Nieuwsberichten betreffende de KM-heffing
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: Nieuwsberichten betreffende de KM-heffing
Kilometerheffing: een drama in wording
Martin Lans, voorzitter van de Verenigde Nederlandse Fleetowners (VNF) over de kilometerheffing:
"Laat ik voorop stellen dat de materie behoorlijk complex is. En in dat complexe - dan doel ik vooral op het instrument om kilometers te gaan heffen - schuilt mijns inziens het (toekomstig) drama. Terwijl het uitgangspunt van betalen per kilometer niet verkeerd is.
Laat ik eerst ook vaststellen dat de overheid inkomsten moet genereren om dit land te kunnen laten functioneren. Met dit principe is niets mis. De auto is een aantrekkelijke optie voor de overheid en het totaalbedrag van wat het op moet leveren, staat wel zo'n beetje vast. De ‘politiek' moet vervolgens een verdeelsleutel verzinnen. So far so good.
Nu komen wij op de manier waarop. Het is natuurlijk van de zotte dat 7 miljoen auto's van elektronica moet worden voorzien om een belasting te innen. Hetzelfde bedrag, alleen zeer tijdelijk anders verdeeld. Een gigantische administratieve organisatie alsmede controlediensten moet opgezet worden.
Goede infrastructuur is een premisse in een beschaafd, ontwikkeld land, net als goed drinkwater en zorg voor ouderen. De te leveren inspanning om hetzelfde bedrag binnen te halen, staat in geen verhouding tot het beoogde doel. Bedenk: het maken van een buskaartje is al bijna te moeilijk in dit land.
De beoogde doelen die met kilometerheffing behaald moeten worden, zijn op zijn zacht gezegd dubieus. Het komt maar zeer zelden voor - ik zeg het nog voorzichtig - dat bij projecten van deze omvang de praktijk een resultante is van de theorie. Klein voorbeeld: de fiscale maatregel voor zakelijk ingezette hybrides is door gebrek aan kennis van zaken volkomen zijn doel voorbij geschoten. Hoe wil dit project dan overzien? Ik voorspel dat de ene corrigerende maatregel in kort tempo de ander zal opvolgen.
Uitgangspunt is dat de veelrijders meer gaan betalen en dat dit vooral de zakelijke kilometers zullen zijn. Het enige gevolg is dat in elke kostprijsberekening, waarin nu een prijs per kilometer voorkomt,dit wordt aangepast. Autokosten worden namelijk doorberekend. Dit maakt in deze tijden de positie van het bedrijfsleven niet sterker.
Dan is er nog de privacy. Toen George Orwell in 1949 "1984" publiceerde dacht iedereen in het westen: ‘dat hier nooit'. En nu, 60 jaar later, is de eerste stap gezet in die richting. Welke garanties er ook gegeven worden, er komt nooit zekerheid wat ‘men' nu precies weet en wat niet. Leasemaatschappijen staan al te trappelen om van alles en nog wat uit die kastjes te halen. Het idee dat op elke minuut van de dag 7 miljoen auto's in de gaten worden gehouden, is op zich al een absurde gedachte...."
Datum: 18 januari 2010
bron: autoleasewereld
Martin Lans, voorzitter van de Verenigde Nederlandse Fleetowners (VNF) over de kilometerheffing:
"Laat ik voorop stellen dat de materie behoorlijk complex is. En in dat complexe - dan doel ik vooral op het instrument om kilometers te gaan heffen - schuilt mijns inziens het (toekomstig) drama. Terwijl het uitgangspunt van betalen per kilometer niet verkeerd is.
Laat ik eerst ook vaststellen dat de overheid inkomsten moet genereren om dit land te kunnen laten functioneren. Met dit principe is niets mis. De auto is een aantrekkelijke optie voor de overheid en het totaalbedrag van wat het op moet leveren, staat wel zo'n beetje vast. De ‘politiek' moet vervolgens een verdeelsleutel verzinnen. So far so good.
Nu komen wij op de manier waarop. Het is natuurlijk van de zotte dat 7 miljoen auto's van elektronica moet worden voorzien om een belasting te innen. Hetzelfde bedrag, alleen zeer tijdelijk anders verdeeld. Een gigantische administratieve organisatie alsmede controlediensten moet opgezet worden.
Goede infrastructuur is een premisse in een beschaafd, ontwikkeld land, net als goed drinkwater en zorg voor ouderen. De te leveren inspanning om hetzelfde bedrag binnen te halen, staat in geen verhouding tot het beoogde doel. Bedenk: het maken van een buskaartje is al bijna te moeilijk in dit land.
De beoogde doelen die met kilometerheffing behaald moeten worden, zijn op zijn zacht gezegd dubieus. Het komt maar zeer zelden voor - ik zeg het nog voorzichtig - dat bij projecten van deze omvang de praktijk een resultante is van de theorie. Klein voorbeeld: de fiscale maatregel voor zakelijk ingezette hybrides is door gebrek aan kennis van zaken volkomen zijn doel voorbij geschoten. Hoe wil dit project dan overzien? Ik voorspel dat de ene corrigerende maatregel in kort tempo de ander zal opvolgen.
Uitgangspunt is dat de veelrijders meer gaan betalen en dat dit vooral de zakelijke kilometers zullen zijn. Het enige gevolg is dat in elke kostprijsberekening, waarin nu een prijs per kilometer voorkomt,dit wordt aangepast. Autokosten worden namelijk doorberekend. Dit maakt in deze tijden de positie van het bedrijfsleven niet sterker.
Dan is er nog de privacy. Toen George Orwell in 1949 "1984" publiceerde dacht iedereen in het westen: ‘dat hier nooit'. En nu, 60 jaar later, is de eerste stap gezet in die richting. Welke garanties er ook gegeven worden, er komt nooit zekerheid wat ‘men' nu precies weet en wat niet. Leasemaatschappijen staan al te trappelen om van alles en nog wat uit die kastjes te halen. Het idee dat op elke minuut van de dag 7 miljoen auto's in de gaten worden gehouden, is op zich al een absurde gedachte...."
Datum: 18 januari 2010
bron: autoleasewereld
-
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
Goeie column, met 1 verkeerde opmerking: "En nu, 60 jaar later, is de eerste stap gezet in die richting."
Er zijn al heel wat meer stappen in die richting gezet.
Er zijn al heel wat meer stappen in die richting gezet.
- Ravin ///M
Inderdaad goeie colum. Overigens publiceerde Orwell zijn werk in
1948 en niet 1949. Hij draaide voro zijn verhaal namelijk de 4 en de
8 om, anders had zijn werk '1994' geheten. Ik ben het toevallig nu
weer eens aan het lezen en man man man wat een overeenkomsten
met de totalitaire controlesystemen die er nu worden gehanteerd of
ingevoerd. Ik weet nog dat ik in 1990 toen ik het voor het eerst las dacht
"Zo ver komt het nooit".
Maar idd, de eerste stap? Volgens mij werd er in een ander draaidje
heel mooi opgesoms welke stappen er allemaal al zijn gezet. Echelon,
opslag van telefoondata etc. etc.
1948 en niet 1949. Hij draaide voro zijn verhaal namelijk de 4 en de
8 om, anders had zijn werk '1994' geheten. Ik ben het toevallig nu
weer eens aan het lezen en man man man wat een overeenkomsten
met de totalitaire controlesystemen die er nu worden gehanteerd of
ingevoerd. Ik weet nog dat ik in 1990 toen ik het voor het eerst las dacht
"Zo ver komt het nooit".
Maar idd, de eerste stap? Volgens mij werd er in een ander draaidje
heel mooi opgesoms welke stappen er allemaal al zijn gezet. Echelon,
opslag van telefoondata etc. etc.
- Robertdj
Geschreven in '48, gepubliceerd in '49. Maargoed, beetje onboeiend.
- RVV
8 feb 2010 05:30
VVD woest, maar kan niets zeggen
Ambtenaren houden de echte cijfers over de kilometerheffing verborgen. Achter de schermen presenteren medewerkers van minister Eurlings (Verkeer) heel andere statistieken dan in de openbaarheid.
Dat stelt de VVD, na een besloten briefing in de Tweede Kamer. "Wij hebben heel wat anders gehoord, dan in de mooiweerverhalen wordt gepresenteerd. Dit is onacceptabel", aldus het liberale Kamerlid Aptroot. "De minister zegt dat 68 procent van de automobilisten erop vooruitgaat, maar de cijfers van het ministerie tonen heel wat anders aan. Ook de kosten voor gezinnen en de kosten van het hele systeem liggen volstrekt anders dan hoe ze naar buiten toe gepresenteerd worden."
Tot woede van de VVD'er mag hij niets van de gesprekken naar buiten brengen. Wanneer hij als Kamerlid uit de school klapt over een vertrouwelijke briefing, kan hij een schorsing tegemoetzien. Aptroot moest na afloop van de briefing naar eigen zeggen zelfs zijn aantekeningen inleveren.
Bron Telegraaf
VVD woest, maar kan niets zeggen
Ambtenaren houden de echte cijfers over de kilometerheffing verborgen. Achter de schermen presenteren medewerkers van minister Eurlings (Verkeer) heel andere statistieken dan in de openbaarheid.
Dat stelt de VVD, na een besloten briefing in de Tweede Kamer. "Wij hebben heel wat anders gehoord, dan in de mooiweerverhalen wordt gepresenteerd. Dit is onacceptabel", aldus het liberale Kamerlid Aptroot. "De minister zegt dat 68 procent van de automobilisten erop vooruitgaat, maar de cijfers van het ministerie tonen heel wat anders aan. Ook de kosten voor gezinnen en de kosten van het hele systeem liggen volstrekt anders dan hoe ze naar buiten toe gepresenteerd worden."
Tot woede van de VVD'er mag hij niets van de gesprekken naar buiten brengen. Wanneer hij als Kamerlid uit de school klapt over een vertrouwelijke briefing, kan hij een schorsing tegemoetzien. Aptroot moest na afloop van de briefing naar eigen zeggen zelfs zijn aantekeningen inleveren.
Bron Telegraaf
- Hans
Die PvdA'er die vorig jaar de miljoenen nota heeft gelekt kreeg een spreekverbod van een paar maanden. en die straf werd hem nog opgelegd door zijn eigen fractie. Het lijkt mij dus nogal meevallen met die schorsing. Aptroot moet gewoon met de echt informatie naar buiten komen.Rico schreef:
- Michel P
http://www.spitsnieuws.nl/archives/binn ... klopp.html" onclick="window.open(this.href);return false;
'Cijfers kilometerheffing kloppen niet'
Volgens de VVD worden de echte cijfers over de kilometerheffing niet naar buiten gebracht. "Wij hebben heel wat anders gehoord, dan in de mooiweerverhalen wordt gepresenteerd. Dit is onacceptabel", aldus het liberale Kamerlid Charlie Aptroot tegenover De Telegraaf.
De echte cijfers zouden heel wat anders aangeven dan wat door minister Camiel Eurlings naar buiten wordt gebracht. "De minister zegt dat 68 procent van de automobilisten erop vooruitgaat, maar de cijfers van het ministerie tonen heel wat anders aan.”
In de Tweede Kamer zou een besloten briefing hebben plaatsgevonden over de zaak, waarover niets mag worden gezegd.
- GTRene
Vind het sowieso al belachelijk om bepaalde informatie wat over ons gaat het volk, geheim te houden...het gaat gvd over ons en zij zitten daar voor ons! en worden betaald door ons...
- Dennis Cavallino
Ja, daarom willen ze de informatie niet delen, anders zijn ze bang voor hun inkomstenbron. 

- KW
Dit is iets dat wij allang wisten, maar het is goed dat het nu ook bevestigd wordt. Ik hoef daar nog niet eens concrete cijfers voor te zien!
Dit kabinet is zo corrupt als de pest
Dit kabinet is zo corrupt als de pest

- wjn
Presentatie km-heffing van 11 feb jl. in de 2e kamer:
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Image ... 272760.pdf
- Ook leuk, als het kastje kapot is krijg je 3 weken de tijd om te maken. Over die periode wordt er gewoon een gemiddelde aan je doorbelast.
- Voor opsporing strafbare feiten kan Justitie onder omstandigheden gegevens vorderen.
- De RV zal in 99% van de gevallen niet meer dan 1% per maand afwijken van wat verschuldigd zou zijn met een "perfecte meting". Is dus 480000 fouten per jaar, op basis van de gemiddeld 4 miljoen forensen.
- Er worden correctiefactoren toegepast op de te factureren bedragen.
- En weer nergens vermelding van de CO2 heffing die nu al op de nieuwe auto's zit.
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Image ... 272760.pdf
- Ook leuk, als het kastje kapot is krijg je 3 weken de tijd om te maken. Over die periode wordt er gewoon een gemiddelde aan je doorbelast.
- Voor opsporing strafbare feiten kan Justitie onder omstandigheden gegevens vorderen.
- De RV zal in 99% van de gevallen niet meer dan 1% per maand afwijken van wat verschuldigd zou zijn met een "perfecte meting". Is dus 480000 fouten per jaar, op basis van de gemiddeld 4 miljoen forensen.
- Er worden correctiefactoren toegepast op de te factureren bedragen.
- En weer nergens vermelding van de CO2 heffing die nu al op de nieuwe auto's zit.
- GTRene
MRB verdwijnt dus niet geheel volgens grafiek...en 35% van de huishoudens betaald meer autobelastingen bij gelijk blijvende km, je weet bijna al welke huishoudens dat zijn.
magoed ik hoop nie dat het er komt, nu heb je nog keus om goedkoop te rijden met dezelfde km en afschrijving, straks betaal je gewoon vet mee zonder voordeel er uit te halen als je geen nieuw kunt kopen.
magoed ik hoop nie dat het er komt, nu heb je nog keus om goedkoop te rijden met dezelfde km en afschrijving, straks betaal je gewoon vet mee zonder voordeel er uit te halen als je geen nieuw kunt kopen.
- Ravin ///M
"Inschatting is dat 0,5% van de beschikkingen leidt tot een bezwaarschrift, daarvan is 5% gegrond, 1,4% gaat in beroep."
we weten wat ons te doen staat

- wjn
Dat klopt ook, bepaalde categorieën blijven MRB betalen, bijv. motorrijders.GTRene schreef:MRB verdwijnt dus niet geheel volgens grafiek....
- GTRene
owja, daar blijft sowieso de MRB voor bestaan, echter ik heb zo snel geen vrijwaring zien staan voor KMH van voertuigen voor 1987wjn schreef:Dat klopt ook, bepaalde categorieën blijven MRB betalen, bijv. motorrijders.GTRene schreef:MRB verdwijnt dus niet geheel volgens grafiek....

magoed, laten we hopen dat er nooit zo'n kastje komt, elke maand weer controleren of het klopt wat je gereden hebt is weer een aanslag op je geestelijk welzijn/vrijheid.
- Ravin ///M
Pagina 13, Rene. De uitsterfregeling.
- GTRene
ah thnx, inderdaad daar heb ik half over heen gelezen, dacht dat dat korte overzichten waren voor uitgebreide stukkenRavin ///M schreef:Pagina 13, Rene. De uitsterfregeling.

als het dus toch komt blijft dat schijnbaar vrij zonder toevoeging van wat voor motor (bj/type) je erin hebt liggen

- RVV
18 feb 2010 05:03
Spitstarief botst met km-heffing
De invoering van spitstarieven heeft tot een harde botsing tussen minister Eurlings (Verkeer) en vicepremier Bos (Financiën) geleid over de kilometerheffing.
PvdA en ChristenUnie willen het spitstarief flink kunnen opschroeven om de drukte op de wegen in de Randstad aan te pakken.
Terwijl het CDA het spitstarief, als extra heffing boven op de kilometerprijs, voorlopig alleen rond Amsterdam wil invoeren, voorzien de coalitiepartners dat ook Rotterdam en Utrecht niet zonder spitstarief kunnen. Zelfs Eindhoven sluiten zij niet uit.
Minister Bos ziet in het spitstarief nadrukkelijk een alternatief voor de aanleg van extra asfalt op drukke weggedeelten. Ook de ChristenUnie denkt er zo over. Maar Eurlings is het daar niet mee eens. Hij wil zijn handen vrij houden om het wegennet op te knappen waar dat nodig is.
Bovendien is de CDA-bewindsman mordicus tegen hoog opgeschroefde spitstarieven, omdat die het principe van eerlijkheid voor de kilometerheffing onderuit kegelen. Voor hem blijft heilig dat automobilisten straks aan basistarief en spitstarief samen niet meer betalen dan nu voor vaste autobelastingen. Morgen buigt de ministerraad zich over Eurlings' plan.
"Minister Eurlings vreest dat hij geen asfalt meer mag aanleggen", zegt PvdA-Kamerlid Roefs. "Maar ook hij moet inzien dat het verstandig is als een extra spitstarief van enkele centen helpt om de doorstroming op gang te houden. Dat scheelt asfalt en is goed voor het milieu."
CU-Kamerlid Cramer vindt de door Eurlings zo vurig gewenste budgetneutraliteit onhoudbaar. "Het spitstarief is bedoeld als prikkel tegen files. Dan kun je uiteindelijk niet volhouden dat bij een hoger spitstarief hier elders altijd het basistarief moet zakken. Die heffing kun je toch niet negatief maken?"
Planstudie
PvdA en CU willen dat voortaan bij elke planstudie voor nieuwe wegen ook de opties worden uitgerekend met kilometerheffing en met spitstarief. Cramer: "Als we dat eerder hadden gedaan, was een verbreding van de A1 tot wel twaalf rijstroken misschien helemaal niet nodig geweest."
bron telegraaf
Spitstarief botst met km-heffing
De invoering van spitstarieven heeft tot een harde botsing tussen minister Eurlings (Verkeer) en vicepremier Bos (Financiën) geleid over de kilometerheffing.
PvdA en ChristenUnie willen het spitstarief flink kunnen opschroeven om de drukte op de wegen in de Randstad aan te pakken.
Terwijl het CDA het spitstarief, als extra heffing boven op de kilometerprijs, voorlopig alleen rond Amsterdam wil invoeren, voorzien de coalitiepartners dat ook Rotterdam en Utrecht niet zonder spitstarief kunnen. Zelfs Eindhoven sluiten zij niet uit.
Minister Bos ziet in het spitstarief nadrukkelijk een alternatief voor de aanleg van extra asfalt op drukke weggedeelten. Ook de ChristenUnie denkt er zo over. Maar Eurlings is het daar niet mee eens. Hij wil zijn handen vrij houden om het wegennet op te knappen waar dat nodig is.
Bovendien is de CDA-bewindsman mordicus tegen hoog opgeschroefde spitstarieven, omdat die het principe van eerlijkheid voor de kilometerheffing onderuit kegelen. Voor hem blijft heilig dat automobilisten straks aan basistarief en spitstarief samen niet meer betalen dan nu voor vaste autobelastingen. Morgen buigt de ministerraad zich over Eurlings' plan.
"Minister Eurlings vreest dat hij geen asfalt meer mag aanleggen", zegt PvdA-Kamerlid Roefs. "Maar ook hij moet inzien dat het verstandig is als een extra spitstarief van enkele centen helpt om de doorstroming op gang te houden. Dat scheelt asfalt en is goed voor het milieu."
CU-Kamerlid Cramer vindt de door Eurlings zo vurig gewenste budgetneutraliteit onhoudbaar. "Het spitstarief is bedoeld als prikkel tegen files. Dan kun je uiteindelijk niet volhouden dat bij een hoger spitstarief hier elders altijd het basistarief moet zakken. Die heffing kun je toch niet negatief maken?"
Planstudie
PvdA en CU willen dat voortaan bij elke planstudie voor nieuwe wegen ook de opties worden uitgerekend met kilometerheffing en met spitstarief. Cramer: "Als we dat eerder hadden gedaan, was een verbreding van de A1 tot wel twaalf rijstroken misschien helemaal niet nodig geweest."
bron telegraaf
- Ravin ///M
Dan heeft hij nog een boel rekensommetjes te maken voor zijn geloof.Rico schreef:Voor hem (Eurlings) blijft heilig dat automobilisten straks aan basistarief en spitstarief samen niet meer betalen dan nu voor vaste autobelastingen.
- GTRene
Eurlings wil wel asfalt, hij zorgde ook na zeg 40 jaar er voor dat zaken eindelijk eens wat versneld konden en door te pakken geloof ik...dat vond ik mooi, tot het KMH geval kwam...maar dat was weer een oud iets van de ANWB die stiekemerd die eruit is oude baas van ANWB die wil voor z'n dood zeker nog in de boeken komen"Minister Eurlings vreest dat hij geen asfalt meer mag aanleggen", zegt PvdA-Kamerlid Roefs. "Maar ook hij moet inzien dat het verstandig is als een extra spitstarief van enkele centen helpt om de doorstroming op gang te houden. Dat scheelt asfalt en is goed voor het milieu."

meer wegen en bredere wegen is ook goed voor het milieu immers betere doorstroming minder ronkende motoren en auto's worden al milieuvriendelijker enz enz
minder auto's door eruit prijzen betekent alleen dat de rich and famous door kunnen omdat die het geld hebben en het voetvolk niet kan rijden en dus minder auto's is minder files...ja zo kan ik het ook

- SteV6
Als monopolist (de regering) het product (asfalt) met opzet schaars houden om de prijs op te drijven ... Hé, cartelvorming :!:
NMA

NMA

- ErikMartijn
Dat is volgens mij geen kartelvorming hoor. Dat is wanneer verschillende bedrijven afspraken met elkaar maken om de concurrentie te beperken.SteV6 schreef:Als monopolist (de regering) het product (asfalt) met opzet schaars houden om de prijs op te drijven ... Hé, cartelvorming :!:
NMA![]()

- KW
Het is weer duidelijk dat het die kloothommels alleen om de centen gaat en dat de maatschappij naar de kloten gaat interesseert ze geen suikerbiet 

- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
De val van het kabinet Balkenende IV lijkt me goed nieuws voor de KM heffing...................
- Hans
Die meerderheid is er nu wel ja, maar na de verkiezingen liggen de zaken anders. Van Woerkom ziet nu het kilomterheffings plannetje in het water vallen.
'Geen probleem dossier km-heffing'
DEN HAAG - De val van het kabinet hoeft wat betreft de ANWB geen probleem op te leveren voor het dossier van de kilometerheffing. Dat zei ANWB-directeur Guido van Woerkom zaterdagmorgen.
„Een vrij grote meerderheid in de Tweede Kamer vindt dat het de kant op moet zoals in het wetsontwerp is vastgelegd. Dus het is de vraag of dit dossier zo gevoelig ligt dat het door het kabinet moet worden stopgezet”, liet Van Woerkom weten.
De ANWB gaat in elk geval gewoon door met de ledenraadpleging en de afronding daarvan, aldus de directeur. „We zullen de resultaten in april gewoon aan de Kamer en de minister aanbieden.”
De enquête op de website van de ANWB is opgezet om na te gaan hoe leden en niet-leden denken over de voorgenomen kilometerheffing van minister Camiel Eurlings (Verkeer en Waterstaat). De minister liet bij het begin van de peiling weten de beslissing over het al dan niet doorgaan van de heffing te laten afhangen van de uitkomst van de peiling.
Van Woerkom is niet blij met de val van het kabinet. „Erg handig in deze tijd is het natuurlijk niet.” Hij verwacht wel dat allerlei geplande besluiten over bijvoorbeeld wegverbreding gewoon doorgaan, maar dat lange tijd onduidelijk zal blijven hoe invulling wordt gegeven aan geplande bezuinigingen.