Nieuwe Porsche Boxster
-
Re: Nieuwe Porsche Boxster
Op die zwarte (in de schaduw) vallen alle contouren weg, en het stoffen dak oogt dan ook niet.
-
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
Ik vind hem echt super.... en ben totaal geen cabrio-man. Sterker nog, eigenlijk vind ik het de mooiste Porsche van dit moment. Leuke is gelijk dat het ook de goedkoopste is.
Wie weet, ooit.....
Wie weet, ooit.....

-
- Joop
Nice...
...even de originele racemonsters van weleer er bij gezocht:

...even de originele racemonsters van weleer er bij gezocht:
- GTRene
vet...
die nr 14 is ook fraai, ruig.

- Mathieu
Ik ben een persoon met meerdere hobby's. Auto's, snelle auto's in het bijzonder.
Een andere hobby van me is die van hobby tuinder. Dus vandaag in ruil voor rabarber, meirapen, koolrabi en twee soorten sla uit eigen tuin een klein uurtje in de nieuwe Boxster mogen sturen

De Boxster was voorzien van een niet al te spannende kleurencombinatie van GT-zilver met zwart standaard interieur. Echter met deze lichte kleur komen de details goed naar voren. En ik moet zeggen dat de Boxster een prachtige verschijning is geworden. Kappers- en vrouwenauto achter zich gelaten. Dit is een serieus gaaf apparaat

Het interieur is wat mij betreft af met Panamera trekjes. Echt zeer fraai. Deze uitvoering heeft de normale bekende Porsche stoelen, 14-voudig instelbaar! Dat dan weer wel.
Maar alles voelt Premium aan. Niets meer aan doen. Ook het elektrische kapje is rijdend te bedienen. Dat kwam wel goed uit aangezien het plotseling een beetje ging regenen. En beetje decadent is het wel
Het sturen is wel anders. Voorheen mechanisch, hydraulisch of zo iets dergelijks en nu elektronisch.
Stoort het me? Nee. Je bent het zo gewend. Alleen op een rotonde die hard wordt genomen voel je het als je aan het corrigeren bent. De weerstand in het stuur varieert dan!
Ook voor de eerste keer ooit een 'launch control' start gedaan. Indrukwekkend, ik kan niet anders zeggen.
Maar dit zijn voor mij niet noodzakelijke gimmicks. Leuk maar niet nodig.
Feit blijft dat de Boxster een zeer solide sportwagen is die zeer goed in elkaar geschroefd is. Rammelen, nooit van gehoord, torderen op slecht weg, kent hij niet. Oncomfortabel op een dorps karrespoor in de Sport Plus stand? Nee, verre van zelfs.
Een zeer goedmoedige wegligging waarbij je kan opmerken dat de grens van de auto ver weg is. Als je een rallystijl aanmeet en gooit en smijt met de Boxster voel je de kont wel komen maar verder dan dat ben ik niet gegaan. Ook op een snel genomen rotonde kan je mooi bepalen waar de gripgrens ligt. Zeker als je wat speelt met het gaspedaal en je stuur dan voel je wanneer de achterkant een stap opzij gaat zetten.
Mijn conclusie: Dit is gewoon heel veel auto voor z'n geld. Helaas voor mij niet weggelegd.
De GT-zilveren kleur vind ik oké maar dan wel met rode kap en rood lederen interieur. En doe me dan ook maar de nieuwe Carrera classic wielen. Oh, ja, ook maar een sperretje bij het aanvinken van de opties
En de strik hoeft er niet omheen.
Een andere hobby van me is die van hobby tuinder. Dus vandaag in ruil voor rabarber, meirapen, koolrabi en twee soorten sla uit eigen tuin een klein uurtje in de nieuwe Boxster mogen sturen
De Boxster was voorzien van een niet al te spannende kleurencombinatie van GT-zilver met zwart standaard interieur. Echter met deze lichte kleur komen de details goed naar voren. En ik moet zeggen dat de Boxster een prachtige verschijning is geworden. Kappers- en vrouwenauto achter zich gelaten. Dit is een serieus gaaf apparaat

Het interieur is wat mij betreft af met Panamera trekjes. Echt zeer fraai. Deze uitvoering heeft de normale bekende Porsche stoelen, 14-voudig instelbaar! Dat dan weer wel.
Maar alles voelt Premium aan. Niets meer aan doen. Ook het elektrische kapje is rijdend te bedienen. Dat kwam wel goed uit aangezien het plotseling een beetje ging regenen. En beetje decadent is het wel

Het sturen is wel anders. Voorheen mechanisch, hydraulisch of zo iets dergelijks en nu elektronisch.
Stoort het me? Nee. Je bent het zo gewend. Alleen op een rotonde die hard wordt genomen voel je het als je aan het corrigeren bent. De weerstand in het stuur varieert dan!
Ook voor de eerste keer ooit een 'launch control' start gedaan. Indrukwekkend, ik kan niet anders zeggen.
Maar dit zijn voor mij niet noodzakelijke gimmicks. Leuk maar niet nodig.
Feit blijft dat de Boxster een zeer solide sportwagen is die zeer goed in elkaar geschroefd is. Rammelen, nooit van gehoord, torderen op slecht weg, kent hij niet. Oncomfortabel op een dorps karrespoor in de Sport Plus stand? Nee, verre van zelfs.
Een zeer goedmoedige wegligging waarbij je kan opmerken dat de grens van de auto ver weg is. Als je een rallystijl aanmeet en gooit en smijt met de Boxster voel je de kont wel komen maar verder dan dat ben ik niet gegaan. Ook op een snel genomen rotonde kan je mooi bepalen waar de gripgrens ligt. Zeker als je wat speelt met het gaspedaal en je stuur dan voel je wanneer de achterkant een stap opzij gaat zetten.
Mijn conclusie: Dit is gewoon heel veel auto voor z'n geld. Helaas voor mij niet weggelegd.
De GT-zilveren kleur vind ik oké maar dan wel met rode kap en rood lederen interieur. En doe me dan ook maar de nieuwe Carrera classic wielen. Oh, ja, ook maar een sperretje bij het aanvinken van de opties

En de strik hoeft er niet omheen.
Laatst gewijzigd door Mathieu op 01 jul 2012, 20:02, 4 keer totaal gewijzigd.
- GTRene
whahah, leuk verhaal
positief dus.

positief dus.
- Mathieu
Nog wat foto's.

- Apolo2
Mooie plaatjes Mathieu
Idd, iets andere kleurencombinatie, de auto nog enkele cm door de knietjes laten zakken, marginaal minder ET en hij is af!

Idd, iets andere kleurencombinatie, de auto nog enkele cm door de knietjes laten zakken, marginaal minder ET en hij is af!
-
Leuk verhaal Mathieu, jij hebt ook altijd mazzel de laatste tijd 

- Mathieu
Maar ik voel me ook echt een bevoorrecht mens en daar is geen woord van gelogen.
Oh, ja even over de PDK.
Ondanks dat ik geen fan ben van flippers en toch meer iemand ben voor een handbak is de PDK in de nieuwe Boxster toch weer beter en anders dan de PDK in de Spyder.
In de nieuwe wordt er tussengas gegeven met terugschakelen en ook in de Sport stand bij het opschakelen zit wat meer gevoel, de hogere versnelling komt er net wat heftiger in. Een beetje a' la M3 CSL, dus dat is positief wat mij betreft.
Echter roeren met de pook vind ik nog steeds leuker.

Zoals hierboven op de afbeelding vind ik het absoluut peurneu
Oh, ja even over de PDK.
Ondanks dat ik geen fan ben van flippers en toch meer iemand ben voor een handbak is de PDK in de nieuwe Boxster toch weer beter en anders dan de PDK in de Spyder.
In de nieuwe wordt er tussengas gegeven met terugschakelen en ook in de Sport stand bij het opschakelen zit wat meer gevoel, de hogere versnelling komt er net wat heftiger in. Een beetje a' la M3 CSL, dus dat is positief wat mij betreft.
Echter roeren met de pook vind ik nog steeds leuker.
Zoals hierboven op de afbeelding vind ik het absoluut peurneu

- GTRene
indeed, yummie.
- Macboy
Jeetje ik zat net te denken moet daar geen rood interieur in maar je dacht al hetzelfde. Blauw interieur is ook erg gaaf bij zilver.
- Sperdy
Mathieu, over dat electrisch sturen. Ik heb vorige week de 911 gereden, ook met electrisch sturen, en ik merkte toch wel een verschil. Auto stuurt nog steeds precies, maar 'the feel', dat pure stuurgevoel dat die Porsches zo kenmerkt, vond ik er wel vanaf. Tuurlijk, je vergeet het zo, geweldige kar etc. snaarstrak, maar in mijn beleving is dit wel een stapje terug. Met name dat stuurgevoel is in Porsches - mijn bescheiden mening - onovertroffen. Dat superspeciale gevoel is minder en voelt nu als alle andere (welliswaar goed sturende) auto's in het concurrentieveld.
- Mathieu
Tuurlijk, het is wat dat betreft een "Reine Geschmacksache"
Kijk, ik rijd hoogst zelden in Porsche. Dus mij valt het niet zo op.
Als je dagelijks, wekelijks in een Porsche rijd zal het je sneller opvallen, misschien zelfs irriteren.
Echter mijn bescheiden mening is dat een Porsche niet alleen uit het stuurgevoel bestaat.
Al het andere in en rondom de auto vind ik van heel hoog niveau en geeft voor mij dat Porsche gevoel.
Sowieso stuurt en remt de Boxster S (981) anders dan de Spyder van Ron4S. En volgens mij heeft dat grotendeels te maken dat de Spyder voorzien is van PCCB's die volgens zeggen rond de twee á drie kilo lichter zijn dan de normale remmenset. Dus het verlaagde onafgeveerde gewicht doet wonderen bij het insturen en ook bij het remmen is de Spyder meer in balans. De Spyder's van Ron en Apolo2 voelen erg verschillend aan als er vol geremd wordt en het enige verschil tussen beide wagens zijn de remmen!
Kijk, ik rijd hoogst zelden in Porsche. Dus mij valt het niet zo op.
Als je dagelijks, wekelijks in een Porsche rijd zal het je sneller opvallen, misschien zelfs irriteren.
Echter mijn bescheiden mening is dat een Porsche niet alleen uit het stuurgevoel bestaat.
Al het andere in en rondom de auto vind ik van heel hoog niveau en geeft voor mij dat Porsche gevoel.
Sowieso stuurt en remt de Boxster S (981) anders dan de Spyder van Ron4S. En volgens mij heeft dat grotendeels te maken dat de Spyder voorzien is van PCCB's die volgens zeggen rond de twee á drie kilo lichter zijn dan de normale remmenset. Dus het verlaagde onafgeveerde gewicht doet wonderen bij het insturen en ook bij het remmen is de Spyder meer in balans. De Spyder's van Ron en Apolo2 voelen erg verschillend aan als er vol geremd wordt en het enige verschil tussen beide wagens zijn de remmen!
- Apolo2
Ferdi, ik begrijp wat je bedoelt. Op mijn eerste meters met de nieuwe bekrachtiging dacht ik ook "hé Audi" (mijn referentiekader), maar je vergeet het snel, omdat het dan wel anders is maar toch klopt.
Feit is dat Porsche al decennia inlevert op dat "superspeciale gevoel", luchtkoeling, middenmotor, SUV's, limousines etc, maar de mythe verder leeft en ze het toch telkens weer voor elkaar krijgen omdat nadat alle plussen en minnen geteld zijn er vooruitgang over blijft.
Inhakend op de reactie van Mathieu, de Spyder betrekt je idd meer bij het rijden dan de 981 maar Mathieu wees me er terecht op dat je appels met appels moet vergelijken. Hij heeft gelijk en als je dat zo bekijkt is het opvallend hoe anders een auto kan worden met op het oog kleine aanpassingen (987 vs Spyder) zoals de genoemde remmen. Ook heeft de eene aanpassing een versterkend effect op de andere. De gasrespons in de Spyder ervoer ik als beter dan bij de 981 in (beiden in sportplus modus) maar ik denk dat dat meer de combinatie is met sportuitlaat, hard onderstel en harde stoelen van de Spyder dan dat deze daadwerkelijk beter is (misschien is het wel omgedraaid).
Feit is dat Porsche al decennia inlevert op dat "superspeciale gevoel", luchtkoeling, middenmotor, SUV's, limousines etc, maar de mythe verder leeft en ze het toch telkens weer voor elkaar krijgen omdat nadat alle plussen en minnen geteld zijn er vooruitgang over blijft.
Inhakend op de reactie van Mathieu, de Spyder betrekt je idd meer bij het rijden dan de 981 maar Mathieu wees me er terecht op dat je appels met appels moet vergelijken. Hij heeft gelijk en als je dat zo bekijkt is het opvallend hoe anders een auto kan worden met op het oog kleine aanpassingen (987 vs Spyder) zoals de genoemde remmen. Ook heeft de eene aanpassing een versterkend effect op de andere. De gasrespons in de Spyder ervoer ik als beter dan bij de 981 in (beiden in sportplus modus) maar ik denk dat dat meer de combinatie is met sportuitlaat, hard onderstel en harde stoelen van de Spyder dan dat deze daadwerkelijk beter is (misschien is het wel omgedraaid).
- Mathieu
Ron had ook het gevoel dat de Spyder sneller was dan de Boxster S (981)?
Wat is het verschil in gewicht tussen beide auto's?
Verschil in pk's is 5.
315pk voor de Boxster S tegen 320pk voor de Spyder.
Wat is het verschil in gewicht tussen beide auto's?
Verschil in pk's is 5.
315pk voor de Boxster S tegen 320pk voor de Spyder.
- Apolo2
Als ik me niet vergis is het verschil 50 kg in het voordeel van de Spyder. Ik had ook het gevoel dat de 981 iets langzamer was en in dit geval is dat niet exemplarisch. Vooral tot 4000 t/pm voelde de motor taaier. Op papier zijn de prestaties overigens gelijk aan elkaar. Als je je echter bedenkt dat het verschil groot moet zijn om het echt te voelen (tiendes voel je niet) kun je er van uitgaan dat het voornamelijk om een hogere snelheidsbelevng in de Spyder gaat. Het zou me niets verbazen dat de 981 snellere tijden zet op een circuit dan de Spyder.
- Sperdy
50 kg is veel. Met minder koppel en ook meer gewicht, zou je dat kunnen voelen. Ik ga volgende week sturen in een 981 S, lachen man. Na de 991 S nu dus een 981 S. Tja, je moet een beetje op de hoogte blijven
. De 991 S vond ik impressive (qua blok! en alles) maar tov. een Spyder behoorlijk saaier. Dat electrische sturen - even los van som der delen bladiebla - sucks. Ben benieuwd hoe dat in een 981 is.
en

en

- JP
Wheels are Avant Garde Ruger Mesh in 20x8.5 and 20x11
-
Vandaag dankzij mijn baas een rondje mogen sturen in de Boxster S,Mathieu schreef: Mijn conclusie: Dit is gewoon heel veel auto voor z'n geld. Helaas voor mij niet weggelegd.
het sturen, schakelen en geluid was voor mij een enorme beleving (kan ook niet anders als je dagelijks een 1.4 clio rijd)
De eerste meters was het even wennen aan de koppeling en remmen maar dat heeft Porsche prima voor elkaar dus je bent er zo aan gewend

Na het warm rijden mocht het gas er op en dat heb ik dus ook gedaan

Mocht je nou denken "Vent waar heb je het over.." dan zeg ik "I really dont care"

Bottom line conclusion : Brian heeft zojuist een nieuwe liefde gevonden

en nu wegdromen en ondertussen verder gaan met werken
- Macboy
Welkom in de wereld die Porsche heet. Wij wensen u een prettig verblijf.
- ErikMartijn
Hahah herkenbaar, ik mocht een paar dagen geleden een avond in een Carrera 4 Cabrio sturen en hield er hetzelfde gevoel aan over. 

- Sperdy
eensch met IljaMacboy schreef:Welkom in de wereld die Porsche heet. Wij wensen u een prettig verblijf.

De afgelopen drie weken rondgetoerd in de Boxster Spyder aan de Cote d'Azur. Hemel op aarde: Monaco, Nice, Cannes, Frejús en St Tropez. De glooiende heuvels, de avondzon en de kustlijn van de Franse Rivièra. O ja, zet je nieuwe Boxster overigens niet naast een Spyder, want dan heb je geen kijkers ...

-
De nieuwe Boxster doet het (te) goed....
20 september 2012
Elke autofabrikant heeft momenteel z'n problemen, maar veel fabrikanten zouden een moord doen voor de moeilijkheid waar Porsche mee zit. De Boxster is te succesvol, waardoor de fabriek in Zuffenhausen de vraag niet aankan. Daarom gaat Porsche z'n roadster nu ook elders bouwen.
Daarbij plukt Porsche de vruchten van z'n verbintenis met de Volkswagen Group, want de Volkswagen-fabriek in Osnabrück gaat zorgen dat de levertijd voor een Boxster wordt teruggedrongen. Volkswagen bouwt in die fabriek ook de Golf Cabrio.
De fabriek in Osnabrück leverde sowieso al onderdelen voor de huidige Boxster. In het verleden bouwde Porsche ook al carrosserieën in Nedersaksen, namelijk die voor de 356 en de 968. Verder zijn hier tussen 1969 en 1975 115.000 exemplaren van de 914 van de band gerold.
De eerste Boxster van de nieuwe productielocatie is inmiddels een feit, een rode Boxster S met zwarte softtop. De auto was bestemd voor een klant in Beieren. Martin Winterkorn, voorzitter van de raad van bestuur van Volkswagen AG en Matthias Müller, CEO van Porsche AG, waren bij de productiestart aanwezig.
Momenteel loopt de Boxster alleen nog in Zuffenhausen van de band. De auto moet z'n productielijn daar ook nog eens delen met de succesvolle 911 (991). In de komende periode wil Porsche de capaciteit voor de 911 alleen nog maar verhogen en daarom is er bij de hoofdfabriek geen plek voor uitbreiding van de Boxster-productie.