hebben. Die Cowboy gaat nog wel trouwens, maar heb er nog niet echt een wow-gevoel bij..
Oja, aanvulling, ik wil geen fiets van Duitse makelij.Elise schreef: 01 feb 2025, 11:18Flyer is onderdeel van ZEG (Zweirad Einkaufs Genossenschaft)JP schreef: 01 feb 2025, 11:00 Zelf interesse in een Flyer. Dacht eerst dat het een b-merk was van Itek/Heuts/Action, maar is blijkbaar een Zwitsers merk met betere kwaliteit.
mdv heeft een BULLS fiets (ook onderdeel van ZEG) en de lak spat er vanaf, hele slechte kwaliteit, verder wel afgemonteerd met normaal verkrijgbare onderdelen. En dat laatst vind ik hét nadeel van bijvoorbeeld zo'n vanMoof, al die eigen onderdelen. Gaan ze weer failliet dan is reparatie wel een dingetje....
Overigens zou ik altijd een fiets met middenmotor willen hebben.
- JP
- Berichten: 33972
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Boomer Life Matters
Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1627363 ... -met-kamerGeen helmplicht en geen minimumleeftijd voor fatbikes: minister botst hard met Kamer
De Tweede Kamer bepaalde eerder -met steun van coalitiepartijen PVV, VVD, NSC en BBB- dat er wél een minimumleeftijd en helmplicht moet komen voor fatbikes. Maar volgens Madlener is dat ’niet uitvoerbaar’, zo laat hij aan de Kamer weten. Eerder trapte de bewindsman al op de rem: het zou juridisch onmogelijk zijn om specifiek voor fatbikes aparte regels te maken. Een onderzoek dat de minister heeft laten uitvoeren bevestigt zijn twijfels, schrijft Madlener.
„Het belangrijkste argument is dat elk kenmerk dat gekozen wordt om onderscheid te maken, eenvoudig te omzeilen is. Fabrikanten of consumenten installeren bijvoorbeeld dunnere banden, splitsen zadels op, of maken het frame zwaarder of lichter. Bovendien leiden veel voorkomende kenmerken van de fatbike niet tot een aantoonbaar onveiliger voertuig, of tot onveiliger weggedrag”, laat Madlener nu aan de Kamer weten. Volgens hem is het een ’heilloze weg’ om nu met juridische maatregelen te komen.
Hoewel Madlener eerder stelde dat de regels als die zouden worden ingevoerd (zoals een helmplicht en minimumleeftijd) dan voor álle elektrische fietsen zou gaan gelden, is dat nu ook niet aan de orde. „Er zijn organisaties die dit vanuit verkeersveiligheidsbelangen een goed idee vinden, maar er is ook een groep die verwacht dat hiermee het fietsgebruik afneemt en dat als een ongewenste ontwikkeling ziet. Tegelijkertijd is er vooralsnog geen goede onderbouwing voor het nemen van maatregelen voor alle elektrische fietsen”, aldus de minister.
Madlener komt ’alles overwegende’ tot de conclusie dat de huidige aanpak (zoals communicatie en handhaving en markttoezicht) overeind blijft en mogelijk wordt versterkt. Zo is er een sterke toename van het aantal opgelegde boetes en inbeslagnames van opgevoerde elektrische fietsen en fatbikes. Ook blijkt uit cijfers dat het aantal opgelegde boetes voor het laten staan of rijden met een ongekeurd voertuig op de openbare weg (illegaal opgevoerde voertuigen) is gestegen van 643 in 2023 naar 4845 in 2024. Volgens de politie bij het merendeel van deze geconstateerde overtredingen een fatbike betrokken. Verder zijn er door het Openbaar Ministerie in 2024 in één zaak 10.500 fatbikes in beslag genomen, hiermee is voorkomen dat deze onveilige elektrische fietsen op de markt zijn gekomen.
Binnen de coalitie van PVV, VVD, NSC en BBB is er echter chagrijn ontstaan over de afwijzing. NSC-Kamerlid Olger van Dijk noemt het ’onbegrijpelijk’ dat de wens van de Kamer wordt genegeerd. „De vooral jonge verkeersslachtoffers op fatbikes vragen om veel meer inzet dan de huidige. Een minimumleeftijd van 14 jaar en helmplicht zijn ontzettend nodig. NSC ziet juist op basis van dat rapport wel degelijk mogelijkheden voor een aparte categorie „zware e-bikes.”
VVD-Kamerlid Hester Veltman-Kamp is ook kwaad. „Deze minister blijft maar met bureaucratische smoesjes komen waarom hij niks kan veranderen aan de regels voor fatbikes. Dat ga ik niet accepteren, want de levensgevaarlijke situaties op straat blijven zo bestaan. De minister moet aan het werk en terug naar de tekentafel, net zolang tot er een oplossing is.” De NSC’er Van Dijk gaat Madlener komende week ’stevig aanspreken’. „Waar een wil is, is een weg. Links of rechtsom, deze minister moet werk maken van deze aparte categorie.”
-
Online
- Berichten: 5056
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic
Hoe moeilijk kan het zijn.
Alle e bikes:
16 jaar of ouder
Helmplicht
Kenteken
Handgas verboden
Niet harder dan 3kmh boven limiet. Dus 28 en 48kmh
Bij overtreding in beslagname van de fiets
Alle e bikes:
16 jaar of ouder
Helmplicht
Kenteken
Handgas verboden
Niet harder dan 3kmh boven limiet. Dus 28 en 48kmh
Bij overtreding in beslagname van de fiets
- Arthur
- Berichten: 42774
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic
Ja, Kim Jong-kadett
16 jaar of ouder slaat nergens op. Kinderen die vanuit buitendorpen naar de middelbare school gaan? Ja, vroeger gingen ‘wij’ ook op de gewone fiets in weer en wind. Maar ja, dit is nu
Rest is nog tot daar aan toe, al zie ik dat kenteken en inbeslagname niet zitten.

16 jaar of ouder slaat nergens op. Kinderen die vanuit buitendorpen naar de middelbare school gaan? Ja, vroeger gingen ‘wij’ ook op de gewone fiets in weer en wind. Maar ja, dit is nu

Rest is nog tot daar aan toe, al zie ik dat kenteken en inbeslagname niet zitten.
-
OnlineBram
- Berichten: 16538
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic
Die reden vroeger echt geen 25 per uur of harder hoor. Ik haalde dat in ieder geval niet op mijn Gazelle.
Ik ben eens gaan liggen met de racefiets, en wat vrienden van mij toen ook. Reden rond de 30 per uur. Dan is er sprake van serieus letsel. Botbreuken, tanden op het fietspad etc. Je kan niet alles controleren en tegenhouden, maar 14 jarigen die met 30 plus op zo'n fatbike zonder enige protectie overal tussendoor knallen moet je tegen zichzelf beschermen.
Ik ben eens gaan liggen met de racefiets, en wat vrienden van mij toen ook. Reden rond de 30 per uur. Dan is er sprake van serieus letsel. Botbreuken, tanden op het fietspad etc. Je kan niet alles controleren en tegenhouden, maar 14 jarigen die met 30 plus op zo'n fatbike zonder enige protectie overal tussendoor knallen moet je tegen zichzelf beschermen.
-
- Berichten: 4107
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic
Trap ondersteuning prima. De rest, dus met gashendel e.d. de shredder in. Stint verbod was ook vlot geregeld toen het eenmaal goed misging. Nog even wachten dan maar?…
- Arthur
- Berichten: 42774
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic
Ze hoeven toch ook geen 30 plus? Dan moet je sowieso aan een kenteken en 16 jaar zijn, als ik het goed heb. Maar een normale ebike die +/- 25 kan vind ik geen probleem.Bram schreef: 05 feb 2025, 13:43 Die reden vroeger echt geen 25 per uur of harder hoor. Ik haalde dat in ieder geval niet op mijn Gazelle.
Ik ben eens gaan liggen met de racefiets, en wat vrienden van mij toen ook. Reden rond de 30 per uur. Dan is er sprake van serieus letsel. Botbreuken, tanden op het fietspad etc. Je kan niet alles controleren en tegenhouden, maar 14 jarigen die met 30 plus op zo'n fatbike zonder enige protectie overal tussendoor knallen moet je tegen zichzelf beschermen.
- JP
- Berichten: 33972
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Boomer Life Matters
Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic
Buiten de vraag wat wel of niet wijsheid is, vraag ik me eigenlijk af wat dit kabinet Schoof nu wel al heeft bereikt? Zelfs dit krijgen ze niet voor elkaar 

-
OnlineBram
- Berichten: 16538
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic
Nee dat hoeft ook niet, maar het gebeurt wel. Zolang het kinderlijk eenvoudig is om zo'n ding op te voeren, gebeurt dat natuurlijk ook.Arthur schreef: 05 feb 2025, 14:05Ze hoeven toch ook geen 30 plus? Dan moet je sowieso aan een kenteken en 16 jaar zijn, als ik het goed heb. Maar een normale ebike die +/- 25 kan vind ik geen probleem.Bram schreef: 05 feb 2025, 13:43 Die reden vroeger echt geen 25 per uur of harder hoor. Ik haalde dat in ieder geval niet op mijn Gazelle.
Ik ben eens gaan liggen met de racefiets, en wat vrienden van mij toen ook. Reden rond de 30 per uur. Dan is er sprake van serieus letsel. Botbreuken, tanden op het fietspad etc. Je kan niet alles controleren en tegenhouden, maar 14 jarigen die met 30 plus op zo'n fatbike zonder enige protectie overal tussendoor knallen moet je tegen zichzelf beschermen.
-
OnlineBram
- Berichten: 16538
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic
Niks, maar dat is toch geen verrassing?JP schreef: 05 feb 2025, 14:12 Buiten de vraag wat wel of niet wijsheid is, vraag ik me eigenlijk af wat dit kabinet Schoof nu wel al heeft bereikt? Zelfs dit krijgen ze niet voor elkaar![]()
- Arthur
- Berichten: 42774
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic
Ja, zo lust ik er nog wel een paar. Jij juicht de Max 180p/u van Volvo ook toe? En met je M3 rijd je ook alleen de toegestane snelheden. Want ook als je alles toepast van kadett gebeurt het nog. Hoeveel automobilisten rijden er zonder rijbewijs rond?Bram schreef: 05 feb 2025, 14:14Nee dat hoeft ook niet, maar het gebeurt wel. Zolang het kinderlijk eenvoudig is om zo'n ding op te voeren, gebeurt dat natuurlijk ook.Arthur schreef: 05 feb 2025, 14:05Ze hoeven toch ook geen 30 plus? Dan moet je sowieso aan een kenteken en 16 jaar zijn, als ik het goed heb. Maar een normale ebike die +/- 25 kan vind ik geen probleem.Bram schreef: 05 feb 2025, 13:43 Die reden vroeger echt geen 25 per uur of harder hoor. Ik haalde dat in ieder geval niet op mijn Gazelle.
Ik ben eens gaan liggen met de racefiets, en wat vrienden van mij toen ook. Reden rond de 30 per uur. Dan is er sprake van serieus letsel. Botbreuken, tanden op het fietspad etc. Je kan niet alles controleren en tegenhouden, maar 14 jarigen die met 30 plus op zo'n fatbike zonder enige protectie overal tussendoor knallen moet je tegen zichzelf beschermen.
-
OnlineBram
- Berichten: 16538
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic
Wat heeft die Volvo of mijn M3 te maken met het niet-ontwikkelde brein van een puber? Die maken nog ondoordachtere keuzes dan ik in de M3, met in het geval van een ongeval, mogelijk levens veranderend letsel.
- Philipoo
- Berichten: 4939
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic
Is de koffie weer met azijn gezet?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: 328Ti, Berry1000RR, erwin20vt, jessedehaan, Joël D., MarcelV, Rob33, Rogerb, ron36 en 11 gasten